Verslo savininkų patirtis: diversifikuoti verta

Publikuota: 2015-08-28
„Matton“ nuotr.
„Matton“ nuotr.
 

Įvairiose šalyse produkciją parduodantys ar skirtingus verslus valdantys verslininkai laikosi vieningos nuomonės: diversifikuoti būtina, nes tai padeda išskaidyti riziką. Kita vertus, diversifikacija nesuteikia jokios garantijos, kad pasirinkusi žengti į naujas rinkas ar krepšelį nauju produktu papildžiusi įmonė suklestės.

Į klausimą, ar būtina diversifikuoti pardavimų rinkas ir produktus, teoretikai atsako trumpai: ne. Praktikai laikosi kiek kitos nuomonės.

„Praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje konsultantai man sutartinai kalbėjo apie globalizaciją ir siūlė susitelkti į pagrindinį verslą – maitinimą oro linijų bendrovėms.

Kitus verslus – restoranus, viešbučius – siūlė parduoti. Viskas gerai, kol esi tikras, kad oro linijų bendrovės maistą pirks. Tačiau jei tuomet būčiau paklausęs konsultantų, šiandien būčiau be nieko“, — „Verslo klasei“ yra sakęs Attila Dogudanas, maitinimo paslaugų bendrovės „Do&Co“ prezidentas, šiemet išrinktas Europos metų vadovu.

Pasak jo, po Rugsėjo 11 d. įvykių (2001 m. rugsėjo 11 d. teroristų užgrobti lėktuvai įsirėžė į Niujorke esančio Pasaulio prekybos centro pastatus ir Pentagono pastatą Arlingtone – VŽ) jo verslą ištempė kiti segmentai.

„Kai dirbi įvairiuose segmentuose, regionuose, žinai, kad, net kuriam nors jų ėmus strigti, gal ir bus sunku, tačiau nebankrutuosi“, - patirtimi dalijasi p. Dogudanas.

Pernai 13 šalių veikiančios „Do&Co“ apyvarta sudarė apie 1 mlrd. Austrijos šilingų (apie 726 mln. Eur).

Sekasi ne visiems

Yra skiriami keli diversifikavimo būdai. Vienas iš jų - bendrovės gali savo veiklą papildyti imdamos gaminti susijusius produktus ar teikti viena kitą papildančias paslaugas ir taip išplėsti klientų gretas. Arba įsigyti susijusiose rinkose veikiančias įmones, ir taip papildyti produktų krepšelį, prekybos vietų tinklą, klientų skaičių

Tiesa, net ir gerai išmanant rinką, sėkmės šis diversifikavimo būdas neužtikrina. 1994 m. JAV bendrovė „Quaker Oats Company“, kurios produktų krepšelyje buvo ir gerai žinomas bei klientų mėgstamas gėrimas „Gatorade“, už 1,7 mlrd. USD grynųjų įsigijo egzotinių vaisių sultis ir šaltas arbatas gaminusią „Snapple Beverage Corporation“.

Naujoji verslo milžinė turėjo tapti trečia didžiausia Šiaurės Amerikos nealkoholinių gėrimų gamintoja. Po 3 metų „Quaker“ pardavė „Snapple“ bendrovę „Triarc Cos.“ už 300 mln. USD. Analitikai suskaičiavo, kad „Quaker“ kasdien prarasdavo 1,6 mln. USD.

Nesėkmę lėmė kelios priežastys. Pirmiausia, „Quaker“ už savo pirkinį permokėjo bent 1 mlrd. USD, tačiau tuometiniai bendrovės vadovai Walstryto analitikų perspėjimų nepaisė. Nesnaudė ir naujų gėrimų pasiūlę didieji bendrovės konkurentai — „Coca-Cola Co“ ir „PepsiCo Inc.“. „Quaker“ nepavyko išnaudoti ir didesnio prekybos vietų pranašumo: „Gatorade“ daugiausiai buvo parduodamas prekybos centruose, o „Snapple“ prekiavo mažesnėse parduotuvėse, degalinėse. Analitikų nuomone, klientus atbaidė ir nevykusi rinkodaros kampanija, kuriai, savo ruožtu, koją pakišo pernelyg skirtinga abiejų organizacijų kultūra.

Naudos menkai

Teoretikai skiria ir dar vieną diversifikacijos būdą, kai verslas gali investuoti į visiškai su esamomis nesusijusių prekių ar paslaugų kūrimą ir gamybą. Tyrėjai perspėja, kad tokios veiklos duoda menkai naudos.

Apklaususi aukščiausio lygio vadovus, „McKinsey“ suskaičiavo, kad iš 1.143 respondentų, 904-ių vadovaujamos bendrovės per pastaruosius 5 metus ėmėsi plėtoti ar per artimiausius metus ketina plėtoti naujus produktus ir paslaugas, kurie nėra susiję su pagrindine veikla.

Daugelių atvejų bendrovės pačios investuoja į naujas veiklas ar produktus ir tikisi ilgainiui gauti iš to naudos. Kad ir kokios būtų priežastys, dėl kurių žengiama į naujas sritis, tik nedidelė dalis respondentų pažymėjo, kad iš diversifikuotos veiklos gauna reikšmingų pajamų. Trečdalis bendrovių vadovų nurodė, kad pastangos kurti su pagrindine veikla nesusijusias prekes ir paslaugas atneša jų bendrovėms daugiau nei 10% pajamų.

Viena vertus tokia nesusijusi diversifikacija itin rizikinga. Kita vertus, mokslininkų nuomone, ji gali išvesti bendroves į visiškai naujas rinkas, jei tik sėkmingai identifikuojami besivystantys sektoriai, turintys didelį pelno potencialą.

Puikiausiai pavyzdys – įmonių grupės „Virgin“ plėtra. 1968 m. tuomet septyniolikmetis Richardas Bransonas įkūrė pirmą savo verslą ir pradėjo leisti jaunimui skirtą žurnalą „Student“. Toliau sekė galybė kitų verslų – vinilinių plokštelių parduotuvė, įrašų studija, video žaidimų bendrovė ir t.t.

1984 m. liepą į orą pakilo pirmas p. Bransono įkurtos „Virgin Atlantic Airways“ lėktuvas. Ekspertų vertinimu, tai buvo itin sėkmingas žingsnis: tais laikais klientų aptarnavimas orlaiviuose buvo apgailėtinas, atšaukti skrydžiai — kasdienybė, o keleiviai ir jų bagažas prasilenkdavo itin dažnai. Tad verslus žmogus šiame sektoriuje tikrai turėjo ką veikti.

Kita vertus, plėtra į nesusijusias rinkas ne visuomet sekėsi ir šiam verslo genijui. Devinto dešimtmečio viduryje p. Bransonas buvo įkūręs „Virgin Cola“, kuri turėjo konkuruoti su „Coca-Cola“ ir „Pepsi“. Bendrovė egzistavo iki 2012 m., tačiau per visus šiuo metus iškovojo tik 3% Jungtinės Karalystės rinkos.

Tik gerai apgalvojus

Kad ir kiek rizikinga būtų diversifikuoti veiklą ar rinkas, neretai tai būtina sąlyga siekiant verslą išauginti.

Pasak Andriaus Rupšio, transporto stebėjimo sistemas kuriančios ir gaminančios UAB „Ruptela“ vadovo, sparčiai bendrovės plėtrai padėjo ir rinkų diversifikavimas. „Ruptelos“ atstovybės veikia Rusijoje, Ukrainoje, Baltarusijoje, Lenkijoje ir Airijoje, per partnerius jos produktais prekiaujama dar 116-koje valstybių.

„Mano požiūris labai pragmatiškas. Mes visuomet žinojome, kad Rytų rinkos rizikingos, suvokėme, kur einame, tačiau buvo toks laikas, kai jų plėtra buvo įspūdinga. Matėme ten galimybių, tad ir nuėjome. Į Lietuvą atsiritus krizei, verslai čia bankrutavo, o į rytus nuo mūsų ekonomika klestėjo ir visi viską pirko“, — sprendimą žengti į Rusiją, Ukrainą motyvuoja p. Rupšys.

Pasak jo, rinkų diversifikavimas padėjo 2007 m. įkurtai bendrovei augti ir ekonominio nuosmukio metais.

„Rinkas diversifikuojame ir toliau. Vienas žmogus jau dirba Lotynų Amerikoje“, — pažymi p. Rupšys.

Pasak vadovo, naudinga ir tai, kad per atstovybes palaikomas glaudus ryšys su klientais, tad gauti iš jų grįžtamąjį ryšį apie bendrovės produktus ir paslaugas kur kas lengviau, nei prekiaujant per partnerius.

Ponas Rupšys nurodo, kad priimant bet kokį sprendimą svarbiausia kaskart savęs klausti, ką tai duos verslui.

„Taip darėme nuo pat pradžių. Priimdami darbuotoją, svarstydami dėl investicijos, nuolat savęs klausėme, ką iš to gausime“, – patirtimi dalijasi p. Rupšys.

Pasak jo, paprastas būdas tinkamai pasukti plėtrą – idėjas, investicijas reitinguoti pagal tai, kurios iš jų gali duoti didžiausią naudą, ir įgyvendinti, tikėtina, pelningiausias.

Keli klausimai

Constantinosas C. Markidesas, Londono verslo mokykloje dėstantis strateginę lyderystę, prieš priimant sprendimą dėl diversifikacijos, rekomenduoja pirmiausia atsakyti sau į kelis klausimus:

- Ką mūsų bendrovė gali padaryti geriau, nei bet kurie mūsų konkurentai tam tikroje rinkoje?

- Kokių strateginių išteklių mums reikės, kad sėkmingai dirbtume naujoje rinkoje?

- Ar mes galime pranokti konkurentus?

- Ar dėl diversifikacijos mums teks išskaityti strateginius išteklius, kurių išskaidyti neturėtume?

- Ar naujoje rinkoje mes galėsime išsivežti į lyderius?

- Jei diversifikuosime veiklą, ko mūsų bendrovė galės išmokti ir ar ji pakankamai struktūruota, kad pasinaudotų įgytomis žiniomis?

Net jei bendrovėms stinga tam tikrų sėkmingai diversifikacijai būtinų išteklių ar kompetencijų, būtina apsvarstyti, ar įmanoma užpildyti šias spragas įsigyjant trūkstamus išteklius ar išplėtoti trūkstamas kompetencijas. Tačiau yra ir dar vienas klausimas: ar bendrovei visos šios sąnaudos bus pakeliamos?

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Darbo pokalbis: kaip elgtis nereikėtų 15

Karjeros planavimas yra sveikintinas dalykas, tačiau specialistai akcentuoja, kad, norint pasiekti trokštamų...

Vadyba
2019.01.20
Tyrimas: vis dažniau darbuotojai patiria emocinį perdegimą 5

Nors darbuotojų perdegimas tampa vis skaudesne rykšte šiandienos bendrovėms, bet praktika rodo, kad toli...

Vadyba
2019.01.19
Trys žingsniai bebaimės bendrovės link Premium

Baimė bendrovės kolektyve užkerta kelią tobulėti ir daro žalą ne tik darbuotojų moralei, bet ir įmonės...

Vadyba
2019.01.18
„Tesla“ naikina 3.000 darbo vietų 8

Elektromobilių gamintoja „Tesla“ po sunkių praėjusių metų nusprendė sumažinti savo darbo jėgą 7%. Tai...

Vadyba
2019.01.18
Kaip samdomam vadovui užsitarnauti sprendimų laisvę Premium

Verslo įkūrėjui atsitraukti nuo tiesioginio vadovavimo – rizikinga, bet naujas vadovas dažnai ateina su...

Vadyba
2019.01.17
Kurios Lietuvos įmonės pernai sukūrė daugiausia naujų darbo vietų Premium 19

„Verslo žinių“ sudarytame daugiausia pernai naujų darbo vietų sukūrusių bendrovių sąraše dominuoja logistikos...

Vadyba
2019.01.16
Rinkodaros ir pardavimų jungtuvės „Deeper“ - galimybė augti ar eksperimentas Premium 1

Išmaniųjų echolotų žvejybai gamintoja „Deeper“, pernai nepasiekusi tikslų ir ieškodama galimybių augti, be...

Rinkodara
2019.01.16
Vadovų viliojimo pamokos: regionų bendrovės ne ten deda akcentus Premium 1

Regionuose veikiančios bendrovės neslepia, kad pasamdyti norimos kvalifikacijos vadovą, kuris sutiktų dirbti...

Vadyba
2019.01.16
Registrų centras dėl pertvarkos apie atleidimą įspėjo 241 darbuotoją 5

Valstybės įmonė Registrų centras gruodį apie galimą atleidimą įspėjo 241 darbuotoją, rodo Užimtumo tarnybos...

Vadyba
2019.01.14
3 iliuzijos, kurios klaidina darbuotojų ieškantį verslą 17

Konkurencinę kovą norinčios laimėti bendrovės nekalba apie darbuotojų pritraukimą, jos galvoja, kaip...

Rinkodara
2019.01.13
Kodėl bent pusvalandis, rastas pabendrauti su jaunimu, atsiperka

Kai patyręs verslininkas pradedančiajam pataria, ką daryti, o kokių klaidų vengti, pastarojo verslas...

Vadyba
2019.01.13
Siūlo darbą švyturio prižiūrėtojams Kalifornijoje už 130.000 USD 1

Jeigu norisi kardinalių pokyčių, galbūt vertėtų pakeisti darbą. Pavyzdžiui, tapti istorinio švyturio...

Vadyba
2019.01.12
„Ford“ ir „Jaguar Land Rover“ atleidžia tūkstančius darbuotojų 2

Automobilių gamintojos „Ford“ ir „Jaguar Land Rover“ vienu metu pranešė apie planus naikinti po kelis...

Vadyba
2019.01.11
Pertvarkomas Raudonasis Kryžius atleidžia dalį darbuotojų

Tvaresne organizacija užsimojęs tapti Lietuvos Raudonasis Kryžius (LRK) ėmė atleidinėti darbuotojus,...

Vadyba
2019.01.11
Kaip išmatuoti atsakingumą? 8

Įsivažiavus ekonomikai, verslo įmonių produktyvumui ir investicijoms, jau keleri metai didžiausias darbdavių...

Vadyba
2019.01.11
Nedarbo lygis gruodį paaugo iki 8,9% 14

Nedarbas sausio pradžioje buvo 8,9% – 0,7 proc. punkto daugiau nei ankstesnį mėnesį. Sausio 1 dieną Lietuvoje...

Vadyba
2019.01.10
„Lietuvos geležinkeliai“ turi naują vidaus audito vadovą 7

AB „Lietuvos geležinkeliai“ vidaus audito skyriaus vadovu paskyrė Tomą Radėną, kuris bus tiesiogiai...

Vadyba
2019.01.10
Nedarbo lygis ES šalyse: nuo 1,9 iki 18,6% 18

Lapkričio mėnesį nedarbo lygis Europos Sąjungoje (ES) sudarė 6,7%, tačiau tarp šalių išlieka milžiniški...

Vadyba
2019.01.09
Rytų Europa desperatiškai vilioja darbuotojus, Lietuva neatsilieka Premium 4

Skrydžių bilietai emigrantams, auklės ir darbo vietos sutuoktiniams – tai vienos iš daugelio Rytų ir Vidurio...

Vadyba
2019.01.09
„RB Rail“ darbuotojų atrankai planuoja skirti 82.000 Eur

Baltijos šalių europinės vėžės geležinkelio projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą koordinuojanti bendra trijų...

Vadyba
2019.01.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau