Mobilumo paketas – vilkiku per nacionalinius interesus

Publikuota: 2019-03-28
Asociacijos nuotr.
Asociacijos nuotr.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas

Kilęs triukšmas dėl mūsų europarlamentarų nedalyvavimo pirmadienio balsavimo sesijoje dėl Mobilumo paketo prikaustė ne tik žiniasklaidos, bet atkreipė ir visos visuomenės dėmesį. Daugelis pasipiktino mūsų europarlamentarais dėl jų neatsakingumo, o kai kas apkaltino ir valstybės interesų nepaisymu, bet reikia pripažinti, kad surėmus pečius su kolegomis iš kitų šalių jiems pavyko atidėti balsavimą dėl šio svarbaus mūsų šaliai sprendimo.

Mobilumo paketo svarstymas atidėtas, tačiau kova dar nebaigta. Kodėl mūsų šaliai toks svarbus šis paketas? Kaip jis įtakos Lietuvos transporto sektorių? Kokie pagrindiniai jo šalininkų ir priešininkų argumentai? Pasistengsiu labai konkrečiai ir paprastai atsakyti į šiuos klausimus.

Pirmiausia, kaip teisingai pastebėjo kai kurie apžvalgininkai ir mūsų šalies Vyriausybė – pagrindinis (nors ir užslėptas) Mobilumo paketo tikslas – išstumti iš bendros Vakarų Europos rinkos mus, mažesnių šalių vežėjus. Šiek tiek platesnis kontekstas. Įsigaliojus sankcijoms Rusijai, Lietuvos vežėjai pradėjo ieškoti naujų rinkų ir daugelio akys nukrypo į Vakarus. Nenuostabu, kad vežėjams apgręžus savo metalinius asfalto traukinius iš Rytų į Vakarus, eksporto satistika pakrypo Vakarų pusėn. Ilgą laiką Rusijai būnant mūsų didžiausia transporto paslaugų eksporto šalimi, jau 2017 metais įvyko istorinis lūžis ir pirmą kartą nuo Nepriklausomybės atgavimo, didžiausia eksporto rinka Lietuvai tapo Vokietija. Natūralu, kad vietos verslininkams tokia konkurencija nepatiko, todėl prisidengiant gražiais motyvais, buvo sukurtas Mobilumo paketas.

O motyvai iš tiesų gražūs. Vienas iš jų – mokėti Lietuvos vairuotojams tokias pat algas kaip ir Vakarų Europos valstybėse. Net ir iš mūsų politikų išgirstame priekaištų, kad Lietuvos vairuotojų atlyginimai minimalūs. Tai nėra tiesa. Vairuotojams mokamas ne minimalus atlyginimas, yra numatytas koeficientas 1,3, kuris yra dauginamas iš minimalios algos ir tai yra mažiausiai, kiek gali uždirbti vairuotojas šalyje. Todėl nė vienas vairuotojas negauna Lietuvoje nustatytos minimalios algos, jų algos yra didesnės.

Taip pat įmonės privalo vairuotojams mokėti 1,5 karto daugiau už naktinį darbą ir 2 kartus daugiau už darbą švenčių dienomis. Nesunku paskaičiuoti, kad vairuotojų vien tik atlyginimas siekia apie 700-900 eurų. Taip pat vairuotojams papildomai mokami ir dienpinigiai, todėl dažno jų atlygis pasiekia ir 1.500-2.500 eurų sumą. Sutikite, kad tai nėra taip jau mažai.

Dienpinigių praktika egzistuoja ir pas mūsų konkurentus Rumunijoje, Lenkijoje, Čekijoje, Estijoje, Latvijoje. Mūsų atlyginimas, palyginti su pagrindiniais konkurentais, yra didžiausias. Reikia suprasti, kad jeigu mes būsime priversti mokėti dar didesnius atlyginimus mes tampsime nekonkurencingi. Tuomet aplinkinės šalys įgis itin svarbų konkurencinį pranašumą ir galėsime ramiai užrakinti visų vilkikų kabinas, o valstybė praras daugiau kaip 12% Lietuvos transporto sektoriaus sukuriamo BVP.

Kitas aktualus klausimas dėl užsieniečių, asmenų iš trečiųjų šalių, kurie dirba Lietuvos transporto įmonėse. Transporto įmonių savininkai sulaukia kaltinimų, kad priima dirbti darbuotojus iš užsienio. Apytikslis skaičius yra apie 40% užsieniečių, dirbančių transporto įmonėse Lietuvoje. Patikėkite, Lietuvos transporto įmonių vadovai mielai priimtų vairuotojus lietuvius. Deja, jų nėra. Užsieniečiai neužima lietuviams skirtų darbo vietų, jie tik užpildo ir taip laisvas darbo vietas. Lietuvoje itin mažai paruošiame vairuotojų. Jaunimas renkasi kitas, jiems patrauklesnes profesijas, todėl verslininkams nelieka nieko kito, kaip tik samdyti užsieniečius. Lygiai tą patį daro ir didžiosios Europos šalys: Prancūzija, Vokietija ir kitos. Jos taip pat samdo vairuotojus iš kitų šalių.

Dar vienas labai svarbus Mobilumo paketo punktas susijęs su vairuotojų nakvynėmis vilkikų kabinose, kurias norima uždrausti. Manau, kad dažnas verslininkas tikrai neprieštarautų, kad jo vairuotojas miegotų viešbutyje, tačiau tokių, kurie turėtų ir saugomą aikštelę vilkikui Europoje yra vienetai. Jeigu nesaugomoje aikštelėje įvyktų vagystė, tuomet draudimo bendrovės dažnu atveju atsisako išmokėti išmoką, nes vilkikas buvo paliktas nesaugomas.

Susidaro užburtas ratas, nes infrastruktūros su viešbučiais ir saugomomis aikštelėmis nėra, o miegoti kabinose draudžiama. Reikia nepamiršti, kad ir vilkikai šiais laikais jau ne tokie, kaip prieš 20 metų. Juose atsirado ne tik erdvios kabinos, patogios lovos, bet ir šaldantys bei šildantys kondicionieriai, šaldytuvai maistui ir gėrimams, kitos komforto priemonės. Stovėjimo aikštelės taip pat pasikeitė, jose yra ir poilsio kambariai, ir dušai su tualetais, interneto ryšys. Ne kartą iš vairuotojų esu girdėjęs, kad jie ir patys mieliau nakvoja savo naujų vilkikų kabinose nei nelabai jaukiuose viešbučiuose.

Mobilumo paketas taip pat numato kabotažinių pervežimų ribojimus (tai - pervežimai šalies viduje) bei itin nelogišką pasiūlymą dėl tuščių vilkikų grįžimo į Lietuvą kartą per 4 savaites. Šių aspektų jau net ir komentuoti nesinori, turėtų nugalėti sveikas protas.

Pabaigai - klausimai, kurių nekelia Mobilumo paketo šalininkai, bet jie itin svarbūs mums visiems. Nejaugi sunku įžvelgti, kad Mobilumo paketas - tik priedanga didžiosioms ES šalims išstumti iš transporto rinkos mažųjų šalių vežėjus? Kas bus, jei Mobilumo paketas bus priimtas ir Lietuvoje pradės bankrutuoti transporto įmonės? Kur dėsis šimtai ir tūkstančiai atleistų vairuotojų? Manau, kad tai yra ypač svarbūs klausimai, į kuriuos mes turime rasti atsakymus, jei Mobilumo paketas bus priimtas. Neapsigaukite, šio Mobilumo paketo iniciatoriai yra gudrūs ir nori tik vieno, kad Rytų šalių vežėjai registruotų įmones jų šalyje ir ten pat mokėtų mokesčius. Labai tikiuosi, kad Mobilumo paketas nebus priimtas ir kviečiu visus palaikyti Lietuvos vežėjus.

Komentaro autorius - Erlandas Mikėnas, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Rusijos ekonominiai lūkesčiai konfliktų šalyse: sėkmės perspektyva – miglota Premium

Rusijos prezidentas ir JAV valstybės sekretorius, be dvišalių santykių, susitikime prieš savaitę aptarė ir...

R. Lazutka: G. Nausėdos socialiniai siūlymai nukrypo į populizmą, I. Šimonytė nelinkusi atskleisti savo vertybių Premium

Iš Ingridos Šimonytės ir Gitano Nausėdos programų ir pasisakymų sunku suprasti, kokios yra jų tikrosios...

Elektros energijos rinka keičiasi: kiek laiko turi Lietuva? Verslo tribūna

Be konkurencingos aplinkos elektros energijos rinka negali vystytis bei užtikrinti geriausių sąlygų ir...

Pramonė
11:07
Savo prezidentavimo metu P. Porošenka neteko milijardieriaus statuso

Petro Porošenka, buvęs Ukrainos prezidentas, pirmadienį baigė savo kadenciją po to, kai vykusius prezidento...

D. Grybauskaitė: mums pasisekė dėl antrojo turo kandidatų 14

Dalia Grybauskaitė, kadenciją baigianti prezidentė, sako, kad Lietuvai pasisekė, nes antrajame šalies vadovo...

Margas kandidatų į europarlamentarus sąrašas

Esami ir buvę Seimo nariai, teisininkai, istorikai, filosofai, ekonomistai, viešųjų ryšių specialistai,...

Austrijoje po skandalo atsistatydina pusė ministrų 1

Iš Austrijos Vyriausybės traukiasi visi ministrai, priklausantys kraštutinės dešinės „Laisvės partijai“,...

Viešieji pirkimai: neužlopoma juodoji skylė 19

Nors Viešųjų pirkimų įstatymas išgyveno kone keturias dešimtis metamorfozių, ko gero, dar ne viena Vyriausybė...

I. Šimonytė: mane vis bando supakuoti į kokią nors dėžę, man kol kas pavyksta išlipti Premium 9

Ingrida Šimonytė, skirtingai nei dabartinė prezidentė, nevengtų bendrauti su verslu ir neatsiribotų nuo...

G. Nausėda: neatmetu galimybės koreguoti mokesčių reformą jau su 2020 m. biudžetu   Premium 5

Gitanas Nausėda, ekonomistas, interviu „Verslo žinioms“ teigia, kad pablogėjus ekonominei padėčiai siūlytų...

Atsistatydina Ukrainos premjeras V. Hroismanas 2

Volodymyras Hroismanas, Ukrainos premjeras, nusprendė atsistatydinti iš posto – tą jis padarys ateinantį...

Verslo aplinka
2019.05.20
Su V. Zelenskiu susitikusi D. Grybauskaitė ragino „sutraiškyti“ oligarchinę sistemą 9

Kijeve pirmadienį su Volodymyru Zelenskiu, naujuoju Ukrainos prezidentu, susitikusi Dalia Grybauskaitė,...

Verslo aplinka
2019.05.20
JAV ir Iranas apsisvaidė grasinimais 6

Donaldas Trumpas, JAV prezidentas, perspėjo Iraną, kad, abiem šalims įsivėlus į konfliktą, Iranas „sulauks...

Verslo aplinka
2019.05.20
Baltijos šalys ir JAV sutarė dėl formato „3+1“ energetikoje 11

Baltijos šalys ir Jungtinės Amerikos Valstijos (JAV) stiprins bendradarbiavimą energetikoje. Planuojama, kad...

Pramonė
2019.05.20
Politologai apie Ukrainos prezidento sprendimą: siekia išvengti „pagalių kaišiojimo“

Volodymyras Zelenskis, Ukrainos prezidentas, pareiškęs, kad ketina paleisti šalies parlamentą, siekia jam...

Verslo aplinka
2019.05.20
Už kyšininkavimą nuteistas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto inžinierius 1

Klaipėdos apygardos teismas, išnagrinėjęs baudžiamąją bylą, pripažino kaltu dėl kyšininkavimo ir dokumentų...

Po priesaikos V. Zelenskis pareiškė paleidžiantis Aukščiausiąją Radą 16

Volodymyras Zelenskis, Ukrainos prezidentas, savo inauguracinės kalbos metu pareiškė, kad paleidžia...

Verslo aplinka
2019.05.20
Lustų gamintojai seka „Google“ ir stabdo bendradarbiavimą su „Huawei“ 40

JAV milžinei „Google“ patvirtinus, kad ji iš dalies stabdo bendradarbiavimą su Kinijos kompanija „Huawei“, tą...

Technologijos
2019.05.20
„Your sandbox in Šiauliai“ – nauja erdvė verslo plėtrai Šiauliuose Verslo tribūna 4

„Your sandbox in Šiauliai. Come & play!“ (liet. „Smėlio dėžė Jūsų verslo plėtrai Šiauliuose“) – tokios idėjos...

Verslo aplinka
2019.05.20
Lietuvoje populiarėja „e-commerce fulfillment“ paslauga Verslo tribūna

Elektroninių parduotuvių skaičius Lietuvoje ir Europos sąjungoje auga, kartu keičiasi europiečių apsipirkimo...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau