Kaip pasiekti, kad paslaugų centrai nebūtų tik laikinas Lietuvos ekonomikos etapas?

Publikuota: 2018-12-13
Įmonės nuotr.
Įmonės nuotr.
Telia Global Services Lithuania vadovas

Paslaugų centrai, kuriuos Lietuvoje steigia globalios įmonės, per pastaruosius metus tapo atskira industrija. Juose dirba daugiau kaip 16.000 žmonių. „Investuok Lietuvoje“ duomenimis, juose sukuriama 1,1% Lietuvos BVP. Nors esame maža šalis, tarptautinės konsultacijų bendrovės Lietuvą vadina viena palankiausių vietų Europoje steigti tvarų paslaugų centrą.

Praėjus beveik 10 metų nuo pirmojo paslaugų centro įsikūrimo, kuris padėjo Lietuvai tapti regiono „go-to“ vieta paslaugų centrams ir į rinką paleido šimtus profesionalų bei buvo viena pirmųjų organizacijų, kuri parodė, kaip šioje industrijoje turi atrodyti darbuotojo bei darbdavio santykiai, atėjo kitas šio sektoriaus brandos etapas.

Dažnai manoma, kad paslaugų centras – tai vieta, kurioje kelios dešimtys ar šimtai žmonių atlieka žemos pridėtinės vertės funkcijas, tačiau dažnu atveju realybė kitokia. Po paslaugų centro skėčiu dažnai slepiasi daugiau nei vienas skirtingas departamentas, vykdoma funkcija ar kuriamas produktas, tad labai svarbu užtikrinti, kad organizacijos pasirinktas veikimo modelis būtų ilgalaikis ir kurtų kiek imanoma didesnę pridėtinę vertę. Tad kokie šie modeliai ir kuris iš jų yra tvariausias Lietuvai, kad į mūsų šalį ateinančios kompanijos čia liktų ilgam?

1. Atiduodame tai, ko nenorime daryti patys

Pagal šį (tarp kitko, populiarų) modelį besikuriantis paslaugų centras atliks dalį įmonės užduočių – tas, kurias Lietuvoje vykdyti tiesiog pigiau. Ir tai – bene vienintelė jo atsiradimo priežastis šalyje. Neretai tokių operacijų pagrindinė organizacija nevykdydavo, jas atlikdavo išoriniai partneriai, bet jų kaina ar kokybė netenkino. Pavyzdys galėtų būti į Lietuvą perkeliamas skambučių centras, registruojantis klientų problemas, bet nebūtinai jas sprendžiantis. Darbas jame dažnai rutininis, nebūtinai įdomus, o karjeros galimybės – labai ribotos. Pasikeitus įmonės strategijai, automatizavus funkcijas, pabrangus vietinės darbo jėgos kainai ar veikiant kitoms išorinėms aplinkybėms, pagrindinė kompanija paslaugų centrą gali lengvai mažinti ar perkelti.

2. Perkeliame dalį funkcijų, bet pasiliekame kontrolę savo rankose

Antrasis modelis rodo kiek didesnį įmonės pasitikėjimą – paslaugų centras įsteigiamas ne tik pavienių užduočių vykdymui. Jame kuriami produktai ir paslaugos, jie atnaujinami, palaikomi, tobulinami. Dažnai tokio tipo centras tampa regioniniu centru, kuriame sutelkiamos tam tikros funkcijos, pavyzdžiui, skirtos aptarnauti Skandinavijos šalis.

Visgi dažnu atveju strateginiai sprendimai, susiję su paslaugų centru ir vykdoma veikla, priimami pagrindinėje kompanijoje, o didžiąją dalį vadovų tokio paslaugų centro darbuotojai dažniau mato „Skype“, bet ne savo biure. Netgi tada, kai tam tikros funkcijos darbuotojų kritinė masė dirba paslaugų centre, globalios komandos vadovas pasilieka ten, kur priimami verslo sprendimai. Nepaisant to, šis modelis daug tvaresnis – darbas įdomesnis, karjeros kelias aiškesnis. Jei funkcijų perkelta daugiau ir jas vykdančios komandos susijusios, atsiranda sinergija, economy of scale ir daugiau erdvės inovacijoms, pridėtinės vertės kūrimui.

Tokiame centre darbuotojai turi puikiais galimybes augti, tačiau dažnai jie atsiremia į stiklines lubas, nes pagrindinė kompanija nebūna pasiruošusi perduoti daugiau atsakomybės į jų rankas ir tam tikrų pozicijų darbuotojų skaičius Lietuvoje tampa ribotas. Talentams tenka arba žvalgytis į kitas vietines kompanijas, arba tęsti karjerą įmonės padalinyje kitoje šalyje.

3. Kuriame globalias funkcijas ne motininėje kompanijoje

Kol kas Lietuvoje dar retas, bet pats tvariausias modelis, kai paslaugų centrą įkūrusi organizacija jį traktuoja taip pat, kaip bet kurį savo padalinį: jis turi aiškią vietą ir vaidmenį kompanijos strategijoje. Tokiu atveju į paslaugų centrą perkeliamos visos tam tikrų sričių veiklos funkcijos, o čia veikiančios komandos turi visišką atskaitomybę už savo darbą, savo globalius tikslus ir biudžetus. Globalių komandų vadovai dirba paslaugų centre Lietuvoje, dažnai turi sau pavaldžių padalinių kitose šalyse.

Pagal šį modelį veikiančio paslaugų centro žmonės nebėra tik vykdytojai – jie pilnai valdo procesus, už kuriuos yra atsakingi. Kai paslaugų centras veikia pagal šį modelį, jam nereikia kelerių metų, kad įrodytų organizacijai, jog yra pasirengęs daryti rimtus darbus.

Taigi, kokias išvadas apie paslaugų centrų rinką Lietuvoje iš viso to daryti? Pirmoji yra tai, kad žaidimas darbuotojų skaičiais Lietuvai jau yra praeitas etapas. Turėtume kreipti dėmesį ne į tai, kiek žmonių paslaugų centre dirba, o kokio sudėtingumo produktus ar paslaugas jie kuria, kiek ilgalaikis ir įtraukiantis yra jų darbo turinys.

Antra – kad paslaugų centras veiktų tvariai, jo vadovas turi norėti ir galėti patarti organizacijai, kokias funkcijas verta kurti Lietuvoje, o kurių – ne, taip pat gebėti pasakyti ne toms į jį planuojamoms perkelti užduotims ar procesams, kurie nėra ilgalaikiai ir tvarūs.

Trečia – kad paslaugų centras taptu integralia globalios organizacijos dalimi, jo vadovas turėtų ne tik sudėlioti ilgalaikę jo augimo viziją, bet ir sėdėti prie bendro stalo su globalios organizacijos vadovais ir įtikinti juos, kad jis žino organizacijai geriausiai tinkančius sprendimus ir organizacijai ir kartu kurti tvarią strategiją, o ne būti vien vykdytojas.

Komentaro autorius - Marius Ivanauskas, Telia Global Services Lithuania vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
26 milijardieriai valdo tiek pat turto, kiek pusė planetos žmonių 12

26 turtingiausi pasaulio asmenys pernai bendrai sukaupė 1,4 trln. USD turto. Tai reiškia, kad jie valdo tiek...

Laisvalaikis
2019.01.21
Th. May grįžo į Bendruomenių rūmus pristatyti „plano B“ 3

Jungtinės Karalystės (JK) premjerė pirmadienį kreipėsi į Bendruomenių rūmus, kad pristatytų savo „Brexit“...

Verslo aplinka
2019.01.21
Penkios savivaldybės skelbia gripo epidemiją

Penkios Lietuvos savivaldybės, tarp jų – Kauno ir Panevėžio miestų, paskelbė gripo epidemiją.

Verslo aplinka
2019.01.21
TVF mažina pasaulio ekonomikos augimo prognozes 1

Tarptautinis valiutos fondas (TVF) sumažino savo pasaulio ekonomikos augimo prognozę. TVF prognozuoja, kad...

Verslo aplinka
2019.01.21
Reikiamo parašų skaičiaus nesurinkęs E. Masiulis negalės kandidatuoti į Klaipėdos merus 11

„MG Baltic“ byloje politine korupcija kaltinamas Klaipėdos mero posto norėjęs siekti Eligijus Masiulis...

Verslo aplinka
2019.01.21
2018-ųjų biudžeto pajamų planas įvykdytas su nedideliu kaupu 2

2018 m. valstybės ir savivaldybių biudžetai pajamų kiek daugiau nei prognozuota, skelbia Finansų ministerija.

Verslo aplinka
2019.01.21
Finansų ministras: taršius automobilius anksčiau ar vėliau teks apmokestinti Premium 40

Pernykštis biudžetas įvykdytas, viešieji finansai ir vėl pertekliniai, šešėlis mažėja, mokestinių reformų...

Verslo aplinka
2019.01.21
Prezidentė vetavo lengvatinį tarnybinių butų pardavimą 5

Prezidentė Dalia Grybauskaitė vetavo prieš pusantros savaitės Seimo priimtas pataisas dėl tarnybinių butų...

Verslo aplinka
2019.01.21
„Litexpo“ sklypo nuomos sutartis kempingui Vilniuje kelia abejonių – STT 4

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) teigia, kad Ekonomikos ir inovacijų ministerijos valdomos „Litexpo“...

Verslo aplinka
2019.01.21
Ekspertų apklausa: „Brexit“ bus atidėtas, yra galimybių Lietuvai

Jungtinės Karalystės (JK) pasitraukimas iš Europos Sąjungos (ES) turbūt bus atidėtas, mano apklausti...

Verslo aplinka
2019.01.21
Statybų tempas Suomijoje lėtėja

Statybų tempas Suomijoje lėtėja – kai kuriuose šalies regionuose leidimų statyboms išduota penktadaliu...

Statyba ir NT
2019.01.21
Stringa Latvijos branduolinio reaktoriaus išmontavimas

Latvijoje, apie 20 km nuo sostinės Rygos esančio nebeveikiančio branduolinio reaktoriaus išmontavimo terminai...

Energetika
2019.01.21
Prezidento rinkimai: konstruktyvios diskusijos ilgesys 3

Visų šiemet vyksiančių rinkimų kampanijos, ypač prezidento, faktiškai prasidėjo dar prieš gerą pusmetį ir...

Verslo aplinka
2019.01.21
Būsto rinkos laukia dar viena veiksmo filmo dalis Premium 23

Praėjusių metų pradžioje naujo būsto rinkai prognozuotas pilkesnis scenarijus neišsipildė – didžiuosiuose...

Statyba ir NT
2019.01.21
Italijos populistai vilioja lenkų valdančiuosius kartu keisti ES kryptį Premium

Matteo Salvini, Italijos kraštutinių dešiniųjų partijos Lygos lyderis ir šalies vidaus reikalų ministras,...

Verslo aplinka
2019.01.21
Statistika: kiek pelno mokesčio sumoka įmonės Lietuvoje ir užsienyje Premium 1

Mokesčiai, kuriuos moka įmonės, išlieka pagrindinis biudžeto pajamų šaltinis, ypač besivystančiose šalyse,...

Finansai
2019.01.21
D. Trumpo siūlomus kompromisus demokratai vadina beverte kompiliacija

Siekdamas išbristi iš klampios padėties, JAV prezidentas Donaldas Trumpas pasiūlė du neva kompromisus – dėl...

Verslo aplinka
2019.01.20
10 įdomių ir naudingų programėlių moksleiviams

Anksčiau skaitmeninės technologijos buvo naudojamos daugiausia informatikos pamokose, o šiais laikais jos...

Technologijos
2019.01.20
VŽ paaiškina: kada bus aiškus galutinis kandidatų į prezidentus sąrašas

Sulig šią savaitę paskelbtu premjero pareiškimu, kad jis dalyvaus gegužės mėnesį vyksiančiuose prezidento...

Verslo aplinka
2019.01.20
Sankcijos Rusijai: kodėl izoliacija neįmanoma? Premium

Ji leidžia raketas, kurios skrieja 2 km per sekundę greičiu ir gali pataikyti į taikinius, kurie lekia...

Financial Times
2019.01.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau