Mobilumo paketas – vilkiku per nacionalinius interesus

Publikuota: 2019-03-28
Asociacijos nuotr.
Asociacijos nuotr.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas

Kilęs triukšmas dėl mūsų europarlamentarų nedalyvavimo pirmadienio balsavimo sesijoje dėl Mobilumo paketo prikaustė ne tik žiniasklaidos, bet atkreipė ir visos visuomenės dėmesį. Daugelis pasipiktino mūsų europarlamentarais dėl jų neatsakingumo, o kai kas apkaltino ir valstybės interesų nepaisymu, bet reikia pripažinti, kad surėmus pečius su kolegomis iš kitų šalių jiems pavyko atidėti balsavimą dėl šio svarbaus mūsų šaliai sprendimo.

Mobilumo paketo svarstymas atidėtas, tačiau kova dar nebaigta. Kodėl mūsų šaliai toks svarbus šis paketas? Kaip jis įtakos Lietuvos transporto sektorių? Kokie pagrindiniai jo šalininkų ir priešininkų argumentai? Pasistengsiu labai konkrečiai ir paprastai atsakyti į šiuos klausimus.

Pirmiausia, kaip teisingai pastebėjo kai kurie apžvalgininkai ir mūsų šalies Vyriausybė – pagrindinis (nors ir užslėptas) Mobilumo paketo tikslas – išstumti iš bendros Vakarų Europos rinkos mus, mažesnių šalių vežėjus. Šiek tiek platesnis kontekstas. Įsigaliojus sankcijoms Rusijai, Lietuvos vežėjai pradėjo ieškoti naujų rinkų ir daugelio akys nukrypo į Vakarus. Nenuostabu, kad vežėjams apgręžus savo metalinius asfalto traukinius iš Rytų į Vakarus, eksporto satistika pakrypo Vakarų pusėn. Ilgą laiką Rusijai būnant mūsų didžiausia transporto paslaugų eksporto šalimi, jau 2017 metais įvyko istorinis lūžis ir pirmą kartą nuo Nepriklausomybės atgavimo, didžiausia eksporto rinka Lietuvai tapo Vokietija. Natūralu, kad vietos verslininkams tokia konkurencija nepatiko, todėl prisidengiant gražiais motyvais, buvo sukurtas Mobilumo paketas.

O motyvai iš tiesų gražūs. Vienas iš jų – mokėti Lietuvos vairuotojams tokias pat algas kaip ir Vakarų Europos valstybėse. Net ir iš mūsų politikų išgirstame priekaištų, kad Lietuvos vairuotojų atlyginimai minimalūs. Tai nėra tiesa. Vairuotojams mokamas ne minimalus atlyginimas, yra numatytas koeficientas 1,3, kuris yra dauginamas iš minimalios algos ir tai yra mažiausiai, kiek gali uždirbti vairuotojas šalyje. Todėl nė vienas vairuotojas negauna Lietuvoje nustatytos minimalios algos, jų algos yra didesnės.

Taip pat įmonės privalo vairuotojams mokėti 1,5 karto daugiau už naktinį darbą ir 2 kartus daugiau už darbą švenčių dienomis. Nesunku paskaičiuoti, kad vairuotojų vien tik atlyginimas siekia apie 700-900 eurų. Taip pat vairuotojams papildomai mokami ir dienpinigiai, todėl dažno jų atlygis pasiekia ir 1.500-2.500 eurų sumą. Sutikite, kad tai nėra taip jau mažai.

Dienpinigių praktika egzistuoja ir pas mūsų konkurentus Rumunijoje, Lenkijoje, Čekijoje, Estijoje, Latvijoje. Mūsų atlyginimas, palyginti su pagrindiniais konkurentais, yra didžiausias. Reikia suprasti, kad jeigu mes būsime priversti mokėti dar didesnius atlyginimus mes tampsime nekonkurencingi. Tuomet aplinkinės šalys įgis itin svarbų konkurencinį pranašumą ir galėsime ramiai užrakinti visų vilkikų kabinas, o valstybė praras daugiau kaip 12% Lietuvos transporto sektoriaus sukuriamo BVP.

Kitas aktualus klausimas dėl užsieniečių, asmenų iš trečiųjų šalių, kurie dirba Lietuvos transporto įmonėse. Transporto įmonių savininkai sulaukia kaltinimų, kad priima dirbti darbuotojus iš užsienio. Apytikslis skaičius yra apie 40% užsieniečių, dirbančių transporto įmonėse Lietuvoje. Patikėkite, Lietuvos transporto įmonių vadovai mielai priimtų vairuotojus lietuvius. Deja, jų nėra. Užsieniečiai neužima lietuviams skirtų darbo vietų, jie tik užpildo ir taip laisvas darbo vietas. Lietuvoje itin mažai paruošiame vairuotojų. Jaunimas renkasi kitas, jiems patrauklesnes profesijas, todėl verslininkams nelieka nieko kito, kaip tik samdyti užsieniečius. Lygiai tą patį daro ir didžiosios Europos šalys: Prancūzija, Vokietija ir kitos. Jos taip pat samdo vairuotojus iš kitų šalių.

Dar vienas labai svarbus Mobilumo paketo punktas susijęs su vairuotojų nakvynėmis vilkikų kabinose, kurias norima uždrausti. Manau, kad dažnas verslininkas tikrai neprieštarautų, kad jo vairuotojas miegotų viešbutyje, tačiau tokių, kurie turėtų ir saugomą aikštelę vilkikui Europoje yra vienetai. Jeigu nesaugomoje aikštelėje įvyktų vagystė, tuomet draudimo bendrovės dažnu atveju atsisako išmokėti išmoką, nes vilkikas buvo paliktas nesaugomas.

Susidaro užburtas ratas, nes infrastruktūros su viešbučiais ir saugomomis aikštelėmis nėra, o miegoti kabinose draudžiama. Reikia nepamiršti, kad ir vilkikai šiais laikais jau ne tokie, kaip prieš 20 metų. Juose atsirado ne tik erdvios kabinos, patogios lovos, bet ir šaldantys bei šildantys kondicionieriai, šaldytuvai maistui ir gėrimams, kitos komforto priemonės. Stovėjimo aikštelės taip pat pasikeitė, jose yra ir poilsio kambariai, ir dušai su tualetais, interneto ryšys. Ne kartą iš vairuotojų esu girdėjęs, kad jie ir patys mieliau nakvoja savo naujų vilkikų kabinose nei nelabai jaukiuose viešbučiuose.

Mobilumo paketas taip pat numato kabotažinių pervežimų ribojimus (tai - pervežimai šalies viduje) bei itin nelogišką pasiūlymą dėl tuščių vilkikų grįžimo į Lietuvą kartą per 4 savaites. Šių aspektų jau net ir komentuoti nesinori, turėtų nugalėti sveikas protas.

Pabaigai - klausimai, kurių nekelia Mobilumo paketo šalininkai, bet jie itin svarbūs mums visiems. Nejaugi sunku įžvelgti, kad Mobilumo paketas - tik priedanga didžiosioms ES šalims išstumti iš transporto rinkos mažųjų šalių vežėjus? Kas bus, jei Mobilumo paketas bus priimtas ir Lietuvoje pradės bankrutuoti transporto įmonės? Kur dėsis šimtai ir tūkstančiai atleistų vairuotojų? Manau, kad tai yra ypač svarbūs klausimai, į kuriuos mes turime rasti atsakymus, jei Mobilumo paketas bus priimtas. Neapsigaukite, šio Mobilumo paketo iniciatoriai yra gudrūs ir nori tik vieno, kad Rytų šalių vežėjai registruotų įmones jų šalyje ir ten pat mokėtų mokesčius. Labai tikiuosi, kad Mobilumo paketas nebus priimtas ir kviečiu visus palaikyti Lietuvos vežėjus.

Komentaro autorius - Erlandas Mikėnas, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Naujo viruso aukų daugėja, liga gali plisti inkubaciniu metu

Per savaitgalį nuo naujo koronaviruso Kinijoje mirus 24 žmonėms, šios ligos aukų skaičius padidėjo iki...

Apie vamzdžius ir apkasus Davoso forumo fone

Davoso Pasaulio ekonomikos forume šiemet buvo visko daug. Tiek, kad dažnas juo domėjęsis galėjo išgirsti...

Lietuvos nerimas – perdėm didelis europietiškų pinigų kapšo suliesėjimas  Premium

Europos Sąjungos (ES) šalys pradeda intensyviausią derybų dėl 2021–2027 m. Bendrijos biudžeto patvirtinimo...

Sraigtasparnio avarijoje žuvo krepšininkas K. Bryantas

Sraigtasparnio avarijoje Kalabase, Kalifornijoje, žuvo karjerą baigusi krepšinio žvaigždė Kobe Bryantas.

Verslo aplinka
2020.01.26
Būsimos „Tesla“ gamyklos vietoje Vokietijoje sunaikintos septynios karo laikų bombos

Vokietijos policija sekmadienį pranešė, kad specialistai saugiai sunaikino septynias Antrojo pasaulinio karo...

Pramonė
2020.01.26
Vokietijos Žaliųjų partija surėmė pečius su verslo lyderiais Premium

Vokietijos Žaliųjų partija sulaukia vis didesnio visuomenės pasitikėjimo ir pastaraisiais metais sustiprėjo.

Verslo aplinka
2020.01.26
Skaičiai: Kas antras vartotojas jaučiasi priklausomas nuo socialinių tinklų Premium

„Facebook“ išlieka populiariausias socialinis tinklas. Jaunimo gretose pastebimas „Twitter“ populiarėjimas.

Verslo klasė
2020.01.26
Dviejuose Italijos regionuose vyksta vietos valdžios rinkimai

Dviejuose Italijos regionuose sekmadienį vykstant vietos valdžios rinkimams, dešiniojo sparno opozicijos...

Verslo aplinka
2020.01.26
Verslui neapsimoka „sandėliuoti“ skolų

Tiesa tokia, kad beveik visos didelės organizacijos, ypač veikiančios paslaugų rinkoje, nuolat susiduria su...

Finansai
2020.01.26
Viruso aukų Kinijoje padaugėjo iki 56, užfiksuota beveik 2.000 ligos atvejų

Naujo koronaviruso aukų Kinijoje padaugėjo iki 56, užfiksuoti 1.975 užsikrėtimo atvejai, sekmadienį pranešė...

Verslo aplinka
2020.01.26
Kaip gabų vaiką išmokyti bendrystės? Premium

Gerus pažymius gaunantys vaikai dažnai vadinami „geriausiais“, „pirmūnais“, „gabiais“. Mokytojai neretai...

Verslo klasė
2020.01.25
Kinijos prezidentas: virusas plinta „vis sparčiau“,  padėtis šalyje – „sunki“

Kinijos prezidentas Xi Jinpingas įspėjo, kad dėl „vis sparčiau plintančio“  viruso, palietusio jau beveik...

Verslo aplinka
2020.01.25
Vartotojai savo teises gina aktyviau, ypač – dėl nekokybiškų batų 1

Pirkėjai, manantys, kad jų interesai buvo pažeisti, pernai aktyviau nei ankstesniais metais gynė savo teises...

Verslo aplinka
2020.01.25
Turkijoje žemės drebėjimo padaugėjo iki 22, tūkstantis sužeisti

Rytų Turkiją sukrėtęs galingas žemės drebėjimas pareikalavo mažiausiai 22 žmonių gyvybių, o per tūkstantį...

Verslo aplinka
2020.01.25
V. Putino padėjėjas V. Surkovas paliko valstybės tarnybą

Rusijos prezidento Vladimiro Putino padėjėjas Vladislavas Surkovas, laikomas įtakingu Kremliaus ideologu,...

Verslo aplinka
2020.01.25
Australijoje patvirtinti pirmieji užsikrėtimo koronavirusu atvejai 

Australija šeštadienį patvirtino pirmuosius keturis užsikrėtimo nauju koronavirusu, Kinijoje jau...

Verslo aplinka
2020.01.25
Dėl koronaviruso grėsmės Lietuvos oro uostuose budi sveikatos specialistai 

Dėl iš Kinijos plintančio koronaviruso, nuo šeštadienio visuose trijuose Lietuvos oro uostuose budi...

Verslo aplinka
2020.01.25
Rusijos kelionių organizatoriai sustabdė kelionių į Kiniją pardavimą

Rusijos kelionių organizatoriai nutraukė prekybą kelialapiais į Kiniją po to, kai už turizmą atsakinga šalies...

Paslaugos
2020.01.25
Prancūzijoje patvirtinti pirmieji užsikrėtimo nauju koronavirusu atvejai Europoje 1

Prancūzijoje patvirtinti trys užsikrėtimo nauju koronavirusu, pirmiausiai išplitusiu Kinijoje, atvejai, kurie...

Paslaugos
2020.01.25
Kinijos valdžia nurodė nutraukti organizuotų kelionių į užsienį pardavimą 2

Kinijos kultūros ir turizmo ministerija nurodė šalies kelionių agentūroms ir kelionių organizatoriams nuo...

Paslaugos
2020.01.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau