EK Lietuvai per sanglaudos fondus siūlo skirti 6,4 mlrd. Eur – 13% mažiau nei 2014-2020 m.

Publikuota: 2018-05-29
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Europos Komisija (EK) 2021-2027 m. Lietuvai siūlo skirti 6,4 mlrd. Eur sanglaudos politikos asignavimus, nurodoma Komisijos pranešime.  Tai 13% mažiau nei 2014-2020 m., kai skirti numatyta 7,3 mlrd. Eur.

Absoliučiais skaičiais, kaip nurodoma ES biudžeto projekto sanglaudos dalies suvestinėje, ES parama Lietuvai per sanglaudos fondus 2021-2027 m. mažėtų 0,9 mlrd. Eur.  Apie tai VŽ skelbė jau šįryt, remdamasi pasiūlymo projektu, su kuriuo susipažino redakcija.

Lietuvos atveju, svarbu šios politikos tęstinumas, ypač turint omenyje, kad Sanglaudos politikos lėšos sudaro apie 70 % visų Lietuvos viešųjų investicijų. Sanglaudos politikos asignavimai - viena svarbiausių ES biudžeto dalių verslui, kadangi iš jo lėšų formuojama nemažai programų, per kurias savo projektus gali finansuoti įmonės.

2018 m. kainomis siūloma 1/4 mažiau

Gi palyginamosiomis 2018 m. kainomis (eliminavus infliaciją), pagal EK pasiūlymą, Lietuvai Sanglaudos politikos lėšos turėtų mažėti beveik ketvirtadaliu, iki 5,6 mlrd. Eur, nurodė Finansų ministerija. Panašiai lėšos mažės ir kitoms sparčiai konverguojančioms ES valstybėms narėms, tokioms kaip Estija, Slovakija, Čekija, Malta, Lenkija ir Vengrija.

„Pradinis Europos Komisijos pasiūlymas, kuriame lėšos labiausiai mažinamos geriausius ekonominės plėtros rezultatus parodžiusioms valstybėms, nėra priimtinas. Manome, kad sparčiai besivystantiems regionams lėšos turėtų mažėti laipsniškai, nes priešingu atveju kyla rizika tolesnei regiono konvergencijai ir didėja tikimybė pakliūti į vadinamuosius „vidutinių pajamų spąstus“, – pranešime teigia Miglė Tuskienė, finansų viceministrė.

Ekspertai iki šiol prognozavo, kad kitą finansinę perspektyvą ES struktūrinė parama Lietuvoje mažės nuo 10 iki 40%.  Asignavimai Lietuvai mažėja dėl dviejų priežasčių: šalis perkopė 75% ES gerovės slenkstį, nuo kurio parama valstybėms narėms mažėja. Kita priežastis - iš Bendrijos po 2019 m. kovo besitraukianti Jungtinė Karalystė: grynosios britų įmokos po išmokų į ES biudžetą šiuo metu yra antros didžiausios po Vokietijos.

ES paramą Lietuvos kaimo plėtrai 2021-2027 m. siūloma mažinti beveik 21%, iki 1,2 mlrd. Eur. Tai BNS sakė eurokomisaras Vytenis Andriukaitis. Jis negalėjo nurodyti, kiek lėšų bus skirta tiesioginėms išmokoms žemdirbiams.

Nerijus Aleksiejūnas, prezidentės vyriausiasis patarėjas, šįryt „Žinių radijuje“ sakė, kad Lietuva jau perkopė 75% ES gerovės slenkstį, nuo kurio parama valstybėms narėms mažėja, tad pagal skaičiavimus struktūrinė parama gali mažėti ir ketvirtadaliu, tačiau Lietuvos pusė, pasak jo, derasi, kad ta suma mažėtų nuosaikiau.

Toliau derybos dėl reglamentų įgyvendinimo taisyklių vyks ES Tarybos darbo grupėse, vėliau bus deramasi ir su Europos Parlamentu. Dėl lėšų paskirstymo tarp regionų derybos vyks Europos Vadovų Taryboje, o valstybių narių sprendimui turės pritarti ir Europos Parlamentas. 

Klaudijus Maniokas, ES politikos ekspertas,  UAB „ESTEP Vilnius“ valdybos pirmininkas, sako, kad EK spaudžiama kai kurių valstybių narių iš esmės nusprendė perskirstyti struktūrinę paramą ją nukreipiant iš ES narių Rytų Europoje narėms Pietų Europoje. Viena vertus, Lietuva ir kitos regiono šalys pasiekė pastebimą ekonominę pažangą, kai Pietų Europos šalys tos pažangos demonstruoja mažiau, kita vertus - atsirado daugiau naujų kriterijų ir politikos. „Ar tai yra teisinga - klausimas.  Taip baudžiama Lenkija ir Vengrija dėl savo veiklos, o iš paskos ir mes“, - komentavo p. Maniokas.

Pramonininkai nenustebo ir giria dėmesį inovacijoms 

Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK) sureagavo į EK sprendimą pastebėjimu, kad nestebina ES struktūrinės paramos apkarpymas Lietuvai. „Kaip ir buvo prognozuota, dėl to kad Lietuva perkopė 75% ES gerovės slenkstį ir iš Bendrijos po 2019 m. kovo traukiasi Jungtinė Karalystė, kitą finansinę perspektyvą ES struktūrinė parama Lietuvoje mažės, - rašoma LPK pranešime. - Todėl labai svarbu, kad jau dabar būtų pradėta galvoti ir planuoti, kaip skiriamas lėšas panaudoti efektyviai.“

LPK rado už ką pagirti EK - už siekį nustatyti augimui, darbo vietų kūrimui ir investicijoms tinkamas sąlygas, kas prisidės prie verslui palankios aplinkos kūrimo.

Pasak Roberto Dargio, LPK prezidento, šis sprendimas yra itin svarbus dėl išskirtinio dėmesio inovacijų ir technologijų stiprinimui. Didžioji dalis Europos regioninės plėtros fondo ir Sanglaudos fondo investicijų bus nukreiptos į inovacijas, paramą mažosioms įmonėms, skaitmenines technologijas ir pramonės modernizavimą. Investicijos į įmonių technologinį atnaujinimą ir pramonės modernizavimą didins pramonės įmonių produktyvumą ir konkurencingumą, kas yra ypatingai svarbu mūsų eksportuojančiai pramonei. 

LPK pranešime atkreipiamas dėmesys, kad pristatytuose pasiūlymuose dėmesys yra skiriamas jaunimo nedarbui,  išsilavinimo lygio kėlimui ir užimtumo problemų sprendimui. LPK pasisako už tai, kad jaunimo nedarbo ir kvalifikuotų darbuotojų rengimo problemos būtų sprendžiamos tobulinant švietimo sistemą. Primenama, kad Vyriausybei pateiktuose LPK pasiūlymuose šalies konkurencingumui didinti ypatingas dėmesys skiriamas švietimo kokybės gerinimui ir darbo rinkos poreikius atliepiančios karjeros planavimo sistemos tobulinimui.

„Lietuvos verslas didelį ir augantį darbo jėgos trūkumą identifikuoja kaip vieną iš pagrindinių grėsmių  plėtrai. Norint atliepti darbo rinkos poreikius, reikia skubiai gerinti švietimo sistemos kokybę ir paties ugdymo turinį. Tačiau tai turi būti daroma kryptingai, apgalvotai, apsibrėžus labai aiškius tikslus ir sekant geriausiomis patirtimis konsoliduojant aukštojo mokslo institucijų ir optimizuojant profesinio mokymo įstaigų tinklą“, – sako p. Dargis.

Latviai gaus tiek pat

Kaip pateikiama EK pranešime, Latvija, kurios gerovės lygis siekia apie 65% ES vidurkio, struktūrinė parama einamosiomis kainomis nemažės: siūloma skirti 4,8 mlrd. Eur, tiek pat, kiek ir 2014-2020 m.
Estijai, kaip ir Lietuvai, parama per sanglaudos fondus turėtų mažėti 13%, iki 3,3 mlrd. Eur. Tuo tarpu Lenkijai siūloma sanglaudos politikos asignavimus mažinti  – atitinkamai 12%, iki 72,7 mlrd. Eur.
ES struktūrinė parama visoms 27 ES narėms 2021-2027 m. sieks 373 mlrd. Eur – 3,6% daugiau nei 2014-2020 m. (360 mlrd. Eur), tačiau į bendrą skaičių įtrauktos lėšos dėl Europos teritorinio bendradarbiavimo, skirtos sienų apsaugai sustiprinti ir pan.  Be jų bendras pyragas mažėja dešimtadaliu.

Ištekliai ir toliau bus nukreipiami į labiausiai nuo likusios ES dalies atsiliekančius regionus. Kartu ji ir toliau padės išlaikyti stiprų, tiesioginį ES ir jos regionų bei miestų ryšį, nurodoma EK pranešime. Tačiau matyti, kad ES narėms iš Vidurio ir Rytų Europos bendras sanglaudos fondų pyragas, pagal siūlymus mažėja, o didesnį finansavimą gaus Pietų Europos šalys - Graikija, Italija ir Ispanija.

„Pirmiausiai lėšų mažėja dėl JK pasitraukimo iš Bendrijos“, - spaudos konferencijoje pristatant pasiūlymus sakė Jyrkis Katainenas, Komisijos pirmininko pavaduotojas.

Corina Cretu, už regioninę politiką atsakinga Komisijos narė, pridūrė, kad skirstant lėšas valstybėms narėms formulė nebuvo pakeista. „Bet taip pat atsižvelgėme į jaunimo įdarbinimo lygį,  migracijos politiką, klimato kaitą, švietimo sistemos išsivystymo lygį“,- pridūrė p. Cretu.

Finansų ministerija nurodo, kad toliau derybos dėl reglamentų įgyvendinimo taisyklių vyks ES Tarybos darbo grupėse, vėliau bus deramasi ir su Europos Parlamentu. Dėl lėšų paskirstymo tarp regionų derybos vyks Europos Vadovų Taryboje, o valstybių narių sprendimui turės pritarti ir Europos Parlamentas.

Kaip Lietuvai gauti daugiau

Lietuva gali gauti ir daugiau, jeigu kaip planuojama, šalis bus padalyta į du regionus ES paramai gauti.

Orientaciniai 2021–2027 m. ES sanglaudos politikos asignavimų scenarijai rodo, kad pagal esamą ES fondų lėšų skirstymo metodiką sprendimas Lietuvą padalyti į du administracinius (NUTS-2) regionus – Sostinės ir Vidurio ir Vakarų Lietuvos – būtų optimalus, siekiant maksimizuoti išmokas iš ES biudžeto.

Lietuvos ekspertų iš „ESTEP Vilnius“ skaičiavimai atlikti Finansų ministerijos užsakymu rodo, kad Sostinės regionas, kuris siekia 107,8% ES gerovės vidurkio, gautų 1,12 mlrd. Eur, o mažiau išsivystęs Vidurio ir Vakarų Lietuvos (61,7% ES vidurkio) gautų 5,63 mlrd. Eur, kai bendra suma siektų 6,75 mlrd. Eur.

Sanglaudos politika – pagrindinė ilgalaikių ES investicijų politika, ženkliai prisidėjusi prie Lietuvos ekonomikos augimo. Lietuvos BVP vienam gyventojui, lyginant su ES vidurkiu, per narystės ES laikotarpį padidėjo 25 proc. punktais (nuo 50% (2004 m.) iki 75% (2014 m.) ES vidurkio). Skaičiuojama, kad be ES investicijų šis skaičius būtų 4 proc. punktais mažesnis.

Sanglaudos politikos lėšomis Lietuvoje finansuojamas ne tik svarbiausios infrastruktūros sukūrimas (pvz., kelių, geležinkelių, vandentvarkos, turizmo, mokslinių tyrimų, sveikatos srityse), bet ir struktūrinių reformų įgyvendinimas (inovacijų, skaitmeninės ekonomikos, sveikatos ir švietimo srityse).

Gegužės pradžioje EK paskelbtame naujajame ES ilgamečio biudžeto projekte Ignalinos atominės elektrinės uždarymui per septynerius metus numatyta 552 mln. Eur (vertinant einamosiomis kainomis, t. y. įskaitant infliaciją). Skaičiuojant šių metų kainomis ir be infliacijos rodiklio, ši suma siektų 490 mln. Eur.

VŽ rašė, kad jau aiškėja, kiek pinigų Lietuva turės įmokėti į bendrąjį ES biudžetą. Dabartinėje finansinėje perspektyvoje Lietuvos įsipareigojimai siekia beveik 3 mlrd. Eur per septynerius metus, t. y. vidutiniškai po 0,43 mlrd. Eur per metus. 2021–2027 m. bendroji įmoka gali padidėti iki 4,5 mlrd. Eur, t. y., kaip po vieno pasitarimo Briuselyje užsiminė Albinas Zananavičius, užsienio reikalų viceministras, „Lietuvos kasmetinė įmoka padidėtų apie 200 mln. Eur“.

[infogram id=“grynosios_imokos_i_es_biudzeta_mln_eur_2015_m“ prefix=“4rg“ format=“interactive“ title=“Grynosios įmokos į ES biudžetą, mln. Eur (2015 m.)“]

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Tiesioginės užsienio investicijos: kuo vilioja Lietuva? Premium 1

„Investuok Lietuvoje“, parengusi šalies gamybos apžvalgą potencialiems užsienio investuotojams, skaičiuoja,...

Pramonė
14:54
Advokatūra ir ministras sutarė dėl valstybės teikiamos teisinės pagalbos reformos vizijos

Lietuvos advokatūra ir teisingumo ministras Elvinas Jankevičius sutarė dėl valstybės garantuojamos teisinės...

Paslaugos
14:31
Vilniečiai į darbą keliauja be automobilio – kaip ir kodėl keičiasi įpročiai? Verslo tribūna

Vilnius juda. Ir kasmet juda  vis darniau. Sostinės gyventojai po truputį keičia įpročius: vietoje kelionių...

Interpeliacijos kirvį opozicija kabina ant Kalėdų eglutės

Opozicija tikina nepamirštanti iniciatyvos paskelbti interpeliacijos į skandalus įsivėlusiam susisiekimo...

Ekonomikos komitetui nesusirinkus, automobilių ir prekybos mokesčiai liko nesvarstyti

Seimo Ekonomikos komitetas trečią kartą iš eilės neapsvarstė taršių automobilių bei prekybos mokesčius...

Investicijos – tarsi iš gausybės rago 1

Kai prieš dešimt metų į Lietuvą koją įkėlė Jungtinės Karalystės bankas „Barclays“, įkūręs čia operacijų...

Pramonė
00:01
JAV persekioja su Rusijos valdžia siejamus kibernetinius nusikaltėlius

Jungtinės Valstijos paskelbė persekiojančios Rusijos kibernetinių nusikaltėlių grupuotę, kurios...

Prezidento ir valdančiųjų medaus mėnuo baigėsi Premium

Politikai ir politologai pastebi, kad griežtėja prezidento Gitano Nausėdos užimta pozicija valdančiosios...

Autonominių fabrikų dar teks palaukti – 5G diegimas Lietuvoje prasidės 2021 m. Premium 3

Gigabitinę spartą, nejuntamą vėlinimą ir kitus pranašumus žadantis 5G ryšys Lietuvoje bus pradėtas diegti po...

Paslaugos
05:45
NATO susitikimas šįkart be durų trankymo Premium

Retorika prieš NATO lyderių susitikimą žadėjo, jog jis ne tik kad nebus lengvas, bet galbūt ir pakartos 2018...

Japonija skirs 120 mlrd. USD ekonomikai stimuliuoti

Japonijos ministras pirmininkas Shinzo Abe ketvirtadienį pristatė 120 mlrd. USD vertės ekonomikos skatinamųjų...

Verslo aplinka
2019.12.05
Prancūziją apėmė masinis streikas

Dėl Prancūzijoje ketvirtadienį prasidėjusio transporto sektoriaus ir mokytojų streiko sustojo viešasis...

Verslo aplinka
2019.12.05
Kinija: prekybos susitarimas įmanomas tik atšaukus dalį tarifų

Kinija ketvirtadienį patvirtino savo poziciją, jog tam, kad būtų sudarytas JAV ir Kinijos prekybos pirminis...

Verslo aplinka
2019.12.05
VPT: statybos viešuosiuose pirkimuose – teigiamas pokytis 1

Statybos viešuosiuose pirkimuose didėja konkurencija, todėl paslaugas pradėjo teikti daugiau įmonių. Nors...

Statyba ir NT
2019.12.05
Pirmos išorinės bankų mokesčio poveikio analizės išvada neigiama  3

Pirmoji išorinė banko mokesčio poveikio analizės parodė, kad įvedus tokį mokestį pastarasis būtų perkeltas ne...

Finansai
2019.12.05
Seime stringa pataisa dėl rinkimų kartelės nuleidimo 2

Opozicija bent kol kas geba blokuoti valdančiųjų iniciatyvą nuo 5% iki 3% sumažinti Seimo rinkimų kartelę.

Verslo aplinka
2019.12.05
Padidinus akcizą kaitinamojo tabako pakelis brangs 33 centais 

Nuo 2020 m. kovo kaitinamojo tabako akcizas didės 65%. Skaičiuojama, kad jo pakelis brangs 33 centais ir...

Prekyba
2019.12.05
J. Narkevičius nesako, ar leis pasirašyti geležinkelių elektrifikavimo sutartį 2

Maždaug 360 mln. Eur vertės geležinkelio elektrifikavimo konkursas vyko neefektyviai, teigia Jaroslavas...

Kitąmet bus kilstelėtos biudžetininkų, įskaitant ir politikus, algos

Nuo 2020 m. pradžios keliais procentais padidės viešojo sektoriaus darbuotojų atlyginimai. Tarp tų, kuriems...

Verslo aplinka
2019.12.05
Apie konkurenciją: nuo Adamo iki Obuolio 1

Konkurencija ir jos nauda vartotojams vis dar nėra savaime suprantama ir visuotinai ginama vertybė, tačiau,...

Verslo aplinka
2019.12.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau