„Alnos“ verslo kronikos: pakilimai, klaidos ir išmoktos pamokos

Publikuota: 2015-10-11
Valentinas Milaknis, "Alnos" valdybos narys. Herkaus Milaševičiaus nuotr.
Valentinas Milaknis, "Alnos" valdybos narys. Herkaus Milaševičiaus nuotr.
 

Viena seniausių mūsų šalies IT įmonių „Alna“ įkurta tais laikais, kai populiariausias verslas buvo pirkti ir parduoti. Tačiau Valentinas Milaknis, „Alnos“ įkūrėjas, nusprendė imtis paslaugų – programuoti.

Rugsėjį „Alnos“ įmonių grupei priklausanti „DoxLogics“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Vertybinių popierių biržų operatore ir kapitalo rinkų technologijų tiekėja „Nasdaq“. Iki tarptautinio pripažinimo 1989 m. įkurtai „Alnai“ teko nueiti ilgą ir duobėtą kelią.

„Šioks toks avantiūrizmas mums buvo nesvetimas. Keliaudavome daug, leisdavomės į žygius kalnų upėmis. Plaukiant 5-osios kategorijos upe būna momentų, kai matai, kaip ji horizonte dingsta, nes staiga krinta žemyn. Taip ir su tuometiniu verslu: nežinojome, kas vyks po mėnesio kito“, — šypsodamasis paralelę veda p. Milaknis.

Praėjusio amžiaus paskutiniais dešimtmečiais jis dirbo tuometiniame „Komprojekte“ ir stengėsi automatizuoti įvairius statybų procesus: pavyzdžiui, su konstrukcijomis, šildymo sistemomis susijusius skaičiavimus. Klientai, tuometiniai statybų projektavimo institutai, buvo išsibarstę po visą Sovietų Sąjungą.

Artėjant devintajam dešimtmečiui ir prie Sovietų Sąjungos vairo stojus Michailui Gorbačiovui, ėmė rastis galimybių kurti verslus.

„Pranešiau direktoriui, kad keliese svarstome kurti kooperatyvą. Iš tiesų įkūriau jį vienas. Iš pradžių dar mėginau derinti su darbu, tačiau po kelių mėnesių supratau, kad nieko nebus, ir iš darbo išėjau. Geri draugai davė patalpas. Tokia ir buvo pradžia: sėdi tuščiame kambaryje, niekas neskambina, atlyginimo irgi niekas nemoka. Įtampos buvo sočiai“, — pirmuosius žingsnius prisimena p. Milaknis.

Pamažu prie jo prisidėjo bendraminčių. Pavyko rasti klientų. Iš pradžių su nuomotais kompiuteriais dirbusi bendrovė galiausiai sukrapštė pinigų pirmajam savo kompiuteriui. Tuomet tokiai skaičiavimo mašinai, lyg kokiam automobiliui, įsigyti reikėjo gauti paskyrą.

„Pirkti SM tipo skaičiavimo mašiną važiavome į Gomelį Baltarusijoje. Rubliais tas kompiuteris mums kainavo beprotiškai daug – apie 150.000. Taip, tiek jau buvome užsidirbę kooperatyve. Nors brangiai, be proto džiaugėmės jį nusipirkę. Antrą kartą taip pat džiaugėmės jį laiku pardavę ir atsiėmę tuos pačius pinigus“, — šypsosi p. Milaknis.

Pirma krizė

Verslo džiaugsmai ir rūpesčiai tekėjo sava vaga. Tuo pat metu Lietuvą žadino Sąjūdis, šalį krėtė Sausio 13-osios įvykiai, paskelbta šalies nepriklausomybė, po jos – blokada. Dar vėliau – uždarytos sienos į Rytus.

„Uždarytos sienos mums reiškė pirmą verslo krizę. Turėjome išmokti gyventi dirbdami tik Lietuvoje. Buvo akivaizdu, kad vien programuoti nebegalime. „Alnoje“ tuo metu jau dirbo apie 30 žmonių, o verslo padėtis buvo tokia, kad sunku ir atlyginimus išmokėti. Su dalimi darbuotojų teko atsisveikinti. Mūsų liko gal 13-a. Nusprendėme tiekti kompiuterius, prisikvietėme žmonių, kurie gebėjo juos taisyti. Pamažu mezgėsi ryšiai su užsienio kompiuterių gamintojais“, — pasakoja p. Milaknis.

Su šiuo virsmu susijusi dar viena istorija. Nebe milžinišką tų laikų skaičiavimo mašiną, o pirmą asmeninį kompiuterį „Alna“ įsigijo iš vieno kolūkio. Šis turėtus arklius buvo išsikeitęs į tris asmeninius kompiuterius.

„Tai buvo 1990 metai. Pirkome „Packard Bell“ gamintojo kompiuterį už 60.000 rublių. Kaip didžiuodamiesi mes į jį žiūrėjome! O jis mums ir pranašiškas buvo, nes po kelerių metų tapome šio gamintojo atstovu Baltijos šalims“, — kalba „Alnos“ įkūrėjas.

Pasak jo, neišsipildžiusi svajonė – partnerystė su JAV informacinių technologijų milžine IBM. Tačiau susiklostė ilgalaikiai santykiai su „Hewlett Packard“, kuriai „Alna“ atstovavo per platintojus Suomijoje.

„Ryšiai su Vakarų įmonėmis buvo puiki mokykla. Turėjome į ką lygiuotis“, — kalba p. Milaknis ir prisimena, kad 1993-aisiais buvo susiklosčiusi paradoksali situacija. Kompiuterių pardavimai strigo, tad pradėta prekiauti Rytų Vokietijoje gamintomis elektrifikuotomis rašomosiomis mašinėlėmis, kurių tais metais parduota daugiau nei kompiuterių.

„Iš šios veiklos 1999 m. gimė „Alnos biuro sistemos“, kuri su amerikiečių bendrove „Office1“ pasirašė franšizės sutartį tiekti biuro prekes. „Office1“ turėjo aiškią savo filosofiją, kaip organizuoti prekybą, kokiose vietose kurtis, kaip įrengti parduotuves, sandėlius. Mes sparčiai išsiplėtėme 5 miestuose“, — prisimena p. Milaknis.

Vien pardavimais prekybos vietose įmonė neapsiribojo ir žengė į segmentą „verslas verslui“, kai biuro prekės pagal ilgalaikes sutartis buvo tiekiamos įmonėms.

„Turėdami „Office1“ franšizę, kurią turėjo „Alnos biuro sistemos“, sukūrėme vardą „Daily Service“. Veikėme visose trijose Baltijos šalyse. Turėjome vieną centralizuotą sandėlį, o šį kūrėme vadovaudamiesi Eliyahu Goldratto apribojimų teorija. Goldrattas mokė mus asmeniškai – nors ne visus jo patarimus pritaikėme, buvo nuostabu semtis žinių iš jo paties, o ne iš knygų“, — kalba p. Milaknis.

Apskritai, anot jo, verslo pasaulis yra nuostabus, kad suteikia progų susitikti be galo įdomių, įžvalgių žmonių ir iš jų mokytis.

Beje, pasak p. Milaknio, derybos su „Office1“ vadovu dėl franšizės mokesčio buvo vienos iš įsimintiniausių jo praktikoje.

„Mums tuo metu buvo sunku, mokėti mokestį nuo apyvartos neišgalėjome. Tai visuomet ir sakėme. Drauge jautėme, kad amerikiečiams svarbu būti Baltijos šalyse. Derybose svarbu nuoseklumas: užimtą poziciją išlaikyti ir susirašinėjant, ir bendraujant tiesiogiai. Tad galiausiai sutarėme dėl sau palankaus franšizės mokesčio“, — pasakoja p. Milaknis.

Kitą reikšmingą žingsnį bendrovė žengė 2006 m., kai nutraukusi franšizę pradėjo „Alnos biurų sistemų“ pardavimo procesą.

„Vyko didelis tarptautinis konkursas. Įsigyti įmonę pretendavo trys rinkos bendrovės. Tai buvo be galo įdomi patirtis. Daug išmokome iš pirkti pretenduojančių bendrovių. Pavyzdžiui, viena iš jų, amerikiečių įmonė, atliko ir antikorupcinį tyrimą. Jie atsargiai vertino ir ryšius su klientais. Net šių dienų akimis žvelgiant, Europai dar toloka iki tokios verslo etikos“, — vertina p. Milaknis.

„Alnos“ įkūrėjas pabrėžia, kad parduoti dalį verslo yra su grupės filosofija deranti praktika. Pasak jo, ir šiuo metu bendrovė valdo keletą su produktais susijusių projektų, kuriuos dar šiek tiek paauginus ir patobulinus po kelerių metų gali būti nuspręsta parduoti.

Bankų krizė

Pasak p. Milaknio, pirmuosius verslo metus trumpai galima būtų apibūdinti žodžiu „mokytis“. Nes mokytis teko visko: planuoti verslą, rasti tinkamų darbuotojų, vertinti klientus ir partnerius. Tačiau didžiausias trukdis buvo ne žinių ar patirties stoka, o infrastruktūros nebuvimas. Tai lėmė dar vieną skaudų smūgį „Alnai“.

„Mes turėjome sąskaitas ir Lietuvos inovaciniame akciniame, ir „Litimpex“ bankuose. Buvo tokia situacija, kai laimėjome Mokesčių inspekcijos konkursą tiekti kompiuterius. Ši pervedė mums per milijoną litų į sąskaitą Inovaciniame banke. Ir štai, girdime, kad banko neliko. Kaip ir pinigų. Buvo naujųjų išvakarės, metus baigėme puikiai, kolektyvas susirinko į viešbutį „Villon“ švęsti, o aš ir dar keli žmonės ėjome į tą šventę linkstančiais keliais, nes neturėjome supratimo, kaip reikės išgyventi“, — prisimena p. Milaknis.

Anot jo, išgelbėjo „Alnos“ įdirbis ir tai, kad įmonę jau kelerius metus audituodavo tarptautiniai auditoriai. Tad pasitelkus audituotas finansines ataskaitas ir tikslų planą, per kiek laiko atsiskaitys, pavyko įtikinti partnerius, kad šie duotų kompiuterius ir palauktų pinigų. Kiti 9–10 mėnesių buvo tikras išbandymas. Atsisakyti teko investicijų, plėtros planų, tačiau pavyko išgyventi.

„Darbuotojams leidome atšvęsti, o tada pranešėme apie padėtį. Mano galva, svarbiausia tokiais atvejais neaiškinti smulkiausių detalių ir be reikalo negąsdinti žmonių, tačiau suteikti tikėjimą, kad mums pavyks. Apskritai vienas iš svarbiausių lyderio versle vaidmenų – tikėjimas. Tikėjimas nauju projektu, naujomis galimybėmis. Gebėjimas uždegti darbuotojus tikėjimu yra verslo sėkmė“, — įsitikinęs p. Milaknis.

Nedaryk, ko neišmanai

Pasakodamas, iš kur sėmėsi pirmųjų verslo valdymo žinių, p. Milaknis rodo ir gerokai aptrintą mokyklinio sąsiuvinio storio gelsvą knygelę. Kai kurios joje sudėliotos mintys pabrauktos, paraštės išmargintos pastabomis. Beje, vienu iš knygelės patarimų – nesiimti verslo, kurio neišmanai, – p. Milaknis ėmė vadovautis tik po keleto nesėkmingų bandymų.

„Atrodo, kodėl nedaryti, jei gali daryti. Laimė, nesmarkiai nudegėme“, — juokiasi jis.

Vienas iš mėginimų plėtoti su programavimu ir kompiuteriais menkai bendro teturintį verslą buvo žingsnis į turizmą. Per pačią blokadą Palangoje buvo išsinuomoti poilsio namai „Žilvinas“ ir į Lietuvą pakviesta turistų iš užsienio. Pavyko atvežti kelias grupes iš Ukrainos, vieną – iš Suomijos.

„Greitai ir su mažais nuostoliais tą verslą pardavėme. Dabar mažai kas žino, kad „Alma littera“ iš pradžių buvo „Alna littera“. Šis verslas buvo sėkmingas, tačiau ne mūsų, tad sėkme galima laikyti, kad jį laiku pardavėme dabartiniams leidyklos akcininkams. Buvo ir prekybos drabužiais verslas. Laimė, laiku išsipardavėme su mažais nuostoliais“, — šypsosi p. Milaknis.

Vėl programuoti

Programavimo paslaugų bendrovė aktyviau vėl ėmėsi tik 1995-aisiais. Tuomet priimta daugiau programavimo, projektų valdymo specialistų. Imta dalyvauti dideliuose konkursuose. „Alna“ taip pat bendradarbiavo su JAV „Bentley“, kuriai sukūrė keletą produktų.

„Darbas su „Bentley“ buvo puiki patirtis, kuri išsirutuliojo į bendrovę „Alna Software“, — mini p. Milaknis.

Kaip vieną iš svarbiausių sprendimų versle p. Milaknis mini finansinį auditą. Skaidri audituota veikla įmonei gerokai palengvino partnerystę su užsienio bendrovėmis ir padėjo pritraukti investuotojų. 1997 m. „Baltic Republics Fund“ už 16% AB „Alna“ akcijų sumokėjo 2 mln. USD.

„Su galimu investuotoju derėjomės jau kuris laikas, tačiau artėjo terminas, iki kurio investavus 2 mln. USD galiojo pelno mokesčio lengvata. Mat šią lengvatą rengtasi naikinti. Tai buvo postūmis laiku baigti derybas. Jos buvo sudėtingos. Derėjosi atstovai iš JAV, Estijos, Lietuvos drauge su teisininkais. Pabaigoje jau buvome taip pavargę, kad į kai kuriuos niuansus kone numojome ranka“, — kalba p. Milaknis.

Drauge su išorės akcininku keitėsi ir verslo valdymas. Gautas pamokas p. Milaknis vertina kaip itin naudingas.

Anot jo, nors šiuo metu „Alnos“ įmonių grupės akcijos sutelktos šeimoje, prireikus būtų nedvejojama dėl išorės akcininko.

Rusijos krizė

Po kelerių sėkmingos veiklos metų verslui Lietuvoje kirto dar viena – Rusijos krizė. Tada p. Milaknis sako pajutęs, kad jam verslo įtampos tapo per daug. Perduoti „Alnos“ įmonių grupės vairo nebuvo kam, tačiau jis tvirtai nusprendė trauktis iš generalinio direktoriaus pareigų.

„Po manęs „Alna“ keitėsi. Kiekvienas vadovas įveda savo valdymo kultūrą. Mano valdymas gal kiek kietesnis, aš daug kontroliuoju. Dabar man „Alna“ labiausiai patinka tuo, kad vyrauja kolektyvinis, o ne vieno asmens valdymas, nes sujungus skirtingą patirtį ir žinias pasiekiama daugiau“, — pabrėžia verslo įkūrėjas.

Ponas Milaknis tuomet sulaukė kvietimo jungtis prie premjero Kubiliaus Vyriausybės ir eiti ūkio ministro pareigas.

„Į generalinius direktorius nebegrįžau. Bet ir tęsti politinę karjerą nenorėjau. Atidirbau tuos metus Vyriausybėje. Tai buvo trumpas, atsakingas ir nelabai išmanančio žmogaus darbas, bet stengiausi, kiek galėjau“, — kalba p. Milaknis.

Jo nuomone, svarbiausia verslui yra kurti savo produktus ir plėtoti su tais produktais susijusias bendroves. Vadovaujantis šiuo požiūriu, 2002 m. drauge su „Mikrolink“, kuri netrukus pasitraukė iš bendro verslo, įkurta bendrovė „DocLogix“ .

„Mikrolink“ nelabai tikėjo, kad mes ką nors su tuo produktu padarysime. Iš tiesų ėjosi sunkiai. Tik šiemet susiformavo komanda, kuri, tikiu, pasieks puikių rezultatų užsienyje. Namų rinkoje „DocLogix“ yra rinkos lyderė, tačiau mums reikia su juo keliauti į užsienio rinkas“, — įsitikinęs p. Milaknis.

Tvarumo paieškos

Pasak p. Milaknio, dabartinė siekiamybė – kad „Alna“ būtų tvari finansiškai valdymo, augimo, socialinės atsakomybės prasme.

„Finansinio tvarumo mums truko per krizę. Tačiau ne vien pinigai svarbu. Mes turime dirbti aplinkai, kurioje gyvename. Tvarumą stengiamės kurti per bendrovės strategiją. Dar tiksliname, kur einame, kokio valdymo, kokių kompetencijų norime, ką turime stiprinti. Turime vidinį socialinį tinklą ir iš jo aiškiai jaučiame bendrovės pulsą. Jis geras, yra daug žibančių akių. Visuomet apie tai svajojau“, — kalba p. Milaknis, tebedirbantis grupės valdyboje.

Straipsnis rugsėjo 30 d. publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir „VŽ Premium“.

FOTOGALERIJA PREMIUM "Alnos" verslo kronikos: pakilimai, klaidos ir išmoktos pamokos (5 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Verslo įkūrėjų patirtis: net ir nedidelė klaida kainuoja 

Verslo pradžioje klaidų pridaroma daugiausia – pirmaisiais metais uždaroma kone pusė pradėjusių dirbti...

Gazelė
2019.04.21
Pasitenkinimas darbu ima mažėti jau po vienų metų įmonėje

Pirmieji metai darbe – laimingiausi, vėliau entuziazmas, įsitraukimas bei motyvacija blėsta, rodo tyrimas.

Vadyba
2019.04.21
Ar jau esame pasirengę atvirai ir skaidriai kalbėti apie darbo užmokestį? 7

Lietuviams kalbėti apie atlygį dar tikrai nedrąsu. Tačiau poreikis gerinti darbuotojų patirtį – motyvuoti bei...

Vadyba
2019.04.20
Stresas darbe: pagrindiniai kaltininkai

Beveik pusė darbuotojų šiuo metu jaučia stresą savo darbe, rodo „LinkedIn“ tyrimas, kuris taip pat...

Vadyba
2019.04.20
Bankrutavo įmonė: ką daryti su savo karjera Premium

Darbo praradimas sukelia didelį stresą ir įtampą. Praktika rodo, kad nemalonų laikotarpį greičiau įveikia tie...

Vadyba
2019.04.19
Kalbėti reikia daryti – būtina spręsti socialines problemas pasitelkiant socialines inovacijas ir socialinį verslą Verslo tribūna

Balandžio 17d. Rise Vilnius, kasmetinio Socialinio verslo forumo išvakarėse aptarti socialinių inovacijų,...

2019.04.19
Fintech įmonės „Bankera“ ir „SpectroCoin“ plečiasi: įdarbins per 50 specialistų Lietuvoje Verslo tribūna

Lietuvių įkurtos finansinių technologijų įmonės — kriptovaliutų keitykla „SpectroCoin“ ir technologijų...

FinTech sprendimai
2019.04.19
Susirgusių lietuvių pajamos nukenčia mažiausiai Baltijos šalyse  4

Susirgę ir savaitę negalėdami dirbti Lietuvos gyventojai patirtų mažiausių finansinių praradimų, lyginant su...

Vadyba
2019.04.18
„Auga group“ dovana darbuotojams – akcijos 9

Lietuvos ekologiškų produktų gamintoja „Auga group“ savo valdomų įmonių darbuotojams paskirstys 2,55 mln.

Rinkos
2019.04.18
„Alibaba“ įkūrėjas: dirbti 12 val. per parą, 6 dienas per savaitę – palaima Premium 15

Kai vis aktyviau diskutuojama apie darbo savaitės trumpinimą bei tokio pokyčio naudą darbuotojams, Jacko Ma,...

Vadyba
2019.04.17
Darbuotojus motyvuoja robotai Algis ir Pūkis Premium

Robotai ir darbų automatizacija dažnai įsivaizduojami kaip žmogiškosios darbo jėgos priešai. Tačiau bent jau...

Vadyba
2019.04.17
Pesimistinis scenarijus: iki 2030 m. Lietuvoje liks 2,4 mln. gyventojų 40

Per ateinančius šešerius metus žmonių skaičius Lietuvoje gali sumažėti iki 2,5 mln. žmonių, o iki 2030 m.

Vadyba
2019.04.16
Vilniaus kino klasteris siekia užsienio dėmesio Baltijos regionui Verslo tribūna

Kartu su „Kino pavasariu“ neseniai praūžė ir svarbiausias metų kino industrijos renginys Lietuvoje „Meeting...

Paslaugos
2019.04.16
Kaip išlikti įsitraukus į savo darbą

Darbuotojo įsitraukimas – naudingas ne tik jį samdančiai įmonei, bet ir pačiam darbuotojui. Naujas tyrimas...

Vadyba
2019.04.15
Kai liežuvis tampa CEO priešu – įmonei tai gali brangiai kainuoti

Kartais nereikšminga frazė gali sukelti sumaištį, ypač jei tą frazę ištarė vadovas. Vadybos specialistai...

Vadyba
2019.04.14
Dėl prastos komunikacijos darbuotojai nori mesti darbą 2

Vidinė komunikacija – svarbus įmonės sėkmės veiksnys. Jis ne tik daro įtaką bendrovės finansiniams...

Vadyba
2019.04.13
Kokia „Amazon“ įkūrėjo J. Bezoso metinė alga 9

Jeffo Bezoso, JAV prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjo ir turtingiausio pasaulio žmogaus, darbo užmokestis...

Vadyba
2019.04.13
Kaip „Danske Bank“ darbuotojų mokymo trukmę sumažino 5 kartus Premium 12

Standartizuoti veiklos procesai įmonėje padeda darbuotojams taupyti laiką bei įgalina juos dirbti...

Vadyba
2019.04.12
Teatras ir verslas: ko iš režisierių gali išmokti vadovai? Verslo tribūna

Teatras ir verslas yra panašūs tuo, kad tiek spektaklio premjerą, tiek verslo projektų sėkmę nulemia stipri...

Rinkodara
2019.04.11
Kaip „Air Asia“ CEO 0,26 USD vertės bendrovę išaugino iki milijardinio verslo 1

Sėkmingam vadovui svarbu ne tik mokėti keistis pačiam, bet ir gebėti suburti gabių specialistų komandą,...

Vadyba
2019.04.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau