Verslo savininkų patirtis: diversifikuoti verta

Publikuota: 2015-08-28
„Matton“ nuotr.
„Matton“ nuotr.
 

Įvairiose šalyse produkciją parduodantys ar skirtingus verslus valdantys verslininkai laikosi vieningos nuomonės: diversifikuoti būtina, nes tai padeda išskaidyti riziką. Kita vertus, diversifikacija nesuteikia jokios garantijos, kad pasirinkusi žengti į naujas rinkas ar krepšelį nauju produktu papildžiusi įmonė suklestės.

Į klausimą, ar būtina diversifikuoti pardavimų rinkas ir produktus, teoretikai atsako trumpai: ne. Praktikai laikosi kiek kitos nuomonės.

„Praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje konsultantai man sutartinai kalbėjo apie globalizaciją ir siūlė susitelkti į pagrindinį verslą – maitinimą oro linijų bendrovėms.

Kitus verslus – restoranus, viešbučius – siūlė parduoti. Viskas gerai, kol esi tikras, kad oro linijų bendrovės maistą pirks. Tačiau jei tuomet būčiau paklausęs konsultantų, šiandien būčiau be nieko“, — „Verslo klasei“ yra sakęs Attila Dogudanas, maitinimo paslaugų bendrovės „Do&Co“ prezidentas, šiemet išrinktas Europos metų vadovu.

Pasak jo, po Rugsėjo 11 d. įvykių (2001 m. rugsėjo 11 d. teroristų užgrobti lėktuvai įsirėžė į Niujorke esančio Pasaulio prekybos centro pastatus ir Pentagono pastatą Arlingtone – VŽ) jo verslą ištempė kiti segmentai.

„Kai dirbi įvairiuose segmentuose, regionuose, žinai, kad, net kuriam nors jų ėmus strigti, gal ir bus sunku, tačiau nebankrutuosi“, - patirtimi dalijasi p. Dogudanas.

Pernai 13 šalių veikiančios „Do&Co“ apyvarta sudarė apie 1 mlrd. Austrijos šilingų (apie 726 mln. Eur).

Sekasi ne visiems

Yra skiriami keli diversifikavimo būdai. Vienas iš jų - bendrovės gali savo veiklą papildyti imdamos gaminti susijusius produktus ar teikti viena kitą papildančias paslaugas ir taip išplėsti klientų gretas. Arba įsigyti susijusiose rinkose veikiančias įmones, ir taip papildyti produktų krepšelį, prekybos vietų tinklą, klientų skaičių

Tiesa, net ir gerai išmanant rinką, sėkmės šis diversifikavimo būdas neužtikrina. 1994 m. JAV bendrovė „Quaker Oats Company“, kurios produktų krepšelyje buvo ir gerai žinomas bei klientų mėgstamas gėrimas „Gatorade“, už 1,7 mlrd. USD grynųjų įsigijo egzotinių vaisių sultis ir šaltas arbatas gaminusią „Snapple Beverage Corporation“.

Naujoji verslo milžinė turėjo tapti trečia didžiausia Šiaurės Amerikos nealkoholinių gėrimų gamintoja. Po 3 metų „Quaker“ pardavė „Snapple“ bendrovę „Triarc Cos.“ už 300 mln. USD. Analitikai suskaičiavo, kad „Quaker“ kasdien prarasdavo 1,6 mln. USD.

Nesėkmę lėmė kelios priežastys. Pirmiausia, „Quaker“ už savo pirkinį permokėjo bent 1 mlrd. USD, tačiau tuometiniai bendrovės vadovai Walstryto analitikų perspėjimų nepaisė. Nesnaudė ir naujų gėrimų pasiūlę didieji bendrovės konkurentai — „Coca-Cola Co“ ir „PepsiCo Inc.“. „Quaker“ nepavyko išnaudoti ir didesnio prekybos vietų pranašumo: „Gatorade“ daugiausiai buvo parduodamas prekybos centruose, o „Snapple“ prekiavo mažesnėse parduotuvėse, degalinėse. Analitikų nuomone, klientus atbaidė ir nevykusi rinkodaros kampanija, kuriai, savo ruožtu, koją pakišo pernelyg skirtinga abiejų organizacijų kultūra.

Naudos menkai

Teoretikai skiria ir dar vieną diversifikacijos būdą, kai verslas gali investuoti į visiškai su esamomis nesusijusių prekių ar paslaugų kūrimą ir gamybą. Tyrėjai perspėja, kad tokios veiklos duoda menkai naudos.

Apklaususi aukščiausio lygio vadovus, „McKinsey“ suskaičiavo, kad iš 1.143 respondentų, 904-ių vadovaujamos bendrovės per pastaruosius 5 metus ėmėsi plėtoti ar per artimiausius metus ketina plėtoti naujus produktus ir paslaugas, kurie nėra susiję su pagrindine veikla.

Daugelių atvejų bendrovės pačios investuoja į naujas veiklas ar produktus ir tikisi ilgainiui gauti iš to naudos. Kad ir kokios būtų priežastys, dėl kurių žengiama į naujas sritis, tik nedidelė dalis respondentų pažymėjo, kad iš diversifikuotos veiklos gauna reikšmingų pajamų. Trečdalis bendrovių vadovų nurodė, kad pastangos kurti su pagrindine veikla nesusijusias prekes ir paslaugas atneša jų bendrovėms daugiau nei 10% pajamų.

Viena vertus tokia nesusijusi diversifikacija itin rizikinga. Kita vertus, mokslininkų nuomone, ji gali išvesti bendroves į visiškai naujas rinkas, jei tik sėkmingai identifikuojami besivystantys sektoriai, turintys didelį pelno potencialą.

Puikiausiai pavyzdys – įmonių grupės „Virgin“ plėtra. 1968 m. tuomet septyniolikmetis Richardas Bransonas įkūrė pirmą savo verslą ir pradėjo leisti jaunimui skirtą žurnalą „Student“. Toliau sekė galybė kitų verslų – vinilinių plokštelių parduotuvė, įrašų studija, video žaidimų bendrovė ir t.t.

1984 m. liepą į orą pakilo pirmas p. Bransono įkurtos „Virgin Atlantic Airways“ lėktuvas. Ekspertų vertinimu, tai buvo itin sėkmingas žingsnis: tais laikais klientų aptarnavimas orlaiviuose buvo apgailėtinas, atšaukti skrydžiai — kasdienybė, o keleiviai ir jų bagažas prasilenkdavo itin dažnai. Tad verslus žmogus šiame sektoriuje tikrai turėjo ką veikti.

Kita vertus, plėtra į nesusijusias rinkas ne visuomet sekėsi ir šiam verslo genijui. Devinto dešimtmečio viduryje p. Bransonas buvo įkūręs „Virgin Cola“, kuri turėjo konkuruoti su „Coca-Cola“ ir „Pepsi“. Bendrovė egzistavo iki 2012 m., tačiau per visus šiuo metus iškovojo tik 3% Jungtinės Karalystės rinkos.

Tik gerai apgalvojus

Kad ir kiek rizikinga būtų diversifikuoti veiklą ar rinkas, neretai tai būtina sąlyga siekiant verslą išauginti.

Pasak Andriaus Rupšio, transporto stebėjimo sistemas kuriančios ir gaminančios UAB „Ruptela“ vadovo, sparčiai bendrovės plėtrai padėjo ir rinkų diversifikavimas. „Ruptelos“ atstovybės veikia Rusijoje, Ukrainoje, Baltarusijoje, Lenkijoje ir Airijoje, per partnerius jos produktais prekiaujama dar 116-koje valstybių.

„Mano požiūris labai pragmatiškas. Mes visuomet žinojome, kad Rytų rinkos rizikingos, suvokėme, kur einame, tačiau buvo toks laikas, kai jų plėtra buvo įspūdinga. Matėme ten galimybių, tad ir nuėjome. Į Lietuvą atsiritus krizei, verslai čia bankrutavo, o į rytus nuo mūsų ekonomika klestėjo ir visi viską pirko“, — sprendimą žengti į Rusiją, Ukrainą motyvuoja p. Rupšys.

Pasak jo, rinkų diversifikavimas padėjo 2007 m. įkurtai bendrovei augti ir ekonominio nuosmukio metais.

„Rinkas diversifikuojame ir toliau. Vienas žmogus jau dirba Lotynų Amerikoje“, — pažymi p. Rupšys.

Pasak vadovo, naudinga ir tai, kad per atstovybes palaikomas glaudus ryšys su klientais, tad gauti iš jų grįžtamąjį ryšį apie bendrovės produktus ir paslaugas kur kas lengviau, nei prekiaujant per partnerius.

Ponas Rupšys nurodo, kad priimant bet kokį sprendimą svarbiausia kaskart savęs klausti, ką tai duos verslui.

„Taip darėme nuo pat pradžių. Priimdami darbuotoją, svarstydami dėl investicijos, nuolat savęs klausėme, ką iš to gausime“, – patirtimi dalijasi p. Rupšys.

Pasak jo, paprastas būdas tinkamai pasukti plėtrą – idėjas, investicijas reitinguoti pagal tai, kurios iš jų gali duoti didžiausią naudą, ir įgyvendinti, tikėtina, pelningiausias.

Keli klausimai

Constantinosas C. Markidesas, Londono verslo mokykloje dėstantis strateginę lyderystę, prieš priimant sprendimą dėl diversifikacijos, rekomenduoja pirmiausia atsakyti sau į kelis klausimus:

- Ką mūsų bendrovė gali padaryti geriau, nei bet kurie mūsų konkurentai tam tikroje rinkoje?

- Kokių strateginių išteklių mums reikės, kad sėkmingai dirbtume naujoje rinkoje?

- Ar mes galime pranokti konkurentus?

- Ar dėl diversifikacijos mums teks išskaityti strateginius išteklius, kurių išskaidyti neturėtume?

- Ar naujoje rinkoje mes galėsime išsivežti į lyderius?

- Jei diversifikuosime veiklą, ko mūsų bendrovė galės išmokti ir ar ji pakankamai struktūruota, kad pasinaudotų įgytomis žiniomis?

Net jei bendrovėms stinga tam tikrų sėkmingai diversifikacijai būtinų išteklių ar kompetencijų, būtina apsvarstyti, ar įmanoma užpildyti šias spragas įsigyjant trūkstamus išteklius ar išplėtoti trūkstamas kompetencijas. Tačiau yra ir dar vienas klausimas: ar bendrovei visos šios sąnaudos bus pakeliamos?

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Profesionalų medžioklė į VVĮ valdybas apnuogino atlyginimų skirtumus Premium

Ūkio ministerija svarsto galimybę suvienodinti valstybės įmonių ir valstybės kontroliuojamų UAB ir...

Vadyba
09:24
Geidžiamiausi darbdaviai: kurių įvaizdis geriausias Premium

Šiais laikais kiekvieną mėnesį žinių apie darbdavius Lietuvoje pasirodo dvigubai daugiau nei prieš kelerius...

Vadyba
06:00
„Women Go Tech“: paskelbtos Lietuvos technologijų lyderės 4

Ketvirtadienio vakarą vyko jau antrus metus organizuojamos iniciatyvos „Women Go Tech“ sezono uždarymo...

Technologijos
2018.06.21
Už daugiau kaip 50% sumažintus dienpinigius nuo liepos 1 d. gresia baudos

Įmonė neturi teisės dienpinigių mažinti daugiau kaip 50%. Pažeidusiems šį reikalavimą vadovams gresia baudos.

Finansai
2018.06.21
Jaunimas sezoninio darbo ieško platformoje workis.online Rėmėjo turinys

Pasibaigus mokslo metams dažnas moksleivis ir studentas ieško darbo. Jaunuoliai įsidarbinti pradeda dar...

Vadyba
2018.06.21
„General Motors“ CFO pirmą kartą per 110 metų paskirta moteris 2

JAV automobilių milžinė „General Motors“ paskelbė, kad už kompanijos finansinius reikalus (CFO) bus atsakinga...

Vadyba
2018.06.20
Kosmetikos gamintojo „Cosmoway“ akcijos – lietuvių rankose 7

Kosmetikos gamintojo „Cosmoway“ akcijos nuo šiol priklauso tik lietuviams. Akcininkai perpirko visas italės...

Vadyba
2018.06.20
Lietuvoje – 140.000 specialistų skylė, bet užsieniečių nesamdo Premium 27

Darbdaviai pernai ieškojo 214.000 aukštos kvalifikacijos specialistų – tris kartus daugiau, nei Lietuvoje...

Vadyba
2018.06.20
„Facebook“ darbo jėgos planuotojas: kaip žinoti, kokių žmonių reikės ateityje Premium

Planuodamos, kiek ir kokių darbuotojų reikės, bendrovės vis dar dažnai remiasi savo nuojauta ir nuomone, o ne...

Vadyba
2018.06.19
KT: nauji studijų krypčių akreditavimo terminai prieštarauja Konstitucijai

Konstitucinis Teismas (KT) antradienį paskelbė, kad nauji studijų krypčių akreditavimo terminai prieštarauja...

Vadyba
2018.06.19
„Netflix“ personalo valdymo revoliucija: 4 drąsūs sprendimai 7

JAV interneto televizijos milžinė „Netflix“ dažnai vadinama viena pažangiausių bendrovių personalo valdymo...

Vadyba
2018.06.19
Geriausi miestai, jei norite mažai dirbti ir daug uždirbti 9

Liuksemburgas pagal darbo laiko trukmės ir pajamų santykį yra palankiausias miestas darbuotojams, rodo naujas...

Laisvalaikis
2018.06.18
Šeimos verslo dalybos: joms ruoštis nesmagu, bet verta Premium

Šeimos verslas turi ne vieną pranašumą, tačiau tol, kol viskas sekasi. Jei tarpusavio santykiai pašlyja,...

Vadyba
2018.06.18
Keliaujantiems į N. Zelandiją teks sumokėti mokestį 1

Nuo kitų metų keliaujantieji į Naująją Zelandiją turės sumokėti vienkartinį mokestį. Surinktos lėšos bus...

Vadyba
2018.06.16
Keli paprasti sprendimai, ir įmonės pardavimai išauga Premium 2

Kuo įmonė ilgiau veikia, tuo labiau pasineria į rutiną. Praktika rodo, kad net nedideli pokyčiai gali...

Pramonė
2018.06.16
Nuo hobio iki verslo: kiek užtrunkama dviejose vietose

Dažnai, kai nutariama pabandyti pomėgį ar išpildytą poreikį paversti verslu, dar kurį laiką vien į jį...

Vadyba
2018.06.16
Pagal darbo kaštų brangimą, Lietuva – 4-ta ES 4

Šių metų pirmą ketvirtį valandiniai darbo kaštai Lietuvoje per metus paaugo 9%  – tai ketvirtas didžiausias...

Vadyba
2018.06.15
VŽ Metų CEO Juozapavičius: vadovui turi rūpėti, kad darbuotojai būtų laimingi Premium 5

Net ir šiandieniame skubančiame verslo pasaulyje galima veikti lėtai, bet užtikrintai, o rezultatus vertinti...

Vadyba
2018.06.15
Po skandalų traukiasi „Facebook“ aukščiausios grandies vadovai 1

„Facebook“ paskelbė, kad Elliotas Schrage, socialinio tinklo komunikacijos ir viešosios politikos vadovas, po...

Rinkodara
2018.06.15
„Geidžiamiausias darbdavys 2018“ reitingas: 1.500 įmonių sąrašas 2

Praėjusią savaitę paaiškėjus rinkimų „Geidžiamiausias darbdavys 2018“ nugalėtojams, „Verslo žinios“...

Vadyba
2018.06.15

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau