Kaip pasiekti, kad paslaugų centrai nebūtų tik laikinas Lietuvos ekonomikos etapas?

Publikuota: 2018-12-13
Įmonės nuotr.
Įmonės nuotr.
Telia Global Services Lithuania vadovas

Paslaugų centrai, kuriuos Lietuvoje steigia globalios įmonės, per pastaruosius metus tapo atskira industrija. Juose dirba daugiau kaip 16.000 žmonių. „Investuok Lietuvoje“ duomenimis, juose sukuriama 1,1% Lietuvos BVP. Nors esame maža šalis, tarptautinės konsultacijų bendrovės Lietuvą vadina viena palankiausių vietų Europoje steigti tvarų paslaugų centrą.

Praėjus beveik 10 metų nuo pirmojo paslaugų centro įsikūrimo, kuris padėjo Lietuvai tapti regiono „go-to“ vieta paslaugų centrams ir į rinką paleido šimtus profesionalų bei buvo viena pirmųjų organizacijų, kuri parodė, kaip šioje industrijoje turi atrodyti darbuotojo bei darbdavio santykiai, atėjo kitas šio sektoriaus brandos etapas.

Dažnai manoma, kad paslaugų centras – tai vieta, kurioje kelios dešimtys ar šimtai žmonių atlieka žemos pridėtinės vertės funkcijas, tačiau dažnu atveju realybė kitokia. Po paslaugų centro skėčiu dažnai slepiasi daugiau nei vienas skirtingas departamentas, vykdoma funkcija ar kuriamas produktas, tad labai svarbu užtikrinti, kad organizacijos pasirinktas veikimo modelis būtų ilgalaikis ir kurtų kiek imanoma didesnę pridėtinę vertę. Tad kokie šie modeliai ir kuris iš jų yra tvariausias Lietuvai, kad į mūsų šalį ateinančios kompanijos čia liktų ilgam?

1. Atiduodame tai, ko nenorime daryti patys

Pagal šį (tarp kitko, populiarų) modelį besikuriantis paslaugų centras atliks dalį įmonės užduočių – tas, kurias Lietuvoje vykdyti tiesiog pigiau. Ir tai – bene vienintelė jo atsiradimo priežastis šalyje. Neretai tokių operacijų pagrindinė organizacija nevykdydavo, jas atlikdavo išoriniai partneriai, bet jų kaina ar kokybė netenkino. Pavyzdys galėtų būti į Lietuvą perkeliamas skambučių centras, registruojantis klientų problemas, bet nebūtinai jas sprendžiantis. Darbas jame dažnai rutininis, nebūtinai įdomus, o karjeros galimybės – labai ribotos. Pasikeitus įmonės strategijai, automatizavus funkcijas, pabrangus vietinės darbo jėgos kainai ar veikiant kitoms išorinėms aplinkybėms, pagrindinė kompanija paslaugų centrą gali lengvai mažinti ar perkelti.

2. Perkeliame dalį funkcijų, bet pasiliekame kontrolę savo rankose

Antrasis modelis rodo kiek didesnį įmonės pasitikėjimą – paslaugų centras įsteigiamas ne tik pavienių užduočių vykdymui. Jame kuriami produktai ir paslaugos, jie atnaujinami, palaikomi, tobulinami. Dažnai tokio tipo centras tampa regioniniu centru, kuriame sutelkiamos tam tikros funkcijos, pavyzdžiui, skirtos aptarnauti Skandinavijos šalis.

Visgi dažnu atveju strateginiai sprendimai, susiję su paslaugų centru ir vykdoma veikla, priimami pagrindinėje kompanijoje, o didžiąją dalį vadovų tokio paslaugų centro darbuotojai dažniau mato „Skype“, bet ne savo biure. Netgi tada, kai tam tikros funkcijos darbuotojų kritinė masė dirba paslaugų centre, globalios komandos vadovas pasilieka ten, kur priimami verslo sprendimai. Nepaisant to, šis modelis daug tvaresnis – darbas įdomesnis, karjeros kelias aiškesnis. Jei funkcijų perkelta daugiau ir jas vykdančios komandos susijusios, atsiranda sinergija, economy of scale ir daugiau erdvės inovacijoms, pridėtinės vertės kūrimui.

Tokiame centre darbuotojai turi puikiais galimybes augti, tačiau dažnai jie atsiremia į stiklines lubas, nes pagrindinė kompanija nebūna pasiruošusi perduoti daugiau atsakomybės į jų rankas ir tam tikrų pozicijų darbuotojų skaičius Lietuvoje tampa ribotas. Talentams tenka arba žvalgytis į kitas vietines kompanijas, arba tęsti karjerą įmonės padalinyje kitoje šalyje.

3. Kuriame globalias funkcijas ne motininėje kompanijoje

Kol kas Lietuvoje dar retas, bet pats tvariausias modelis, kai paslaugų centrą įkūrusi organizacija jį traktuoja taip pat, kaip bet kurį savo padalinį: jis turi aiškią vietą ir vaidmenį kompanijos strategijoje. Tokiu atveju į paslaugų centrą perkeliamos visos tam tikrų sričių veiklos funkcijos, o čia veikiančios komandos turi visišką atskaitomybę už savo darbą, savo globalius tikslus ir biudžetus. Globalių komandų vadovai dirba paslaugų centre Lietuvoje, dažnai turi sau pavaldžių padalinių kitose šalyse.

Pagal šį modelį veikiančio paslaugų centro žmonės nebėra tik vykdytojai – jie pilnai valdo procesus, už kuriuos yra atsakingi. Kai paslaugų centras veikia pagal šį modelį, jam nereikia kelerių metų, kad įrodytų organizacijai, jog yra pasirengęs daryti rimtus darbus.

Taigi, kokias išvadas apie paslaugų centrų rinką Lietuvoje iš viso to daryti? Pirmoji yra tai, kad žaidimas darbuotojų skaičiais Lietuvai jau yra praeitas etapas. Turėtume kreipti dėmesį ne į tai, kiek žmonių paslaugų centre dirba, o kokio sudėtingumo produktus ar paslaugas jie kuria, kiek ilgalaikis ir įtraukiantis yra jų darbo turinys.

Antra – kad paslaugų centras veiktų tvariai, jo vadovas turi norėti ir galėti patarti organizacijai, kokias funkcijas verta kurti Lietuvoje, o kurių – ne, taip pat gebėti pasakyti ne toms į jį planuojamoms perkelti užduotims ar procesams, kurie nėra ilgalaikiai ir tvarūs.

Trečia – kad paslaugų centras taptu integralia globalios organizacijos dalimi, jo vadovas turėtų ne tik sudėlioti ilgalaikę jo augimo viziją, bet ir sėdėti prie bendro stalo su globalios organizacijos vadovais ir įtikinti juos, kad jis žino organizacijai geriausiai tinkančius sprendimus ir organizacijai ir kartu kurti tvarią strategiją, o ne būti vien vykdytojas.

Komentaro autorius - Marius Ivanauskas, Telia Global Services Lithuania vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

JAV imasi tirti didžiųjų technologijų bendrovių rinkos galias

JAV Teisingumo departamentas pradeda tyrimą, kuriuo sieks išsiaiškinti, ar didžiosios technologijų bendrovės...

Brendant į tą pačią upę 7

Tai, kad Seimas Sauliui Skverneliui leido toliau eiti premjero pareigas, vargu ar buvo kam nors netikėta.

Aistros dėl baltarusiškų ir kiniškų krovinių Premium 3

Klaipėdos uostas tikisi daugiau baltarusiškų krovinių, taip pat iš kinų ir baltarusių industrinio parko...

Pirmieji G. Nausėdos veto: ką gauna verslo organizacijos bei partijos ir ko netenka valstybė  Premium 1

Neatlygintinai patalpas veiklai gauna Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių Prekybos, pramonės ir amatų rūmai...

Premjeras prabilo apie naujus mokesčius, ekonomistai baiminasi skubėjimo Premium

Seimas pritarė Sauliaus Skvernelio paskyrimui premjeru. Dabar jis su prezidentu Gitanu Nausėda atnaujins...

TVF sumažino šių ir kitų metų pasaulio ekonomikos augimo prognozes

Tarptautinis valiutos fondas (TVF) antradienį sumažino pasaulio ekonomikos augimo prognozes šiems ir kitiems...

Verslo aplinka
2019.07.23
Geidžiamiausios studijos: medicina – LSMU, tarptautinis verslas – Vilniaus kolegijoje

Reikšdami pageidavimus, ką studijuoti, abiturientai šiemet dažniausiai pirmenybę teikė medicinos studijoms...

Verslo aplinka
2019.07.23
Seimas iš naujo svarstys vetuotas pataisas dėl valstybės turto naudojimo

Seimas iš naujo svarstys prezidento Gitano Nausėdos grąžintas parlamentarams svarstyti pataisas dėl galimybės...

Verslo aplinka
2019.07.23
G. Nausėda: susisiekimo ministru siūlomas V. Kondratovičius, VRM – J. Narkevičius 12

Prezidentas Gitanas Nausėda antradienį patvirtino, kad valdantieji susisiekimo ministru pasiūlė buvusį šios...

Verslo aplinka
2019.07.23
B. Johnsonas išrinktas naujuoju JK premjeru 8

Borisas Johnsonas antradienį paskelbtas naujuoju Jungtinės Karalystės (JK) Konservatorių partijos lyderiu.

Verslo aplinka
2019.07.23
B. Johnsonas įneš dar daugiau chaoso į „Brexit“ rebusą Premium

Trečiadienį pareigas pradės eiti naujasis Jungtinės Karalystės (JK) premjeras. Juo, kaip ir prognozuota, tapo...

Verslo aplinka
2019.07.23
Premjeras: dar ne dėl visų kandidatų į ministrus sutarta su prezidentu 

Premjeras Saulius Skvernelis tvirtina, kad dar ne dėl visų kandidatų į atnaujintą Vyriausybės sudėtį yra...

Verslo aplinka
2019.07.23
S. Skvernelis lieka premjeru, žada naujus mokesčius 18

Už pritarimą prezidento Gitano Nausėdos teikimui skirti Saulių Skvernelį premjeru šiandien balsavo 83 Seimo...

Verslo aplinka
2019.07.23
Prezidento dar vienas veto – irgi dėl disponavimo valstybės turtu  9

Prezidentas Gitanas Nausėda siūlo nepalikti partijoms teisės neatlygintinai naudotis valstybės turtu.

Verslo aplinka
2019.07.23
Vyriausybėje pasikeis trys ministrai 11

Atnaujintoje Vyriausybėje tikrai pasikeis vidaus reikalų, susisiekimo ir žemės ūkio ministrai. Tai patvirtino...

Verslo aplinka
2019.07.23
Rusija pirmą kartą pažeidė Pietų Korėjos oro erdvę 1

Pietų Korėja praneša, kad antradienį iššovė įspėjamųjų šūvių į Rusijos karinį orlaivį šiam, pasak Pietų...

Verslo aplinka
2019.07.23
R. Karbauskis: A. Širinskienė paliks „tvarkiečių“ frakciją, ją pakeis kitas politikas  2

Valdančiųjų „valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis sako, kad į „tvarkiečių“ frakciją perėjusi parlamentarė...

Verslo aplinka
2019.07.23
Pirmąjį pusmetį Klaipėdos uostas augo, antrasis pusmetis gali būti kuklesnis Premium

Atsargios Klaipėdos uosto direkcijos prognozės dėl kiek mažesnės nei pernai krovos apimties 2019 m. pirmąjį...

Verslo aplinka
2019.07.23
Kelių įstatymas didina socialinę atskirtį tarp miesto ir kaimo  12

Kelių įstatymas yra ypač nepalankus kaimo gyventojams, gyvenantiems šalia valstybinės reikšmės kelių, kurie...

Statyba ir NT
2019.07.23
Problemiški IT viešieji pirkimai: konkursų mažiau, išleista daugiau Premium 5

Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) išanalizavo ir palygino IT paslaugų pirkimų tendencijas 2016–2018 ir...

Paslaugos
2019.07.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau