„Lietuvos geležinkeliai“ ir „Orlen“ bendradarbiaus
Sustarimo detalės iš anksto neatskleidžiamos, tačiau Mantas Dubauskas, „Lietuvos geležinkelių“ (LG) generalinio direktoriaus patarėjas, VŽ patvirtino, kad bus sutarta dėl „ginčytinų klausimų, kurie buvo kilę dėl ankstesnių susitarimų, išsprendimo ir naujų bendradarbiavimo principų suderinimo“.
Kitaip tariant, trečiadienį Vyriausybėje bus pasirašytas susitarimas ilgame ginče tarp bendrovių dėl „Orlen“ krovinių pervežimo tarifų bei susidariusių tarpusavio skolų.
Lenkijos verslo dienraštis „Puls Biznesu“ praneša, kad Mažeikių naftos perdirbimo gamyklos logisikos kaštai mažės – kiek, tiesa, dar neaišku. Neoficialiai skelbiama, kad mažesnis tarifas virs nuo kelių iki keliolikos milijonų eurų mažesnėmis naftos bendrovės išlaidomis kasmet.
Taip pat abi bendrovės atsiims skundus Lietuvos teismuose. Nuo 2014 m. „Orlen Lietuva“ siekia prisiteisti kompensaciją už permoką, o LG – nesumokėtą sumą.
„Orlen Lietuva“ iki šiol tikino, kad už krovinių vežimą „Lietuvos geležinkeliai“ reikalauja daugiau nei iš jos konkurentų. Geležinkelių bendrovė krovinių vežimui taikomą tarifą padidino remdamasi 2009 m. pasirašyta sutartimi, tačiau „Orlen Lietuva“ su sprendimu nesutiko ir vienašališkai nuo 2014 m. pradžios pradėjo mokėti tik dalį „Lietuvos geležinkeliams“ už suteiktas paslaugas pateikiamose sąskaitose nurodytos sumos. Dabar bendrovės, regisi, sutarė atsisakyti tesiminių skundų viena kitai.
Sutarimo siekė abi pusės
Dar praėjusių metų liepą „Lietuvos geležinkeliai“, vadovaujami Stasio Dailydkos, pabrėžė esantys pasirengę su Mažeikių perdirbimo gamyklos valdytoju derėtis dėl naujo tarifo, tačiau ne dėl esamų skolų. Tuomet bendrovė skaičiavo, kad jai buvo nesumokėta 32,6 mln. Eur. „Orlen“, savo ruožtu, rekalavo tokio tarifų sumažinimo, kuris atneštų po 41 mln. Eur sutaupymų per mažiau nei dvejus metus, arba sumokėti 100 mln. Eur kompensaciją.
Nuo 2015-ųjų gruodžio paskirtas ir antradienį naujai kadencijai išrinktas „PKN Orlen“ generalinis direktorius taip pat siekė šio susitarimo – praėjusių metų kovą jis šiuo klausimu lankėsi Lietuvoje, tai buvo pirmasis jo vizitas Lietuvoje, kur jis susitiko ir su p. Dailydka, ir su tuometiniu premjeru Algirdu Butkevičiumi. Tiesa, jis baigėsi be rezultato.
Pasikeitus vadovybei Susisiekimo ministerijoje ir LG, noras sutarti atgijo. Sausį bendrovės atstovai padėtį, kuomet vienos bendrovės už krovinių pervežimą moka mažiau, nei kitos, vadino „nenormalia“. Susitarti skatino ir Rokas Masiulis, susisiekimo ministras.
„Derybos buvo sunkios, bet lietuviai klausimus sprendė kaip partneriai, profesionaliai, o tai pasiekti anksčiau buvo labai sunku“, – „Puls Biznesu“ tegia su „Orlen“ susijęs šaltinis.