Kaip pasiekti, kad paslaugų centrai nebūtų tik laikinas Lietuvos ekonomikos etapas?

Publikuota: 2018-12-13
Įmonės nuotr.
Įmonės nuotr.
Telia Global Services Lithuania vadovas

Paslaugų centrai, kuriuos Lietuvoje steigia globalios įmonės, per pastaruosius metus tapo atskira industrija. Juose dirba daugiau kaip 16.000 žmonių. „Investuok Lietuvoje“ duomenimis, juose sukuriama 1,1% Lietuvos BVP. Nors esame maža šalis, tarptautinės konsultacijų bendrovės Lietuvą vadina viena palankiausių vietų Europoje steigti tvarų paslaugų centrą.

Praėjus beveik 10 metų nuo pirmojo paslaugų centro įsikūrimo, kuris padėjo Lietuvai tapti regiono „go-to“ vieta paslaugų centrams ir į rinką paleido šimtus profesionalų bei buvo viena pirmųjų organizacijų, kuri parodė, kaip šioje industrijoje turi atrodyti darbuotojo bei darbdavio santykiai, atėjo kitas šio sektoriaus brandos etapas.

Dažnai manoma, kad paslaugų centras – tai vieta, kurioje kelios dešimtys ar šimtai žmonių atlieka žemos pridėtinės vertės funkcijas, tačiau dažnu atveju realybė kitokia. Po paslaugų centro skėčiu dažnai slepiasi daugiau nei vienas skirtingas departamentas, vykdoma funkcija ar kuriamas produktas, tad labai svarbu užtikrinti, kad organizacijos pasirinktas veikimo modelis būtų ilgalaikis ir kurtų kiek imanoma didesnę pridėtinę vertę. Tad kokie šie modeliai ir kuris iš jų yra tvariausias Lietuvai, kad į mūsų šalį ateinančios kompanijos čia liktų ilgam?

1. Atiduodame tai, ko nenorime daryti patys

Pagal šį (tarp kitko, populiarų) modelį besikuriantis paslaugų centras atliks dalį įmonės užduočių – tas, kurias Lietuvoje vykdyti tiesiog pigiau. Ir tai – bene vienintelė jo atsiradimo priežastis šalyje. Neretai tokių operacijų pagrindinė organizacija nevykdydavo, jas atlikdavo išoriniai partneriai, bet jų kaina ar kokybė netenkino. Pavyzdys galėtų būti į Lietuvą perkeliamas skambučių centras, registruojantis klientų problemas, bet nebūtinai jas sprendžiantis. Darbas jame dažnai rutininis, nebūtinai įdomus, o karjeros galimybės – labai ribotos. Pasikeitus įmonės strategijai, automatizavus funkcijas, pabrangus vietinės darbo jėgos kainai ar veikiant kitoms išorinėms aplinkybėms, pagrindinė kompanija paslaugų centrą gali lengvai mažinti ar perkelti.

2. Perkeliame dalį funkcijų, bet pasiliekame kontrolę savo rankose

Antrasis modelis rodo kiek didesnį įmonės pasitikėjimą – paslaugų centras įsteigiamas ne tik pavienių užduočių vykdymui. Jame kuriami produktai ir paslaugos, jie atnaujinami, palaikomi, tobulinami. Dažnai tokio tipo centras tampa regioniniu centru, kuriame sutelkiamos tam tikros funkcijos, pavyzdžiui, skirtos aptarnauti Skandinavijos šalis.

Visgi dažnu atveju strateginiai sprendimai, susiję su paslaugų centru ir vykdoma veikla, priimami pagrindinėje kompanijoje, o didžiąją dalį vadovų tokio paslaugų centro darbuotojai dažniau mato „Skype“, bet ne savo biure. Netgi tada, kai tam tikros funkcijos darbuotojų kritinė masė dirba paslaugų centre, globalios komandos vadovas pasilieka ten, kur priimami verslo sprendimai. Nepaisant to, šis modelis daug tvaresnis – darbas įdomesnis, karjeros kelias aiškesnis. Jei funkcijų perkelta daugiau ir jas vykdančios komandos susijusios, atsiranda sinergija, economy of scale ir daugiau erdvės inovacijoms, pridėtinės vertės kūrimui.

Tokiame centre darbuotojai turi puikiais galimybes augti, tačiau dažnai jie atsiremia į stiklines lubas, nes pagrindinė kompanija nebūna pasiruošusi perduoti daugiau atsakomybės į jų rankas ir tam tikrų pozicijų darbuotojų skaičius Lietuvoje tampa ribotas. Talentams tenka arba žvalgytis į kitas vietines kompanijas, arba tęsti karjerą įmonės padalinyje kitoje šalyje.

3. Kuriame globalias funkcijas ne motininėje kompanijoje

Kol kas Lietuvoje dar retas, bet pats tvariausias modelis, kai paslaugų centrą įkūrusi organizacija jį traktuoja taip pat, kaip bet kurį savo padalinį: jis turi aiškią vietą ir vaidmenį kompanijos strategijoje. Tokiu atveju į paslaugų centrą perkeliamos visos tam tikrų sričių veiklos funkcijos, o čia veikiančios komandos turi visišką atskaitomybę už savo darbą, savo globalius tikslus ir biudžetus. Globalių komandų vadovai dirba paslaugų centre Lietuvoje, dažnai turi sau pavaldžių padalinių kitose šalyse.

Pagal šį modelį veikiančio paslaugų centro žmonės nebėra tik vykdytojai – jie pilnai valdo procesus, už kuriuos yra atsakingi. Kai paslaugų centras veikia pagal šį modelį, jam nereikia kelerių metų, kad įrodytų organizacijai, jog yra pasirengęs daryti rimtus darbus.

Taigi, kokias išvadas apie paslaugų centrų rinką Lietuvoje iš viso to daryti? Pirmoji yra tai, kad žaidimas darbuotojų skaičiais Lietuvai jau yra praeitas etapas. Turėtume kreipti dėmesį ne į tai, kiek žmonių paslaugų centre dirba, o kokio sudėtingumo produktus ar paslaugas jie kuria, kiek ilgalaikis ir įtraukiantis yra jų darbo turinys.

Antra – kad paslaugų centras veiktų tvariai, jo vadovas turi norėti ir galėti patarti organizacijai, kokias funkcijas verta kurti Lietuvoje, o kurių – ne, taip pat gebėti pasakyti ne toms į jį planuojamoms perkelti užduotims ar procesams, kurie nėra ilgalaikiai ir tvarūs.

Trečia – kad paslaugų centras taptu integralia globalios organizacijos dalimi, jo vadovas turėtų ne tik sudėlioti ilgalaikę jo augimo viziją, bet ir sėdėti prie bendro stalo su globalios organizacijos vadovais ir įtikinti juos, kad jis žino organizacijai geriausiai tinkančius sprendimus ir organizacijai ir kartu kurti tvarią strategiją, o ne būti vien vykdytojas.

Komentaro autorius - Marius Ivanauskas, Telia Global Services Lithuania vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Mirtini sprogimai sudrebino Šri Lanką 1

Sprogimai Velykų dieną sudrebino kelias bažnyčias ir kelis viešbučius Šri Lankoje. Išpuolių metu bent 207...

Kaip kurti švietimo viziją, kad ji veiktų Premium

„Laimingas žmogus“ – vos du žodžiai gali būti gera švietimo vizija. Pavyzdžiui, Butane. Ar Danijoje. Ten, kur...

Ukraina renka prezidentą

Ukrainoje sekmadienį prasidėjo balsavimas antrajame prezidento rinkimų ture. Dvikovos tarp dabartinio...

Šalies vadovai sveikina Šv. Velykų proga

Šalies vadovai sveikina gyventojus su Šv. Velykomis ir linki energijos, šilumos, vienybės, atsinaujinimo.

Ar jau esame pasirengę atvirai ir skaidriai kalbėti apie darbo užmokestį? 7

Lietuviams kalbėti apie atlygį dar tikrai nedrąsu. Tačiau poreikis gerinti darbuotojų patirtį – motyvuoti bei...

Vadyba
2019.04.20
Daliai parduotuvių dirbant per Velykas, Seime vėl inicijuojamas draudimas 11

Kai kuriems prekybos tinklams ketinant dirbti pirmąją Velykų dieną, Seimo nariai žada grįžti prie įstatymo...

Paslaugos
2019.04.20
Už ekstremistinį turinį JAV milžinams Europoje grės baudos iki 4% apyvartos 1

Europos Parlamentas (EP) pritarė pasiūlymui bausti tokias įmones kaip „Facebook“, „Google“ ir „Twitter“ net...

Paslaugos
2019.04.20
Apklausos Ukrainos prezidento rinkimuose lengvą pergalę pranašauja V. Zelenskiui Premium

Naujausia sociologų grupės „Reiting“ atlikta apklausa rodo, kad antrame prezidento rinkimų ture ukrainiečiai...

Verslo aplinka
2019.04.20
Reitingų lentelėje į pirmą vietą pakilo I. Šimonytė 18

Konservatorių kandidatė prezidento rinkimuose Ingrida Šimonytė pakilo į pirmąją reitingų lentelės poziciją,...

Verslo aplinka
2019.04.20
Kijevo stadione Ukrainos kandidatų į prezidentus šou

Kandidatai į Ukrainos prezidentus – dabartinis šalies vadovas Petro Porošenka ir favoritu laikomas...

Verslo aplinka
2019.04.19
Rusija uždraudė naftos ir jos produktų eksportą į Ukrainą 14

Rusija uždraudė į Ukrainą eksportuoti rusišką naftą ir jos produktus, o angliES eksportas galimas tik gavus...

Pramonė
2019.04.19
Kinijos dilema, kurios turėtų nebūti Premium 5

Imunitetas Sovietų Sąjungos komunizmui ir jo palikimui didžiąja dalimi Lietuvoje jau yra susiformavęs. 2013...

Verslo klasė
2019.04.19
Dėl ataskaitos detalių Demokratų partija reikalauja R. Muellerio viešo liudijimo

JAV Demokratų partija nori, kad JAV specialusis tyrėjas Robertas Muelleris, kuris ketvirtadienį po 22...

Verslo aplinka
2019.04.19
Konkurencijos taryba: „Gazprom“ turto išieškojimas yra sudėtingas 2

Rusijos dujų koncernui „Gazprom“ jau beveik 5 metus nesumokant Lietuvai 42 mln. Eur baudos, šaliai kol kas...

Pramonė
2019.04.19
Teisme liudijanti L. Graužinienė: pelno mokesčio pataisos neatitiko ES direktyvos  1

Loreta Graužinienė, buvusi Seimo pirmininkė, sako, kad parlamente 2015 m. svarstytas Pelno mokesčio įstatymo...

Verslo aplinka
2019.04.19
V. Mazuronis: esu tas, kurį galima vadinti „eurorealistu“ Premium

Prezidentas turėtų savo autoritetu užtikrinti valstybės pažangą ir reformų vykdymą , bet jis neturėtų kištis...

Verslo aplinka
2019.04.19
Kandidatų prezidentus debatuose – Estijos ir Rusijos vadovų susitikimo vertinimas 8

Kandidatai į Lietuvos prezidentus nesutaria, ar vakarykštis Estijos prezidentės vizitas į Maskvą buvo...

Dviguba pilietybė: malonė ar norma? 55

Iki referendumo, kuriame piliečiai spręs dėl dvigubos pilietybės galimybės, liko apie tris savaites, tačiau...

Verslo aplinka
2019.04.19
JAV ir ES užsitaisė prekybos ginklus Premium

JAV ir Europos Sąjunga (ES) pradėjo detalų pasiruošimo planą, kuriuo viena kitos pro­dukcijai galėtų įvesti...

Verslo aplinka
2019.04.19
V. Vasiliauskas: iš spintos bus traukiami „Snoro“ ir Ūkio banko skeletai Premium 42

Vitas Vasiliauskas, Lietuvos banko (LB) valdybos pirmininkas, VŽ teigia, įsitikinęs, kad Stasio Jakeliūno,...

Finansai
2019.04.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau