Nauji verslo vaidmenys: laimės tie, kurie spręs problemas

Publikuota: 2020-03-23
Įmonės nuotr.
svg svg
Įmonės nuotr.
„Impact Advisory“ strategas

„Jau niekada nebus taip, kaip buvo anksčiau“. Panašių apibendrinimų, ir su vis naujais prieskoniais, matome socialinių tinklų paskyrose, nuo jų neatsilieka žiniasklaidos apžvalgininkai, ekonomikos ekspertai ir politikai. Vieni esamą padėtį lygina su 2001 metų rugsėjo 11-ąja, kiti – su 2007–2008 m. pasauline finansų krize, o kai kurie atskaitos tašku renkasi Antrąjį pasaulinį karą. Kad ir su kuo lygintume, niekas neabejoja: atėjo vertybių perkainojimo metas – ne tik vartotojams, bet ir verslui.

Verslas pastarąjį dešimtmetį įgudo ne vien tenkinti poreikius, bet ir juos kurti – ir kuo greičiau. Vartotojiškos visuomenės logiką daugeliu atvejų lydėjo neišvengiamos žiurkių lenktynės. Tačiau dabar visi – tiek vartotojai, tiek ir verslininkai – yra priversti sustoti ir susimąstyti: ko siekiau ir ar šis siekis vis dar turi prasmę, kaip vartojau ir kaip vartosiu dabar, koks veiklos ir vartojimo modelis labiausiai tiktų dabar arba rytoj, kai grėsmės pavojus ims atsitraukti. Sparčiai keičiantis aplinkybėms, tikėtina, susidursime su sąmoningesniais vartotojų pasirinkimais, o verslų konkuravimas, manytina, įgaus naujų formų.

Labiau prasmingo vartojimo poreikis tikriausiai pareikalaus iš verslų papildomų pastangų įrodyti savo vertę vartotojų akyse. Galima tik spėlioti apie tai, kuo bus pagrįsta reali verslų lyderystė rinkoje, tačiau jau dabar aišku: ateityje daugiau kalbėsime apie realios vertės mainus.

Betgi ar nebuvo paraginimų verslui ir visuomenei keistis ir anksčiau? Prisiminkime kad ir sausio mėnesį pasaulinės apklausos „Edelman Trust Barometer“ rezultatus: net 56% apklaustųjų buvo įsitikinę, kad šių dienų kapitalizmas daro daugiau žalos nei naudos. Net 83% pasaulio dirbančiųjų baiminosi prarasią darbą, beveik du iš trijų apklaustųjų pernelyg spartus atrodė dabartinis tempas. Kitaip sakant, tai, ką buvome įpratę vertinti kaip normą, dar prieš COVID-19 pandemiją žmonėms atrodė problematiška. Na, o šiuo metu vyksta pokytis, kuris suteikia unikalų šansą verslams turėti laiko ir apmąstyti visas problemas – senesnes ar naujesnes. Ir tai visiškai nėra laikas atostogoms ar proga susigūžti, ieškant argumentų savo baimei ar panikai pateisinti. Kur kas daugiau išgyvenimo ir galbūt atgimimo galimybių turės tie, kurie galvos ir judės į priekį.

Problema – postūmis veikti

Neužmirškime, kad jau turime iš ko pasimokyti. Dar 2007–2008 m. krizės pamokos parodė, kad recesija ne vienam verslui atveria naujų galimybių. Kaip tai galėjo nutikti? Ar mes kalbame apie tokius dalykus, kaip dabar iškilęs apsauginių kaukių ir dezinfekcinių skysčių poreikis? Iš dalies, bet ne tik apie juos. Krizės metu kyla kur kas daugiau įvairių problemų. Per krizę visi tie, kurie uždirba pinigus tiesiog parduodami produktus ir paslaugas, patirs sunkumų: pasikeitus prioritetams rinkoje, jų produktai ir paslaugos gali tapti nebereikalingi. Kita vertus, kiekvienas, kuris uždirba pinigus spręsdamas problemas, gaus dar daugiau naudos: juk neabejotinai kils problemų, kurias gali padėti išspręsti verslas. Todėl dabar atėjo metas klausimą „kaip parduoti savo produktus ir paslaugas“ keisti į klausimą „kaip galėčiau išpręsti problemas, kurias patiria mano esami ar potencialūs klientai“.

Prisiminkime, kad kaip tik po 2007–2008 m. finansinės krizės sužinojome apie tokias visiškai naujas plačiai pagarsėjusias platformas, kaip „Instagram“, „Uber“, „Airbnb“, „Dropbox“ ir kitas, kurių vertė vėliau buvo skaičuojama milijardais dolerių. Visus šiuos verslus pradėjo talentingi žmonės, kurie ne recesijos laikotarpiu greičiausiai būtų taip ir likę ramiai dirbti kokiame nors pajėgiame banke.

Grėsmė seno mąstymo modeliams

Medikai atkreipia dėmesį, kad įsisiautėjęs virusas labiausiai puola vyresnio amžiaus, lėtinėmis ligomis sergančius ir silpnesnę imuninę sistemą turinčius žmones. Versle procesas vyksta analogiškai: ši krizė tikrai atsijos ligotus, imuniteto neturinčius, atsinaujinti nepajėgius verslus – pirmiausia nušluos tuos, kurie įsikibę laikysis kokių nors „laiko patikrintų“ savo verslo vertybių.

Grėsmė kybo ir ties tais, kurie panikuoja. Jie sąstingiui pasibaigus konkuruos kaina, kad atstatytų buvusį pajamų lygį. Kaina konkuruos daugelis – nusivilkdami paskutinius marškinius, nusimaudami kelnes, manydami, kad tai jų vienintelis būdas kompensuoti jau patirtus nuostolius – deja, šitokiu būdu eidami netvariu keliu. Tie, kurie bus drąsūs atmesti senas mąstymo schemas, turės daugiau galimybių atnaujinti produktus ir paslaugas, kad prieš paranojišką konkurentų elgseną priešpastatytų naują, didesnę vertę vartotojui. Tokie sugebės pateikti kokybiškai kitokį pasiūlymą rinkai bei išlikti vertingesni netgi kainų konkurencijos sąlygomis.

Bėda kaip galimybė

Praėjusi finansinė krizė parodė, kaip lengvai žlugo pajėgios bendrovės, kurios bandė išlaikyti savo status quo. Bet paaiškėjo kitas dalykas: pasibaigus ekonominiam nosmukiui, daugeliu atvejų sužimba naujos veržlaus smulkiojo verslo žvaigždės arba tos pačios žvaigždės sušvinta naujuose sektoriuose, kaip kad nutiko Steve‘ui Jobsui, kurį ištiko akcijų rinkos katastrofa, kuris buvo pašalintas iš „Apple“, bet vėliau už paskutinius 10 mln. USD nusipirkdo George‘o Lucaso animacijos studiją – ji išgarsėjo kaip „Pixar“, o galiausiai 2006 m. buvo parduota „Disney“ už 7,4 mlrd. USD. Plačiai žinoma S. Jobso citata: „Sunkumas būnant sėkmingu žmogumi buvo pakeistas į lengvumą būnant pradedančiuoju, neužtikrintu žmogumi. Tai man leido įžengti į vieną kūrybiškiausių man gyvenimo laikotarpių.“

Vertindami krizių potencialąekspertai gręžiasi ir į smulkesnius išbandymus, pavyzdžiui, 2014 m. vasario Londono metro darbuotojų streiką. Metro valdytojai buvo priversti uždaryti kai kurias linijas, o sumanūs londoniečiai nusistatė naujus maršrutus, kurie, kaip vėliau pasirodė, davė verslui kur kas daugiau ilgalaikės naudos, palyginti su nuostoliais, kuriuos sukėlė kai kurių linijų uždarymas.

Be abejonės, dabar yra tas strateginis etapas, kuriame nėra užtikrintų atsakymų į klausimą, ką daryti. Tačiau turime palankią progą pagalvoti: ką versle sukuriu išties vertingo bei kodėl sustojęs ir turėjęs laiko pamąstyti klientas ar partneris mane turėtų rinktis ir ateityje. Tam nereikia didelių strategijų – kai kuriais atvejais užteks dienos ar net kelių valandų, naudojant tinkamas priemones, atsispiriant nuo teisingų išvadų strateginei ramybei atgauti ir judant į priekį. Tie, kurie juda tada, kai kiti sustingę panikuoja, vėliau atsiduria toli priekyje.

Komentaro autorius - Domas Zdanevičius, „Impact Advisory“ strategas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Premjeras: nedarbo skaičiai nėra dramatiški 3

Užimtumo tarnyba skelbia, kad per praėjusią savaitę nedarbo lygis šalyje išaugo 0,5 procentinio punkto — nuo...

Vadyba
11:31
„Amber Grid“ valdyba paskyrė generalinį direktorių 2

Gamtinių dujų perdavimo sistemos operatorės „Amber Grid“ valdyba bendrovės generaliniu direktoriumi išrinko...

Vadyba
10:53
„Hilton“ viešbučių tinklas savo darbuotojus laikinai skolina kitoms bendrovėms

Viešbučių tinklas „Hilton“ ieško sprendimų, kaip išgyventi ne tik pačiai paslaugų ir aptarnavimo industrijai,...

Vadyba
10:25
Darbuotojai mano, kad darbdaviai apie pandemiją išmano geriau, negu valstybė Premium

Tyrimų agentūra „Edelman“ paskelbė pasitikėjimo barometro „Edelman Trust Barometer“ duomenis, kurio...

Vadyba
05:45
Tyrimas: kuriuos darbuotojus pandemija paveiks labiausiai

„Institute for Fiscal Studies“ (IFS) atliktas tyrimas parodė, kurie darbuotojai skaudžiausiai pajus...

Vadyba
2020.04.06
Nedarbo lygis per savaitę ūgtelėjo iki 10,3% 12

Balandžio 6 d. šalyje užfiksuotas 10,3% nedarbo lygis, t.y. iš viso buvo registruota 177.400 darbo neturinčių...

Vadyba
2020.04.06
Tikimybė prarasti darbą – kaip per Didžiąją depresiją Premium 5

COVID-19 sukelta sveikatos ir ekonominė krizė lyginama su beveik prieš šimtmetį vykusia Didžiąja depresija.

Vadyba
2020.04.06
Teismas: sanatorijos darbuotojų pirštų antspaudus naudojo nepagrįstai

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) skelbia, kad išnagrinėjus Valstybinės duomenų apsaugos...

Vadyba
2020.04.06
„Maxima grupė“ turi naują vadovę 2

Teisininkė Jurgita Šlekytė tęsia savo žygį „Vilniaus prekybos“ įmonių vadovaujamose pozicijose. Nuo rytdienos...

Prekyba
2020.04.06
Airijos premjeras kartą per savaitę dirbs mediku

Airijos premjeras Leo Varadkaras kovą iš naujo išsiėmė savo mediko licenciją ir kartą per savaitę ketina...

Vadyba
2020.04.06
„Karo kambarys“: kaip valdyti įmonę krizėje, kai lėšų vis mažėja Verslo tribūna

„Karo kambarys“ (angl., War Room) – tai darbo krizinėmis sąlygomis principų visuma, labiausiai sutelkta į...

Vadyba
2020.04.06
Atsisakydami algos, CEO įmonių negelbėja, bet siunčia svarbią žinią darbuotojams Premium 2

Koronavirusui talžant ne tik žmonių sveikatą, bet ir įmonių finansus, dalis korporacijų CEO paskelbė...

Vadyba
2020.04.06
Kaip parodyti, kad dirbdamas iš namų esate produktyvus Premium

Nuotoliniu būdu dirbantiems specialistams ne visada lengva parodyti savo produktyvumą. Specialistai įvardija...

Vadyba
2020.04.05
Šveicarijos viešbutis už tūkstančius siūlo medikų priežiūrą ir COVID-19 testus Premium

Kai visas paslaugų sektorius sąstingyje laukia pandemijos pabaigos, įmonėms, norinčioms išgyventi ir...

Vadyba
2020.04.05
Karantinas suteikia progą atleisti silpnus ir sužvejoti talentus Premium

Besitęsiantis karantinas gerokai supurtė darbo rinką, o dažna įmonė pristabdė naujų komandos narių paieškas.

Vadyba
2020.04.05
Trys savaitės karantine: išmoktos pamokos 3

Praėjus trims karantino savaitėms, per kurias verslo įmonės turėjo skubiai persitvarkyti darbo modelius ir...

Vadyba
2020.04.05
„Disney“ darbuotojus išleidžia nemokamų atostogų 3

Koronavirusui visiškai paralyžiavus pramogų sektorių, „Walt Disney Company“ informavo, kad darbuotojai, kurių...

Vadyba
2020.04.04
„Pixar“ metodas: ar darbo santykius reikia grįsti nuoširdumu Premium

Versle nuoširdumas įgauna šimtus atspalvių, ir ne visada būna sveikintinas. Vis dėlto, animacijos studija...

Vadyba
2020.04.03
Vadovauti „Argus“ grįžta įmonės steigėjas

Romualdas Jonaitis, saugos tarnybos „Argus“ steigėjas ir valdybos pirmininkas, grįžta vadovauti įmonei. Buvęs...

Vadyba
2020.04.03
Darbuotojus atleidžia kelionių, transporto, prekybos įmonės 1

Dėl koronaviruso paskelbto karantino darbuotojus toliau atleidžia arba ketina atleisti kai kurios kelionių...

Vadyba
2020.04.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus