Europos moksleivių verslai: daržovės neperžengus namų slenksčio ir poilsis virtualioje realybėje

Publikuota: 2019-03-29

Juodas česnakas ir iš tokio česnako gaminamas sviestas, iš surinktų, ankstyvą pavasarį elnių numestų ragų gaminamos apyrankės bei kiti dirbiniai ir programėlė, kuri padės
gerinti tėvų ir vaikų santykius – tokias ir dar daug kitų inovatyvių verslo idėjų pristatė moksleiviai kovo 27–29 dienomis Kauną tikra jaunimo verslumo sostine pavertusioje tarptautinėje „Junior Achievement Lietuva“ mokinių bendrovių, startuolių mugėje „Inovatyvus verslas“ 2019.

Lietuvoje vykstantis tarptautinis renginys – tai europinio ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo organizacijos „Junior Achievement“ tinklo iniciatyvos „JA Marketplace“, gyvuojančios tik penkiuose iš 41 Europoje veikiančio padalinio – Estijos, Latvijos, Austrijos, Šveicarijos ir Lietuvos, dalis. Šio trijų dienų renginio metu mokiniai pristato savo inovatyvias verslo idėjas, įgyvendinamas pagal „Junior Achievement“ mokomųjų mokinių bendrovių, startuolių programą, bei varžosi dėl versliausiųjų vardo.

Ketvirtą kartą Kaune organizuojama mugė išsiskiria akcentuojama inovatyvaus verslo tematika, o tai reiškia, kad iš Austrijos, Danijos, Italijos, Latvijos, Norvegijos, Vokietijos ir, žinoma, iš Lietuvos renginyje susirinkę apie 170 moksleivių iš net 43 savo kuriamus produktus pardavinėjusių ir vystomas paslaugas pristačiusių mokinių bendrovių turėjo pagrįsti tobulesnį savo kuriamo produkto ar paslaugos technologinį sprendimą.

„Kuo anksčiau pradedama kaupti naudingas žinias ir lavinti gebėjimus, tuo lengviau įgyti konkurencinį pranašumą įvairiose srityse, – paklaustas apie moksleivių verslumo ugdymą sako SEB banko valdybos narys, Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Vaidas Žagūnis. – Dalyvaudami programoje, jaunuoliai ne vien mokosi finansinio raštingumo, lavina kūrybiškumą ir verslumą, bet ir priima iššūkius, drąsiai eksperimentuoja, imasi lyderystės – šie įgūdžiai yra raktas į sėkmę ir kuriant savo verslą, ir kylant karjeros laiptais. Ne mažiau vertinga patirtis yra galimybė tarptautinių renginių metu plėsti savo pažinčių ratą ir užmegzti ryšius, neabejotinai praversiančius ateityje“, – teigia V. Žagūnis.

Apsilankiusieji mugėje galėjo išvysti labai įvairių verslo idėjų. Kauno Juozo Grušo meno gimnazijos mokinių bendrovė „NumCut“ į mugę atsivežė pačių kurtą kompiuterio klaviatūros papildinį, leidžiantį pagreitinti darbą tokiose „Microsoft Office“ programose kaip „Excel“ ar „PowerPoint“. „Daugelis žmonių neatsimena ar net nežino kai kurių programų funkcijų sutrumpinimų. Norėdami šią problemą išspręsti sukūrėme klaviatūros priedą, kuris palengvins darbą kompiuteriu“, – pasakoja moksleivių komanda.

Anot jų, tokio produkto mintis kilo mokytojai moksleivių klasės paprašius sugalvoti produkto arba paslaugos idėją, kuri galėtų padėti žmonėms. „Pasaulyje yra daug problemų, kurioms spręsti reikia nestandartinio jaunų žmonių mąstymo, o kuriant savo verslą įgaunamos žinios ir savybės tikrai padeda į įvairius iššūkius pažiūrėti kitu kampu“, – įsitikinę mokiniai.

Vilkaviškio rajono Gražiškių gimnazijos jaunųjų verslininkų komanda „MYLU-MYLU“ šiais mokslo metais nusprendė pasirūpinti mažaisiais. „Kuriame minkštus didaktinius žaislus su jų istorijomis apie įvairias aplinkos taršas, – aiškina moksleiviai. – Siekiame keisti vaikučių ir jų tėvelių požiūrį į gamtos saugojimą bei kartu raginame tėvus daugiau laiko praleisti su savo vaikais. Skatiname ekologiškumą bei glaudesnį tėvų ir jų vaikų bendravimą“, – pasakoja jaunuoliai.

Didaktiniai, o tai reiškia, kad į rankas paėmęs žaislą vaikas jaus įvairius jo paviršius, žaislai skirti ne tik žaisti, bet ir vaikučiams lavinti. Traškanti ausytė ar kitoje žaislo dalyje slypinti staigmena sudomina juo žaidžiantį mažylį, lavina ne tik jo motoriką, bet ir mąstymą.

„Verslo kūrimo patirtis dar mokyklos suole suteikia galimybę mokytis verslumo ir žengti pirmuosius žingsnius kaip jauniesiems verslininkams. Dalyvaudami šiose veiklose mes iš arčiau susipažįstame su verslo pasaulio žmonėmis, bendraamžių idėjomis, įgauname įvairių kompetencijų, taip pat atrandame save, išmokstame produktyviau dirbti komandoje. Verslumas mums suteikia daugiau galimybių kuriant savo ir kitų ateitį“, – paklausti kodėl verslumas svarbus jaunam žmogui atsakė moksleiviai.

Kauno Kovo 11-osios gimnazijos mokinių komanda „Second Touch“ gamina papuošalus bei kitus produktus iš antrinių žaliavų, taip pat į darbą įtraukdami neįgalius vaikus. „Mūsų idėja sprendžia ekologinę ir socialinę problemas. Bendradarbiaujame su įmonėmis, kurios mums suteikia antrines žaliavas ir iš šių medžiagų gaminame vienetinius papuošalus bei kitas prekes. Taip pat į darbą  įtraukiame neįgalius vaikus, taip jie išmoksta verslo pagrindų, yra įtraukiami į gamybos procesą, gauna galimybę užsidirbti pinigų“, – teigia moksleiviai.

Komanda moksleivišką bendrovę sėkmingai vysto jau antrus metus ir teigia, kad per šį laiką įgavo daug patirties ir pažinčių. „Įkūrus verslą jau mokyklos suole visi supratome, kad verslumas turėtų būti kiekvieno jauno žmogaus siekiamybė ir mes tikimės, kad su savo pasiekimais ir socialiai atsakinga idėja įkvėpsime ateities kartas būti tais, kurie keičia pasaulį“, – sako mokiniai.

Pasak jų, dalyvavimas tokiuose renginiuose suteikė galimybę realizuoti savo idėjas, tobulinti komunikacijos bei prisistatinėjimo įgūdžius, užmegzti naujus ryšius: „per šį laiką išmokome ne tik ekonomikos, verslumo, bet, svarbiausia, išugdėme komandinio darbo įgūdžius, kuris ir užtikrina produktyvų verslą. Per kiekvieną renginį mes atvykstame vis stipresni, o pasibaigus jam būname dar labiau užsidegę ir įkvėpti tobulėti“, – įspūdžiais dalinasi mugės dalyviai.

„Junior Achievement Lietuva“ direktorė Andželika Rusteikienė pasakoja, kad ilgalaikis įdirbis Lietuvoje ugdant verslų jaunimą atsiperka – 2021 metais Lietuvoje bus organizuojamas Europos mokinių bendrovių čempionatas, kurio metu išrenkami geriausi tų metų Europos mokinių verslai. Taip pat džiaugiasi, kad organizacija gali svariai prisidėti prie XXI a. verslios kūrėjų kartos ugdymo, kuri, anot vadovės, keičia mūsų kasdienybę ir atneša naujas patirtis bei požiūrį.

„Tarptautiniai „Junior Achievement“ tyrimai rodo, kad mokiniai, kurie dar mokyklos suole dalyvauja praktinėse verslumo ugdymo programose stiprina savo kūrybiškumo bei inovatyvaus mąstymo gebėjimus. Jie drąsiau rizikuoja, ieško sprendimų juos supantiems iššūkiams, patys imasi iniciatyvos veikti ir kurti savo aplinką“, – teigia A. Rusteikienė.

Apsilankiusieji mugėje, be jau paminėtų moksleivių kuriamų produktų ir siūlomų paslaugų, galėjo įsigyti be konservantų, dažiklių ar cheminių medžiagų gaminamų desertų, ekologiškų, iš polisterio gaminamų ir vienkartinius plastikinius maišelius pakeisti skirtų daugkartinio naudojimo maišelių. Taip pat retų, natūralių hidrolatų, padėsiančių išspręsti daugelį odos ir plaukų problemų.

Akį renginyje traukė ir gertuvė su laikmačiu, primenančiu kada išgerti vandens, taipogi stalo žaidimas, palengvinantis ir paįvairinantis pasiruošimą lietuvių kalbos brandos egzaminui. Moksleiviai siūlė ir interaktyvų būdą virtualios realybės pagalba leidžiantį sumažinti stresą asmenims dirbantiems biuruose, o viename stende galėjai sutikti moksleivius siūlančius net šviežių daržovių ir vaisių „uberį“ – schemą, sujungiančią maisto tiekėjus, gavėjus ir papildomai užsidirbti norinčius kurjerius. Be šių, mokiniai taip pat pasiūlė daug socialines problemas sprendžiančių, aplinkosaugą skatinančių, tvarumą bei technologinę pažangą akcentuojančių verslo idėjų.

Jaunuosius bendrovių steigėjus sveikino ir nominacijas teikė „Junior Achievement Lietuva“ partneriai – verslininkai, visuomenės veikėjai, nevyriausybinių organizacijų ir valstybinio sektoriaus atstovai, privačios įmonės. Mugės apdovanojimų ceremonijos metu, interaktyvų pasirodymą surengė atlikėjas Jurgis Didžiulis. Be 16 rėmėjų bei partnerių mokinių bendrovėms įteiktų nominacijų, taip pat mugėje apdovanotos trys geriausiai pasirodžiusios jaunųjų verslininkų komandos.

Trečiąją vietą užėmė ir tarptautinės biuro baldų įmonės „Narbutas“ įsteigtą prizą laimėjo Lietuvos sveikatos mokslų universiteto gimnazijos mokinių bendrovė „BIORAS“, kurianti ekologišką, blogus kvapus sugeriančią priemonę, pagamintą iš natūralių tiek žmogui, tiek aplinkai nekenksmingų medžiagų.

Antrąją vietą pelnė iš Latvijos atvykusi komanda pavadinimu „Karika“, pelniusi el. prekybos sistemas kuriančios įmonės „Adeo Web“ įsteigtą apdovanojimą. Moksleiviai mugės svečius kvietė paragauti 2 savaites drėgmėje laikomo ir per fermentacijos procesą tampančio juodu česnako ir iš jo gaminamo sviesto. Anot bendrovės kūrėjų, juodieji česnakai yra laikomi delikatesu restoranuose ir turi dvigubai daugiau antioksidantų, nors yra pagaminti iš 100 proc. natūralaus, įprasto česnako.

Pirmąją vietą mugės konkurse laimėjo dar viena latvių mokinių komanda „Branch&Hang“, siūliusi ekologiškas, unikalias, zomša puoštas ąžuolo šakų pakabas, kurios, kaip pasakojo jaunieji verslininkai, gali būti elegantiška bet kokio restorano ar verslo interjero detalė. Inovatyvus pakabų bruožas – jų viršutinio krašto išlinkis, padaromas iš tos pačios šakos. Jaunuolius apdovanojo SEB bankas. Už moksleivių verslumo ugdymą prizas įsteigtas ir šios bendrovės mokytojui. Gudišauskų šeima pirmąją vietą užėmusios mokinių bendrovės mokytojui skyrė 200 eurų piniginę premiją.

Mokomosios mokinių bendrovės – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus.

Lietuvos Junior Achievement yra nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: mecenatas SEB bankas, strateginiai rėmėjai: „UPS“; „Coca-Cola HBC Lietuva“; „Narbutas“.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Alibaba“ įkūrėjas: dirbti 12 val. per parą, 6 dienas per savaitę – palaima Premium 1

Kai vis aktyviau diskutuojama apie darbo savaitės trumpinimą bei tokio pokyčio naudą darbuotojams, Jacko Ma,...

Vadyba
11:11
Darbuotojus motyvuoja robotai Algis ir Pūkis Premium

Robotai ir darbų automatizacija dažnai įsivaizduojami kaip žmogiškosios darbo jėgos priešai. Tačiau bent jau...

Vadyba
07:05
Pesimistinis scenarijus: iki 2030 m. Lietuvoje liks 2,4 mln. gyventojų 38

Per ateinančius šešerius metus žmonių skaičius Lietuvoje gali sumažėti iki 2,5 mln. žmonių, o iki 2030 m.

Vadyba
2019.04.16
Vilniaus kino klasteris siekia užsienio dėmesio Baltijos regionui Verslo tribūna

Kartu su „Kino pavasariu“ neseniai praūžė ir svarbiausias metų kino industrijos renginys Lietuvoje „Meeting...

Paslaugos
2019.04.16
Kaip išlikti įsitraukus į savo darbą

Darbuotojo įsitraukimas – naudingas ne tik jį samdančiai įmonei, bet ir pačiam darbuotojui. Naujas tyrimas...

Vadyba
2019.04.15
Kai liežuvis tampa CEO priešu – įmonei tai gali brangiai kainuoti

Kartais nereikšminga frazė gali sukelti sumaištį, ypač jei tą frazę ištarė vadovas. Vadybos specialistai...

Vadyba
2019.04.14
Dėl prastos komunikacijos darbuotojai nori mesti darbą 2

Vidinė komunikacija – svarbus įmonės sėkmės veiksnys. Jis ne tik daro įtaką bendrovės finansiniams...

Vadyba
2019.04.13
Kokia „Amazon“ įkūrėjo J. Bezoso metinė alga 9

Jeffo Bezoso, JAV prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjo ir turtingiausio pasaulio žmogaus, darbo užmokestis...

Vadyba
2019.04.13
Kaip „Danske Bank“ darbuotojų mokymo trukmę sumažino 5 kartus Premium 12

Standartizuoti veiklos procesai įmonėje padeda darbuotojams taupyti laiką bei įgalina juos dirbti...

Vadyba
2019.04.12
Teatras ir verslas: ko iš režisierių gali išmokti vadovai? Verslo tribūna

Teatras ir verslas yra panašūs tuo, kad tiek spektaklio premjerą, tiek verslo projektų sėkmę nulemia stipri...

Rinkodara
2019.04.11
Kaip „Air Asia“ CEO 0,26 USD vertės bendrovę išaugino iki milijardinio verslo 1

Sėkmingam vadovui svarbu ne tik mokėti keistis pačiam, bet ir gebėti suburti gabių specialistų komandą,...

Vadyba
2019.04.11
Paskirta nauja švietimo, mokslo ir sporto viceministrė 1

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje darbą pradėjo nauja viceministrė Kornelija Tiesnesytė, kuruojanti...

Vadyba
2019.04.11
Ateities profesijai specialistų reikia jau dabar Verslo tribūna

Nors praėjusiame dešimtmetyje mobilusis telefonas tebuvo daiktas paskambinti anksti ryte ar vėlai vakare, kai...

Ateities miestas
2019.04.11
Pamatyti, kad darbuotojas išeis, galima prieš 9 mėnesius 5

Pirmieji ženklai, signalizuojantys apie kolektyvo nario būsimą pabėgimą iš įmonės, matyti likus 9 mėnesiams...

Vadyba
2019.04.10
Darbas ne biure – nauja norma, su kuria darbdaviai turi susitaikyti

Galimybė dirbti nebūtinai biure yra nauja norma tarp darbuotojų. Be to, renkantis darbovietę vis didesniu...

Vadyba
2019.04.09
Vadovės ambicija: LRT – patraukliausias darbdavys Premium 11

„Tiek daug ir taip intensyviai gyvenime dar nedirbau“, — prisipažįsta Monika Garbačiauskaitė-Budrienė, metus...

Vadyba
2019.04.09
E. Musko atleistą vadovą pasamdė J. Bezosas 3

Geri vadovai be darbo nebūna, ko gero, taip būtų galima apibūdinti Jeffo Bezoso, „Amazon“ įkūrėjo, sprendimą...

Vadyba
2019.04.08
Grįžtamasis ryšys veikia, kai vadovas supranta tokios praktikos svarbą Premium

Efektyvus grįžtamasis ryšys gali būti darbuotojų ugdymo, skatinimo bei motyvacijos didinimo priemonė. Kad...

Vadyba
2019.04.08
Mentorių turėti nori, bet ne visiems pavyksta tokį sutikti

Tinkamas mentorius gali padėti darbuotojui greičiau tobulėti. Bėda ta, kad toli gražu ne visiems pavyksta...

Vadyba
2019.04.07
Patrauklaus darbdavio įvaizdis: gražesnių skelbimų nepakanka 4

Susidaro įspūdis, kad patrauklaus darbdavio įvaizdis (angl. employer branding), paskutiniu metu yra...

Rinkodara
2019.04.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau