Valstybės kontrolė: viešieji pirkimai Lietuvoje formalūs ir neefektyvūs

Viešųjų pirkimų sistemos teisinis reglamentavimas ir pirkimus atliekančių darbuotojų gebėjimai nesudaro sąlygų efektyviems pirkimams vyrauja neadekvatus dėmesys parodomajam skaidrumui, kuris nusveria racionalų efektyvumą, konstatuoja Valstybės kontrolė.
Valstybės kontrolės (VK) atliktas auditas Viešųjų pirkimų sistemos funkcionavimas atskleidė tris pagrindines Lietuvos viešųjų pirkimų ydas.
Viena jų ta, kad nefunkcionuoja vieninga viešųjų pirkimų sistema nėra nustatytų aiškių viešųjų pirkimų politikos prioritetų, todėl nėra galimybės užtikrinti efektyvaus viešųjų pirkimų sistemos strateginio planavimo. Neefektyviai veikia ir viešųjų pirkimų stebėsenos sistema.
Antroji VK įvardijama problema viešųjų pirkimų teisinis reglamentavimas, kuris neatitinka proporcingumo, efektyvumo, aiškumo ir sistemiškumo principų.
Toks reglamentavimas riboja galimybes optimizuoti viešųjų pirkimų procesą ir didinti jo efektyvumą, nes yra orientuotas į formalų skaidrumo didinimą, griežtinant reglamentavimą ir kuriant papildomas pirkimo procedūras, kurios yra orientuotos į procesą, o ne į rezultatą, kitą problemą įvardija VK.
Viešųjų pirkimų įstatymas 19962017 m. laikotarpiu įstatymas keistas net 37 kartus. Intensyvus teisinio reglamentavimo keitimas ir jo nepastovumas neleidžia susiformuoti vienodai viešųjų pirkimų vykdymo praktikai, jis tampa sudėtingas, sunkiai suprantamas, todėl perkančiosios organizacijos turi atlikti nuolatinę pokyčių stebėseną ir operatyviai prie jų prisitaikyti. Dėl šių priežasčių viešųjų pirkimų procesas ilgėja ir brangsta, perkančiosioms organizacijoms tampa sudėtinga laiku įsigyti joms reikalingų ir kokybiškų prekių, paslaugų ar darbų.
Lietuvoje įvykdytų viešųjų pirkimų vertė 2016 m. siekė 4,6 mlrd. Eur, tai sudaro apie 12% šalies BVP. Auditorių skaičiavimais, sistemos funkcionavimo sąnaudos sudaro apie 101 mln. Eur per metus, o perkančiosios organizacijos, įsigydamos prekių, paslaugų ir darbų už 1.000 Eur, patiria vidutiniškai 20,54 Eur sąnaudų.
Siekdami efektyvių viešųjų pirkimų, turime ne didinti formalių procedūrų skaičių, o stiprinti perkančiųjų organizacijų vidaus kontrolės procedūras, kurios leistų pirkimus atlikti efektyviai, pranešime spaudai cituojamas Julius Lukošius, VK Ekonomikos audito departamento direktorius.
Viešųjų pirkimų sistemos funkcionavimą apsunkina ir tai, kad Lietuva visiems pirkimo būdams pasirinko detalų teisinį reglamentavimą nebuvo pasinaudota ES šaliai narei numatyta teise supaprastintiems pirkimams nustatyti specialiąsias procedūras, kurios palengvintų ir supaprastintų pirkimų procesą, o mažos vertės pirkimams nustatyti minimalias viešųjų pirkimų procedūras arba jų visai nenustatyti.
Valstybės auditorių duomenimis, 2016 m. įvykdyta 810.000. pirkimų, iš jų mažos vertės pirkimai sudaro 99% (arba 801.000 pirkimų), o supaprastinti ir tarptautiniai 1% (arba 9.000 pirkimų).
Trečioji VK įvardinta problema susijusi su viešųjų pirkimų specialistų parengimu ir kompetencija. Lietuvoje nėra viešųjų pirkimų specializacijos strategijos, nenustatyti viešųjų pirkimų specialistui būtini įgūdžiai ir žinios, todėl yra sudėtinga užtikrinti tokių specialistų parengimą ir jų kompetencijos palaikymą.
VK viešųjų pirkimų sistemos funkcionavimo auditu rekomenduoja Vyriausybei, Ūkio ministerijai ir Viešųjų pirkimų tarnybai tobulinti viešųjų pirkimų strateginį planavimą nustatyti viešųjų pirkimų politikos prioritetus, tikslus, uždavinius ir rodiklius, priimti sprendimus dėl supaprastintų ir mažos vertės viešųjų pirkimų reglamentavimo supaprastinimo, pirkimų centralizavimo ir perkančiųjų organizacijų specialistų kvalifikacijos.
VK audituotas laikotarpis 20162017 m. trečiasis ketvirtis, o siekiant išsamaus vertinimo, tam tikrais atvejais analizuoti ir ankstesnių laikotarpių duomenys. Taip analizuota viešųjų pirkimų vykdymo 20142016 m. statistika, Viešųjų pirkimų tarnybos 20142016 m. veiklos ataskaitos, viešuosius pirkimus reglamentuojantys nacionaliniai teisės aktai, parengti teisės aktų projektai ir ES direktyvos, Lietuvos teismų nutartys ir sprendimai.
Audito rezultatai bus pristatyti VK kartu su Seimo Audito komitetu ir Europos informacijos biuru gegužės 18 d. organizuojamoje konferencijoje Viešieji pirkimai. Gerosios ES patirtys ir jų taikymas Lietuvoje.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Tema Verslo aplinka
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti