Stipriausia rytdienos verslo valiuta – skaidrumas ir reputacija

Publikuota: 2016-11-22
„Skaidrumas kaip niekada anksčiau tampa svarbia sėkmingo verslo modelio dalimi. Lietuvoje skaidriai veikiančios įmonės jau įsitikino, kad būtent tokia veikla gerina įmonės reputaciją ir stiprina prekės ženklą, mažina verslo valdymo rizikas, didina vartotojų pasitikėjimą ir produktų bei paslaugų patrauklumą rinkoje“, įsitikinusi Rūta Skyrienė, asociacijos „Investors Forum“ vykdomoji direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Skaidrumas kaip niekada anksčiau tampa svarbia sėkmingo verslo modelio dalimi. Lietuvoje skaidriai veikiančios įmonės jau įsitikino, kad būtent tokia veikla gerina įmonės reputaciją ir stiprina prekės ženklą, mažina verslo valdymo rizikas, didina vartotojų pasitikėjimą ir produktų bei paslaugų patrauklumą rinkoje“, įsitikinusi Rūta Skyrienė, asociacijos „Investors Forum“ vykdomoji direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Apie tai, kas laukia ateityje ir kaip ruoštis pokyčiams įvairiausiose srityse verslas mąsto nuolatos – kūrybiškumas, gebėjimas keistis ir neatsilikti nuo dinamiško ritmo tampa esmine išgyvenimo sąlyga. Įvairių pasaulinių tyrimų duomenimis, ateities verslą formuos keletas tendencijų, į kurias jau šiandien turėtų įsiklausyti norintys pirmauti konkurencingumo varžybose. Viena jų – organizacijų skaidrumas, besismelkiantis ir į viešąjį, ir į privatų sektorių. Pagyvėjimas šioje srityje jaučiamas ir Lietuvoje – vis daugiau įmonių veiklos skaidrumą suvokia kaip verslo higienos standartą ir suranda būdų prisidėti prie etiško verslo bangos.

Dar šių metų pavasarį asociacijos „Investors' forum“ atliktas Lietuvos investuotojų pasitikėjimo indekso tyrimas parodė, jog viena didžiausią nerimą mūsų šalyje investuojančioms bendrovėms keliančių sričių – verslo etika ir skaidrumas. Vis dėlto daugėja lietuviško kapitalo įmonių, kurios socialinės atsakomybės ir sąžiningumo nebelaiko dirbtinai verslui primestomis svetimybėmis.

„Skaidrumas kaip niekada anksčiau tampa svarbia sėkmingo verslo modelio dalimi. Įmonė, siekianti didinti vartotojų lojalumą savo prekės ženklui, pirmiausiai turi kurti pasitikėjimą. Ir ne tik veikdama skaidriai bei atsakingai, bet ir nepamiršdama informuoti visuomenės, klientų, partnerių apie savo veiklą, rezultatus, darbuotojus ir savininkus, įsipareigojimą veikti skaidriai, poveikį aplinkai. Lietuvoje skaidriai veikiančios įmonės jau įsitikino, kad būtent tokia veikla gerina įmonės reputaciją ir stiprina prekės ženklą, mažina verslo valdymo rizikas, didina vartotojų pasitikėjimą ir produktų bei paslaugų patrauklumą rinkoje,“ – teigia Rūta Skyrienė, iniciatyvos „Baltoji banga“ tarybos pirmininkė.

Įmonės ir organizacijos siekiančios, kad atsakingas verslas Lietuvoje taptų taisykle, o ne išimtimi, jau devynerius metus jungiasi prie skaidraus verslo iniciatyvos „Baltoji Banga“. Visas jas vienija atsakinga verslo praktika: bendrovės įsipareigoja veikti skaidriai ir sąžiningai, griežtai pasisako prieš neetišką elgesį viešuosiuose pirkimuose, jų organizatorių ar komisijos narių papirkinėjimą ar nelegalių priemonių naudojimą kitų konkurso dalyvių atžvilgiu, ne mažiau svarbu ir sąžiningai bei laiku sumokami mokesčiai valstybei bei skaidrus atsiskaitymas su darbuotojais.

Auganti skaidrumo banga

Prisijungimas prie skaidraus verslo projekto – tarsi vieša deklaracija apie savo vertybes, o kartu ir įsipareigojimas prieš visuomenę, klientus, darbuotojus. Tuo įsitikinęs ir prieš keletą metų prie „Baltosios bangos“ prisijungusios bendrovės „Daumantai LT“ vadovas Robertas Neimontas. Žinodami bendrovės požiūrį į verslą, prie iniciatyvos jungtis kompaniją paskatino prekybos partneriai. „Mano nuomone, socialinė atsakomybė yra neatskiriama pažangaus verslo dalis. Į šią sąvoką telpa ir įstatymų laikymasis, ir sąžiningas požiūris į žmones, partnerius, klientus, garbingi atlyginimai ir skaidri veikla. Man, kaip vadovui, tai atrodo paprastesnis būdas gyventi ir veikti, o garsiai deklaruodamas savo darbo stilių esu ramus, jog sprendimus priimu teisingai ir atsakingai. Beje, pastebiu, kad ir užsienio partneriai vis dažniau pageidauja, kad bendrovėje būtų veikiantis socialinės atsakomybės kodeksas. Tad prisijungimas prie skaidrų ir atsakingą verslą vienijančios iniciatyvos buvo natūralus ir logiškas mūsų kompanijos žingsnis,“ – pasakoja p. Neimontas. Bendrovė savo pavyzdžiu įrodė, jog socialiai atsakingas verslas gali ne tik išgyventi, bet ir pasiekti įspūdingų rezultatų.

Atsakingai veiklą vykdančias įmones kalbėti apie tai garsiai bei viešai skatina ir siekis populiarinti skaidrumo idėją – juk puikiai žinoma, kad geras pavyzdys užkrečiamas. Ne vieną įmonę jungtis prie iniciatyvos „Baltoji banga“ pakvietė ar paragino partneriai: tiekėjai, užsakovai, produkcijos platintojai. Tad viešas skaidrių veiklos principų deklaravimas ir įsipareigojimas yra tarsi naudingas virusas, padedantis plačiai pasklisti skaidraus verslo praktikai. „Tvirtai tikėjome, kad kartu su jau prisijungusiomis prie projekto įmonėmis atsakingai elgtis paskatinsime ir kitas Lietuvos bendroves – kai skaidriai vykdai įsipareigojimus valstybei, darbuotojams ar tiekėjams, jie tavimi pasitiki. Natūralu, kad veikdamas skaidriai ir atsakingai, to paties tikiesi ir iš savo partnerių. Rezultatus tikrai matome – turime atsidavusius darbuotojus, pažangius ir atsakingus žaliavų tiekėjus ir bendradarbiaujančius klientus,“ – tvirtina AB „Nordic Sugar Kėdainiai“ vadovas Jesper Rokkjaer Thomassen.

Bendrovė „Daumantai LT“ įsilieti į „Baltosios bangos“ įmonių gretas pakvietė ir keletą kitų Kėdainių regiono įmonių. Viena jau prisijungusių – krematoriumo projektą Kėdainių laisvojoje ekonominėje zonoje įgyvendinusi kompanija „K2 LT“. Jos vadovas Vytenis Labanauskas pasakoja, jog apsispręsti dėl skaidraus ir atviro veiklos būdo paskatino ne tik propaguojamos vertybės, bet ir emociškai jautrus veiklos pobūdis – laidojimo verslo paslaugos, – kur etikos klausimas itin svarbus. „K2 LT“ apie visus savo vykdomus ar dar tik planuojamus veiksmus viešai informuoja šalies visuomenę, palaiko glaudžius ryšius su vietos bendruomene. Šiais metais bendrovės vadovybė ir darbuotojai pasirašė bendrą protokolą, kuriuo įsipareigojo užtikrinti įmonės veiklos procesų skaidrumą, diegti įmonėje antikorupcines priemones ir užkardyti kelią bet kokiems neteisėtiems veiksmams. „Dar prieš pradėdami statyti krematoriumą atlikome miesto gyventojų apklausą ir atsižvelgdami į palankius šio tyrimo rezultatus pradėjome statybas. Ir dabar prieš priimdami daugelį sprendimų konsultuojamės su vietos savivaldos institucijomis bei suinteresuotomis grupėmis. Didelį dėmesį skyrėme ir skiriame aplinkosaugai: krematoriume įdiegėme pažangiausią Rytų Europoje įrangą, nuo teršalų saugančią aplinką, klientams siūlome rinktis ekologiškus produktus. Mums patiems tokios nuostatos atrodė savaime suprantamos ir būtinos, norint vykdyti šią specifinę veiklą, tad galima sakyti, jog bendrovės prisijungimas prie „Baltosios bangos“ buvo natūralus skaidrios veiklos žingsnis link jau teisiškai apibrėžtų įmonės socialinės atsakomybės (ĮSA) standartų,“ – pasakoja p. Labanauskas.

Kuria pasitikėjimą verslu

Nors prie iniciatyvos besijungiančios įmonės šį žingsnį grindžia ne tik tiesiogine nauda kompanijai, jos taip pat esama: projekto dalyviams suteikiamas verslo bendruomenėje pripažintas skaidraus verslo ženklas „Baltoji banga“. Šiuo ženklu pažymėti produktai ar simbolis komunikacinėse priemonėse tiesiogiai tarnauja jį turinčiam verslui, liudydamas apie jo pilietiškumą, etiško verslo kultūrą ir rūpestį kompanijos reputacija. O patikimumas ir geras vardas šiandien – itin tvirta valiuta, kuria grindžiami santykiai su partneriais ir klientais yra gerokai stipresni, o ir užmegzti juos daug paprasčiau.

Kad įmones elgtis etiškai labiausiai motyvuoja galutiniai vartotojai – prekių ir paslaugų pirkėjai, kurių akyse verslas siekia įgauti konkurencinį pranašumą – patvirtina ir anksčiau minėtas investuotojų nuomonės tyrimas. „Baltosios bangos“ nariai taip pat tikina, kad įmonės atsakomybę, rūpestį darbuotojų ir visos visuomenės gerove žymintis ženklinimas suteikia konkurencingumo jų prekėms ir paslaugoms. Vis dėlto kalbinti verslininkai įsitikinę ir tuo, kad atsakingas ir etiškas elgesys yra tiesiog privalomas ir teisingas veiklos būdas. „Pastaruoju metu visuomenė vis dažniau teikia pirmenybę socialiai atsakingų įmonių paslaugomis ar produktams. Akivaizdu, jog tai yra įmonėms paskata ir vis daugiau jų jungiasi prie tokių iniciatyvų kaip „Baltoji banga“. Ir tai yra pažanga – kuo daugiau Lietuvos bendrovių viešai rodys savo atsakomybę, tuo bus daugiau skaidrumo visame šalies versle, tuo bus greičiau išsivaduota iš sovietinės sistemos vadybos ir mąstymo palikimo. Taip pat gerės ir verslininkų įvaizdis, kuris buvo gana kontroversiškas nuo pat pirmųjų nepriklausomybės metų,“ – įsitikinęs p. Labanauskas.

Tam pritaria ir Robertas Neimontas: „Žinoma, Lietuvos nepriklausomybės aušroje kurtas jaunas Lietuvos verslas nevengė įvairių veiklos būdų ir formų, gal ir ne visada jie buvo sąžiningi ir tinkami. Sunku ir dabar besikuriančiam verslui, kuriam pirmieji veiklos metai būna tikrai finansiškai sudėtingi. Tačiau įmonei bręstant ir stiprėjant keičiasi ir požiūris, galiausiai pamatoma, jog negarbingas verslas yra tiesiog netvarus. Šįmet apie tai kalbėjomės ir su JE Prezidente Dalia Grybauskaite, kuri lankėsi mūsų kompanijoje 25 metų veiklos sukakties proga. Mūsų požiūriai sutampa: tikiu, jog tik stiprus, atsakingas ir garbingas verslas kuria stiprią valstybę, kurioje visiems gera gyventi.“

Vartotojai keičiasi

„Baltosios bangos“ simbolis Lietuvoje yra pirmasis ir kol kas vienintelis ženklas, žymintis atsakingą bei skaidrų verslą. Verslo bendruomenei bei žiniasklaidai jau gerai pažįstamas bangos simbolis pamažu skinasi kelią ir į vartotojų sąmonę – 2016 m. kartu su tyrimų bendrove RAIT atlikto tyrimo duomenimis, „Baltosios bangos“ ženklą jau žino 15 procentų Lietuvos gyventojų. Tas pats tyrimas atskleidė ir daugiau verslui reikšmingų įžvalgų: net pusė apklaustųjų nurodė, jog iš socialiai atsakingos, ekologiškai ir skaidriai veikiančios įmonės rinktųsi net ir palyginus su alternatyvomis brangesnę prekę ar paslaugą.

Verslo nuomonę apie skaidrumą keičia ir ateinanti naujoji karta, kurių požiūris į neetišką verslo elgesį yra gerokai griežtesnis nei jų tėvų ar senelių. „Verslas Lietuvoje skaidrėja ir kuo toliau, tuo labiau, – pripažįsta ir p. Thomassen. – Šį procesą spartina ir užaugusi nauja karta bei ateinančios užsienio investicijos.“ Jeigu vyresnioji verslo bendruomenės ir visuomenės dalis prie neskaidrios veiklos yra įpratusi ir savo įpročių keisti neketina, tai Y bei Z kartos atstovai savo karjeros ar pirkimo prioritetus dėliojasi jau pagal visiškai kitokią, etikos, socialinės atsakomybės, skaidrumo principais papildytą skalę. Šios būsimų darbuotojų ir vartotojų kartos atstovai jau šiandien sudaro pusę pasaulio gyventojų, tad nesunku nuspėti, kad etikos standartų besilaikantis verslas ateityje jaunuosius talentus neabejotinai pritrauks daug lengviau.

FOTOGALERIJA Skaidraus verslo iniciatyvos „Baltosios bangos“ bendrovės (3 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Augo nekvalifikuotų darbuotojų ir reklamos spcialistų pajamos

Pernai labiausiai augo nekvalifikuotų darbuotojų, rinkodaros specialistų, mėsininkų ir dailidžių pajamos.

Finansai
11:59
Pas partnerius į Vilnių iš Kauno keliavo per Graikiją

Kuo naujesnė idėja, tuo sunkiau gali rasti būdų jai įgyvendinti, taip pat – atrasti ir tinkamų partnerių. Vis...

Pramonė
08:55
Vaikėjanti visuomenė: nesuaugusiųjų kaprizai

Didžiųjų valstybių prezidentai pastaraisiais metais stebina samurajiškais sprendimais. Vis dėlto politiniai...

Verslo klasė
2018.03.31
Už agresyvų bendravimą atleistas padavėjas: aš ne grubus, aš prancūzas

Padavėjas iš Kanados buvo atleistas iš darbo, nes su kolegomis elgėsi agresyviai ir nepagarbiai. Vyriškis su...

Vadyba
2018.03.31
Geidžiamiausių darbdavių algos: bankų proveržis 6

Paskelbti nauji „Sodros“ duomenys leidžia pažiūrėti, kokie vidutiniai atlyginimai sausio mėn. vyravo įmonėse,...

Vadyba
2018.03.31
Į miškus taikosi nomenklatūra: į aukštus postus pretenduoja buvę urėdai Premium 1

Tarp pretendentų vadovauti VĮ Valstybinių miškų urėdijos (VMU) regioniniams padaliniams yra ir buvusių...

Agroverslas
2018.03.30
IRT specialistų algos Lietuvoje: kas ir kur uždirba daugiausiai 8

Naujas rinkos tyrimas rodo, kad informacinių ir ryšių technologijų (IRT) specialistų vidutinės algos...

Vadyba
2018.03.30
BDAR: kaip ruošiasi mobiliųjų programėlių valdytojai  Premium

Įmonės, prekėms ar paslaugoms parduoti naudojančios mobiliąsias programėles, sako, kad prisitaikyti prie...

Perskaičiavo: iki 2020 m. Lietuvoje reikės 13.300 IRT specialistų 13

Per ateinančius 3 metus įmonėms papildomai reikės apie 13.300 įvairių informacinių ir ryšių technologijų...

Vadyba
2018.03.29
Jekaterina Rojaka palieka „Luminor“ banką 16

Ekonomistė Jekaterina Rojaka paskelbė po 15 metų darbo paliekanti „Luminor“ banką (anksčiau „DnB Nord“).

Vadyba
2018.03.29
Vadovai bus baudžiami, jei darbuotojams Niujorke po darbo valandų siųs el. laiškus 6

Niujorkas (JAV) gali tapti dar vienu miestu, kuriame darbuotojams pasibaigus darbo dienai nebebus galima...

Vadyba
2018.03.28
Pasikeitė „Ergo Insurance SE“ Lietuvos filialo vadovas 4

Nuo trečiadienio draudimo paslaugas teikiančio „Ergo Insurance SE” Lietuvos filialo generalinio direktoriaus...

Vadyba
2018.03.28
„Kitron“ augina ir „Boxer“: pernai apyvarta kilo beveik 30% Premium 1

Sparčiai augantis elektronikos poreikis norvegiško kapitalo elektronikos gamybos paslaugų UAB „Kitron“...

Pramonė
2018.03.28
Po akcijų sandorio atsistatydina du „Linas Agro Group“ valdybos nariai

Iš AB „Linas Agro Group“ valdybos traukiasi du nariai. Vienas jų atsistatydina dėl parduotų akcijų, kitas dėl...

Vadyba
2018.03.28
Dėl buvusių urėdų postų varžosi po keturis kandidatus

Į VĮ Valstybinės miškų urėdijos (VMU) 26 regioninių padalinių vadovų postus pretenduoja 106...

Agroverslas
2018.03.28
BDAR: kaip legaliai vykdyti darbuotojų atranką   Premium

Milžiniškomis baudomis grasinantis naujasis ES bendrasis asmens duomenų reglamentas (BDAR, angl. GDPR) palies...

Vadyba
2018.03.28
Jei darbuotojui nepatinka biuras – atsisakoma ir darbo pasiūlymo 8

Jei „tūkstantmečio“ kartos atstovui nepatinka biuras, jis gali atsisakyti darbo pasiūlymo.

Vadyba
2018.03.27
Didžiausių Lietuvos darbdavių algos vasarį 2

„Sodros“ pateikti duomenys leidžia pažiūrėti, kiek vidutiniškai mokėjo didžiausi Lietuvos darbdaviai šių metų...

Vadyba
2018.03.27
Bandė šalia prekės teikti ir paslaugą, bet po vieno karto numojo ranka Premium 4

Sakoma, kad klientai viską nori gauti iš vienų rankų, tačiau UAB Apdailos namų patirtis tai neigia: pabandę...

Lietuvos oro uostus palieka dar vienas direktorius 2

Valstybinės įmonės Lietuvos oro uostų (LOU) vadovybėje – dar vienas pasikeitimas. Pirmadienį pranešta apie...

Transportas
2018.03.26

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau