„Circle K Lietuva“ finansų vadovas – apie plėtros planus, struktūrinius pokyčius

Į konkurso „Metų finansų vadovas 2017“ finalą pateko šeši finansų vadovai. Laimėtojas bus paskelbtas konferencijos "Įmonių finansai 2017" metu, kovo 29 d. Vilniuje.
Per paskutinius penkerius metus „Circle K“ turėjome labai didelius pokyčius. Pirmas ir didžiausias – kompanijos akcininkų pasikeitimas. 2012 m. „Statoil Fuel & Retail“ įsigijo Kanados kompanija „Alimentation Couche-Tard Inc.“. Iki tol listinguota Oslo akcijų biržoje bendrovė tapo globalios ACT kompanijos dalimi.
Tai turėjo didelę įtaką bendrovės finansams ir jų valdymui. Keitėsi apskaitos politika, ataskaitų teikimo procesai, jų turinys. Kitas pokytis – naujos apskaitos sistemos diegimas. Tokie projektai visuomet yra didžiulis iššūkis ne tik finansų organizacijai bet ir įmonei, nes keičiasi sistema, duomenų struktūros ir procesai. Trečias pokytis – paslaugų centro įkūrimas Rygoje ir apskaitos darbų perkėlimas į šį centrą. Į jį perkelti daugelis standartizuotų procesų: apskaita, degalų pirkimas, logistikos planavimas, personalo apskaitos procesai. „Circle K Lietuva“ apskaitos perkėlimą užbaigė 2016 m.
Taip pat diegėme sąskaitų tvarkymo ir tvirtinimo sistemą „Ariba“. „Circle K“ organizacijoje tai užtruko dvejus metus, o Lietuvoje – 3 mėnesius. Ji leidžia sutrumpinti darbuotojų prie sąskaitų praleidžiamą laiką. Be to, pagerėjo vidaus kontrolė, nes visas sąskaitas tvirtina „keturios akys“. Diegiant tokias sistemas visuomet svarbu daug dėmesio skirti komunikacijai, kodėl tai darome, ko siekiame, kad žmonės priimtų šį pokytį.
Visi šie pokyčiai lėmė pasikeitimus ir finansų skyriuje. Išryškėjo, kad dalies darbuotojų kompetencijos neatitinka įmonės poreikių, kitiems naujos pareigos tapo per ankštos. Per šiuos pokyčius pasikeitė apie 60% darbuotojų finansų skyriuje.
Ar verta apskaitos ir panašias paslaugas pirkti iš išorės?Vieno atsakymo nėra. Kiekviena įmonė turi sau atsakyti šį klausimą atsižvelgdama į apskaitos apimtį, sudėtingumą, įmonės strateginius tikslus. „Circle K“ tokį sprendimą priėmė norėdama suvienodinti procesus. Buvo įkurtas vienas žinių centras, kur sprendimai priimami greičiau ir jie daugeliu atveju yra kokybiškesni. Vieningi procesai leidžia augti tiek organiškai, tiek per įsigijimus.
Kaip keičiasi finansų vadovo vaidmuo Lietuvoje?Be pagrindinių finansinių kompetencijų, finansų vadovas turi būti ir lyderis. Svarbu, kad finansų vadovas sugebėtų pritraukti ir išlaikyti talentus.
Mūsų įmonėje yra svarbus finansų vadovo kaip verslo partnerio vaidmuo. Finansų vadovas ir visa finansų organizacija padeda funkciniams vadovams spręsti tiek kasdieninius, tiek nekasdieninius klausimus. Šiuo metu organizacija turi daug plėtros projektų, todėl didelį dėmesį skiriame jų vertinimui. Esu įsitikinęs, kad finansų vadovo kaip verslo partnerio partnerio svarba organizacijoje tik ryškės, nes dažnai standartnių ataskaitų vadovams jau nebepakanka, tikimasi gilesnių įžvalgų, kurios padėtų spręsti kasdieninius ir strateginius klausimus.
Žvilgtelėkime į finansines ataskaitas. Atrodo, kad per 2016 m. finansinius metus, kurie baigiasi balandį, ilgalaikių paskolų su 2% metinėmis palūkanomis suma sumažėjo dvidešimčia miljonų eurų. Kodėl taip staigiai mažėjo ilgalaikės paskolos – ar neturėjote, kur investuoti?2016 m. akcininkai nusprendė grąžinti ilgalaikę paskolą ir sumažinti įstatinį kapitalą. Svarbu paminėti, kad šie veiksmai neturėjo neigiamos įtakos nei bendrovės mokumui, nei kreditingumui. Be to, tiek likvidumo, tiek skolos ir savininkų nuosavybės santykio rodikliai išliko tvarūs ir atitinka visus teisės aktų reikalavimus. Tačiau tai nereiškia, kad įmonė nemato galimybių investuoti lėšų Lietuvoje. Atvirkščiai, 2017 m. numatomos rekordinės investicijos į verslo plėtrą ir naujas degalines. Planuojame investuoti daugiau kaip 10 mln. Eur. Todėl „Circle K Lietuva“ 2016 m. išmokėjo mažiau dividendų akcininkams, o likusias lėšas arba skolinsis, arba reinvestuos iš uždirbto pelno 2017 m.
Kodėl įmonės pajamos 2016 m. krito nuo 381 mln. Eur iki 356 mln. Eur, o pelnas augo nuo 13 mln. Eur iki 20 mln. Eur. ?Pajamos krito dėl to, kad mažėjo didmeninės degalų kainos – ši eilutė irgi patenka į pajamas. Tačiau didesni degalų pardavimai, didesnės pajamos iš parduotuvių lėmė didesnį grynąjį pelną.
Ar galima kuro įsipilti skolon?Verslo klientai turi tokią galimybę. Neseniai keitėme verslo klientų kreditavimo politiką – dabar ji palankesnė klientams ir kaip rodo patirtis naudingesnė įmonei. Labai griežta kreditavimo politika apriboja verslo augimą, todėl prisiimti protingą riziką gali būti naudinga. Apie kreditavimo politiką rašiau savo magistro darbą ir jo išvadas stengiamės pritaikyti gyvenime. Dabar mūsų patirtį vertina ir kitos tinklo bendrovės. Be abejo, kredito politika turi prisidėti prie įmonės strateginių tikslų, vertinti bendrą ekonominę padėtį.
„Circle K“ kompanija kuria produktus klientams kelyje. Mes siekiame, kad paslaugos klientams būtų suteikiamos draugiškai, greitai ir paprastai. „Circle K“ nori būti garsi savo degalais, maistu, kava ir plovykla. Šios strateginės kryptys leidžia lengviau nustatyti veiklos prioritetus ir priimti sprendimus dėl projektų ir investicijų. O kalbant apie ateitį, tai mūsų verslui didelę įtaką turės elektromobiliai, savavaldžiai automobiliai, automobilių dalinimosi platformos. Lietuvoje šie pokyčiai artimiausiu metu gal nebus tokie ryškūs, tačiau, pavyzdžiui, Norvegijoje jau 30% automobilių yra elektriniai arba hibridiniai. Keisis ir rinkodara – dabar ji kviečia į degalinę užsukti vairuotoją, o ateityje reikės tartis su automobiliu.
Kaip vertinate prievolę teikti PVM registrus Valstybinei mokesčių inspekcijai?Patyrėme dėl to papildomas sąnaudas, darbuotojams teko papildomas darbų krūvis, tačiau didelių sunkumų ši prievolė nesukūrė. Manau, kad įmonės vėliau gaus naudos iš VMI rengiamų ataskaitų.
Įmonės turi parengti ir savo duomenų rinkmeną (SAF-T), kurią VMI bet kada galės patikrinti nevarstydama įmonės durų?SAF-T rinkmenos paruošimas – didelės apimties, sudėtingas ir brangus darbas. Tai teisingas kelias, juo ateityje judės ir kitos šalys, tačiau mane neramina agresyvus ir ambicingas šių pokyčių įgyvendinimo terminas. Mums, tarptautinei įmonei, sunku prisitaikyti prie tokių pokyčių, nes mūsų IT sistemos yra valdomos nuotoliniu būdu. Diegti tik vienoje šalyje tinkančius sprendimus labai brangu ir sudėtinga. Nepaisant visų sunkumų, tikiu, kad būsime pasiruošę SAF-T rinkmeną teikti laiku. Ilguoju laikotarpiu tai palengvins įmonėms gyvenimą, nes mokestiniai patikrinimai bus atliekami nuotoliniu būdu remiantis SAF-T rinkmenos informaciją, įmonės sulauks mažiau VMI atstovų vizitų. Tačiau įmonės ir mokesčių administratorius turės nuveikti dar daug darbų, kol sulauksime šių laikų.