Įžvalgos verslui 2026 Įžvalgos verslui 2026 Įžvalgos verslui 2026 Įžvalgos verslui 2026 Įžvalgos verslui 2026

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2025-10-23 05:45

BTA draudimo patirtis: kur nuveda organizacijos drąsa kalbėti, neturint visų atsakymų?

Laima Sereičikaitė, BTA draudimo vykdomosios valdybos narė.
Laima Sereičikaitė, BTA draudimo vykdomosios valdybos narė.
Daugiau negu 100 mln. peržiūrų. Viena įspūdinga kalba JAV psichologę dr. Amy Cuddy išgarsino visame pasaulyje. Buvusi Harvardo verslo mokyklos profesorė įtikinamai išdėstė, kaip mūsų laikysena ir kalba nulemia ne tik aplinkinių požiūrį į mus, bet ir formuoja mūsų pačių tapatybę, nuostatas apie save. Šias įžvalgas galima pritaikyti ir verslo organizacijai, siekiančiai didinti atsparumą ir lankstumą.

„Kartais pokyčiai kyla iš vidaus, kartais jie ateina iš išorės. Nagrinėdami amžizmo problemą, pirmiausia analizavome savo aplinką, demografinę Lietuvos situaciją ir įvairius stereotipus, kurie didina atskirtį visuomenėje. O mūsų organizacija ir visa tarptautinė grupė vertina įtrauktį ir įvairovę, skatina mažinti atskirtį ir kurti žmogiškuosius ryšius. Todėl mes pasiryžome griauti stereotipus – tiek išorėje, tiek viduje“, – teigia Laima Sereičikaitė, BTA draudimo vykdomosios valdybos narė.

Valstybę ir verslą alina ta pati problema

Cituodama tyrimų duomenis, ekspertė pažymi, jog Lietuva yra viena sparčiausiai senstančių valstybių Europos Sąjungoje. O juntamoji diskriminacija dėl amžiaus yra viena aukščiausių: net 75 proc. gyventojų nurodo, kad mūsų šalyje yra paplitusi vyresnių žmonių diskriminacija. 21 proc. diskriminaciją dėl amžiaus patyrė tiesiogiai arba buvo liudininkais.

Taip pat L. Sereičikaitė pastebi, kad tiek Tarptautinio valiutos fondo ekspertai, tiek Lietuvos banko ekonomistai aiškiai ir atvirai kalba apie opią Lietuvos demografinę problemą, kuri susidarė ir vis gilėja dėl emigracijos bangų ir mažėjančio gimstamumo. Pasekmės logiškos – ilgainiui šalyje mąžta dirbančiųjų skaičius, o tai smarkiai varžo organizacijų ir visos ekonomikos augimą. Tie patys ekonomistai pabrėžia, jog didesnės socialinės išmokos ar kiti eksperimentai tendencijos nepakeis, todėl būtina prisitaikyti prie situacijos.

Pirmiausia, į darbo rinką aktyviau įtraukti vyresnio amžiaus gyventojus ir investuoti į įvairias sveikatos bei darbuotojų gerovės programas, siekiant ilginti sveiko ir darbingo gyvenimo etapą. Taip pat – gerinti įgūdžių kokybę, ieškant būdų, kaip žmogaus gebėjimus gali papildyti ir praplėsti technologijos.

Patyrusios vadovės patarimas – pradėti nuo diskusijų

BTA draudimas ne vienerius metus kaupia ir analizuoja būtent komandų įvairovės patirtis. „Mokydamiesi iš praktikos ir konsultuodamiesi su ekspertais, nuolat įsitikiname, kad didžiulę reikšmę turi atvira diskusija. Kuo daugiau apie tai kalbame ir skatiname kalbėti kitus, tuo greičiau vyksta pažanga. O diskusijos paprastai prasideda nuo amžizmo stereotipų pripažinimo ir atpažinimo“, – pasakoja L. Sereičikaitė. 

Anot jos, viešai komunikuodama amžizmo tema ir kviesdama visuomenę diskusijai, įmonė BTA draudimas pažymi, jog diskriminacija dėl amžiaus yra viena labiausiai paplitusių, bet mažiausiai pastebimų diskriminacijos formų mūsų darbo rinkoje. „Tačiau kartu pasakome, kad problemos sprendimas priklauso nuo kiekvieno iš mūsų – tiek žmogaus, tiek organizacijos“, – priduria BTA draudimo vykdomosios valdybos narė.

Kalbėdama apie savo organizacijos patirtį, ji prisimena, jog per mokymus ir dirbtuves kartu su kolegomis priėjo prie išvados, kad diskriminacija yra tarsi mozaika iš daugybės detalių. „Įsitikinome, kad problemos sprendimas prasideda tada, kai mokomės šias detales atpažinti ir judame nauju mąstymo keliu, žingsnis po žingsnio ardydami stereotipus. Atitinkamai keičiame ir savo elgesį bei nuostatas kitų žmonių atžvilgiu“, – dalijasi L. Sereičikaitė.

Kuria organizacijoms pritaikytą įrankį

BTA draudimo iniciatyva sukurtas „Amžizmo barometras“ jau pasitarnavo daugiau negu 2,5 tūkstančio Lietuvos žmonių, kurie pasiryžo išmatuoti, kiek yra linkę palaikyti stereotipus, susijusius su amžiumi.

Visuomenės įsitraukimas ir palaikymas bendrovę paskatino judėti toliau – kartu su mokslininkais bei partneriais sukurti personalo ir įmonių vadovams skirtą įrankį, kuris padės siekti organizacijos kultūros pažangos. Žingsnis po žingsnio įrankis organizacijoms padės sukurti individualią sistemą, kaip mažinti diskriminaciją, atitinkamai didinant įtrauktį, lygybę ir įvairovę. Planuojama, kad įmonėms skirtas amžizmo barometras bus pristatytas dar šį rudenį.

Verslui skirtas barometras padės įvertinti ir suvokti dabartinę organizacijos padėtį, išryškinti tobulėjimo kryptį, įgalinti vadovus taikyti naujas praktikas ir pakartoti kitų verslų sėkmingas istorijas. „Bet pirmiausia svarbu pamatyti ir pripažinti problemą, nes tik tada galima ją spręsti efektyviai“, – įsitikinusi BTA draudimo vykdomosios valdybos narė.

L. Sereičikaitė pripažįsta, kad kalbėti apie amžizmą organizacija pradėjo dar neturėdama visų sprendimų ir atsakymų, tačiau būtent aiški laikysena ir išorės komunikacija paskatino vidinius pokyčius. „Aktyviai svarstėme ir diskutavome. Kada įgyji teisę kalbėti apie problemą? Kai viską būni pats išsikuopęs ir susitvarkęs? Ar kalbi, pripažįsti bėdas ir ieškai sprendimų?“, – dėsto pašnekovė. Komunikacija, dalinimasis patirtimi ir vis gilesnė problemos analizė ilgainiui atvėrė vis daugiau sprendimo būdų ir pažangių praktikų, kurias gali pritaikyti kiekviena brandi ir sąmoninga organizacija. L. Sereičikaitė tiki, kad naujasis įrankis organizacijoms padės greičiau pasiekti pažangos.

Pastebi rezultatus

Žvelgdama atgal, pasak L. Sereičikaitės, BTA įvaizdžio kampanija buvo drąsus pareiškimas ir sėkmingas būdas pritraukti kandidatų bei atkreipti visuomenės dėmesį.

„Taip pat sustiprinome ryšius su esamais darbuotojais. Mūsų įmonėje 25 proc. darbuotojų yra vyresni nei 50 metų, o didžioji dalis esamų vadovų – įmonės viduje išaugę ir karjeros laiptais pakilę specialistai“, – priduria ji.

Viena iš komandos lyderių konstatuoja, jog vieša kampanija paskatino teigiamus pokyčius organizacijos viduje – darbuotojai tapo jautresni amžizmo apraiškoms ir ėmė ugdyti naują požiūrį į aplinkinius žmones.

Apibendrindama pokytį, L. Sereičikaitė teigia, jog didelė organizacija tiesiog nuo pat pradžių priėmė realybę, įžvelgdama pozityvą – darbuotojų lojalumą, įsitraukimą į mentorystę, patirties perdavimą ir skirtingų kartų bendradarbiavimą dalinantis žiniomis ir įgūdžiais.

„Drąsiai kalbėdami apie stereotipus ir keisdami laikyseną, pakeitėme save – kur kas labiau integravome įvairaus amžiaus talentus, kurdami įvairią ir darnią komandą“, – konstatuoja BTA draudimo vykdomosios valdybos narė L. Sereičikaitė. Anot jos, drąsa kalbėti viešai ir būti pavyzdžiu, gali paskatinti tvarius kultūros pokyčius.

52795
130817
52791