Kaip „Lean“ padeda įveikti kultūrinius skirtumus ir tapti efektyvia organizacija

Publikuota: 2019-09-22
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Lean.lt vadovas

Apie „Lean“ sistemą verslo žiniasklaidoje ir literatūroje rašoma dažnai. Natūralu, kad organizacijų vadovai ir dar labiau savininkai, galvodami apie lieknąją vadybą, pirmiausia domisi verslo rodiklių gerinimu – didesniu pelnu, augančiomis apyvartomis ir mažėjančiomis sąnaudomis. Tačiau daugybės įmonių sėkmės istorijos liudija, kad įvyksta ne tik kiekybiniai, bet ir kokybiniai pokyčiai: pagerėja bendravimo kultūra, darbuotojai susifokusuoja į rezultatus, stiprėja jų įsitraukimas ir noras tobulėti.

Atskiro aptarimo verta tema apie dar vieną „Lean“ taikymo efektą – kaip ši vadybos sistema gali padėti organizacijoms greičiau pasiekti rezultatų, įveikiant tarpkultūrinius skirtumus, skirtingo mentaliteto ir amžiaus darbuotojų įtaką, sparčiau atsisakyti neefektyvių vadybos tradicijų. Šiam aspektui kol kas buvo skiriama nedaug dėmesio, tačiau jungiant organizacijas, plečiant verslą vidinėse ir užsienio rinkose, būtent „Lean“ gali padėti greičiau sukurti bendrą organizacijos vertybių sistemą ir pagreitinti tikslų įgyvendinimą. „Lean“ taip pat gali padėti optimizuoti organizacinę struktūrą, paliekant tik būtiniausius sprendimų priėmimo lygius.

Dirbdami su daugiau nei 150 įmonių skirtingose Baltijos šalyse, taip pat Rytų Europos rinkose – Rusijoje, Ukrainoje ar Baltarusijoje, pastebėjome, kad „Lean“ metodai padeda įveikti net griežtų hierarchinių struktūrų sukurtus barjerus, nuteikia vadovus ir darbuotojus atviram bendravimui ir padeda suburti efektyvią ir vieningą komandą.

Bet kurios organizacijos verslo stiprinimas prasideda nuo aiškaus tikslų suformulavimo. Tačiau „Lean“ metodikos padeda kiekvieną tikslą paversti konkrečiu veiksmų planu, detalizuotu iki padalinio ir darbuotojo. Kolektyvinis aptarimas organizacijos viduje, kaip veiksmų planas atrodys metų kalendoriuje, padeda organizacijai susitarti dėl esminių dalykų – vardan ko dirbs ir ką konkrečiai turės daryti kiekvienas darbuotojas.

Tiesa, pirmiesiems rezultatams pamatyti prireiks laiko. Tikrieji pokyčiai įvyksta dar ne planavimo etape, o tik po kelių mėnesių ar netgi metų. O tiksliau, tada, kai kolektyvas pradeda įgyvendinti veiksmų planą ir pasisemia patirties, kaip sekasi realizuoti planus, ar veiksmų planas atitinka realius veiklos procesus, kokius patobulinimus reikėtų atlikti kito planavimo ir įgyvendinimo metu.

Pagrindiniu šio etapo laimėjimu galima laikyti bendrą (nors, kartais dar formalų) susitarimą ir būtinybę iškomunikuoti tikslus visai organizacijai, paremiant kiekvieną tikslą konkrečiais veiksmais. Teisingai išskleista strategija numato visų organizacijos padalinių įtraukimą, kuriame mieste ar šalyje jie bebūtų ir kokias funkcijas beatliktų.

Kitas svarbus „Lean“ taikymo aspektas – tai konkretus įvardinimas, kaip bus matuojami pasiekti rezultatai. Dabartinėmis verslo sąlygomis, kai darbuotojai išsibarstę po skirtingas šalis ir vis dažniau pageidauja dirbti nuotoliniu būdu, tik aiški vertinimo rodiklių sistema (BSC, KPIs ar kaip norite ją pavadinkite) padeda čia ir dabar matyti, kaip organizacijai pavyksta siekti tikslų, ir kas turi būti nedelsiant koreguojama. Viešas ir skaidrus rodiklių paskelbimas organizacijos viduje išvaduoja nuo abejonių ir sukuria aiškumą, kas ir kaip įmonėje prisideda prie bendrų tikslų pasiekimo. Neganato, reguliarus rodiklių aptarimas tik stiprina įsitikinimą, kad „šventų karvių“ ir neliečiamų temų organizacijoje nėra, o visi iki vieno darbuotojai dalyvauja įgyvendinant bendrus tikslus. Darbuotojų žinojimas, kad aukščiausi vadovai taip pat, kaip ir visi, atsiskaito už pasiektus rodiklius ir pristato savo tobulinimų planą, ilgainiui įtraukia net ir pasyviausius komandos narius. Taip kuriama orientacija į tikslus ir realiais veiksmais grindžiama visuotinė organizacijos kultūra.

Nors daugumai į finansinius rezultatus orientuotiems vadovams sąvokos „kuklumas ir drąsa“ skamba kaip „minkštosios vadybos“ terminai, būtent šioms nuostatoms išaiškinti skiriame daug dėmesio. Pradedančioms taikyti „Lean“ organizacijoms svarbu priimti, kad bendromis vertybėmis pagal nutylėjimą tampa visuotinis susitarimas laikytis „Lean“ principų, nepriklausomai nuo pozicijos organizacijos valdymo piramidėje. Arba tiksliau, pirmiausia pradedant nuo aukščiausio lygio vadovų. O tai reiškia, būti kukliems. Dažnu atveju vadovai prašo patikslinti, ką reiškia elgtis kukliai.? Įgyvendinant „Lean“, kuklumas reiškia, kad organizacijoje visi darbuotojai, pradedant nuo vadovų ir baigiant bet kuriuo specialistu ar darbininku, nuolat skatinami mąstyti ir įvardinti, ką šiandien galime padaryti dar geriau, nei vakar. Kuklumas taip pat reiškia, kad visi kolektyve supranta, jog bet kurioje srityje visuomet yra labai daug, ką galima būtų nuveikti ir patobulinti.

Taip pat svarbu ugdyti gebėjimą pripažinti, kad niekas – nei įmonės vadovybė, nei atskiras padalinys ar darbuotojas – nėra tobuli ir kiekvieną procesą galima gerinti. Nuolat. Tokiai nuostatai priimti prireikia drąsos, ir pirmiausia – iš organizacijos vadovų pusės. Tik tada, kai įveikiamas pirmasis barjeras – nustojama dramatizuoti, kad tenka atvirai įvardinti dešimtis ar šimtus problemų, – prasideda tikrasis įmonės kelias link iškeltų tikslų. Ir kuo anksčiau organizacija pripažįsta turinti susitvarkyti su daugybe „netobulumų“, tuo greičiau pradedama judėti link apčiuopiamų rezultatų.

Absoliuti dauguma organizacijų, kurios svarsto taikyti „Lean“, pripažįsta, kad iš esamos vidinės komunikacijos tikėtųsi didesnio efekto. Daugybės įmonių patirtis rodo, kad komunikacijoje ne pokalbių dažnis, o turinys ir įsitraukimas yra didžiausias iššūkis. Todėl svarbu žinoti, kad „Lean“ taikymas ne tik padeda „užkurti“ bendravimo ritmą, bet ir susitarti dėl pokalbių temų ir struktūros.

Daug kas asmeniškai patyrė, kad griežtai hierarchinėse organizacijose ilgiausiai kalba vadovai, o kiti tik klausosi. Tačiau nesant visapusiškam įsitraukimui, kai aptariant patobulinimus lygiaverčiai dalyvauja vadovai ir kiti darbuotojai, nebus ir rezultatų. „Lean“ principų taikymas numato kiekvieno darbuotojo galimybę ir pareigą pasisakyti – pakomentuoti kaip sekasi, įvardinti problemas ir pasiūlyti sprendimus. Susitikimai turi trukti trumpai, dažnu atveju nuo 2 iki 15 minučių, tačiau pasisakyti turi spėti visi. Tokių susirinkimų metu išnyksta skirtumai tarp darbuotojų pareigybių. Kiekvienas skatinamas įsitraukti į rodiklių stebėjimą, analizę, idėjų generavimą, susifokusuoti į konkrečios problemos sprendimą. Nebelieka galimybių susirinkimuose dominuoti tik vadovams, įtraukiamas ir išgirstamas kiekvienas procese dalyvaujantis darbuotojas. „Lean“ sistemoje vienas esminių terminų yra Kaizen, reiškiantis nuolatinio tobulėjimo procesą. Bendraudami su įmonių vadovais ypač pabrėžiame, kad Kaizen prasideda nuo įmonės vadovo, jo pasirengimo atvirai prisiimti įsipareigojimus ir atvirai atsiskaityti. Praktika rodo, kad aukščiausio lygio vadovų įsitraukimas į Kaizenų pateikimą ilgainiui įtraukia didžiąją komandos dalį ir net skeptiškiausius komandos narius. Papildomos motyvacijos suteikia tai, kad kiekvieno patobulinimo nauda įvertinama ir pinigine išraiška – tai padeda kolektyvo nariams aiškiau pajusti pasiūlymų naudingumą ir asmeninį prisidėjimą prie rezultato.

Aiški rezultatų planavimo ir stebėjimo sistema numato tiksliai apibrėžtas diskusijų temas ir konstruktyvų aptarimą. Visai organizacijai įsitraukus į „Lean,“ nebelieka abejonių, kaip ir kuo kiekvienas darbuotojas prisideda prie bendrų tikslų pasiekimo. Skaidrus procesas numato, kad kiekvienas į procesą įsitraukęs darbuotojas kritiškai vertina savo indėlį ir siūlo sprendimus. Pavyzdys, kad bet kurią problemą galima įvardinti ir pradėti spręsti, skatina įsitraukti net didžiausius skeptikus arba itin nedrąsius kolektyvo narius. Kaip pastebi garsios korporacijos „Toyota“ vadovai, prieš keletą dešimtmečių pradėję kurti „Lean“ sistemą, dažnu atveju vieną centą sutaupantis patobulinimas ir jų gausa per metus pavirsta milijonais dolerių sutaupytų lėšų.

Komentaro autorius - Vidas Petraitis, „Lean“ praktikas, „Lean LT“ vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Ką iš tiesų reiškia, kai „CEO postą palieka šalių sutarimu“ Premium

Juokaujama, kad dažniausiai žmonės meluoja tada, kai pasirašydami sutartį varnele patvirtina: „Perskaičiau ir...

Vadyba
2019.12.13
Atlyginimai „Norfos“ prekybos tinkle – vieni didžiausių Verslo tribūna 3

Šių metų spalį vidutinio darbo užmokesčio mediana „Norfos mažmenoje“ pasiekė 1.039 Eur ir kilstelėjo šį...

Švedijos „Telia“ vadovybėje pirmą kartą dirbs lietuvė 2

Eglė Gudelytė-Harvey, buvusi „Telia Lietuvos“ teisės reikalų vadovė, šiuo metu Briuselyje vadovaujanti „Telia...

Vadyba
2019.12.11
Valstybės kontrolė: Vyriausybė nuslepia nepadarytus darbus Premium 6

Valstybės kontrolė (VK) atliko strateginio planavimo ir biudžeto formavimo sistemos pertvarkos vertinimą ir...

Finansai
2019.12.10
Užklupus krizei, vadovai pamiršta patį svarbiausią dalyką Premium

Krizė ištinka visus, kurie jos neplanuoja. Tačiau reta bendrovė gali pasigirti be jokių padarinių įveikusi...

Vadyba
2019.12.09
Vadovas be kabineto: kas iš to išlošia

Kuo smulkesnė įmonė, tuo darbuotojams trumpesnis kelias iki vadovo. Neretai net eiti niekur nereikia – įmonės...

Gazelė
2019.12.08
2019 metų CEO A. Markauskas: reikia nustoti manipuliuoti Premium 1

„Verslo žinių“ 2019-ųjų Metų CEO buvo išrinktas UAB „Thermo Fisher Scientific Baltic“ generalinis direktorius...

Verslo klasė
2019.12.08
Kaip švęsti darbuotojų nesėkmes ir žudyti „zombius“ Premium

Kai nieko nedarai, galimybė suklysti sumažėja iki nulio. Imantis naujovių, nesėkmės galimybė visada išlieka,...

Vadyba
2019.12.07
„Microsoft“ Japonijoje išbandė 4 darbo dienų savaitę 1

Vis daugiau įmonių išbando trumpesnės darbo savaitės strategiją. Dirbti keturias darbo vienas per savaitę...

Vadyba
2019.12.07
10 finansiškai neskausmingų būdų padėkoti darbuotojui Premium

Vienas paprasčiausių būdų pakelti darbuotojo laimės, savivertės ir motyvacijos lygį – jam padėkoti. Tačiau,...

Vadyba
2019.12.06
Statybų srityje dirbanti Guoda moksleiviams siuntė svarbią žinutę: netikėkite, jei kas nors mano, kad jūs kažko negalit Verslo tribūna

Ar jauna šviesiaplaukė gali sėkmingai vadovauti statybų projektams?  Tarp statybų srityje dirbančių šeimos...

Vadyba
2019.12.06
„DB Schenker“ centralizavo įmonių valdymą Baltijos šalyse Premium

Vokietijos geležinkeliams priklausanti transporto ir logistikos grupė Baltijos šalyse įvykdė vadovybės...

Smulkios kalėdinės dovanos gali virsti interesų konfliktais Premium

Didesnės ar mažesnės dovanos viešojo ir privataus sektoriaus klientams, suinteresuotiems asmenims gali virsti...

Finansai
2019.12.05
„Euroapotheca“ turi naują vadovą ir valdybą

Šiaurės Europos ir Baltijos šalių regione veikiantis vaistinių tinklas „Euroapotheca“ suformavo naują...

Vadyba
2019.12.04
Pasikeitimai Civilinės aviacijos asociacijos valdyboje

Civilinės aviacijos asociacija (CAVIA), vienijanti aviacijos pramonės atstovus, išrinko naują valdybos...

Vadyba
2019.12.04
Pinigų talentų idėjoms visada bus, bet ar bus talentų Premium 1

Pastaraisiais metais verslas vis dažniau kalba apie socialinę atsakomybę, tvarias investicijas ir būtinybę iš...

Vadyba
2019.12.04
Vilniečius ir miesto svečius kviečia į mugę: po kalėdine egle – moksleivių kurtų verslų produkcija Verslo tribūna

Šį šeštadienį, gruodžio 7-ąją, Vilniaus rotušėje susirinks daugiau nei 250 dar mokyklose verslus kuriančių...

Vadyba
2019.12.03
Darbdavio įvaizdis: kaip galima matuoti investicijų grąžą

Kokią patirtį darbdaviai kuria esamiems, kaip apie tą patirtį geba papasakoti galimiems darbuotojams ir yra...

Vadyba
2019.12.03
Berlyno lietuviai perprato, kaip ten geriausiai ieškoti verslo partnerių Premium

Vis daugiau lietuvių verslą kuria Berlyne, nes šis miestas – vienas patraukliausių tiek startuoliams, tiek...

Gazelė
2019.12.03
Chaosas rimsta: kokių atlyginimo pokyčių tikėtis 2020-aisiais Premium 2

Šalies atlyginimų rinka išlieka chaotiška, bet pastebima ir teigiamų poslinkių. Įmonės vis profesionaliau...

Vadyba
2019.12.02

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau