Apgalvota viešųjų pirkimų netvarka

Publikuota: 2018-07-23
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

„Jei Lietuva nori palypėti verslo sąlygų indekso „Doing Business“ reitinge, ji turi iš esmės keisti viešųjų pirkimų praktiką ir imtis priemonių, kad jie neklimptų teisinio bylinėjimosi liūne“, – taip interviu VŽ tiesiai šviesiai rėžia Simeonas Djankovas, ilgametis Pasaulio banko ekspertas ir „Doing Business“ indekso sudarytojas.

Nuo kitų metų į šį indeksą Pasaulio bankas įtraukia ir viešųjų pirkimų dedamąją, puikiai suprasdamas, kokią didelę svarbą jie turi šalių verslo gerovei. Nesusitvarkę šioje srityje rizikuojame pabloginti savo reitingą, kuris ypač svarbus siekiant pritraukti užsienio investicijų.

TAIP PAT SKAITYKITE:

Interviu: kaip Lietuvai patekti į „Doing Business“ 10-uką ir nesugriauti pensijų sistemos

Viešieji pirkimai daro didžiulę įtaką Lietuvos ekonomikai – jų vertė artėja prie 5 mlrd. Eur per metus, tai sudaro daugiau nei 10% šalies BVP. Tai milžiniškos lėšos, kurios privalo būti naudojamos efektyviai, skaidriai ir naudingai.

Prisilietę prie šios srities nedvejodami įvardys didžiausią problemą: Lietuvoje koją kiša teisinis pirkimų reglamentavimas. Nuo 1996 m. 37 kartus keistas ir visaip „skaidrintas“ Viešųjų pirkimų įstatymas liko painus ir sudėtingas.

Prie to prisidėjo valdininkai ir teisės aktus kuriantys politikai. Valstybės kontrolė, išanalizavusi viešųjų pirkimų sistemos funkcionavimą, konstatavo – Lietuva nuėjo pačiu sudėtingiausiu keliu. Ji nepasinaudojo ES šaliai narei numatyta teise supaprastintiems pirkimams nustatyti specialiąsias procedūras, palengvinančias pirkimų procesą, o mažos vertės pirkimams nustatyti minimalias viešųjų pirkimų procedūras arba jų visai netaikyti.

Dėl šio valdininkų ir politikų sąmoningo ar nesąmoningo pasirinkimo viešuosiuose pirkimuose praktiškai dalyvauti gali tik nedidelis ratas išrinktųjų, turinčių labai solidžią infrastruktūrą – į visas pirkimų vingrybes įsigilinusių specialistų komandas, kurioms neretai dar talkina samdyti teisininkai, arba „savus žmones“ įvairiose valstybinėse institucijoje. O dažniausiai – ir viena, ir kita.

O tai reiškia, kad šioje įstatymų ir procedūrų raizgalynėje konkurencija tampa skurdi, atsiranda beveik uždaras „tinkamų“ tiekėjų ratas, susiformuoja erdvė tarpti šešėliui ir tarpininkams, be kurių konsultacijų sunku išsiversti. Kartu tai reiškia ir tai, kad viešųjų lėšų už tuos pačius darbus ir paslaugas išleidžiame daugiau, o kartais – daug kartų daugiau. Iškalbingu pavyzdžiu gali būti plačiai nuskambėjęs „auksinių šaukštų“ pirkimas, tačiau tikėtina, kad daugybė tokių faktų taip ir nepatenka į žiniasklaidos akiratį.

Daliai perkančiųjų organizacijų paini tvarka irgi tinka ir patinka – ji leidžia pirkimų sąlygas surašyti formaliai ir painiai, sudėtingame tekste įterpiant kuriam nors vienam rinkos dalyviui palankių inkliuzų, na, kad ir įrašant, jog tiekėjas privalo turėti tokią ir ne kitokią transporto priemonę ar tam tikrą jų skaičių. O jeigu perkančioji organizacija dar numato kuklų poros savaičių terminą sudėtingam pasiūlymui parengti, ji gali būti beveik rami, kad pirkimą laimės tas dalyvis, kuriam šis konkursas ir buvo skirtas.

Valstybės kontrolė aiškiai įvardija vieną pagrindinių Lietuvos viešųjų pirkimų bėdų – teisinis jų reglamentavimas nukreiptas į formalų skaidrumo didinimą, griežtinant reglamentavimą ir kuriant papildomas pirkimo procedūras, kurios yra orientuotos į procesą ir visiškai neatsižvelgia į rezultatą. Toks teisinis reglamentavimas neatitinka proporcingumo, efektyvumo ir aiškumo principų, pabrėžia kontrolieriai.

VŽ ragintų valdininkus ir politikus nenukišti Valstybės kontrolės išvadų toli į stalčių ir kuo greičiau imtis darbo – iš esmės peržiūrėti viešuosius pirkimus reglamentuojančius teisės aktus, priimti sprendimus dėl jų reglamentavimo supaprastinimo, pirkimų centralizavimo, perkančiųjų organizacijų specialistų kvalifikacijos ugdymo.

Tai leistų į viešuosius pirkimus įsitraukti didesniam skaičiui verslo įmonių ir efektyviau panaudoti viešąsias lėšas. Tai mažintų šešėlio, su kuriuo sako kovojanti Vyriausybė, mastą. Kai kuriems politikams, ypač savivaldybėse, tai gali tapti veiksmingu vaistu nuo nepagrįsto praturtėjimo ir chroniško negebėjimo suderinti savo viešųjų ir privačių interesų.

Galų gale gal tai padės ir Lietuvai pakilti „Doing Business“ indekso laipteliais – kuo paprastesnis ir aiškesnis bus viešųjų pirkimų teisinis reglamentavimas, tuo mažiau pagrindo jis suteiks skųsti pirkimų sąlygas ir rezultatus. Vadinasi, ir teismai kvėpuos lengviau, ir ginčų nagrinėjimo trukmė gerokai sutrumpės, o bendrovės, pavertusios konkursų rezultatų skundimą verslu, gal susiras visuomenei naudingą užsiėmimą. Dėl viso to tikrai verta įtraukti šį klausimą į politinę darbotvarkę.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
 1993-iųjų stebuklo formulė: geležinė valia, išmintinga diplomatija, truputis pinigų ir sėkmės Premium 4

Dar ir šiandien kai kuriuos draugiškus Lietuvos kaimynus sunku įtikinti, kad Rusijos kariuomenės išvedimą iki...

Verslo klasė
2018.10.19
Kinijos ekonomika – prekybos karo gniaužtuose Premium 18

Kinijos ekonomika auga lėčiausiai per devynerius metus, rodo naujausi oficialiai paskelbti duomenys, kurie...

Verslo aplinka
2018.10.19
LAT: stabdomas Nacionalinio stadiono statybos konkursas 10

Vilniaus valdžia turės priimti iš Nacionalinio stadiono statybos koncesininko konkurso pašalintos bendrovės...

Statyba ir NT
2018.10.19
Turkija tikina, kad turi įrodymų, kas kaltas dėl dingusio žurnalisto 3

Turkija penktadienį įspėjo Saudo Arabiją, kad turi įrodymų, kurie paaiškintų, kas yra atsakingas už Saudo...

Verslo aplinka
2018.10.19
Grubių pažeidimų Labanoro girioje nerado, bet plynus kirtimus uždraus 15% Lietuvos miškų 16

Preliminarūs kirtimų Labanoro regioniniame parke tyrimai rodo, kad grubių pažeidimų nepadaryta, sako aplinkos...

Verslo aplinka
2018.10.19
Gitanas Nausėda pasirinko komunikacijos partnerius prezidento rinkimams 2

Sprendimą dalyvauti Prezidento rinkimuose priėmęs ekonomistas, socialinių mokslų daktaras Gitanas Nausėda...

Rinkodara
2018.10.19
Karbauskis sutinka, kad Seimas patyrinėtų žemės ūkio reikalus 1

Seimo Kaimo reikalų komitetas (KRK) turėtų per ateinančius metus ištirti ir pateikti atsakymus dėl padėties...

Verslo aplinka
2018.10.19
Pasaulio žiniasklaidos akiratyje – griežti D. Grybauskaitės žodžiai Londonui 37

Prezidentės Dalios Grybauskaitės griežti žodžiai, nukreipti į Londono vyriausybę, ES viršūnių susitikime...

Verslo aplinka
2018.10.19
Kinijos ūkis praranda tempą: augo lėčiausiai per 9 metus

Kinija penktadienį paskelbė, kad trečiąjį ketvirtį jos ekonomika auga lėčiausiai nuo 2009 m. finansų krizės.

Verslo aplinka
2018.10.19
Armonaitė traukiasi iš Liberalų sąjūdžio vicepirmininkių 12

Seimo narė Aušrinė Armonaitė traukiasi iš Liberalų sąjūdžio pirmininko Eugenijaus Gentvilo pavaduotojų, ji...

Verslo aplinka
2018.10.19
Ekologinis amžiaus projektas: Kauno meras norėtų, ministerija nemato galimybių 12

Aplinkosaugos entuziastai vėl kelia kurį laiką pamirštą idėją ant Kauno A. Brazausko hidroelektrinės...

Verslo aplinka
2018.10.19
Chaoso ratas įsuktas – kur stabdžiai? 2

Pakuočių atliekų tvarkymo sistema įstrigo gilioje krizėje: gamintojai ir importuotojai tapo įstatymo spragų...

Teismas: Vilniaus valdžia gali leisti statyti aukštesnius ar didesnius pastatus 2

Vilniaus valdžia turi teisę suteikti išskirtines sąlygas kai kuriems nekilnojamojo turto (NT) projektams,...

Statyba ir NT
2018.10.18
Pirminiai TS–LKD debatai: svarbiausi Šimonytės ir Ušacko akcentai 5

Ketvirtadienio vakarą vyko Tėvynės sąjungos–Lietuvos krikščionių demokratų kandidatų į prezidentus Ingridos...

Verslo aplinka
2018.10.18
Rusijos milijardierių turtams sankcijos – nė motais 15

Vidutiniam rusui didėjanti infliacija mažina perkamąją galią, tačiau šalies milijardieriai pasaulio...

Verslo aplinka
2018.10.18
May Europos lyderiams užsiminė apie pereinamojo laikotarpio pratęsimą 3

ES ir JK kol kas nepavyko pasiekti reikšmingo progreso derybose dėl skyrybų sutarties, vis dar išlieka...

Verslo aplinka
2018.10.18
Teismas nepriėmė pakeisto prokuroro kaltinimo Pakso ir Vainausko byloje

Vilniaus apygardos teismas ketvirtadienį nepriėmė pakeisto prokuroro kaltinimo buvusio „tvarkiečių“ lyderio...

Verslo aplinka
2018.10.18
Paskelbtas referendumas dėl dvigubos pilietybės 13

Konstitucinis referendumas dėl dvigubos pilietybės įteisinimo turėtų įvykti kitų metų gegužės 12 ir 26...

Verslo aplinka
2018.10.18
Iš šių metų biudžeto – papildomi pinigai ir gynybai, ir partijoms 3

Vyriausybė turi teisę pasiskolinti tam, kad šiemet užtikrintų pakankamą krašto apsaugos sistemos finansavimą.

Verslo aplinka
2018.10.18
Nuo naujųjų metų pasikeis dviejų ministerijų pavadinimai

2019 m. sausio 1 d. pasikeis dviejų ministerijų pavadinimai – Ūkio ministerija taps Ekonomikos ir inovacijų,...

Verslo aplinka
2018.10.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau