2017-05-26 10:43

Lietuvių startuolis kovos už skrydžių bendrovių keleivių teises

 Marius Stonkus, „Skycop“ vadovas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Marius Stonkus, „Skycop“ vadovas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Skycop“ pavadintas startuolis žada ginti viso pasaulio skrydžių bendrovių keleivių teises ir padėti jiems išsireikalauti kompensacijų už neįvykdytus pažadus.

Bendrovės duomenimis, visame pasaulyje kas mėnesį atšaukiama maždaug 30.000 skrydžių, tuo tarpu vėluojančių skrydžių – net 20 kartų daugiau. Kas dešimtas iš 850 mln. europiečių yra patyręs, ką reiškia būti paliktam oro uoste nežinioje, nesulaukti atvykstančio bagažo, valandų valandas laukti skrydžio ar atvykti į kelionės tikslą pavėlavus.

Visgi, startuolio duomenimis, kompensacijų už patirtus nepatogumus sulaukia tik 5% patyrusių žalą. „Skycop“ teigimu, vien Europos Sąjungoje (ES) yra iki 8 mln. keleivių, į kurių teises buvo pražiūrėta pro pirštus.

Europos Parlamento reglamentas nr. 261/2004 nurodo, kad skrydžių bendrovių keleiviams dažniausiai priklauso kompensacijos už skrydžio atšaukimą likus mažiau nei 14 dienų iki jo, jeigu vėluojama į kelionės tikslą daugiau nei 3 valandas, jeigu skrydžio bendrovė pardavė bilietų daugiau nei lėktuve yra vietų ir dėl atsisako priimti keleivį.

Skiriasi ir senaties terminai, kada galima pateikti pretenziją. Pavyzdžiui, Lietuvoje šis laikotarpis – 10 metų. Maksimali galima kompensacija keleiviui – 600 Eur, vidurkis – 400 Eur. Visgi jeigu skrydis vyko už ES ribų, arba vežėjas yra ne ES skrydžių bendrovė, kompensacijos nepriklauso.

Marius Stonkus, „Skycop“ vadovas, skaičiuoja, kad vien Europos skrydžių bendrovės yra skolingos keleiviams daugiau nei 3 mlrd. Eur. Lietuvoje per metus, skaičiuoja jis, priklausytų 8 mln. Eur, kurie turėjo būti išmokėti kaip kompensacijos. Skaičiavimui, aiškina p. Stonkus, atlikti remiantis vidutine keleiviams išmokamos kompensacijos suma, taip pat – įvertintus vidutinius nesklandumų dažnius. Pasak jo, vidutiniškai keleiviams dažniausiai išmokama 400 Eur kompensacija.

„Nesakau, kad tą daro visos skrydžių bendrovės, tačiau labai dažnai stengiamasi vilkinti procesą, sudaryti biurokratinių kliūčių. Neretai keleiviai kompensacijų nesulaukia dėl savo neišprusimo“, – neslepia p. Stonkus.

Startuolis sumanė 4 žingsnių kompensacijos įrankį, kuris, išnagrinėjus skundą, oro linijomis nusivylusiems keleiviams išmokės iki 75% kompensacijos sumos. Tuo atveju, jei „Skycop“ bylą su skrydžių bendrove praloštų, keleiviui bandymas išsireikalauti kompensaciją nieko nekainuos. Per pirmuosius metus tikimasi sulaukti 15.000-20.000 paraiškų dėl kompensacijų. Anot p. Stonkaus, yra nemažai institucijų, ginančių keleivių teises, tačiau dauguma jų gali tik patarti, o ne realiai stoti į kovą ir ginti keleivius.

„Mes būtent tą ir rengiamės daryti“, – tikina naujos bendrovės vadovas.

Per artimiausius metus „Skycop“ komanda tikisi išspręsti maždaug 1 mlrd. keleivių sunkumus. Skelbiama, kad į „Skycop“ investavo verslininkas, investuotojas Gediminas Žiemelis, „Avia Solutions Group“ grupės valdybos pirmininkas.

52795
130817
52791