„Aeroflot“ konkurentų perėmimas – ydingos praktikos pranašas

Aeroflot, didžiausios Rusijos valstybinės oro linijų bendrovės, žingsnis perimant Transaero sukūrė pavojingą precedentą, mano ekspertai. Tai gali būti ženklas, kad ir ateityje valstybinės bendrovės gali perimti nuostolingai dirbančius konkurentus ir taip apsunkinti savo finansinę situaciją.
Mėnesio pradžioje pasiekė naujienos, kad pagal keleivių skaičių didžiausia valstybinė Rusijos oro linijų bendrovė Aearoflot perims privačią bendrovę Transaero. Ji šalyje yra antra pagal dydį.
Nuvertėjęs rublis, turizmo nuosmukis ir recesija smogė Transaero veiklai. Dėl nuvertėjusio rublio pakilo bendrovių veiklos sąnaudos, pavyzdžiui, lėktuvų nuoma. Transaero 20102013 m. plėtė orlaivių parką ir intensyviai skolinosi. Paskolos buvo denominuotos užsienio valiuta.
Vyriausybė jau nuo praeitų metų rėmė bendrovę teikdama paskolų garantijas.
Tačiau dabar bankai nebesutinka restruktūrizuoti daugiau negu 1 mlrd. USD siekiančių skolų, o ir vyriausybė pamatė, kad paskolos bendrovės neištrauks.
Aeroflot perėmė 75% minėtos bendrovės akcijų, jos Rusijos valstybinei įmonei pereis už simbolinį 1 rublį. Transaero bus visiškai integruota į Aeroflot.
The Moscow Times teigia, kad Rusijos vyriausybė tiesiog laikė Transaero per didele bendrove, kad jai būtų leista žlugti.
Analitikai konstatuoja, kad iš šio sandorio naudos Aeroflot bus mažai, o bendrovė su Transaero perims jos skolas, nesėkmingą verslo modelį, senstantį orlaivių parką ir bemaž 12.000 darbuotojų.
Pavojingas precedentas
Šis sandoris sukūrė neigiamą precedentą, nes dabar kitos finansiškai stiprios valstybės valdomos bendrovės gali būti verčiamos pirkti su finansinėmis problemomis susiduriančias įmones, konstatuoja Egoris Fedorovas, finansinių paslaugų bendrovės ING analitikas, jį cituoja Bloomberg.
Jis dar pridūrė, kad bendrovės, kurios dėl ekonomikos lėtėjimo yra patekusios į keblią situaciją, gali tapti perėmimo taikiniais. Jeigu Aeroflot būtų privati bendrovė, šis sandoris, žinoma, nebūtų įvykęs.
Analitikams daugiausia nerimo kelia tai, kad jeigu panašių bendrovių vertę naikinančių įsigijimų matysime ir ateityje, valstybinėms bendrovėms tai sukraus dar didesnę skolų kuprą. Ką ir kalbėti apie tai, kad ne valstybiniai akcininkai vyriausybei priklauso 51% Aeroflot akcijų taip pat priversti prisiimti tokių sandorių padarinius.
Dėl Vakarų sankcijų, kurios atkirto dalį bendrovių nuo tarptautinių kapitalo rinkų, ir beveik 50% per pastaruosius metus nuvertėjusio rublio šalies bendrovės jau ir taip susiduria su problemomis tvarkydamos sukauptas skolas.
Valstybinis milžinas molinėmis kojomis
Aeroflot, perimdama antrą pagal dydį oro linijų bendrovę, tapo vienvalde rinkos lydere. Rusijos oro transporto agentūros (Rosaviatsia) duomenimis, abi bendrovės per pirmus septynis šių metų mėnesius aptarnavo 43% visų Rusijos oro linijų bendrovių paslaugomis besinaudojančių keleivių.
Pridėjus mažesnes oro linijų įmones, kurios priklauso Aeroflot, ORENAIR, Pobeda, Donavia, Aurora, rinkos dalis ūgteli iki 57%.
Tačiau tai dar negarantuoja veiklos rentabilumo. Per pirmus šešis šių metų mėnesius Aeroflot lėktuvais skrendančių piliečių skaičius augo 8,7%, tačiau bendrovė fiksavo 3,54 mlrd. RUB (52 mln. USD) nuostolį.
Savaime suprantama Transaero rezultatai taip pat nespindi. Pirmąjį šių metų pusmetį nuostolis siekė 8,5 mlrd. RUB (124 mln. USD).
Keleivių skaičius Rusijoje augo 2,7%, tačiau dėl smunkančių gyvenimo standartų ir sunkmečio šalyje gyventojai vis rečiau renkasi tarptautinius skrydžius, apsiribodami vietinėmis, ne tokiomis pelningomis ar net nuostolingomis kelionėmis.
Straipsnis publikuotas VŽ rubrikoje Premium rugsėjo 14 d.
Rašyti komentarą
Rašyti komentarą