Kaip sekasi kitoms valstybėms vykdant PPP gynybos srityje?

Ši trumpa įžvalga ne apie tai, ar tikslinga Krašto apsaugos ministerijai vystyti karinius miestelius viešojo ir privataus sektorių partnerystės (angl. Private Public Parneship (PPP)) būdu, bet apie tai, su kokias iššūkiais susidūrė kitos valstybės, vystydamos PPP projektus gynybos sektoriuje.
PPP gynybos srityje nėra naujovė pasaulyje. Mokslinėje literatūroje PPP atvejai gynybos sektoriuje yra išsamiai aprašyti kalbant apie Australiją, Jungtinę Karalystę (JK), Jungtines Amerikos Valstijas (JAV), Singapūrą, Austriją, Vokietiją, Švediją bei Norvegiją. PPP gynybos srityje yra pasitelkiama tiekiant ne tik apgyvendinimo, transportavimo, maitinimo, skalbimo ir kitas paslaugas, vystant infrastruktūrinius objektus, bet ir užtikrinant karių mokymą, kovinį rengimą, kuriant technologijas ir vystant inovacijas gynybos sektoriuje.
Jungtinė Karalystė
PPP gynybos srityje sudaro apie 10% iš visų vykdomų PPP. Tokių projektų gynybos srityje trukmė JK svyruoja nuo 10 iki 30 metų. Atsižvelgiant į tai, yra siekiama numatyti lanksčias sutarties sąlygas, jei ateityje atsirastų nežinomos arba nenumatytos aplinkybės. Nesant galimybei detaliai aprašyti visų sutartinių aplinkybių yra veikiama abipusio pasitikėjimo bei grėsmės reputacijai rėmuose. Pastebėta, kad griežta sutarties vykdymo kontrolė lemia paskesnius brangius teisinius ginčus ir/arba rangovo paskatas taupyti vykdant sutartinius įsipareigojimus, kurie yra sunkiai apibrėžiami kokybės atžvilgiu.
Ilgalaikės sutartys suteikia monopolines teises privačiam rangovui, ir tokia monopolijos galia sumažėja tik pasibaigus sutarties galiojimui arba kai yra galimybė varžytis sudarant naujas sutartis. Rizikos įgyvendinant PPP projektus, susijusius su infrastruktūra bei mokymo paslaugų teikimu, yra mažiausios, bet šių projektų operacionalizavimas yra ganėtinai sudėtingas.
Daugelis PPP sutarčių turėjo daug sudedamųjų dalių, tad pirkimo procedūros užtruko iki 5 metų, o tai savaime reiškė didėjančius sutarties kaštus.
Nepriklausomai nuo įvardintų niuansų, bei rizikos, kurią užsakovas ir vykdytojas prisiima įgyvendinant PPP, abi sutarties pusės įžvelgia tik naudą. Mokslininkai, nagrinėdami JK atvejį, plačiai aptaria PPP vykdymo aspektus karinio konflikto, taikos palaikymo operacijų atveju ir mano, kad kariams veikiant kartu su PPP darbuotojais, dalis karinių resursų turės būti skiriama užtikrinant PPP darbuotojų apsaugą. Be to civiliai darbuotojai, veikiantys kartu su kariais, konflikto atveju būtų priskiriami kombatantų teisinei kategorijai, o tai didintų jų saugumo riziką. Tyrėjai teigia, kad karinių vienetų vadų veikimo laisvė konflikto metu būtų suvaržyta PPP sutarties nuostatų, kurių nebūtų galima lanksčiai interpretuoti. Atlikta analizė rodo, kad PPP vykdytojų bei kitų samdomų kompanijų lojalumas visgi yra kvestionuojamas.
Autoriai, nagrinėjantys JK atvejį, nurodo, kad visuomenė apie PPP įgyvendinimo kaštus bei naudą yra informuojama fragmentiškai, ir teigia, kad pateikiama informacija turi būti vertinami kritiškai bei tikrinama nepriklausomų ekspertų.
JAV
Sėkmingai vertinamas PPP karinėje apgyvendinimo sferoje JAV yra karinio būsto privatizavimo iniciatyva, kuri užtikrina karių ir jų šeimos narių aprūpinimą būstu bei jo priežiūrą. Šio projekto apimtis yra daugiau nei 200.000 gyvenamųjų būstų, išsidėsčiusių per visą JAV tritoriją. JAV Gynybos departamentas 50 metų periodui perdavė vykdytojui turimus pastatus bei suteikė leidimą statyti papildomus namus paskirtuose žemės sklypuose mainais už teisę teikti apgyvendinimo paslaugas kariams ir jų šeimos nariams. Vykdymo eigoje,šis projektas pareikalavo daug kantrybės bei daugelio įstatymo pakeitimų, kad galiausiai rentabiliai funkcionuotų. Projekto įgyvendinimas atsiliko net šešeriais metais, buvo skirtingai interpretuojamas skirtingose JAV karinių pajėgų rūšyse, keitėsi reikalavimai pastatams, aplinkosaugai, ne visose karinėse bazėse buvo išlaikomas numatytas užpildymas personalu, kito bankų paskolų įkainiai, buvo kitų iššūkių. Paskutinis JAV vyriausybės auditas taip pat parodė, kad vis dar reikalinga tobulinti pastatų priežiūros kontrolės mechanizmus, būtina suvienodinti apgyvendinimo paslaugų vertinimo metodiką skirtinguose pajėgų rūšyse. Nepriklausomai nuo sėkmės apgyvendinimo sektoriuje PPP sėkmingai plečiasi kitose JAV gynybos srityse.
JK bei JAV specialistai, svarstydami priemones, užtikrinančias PPP vykdymo efektyvumą, rekomendavo sutartį papildyti punktais bendrai motyvuojančiais užsakovą ir vykdytoją: įvesti kliento pasitenkinimo matavimo matą, po konsultacijos su rinkos dalyviais apsibrėžti reikalavimus sutarties išdavoms, įvardinti sąlygas, kurioms esant būtų pratęsiama sutartis arba nustatomas didesnis pelnas. Specialistai taip pat akcentavo, kad yra svarbu numatyti sąlygas, kuomet gali būti dalinamasi projekto generuojama nauda sumažėjus patiriamoms PPP išlaidoms bei dalijamasi kaštais siekiant gerinti teikiamų paslaugų/produkto kokybę/kiekį.
Komentaro autorius mjr. Donatas Palavenis, Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijos Politikos mokslų doktorantas
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti