Dėl brangstančių degalų infliacijos naštą teks dalintis visiems, gali mažėti vartojimas

Publikuota: 2022-03-14
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Dėl karo Ukrainoje ir Vakarų sankcijų Rusijai pasaulyje itin sparčiai brangstant žaliavoms ir naftai, o kartu ir degalų kainoms, Lietuvos verslas prašo valdžios paramos, pavyzdžiui, sumažinant akcizą. Vyriausybė sako to daryti neketinanti.

BNS kalbinti kai kurių įmonių atstovai bei analitikai sako, kad dalis šio brangimo bus perkelta į produkcijos kainas, todėl sumažės vartojimas, kris įmonių pelnas. Kiti mano, jog dalis įmonių, ypač transporto ar kelių statybos sektoriuose, gali patirti didelių sunkumų. Tuo metu labiausiai šioje situacijoje, anot jų, išlos ūkininkai. 

Keleivių vežėjai sako kol kas neketinantys smarkiai branginti paslaugų, nors neatmeta, kad tai gali įvykti. 

Pelnas trauksis, vartojimas mažės 

Marius Dubnikovas, Lietuvos verslo konfederacijos viceprezidentas, sako, kad degalų brangimas neišvengiamai didins visų prekių kainas, nes jos vienaip ar kitaip turi būti išvežiotos, bet šiuo atveju verslas visų kaštų tikrai nebegalės perkelti ant vartotojų.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Marius Dubnikovas, ekonomistas, Lietuvo verslo konfederacijos viceprezidentas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Marius Dubnikovas, ekonomistas, Lietuvo verslo konfederacijos viceprezidentas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Yra pavojus, kad įmonių pelnai pradės trauktis. Šioje situacijoje išlošusiųjų tikrai nebus. Vienareikšmiškai. Verslas ir visuomenė tuos kaštus turės dalintis, bet verslas sugers didesnę jų dalį“, – BNS sakė M. Dubnikovas.  

Analitiko teigimu, sparčiai augant ne tik degalų, bet apskritai visų žaliavų kainoms, žmonės galutinio produkto nepajėgs įpirkti, todėl vartojimas Lietuvoje mažės.

„Šiuo metu judame link to, kad vartotojai jau nebegalės absorbuoti kainų padidėjimo ir turės mažinti vartojimą – atsisakyti nebūtiniausių prekių“, – sakė jis.

„Per artimiausius šešis mėnesius ekonomikoje matysime turbulenciją, matysime vieną variklį – vidaus vartojimą – slopstantį, o antras, pagrindinis variklis – eksportas, tikėtina išlaikys savo tempą“, – pridūrė M. Dubnikovas.

Pasak analitiko, Rusijos sukeltas karas Ukrainoje po pandemijos dar neatsigavusias pasaulines žaliavų rinkas pasiuntė į lengvą nokdauną, todėl bus ir laimėtojų, ir pralaimėtojų – labiausiai išlos ūkininkai, praloš kelininkai, ypač turintys valstybinių užsakymų.

„Kelių tiesimas, mokyklų statymas, reikia tikėtis, kad valstybinių užsakymų sutartyse yra galimybė keisti savikainos dedamąją, jei to nėra – pasipils bankrotai“, – sakė M. Dubnikovas. 

„Kelių statybos sektorius yra didžiulėje krizinėje situacijoje, nes čia be degalų, kartais, ne procentais, pabrango viskas: nuo bitumo iki armatūros. Tokios medžiagų savikainos niekas negalėjo prognozuoti net prieš dvi savaites“, – pridūrė jis.

M. Dubnikovo teigimu, iš dabartinės situacijos daugiausiai išlos šalies ūkininkai, kurie uždirbs didžiausius pelnus per visą Lietuvos nepriklausomybės istoriją.

„Kariaujančios Rusija ir Ukraina yra vienos svarbiausių kviečių eksportuotojų pasaulyje, tai reiškia, grūdų trūkumas pasaulyje bus didelis, jų kaina kyla, o didelė dalis mūsų ūkininkų yra užsitikrinę trąšų ir degalų tiekimą, todėl Lietuvos grūdų eksportas pinigine išraiška, nepaisant to, bus geri ar blogi orai, bus rekordinis“, – prognozavo ekonomistas.

Maisto gamintojai didins kainas, gali keisti planus, nedidinti atlyginimų  

Mindaugas Snarskis, asociacijos „Lietuvos maisto pramonė“ valdybos pirmininkas, sako, kad staigus degalų kainų šuolis yra svarbus faktorius kainoms, bet ne vienintelis, – brangsta dujos, elektra, pakuotės, žaliavos.   

Mindaugas Snarskis, „Fazer Bakery Baltic“ generalinis direktorius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Mindaugas Snarskis, asociacijos „Lietuvos maisto pramonė“ valdybos pirmininkas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

„Vien tik degalų kainos išskirti negalima. Taip, tai skausminga, maisto produktų, ypač tų, kurių santykinė kaina yra maža, logistikos dedamoji yra didelė, tai automatiškai stipriai kelia savikainą. Bet dar yra dujos, elektra, pakuotės, žaliavos, jų pokyčiai, kai kurių žaliavų nebuvimas – mes turime vienu metu labai daug iššūkių“, – BNS sakė jis.

M. Snarskio teigimu, maisto pramonės įmonėms gali tekti ne tik didinti produkcijos kainas, bet ir keisti planus, peržiūrėti atlyginimų politiką. 

„Sudėtingėja situacija, tai turės įtakos kainų lygiui, kai kuriais atvejais gali tekti stabdyti plėtrą, peržiūrėti planuojamą augimą, planuotus atlyginimų didinimus“, – kalbėjo M. Snarskis.

Vienos didžiausių pieno perdirbimo bendrovių Vilkyškių pieninė vadovas Gintaras Bertašius sako, kad energijos kainos sudaro apie 10% produktų savikainos, todėl jų brangimas nėra esminis veiksnys, dėl ko brangsta pieno produktai. Didžiausią dalį – 70% – lemia žaliavinis pienas, kurio kaina taip pat istorinėse aukštumose. G. Bertašiaus teigimu, vartotojai neturėtų tikėtis mažų kainų, nes jos tik augs. 

Gintaras Bertašius, AB „Vilkyškių pieninė" generalinis direktorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Gintaras Bertašius, AB „Vilkyškių pieninė" generalinis direktorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Nereiškia, kad degalai pabrango 20–30% ir mūsų produktų kainos tiek auga. Ne, produktai auga vieną kitą procentą, bet tikrai Vilkyškiai ir Lietuva pasaulinių kainų globalioje rinkoje nenustato. Mes daugiau turime išmanyti, kaip prisitaikyti ir dirbti rinkos sąlygomis. (...) Suprantame, tikėtina, kad ir pienas brangs, nes žemdirbiams brangsta trąšos, kitos sąnaudos. Nežiūrint, kad ir taip žaliavos pieno kainos yra aukštos, bet ir produktų kainų lygmenys aukšti“, – sakė G. Bertašius. 

„Šiandien galiu tik pasakyti, kad pasaulyje pieno produktų sukauptų nėra ir tam neramiam pasaulyje dėl karo kaip tik daug valstybių bandys sukaupti kažkiek produktų, taip kad tikrai vartotojai turėtų nesitikėti mažų kainų, jos tik augs“, – teigė jis. 

Pasak G. Bertašiaus, pati įmonė šiuo metu gamina daugiau tų produktų, kurie duoda daugiausiai pajamų.

„Čia jau mūsų valioje tokį produktų krepšelį turėti, kad turėtume geras pajamas ir būtume konkurencingi. Pastaruoju metu mes tai darome, ir praėjusiais metais, ir ką matau pirmą ketvirtį, rezultatai yra geri“, – kalbėjo jis. 

Didžiąją dalį produkcijos eksportuojančios įmonės vadovas sako, kad pabrangę degalai šiek tiek padidino ir pervežimų sąnaudas, tačiau tik keliais procentais. 

„Kadangi mūsų produkcija yra brangi produkcija, tai ta dedamoji pervežimui nėra tokia didelė. Jei turime kažkokią pigią produkciją, tada taip. Jei sudaro 20% kainos, yra blogai, bet jei produkcija brangi, sudaro vieną kitą procentą pervežimai, tai paprastai labai nepaveikia to augimo“, – sakė G. Bertačius. 

Keleivių vežėjai kol kas neketina smarkiai branginti paslaugų 

Keleivių pervežimo bendrovės „Kautra“ vadovas Linas Skardžiukas sako, kad situacija dėl smarkiai brangstančio kuro yra grėsminga, tačiau įmonė neketina staiga branginti bilietų. 

Linas Skardžiukas, keleivių vežėjos Kauno UAB "Kautra" generalinis direktorius.
Linas Skardžiukas, keleivių vežėjos Kauno UAB "Kautra" generalinis direktorius.  Broniaus Ūsėno nuotr.

„Visi matome, kas dedasi ir tiesiog mes neturime jokių galimybių regresyviai pritaikyti atgal į rinką, ką gauname patys per energetinius kaštus – dujas, elektrą ir ypač degalus. Turime beveik nepilnus metus ir vos ne 100% kainų augimą, ir perkelti klientams arba vartotojams praktiškai jokių šansų nėra“, – sakė L. Skardžiukas.

„Mes valgome tuos kaštus, veiklą reikia vykdyti. O paprastai skaičiuodavom taip, kadangi rinkoje svyravimai natūralūs, mes tada ilgalaike prasme žiūrėdavom, kokia reakcija keleivių, ar yra galimybė indeksuoti, ar nėra, pritaikydavom ir taip būdavo. Bet kai viskas vyksta ne kelių procentų ribose, o 50–100%, tai be galo sudėtinga“, – pridūrė jis. 

L. Skardžiukas sako, kad kol kas bilietų kainos ir pervežimai nepakito, tačiau įmonė svarsto dar mėnesį stebėti situaciją, kainų svyravimus ir tuomet ją vertinti, kreiptis į klientus, galbūt peržiūrėti sutartis. 

„Turime sutartis su įmonėms, darbuotojų vežimus, turime sutartis ir su savivaldybėmis, tai ten yra numatyta, bet indeksavimai vyksta kartą metuose. Tuos dalykus įsivertinam. Daugelis supranta, bet to supratimo negana, būna, kad supranta, kad mums pakyla kaštai, bet sako, kad jiems per brangu ir išvis nutraukia kontraktą. (...) Kas iš to, jei pakelsime dabar kainas ir nebeturėsime keleivių ir bus dar blogesnė situacija rinkoje“, – kalbėjo jis. 

Anot jo, kad smarkiai didinti kainas įmonei neapsimokėtų, nes neretai pabrangus degalams, asmeniniais automobiliais važinėję gyventojai renkasi važiuoti viešuoju transportu. 

„Tikiuosi, kad daug žmonių pasirinks viešąjį transportą, o tada mes turėsime šiek tiek pajamų. Jei turėsime daugiau pajamų, vadinasi, nebus tokio aštraus poreikio stipriai didinti kainas, kaip kyla degalai“, – teigė L. Skardžiukas.

Darius Aleknavičius, „Vilniaus viešojo transporto“ generalinis direktorius, teigia, kad išlaidos degalai sudaro apie 25% visų įmonės išlaidų, todėl, pasak jo, jaučiamas net ir nedidelis kainų padidėjimas. Jo teigimu, vien pirmąjį ketvirtį įmonės išlaidos degalams yra daugiau nei 1 mln. Eur didesnės nei planuota. 

VĮ „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius Darius Aleknavičius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Darius Aleknavičius, „Vilniaus viešojo transporto“ generalinis direktorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Pagal tai, kaip buvome planavę, kokios buvo prognozės dar metų pabaigoje, kai dėliojomės biudžetus, jau šiuo metu, pirmame ketvirtyje, turime sąnaudas (degalams – BNS) didesnes negu 1 mln. Eur“, – teigė jis. 

Pasak D. Aleknavičiaus, didžiausią Vilniaus viešojo transporto dalį sudaro dyzelinu varomi autobusai, tačiau labiausiai brangsta gamtinės dujos. 

„Visos degalų rūšys yra pabrangusios. Nuo praėjusių metų antro pusmečio prasidėjo tas brangimas. Ypatingai mums brangimas pasijautė, kalbant apie dujinį transportą. Anksčiau dujos buvo tiek ekologiškesnė, tiek ekonomiškesnė degalų rūšis, nes buvo pigesnės. Tačiau dabar dujoms irgi ženkliai brangstant (...) dabar nuvažiuoti vieną kilometrą yra brangiau nei dyzeliu“, – sakė D. Aleknavičius. 

Jis negalėjo atsakyti, kaip išaugusios degalų kainos paveiks keleivius – dėl to sprendžia savivaldybės taryba, tačiau tiek su savivaldybe, tiek su jos įmone „Susisiekimo paslaugos“ jau diskutuojama, kaip galima kompensuoti padidėjusias išlaidas. 

„Turime galiojančią viešųjų paslaugų teikimo sutartį su savivaldybės įmone „Susisiekimo paslaugos“, kurioje numatyti įkainiai už kilometrą ir numatyta galimybė kartą per metus tuos įkainius indeksuoti, atsižvelgiant į sąnaudas. Tik kai degalų kainos taip greitai šuoliuoja, tas mechanizmas, kuris yra įtvirtintas sutartyje, yra ir per lėtas, ir per daug sudėtingas“, – BNS  kalbėjo D. Aleknavičius. 

Degalų kainų šuolį jaučia ir specialiosios tarnybos

Kauno miesto greitosios medicinos pagalbos stoties (GMPS) direktorius Nerijus Mikelionis sako, kad artimiausią mėnesį įstaigos degalų išlaidos padidės 10.000–12.000 Eur, o situaciją dar labiau komplikuoja pastaraisiais metais didėjantis transporto priemonių nuvažiuojamas atstumas. 

„Be abejo, vienareikšmiškai pajutome (padidėjusias degalų kainas – BNS). (...) Paskutiniu metu dėl darbų gausos mums ir taip didėja vos ne kasmet po 10% pravažiuojamų kilometrų skaičius. Įvertinant tai, kiek dabar degalai išbrangę, per mėnesį įstaigai maždaug apie 10.000–12.000 Eur daugiau išeina“, – sakė N. Mikelionis. 

„Iš tiesų labai didelės sumos ir labai smarkiai jaučiame degalų kainų padidėjimą. Suprantama, mums jų kainos yra labai svarbios, kadangi tikrai daug važiuojame“, – pridūrė jis. 

GMPS vadovas mano, kad specialiosioms tarnyboms turėtų būti taikomos lengvatos degalams. 

„Turbūt reikėtų pradėti galvoti apie tam tikrų lengvatų taikymą tokioms specialiosioms tarnyboms, kaip greitoji medicinos pagalba. Kodėl žemdirbiai turi lengvatas ir galimybę turėti degalų pigiau, o mes to neturime?“ – svarstė N. Mikelionis. 

Europoje didmeninės dujų ir žalios naftos kainos šią savaitę šoko į rekordines aukštumas, tvyrant nerimui dėl tiekimo sutrikimų, susijusių su Rusijos karu Ukrainoje. JAV ir Jungtinė Karalystė praėjusią savaitę paskelbė uždraudžiančios energijos išteklių importą iš Rusijos dėl karo Ukrainoje, išprovokuodamos dar vieną kainų šuolį – „Brent“ rūšies naftos kaina tuomet siekė beveik 130 USD už barelį.  

Ukrainoje tebevykstant karui, o naftos tiekimui vis dar mažėjant, manoma, kad aukštos kainos išliks.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Verslo aplinka“
Rašyti komentarą 0
Prancūzija pažadėjo tiekti daugiau ginklų Ukrainai

Emmanuelis Macronas, Prancūzijos prezidentas, antradienį per pokalbį su Volodymyru Zelenskiu, kolega iš...

Verslo aplinka
2022.05.17
„Dizaino sparnai“ pradedantiesiems augins sparnus

Lietuvos kultūros tarybos (LKT) projektas „Dizaino sparnai“ pradedančiuosius kviečia teikti paraiškas...

Laisvalaikis
2022.05.17
JK ir ES vėl priartėjo prie prekybos karo slenksčio

Artimiausiomis savaitėmis Jungtinė Karalystė (JK) vienašališkai parengs naują prekybos su Šiaurės Airija po...

Verslo aplinka
2022.05.17
Europoje – pirmieji svarstymai dėl palūkanų kėlimo iškart 50 bazinių punktų

Klaasas Knotas, Nyderlandų centrinio banko vadovas, įsitikinęs, kad Europos centrinis bankas (ECB) turėtų...

Rinkos
2022.05.17
Suomija nemokės Rusijai už dujas rubliais

Suomijos valstybinė dujų bendrovė „Gasum“ atmeta Rusijos reikalavimą už jos eksportuojamas gamtines dujas...

Verslo aplinka
2022.05.17
Suomių parlamentas remia šalies narystę NATO

Didžioji dauguma Suomijos parlamento narių antradienį per balsavimą parėmė iniciatyvą teikti paraišką dėl...

Verslo aplinka
2022.05.17
Infografika: Ukrainos skelbiami rusų nuostoliai pranoksta viso Čekijos karinio personalo skaičių Premium

Ukrainos gynybos ministerija kasdien skelbia naujausius skaičius apie Rusijos kariuomenės patirtus nuostolius...

Verslo aplinka
2022.05.17
Pataisytas biudžetas: kyla NPD, didėja deficitas, keičiasi skolos rodiklis 8

Seimas pataisė 2022-ųjų biudžetą – dėl neapibrėžtų ekonominių perspektyvų teko didinti išlaidas, koreguoti...

Verslo aplinka
2022.05.17
Suomija ir Švedija vieningai pateiks stojimo į NATO paraiškas

Suomija ir Švedija antradienį per iškilmingą ceremoniją, dalyvaujant abiejų valstybių vadovams, paskelbė...

Verslo aplinka
2022.05.17
Daugėja Lietuvos gyventojų, gimusių Vakarų Europoje

Pernykštis gyventojų ir būsto surašymas rodo, kad Lietuvoje auga gyventojų, gimusių Vakarų Europoje,...

Verslo aplinka
2022.05.17
V. Adamkus: Lietuva yra viena iš pirmaujančių šalių, remiant Rusijos užpultą Ukrainą

Kadenciją baigęs prezidentas Valdas Adamkus sako, kad Lietuva yra viena iš pirmaujančių šalių, remiant...

Verslo aplinka
2022.05.17
„Profarma“ žada skųsti nuosprendį dėl greitųjų testų 1

Bendrovė „Profarma“ antradienį pranešė Lietuvos Aukščiausiajam Teismui skųsianti sprendimą greitųjų COVID-19...

Verslo aplinka
2022.05.17
Izraelis didina dujų gavybą

Izraelis puoselėja ambicingus gamtinių dujų gavybos jūros šelfe didinimo planus, tikėdamasi artimiausioje...

Pramonė
2022.05.17
Pirmadienį nustatyta 280 naujų COVID-19 atvejų

Praėjusią parą nustatyta 280 naujų COVID-19 atvejų, nė vienas žmogus nemirė, rodo antradienį paskelbti...

Verslo aplinka
2022.05.17
Prezidentūrą nuvylė Vengrijos sprendimas blokuoti Rusijos naftos embargą 1

Vengrijos sprendimas blokuoti Europos Sąjungos siekį įvesti Rusijos naftos embargą – nuviliantis, sako...

Verslo aplinka
2022.05.17
Teismas per Rusijos URM M. Gorbačiovui išsiuntė Sausio 13-osios įvykių ieškinio dokumentus

Vilniaus miesto apylinkės teismas praėjusią savaitę Rusijos užsienio reikalų ministerijai išsiuntė Sausio...

Verslo aplinka
2022.05.17
Iš „Azovstal“ į separatistų kontroliuojamus Ukrainos miestus evakuota šimtai Ukrainos gynėjų 6

Daugiau kaip 260 pulko „Azov“ ir kitų Ukrainos pajėgų dalinių karių, atkakliai gynusių „Azovstal“...

Verslo aplinka
2022.05.17
Kabeliai - labai svarbus vėjo jėgainių parko patikimumo rodiklis Verslo tribūna 1

Pernai spalį Ekonomikos reikalų ir susisiekimo ministerija žiniasklaidos ir tyrimų bendrovei „Kantar“ užsakė...

Pramonė
2022.05.17
Norint eksporto, reikia inovacijų Verslo tribūna

Kitąmet trisdešimties metų jubiliejų minėsianti UAB „Henris“ iš Šiaulių jau daugelį metų garsėja kaip solidus...

Inovacijos
2022.05.17
„Iki“ padeda spręsti aktualiausias elektromobilių įkrovimo problemas Verslo tribūna 7

Vien šiemet šalia prekybos tinklo „Iki“ parduotuvių atsiras 40 elektromobilių įkrovimo stotelių, kuriose...

Prekyba
2022.05.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku