Kaip „Lean“ padeda įveikti kultūrinius skirtumus ir tapti efektyvia organizacija

Publikuota: 2019-09-22
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Lean.lt vadovas

Apie „Lean“ sistemą verslo žiniasklaidoje ir literatūroje rašoma dažnai. Natūralu, kad organizacijų vadovai ir dar labiau savininkai, galvodami apie lieknąją vadybą, pirmiausia domisi verslo rodiklių gerinimu – didesniu pelnu, augančiomis apyvartomis ir mažėjančiomis sąnaudomis. Tačiau daugybės įmonių sėkmės istorijos liudija, kad įvyksta ne tik kiekybiniai, bet ir kokybiniai pokyčiai: pagerėja bendravimo kultūra, darbuotojai susifokusuoja į rezultatus, stiprėja jų įsitraukimas ir noras tobulėti.

Atskiro aptarimo verta tema apie dar vieną „Lean“ taikymo efektą – kaip ši vadybos sistema gali padėti organizacijoms greičiau pasiekti rezultatų, įveikiant tarpkultūrinius skirtumus, skirtingo mentaliteto ir amžiaus darbuotojų įtaką, sparčiau atsisakyti neefektyvių vadybos tradicijų. Šiam aspektui kol kas buvo skiriama nedaug dėmesio, tačiau jungiant organizacijas, plečiant verslą vidinėse ir užsienio rinkose, būtent „Lean“ gali padėti greičiau sukurti bendrą organizacijos vertybių sistemą ir pagreitinti tikslų įgyvendinimą. „Lean“ taip pat gali padėti optimizuoti organizacinę struktūrą, paliekant tik būtiniausius sprendimų priėmimo lygius.

Dirbdami su daugiau nei 150 įmonių skirtingose Baltijos šalyse, taip pat Rytų Europos rinkose – Rusijoje, Ukrainoje ar Baltarusijoje, pastebėjome, kad „Lean“ metodai padeda įveikti net griežtų hierarchinių struktūrų sukurtus barjerus, nuteikia vadovus ir darbuotojus atviram bendravimui ir padeda suburti efektyvią ir vieningą komandą.

Bet kurios organizacijos verslo stiprinimas prasideda nuo aiškaus tikslų suformulavimo. Tačiau „Lean“ metodikos padeda kiekvieną tikslą paversti konkrečiu veiksmų planu, detalizuotu iki padalinio ir darbuotojo. Kolektyvinis aptarimas organizacijos viduje, kaip veiksmų planas atrodys metų kalendoriuje, padeda organizacijai susitarti dėl esminių dalykų – vardan ko dirbs ir ką konkrečiai turės daryti kiekvienas darbuotojas.

Tiesa, pirmiesiems rezultatams pamatyti prireiks laiko. Tikrieji pokyčiai įvyksta dar ne planavimo etape, o tik po kelių mėnesių ar netgi metų. O tiksliau, tada, kai kolektyvas pradeda įgyvendinti veiksmų planą ir pasisemia patirties, kaip sekasi realizuoti planus, ar veiksmų planas atitinka realius veiklos procesus, kokius patobulinimus reikėtų atlikti kito planavimo ir įgyvendinimo metu.

Pagrindiniu šio etapo laimėjimu galima laikyti bendrą (nors, kartais dar formalų) susitarimą ir būtinybę iškomunikuoti tikslus visai organizacijai, paremiant kiekvieną tikslą konkrečiais veiksmais. Teisingai išskleista strategija numato visų organizacijos padalinių įtraukimą, kuriame mieste ar šalyje jie bebūtų ir kokias funkcijas beatliktų.

Kitas svarbus „Lean“ taikymo aspektas – tai konkretus įvardinimas, kaip bus matuojami pasiekti rezultatai. Dabartinėmis verslo sąlygomis, kai darbuotojai išsibarstę po skirtingas šalis ir vis dažniau pageidauja dirbti nuotoliniu būdu, tik aiški vertinimo rodiklių sistema (BSC, KPIs ar kaip norite ją pavadinkite) padeda čia ir dabar matyti, kaip organizacijai pavyksta siekti tikslų, ir kas turi būti nedelsiant koreguojama. Viešas ir skaidrus rodiklių paskelbimas organizacijos viduje išvaduoja nuo abejonių ir sukuria aiškumą, kas ir kaip įmonėje prisideda prie bendrų tikslų pasiekimo. Neganato, reguliarus rodiklių aptarimas tik stiprina įsitikinimą, kad „šventų karvių“ ir neliečiamų temų organizacijoje nėra, o visi iki vieno darbuotojai dalyvauja įgyvendinant bendrus tikslus. Darbuotojų žinojimas, kad aukščiausi vadovai taip pat, kaip ir visi, atsiskaito už pasiektus rodiklius ir pristato savo tobulinimų planą, ilgainiui įtraukia net ir pasyviausius komandos narius. Taip kuriama orientacija į tikslus ir realiais veiksmais grindžiama visuotinė organizacijos kultūra.

Nors daugumai į finansinius rezultatus orientuotiems vadovams sąvokos „kuklumas ir drąsa“ skamba kaip „minkštosios vadybos“ terminai, būtent šioms nuostatoms išaiškinti skiriame daug dėmesio. Pradedančioms taikyti „Lean“ organizacijoms svarbu priimti, kad bendromis vertybėmis pagal nutylėjimą tampa visuotinis susitarimas laikytis „Lean“ principų, nepriklausomai nuo pozicijos organizacijos valdymo piramidėje. Arba tiksliau, pirmiausia pradedant nuo aukščiausio lygio vadovų. O tai reiškia, būti kukliems. Dažnu atveju vadovai prašo patikslinti, ką reiškia elgtis kukliai.? Įgyvendinant „Lean“, kuklumas reiškia, kad organizacijoje visi darbuotojai, pradedant nuo vadovų ir baigiant bet kuriuo specialistu ar darbininku, nuolat skatinami mąstyti ir įvardinti, ką šiandien galime padaryti dar geriau, nei vakar. Kuklumas taip pat reiškia, kad visi kolektyve supranta, jog bet kurioje srityje visuomet yra labai daug, ką galima būtų nuveikti ir patobulinti.

Taip pat svarbu ugdyti gebėjimą pripažinti, kad niekas – nei įmonės vadovybė, nei atskiras padalinys ar darbuotojas – nėra tobuli ir kiekvieną procesą galima gerinti. Nuolat. Tokiai nuostatai priimti prireikia drąsos, ir pirmiausia – iš organizacijos vadovų pusės. Tik tada, kai įveikiamas pirmasis barjeras – nustojama dramatizuoti, kad tenka atvirai įvardinti dešimtis ar šimtus problemų, – prasideda tikrasis įmonės kelias link iškeltų tikslų. Ir kuo anksčiau organizacija pripažįsta turinti susitvarkyti su daugybe „netobulumų“, tuo greičiau pradedama judėti link apčiuopiamų rezultatų.

Absoliuti dauguma organizacijų, kurios svarsto taikyti „Lean“, pripažįsta, kad iš esamos vidinės komunikacijos tikėtųsi didesnio efekto. Daugybės įmonių patirtis rodo, kad komunikacijoje ne pokalbių dažnis, o turinys ir įsitraukimas yra didžiausias iššūkis. Todėl svarbu žinoti, kad „Lean“ taikymas ne tik padeda „užkurti“ bendravimo ritmą, bet ir susitarti dėl pokalbių temų ir struktūros.

Daug kas asmeniškai patyrė, kad griežtai hierarchinėse organizacijose ilgiausiai kalba vadovai, o kiti tik klausosi. Tačiau nesant visapusiškam įsitraukimui, kai aptariant patobulinimus lygiaverčiai dalyvauja vadovai ir kiti darbuotojai, nebus ir rezultatų. „Lean“ principų taikymas numato kiekvieno darbuotojo galimybę ir pareigą pasisakyti – pakomentuoti kaip sekasi, įvardinti problemas ir pasiūlyti sprendimus. Susitikimai turi trukti trumpai, dažnu atveju nuo 2 iki 15 minučių, tačiau pasisakyti turi spėti visi. Tokių susirinkimų metu išnyksta skirtumai tarp darbuotojų pareigybių. Kiekvienas skatinamas įsitraukti į rodiklių stebėjimą, analizę, idėjų generavimą, susifokusuoti į konkrečios problemos sprendimą. Nebelieka galimybių susirinkimuose dominuoti tik vadovams, įtraukiamas ir išgirstamas kiekvienas procese dalyvaujantis darbuotojas. „Lean“ sistemoje vienas esminių terminų yra Kaizen, reiškiantis nuolatinio tobulėjimo procesą. Bendraudami su įmonių vadovais ypač pabrėžiame, kad Kaizen prasideda nuo įmonės vadovo, jo pasirengimo atvirai prisiimti įsipareigojimus ir atvirai atsiskaityti. Praktika rodo, kad aukščiausio lygio vadovų įsitraukimas į Kaizenų pateikimą ilgainiui įtraukia didžiąją komandos dalį ir net skeptiškiausius komandos narius. Papildomos motyvacijos suteikia tai, kad kiekvieno patobulinimo nauda įvertinama ir pinigine išraiška – tai padeda kolektyvo nariams aiškiau pajusti pasiūlymų naudingumą ir asmeninį prisidėjimą prie rezultato.

Aiški rezultatų planavimo ir stebėjimo sistema numato tiksliai apibrėžtas diskusijų temas ir konstruktyvų aptarimą. Visai organizacijai įsitraukus į „Lean,“ nebelieka abejonių, kaip ir kuo kiekvienas darbuotojas prisideda prie bendrų tikslų pasiekimo. Skaidrus procesas numato, kad kiekvienas į procesą įsitraukęs darbuotojas kritiškai vertina savo indėlį ir siūlo sprendimus. Pavyzdys, kad bet kurią problemą galima įvardinti ir pradėti spręsti, skatina įsitraukti net didžiausius skeptikus arba itin nedrąsius kolektyvo narius. Kaip pastebi garsios korporacijos „Toyota“ vadovai, prieš keletą dešimtmečių pradėję kurti „Lean“ sistemą, dažnu atveju vieną centą sutaupantis patobulinimas ir jų gausa per metus pavirsta milijonais dolerių sutaupytų lėšų.

Komentaro autorius - Vidas Petraitis, „Lean“ praktikas, „Lean LT“ vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Kaip pailginti darbuotojo darbo laiką be viršvalandžių? Verslo tribūna 1

Darbo kodekse nustatyta standartinė darbuotojo darbo laiko norma yra 40 valandų per savaitę. Priklausomai nuo...

Vadyba
2019.10.14
Metų CEO rinkimai. 60 sekundžių su „Thermo Fisher Scientific Baltics“ vadovu

„Verslo žinios“ kartu su „UniCredit Leasing“ devintą kartą renka Metų CEO – lyderį, sukūrusį daugiausia...

Vadyba
2019.10.14
„Infobalt“ turi naują vadovą 4

Informacinių ir ryšių technologijų įmonių asociacijos „Infobalt“ direktoriaus pareigas pirmadienį...

Vadyba
2019.10.14
VMI darbuotojai jautrią informaciją siuntėsi į savo asmenį e. paštą Premium 11

Valstybinė mokesčių inspekcija gauna daug jautrios informacijos, tačiau ne visuomet pakankamai atsargiai su...

Finansai
2019.10.14
„Verslo žinių“ skaitytojai renka metų CEO: III etapas 2

„Verslo žinių“ skaitytojai toliau balsuodami renka savo metų CEO. III rinkimų etape varžosi keturi lyderiai.

Vadyba
2019.10.14
„Aviva Lietuvos“ patirtis: psichologas padeda nusimesti rožinius akinius Premium

Gera psichologinė atmosfera biure ir tvirti ryšiai su kolegomis ne tik turi teigiamą įtaką veiklos...

Vadyba
2019.10.14
Kaip nesusipykti kuriant verslą

Atrodo, su kuo daugiau kurti verslą, jei ne su draugais ar artimaisiais, kuriuos neretai pažįsti labiau nei...

Gazelė
2019.10.13
Kaip atpažinti perdegimo simptomus ir jaustis geriau 1

Jeigu jus ilgą laiką kaimuoja chroniškas nuovargis, o darbinius reikalus vertinate per cinizmo prizmę, dar...

Vadyba
2019.10.13
Laužote galvą ir nežinote, kokį sprendimą priimti? Pirmiausia išsimiegokite 1

Siekiantieji verslo aukštumų dažnai didžiuodamiesi pasakoja, kad protarpiais badauja, maudosi eketėse ar...

Vadyba
2019.10.12
Slidžiausias darbo pokalbių klausimas ir kaip į jį atsakyti Premium 2

Retas darbo pokalbis apsieina be klausimo: „Papasakokite apie save“. Darbuotojas jį gali įvertinti kaip progą...

Vadyba
2019.10.11
„Walmart“ vadovas pereina į „Air New Zeland“

Didžiausia JAV mažmeninės prekybos bendrovė „Walmart“ pranešė, kad Gregas Foranas, atsakingas už veiklą...

Prekyba
2019.10.11
„RB Rail“ atstovybės Lietuvoje vadovu tapo A. Šnirpūnas

Baltijos šalių europinės vėžės geležinkelio „Rail Baltica“ projektą įgyvendinančios įmonės „RB Rail“...

Vadyba
2019.10.10
MB steigimo bumas – kaip pirmais metais, bet tinka ne visada Premium

Mažųjų bendrijų (MB) registravimo bumas yra toks, koks vos atsiradus šiai naujai veiklos formai. 2019 m.

Gazelė
2019.10.10
63% naujų darbuotojų atsineša duomenų iš buvusių darboviečių 2

Darbuotojai nesibodi pasiimti duomenų iš buvusio darbdavio ir drąsiai jais naudojasi naujoje darbovietėje,...

Vadyba
2019.10.09
Kas uždirba daugiausia, bet patiria mažiausiai streso Premium 4

Daug pinigų ir mažai streso – tokią dažnas įsivaizduoja profesinės sėkmės formulę. Portalas „U.S. News“...

Vadyba
2019.10.09
Kibernetinis saugumas – kaip apsaugoti save? Verslo tribūna 2

Šiandien nei vienas neįsivaizduojame savo kasdienybės be įvairių technologinių prietaisų – pradedant...

Vadyba
2019.10.08
Verslininkų patirtis: dirbame kitaip, nei buvę mūsų darbdaviai  Premium 1

Vieni verslą kuria norėdami įgyvendinti įdomią idėją, kiti – išnaudodami turimą praktiką. Pastariesiems...

Gazelė
2019.10.08
„Verslo žinių“ skaitytojai renka metų CEO: II etapas

Vz.lt skaitytojai balsuodami portale patys renka metų CEO. Prasideda II etapas, kuriame varžosi 8 lyderiai.

Vadyba
2019.10.08
Darbuotojai pripažįsta, kad nekenčiamą darbą reikėjo mesti greičiau 1

Dažnai kartojamas posakis, kad geriau gailėtis to, ką padarei, nei niekada net nepamėginti padaryti, puikiai...

Vadyba
2019.10.07
2020-ųjų darbuotojas: kaip išgyventi robotizacijos eroje Premium

Darbo rinką purtantys technologiniai pokyčiai keičia ir darbuotojų įgūdžių amplitudę. Darbdaviai aiškinasi, į...

Vadyba
2019.10.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau