Šeimos verslo rizika: o kuo daugiau pasitikėti?

Taisyklė FFF (angl. Family, friends, fools), kad ieškant finansavimo verslo idėjai pirmiausia reikia kreiptis į šeimą, draugus ir kvailius, žinoma. Tačiau primenama, kad su pinigais gaunamas ir pasitikėjimas, tad nesėkmės atveju gali kilti konfliktų, kurie grės ir šeimos, ir draugų ryšiams.
Gresiančių barnių rizika primenama ir šeimos verslo atveju, kai artimieji tampa partneriais ar darbuotojais. Vis dėlto kuo dar galima pasitikėti, jei ne šeima? Juk nemažai žymiausių prekių ženklų išaugo iš šeimos verslo Wallmart, Samsung, automobilių gamintojos, mados namai. Dalis jų gyvuoja nuo XVII a. ir įrodo, kad šeimos verslas gali ne skaldyti, bet vienyti ir būti sėkmingas.
Asociacijos European Family Business duomenimis, Lietuvoje šeimos verslas sudaro 38% verslų, Latvijoje 58%, Estijoje 90%. Prieš dvejus metus DNB banko užsakymu atlikta apklausa rodo, kad 70% Lietuvos gyventojų norėtų kurti bendrą verslą su šeimos nariais. Daugiausia dėl to, kad ateityje verslą galima perduoti vaikams. Bet būtent perdavimas yra sudėtingiausias etapas. Konsultacijų bendrovės PwC 2016 m. tarptautinio tyrimo duomenimis, mažiau kaip pusė 43% jų turi perdavimo planą, o tik 12% pasiekia trečios kartos rankas.
Tačiau kartais šeima prisideda prie verslo be jokio išankstinio plano, tuo metu, kai reikia labiausiai.
Pasvalio rajone gaminamų Ustukių malūno trapučių eksporto keliai Izraelis, Turkija, Ispanija ir kiti nuolat plečiasi. Tačiau pakilimas atėjo po kelerių metų atsinaujinimo, prieš tai atsispyrus nuo dugno. Trejus metus bendrovė kabėjo ant plauko siekdama išvengti bankroto, nes 2010 m. netekusi ekologiškos produkcijos grūdų, kruopų gamintojos sertifikato, prarado 60 pavadinimų produktų rinką. Ir vis dėlto prieš kelis mėnesius, Mano verslo paklaustas, kaip sekasi, Giedrius Uždavinys, Ustukių malūno vadovas, pasakojimą pradėjo ne nuo naujų rinkų vardijimo, bet nuo laimės, kad prie 1992 m. įkurto verslo prisidėjo sūnūs. Sulig jaunų specialistų atėjimu atsinaujino komanda, išsiplėtė eksporto rinkos. O Eugenijus ir Lolita Bujevičiai, kuriems nepavyko savo siuvimo įmonės apsaugoti nuo bankroto, naująją įmonę Urtilę pavadino dukters Urtės garbei. Juk ji po studijų įmonėje ne tik ėmėsi rinkodaros ir pardavimo reikalų, bet ir įkalbėjo kurti sėkmingą prekės ženklą jaunimo drabužius laisvalaikiui Kaip tu?. Prekės ženklo įvertinimas kolekcija su dizaineriu Seržu Gandžumianu.
Tad kuo dar galima pasitikėti versle, jei ne šeima, kuri pirmiau nei apie gresiančius barnius, galvos apie pagalbą verslui stiprinti.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Tema Vadyba
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti