Verslo savininkų patirtis: diversifikuoti verta

Publikuota: 2015-08-28
„Matton“ nuotr.
„Matton“ nuotr.
 

Įvairiose šalyse produkciją parduodantys ar skirtingus verslus valdantys verslininkai laikosi vieningos nuomonės: diversifikuoti būtina, nes tai padeda išskaidyti riziką. Kita vertus, diversifikacija nesuteikia jokios garantijos, kad pasirinkusi žengti į naujas rinkas ar krepšelį nauju produktu papildžiusi įmonė suklestės.

Į klausimą, ar būtina diversifikuoti pardavimų rinkas ir produktus, teoretikai atsako trumpai: ne. Praktikai laikosi kiek kitos nuomonės.

„Praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje konsultantai man sutartinai kalbėjo apie globalizaciją ir siūlė susitelkti į pagrindinį verslą – maitinimą oro linijų bendrovėms.

Kitus verslus – restoranus, viešbučius – siūlė parduoti. Viskas gerai, kol esi tikras, kad oro linijų bendrovės maistą pirks. Tačiau jei tuomet būčiau paklausęs konsultantų, šiandien būčiau be nieko“, — „Verslo klasei“ yra sakęs Attila Dogudanas, maitinimo paslaugų bendrovės „Do&Co“ prezidentas, šiemet išrinktas Europos metų vadovu.

Pasak jo, po Rugsėjo 11 d. įvykių (2001 m. rugsėjo 11 d. teroristų užgrobti lėktuvai įsirėžė į Niujorke esančio Pasaulio prekybos centro pastatus ir Pentagono pastatą Arlingtone – VŽ) jo verslą ištempė kiti segmentai.

„Kai dirbi įvairiuose segmentuose, regionuose, žinai, kad, net kuriam nors jų ėmus strigti, gal ir bus sunku, tačiau nebankrutuosi“, - patirtimi dalijasi p. Dogudanas.

Pernai 13 šalių veikiančios „Do&Co“ apyvarta sudarė apie 1 mlrd. Austrijos šilingų (apie 726 mln. Eur).

Sekasi ne visiems

Yra skiriami keli diversifikavimo būdai. Vienas iš jų - bendrovės gali savo veiklą papildyti imdamos gaminti susijusius produktus ar teikti viena kitą papildančias paslaugas ir taip išplėsti klientų gretas. Arba įsigyti susijusiose rinkose veikiančias įmones, ir taip papildyti produktų krepšelį, prekybos vietų tinklą, klientų skaičių

Tiesa, net ir gerai išmanant rinką, sėkmės šis diversifikavimo būdas neužtikrina. 1994 m. JAV bendrovė „Quaker Oats Company“, kurios produktų krepšelyje buvo ir gerai žinomas bei klientų mėgstamas gėrimas „Gatorade“, už 1,7 mlrd. USD grynųjų įsigijo egzotinių vaisių sultis ir šaltas arbatas gaminusią „Snapple Beverage Corporation“.

Naujoji verslo milžinė turėjo tapti trečia didžiausia Šiaurės Amerikos nealkoholinių gėrimų gamintoja. Po 3 metų „Quaker“ pardavė „Snapple“ bendrovę „Triarc Cos.“ už 300 mln. USD. Analitikai suskaičiavo, kad „Quaker“ kasdien prarasdavo 1,6 mln. USD.

Nesėkmę lėmė kelios priežastys. Pirmiausia, „Quaker“ už savo pirkinį permokėjo bent 1 mlrd. USD, tačiau tuometiniai bendrovės vadovai Walstryto analitikų perspėjimų nepaisė. Nesnaudė ir naujų gėrimų pasiūlę didieji bendrovės konkurentai — „Coca-Cola Co“ ir „PepsiCo Inc.“. „Quaker“ nepavyko išnaudoti ir didesnio prekybos vietų pranašumo: „Gatorade“ daugiausiai buvo parduodamas prekybos centruose, o „Snapple“ prekiavo mažesnėse parduotuvėse, degalinėse. Analitikų nuomone, klientus atbaidė ir nevykusi rinkodaros kampanija, kuriai, savo ruožtu, koją pakišo pernelyg skirtinga abiejų organizacijų kultūra.

Naudos menkai

Teoretikai skiria ir dar vieną diversifikacijos būdą, kai verslas gali investuoti į visiškai su esamomis nesusijusių prekių ar paslaugų kūrimą ir gamybą. Tyrėjai perspėja, kad tokios veiklos duoda menkai naudos.

Apklaususi aukščiausio lygio vadovus, „McKinsey“ suskaičiavo, kad iš 1.143 respondentų, 904-ių vadovaujamos bendrovės per pastaruosius 5 metus ėmėsi plėtoti ar per artimiausius metus ketina plėtoti naujus produktus ir paslaugas, kurie nėra susiję su pagrindine veikla.

Daugelių atvejų bendrovės pačios investuoja į naujas veiklas ar produktus ir tikisi ilgainiui gauti iš to naudos. Kad ir kokios būtų priežastys, dėl kurių žengiama į naujas sritis, tik nedidelė dalis respondentų pažymėjo, kad iš diversifikuotos veiklos gauna reikšmingų pajamų. Trečdalis bendrovių vadovų nurodė, kad pastangos kurti su pagrindine veikla nesusijusias prekes ir paslaugas atneša jų bendrovėms daugiau nei 10% pajamų.

Viena vertus tokia nesusijusi diversifikacija itin rizikinga. Kita vertus, mokslininkų nuomone, ji gali išvesti bendroves į visiškai naujas rinkas, jei tik sėkmingai identifikuojami besivystantys sektoriai, turintys didelį pelno potencialą.

Puikiausiai pavyzdys – įmonių grupės „Virgin“ plėtra. 1968 m. tuomet septyniolikmetis Richardas Bransonas įkūrė pirmą savo verslą ir pradėjo leisti jaunimui skirtą žurnalą „Student“. Toliau sekė galybė kitų verslų – vinilinių plokštelių parduotuvė, įrašų studija, video žaidimų bendrovė ir t.t.

1984 m. liepą į orą pakilo pirmas p. Bransono įkurtos „Virgin Atlantic Airways“ lėktuvas. Ekspertų vertinimu, tai buvo itin sėkmingas žingsnis: tais laikais klientų aptarnavimas orlaiviuose buvo apgailėtinas, atšaukti skrydžiai — kasdienybė, o keleiviai ir jų bagažas prasilenkdavo itin dažnai. Tad verslus žmogus šiame sektoriuje tikrai turėjo ką veikti.

Kita vertus, plėtra į nesusijusias rinkas ne visuomet sekėsi ir šiam verslo genijui. Devinto dešimtmečio viduryje p. Bransonas buvo įkūręs „Virgin Cola“, kuri turėjo konkuruoti su „Coca-Cola“ ir „Pepsi“. Bendrovė egzistavo iki 2012 m., tačiau per visus šiuo metus iškovojo tik 3% Jungtinės Karalystės rinkos.

Tik gerai apgalvojus

Kad ir kiek rizikinga būtų diversifikuoti veiklą ar rinkas, neretai tai būtina sąlyga siekiant verslą išauginti.

Pasak Andriaus Rupšio, transporto stebėjimo sistemas kuriančios ir gaminančios UAB „Ruptela“ vadovo, sparčiai bendrovės plėtrai padėjo ir rinkų diversifikavimas. „Ruptelos“ atstovybės veikia Rusijoje, Ukrainoje, Baltarusijoje, Lenkijoje ir Airijoje, per partnerius jos produktais prekiaujama dar 116-koje valstybių.

„Mano požiūris labai pragmatiškas. Mes visuomet žinojome, kad Rytų rinkos rizikingos, suvokėme, kur einame, tačiau buvo toks laikas, kai jų plėtra buvo įspūdinga. Matėme ten galimybių, tad ir nuėjome. Į Lietuvą atsiritus krizei, verslai čia bankrutavo, o į rytus nuo mūsų ekonomika klestėjo ir visi viską pirko“, — sprendimą žengti į Rusiją, Ukrainą motyvuoja p. Rupšys.

Pasak jo, rinkų diversifikavimas padėjo 2007 m. įkurtai bendrovei augti ir ekonominio nuosmukio metais.

„Rinkas diversifikuojame ir toliau. Vienas žmogus jau dirba Lotynų Amerikoje“, — pažymi p. Rupšys.

Pasak vadovo, naudinga ir tai, kad per atstovybes palaikomas glaudus ryšys su klientais, tad gauti iš jų grįžtamąjį ryšį apie bendrovės produktus ir paslaugas kur kas lengviau, nei prekiaujant per partnerius.

Ponas Rupšys nurodo, kad priimant bet kokį sprendimą svarbiausia kaskart savęs klausti, ką tai duos verslui.

„Taip darėme nuo pat pradžių. Priimdami darbuotoją, svarstydami dėl investicijos, nuolat savęs klausėme, ką iš to gausime“, – patirtimi dalijasi p. Rupšys.

Pasak jo, paprastas būdas tinkamai pasukti plėtrą – idėjas, investicijas reitinguoti pagal tai, kurios iš jų gali duoti didžiausią naudą, ir įgyvendinti, tikėtina, pelningiausias.

Keli klausimai

Constantinosas C. Markidesas, Londono verslo mokykloje dėstantis strateginę lyderystę, prieš priimant sprendimą dėl diversifikacijos, rekomenduoja pirmiausia atsakyti sau į kelis klausimus:

- Ką mūsų bendrovė gali padaryti geriau, nei bet kurie mūsų konkurentai tam tikroje rinkoje?

- Kokių strateginių išteklių mums reikės, kad sėkmingai dirbtume naujoje rinkoje?

- Ar mes galime pranokti konkurentus?

- Ar dėl diversifikacijos mums teks išskaityti strateginius išteklius, kurių išskaidyti neturėtume?

- Ar naujoje rinkoje mes galėsime išsivežti į lyderius?

- Jei diversifikuosime veiklą, ko mūsų bendrovė galės išmokti ir ar ji pakankamai struktūruota, kad pasinaudotų įgytomis žiniomis?

Net jei bendrovėms stinga tam tikrų sėkmingai diversifikacijai būtinų išteklių ar kompetencijų, būtina apsvarstyti, ar įmanoma užpildyti šias spragas įsigyjant trūkstamus išteklius ar išplėtoti trūkstamas kompetencijas. Tačiau yra ir dar vienas klausimas: ar bendrovei visos šios sąnaudos bus pakeliamos?

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Iššūkiai naujam vadovui: kokių klaidų nedaryti Premium

Karjeros šuolis, kai specialistas skiriamas vadovu, neabejotinai džiugina ir sufleruoja, kad akcininkai...

Vadyba
06:00
„Starbucks“ plečia verslą – tieks „kombučia“ parduotuvėms

JAV kavinių tinklas „Starbucks“ žengia koja kojon su mada ir imasi gaminti „kombučia“ – fermentuotą arbatą su...

Vadyba
2018.08.15
Miestai, kuriuose geriausia gyventi

Paskelbtame geriausiųjų gyventi miestų reitinge pirmą kartą Europos didmiestis pateko į sąrašo viršų.

Vadyba
2018.08.15
Nekonkuravimo susitarimai verslui vis dar neaiškūs Rėmėjo turinys 4

Praėjus metams nuo naujojo Darbo kodekso įsigaliojimo, verslas jaučia tam tikrus pokyčius, tačiau planuotas...

Vadyba
2018.08.14
Įmonės pavadinimas: internetu – tik lietuviškas, pas notarą – koks tik nori Premium 14

Apie 40% naujai registruojamų įmonių pavadinimų neįveikia Valstybinės lietuvių kalbos komisijos filtro. Vis...

Vadyba
2018.08.13
Vienas žingsnis – tik kelio pradžia 2

Vidaus reikalų ministerija (VRM) imasi struktūrinės vidaus pertvarkos, žada atsisakyti perteklinių funkcijų –...

Vadyba
2018.08.13
Lietuvos jaunimas vangiai įsilieja į šalies darbo rinką, aktyviai emigruoja 34

Jaunimas sudaro penktadalį šalies gyventojų. Statistika rodo, kad jauni žmonės vangiai įsilieja į šalies...

Vadyba
2018.08.12
Į profesinį tobulėjimą lietuviai žiūri pro pirštus 2

Jei verslas vis aktyviau investuoja į darbuotojų mokymą bei kompetencijų ugdymą, tai pavieniai žmonės į savęs...

Vadyba
2018.08.11
Skelbs naują konkursą Kultūros paveldo departamento vadovo vietai 2

Kultūros miniserija pranešė, jog atšauktas konkursas Kultūros paveldo departamento (KPD) direktoriaus...

Laisvalaikis
2018.08.10
„Maxima grupės“ personalo vadovė: 5 žmogiškųjų išteklių strategijos mitai Premium 14

Saulė Balčiūnienė, šį pavasarį perėmusi UAB „Maxima grupė“ personalo vadovo pareigas, teigia, kad per...

Vadyba
2018.08.10
Ko vertėtų paklausti darbuotojo, kuris nusprendė palikti įmonę 15

Didesnę ar mažesnę darbuotojų kaitą patiria kiekviena bendrovė. Vis dėlto net ir atsisveikindama su komandos...

Vadyba
2018.08.09
Trumpesnė darbo savaitė tinka ne visiems Premium 10

Įprasta biuro aplinka ir darbas keturiasdešimt valandų per savaitę šiandienos darbuotojams nėra patrauklūs.

Vadyba
2018.08.08
Nedarbas Lietuvoje birželį buvo mažesnis nei ES vidurkis  7

Nedarbo lygis Lietuvoje birželį buvo mažesnis nei Europos Sąjungos (ES) vidurkis, skelbia Eurostatas.

Vadyba
2018.08.08
Šventinę prekybą „Selfridge‘s“ pradėjo per karščius – iki Kalėdų likus 145 dienoms 4

Nors europiečiai mėgaujasi karšta vasara ir atostogomis, tačiau verslas jau galvoja apie svarbiausią prekybos...

Vadyba
2018.08.07
Darbuotojai bijo, kad juos pakeis robotai 11

Darbuotojai vis atviriau kalba, kad baiminasi likti be darbo bei pajamų, kuomet darbo rinka taps dar labiau...

Vadyba
2018.08.06
Darbo kodeksui metai: 8 svarbiausi darbdavių klausimai (I dalis) Rėmėjo turinys

Praėjus metams nuo naujojo Darbo kodekso įsigaliojimo verslas jaučia tam tikrus pokyčius, tačiau planuotas...

Vadyba
2018.08.06
Buhalterio profesionalo vardas teismų ir konfliktų gniaužtuose Premium 4

Dėl buhalterio profesionalo vardo verda naujos kovos – keli Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos...

Finansai
2018.08.06
Išbandymas plėtra: kaip nepaslysti 2

Kuo įmonė sparčiau auga, kuo įvairesnių veiklų imasi, tuo atsiranda didesnė rizika visko nesužiūrėti,...

Vadyba
2018.08.05
Ką pamirštame kalbėdami apie technologijų proveržį? 7

Diskusijos apie technologijų proveržį, įvairių sričių veiklos skaitmenizavimą pastaruoju metu dominuoja tiek...

Technologijos
2018.08.05
Žiniomis nesidalijantys darbuotojai kainuoja milijonus 18

Dauguma darbuotojų teigia, kad jiems yra sunku ar net neįmanoma iš savo kolegų gauti reikiamos informacijos.

Vadyba
2018.08.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau