Stipriausia rytdienos verslo valiuta – skaidrumas ir reputacija

Publikuota: 2016-11-22
„Skaidrumas kaip niekada anksčiau tampa svarbia sėkmingo verslo modelio dalimi. Lietuvoje skaidriai veikiančios įmonės jau įsitikino, kad būtent tokia veikla gerina įmonės reputaciją ir stiprina prekės ženklą, mažina verslo valdymo rizikas, didina vartotojų pasitikėjimą ir produktų bei paslaugų patrauklumą rinkoje“, įsitikinusi Rūta Skyrienė, asociacijos „Investors Forum“ vykdomoji direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Skaidrumas kaip niekada anksčiau tampa svarbia sėkmingo verslo modelio dalimi. Lietuvoje skaidriai veikiančios įmonės jau įsitikino, kad būtent tokia veikla gerina įmonės reputaciją ir stiprina prekės ženklą, mažina verslo valdymo rizikas, didina vartotojų pasitikėjimą ir produktų bei paslaugų patrauklumą rinkoje“, įsitikinusi Rūta Skyrienė, asociacijos „Investors Forum“ vykdomoji direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Apie tai, kas laukia ateityje ir kaip ruoštis pokyčiams įvairiausiose srityse verslas mąsto nuolatos – kūrybiškumas, gebėjimas keistis ir neatsilikti nuo dinamiško ritmo tampa esmine išgyvenimo sąlyga. Įvairių pasaulinių tyrimų duomenimis, ateities verslą formuos keletas tendencijų, į kurias jau šiandien turėtų įsiklausyti norintys pirmauti konkurencingumo varžybose. Viena jų – organizacijų skaidrumas, besismelkiantis ir į viešąjį, ir į privatų sektorių. Pagyvėjimas šioje srityje jaučiamas ir Lietuvoje – vis daugiau įmonių veiklos skaidrumą suvokia kaip verslo higienos standartą ir suranda būdų prisidėti prie etiško verslo bangos.

Dar šių metų pavasarį asociacijos „Investors' forum“ atliktas Lietuvos investuotojų pasitikėjimo indekso tyrimas parodė, jog viena didžiausią nerimą mūsų šalyje investuojančioms bendrovėms keliančių sričių – verslo etika ir skaidrumas. Vis dėlto daugėja lietuviško kapitalo įmonių, kurios socialinės atsakomybės ir sąžiningumo nebelaiko dirbtinai verslui primestomis svetimybėmis.

„Skaidrumas kaip niekada anksčiau tampa svarbia sėkmingo verslo modelio dalimi. Įmonė, siekianti didinti vartotojų lojalumą savo prekės ženklui, pirmiausiai turi kurti pasitikėjimą. Ir ne tik veikdama skaidriai bei atsakingai, bet ir nepamiršdama informuoti visuomenės, klientų, partnerių apie savo veiklą, rezultatus, darbuotojus ir savininkus, įsipareigojimą veikti skaidriai, poveikį aplinkai. Lietuvoje skaidriai veikiančios įmonės jau įsitikino, kad būtent tokia veikla gerina įmonės reputaciją ir stiprina prekės ženklą, mažina verslo valdymo rizikas, didina vartotojų pasitikėjimą ir produktų bei paslaugų patrauklumą rinkoje,“ – teigia Rūta Skyrienė, iniciatyvos „Baltoji banga“ tarybos pirmininkė.

Įmonės ir organizacijos siekiančios, kad atsakingas verslas Lietuvoje taptų taisykle, o ne išimtimi, jau devynerius metus jungiasi prie skaidraus verslo iniciatyvos „Baltoji Banga“. Visas jas vienija atsakinga verslo praktika: bendrovės įsipareigoja veikti skaidriai ir sąžiningai, griežtai pasisako prieš neetišką elgesį viešuosiuose pirkimuose, jų organizatorių ar komisijos narių papirkinėjimą ar nelegalių priemonių naudojimą kitų konkurso dalyvių atžvilgiu, ne mažiau svarbu ir sąžiningai bei laiku sumokami mokesčiai valstybei bei skaidrus atsiskaitymas su darbuotojais.

Auganti skaidrumo banga

Prisijungimas prie skaidraus verslo projekto – tarsi vieša deklaracija apie savo vertybes, o kartu ir įsipareigojimas prieš visuomenę, klientus, darbuotojus. Tuo įsitikinęs ir prieš keletą metų prie „Baltosios bangos“ prisijungusios bendrovės „Daumantai LT“ vadovas Robertas Neimontas. Žinodami bendrovės požiūrį į verslą, prie iniciatyvos jungtis kompaniją paskatino prekybos partneriai. „Mano nuomone, socialinė atsakomybė yra neatskiriama pažangaus verslo dalis. Į šią sąvoką telpa ir įstatymų laikymasis, ir sąžiningas požiūris į žmones, partnerius, klientus, garbingi atlyginimai ir skaidri veikla. Man, kaip vadovui, tai atrodo paprastesnis būdas gyventi ir veikti, o garsiai deklaruodamas savo darbo stilių esu ramus, jog sprendimus priimu teisingai ir atsakingai. Beje, pastebiu, kad ir užsienio partneriai vis dažniau pageidauja, kad bendrovėje būtų veikiantis socialinės atsakomybės kodeksas. Tad prisijungimas prie skaidrų ir atsakingą verslą vienijančios iniciatyvos buvo natūralus ir logiškas mūsų kompanijos žingsnis,“ – pasakoja p. Neimontas. Bendrovė savo pavyzdžiu įrodė, jog socialiai atsakingas verslas gali ne tik išgyventi, bet ir pasiekti įspūdingų rezultatų.

Atsakingai veiklą vykdančias įmones kalbėti apie tai garsiai bei viešai skatina ir siekis populiarinti skaidrumo idėją – juk puikiai žinoma, kad geras pavyzdys užkrečiamas. Ne vieną įmonę jungtis prie iniciatyvos „Baltoji banga“ pakvietė ar paragino partneriai: tiekėjai, užsakovai, produkcijos platintojai. Tad viešas skaidrių veiklos principų deklaravimas ir įsipareigojimas yra tarsi naudingas virusas, padedantis plačiai pasklisti skaidraus verslo praktikai. „Tvirtai tikėjome, kad kartu su jau prisijungusiomis prie projekto įmonėmis atsakingai elgtis paskatinsime ir kitas Lietuvos bendroves – kai skaidriai vykdai įsipareigojimus valstybei, darbuotojams ar tiekėjams, jie tavimi pasitiki. Natūralu, kad veikdamas skaidriai ir atsakingai, to paties tikiesi ir iš savo partnerių. Rezultatus tikrai matome – turime atsidavusius darbuotojus, pažangius ir atsakingus žaliavų tiekėjus ir bendradarbiaujančius klientus,“ – tvirtina AB „Nordic Sugar Kėdainiai“ vadovas Jesper Rokkjaer Thomassen.

Bendrovė „Daumantai LT“ įsilieti į „Baltosios bangos“ įmonių gretas pakvietė ir keletą kitų Kėdainių regiono įmonių. Viena jau prisijungusių – krematoriumo projektą Kėdainių laisvojoje ekonominėje zonoje įgyvendinusi kompanija „K2 LT“. Jos vadovas Vytenis Labanauskas pasakoja, jog apsispręsti dėl skaidraus ir atviro veiklos būdo paskatino ne tik propaguojamos vertybės, bet ir emociškai jautrus veiklos pobūdis – laidojimo verslo paslaugos, – kur etikos klausimas itin svarbus. „K2 LT“ apie visus savo vykdomus ar dar tik planuojamus veiksmus viešai informuoja šalies visuomenę, palaiko glaudžius ryšius su vietos bendruomene. Šiais metais bendrovės vadovybė ir darbuotojai pasirašė bendrą protokolą, kuriuo įsipareigojo užtikrinti įmonės veiklos procesų skaidrumą, diegti įmonėje antikorupcines priemones ir užkardyti kelią bet kokiems neteisėtiems veiksmams. „Dar prieš pradėdami statyti krematoriumą atlikome miesto gyventojų apklausą ir atsižvelgdami į palankius šio tyrimo rezultatus pradėjome statybas. Ir dabar prieš priimdami daugelį sprendimų konsultuojamės su vietos savivaldos institucijomis bei suinteresuotomis grupėmis. Didelį dėmesį skyrėme ir skiriame aplinkosaugai: krematoriume įdiegėme pažangiausią Rytų Europoje įrangą, nuo teršalų saugančią aplinką, klientams siūlome rinktis ekologiškus produktus. Mums patiems tokios nuostatos atrodė savaime suprantamos ir būtinos, norint vykdyti šią specifinę veiklą, tad galima sakyti, jog bendrovės prisijungimas prie „Baltosios bangos“ buvo natūralus skaidrios veiklos žingsnis link jau teisiškai apibrėžtų įmonės socialinės atsakomybės (ĮSA) standartų,“ – pasakoja p. Labanauskas.

Kuria pasitikėjimą verslu

Nors prie iniciatyvos besijungiančios įmonės šį žingsnį grindžia ne tik tiesiogine nauda kompanijai, jos taip pat esama: projekto dalyviams suteikiamas verslo bendruomenėje pripažintas skaidraus verslo ženklas „Baltoji banga“. Šiuo ženklu pažymėti produktai ar simbolis komunikacinėse priemonėse tiesiogiai tarnauja jį turinčiam verslui, liudydamas apie jo pilietiškumą, etiško verslo kultūrą ir rūpestį kompanijos reputacija. O patikimumas ir geras vardas šiandien – itin tvirta valiuta, kuria grindžiami santykiai su partneriais ir klientais yra gerokai stipresni, o ir užmegzti juos daug paprasčiau.

Kad įmones elgtis etiškai labiausiai motyvuoja galutiniai vartotojai – prekių ir paslaugų pirkėjai, kurių akyse verslas siekia įgauti konkurencinį pranašumą – patvirtina ir anksčiau minėtas investuotojų nuomonės tyrimas. „Baltosios bangos“ nariai taip pat tikina, kad įmonės atsakomybę, rūpestį darbuotojų ir visos visuomenės gerove žymintis ženklinimas suteikia konkurencingumo jų prekėms ir paslaugoms. Vis dėlto kalbinti verslininkai įsitikinę ir tuo, kad atsakingas ir etiškas elgesys yra tiesiog privalomas ir teisingas veiklos būdas. „Pastaruoju metu visuomenė vis dažniau teikia pirmenybę socialiai atsakingų įmonių paslaugomis ar produktams. Akivaizdu, jog tai yra įmonėms paskata ir vis daugiau jų jungiasi prie tokių iniciatyvų kaip „Baltoji banga“. Ir tai yra pažanga – kuo daugiau Lietuvos bendrovių viešai rodys savo atsakomybę, tuo bus daugiau skaidrumo visame šalies versle, tuo bus greičiau išsivaduota iš sovietinės sistemos vadybos ir mąstymo palikimo. Taip pat gerės ir verslininkų įvaizdis, kuris buvo gana kontroversiškas nuo pat pirmųjų nepriklausomybės metų,“ – įsitikinęs p. Labanauskas.

Tam pritaria ir Robertas Neimontas: „Žinoma, Lietuvos nepriklausomybės aušroje kurtas jaunas Lietuvos verslas nevengė įvairių veiklos būdų ir formų, gal ir ne visada jie buvo sąžiningi ir tinkami. Sunku ir dabar besikuriančiam verslui, kuriam pirmieji veiklos metai būna tikrai finansiškai sudėtingi. Tačiau įmonei bręstant ir stiprėjant keičiasi ir požiūris, galiausiai pamatoma, jog negarbingas verslas yra tiesiog netvarus. Šįmet apie tai kalbėjomės ir su JE Prezidente Dalia Grybauskaite, kuri lankėsi mūsų kompanijoje 25 metų veiklos sukakties proga. Mūsų požiūriai sutampa: tikiu, jog tik stiprus, atsakingas ir garbingas verslas kuria stiprią valstybę, kurioje visiems gera gyventi.“

Vartotojai keičiasi

„Baltosios bangos“ simbolis Lietuvoje yra pirmasis ir kol kas vienintelis ženklas, žymintis atsakingą bei skaidrų verslą. Verslo bendruomenei bei žiniasklaidai jau gerai pažįstamas bangos simbolis pamažu skinasi kelią ir į vartotojų sąmonę – 2016 m. kartu su tyrimų bendrove RAIT atlikto tyrimo duomenimis, „Baltosios bangos“ ženklą jau žino 15 procentų Lietuvos gyventojų. Tas pats tyrimas atskleidė ir daugiau verslui reikšmingų įžvalgų: net pusė apklaustųjų nurodė, jog iš socialiai atsakingos, ekologiškai ir skaidriai veikiančios įmonės rinktųsi net ir palyginus su alternatyvomis brangesnę prekę ar paslaugą.

Verslo nuomonę apie skaidrumą keičia ir ateinanti naujoji karta, kurių požiūris į neetišką verslo elgesį yra gerokai griežtesnis nei jų tėvų ar senelių. „Verslas Lietuvoje skaidrėja ir kuo toliau, tuo labiau, – pripažįsta ir p. Thomassen. – Šį procesą spartina ir užaugusi nauja karta bei ateinančios užsienio investicijos.“ Jeigu vyresnioji verslo bendruomenės ir visuomenės dalis prie neskaidrios veiklos yra įpratusi ir savo įpročių keisti neketina, tai Y bei Z kartos atstovai savo karjeros ar pirkimo prioritetus dėliojasi jau pagal visiškai kitokią, etikos, socialinės atsakomybės, skaidrumo principais papildytą skalę. Šios būsimų darbuotojų ir vartotojų kartos atstovai jau šiandien sudaro pusę pasaulio gyventojų, tad nesunku nuspėti, kad etikos standartų besilaikantis verslas ateityje jaunuosius talentus neabejotinai pritrauks daug lengviau.

FOTOGALERIJA Skaidraus verslo iniciatyvos „Baltosios bangos“ bendrovės (3 nuotr.)

Žinote, ką norite žinoti?
Užsisakykite personalizuotą naujienlaiškį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Bankrutavo įmonė: ką daryti su savo karjera Premium

Darbo praradimas sukelia didelį stresą ir įtampą. Praktika rodo, kad nemalonų laikotarpį greičiau įveikia tie...

Vadyba
2019.04.19
Kalbėti reikia daryti – būtina spręsti socialines problemas pasitelkiant socialines inovacijas ir socialinį verslą Verslo tribūna

Balandžio 17d. Rise Vilnius, kasmetinio Socialinio verslo forumo išvakarėse aptarti socialinių inovacijų,...

2019.04.19
Fintech įmonės „Bankera“ ir „SpectroCoin“ plečiasi: įdarbins per 50 specialistų Lietuvoje Verslo tribūna

Lietuvių įkurtos finansinių technologijų įmonės — kriptovaliutų keitykla „SpectroCoin“ ir technologijų...

FinTech sprendimai
2019.04.19
Susirgusių lietuvių pajamos nukenčia mažiausiai Baltijos šalyse  4

Susirgę ir savaitę negalėdami dirbti Lietuvos gyventojai patirtų mažiausių finansinių praradimų, lyginant su...

Vadyba
2019.04.18
„Auga group“ dovana darbuotojams – akcijos 7

Lietuvos ekologiškų produktų gamintoja „Auga group“ savo valdomų įmonių darbuotojams paskirstys 2,55 mln.

Rinkos
2019.04.18
„Alibaba“ įkūrėjas: dirbti 12 val. per parą, 6 dienas per savaitę – palaima Premium 14

Kai vis aktyviau diskutuojama apie darbo savaitės trumpinimą bei tokio pokyčio naudą darbuotojams, Jacko Ma,...

Vadyba
2019.04.17
Darbuotojus motyvuoja robotai Algis ir Pūkis Premium

Robotai ir darbų automatizacija dažnai įsivaizduojami kaip žmogiškosios darbo jėgos priešai. Tačiau bent jau...

Vadyba
2019.04.17
Pesimistinis scenarijus: iki 2030 m. Lietuvoje liks 2,4 mln. gyventojų 40

Per ateinančius šešerius metus žmonių skaičius Lietuvoje gali sumažėti iki 2,5 mln. žmonių, o iki 2030 m.

Vadyba
2019.04.16
Vilniaus kino klasteris siekia užsienio dėmesio Baltijos regionui Verslo tribūna

Kartu su „Kino pavasariu“ neseniai praūžė ir svarbiausias metų kino industrijos renginys Lietuvoje „Meeting...

Paslaugos
2019.04.16
Kaip išlikti įsitraukus į savo darbą

Darbuotojo įsitraukimas – naudingas ne tik jį samdančiai įmonei, bet ir pačiam darbuotojui. Naujas tyrimas...

Vadyba
2019.04.15
Kai liežuvis tampa CEO priešu – įmonei tai gali brangiai kainuoti

Kartais nereikšminga frazė gali sukelti sumaištį, ypač jei tą frazę ištarė vadovas. Vadybos specialistai...

Vadyba
2019.04.14
Dėl prastos komunikacijos darbuotojai nori mesti darbą 2

Vidinė komunikacija – svarbus įmonės sėkmės veiksnys. Jis ne tik daro įtaką bendrovės finansiniams...

Vadyba
2019.04.13
Kokia „Amazon“ įkūrėjo J. Bezoso metinė alga 9

Jeffo Bezoso, JAV prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjo ir turtingiausio pasaulio žmogaus, darbo užmokestis...

Vadyba
2019.04.13
Kaip „Danske Bank“ darbuotojų mokymo trukmę sumažino 5 kartus Premium 12

Standartizuoti veiklos procesai įmonėje padeda darbuotojams taupyti laiką bei įgalina juos dirbti...

Vadyba
2019.04.12
Teatras ir verslas: ko iš režisierių gali išmokti vadovai? Verslo tribūna

Teatras ir verslas yra panašūs tuo, kad tiek spektaklio premjerą, tiek verslo projektų sėkmę nulemia stipri...

Rinkodara
2019.04.11
Kaip „Air Asia“ CEO 0,26 USD vertės bendrovę išaugino iki milijardinio verslo 1

Sėkmingam vadovui svarbu ne tik mokėti keistis pačiam, bet ir gebėti suburti gabių specialistų komandą,...

Vadyba
2019.04.11
Paskirta nauja švietimo, mokslo ir sporto viceministrė 1

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje darbą pradėjo nauja viceministrė Kornelija Tiesnesytė, kuruojanti...

Vadyba
2019.04.11
Ateities profesijai specialistų reikia jau dabar Verslo tribūna

Nors praėjusiame dešimtmetyje mobilusis telefonas tebuvo daiktas paskambinti anksti ryte ar vėlai vakare, kai...

Ateities miestas
2019.04.11
Pamatyti, kad darbuotojas išeis, galima prieš 9 mėnesius 5

Pirmieji ženklai, signalizuojantys apie kolektyvo nario būsimą pabėgimą iš įmonės, matyti likus 9 mėnesiams...

Vadyba
2019.04.10
Darbas ne biure – nauja norma, su kuria darbdaviai turi susitaikyti

Galimybė dirbti nebūtinai biure yra nauja norma tarp darbuotojų. Be to, renkantis darbovietę vis didesniu...

Vadyba
2019.04.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau