Koks yra valdybos vaidmuo strategijoje?

Publikuota: 2019-11-22
Įmonės nuotr.
Įmonės nuotr.
Strategijos planavimo vadovas AB Lietuvos pašte, nepriklausomas valdybos narys UAB „Busturas“

Pastaruoju metu Lietuvoje daug kalbama apie nepriklausomas valdybas ir jų svarbą ne tik viešajame sektoriuje, bet ir privačiame sektoriuje. Kartu su strategijos ekspertu Benu Adomavičiumi 2019 m. atliktas tyrimas su daugiau nei 3.000 Lietuvos greitai augančių smulkaus ir vidutinio verslo įmonių („Verslo žinių“ nominuotomis “gazelėmis”) parodė, kad ilgalaikį augimą išlaiko tik 12,5% “gazelių“. Tyrimo rezultatai iš daugiau nei 3.000 “gazelių” per 2004-2014 m.laikotarpį rodo, kad ilgalaikiu augimu, t.y. tokiu augimu, kai įmonės pajamos 6 metus iš eilės auga vidutiniškai ne mažiau nei po 20% kasmet, išsiskiria tos įmonės, kurios daugiau investuoja į verslo plėtrą ir turi veikiančias valdybas.

Tačiau šiame straipsnyje kalbėsiu ne apie valdybų svarbą, o apie valdybos vaidmenį rengiant ar peržiūrint įmonės strategiją. Šia tema Lietuvoje pasigendu platesnės diskusijos, tačiau, sutikime, kad kalbėdami apie valdybos funkcijas neišvengiamai pagalvojame ir apie strategiją.

Kas atsakingas už įmonės strategijos rengimą? Valdyba ar įmonės vadovas?

Kadangi tenka dalyvauti procese kaip strategijos planavimo vadovui dirbant su įmonės vadovu reguliariai peržiūrint įmonės strategiją, tiek pačiam būti kitos įmonės nepriklausomu valdybos nariu, kai įmonės vadovybė rengia ir pristato strategiją, pasidalinsiu savo nuomone.

Panagrinėkime 2 visiškai skirtingus atvejus: pirmuoju atveju už įmonės strategijos rengimą atsakinga valdyba, o antru atveju už įmonės strategiją atsakingas įmonės vadovas ir valdybos vaidmuo strategijos rengime baigiasi tik tuo, kad valdybos posėdyje atneštai strategijai sako “TAIP” or “NE”, t.y. atlieka tik formalią funkciją tvirtinant strategiją.

Pirmasis atvejis: valdyba rengia įmonės strategiją. Kalbame apie įmonės valdybą, kurios didžioji dalis yra nepriklausoma. Ką tai reiškia? Jeigu nepriklausoma valdyba jaučia, kad skirdami 2-3 dienas per mėnesį gali parengti geresnę strategiją nei įmonės vadovas, kuris versle 24/7, tai labai aiški užuomina, kad įmonės vadovo pozicijoje netinkamas žmogus ir valdyba turi keisti įmonės vadovą. Tai dar aiškiau tampa tuo atveju, jei pats įmonės vadovas sutinka, kad ne jo, o valdybos atsakomybė yra parengti įmonės strategiją, kas reiškia, kad valdyba ir įmonės vadovas sutinka, jog įmonės vadovas realiai vykdo COO, t.y. vykdomojo direktoriaus, funkcijas. Strategijos parengimas ir jos įgyvendinimas yra svarbiausia ne ko kito, bet įmonės vadovo atsakomybė.

Antrasis atvejis: strategiją rengia įmonės vadovas, o valdybos atsakomybė rengiant strategiją baigiasi tik tuo, kad valdybos posėdyje atneštai strategijai sako “Taip, mes tvirtinam strategiją” or “Ne, mes netvirtinsim strategijos, nes ją netikime”. Ką tai reiškia? Tai mažiau blogas atvejis negu pirmasis, bet tai reiškia, kad nepriklausomos valdybos reikšmė rengiant strategiją yra visiškai 0, nes kompetencijos, dėl kurių buvo pasamdyta profesionali nepriklausoma valdyba yra visiškai nepanaudojamos. Už valdybos įtraukimą ar neįtraukimą į strategijos rengimą ar peržiūrą taip pat atsakingas įmonės vadovas. Vadovo nesugebėjimas ar nenorėjimas įtraukti valdybos į strategijos rengimo procesą veda valdybą prie tų pačių sprendimų, kurie paminėti pirmuoju atveju.

Kokia turėtų būti valdybos rolė strategijoje? 3 žingsniai

Aptarę šiuos 2 atvejus turime suprasti, kad už strategijos rengimą atsakingas įmonės vadovas, kuris rengdamas ar peržiūrėdamas strategiją turi protingai susirinkti maksimalų kiekį įžvalgų iš valdybos (darant prielaidą, kad valdyba yra kompetetinga ir turi didelę verslo patirtį). Jeigu valdyba nesugeba pateikti įmonės vadovui prasmingų ir naudingų verslo įžvalgų – vadinasi suformuota nekompetetinga valdyba.

Tinkamas valdybos vaidmuo strategijoje turėtų būti tokia:

1 žingsnis: strategijos rengimo proceso pradžioje įmonės vadovas turėtų susirinkti įžvalgas iš valdybos apie verslo iššūkius, į kuriuos valdyba norėtų nukreipti įmonės strategiją. Paprasti pavyzdžiai dažniausių verslo iššūkių: augame lėčiau negu rinka, per mažai diversifikuota įmonės veikla, naujas stiprus žaidėjas įžengė į rinką, naujas verslo startuolis įžengė į rinką su inovacija, kuri gali sugriauti mūsų verslą ir t.t. Labai dažna organizacijų klaida yra ta, kad jos apsikrauna didelio kiekio analizėmis (SSGG, PESTEL ir t.t.), bet iš visų tų analizių nesugeba vienu sakiniu apibrėžti ir susitarti, taigi kokia yra pagrindinė verslo problema ar galimybė šiuo metu, į kurią reikia sutelkti dėmesį.

2 žingsnis: įmonės vadovas turėtų sugrįžti pas valdybą su keliomis galimomis skirtingomis strategijomis (strateginėmis alternatyvomis), kaip būtų galima išspręsti pirmame žingsnyje įvardintus iššūkius, į kuriuos nukreipta įmonės strategija. Labai svarbu atkreipti dėmesį, kad įmonės vadovas šioje stadijoje neateitų jau su pasirinkta strategija kaip dažniausiai nutinka. Kadangi verslo iššūkiams išspręsti visada yra skirtingų būdų, t.y. galimų strategijų, tikslas šioje stadijoje yra aptarti galimus skirtingus strateginius pasirinkimus toms problemoms spręsti. Šioje stadijoje yra svarbu išdiskutuoti galimas alternatyvas, susivienodinti matymą visiems dėl galimų strateginių krypčių ir įmonės vadovui gauti papildomų įžvalgų. Pavyzdys: jei iššūkis yra nepakankamai diversifikuota įmonės veikla, tai galimos alternatyvos galėtų būti „Diversifikuoti veiklą įžengiant į naujas rinkas su naujais produktais“, „Diversifikuoti veiklą įžengiant į naujas rinkas su esamais produktais“, „Diversifikuoti veiklą esamoje rinkoje pasiūlant naujus produktus“ ir t.t.

3 žingsnis: įmonės vadovas pristato valdybai pasirinktą strateginę alternatyvą argumentuodamas, kokiomis prielaidomis remiantis ši strategija gali būti geras pasirinkimas ir valdyba priima sprendimą patvirtinti pasirinktą strategiją ar ne. Pavyzdys: įmonė įvertinusi skirtingų alternatyvų patrauklumą per tam tikrus kriterijus nusprendė, kad didžiausi šansai laimėti būtų pasirinkus alternatyvą „Diversifikuoti veiklą įžengiant į naujos rinkos X segmentą Y su esamu produktų kategorija Z laimint mažiausia kaina prieš konkurentus“.

Šiais 3 paprastais žingsniais užtikrinamas pilnavertis valdybos įtraukimas į strategiją ir kartu nepriklausomos valdybos kompetencijų panaudojimas. Priešingai nei „iškepto pyrago“ pristatymo atveju, kai valdybai atnešama galutinė strategija ir prašoma ją patvirtinti skubiai, nes „spaudžia terminai“, valdyba bus daug labiau užtikrinta dėl pasirinktos strategijos ir daug labiau užtikrinta paties įmonės vadovo kompetencija sėkmingai vadovauti įmonei.

Komentaro autorius - Mantas Tursa, strategijos planavimo vadovas AB Lietuvos pašte, nepriklausomas valdybos narys UAB „Busturas“

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
10 finansiškai neskausmingų būdų padėkoti darbuotojui Premium

Vienas paprasčiausių būdų pakelti darbuotojo laimės, savivertės ir motyvacijos lygį – jam padėkoti. Tačiau,...

Vadyba
2019.12.06
Statybų srityje dirbanti Guoda moksleiviams siuntė svarbią žinutę: netikėkite, jei kas nors mano, kad jūs kažko negalit Verslo tribūna

Ar jauna šviesiaplaukė gali sėkmingai vadovauti statybų projektams?  Tarp statybų srityje dirbančių šeimos...

Vadyba
2019.12.06
„DB Schenker“ centralizavo įmonių valdymą Baltijos šalyse Premium

Vokietijos geležinkeliams priklausanti transporto ir logistikos grupė Baltijos šalyse įvykdė vadovybės...

Smulkios kalėdinės dovanos gali virsti interesų konfliktais Premium

Didesnės ar mažesnės dovanos viešojo ir privataus sektoriaus klientams, suinteresuotiems asmenims gali virsti...

Finansai
2019.12.05
„Euroapotheca“ turi naują vadovą ir valdybą

Šiaurės Europos ir Baltijos šalių regione veikiantis vaistinių tinklas „Euroapotheca“ suformavo naują...

Vadyba
2019.12.04
Pasikeitimai Civilinės aviacijos asociacijos valdyboje

Civilinės aviacijos asociacija (CAVIA), vienijanti aviacijos pramonės atstovus, išrinko naują valdybos...

Vadyba
2019.12.04
Pinigų talentų idėjoms visada bus, bet ar bus talentų Premium 1

Pastaraisiais metais verslas vis dažniau kalba apie socialinę atsakomybę, tvarias investicijas ir būtinybę iš...

Vadyba
2019.12.04
Vilniečius ir miesto svečius kviečia į mugę: po kalėdine egle – moksleivių kurtų verslų produkcija Verslo tribūna

Šį šeštadienį, gruodžio 7-ąją, Vilniaus rotušėje susirinks daugiau nei 250 dar mokyklose verslus kuriančių...

Vadyba
2019.12.03
Darbdavio įvaizdis: kaip galima matuoti investicijų grąžą

Kokią patirtį darbdaviai kuria esamiems, kaip apie tą patirtį geba papasakoti galimiems darbuotojams ir yra...

Vadyba
2019.12.03
Berlyno lietuviai perprato, kaip ten geriausiai ieškoti verslo partnerių Premium

Vis daugiau lietuvių verslą kuria Berlyne, nes šis miestas – vienas patraukliausių tiek startuoliams, tiek...

Gazelė
2019.12.03
Chaosas rimsta: kokių atlyginimo pokyčių tikėtis 2020-aisiais Premium 2

Šalies atlyginimų rinka išlieka chaotiška, bet pastebima ir teigiamų poslinkių. Įmonės vis profesionaliau...

Vadyba
2019.12.02
Turtingiausia pasaulyje šeima – „Walmart“ savininkai Premium

70.000 USD per minutę, 4 mln. USD per valandą, 100 mln. USD per dieną – tiek įkrenta į JAV prekybos tinklą...

Vadyba
2019.11.30
Po nesėkmingo ketvirčio „LG Electronics“ pakeitė bendrovės vadovus

Pietų Korėjos prietaisų milžinė „LG Electronics“ ketvirtadienį pakeitė generalinį direktorių ir daugybę kitų...

Technologijos
2019.11.29
Verslui reikia postūmio? Išleiskite vadovą atostogų Premium

Kai geriausius rezultatus demonstruojančius darbuotojus įmonė išleidžia atostogų, laimi ir kolegos, ir visa...

Vadyba
2019.11.29
„Gazelė 2019“ nugalėtoja: verslą pradėjau nuo nekompetencijos Premium

Sparčiausiai šalyje augusios įmonės „Mano linija“ vadovė neslepia, kad didmeninė prekyba, kuria bendrovė...

Gazelė
2019.11.27
Geidžiamiausių darbdavių mokamos algų medianos spalio mėnesį

Naujausi „Sodros“ duomenys skelbia, kokias algų medianas spalio mėnesį mokėjo geidžiamiausi šalies darbdaviai.

Vadyba
2019.11.27
Šlubuojanti darbuotojų psichinė sveikata kainuoja milijardus: įmonių sprendimai Premium

Nors perdegimui, stresui, depresijai gydyti išleidžiami milijardai, kalbėti apie emocinę sveikatą verslo...

Vadyba
2019.11.27
Vidutinė alga „į rankas“ trečiąjį ketvirtį – 834 Eur

Statistikos departamentas suskaičiavo, kad vidutinis atlyginimas „į rankas“ trečiąjį šių metų ketvirtį siekė...

Vadyba
2019.11.26
Vienas verslininkas – kelios įmonės: kodėl verta atskirti veiklas Premium 1

Sparčiausiai augančios įmonės susiduria su skirtingais iššūkiais, tačiau kai kurie sprendimai būdingi visoms...

Gazelė
2019.11.26
„Visma Lietuvos“ patirtis: kodėl įmonei naudinga atsisakyti vadovų Premium 3

Laikais, kai įmonės greitis ir lankstumas tampa pagrindiniu koziriu konkurencinėje kovoje, bendrovės iš...

Vadyba
2019.11.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau