Stephane Ruz: turime paruošti vaikus besikeičiančiam pasauliui

Kas bus ateityje? Intriguojantis klausimas, ypač žvelgiant iš dabartinės situacijos, kai net nežinome, kas bus po mėnesio ar dviejų. Tad kaip galime būti tikri, kad tai, ko mokome vaikus šiandien, bus naudinga po dešimties ar dvidešimties metų?
Apie švietimo ateitį kalbamės su Tarptautinės Amerikos mokyklos Vilniuje (AISV) vadovu p. Stephane Ruz.
Orientuotis ne į žinias, o į mokinį
Kalbėdami apie švietimo ateitį, pirmiausia turime kalbėtis apie šiuolaikinius vaikus. Ir ne tik kalbėtis: turime juos suprasti.
Šiuolaikiniai mokiniai yra labai smalsūs, jie nori suprasti juos supančio pasaulio daugiasluoksniškumą. Mokytojų užduotis: nuolat kelti iššūkius, skatinti susidomėjimą, palaikyti ir raginti dar labiau stengtis. Tai turi atspindėti ir fizinė mokyklos struktūra, kurioje pakaktų erdvių, kuriose mokiniai galėtų nevaržomai tyrinėti, kurti ir bendradarbiauti. Kūrybiškumas, saviraiška ir analitiniai gebėjimai yra tos savybės, kurias turėtume įskiepyti kiekvienam mokiniui, - sako AISV direktorius Stephane Ruz.
Nors jau ilgą laiką visos Lietuvos mokiniai mokosi nuotoliniu būdu, kuris niekaip negali pakeisti tiesioginio bendravimo klasėje, AISV vadovas čia įžvelgia ir teigiamų dalykų. Lavinamas atkaklumas, tobulinami laiko planavimo, organizavimo ir savarankiško mąstymo įgūdžiai. Anot S. Ruz, gebėjimo mokytis įgūdžiai yra būtini, kad vaikai išliktų visą gyvenimą besimokančiais žmonėmis, turėtų lankstumo prisitaikyti prie ateities iššūkių.
Manau, kad švietimo sistema turi sparčiai keistis, ir AISV yra pasirengusi šiems pokyčiams. Pedagogai negali tikėtis, kad darydami tą patį, ką vakar, prieš metus ar prieš dešimtmetį, sulauks šiuolaikiškų rezultatų. Aš tvirtai tikiu, kad nepaisant to, kokia filosofija ar metodika bus remiamasi ateityje, pirmiausia pasikeis švietimo kryptis. Švietimo sistema turi orientuotis ne į žinias, o į mokinį. Nes šiais technologijų laikais žinios yra ranka pasiekiamos, klausimas, ar mokame jas atsirinkti ir panaudoti, teigia S. Ruz.
Kam mokytis, jei iš to nesukursi nieko naujo?
Pasaulio ekonomikos forumo duomenimis, 65 proc. vaikų, šiandien einančių į pradinę mokyklą, galų gale dirbs visiškai naujose darbo vietose, kurių šiandien dar tiesiog nėra.
Kadangi pokyčiai vyksta čia ir dabar, svarbiausia užduotis pedagogams išmokyti mokinius mokytis ir prisitaikyti prie naujų situacijų. Šie įgūdžiai bus svarbiausi vaikų sėkmei ateityje. Turime suteikti sąlygas mokiniams aktyviai taikyti žinias, jomis remiantis kurti naujas idėjas. Tam reikalingi kitokie įgūdžiai nei tie, kurių moko tradicinė XX a. sistema. Norėdami pasirengti ateičiai, šiandienos mokiniai turi lavinti kritinį mąstymą, savidiscipliną, tyrinėjimą, komandiškumą ir socialinius įgūdžius, vardija AISV direktorius.
S. Ruz nuomone, būtina nuo atskirų disciplinų dėstymo pereiti prie bendrųjų įgūdžių lavinimo. Šiandien, kai išmanusis telefonas per kelias sekundes gali išspręsti daugelį klausimų, svarbu suprasti, kad jis negali nurodyti, ką turime su ta informacija daryti. Tad kritinis mąstymas tampa ypač svarbus.
Turime rasti būdą, ką daryti su informacijos potvyniu. Atsirinkti ir suvaldyti informacijos srautą turime pradėti mokyti dar ikimokykliniame amžiuje. Jausdami poreikį, plečiame AISV ir ruošiamės naujo, modernaus mokyklos pastato statyboms. Taip pat peržiūrime ir keičiame ugdymo programą, kuri, neabejojame, bus revoliucinga regione, ateities planus atskleidžia AISV direktorius.
Kam eiti į mokyklą, jei namie mokytis geriau?
Nuotolinis mokymas parodė, kad mokykla yra tik pastatas, o sėkmingai mokytis galima ir iš virtuvės ar miegamojo. AISV direktorius su tuo sutinka tik iš dalies.
S. Ruz pastebi, kad mokykla mokyklai nelygu. Galbūt yra tokių mokyklų, kurios iš tiesų tik pastatas. Tačiau jei mokykla tai bendruomenė, kurioje jautiesi laukiamas kaip namuose, jeigu gauni papildomos vertės iš bendravimo su bendramoksliais, jei yra erdvės tyrimams, bendradarbiavimui, jei mokytojai yra atviri klausimams, tuomet neabejotinai norisi gyvo bendravimo.
AISV mums yra daug daugiau nei pastatas ar darbas. Mūsų bendruomenę sudaro 35 tautybių atstovai, skaičiuojant mokinius, mokytojus ir administraciją. Dalis jų yra daug keliaujantys žmonės, ieškantys namų čia, Vilniuje, todėl mano pagrindinė užduotis yra įsitikinti, kad AISV būtų namai visiems. Jeigu gyveni mėgstamame mieste, bet nesijauti kaip namuose, nesi laimingas. Galbūt negaliu suprasti kiekvienos kultūros, bet man nuoširdžiai rūpi kiekvienas mūsų bendruomenės narys. Noriu, kad jie žinotų, kad aš padarysiu viską, kas yra mano galioje, kad mokymosi aplinka būtų pati geriausia, kad kiekvienas AISV bendruomenėje jaustųsi įkvėptas ir motyvuotas, sako S. Ruz.
AISV direktoriaus nuomone, bet kurioje mokykloje svarbu, kad joje dirbantys ir besimokantys didžiuotųsi tuo, ką daro, būtų įkvėpti ir motyvuoti ne tik mokytis, bet ir realizuoti save, įgyvendinti kylančias idėjas.
Įrodyta, kad mokiniai pasiekia geriausių rezultatų, kai jaučiasi saugūs ir palaikomi. Todėl mano užduotis garantuoti, kad jie jaustųsi saugūs, mylimi ir laukiami, kad nebijotų suklysti. Man AISV tai bendruomenė, kurioje visi nariai jaučiasi laimingi, o klasėse, koridoriuose ir žaidimų erdvėse kiekvieną dieną klega džiaugsmingi balsai, pažymi S. Ruz.
Mokymasis tai socialinė veikla
Bendradarbiaudami su bendraamžiais ir mokytojais mokiniai geriau supranta mokymosi medžiagą, geriau sprendžia problemas, pasiekia kokybiškesnių rezultatų ir pamato kitus problemų sprendimų variantus. Taigi mokymasis visų pirma yra socialinė veikla.
Jei iš visų dalykų, kuriuos darome AISV, reikėtų išskirti tik du, pirmasis būtų šis: į mokymosi procesą, veiklas, projektus įtraukiami mokytojai, vaikai ir tėvai. Bendradarbiavimas ir įsitraukimas mums labai svarbus. Antras dalykas įvairi, saugi ir palaikanti aplinka. Užtikriname, kad kiekvienas mokinys jaustų bendruomenės rūpestį, palaikymą, ir tobulėtų ne tik mokymosi srityje, bet ir asmeniškai, socialiai ir emociškai, reziumuoja S. Ruz.
Saviraiškos, argumentavimo ir minties laisvė
AISV direktoriaus teiginius patvirtina ir šią mokyklą lankančių vaikų tėvai. Advokatas Ramūnas Audzevičius, į AISV leidžiantis dvi dukras trečiokę Moniką ir septintokę Simoną sako, kad mokyklą pasirinko dėl trijų esminių punktų: globalaus mokyklos vadovų mąstymo, galimybės vaikams betarpiškai susipažinti su kitomis kultūromis ir kryptingos AISV moksleivių saviraiškos, argumentavimo ir minties laisvės.
nuotrauka:: 1 left
Ne mažiau svarbūs šiuolaikinio pasaulio įgūdžiai yra kūrybiškumas, lankstumas, greitas informacijos valdymas ir kritinis mąstymas. R. Audzevičiaus teigimu, įvertinus dabartinės ir būsimos informacijos kiekį bei jos dinamiką, gebėjimas greičiau už kitus panaudoti informaciją sukurs asmeninį ir komandinį pranašumą.
Šiuos dukrų įgūdžius matau diskutuodamas su jomis, girdėdamas jų argumentus, jausdamas, kaip jos reaguoja į mano pateikiamas pastabas ir pasiūlymus, įvertindamas, kokius apibendrinimus padaro ir kokius sprendimus pasiūlo. Džiugu matyti nuolatinį progresą!, sako R. Audzevičius.
Kalbėdamas apie tarptautiškumo įtaką dukrų pasaulėžiūrai, tėtis džiaugiasi, kad dukros auga tolerantiškos, atviros pasaulio pilietės, suvokiančios ir priimančios skirtingas kultūras bei papročius.
Vykstant į užsienio keliones smagu iš vaikų girdėti, kad mano klasiokė ar klasiokas iš ten ir ten. Vien mokyklos draugų turėjimas iš įvairių valstybių praplečia pasaulėžiūrą dar vaikystėje, leidžia betarpiškai suprasti daugybės tautybių skirtumus, vysto bendravimo įgūdžius, ugdo toleranciją, džiaugiasi R. Audzevičius.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Tema Vadyba
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti