Mobilumo paketas – vilkiku per nacionalinius interesus

Publikuota: 2019-03-28
Asociacijos nuotr.
Asociacijos nuotr.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas

Kilęs triukšmas dėl mūsų europarlamentarų nedalyvavimo pirmadienio balsavimo sesijoje dėl Mobilumo paketo prikaustė ne tik žiniasklaidos, bet atkreipė ir visos visuomenės dėmesį. Daugelis pasipiktino mūsų europarlamentarais dėl jų neatsakingumo, o kai kas apkaltino ir valstybės interesų nepaisymu, bet reikia pripažinti, kad surėmus pečius su kolegomis iš kitų šalių jiems pavyko atidėti balsavimą dėl šio svarbaus mūsų šaliai sprendimo.

Mobilumo paketo svarstymas atidėtas, tačiau kova dar nebaigta. Kodėl mūsų šaliai toks svarbus šis paketas? Kaip jis įtakos Lietuvos transporto sektorių? Kokie pagrindiniai jo šalininkų ir priešininkų argumentai? Pasistengsiu labai konkrečiai ir paprastai atsakyti į šiuos klausimus.

Pirmiausia, kaip teisingai pastebėjo kai kurie apžvalgininkai ir mūsų šalies Vyriausybė – pagrindinis (nors ir užslėptas) Mobilumo paketo tikslas – išstumti iš bendros Vakarų Europos rinkos mus, mažesnių šalių vežėjus. Šiek tiek platesnis kontekstas. Įsigaliojus sankcijoms Rusijai, Lietuvos vežėjai pradėjo ieškoti naujų rinkų ir daugelio akys nukrypo į Vakarus. Nenuostabu, kad vežėjams apgręžus savo metalinius asfalto traukinius iš Rytų į Vakarus, eksporto satistika pakrypo Vakarų pusėn. Ilgą laiką Rusijai būnant mūsų didžiausia transporto paslaugų eksporto šalimi, jau 2017 metais įvyko istorinis lūžis ir pirmą kartą nuo Nepriklausomybės atgavimo, didžiausia eksporto rinka Lietuvai tapo Vokietija. Natūralu, kad vietos verslininkams tokia konkurencija nepatiko, todėl prisidengiant gražiais motyvais, buvo sukurtas Mobilumo paketas.

O motyvai iš tiesų gražūs. Vienas iš jų – mokėti Lietuvos vairuotojams tokias pat algas kaip ir Vakarų Europos valstybėse. Net ir iš mūsų politikų išgirstame priekaištų, kad Lietuvos vairuotojų atlyginimai minimalūs. Tai nėra tiesa. Vairuotojams mokamas ne minimalus atlyginimas, yra numatytas koeficientas 1,3, kuris yra dauginamas iš minimalios algos ir tai yra mažiausiai, kiek gali uždirbti vairuotojas šalyje. Todėl nė vienas vairuotojas negauna Lietuvoje nustatytos minimalios algos, jų algos yra didesnės.

Taip pat įmonės privalo vairuotojams mokėti 1,5 karto daugiau už naktinį darbą ir 2 kartus daugiau už darbą švenčių dienomis. Nesunku paskaičiuoti, kad vairuotojų vien tik atlyginimas siekia apie 700-900 eurų. Taip pat vairuotojams papildomai mokami ir dienpinigiai, todėl dažno jų atlygis pasiekia ir 1.500-2.500 eurų sumą. Sutikite, kad tai nėra taip jau mažai.

Dienpinigių praktika egzistuoja ir pas mūsų konkurentus Rumunijoje, Lenkijoje, Čekijoje, Estijoje, Latvijoje. Mūsų atlyginimas, palyginti su pagrindiniais konkurentais, yra didžiausias. Reikia suprasti, kad jeigu mes būsime priversti mokėti dar didesnius atlyginimus mes tampsime nekonkurencingi. Tuomet aplinkinės šalys įgis itin svarbų konkurencinį pranašumą ir galėsime ramiai užrakinti visų vilkikų kabinas, o valstybė praras daugiau kaip 12% Lietuvos transporto sektoriaus sukuriamo BVP.

Kitas aktualus klausimas dėl užsieniečių, asmenų iš trečiųjų šalių, kurie dirba Lietuvos transporto įmonėse. Transporto įmonių savininkai sulaukia kaltinimų, kad priima dirbti darbuotojus iš užsienio. Apytikslis skaičius yra apie 40% užsieniečių, dirbančių transporto įmonėse Lietuvoje. Patikėkite, Lietuvos transporto įmonių vadovai mielai priimtų vairuotojus lietuvius. Deja, jų nėra. Užsieniečiai neužima lietuviams skirtų darbo vietų, jie tik užpildo ir taip laisvas darbo vietas. Lietuvoje itin mažai paruošiame vairuotojų. Jaunimas renkasi kitas, jiems patrauklesnes profesijas, todėl verslininkams nelieka nieko kito, kaip tik samdyti užsieniečius. Lygiai tą patį daro ir didžiosios Europos šalys: Prancūzija, Vokietija ir kitos. Jos taip pat samdo vairuotojus iš kitų šalių.

Dar vienas labai svarbus Mobilumo paketo punktas susijęs su vairuotojų nakvynėmis vilkikų kabinose, kurias norima uždrausti. Manau, kad dažnas verslininkas tikrai neprieštarautų, kad jo vairuotojas miegotų viešbutyje, tačiau tokių, kurie turėtų ir saugomą aikštelę vilkikui Europoje yra vienetai. Jeigu nesaugomoje aikštelėje įvyktų vagystė, tuomet draudimo bendrovės dažnu atveju atsisako išmokėti išmoką, nes vilkikas buvo paliktas nesaugomas.

Susidaro užburtas ratas, nes infrastruktūros su viešbučiais ir saugomomis aikštelėmis nėra, o miegoti kabinose draudžiama. Reikia nepamiršti, kad ir vilkikai šiais laikais jau ne tokie, kaip prieš 20 metų. Juose atsirado ne tik erdvios kabinos, patogios lovos, bet ir šaldantys bei šildantys kondicionieriai, šaldytuvai maistui ir gėrimams, kitos komforto priemonės. Stovėjimo aikštelės taip pat pasikeitė, jose yra ir poilsio kambariai, ir dušai su tualetais, interneto ryšys. Ne kartą iš vairuotojų esu girdėjęs, kad jie ir patys mieliau nakvoja savo naujų vilkikų kabinose nei nelabai jaukiuose viešbučiuose.

Mobilumo paketas taip pat numato kabotažinių pervežimų ribojimus (tai - pervežimai šalies viduje) bei itin nelogišką pasiūlymą dėl tuščių vilkikų grįžimo į Lietuvą kartą per 4 savaites. Šių aspektų jau net ir komentuoti nesinori, turėtų nugalėti sveikas protas.

Pabaigai - klausimai, kurių nekelia Mobilumo paketo šalininkai, bet jie itin svarbūs mums visiems. Nejaugi sunku įžvelgti, kad Mobilumo paketas - tik priedanga didžiosioms ES šalims išstumti iš transporto rinkos mažųjų šalių vežėjus? Kas bus, jei Mobilumo paketas bus priimtas ir Lietuvoje pradės bankrutuoti transporto įmonės? Kur dėsis šimtai ir tūkstančiai atleistų vairuotojų? Manau, kad tai yra ypač svarbūs klausimai, į kuriuos mes turime rasti atsakymus, jei Mobilumo paketas bus priimtas. Neapsigaukite, šio Mobilumo paketo iniciatoriai yra gudrūs ir nori tik vieno, kad Rytų šalių vežėjai registruotų įmones jų šalyje ir ten pat mokėtų mokesčius. Labai tikiuosi, kad Mobilumo paketas nebus priimtas ir kviečiu visus palaikyti Lietuvos vežėjus.

Komentaro autorius - Erlandas Mikėnas, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Atšaukiamas draudimas netoli gaisravietės Alytuje esančioms įmonėms vykdyti veiklą

Alytaus miesto savivaldybė pirmadienį skelbia nuo antradienio atšaukianti draudimą vykdyti veiklą netoli...

Pramonė
19:00
Britai dėl „Brexit“ susitarimo pirmadienį nebalsuos 1

Johnas Bercow, britų Bendruomenių rūmų pirmininkas, neleido šalies Vyriausybei balsavimui teikti šalies...

Baltarusija siekia rinkos Ekonomikos valstybės statuso

Baltarusijos vyriausybė pavedė šalies ekonomikos ministerijai įsigyti juridines paslaugas iš amerikiečių...

B. Johnsonas siekia, kad dėl „Brexit“ sutarties būtų balsuojama pirmadienį 

Borisas Johnsonas, Jungtinės Karalystės (JK) premjeras, bandys pirmadienį užsitikrinti parlamento paramą...

Vidaus reikalų ministrė: Alytus gaus visą reikalingą pagalbą, kol bus užgesintas gaisras

Vidaus reikalų ministrė Rita Tamašunienė sako, kad Alytus gaus visą reikalingą pagalbą, kol bus užgesintas...

Barselonoje – transporto sutrikimai ir stabdoma pramonė 

Savaitę Barselonoje vykstantys protestai privertė sustabdyti šalia miesto esančią „Seat“ gamyklą, sistemingai...

Į Lietuvą atvyko dislokuojamo JAV bataliono tankai

Į Lietuvą pirmadienį atvyko pusmečiui šalyje dislokuojamo Jungtinių Valstijų (JAV) bataliono sunkioji...

G. Nausėda ragina Japonijos verslą aktyviau investuoti Lietuvoje 

Tokijuje viešintis prezidentas Gitanas Nausėda tikisi, kad Japonijos verslas stiprins susidomėjimą Lietuva,...

L. Pernavas nebus siūlomas vadovauti policijai antrą kadenciją 1

Policijos generalinis komisaras Linas Pernavas nebus skiriamas antrai kadencijai, teigia premjero Sauliaus...

LRT kitąmet iš biudžeto gaus 11% daugiau lėšų nei šiemet 3

Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos (LRT) biudžetas 2020-aisiais, palyginti su šių metų biudžetu,...

„Ford Trucks“ jau keturiuose „AUTOKURTO“ padaliniuose Verslo tribūna

UAB „Autokurtas“ keturiuose savo padaliniuose: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose pradėjo atstovauti...

Ruošiamasi rekonstruoti Vyriausybės pastatą sostinės centre 1

Artimiausiais metais ruošiamasi rekonstruoti Vyriausybės pastatą sostinės centre. Kitų metų biudžeto projekte...

Dėl užterštumo Alytuje koreguojamas ugdymo procesas, draudžiama prekyba lauke maistu 1

Dėl užterštumo, kurį sukėlė gaisras padangų perdirbimo gamykloje, daugumoje Alytaus mokyklų pirmadienį vyks...

Darosi koktu 17

Tarp „Brexit“ ir lietuviško Seimo yra kur kas daugiau panašumų, nei atrodytų iš pirmo žvilgsnio. Vienas...

Pakeitus sistemą Seimo rinkimai atpigtų bent trečdaliu  Premium

Lietuva sutaupytų iki kelių milijonų eurų, jeigu būtų atsisakyta mišriosios Seimo rinkimų sistemos ir visi...

Valstybės mastu ekstremali situacija dėl gaisro Alytuje neskelbiama 7

Valstybės ekstremalių situacijų komisija nutarė ekstremalios padėties valstybės mastu...

Verslo aplinka
2019.10.20
Ekspertai nesutaria, kiek žmonių Lietuvoje skursta 4

Lietuvos skurdo rodikliai ir toliau lieka vieni iš didžiausių Europos Sąjungoje, o su skurdo ar socialinės...

Verslo aplinka
2019.10.20
„Brexit“ įvyks spalio 31 d., tikina pasitraukimo šalininkai 1

Jungtinė Karalystė pasitrauks iš ES spalio 31 d., nepaisant premjero Boriso Johnsono laiško, tikina „Brexit“...

Verslo aplinka
2019.10.20
Pasaulio galingieji neišvys prabangiojo D. Trumpo „Doral“ klubo

JAV prezidentas Donaldas Trumpas atsisakė ketinimų kitąmet G7 lyderių susitikimą surengti „Doral“ golfo klube...

Verslo aplinka
2019.10.20
Po savaitės vasaros laiko nebeliks 11

Kitą savaitgalį Lietuva, kaip ir visa Europos Sąjunga, atšauks vasaros laiką – laikrodžius naktį iš...

Verslo aplinka
2019.10.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau