Stipriausia rytdienos verslo valiuta – skaidrumas ir reputacija

Publikuota: 2016-11-22
„Skaidrumas kaip niekada anksčiau tampa svarbia sėkmingo verslo modelio dalimi. Lietuvoje skaidriai veikiančios įmonės jau įsitikino, kad būtent tokia veikla gerina įmonės reputaciją ir stiprina prekės ženklą, mažina verslo valdymo rizikas, didina vartotojų pasitikėjimą ir produktų bei paslaugų patrauklumą rinkoje“, įsitikinusi Rūta Skyrienė, asociacijos „Investors Forum“ vykdomoji direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Skaidrumas kaip niekada anksčiau tampa svarbia sėkmingo verslo modelio dalimi. Lietuvoje skaidriai veikiančios įmonės jau įsitikino, kad būtent tokia veikla gerina įmonės reputaciją ir stiprina prekės ženklą, mažina verslo valdymo rizikas, didina vartotojų pasitikėjimą ir produktų bei paslaugų patrauklumą rinkoje“, įsitikinusi Rūta Skyrienė, asociacijos „Investors Forum“ vykdomoji direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Apie tai, kas laukia ateityje ir kaip ruoštis pokyčiams įvairiausiose srityse verslas mąsto nuolatos – kūrybiškumas, gebėjimas keistis ir neatsilikti nuo dinamiško ritmo tampa esmine išgyvenimo sąlyga. Įvairių pasaulinių tyrimų duomenimis, ateities verslą formuos keletas tendencijų, į kurias jau šiandien turėtų įsiklausyti norintys pirmauti konkurencingumo varžybose. Viena jų – organizacijų skaidrumas, besismelkiantis ir į viešąjį, ir į privatų sektorių. Pagyvėjimas šioje srityje jaučiamas ir Lietuvoje – vis daugiau įmonių veiklos skaidrumą suvokia kaip verslo higienos standartą ir suranda būdų prisidėti prie etiško verslo bangos.

Dar šių metų pavasarį asociacijos „Investors' forum“ atliktas Lietuvos investuotojų pasitikėjimo indekso tyrimas parodė, jog viena didžiausią nerimą mūsų šalyje investuojančioms bendrovėms keliančių sričių – verslo etika ir skaidrumas. Vis dėlto daugėja lietuviško kapitalo įmonių, kurios socialinės atsakomybės ir sąžiningumo nebelaiko dirbtinai verslui primestomis svetimybėmis.

„Skaidrumas kaip niekada anksčiau tampa svarbia sėkmingo verslo modelio dalimi. Įmonė, siekianti didinti vartotojų lojalumą savo prekės ženklui, pirmiausiai turi kurti pasitikėjimą. Ir ne tik veikdama skaidriai bei atsakingai, bet ir nepamiršdama informuoti visuomenės, klientų, partnerių apie savo veiklą, rezultatus, darbuotojus ir savininkus, įsipareigojimą veikti skaidriai, poveikį aplinkai. Lietuvoje skaidriai veikiančios įmonės jau įsitikino, kad būtent tokia veikla gerina įmonės reputaciją ir stiprina prekės ženklą, mažina verslo valdymo rizikas, didina vartotojų pasitikėjimą ir produktų bei paslaugų patrauklumą rinkoje,“ – teigia Rūta Skyrienė, iniciatyvos „Baltoji banga“ tarybos pirmininkė.

Įmonės ir organizacijos siekiančios, kad atsakingas verslas Lietuvoje taptų taisykle, o ne išimtimi, jau devynerius metus jungiasi prie skaidraus verslo iniciatyvos „Baltoji Banga“. Visas jas vienija atsakinga verslo praktika: bendrovės įsipareigoja veikti skaidriai ir sąžiningai, griežtai pasisako prieš neetišką elgesį viešuosiuose pirkimuose, jų organizatorių ar komisijos narių papirkinėjimą ar nelegalių priemonių naudojimą kitų konkurso dalyvių atžvilgiu, ne mažiau svarbu ir sąžiningai bei laiku sumokami mokesčiai valstybei bei skaidrus atsiskaitymas su darbuotojais.

Auganti skaidrumo banga

Prisijungimas prie skaidraus verslo projekto – tarsi vieša deklaracija apie savo vertybes, o kartu ir įsipareigojimas prieš visuomenę, klientus, darbuotojus. Tuo įsitikinęs ir prieš keletą metų prie „Baltosios bangos“ prisijungusios bendrovės „Daumantai LT“ vadovas Robertas Neimontas. Žinodami bendrovės požiūrį į verslą, prie iniciatyvos jungtis kompaniją paskatino prekybos partneriai. „Mano nuomone, socialinė atsakomybė yra neatskiriama pažangaus verslo dalis. Į šią sąvoką telpa ir įstatymų laikymasis, ir sąžiningas požiūris į žmones, partnerius, klientus, garbingi atlyginimai ir skaidri veikla. Man, kaip vadovui, tai atrodo paprastesnis būdas gyventi ir veikti, o garsiai deklaruodamas savo darbo stilių esu ramus, jog sprendimus priimu teisingai ir atsakingai. Beje, pastebiu, kad ir užsienio partneriai vis dažniau pageidauja, kad bendrovėje būtų veikiantis socialinės atsakomybės kodeksas. Tad prisijungimas prie skaidrų ir atsakingą verslą vienijančios iniciatyvos buvo natūralus ir logiškas mūsų kompanijos žingsnis,“ – pasakoja p. Neimontas. Bendrovė savo pavyzdžiu įrodė, jog socialiai atsakingas verslas gali ne tik išgyventi, bet ir pasiekti įspūdingų rezultatų.

Atsakingai veiklą vykdančias įmones kalbėti apie tai garsiai bei viešai skatina ir siekis populiarinti skaidrumo idėją – juk puikiai žinoma, kad geras pavyzdys užkrečiamas. Ne vieną įmonę jungtis prie iniciatyvos „Baltoji banga“ pakvietė ar paragino partneriai: tiekėjai, užsakovai, produkcijos platintojai. Tad viešas skaidrių veiklos principų deklaravimas ir įsipareigojimas yra tarsi naudingas virusas, padedantis plačiai pasklisti skaidraus verslo praktikai. „Tvirtai tikėjome, kad kartu su jau prisijungusiomis prie projekto įmonėmis atsakingai elgtis paskatinsime ir kitas Lietuvos bendroves – kai skaidriai vykdai įsipareigojimus valstybei, darbuotojams ar tiekėjams, jie tavimi pasitiki. Natūralu, kad veikdamas skaidriai ir atsakingai, to paties tikiesi ir iš savo partnerių. Rezultatus tikrai matome – turime atsidavusius darbuotojus, pažangius ir atsakingus žaliavų tiekėjus ir bendradarbiaujančius klientus,“ – tvirtina AB „Nordic Sugar Kėdainiai“ vadovas Jesper Rokkjaer Thomassen.

Bendrovė „Daumantai LT“ įsilieti į „Baltosios bangos“ įmonių gretas pakvietė ir keletą kitų Kėdainių regiono įmonių. Viena jau prisijungusių – krematoriumo projektą Kėdainių laisvojoje ekonominėje zonoje įgyvendinusi kompanija „K2 LT“. Jos vadovas Vytenis Labanauskas pasakoja, jog apsispręsti dėl skaidraus ir atviro veiklos būdo paskatino ne tik propaguojamos vertybės, bet ir emociškai jautrus veiklos pobūdis – laidojimo verslo paslaugos, – kur etikos klausimas itin svarbus. „K2 LT“ apie visus savo vykdomus ar dar tik planuojamus veiksmus viešai informuoja šalies visuomenę, palaiko glaudžius ryšius su vietos bendruomene. Šiais metais bendrovės vadovybė ir darbuotojai pasirašė bendrą protokolą, kuriuo įsipareigojo užtikrinti įmonės veiklos procesų skaidrumą, diegti įmonėje antikorupcines priemones ir užkardyti kelią bet kokiems neteisėtiems veiksmams. „Dar prieš pradėdami statyti krematoriumą atlikome miesto gyventojų apklausą ir atsižvelgdami į palankius šio tyrimo rezultatus pradėjome statybas. Ir dabar prieš priimdami daugelį sprendimų konsultuojamės su vietos savivaldos institucijomis bei suinteresuotomis grupėmis. Didelį dėmesį skyrėme ir skiriame aplinkosaugai: krematoriume įdiegėme pažangiausią Rytų Europoje įrangą, nuo teršalų saugančią aplinką, klientams siūlome rinktis ekologiškus produktus. Mums patiems tokios nuostatos atrodė savaime suprantamos ir būtinos, norint vykdyti šią specifinę veiklą, tad galima sakyti, jog bendrovės prisijungimas prie „Baltosios bangos“ buvo natūralus skaidrios veiklos žingsnis link jau teisiškai apibrėžtų įmonės socialinės atsakomybės (ĮSA) standartų,“ – pasakoja p. Labanauskas.

Kuria pasitikėjimą verslu

Nors prie iniciatyvos besijungiančios įmonės šį žingsnį grindžia ne tik tiesiogine nauda kompanijai, jos taip pat esama: projekto dalyviams suteikiamas verslo bendruomenėje pripažintas skaidraus verslo ženklas „Baltoji banga“. Šiuo ženklu pažymėti produktai ar simbolis komunikacinėse priemonėse tiesiogiai tarnauja jį turinčiam verslui, liudydamas apie jo pilietiškumą, etiško verslo kultūrą ir rūpestį kompanijos reputacija. O patikimumas ir geras vardas šiandien – itin tvirta valiuta, kuria grindžiami santykiai su partneriais ir klientais yra gerokai stipresni, o ir užmegzti juos daug paprasčiau.

Kad įmones elgtis etiškai labiausiai motyvuoja galutiniai vartotojai – prekių ir paslaugų pirkėjai, kurių akyse verslas siekia įgauti konkurencinį pranašumą – patvirtina ir anksčiau minėtas investuotojų nuomonės tyrimas. „Baltosios bangos“ nariai taip pat tikina, kad įmonės atsakomybę, rūpestį darbuotojų ir visos visuomenės gerove žymintis ženklinimas suteikia konkurencingumo jų prekėms ir paslaugoms. Vis dėlto kalbinti verslininkai įsitikinę ir tuo, kad atsakingas ir etiškas elgesys yra tiesiog privalomas ir teisingas veiklos būdas. „Pastaruoju metu visuomenė vis dažniau teikia pirmenybę socialiai atsakingų įmonių paslaugomis ar produktams. Akivaizdu, jog tai yra įmonėms paskata ir vis daugiau jų jungiasi prie tokių iniciatyvų kaip „Baltoji banga“. Ir tai yra pažanga – kuo daugiau Lietuvos bendrovių viešai rodys savo atsakomybę, tuo bus daugiau skaidrumo visame šalies versle, tuo bus greičiau išsivaduota iš sovietinės sistemos vadybos ir mąstymo palikimo. Taip pat gerės ir verslininkų įvaizdis, kuris buvo gana kontroversiškas nuo pat pirmųjų nepriklausomybės metų,“ – įsitikinęs p. Labanauskas.

Tam pritaria ir Robertas Neimontas: „Žinoma, Lietuvos nepriklausomybės aušroje kurtas jaunas Lietuvos verslas nevengė įvairių veiklos būdų ir formų, gal ir ne visada jie buvo sąžiningi ir tinkami. Sunku ir dabar besikuriančiam verslui, kuriam pirmieji veiklos metai būna tikrai finansiškai sudėtingi. Tačiau įmonei bręstant ir stiprėjant keičiasi ir požiūris, galiausiai pamatoma, jog negarbingas verslas yra tiesiog netvarus. Šįmet apie tai kalbėjomės ir su JE Prezidente Dalia Grybauskaite, kuri lankėsi mūsų kompanijoje 25 metų veiklos sukakties proga. Mūsų požiūriai sutampa: tikiu, jog tik stiprus, atsakingas ir garbingas verslas kuria stiprią valstybę, kurioje visiems gera gyventi.“

Vartotojai keičiasi

„Baltosios bangos“ simbolis Lietuvoje yra pirmasis ir kol kas vienintelis ženklas, žymintis atsakingą bei skaidrų verslą. Verslo bendruomenei bei žiniasklaidai jau gerai pažįstamas bangos simbolis pamažu skinasi kelią ir į vartotojų sąmonę – 2016 m. kartu su tyrimų bendrove RAIT atlikto tyrimo duomenimis, „Baltosios bangos“ ženklą jau žino 15 procentų Lietuvos gyventojų. Tas pats tyrimas atskleidė ir daugiau verslui reikšmingų įžvalgų: net pusė apklaustųjų nurodė, jog iš socialiai atsakingos, ekologiškai ir skaidriai veikiančios įmonės rinktųsi net ir palyginus su alternatyvomis brangesnę prekę ar paslaugą.

Verslo nuomonę apie skaidrumą keičia ir ateinanti naujoji karta, kurių požiūris į neetišką verslo elgesį yra gerokai griežtesnis nei jų tėvų ar senelių. „Verslas Lietuvoje skaidrėja ir kuo toliau, tuo labiau, – pripažįsta ir p. Thomassen. – Šį procesą spartina ir užaugusi nauja karta bei ateinančios užsienio investicijos.“ Jeigu vyresnioji verslo bendruomenės ir visuomenės dalis prie neskaidrios veiklos yra įpratusi ir savo įpročių keisti neketina, tai Y bei Z kartos atstovai savo karjeros ar pirkimo prioritetus dėliojasi jau pagal visiškai kitokią, etikos, socialinės atsakomybės, skaidrumo principais papildytą skalę. Šios būsimų darbuotojų ir vartotojų kartos atstovai jau šiandien sudaro pusę pasaulio gyventojų, tad nesunku nuspėti, kad etikos standartų besilaikantis verslas ateityje jaunuosius talentus neabejotinai pritrauks daug lengviau.

FOTOGALERIJA Skaidraus verslo iniciatyvos „Baltosios bangos“ bendrovės (3 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kaip pozityvus šūkis padėjo įsukti milijoninį marškinėlių verslą

Kai amerikiečiai broliai Bertas ir Johnas Jacobsai sugalvojo meninius gebėjimus pritaikyti versle, tikrai...

Vadyba
13:28
Patvirtinti BDAR reikalavimus įdiegiantys Lietuvos įstatymai

Nors jau prieš daugiau kaip mėnesį visoje Europos Sąjungoje įsigaliojo naujus reikalavimus duomenų apsaugos...

Verslo aplinka
2018.06.30
Geidžiamiausi darbdaviai: kurių algų medianos didžiausios 1

„Sodros“ skelbiami vieši algų duomenys leidžia pasidairyti po geidžiamiausių šių metų darbdavių mokamą darbo...

Vadyba
2018.06.30
Moterys prie vairo – galimybė kelti ekonomiką 2

Saudo Arabijoje šią savaitę buvo panaikintas paskutinis pasaulyje galiojęs draudimas vairuoti moterims. Taip...

Verslo aplinka
2018.06.30
Verslininkės – tarp 100 Lietuvos moterų, kuriomis didžiuojasi viso pasaulio lietuviai 8

Atskleistas Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio proga sudarytas šimtukas – jame verslo lyderės Lietuvoje,...

Vadyba
2018.06.29
Seimo sprendimas prijungti Sporto universitetą prie LSMU prieštarauja Konstitucijai 4

Seimo sprendimas prijungti Lietuvos sporto universitetą (LSU) prie Lietuvos sveikatos mokslų universiteto...

Vadyba
2018.06.29
Lietuviai kurs prototipą, leisiantį stresą valdyti virtualioje realybėje 1

UAB „Žmogaus studijų centras“ kurs prototipą, leisiantį stresą valdyti virtualioje realybėje.

Vadyba
2018.06.28
Kaip įmonėje išlaikyti aukščiausio lygio vadovą Premium 1

Rasti kompetentingą vadovą ypač mažose rinkose – sudėtinga, todėl įmonėms apsimoka pačioms investuoti į...

Vadyba
2018.06.28
Kokios valstybės labiausiai traukia talentus 2

Dar niekada taip darbuotojų iš užsienio nemasino Vokietija, o Didžioji Britanija praranda savo anksčiau...

Vadyba
2018.06.27
Sudarytas pasaulio turistų sąrašas, lietuviai – prie labiausiai nepatekintų 1

Rusai yra laimingiausi turistai pasaulyje, o ispanai – pikčiausi. Į sudarytą turistų reitingą pateko ir...

Vadyba
2018.06.27
Užsieniečiai po studijų Lietuvoje galės likti metams 1

Seimas vienbalsiai nubalsavo už tai, kad Lietuvoje studijuojantys ar mokslinius tyrimus atliekantys trečiųjų...

Vadyba
2018.06.27
Lemiamas futbolo mūšis su Pietų Korėja Vokietijai kainuos šimtus milijonų 5

Trečiadienį Vokietijos rinktinė susikaus su Pietų Korėja svarbiame mūšyje, kurio kaina – ne tik bilietas į...

Vadyba
2018.06.27
Verslo pradžia: kada pirkti veikiančią įmonę naudingiau nei kurti patiems Premium

Tie, kurie įsigyja dirbančią įmonę, išvengia verslo kūrimo klaidų ir gali pradėti dirbti iš karto. Vis dėlto...

Vadyba
2018.06.26
Ligoninė apsisprendė: gydytojų algas kelia iki 3.000 Eur, slaugytojoms mokės 1.000 23

Respublikinė Vilniaus psichiatrijos ligoninė praneša kelianti algas. Pasak ligoninės vadovo, gydytojo...

Didžiausių Lietuvos darbdavių algų medianos gegužę 5

Papildomai viešinami „Sodros“ duomenys leidžia atidžiau pažiūrėti, kokios algos vyrauja 20-yje didžiausių...

Vadyba
2018.06.26
TOP 20 įmonių didžiausi atlyginimai gegužę: vidurkiai ir medianos 12

Jau antrą mėnesį „Sodra“ viešina daugiau duomenų apie Lietuvos įmonių mokamus atlyginimus. Šie duomenys...

Vadyba
2018.06.25
„Tiffany & Co.“ rado būdų, kaip priversti Y kartą pamėgti prabangą ir deimantus Premium 1

Prabangių juvelyrinių dirbinių JAV mažmenininkė „Tiffany & Co.“ suprato, kad senoji prekių ženklo legenda,...

Vadyba
2018.06.25
Panevėžio statybos trestas išsirinko valdybos pirmininką

AB Panevėžio statybos trestas (PST) valdybos pirmininku išrinko Remigijų Juodviršį, kuris valdybai vadovavo...

Vadyba
2018.06.25
Japonas gavo baudą, nes pietų pertrauką pradėjo trimis minutėmis anksčiau

Japonijoje valstybės tarnautojas buvo nubaustas už tai, kad nuolatos kelias minutes prieš prasidedant...

Vadyba
2018.06.25
Mentorius sutaupo 5 metus ieškojimų ir išlaidų, bet gali ir supykdyti Premium

Kai jauni verslininkai bando stotis ant kojų ar sėkmės atveju siekia suvaldyti neplanuotą augimą, retas...

Vadyba
2018.06.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau