Diena su Vakarų laivų gamyklos vadovu: 26 m. vienoje įmonėje

Publikuota: 2015-10-23
Atnaujinta 2015-10-23 17:49
„Verslo žinios“

Kol prie įvažiavimo į AB „Vakarų laivų gamykla“ (VLG) teritoriją apsaugos darbuotojai ieško mums su fotografu skirtų leidimų, pasijuntu lyg įvažiuočiau į atskirą miestą. Viena didžiausių inžinerinės pramonės įmonių grupių Lietuvoje, vienijanti 23 įvairios specializacijos bendroves, įsikūrusi didžiuliame 53 ha plote.

Laikrodis rodo tik 6.40, tačiau VLG teritorijoje jau verda aktyvus gyvenimas. Darbo diena tiek įmonių administracijose, tiek gamybos cechuose čia prasideda 7 val. ryto.

Arnoldas Šileika, VLG įmonių grupės generalinis direktorius, savo darbo dieną pradeda dar anksčiau. Prie darbo stalo jis įprastai sėda gerokai prieš 6 val.

„Man, kaip vyturiui, rytinis laikas yra pats produktyviausias ir brangiausias. Niekas neblaško ir netrukdo, galiu susikoncentruoti ir atlikti daug svarbių darbų“, – mus pasitikdamas sako jis bei kviečia į kavos klubą. Taip čia vadinama virtuvėlė, į kurią ryte VLG administracijos darbuotojai suguža bendram kavos ritualui.

Po jo su p. Šileika išsiruošiame pasivaikščioti po gamyklos teritoriją. Tai dar vienas kasdienis ritualas.

„Kasdien apie 30-40 minučių skiriu pasivaikščiojimui po gamybos cechus. Man svarbu pabendrauti su žmonėmis, savo akimis pamatyti, kaip vyksta darbas. Šį įprotį įgijau dar dirbdamas gamybos vadovu, jo nekeičiu ir tapęs generaliniu direktoriumi“, – pasakoja 26-erius metus šioje įmonėje dirbantis p. Šileika.

VLG – pirmoji ir vienintelė jo darbovietė. Baigęs universitetą jis įsidarbino laivų vamzdžių gamybos ceche, kur iš pradžių dirbo meistro padėjėju, o paskui meistru.

„Vėliau dirbau medžio apdirbimo cecho viršininko pavaduotoju, paskui tapau vamzdžių cecho viršininku, tada – gamybos direktoriumi, o nuo 2001 m. einu dabartines pareigas“ – kilimą karjeros laipteliais apžvelgia p. Šileika.

12 mln. valandų

Kol apsiginklavę šalmais, akiniais, liemenėmis ir antbačiais su vadovu keliaujame po VLG įmonių grupės gamybos cechus, savo akimis pamatome, kokia sudėtinga laivų statybos ir remonto pramonė.

Dauguma VLG įmonių vienaip ar kitaip susijusios su laivais: juos projektuoja, stato, remontuoja, modernizuoja, iš metalo pjauna detales laivams, gamina ir remontuoja laivų vamzdynus, variklius, dažo korpusus, gamina metalo konstrukcijas ir kt.

„Pagaminti automobiliui reikia 23 valandų, 3.000 detalių, o jis sveria 1,9 t. Pagaminti boingui reikia 50.000 valandų, 103.000 detalių, o jis sveria 254 t. Pastatyti laivui reikia 12 mln. valandų, 1 mln. detalių, o jo svoris siekia net 18.000 t“, – laivo statybos proceso sudėtingumą iliustruoja p. Šileika.

Dairantis po gamybines patalpas stebina nepriekaištinga tvarka ir švara. Tai ir trejus metus bendrovėje naudojamos „Lean“ sistemos nuopelnas. Ponas Šileika įsitikinęs, jog švara ceche byloja apie tai, kaip įmonėje valdomi procesai, todėl į cechą įžengęs užsakovas greitai gali susidaryti pirmą įspūdį apie bendrovę.

Sparčiu žingsniu eidami per teritoriją praeiname pro antrinės VLG įmonės „Vakarų laivų remonto“ dokus. Juose darbas verda pamainomis visą parą, nes laivų remonto terminai trumpi, šiame versle labiausiai konkuruojama jais ir kainomis.

Šiuo metu laivai remontuojami trijuose dokuose, o ateityje planuojama įsigyti naują, skirtą remontuoti „Panamax“ ir „Post – Panamax“ dydžio laivams. Šią investiciją bus galima įgyvendinti, kai uosto direkcija išgilins Malkų įlanką. Planuojama, kad tai bus padaryta 2019 m.

„Labai laukiame, nes tai mums leis ne tik laivų remonto, bet ir krovos verslą pakelti į visai kitą lygį“, – sako vadovas.

Šiuo metu VLG grupės įmonė „Vakarų krova“ pagal krantinių gylį yra sekliausia uoste, todėl nauji gyliai itin svarbūs tolesnei sėkmingai jos veiklai.

Sinergijos svarba

Grįžęs iš rytinio pasivaikščiojimo po gamybos cechus, p. Šileika darbo drabužius pakeičia kostiumu ir sėda prie kompiuterio.

9 val. į erdvų jo darbo kabinetą pradeda rinktis trijų strateginių VLG įmonių – „Vakarų Baltijos laivų statyklos“, „Vakarų laivų remonto“ ir „Vakarų konstrukcijų“ – vadovai. Bendras šių įmonių vadovų susirinkimas vyksta kiekvieną ketvirtadienį.

„Projektai, kuriuos vykdome, yra didžiuliai ir labai sudėtingi, tik visi kartu mes galime juos atlikti sėkmingai, todėl labai svarbi bendra visų grupės įmonių sinergija“, – pažymi p. Šileika bei sako, jog kontrolinį VLG akcijų paketą valdantis Estijos pramonės koncernas „BLRT Grupp“ siekia, jog komandine dvasia gyventų visose jo valdomosebendrovėse.

„Mūsų akcininkai laivų remonto įmones dar valdo ir Estijoje bei Suomijoje, todėl vis dažniau ragina galvoti apie bendrą visų įmonių strategiją. Vieni iš kitų daug mokomės, dalijamės gerąja patirtimi, ir tai duoda nemažą pridėtinę vertę“, – teigia pašnekovas.

Jis džiaugiasi, jog akcininkai suteikia daug laisvės planuojant ateitį. Konkretūs tikslai nėra nuleidžiami iš viršaus, o strategija, ateities planai dėliojami kartu su grupės įmonių vadovais ir paskui derinami su akcininkais.

Kas ketvirtį koncerne vyksta susirinkimai, kur aptariami pasiekti rezultatai ir dėliojami svarbiausi akcentai ateičiai.

Veikla globali

Rytinio susirinkimo VLG grupėje smagiu akcentu tampa išvakarėse vykusi VŽ konferencija įmonių vadovams. Joje dalyvavęs p. Šileika su kolegomis pasidalija įspūdžiais ir labiausiai įsiminusiomis pranešėjų mintimis. Jis pasidžiaugia, jog analitikų pateiktos įžvalgos apie pasaulinės ekonomikos perspektyvas – gana pozityvios ir prielaidų recesijoms nėra.

„Esame eksportuojanti kompanija, mūsų veikla globali, todėl daugiau priklausome ne nuo Lietuvos, o pasaulio ekonomikos tendencijų. Nuolat aktyviai sekame, kas vyksta viename ar kitame ekonomikos sektoriuje, mums svarbiose rinkose“, – jau vėliau paaiškins p. Šileika. Tuo metu vykstančiame susirinkime aptariami šiuo metu įgyvendinami svarbiausi projektai, jų terminai, tariamasi dėl naujų klientų pritraukimo galimybių. Darbinę atmosferą vis praskaidrina vieno ar kito susirinkimo dalyvio pašmaikštavimas.

„Vienas iš VŽ konferencijos pranešėjų vakar sakė, jog lietuviai yra patys geriausi ir to patys nežino. Palinkėsiu, jog tai ir įrodytumėte“, – nuo juokaujančių kolegų neatsilieka ir p. Šileika.

Tiesa, vėliau vykstančiame susirinkime su VLG grupės teisininkais juokų beveik nėra. Valanda prabėga vadovui su jais intensyviai aptarinėjant įvairius juridinius reikalus.

Kontraktas ant servetėlės

O tada ateina metas pietums. VLG teritorijoje veikia kelios valgyklos, tačiau p. Šileika pietauti visada važiuoja į miestą. Sako taip prasiblaškantis, pailsintis ir susitelkiantis produktyviai antrai dienos pusei.

Skirtingai nei automobilių užkimštame Vilniuje, tuščiomis Klaipėdos gatvėmis centrą pasiekiame vos per kelias minutes. Taupydami laiką renkamės dienos pietus, p. Šileika kelias minutes sprendžia mėsainio ir lašišos dilemą, bet pasirenka žuvį.

Kol laukiame patiekalų, vadovas dalijasi linksmais prisiminimais apie įvairius nutikimus darbe, kurių – daugybė. Ar būtumėte pagalvoję, jog pirmąją sutartį dėl naujo laivo statybos su verslininku iš Norvegijos p. Šileika pasirašė ant servetėlės.

„Visą dieną bandžiau gauti tą kontraktą, bet nepavyko. Galutinai sąlygas suderėjome vakarieniaudami, nė vienas neturėjome popieriaus, todėl parašus teko dėti ant stalo servetėlės“, – prisimindamas seną istoriją juokiasi vadovas.

O mes pastebime, kad 26-eri metai vienoje įmonėje turbūt glumina net ir „galvų medžiotojus“.

„Turbūt, nors pasiūlymų turėjau ir ne vieną. Bet savo ateitį sieju su šia įmone, dar tikrai ne viską nuveikiau, iššūkių užtenka“, – šypsosi p. Šileika.

Nuolatinis mokymasis

Vadovo darbe monotonijos nedaug, ką bekalbėti, kai vadovauji 23 įmonių grupei, kurioje dirba 2.000 žmonių.

Ponas Šileika sako, jog be geros komandos tą daryti būtų sunku: „Turiu puikią vadovų komandą, kuri atsakinga už skirtingas veiklos sritis. Jie turi pakankamai didelius įgaliojimus ir atsakomybes, tad daug dalykų sprendžia savarankiškai. Man svarbu apie kiekvieną veiklą laiku gauti objektyvų vaizdą. Tai leidžia sprendimus priimti ne tada, kai kažkas jau įvyko, o tada, kai dar galiu turėti įtakos tam, kas įvyks“.

Valdyti įmonių grupę padeda ir įdiegta verslo valdymo sistema, kuri nuolatos tobulinama, modernizuojama. Valdymas sudėtingas, nes nuolat tenka derinti įvairiausius interesus: akcininkų, užsakovų, darbuotojų, skirtingų grupės įmonių. Ponas Šileika pastebi, kad kiekvienai kompanijai reikia sudaryti sąlygas augti ir veikti efektyviai, o tai labai priklauso nuo visos grupės valdymo efektyvumo. Todėl nuolat galvojama, kaip gerinti verslo valdymo efektyvumą, kuo daugiau dalykų perkelti į skaitmeninę erdvę.

„Vadovavimas yra nuolatinis mokymasis iš visų įmanomų šaltinių: knygų, seminarų, kitų žmonių patirčių. Juk vadovu negimstama, juo tampama. Todėl reikia būti nuolatiniame tobulėjimo procese. Pats mokaisi, mokai kitus, o kitų mokymas vėl priverčia tave kažko naujo mokytis. Nuolatinis judėjimas į priekį yra didžiulė vertybė“, – gerdamas popietinę espresso kavą dėsto VLG vadovas.

Madų nediktuoja

Po pietų važiuojame į Klaipėdos centre įsikūrusią „Vakarų Baltijos laivų statyklą“. Tai vienintelė VLG įmonė, kuri veikia kitoje miesto dalyje nei visos kitos.

„Laivų statybos verslas iš Europos vis labiau krypsta į Pietryčių Aziją, todėl man smagu, jog Lietuvoje apskritai išliko tokia veikla kaip laivų statyba. Tačiau nereikia turėti iliuzijų, jog mes laivų statyboje diktuosime madas“, – vairuodamas sako p. Šileika.

Anot jo, laivų statybos veikla Europoje kuo toliau, tuo labiau bus nišinė, orientuota į specializuotų, didelę pridedamąją vertę turinčių laivų segmentą.

„Serijinę gamybą reikia pamiršti, masiniai laivai gaminami Azijoje ir jie niekada negrįš į Europą. Mums lieka tas segmentas, kuris reikalauja daug inžinerinių kompetencijų“, – teigia jis. Todėl VLG grupės ateitis – tai laviravimas tarp savo sukurtų produktų statybos ir dalyvavimo Europos laivų statybos grandinėje tiekiant tam tikras dalis.

Ponas Šileika sako, jog šiuo metu visai grupė aktyviai ieško produkto, kurį patys projektuotų, gamintų ir parduotų. Jį būtų galima tobulinti, atsižvelgiant į rinkos poreikius.

Veikia grandinėje

Bekalbėdami apie VLG grupės vietą laivų statybos ir remonto pramonėje atvažiuojame į laivų statyklą, kur 12.30 prasideda kitų metų „Vakarų Baltijos laivų statyklos“ biudžeto pristatymas ir aptarimas.

Prieš kelis metus išgyvenusi sudėtingą laikotarpį, kai trūko užsakymų, o apyvarta ženkliai sumenko, ši dukterinė VLG įmonė grįžo į sėkmės kelią ir paskutiniu metu vos spėja įgyvendinti gaunamus užsakymus.

Todėl susirinkime daug dėmesio skiriama ir darbo jėgos trūkumo klausimui. Kitąmet būtina įdarbinti bent 60 naujų darbuotojų, kurių rasti sudėtinga.

Per trumpą kavos pertraukėlę iki kito susitikimo, kuriame numatyta pristatyti laivų statykloje diegiamą naują gamybos valdymo programą, randu laiko vadovo pasiteirauti apie jo darbo vertinimą.

„Akcininkams aktualūs ne tik ekonominiai grupės rodikliai, bet ir daug kitų parametrų kaip gamybos efektyvumas, projektų įvykdymo terminai, užsakovų aptarnavimas ir kt. Visi jie rodo, kiek tvarus yra finansinis rezultatas, kurį mes pasiekėme“, – sako p. Šileika.

Jo teigimu, ne mažiau svarbūs jo darbo vertintojai yra ir užsakovai: „Dirbu grandinėje, kur yra trys svarbios grandys: akcininkai, užsakovai, darbuotojai. Jos visos labai svarbios ir tarpusavyje susijusios. Jei bus patenkinti darbuotojai, bus patenkinti užsakovai, jei užsakovai bus patenkinti, bus patenkinti akcininkai, nes kuo daugiau užsakymų turėsime, tuo geresnių finansinių rezultatų pasieksime“.

Nuo darbo atitraukia tenisas

Iš laivų statyklos grįžtame į pagrindinį VLG biurą Klaipėdos pietinėje dalyje. Čia numatytas vadovo susitikimas su UAB „Vakarų krova“ vadovu ir darbuotojais.

Lyg ir darbo pabaiga, nes laikrodis rodo 16 valandą. Anksčiau darbo dieną pradedantys VLG darbuotojai ją anksčiau ir baigia, tačiau ne vadovas. Iš biuro jis paprastai išeina apie 18 vakaro, o jei yra skubių darbų, ir dar vėliau.

Grįžęs namo visiškai nuo darbo p. Šileika taip pat neatitrūksta. Juokauja, jog tai, kiek apie jį galvoja, priklauso nuo to, kiek kartų vakare pasitikrina elektroninį paštą.

Šeštadienis vadovui taip pat darbo diena, mažiausiai pusdienį jis praleidžia biure. Sekmadienį į darbą nevažiuoja, bet elektroninį paštą vis tiek tikrina.

„Labai myliu šį darbą, darbas su laivais man įdomus. O juk svarbiausia, kad būtų įdomu tai, ką darai. Apskritai vadovo darbo laikas nėra ribotas“, – į mano užuominą apie darboholizmą atsako p. Šileika, darbo rūpesčius užmirštantis tik lauko teniso aikštelėje. Jį vadovas žaidžia tris vakarus per savaitę ir sako, jog jam tai geriausias atsipalaidavimo būdas.

Komentarai prie šio straipsnio negalimi, dėl neapykantos skatinimo ar patyčių kurstymo
 

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Trys žingsniai bebaimės bendrovės link Premium

Baimė bendrovės kolektyve užkerta kelią tobulėti ir daro žalą ne tik darbuotojų moralei, bet ir įmonės...

Vadyba
2019.01.18
„Tesla“ naikina 3.000 darbo vietų 8

Elektromobilių gamintoja „Tesla“ po sunkių praėjusių metų nusprendė sumažinti savo darbo jėgą 7%. Tai...

Vadyba
2019.01.18
Kaip samdomam vadovui užsitarnauti sprendimų laisvę Premium

Verslo įkūrėjui atsitraukti nuo tiesioginio vadovavimo – rizikinga, bet naujas vadovas dažnai ateina su...

Vadyba
2019.01.17
Kurios Lietuvos įmonės pernai sukūrė daugiausia naujų darbo vietų Premium 19

„Verslo žinių“ sudarytame daugiausia pernai naujų darbo vietų sukūrusių bendrovių sąraše dominuoja logistikos...

Vadyba
2019.01.16
Rinkodaros ir pardavimų jungtuvės „Deeper“ - galimybė augti ar eksperimentas Premium 1

Išmaniųjų echolotų žvejybai gamintoja „Deeper“, pernai nepasiekusi tikslų ir ieškodama galimybių augti, be...

Rinkodara
2019.01.16
Vadovų viliojimo pamokos: regionų bendrovės ne ten deda akcentus Premium 1

Regionuose veikiančios bendrovės neslepia, kad pasamdyti norimos kvalifikacijos vadovą, kuris sutiktų dirbti...

Vadyba
2019.01.16
Registrų centras dėl pertvarkos apie atleidimą įspėjo 241 darbuotoją 5

Valstybės įmonė Registrų centras gruodį apie galimą atleidimą įspėjo 241 darbuotoją, rodo Užimtumo tarnybos...

Vadyba
2019.01.14
3 iliuzijos, kurios klaidina darbuotojų ieškantį verslą 17

Konkurencinę kovą norinčios laimėti bendrovės nekalba apie darbuotojų pritraukimą, jos galvoja, kaip...

Rinkodara
2019.01.13
Kodėl bent pusvalandis, rastas pabendrauti su jaunimu, atsiperka

Kai patyręs verslininkas pradedančiajam pataria, ką daryti, o kokių klaidų vengti, pastarojo verslas...

Vadyba
2019.01.13
Siūlo darbą švyturio prižiūrėtojams Kalifornijoje už 130.000 USD 1

Jeigu norisi kardinalių pokyčių, galbūt vertėtų pakeisti darbą. Pavyzdžiui, tapti istorinio švyturio...

Vadyba
2019.01.12
„Ford“ ir „Jaguar Land Rover“ atleidžia tūkstančius darbuotojų 2

Automobilių gamintojos „Ford“ ir „Jaguar Land Rover“ vienu metu pranešė apie planus naikinti po kelis...

Vadyba
2019.01.11
Pertvarkomas Raudonasis Kryžius atleidžia dalį darbuotojų

Tvaresne organizacija užsimojęs tapti Lietuvos Raudonasis Kryžius (LRK) ėmė atleidinėti darbuotojus,...

Vadyba
2019.01.11
Kaip išmatuoti atsakingumą? 7

Įsivažiavus ekonomikai, verslo įmonių produktyvumui ir investicijoms, jau keleri metai didžiausias darbdavių...

Vadyba
2019.01.11
Nedarbo lygis gruodį paaugo iki 8,9% 14

Nedarbas sausio pradžioje buvo 8,9% – 0,7 proc. punkto daugiau nei ankstesnį mėnesį. Sausio 1 dieną Lietuvoje...

Vadyba
2019.01.10
„Lietuvos geležinkeliai“ turi naują vidaus audito vadovą 7

AB „Lietuvos geležinkeliai“ vidaus audito skyriaus vadovu paskyrė Tomą Radėną, kuris bus tiesiogiai...

Vadyba
2019.01.10
Nedarbo lygis ES šalyse: nuo 1,9 iki 18,6% 18

Lapkričio mėnesį nedarbo lygis Europos Sąjungoje (ES) sudarė 6,7%, tačiau tarp šalių išlieka milžiniški...

Vadyba
2019.01.09
Rytų Europa desperatiškai vilioja darbuotojus, Lietuva neatsilieka Premium 3

Skrydžių bilietai emigrantams, auklės ir darbo vietos sutuoktiniams – tai vienos iš daugelio Rytų ir Vidurio...

Vadyba
2019.01.09
„RB Rail“ darbuotojų atrankai planuoja skirti 82.000 Eur

Baltijos šalių europinės vėžės geležinkelio projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą koordinuojanti bendra trijų...

Vadyba
2019.01.09
Raumenų prisiauginusios „YIT Lietuvos“ vadovas – apie planus ir iššūkius Premium 2

Suomijos statybos korporacijai YIT sujungus savo įmones Lietuvoje, į ypač aštrios konkurencijos rinką...

Statyba ir NT
2019.01.09
Drąsieji skolinasi nebūtinai banke: kokiems klausimams pasirengti Premium 4

Kuo sparčiau įmonė auga, tuo labiau jai reikia pinigų tiek investicijoms, tiek apyvartinėms lėšoms. Anksčiau...

Vadyba
2019.01.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau