Verslo savininkų patirtis: diversifikuoti verta

Publikuota: 2015-08-28
„Matton“ nuotr.
„Matton“ nuotr.
 

Įvairiose šalyse produkciją parduodantys ar skirtingus verslus valdantys verslininkai laikosi vieningos nuomonės: diversifikuoti būtina, nes tai padeda išskaidyti riziką. Kita vertus, diversifikacija nesuteikia jokios garantijos, kad pasirinkusi žengti į naujas rinkas ar krepšelį nauju produktu papildžiusi įmonė suklestės.

Į klausimą, ar būtina diversifikuoti pardavimų rinkas ir produktus, teoretikai atsako trumpai: ne. Praktikai laikosi kiek kitos nuomonės.

„Praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje konsultantai man sutartinai kalbėjo apie globalizaciją ir siūlė susitelkti į pagrindinį verslą – maitinimą oro linijų bendrovėms.

Kitus verslus – restoranus, viešbučius – siūlė parduoti. Viskas gerai, kol esi tikras, kad oro linijų bendrovės maistą pirks. Tačiau jei tuomet būčiau paklausęs konsultantų, šiandien būčiau be nieko“, — „Verslo klasei“ yra sakęs Attila Dogudanas, maitinimo paslaugų bendrovės „Do&Co“ prezidentas, šiemet išrinktas Europos metų vadovu.

Pasak jo, po Rugsėjo 11 d. įvykių (2001 m. rugsėjo 11 d. teroristų užgrobti lėktuvai įsirėžė į Niujorke esančio Pasaulio prekybos centro pastatus ir Pentagono pastatą Arlingtone – VŽ) jo verslą ištempė kiti segmentai.

„Kai dirbi įvairiuose segmentuose, regionuose, žinai, kad, net kuriam nors jų ėmus strigti, gal ir bus sunku, tačiau nebankrutuosi“, - patirtimi dalijasi p. Dogudanas.

Pernai 13 šalių veikiančios „Do&Co“ apyvarta sudarė apie 1 mlrd. Austrijos šilingų (apie 726 mln. Eur).

Sekasi ne visiems

Yra skiriami keli diversifikavimo būdai. Vienas iš jų - bendrovės gali savo veiklą papildyti imdamos gaminti susijusius produktus ar teikti viena kitą papildančias paslaugas ir taip išplėsti klientų gretas. Arba įsigyti susijusiose rinkose veikiančias įmones, ir taip papildyti produktų krepšelį, prekybos vietų tinklą, klientų skaičių

Tiesa, net ir gerai išmanant rinką, sėkmės šis diversifikavimo būdas neužtikrina. 1994 m. JAV bendrovė „Quaker Oats Company“, kurios produktų krepšelyje buvo ir gerai žinomas bei klientų mėgstamas gėrimas „Gatorade“, už 1,7 mlrd. USD grynųjų įsigijo egzotinių vaisių sultis ir šaltas arbatas gaminusią „Snapple Beverage Corporation“.

Naujoji verslo milžinė turėjo tapti trečia didžiausia Šiaurės Amerikos nealkoholinių gėrimų gamintoja. Po 3 metų „Quaker“ pardavė „Snapple“ bendrovę „Triarc Cos.“ už 300 mln. USD. Analitikai suskaičiavo, kad „Quaker“ kasdien prarasdavo 1,6 mln. USD.

Nesėkmę lėmė kelios priežastys. Pirmiausia, „Quaker“ už savo pirkinį permokėjo bent 1 mlrd. USD, tačiau tuometiniai bendrovės vadovai Walstryto analitikų perspėjimų nepaisė. Nesnaudė ir naujų gėrimų pasiūlę didieji bendrovės konkurentai — „Coca-Cola Co“ ir „PepsiCo Inc.“. „Quaker“ nepavyko išnaudoti ir didesnio prekybos vietų pranašumo: „Gatorade“ daugiausiai buvo parduodamas prekybos centruose, o „Snapple“ prekiavo mažesnėse parduotuvėse, degalinėse. Analitikų nuomone, klientus atbaidė ir nevykusi rinkodaros kampanija, kuriai, savo ruožtu, koją pakišo pernelyg skirtinga abiejų organizacijų kultūra.

Naudos menkai

Teoretikai skiria ir dar vieną diversifikacijos būdą, kai verslas gali investuoti į visiškai su esamomis nesusijusių prekių ar paslaugų kūrimą ir gamybą. Tyrėjai perspėja, kad tokios veiklos duoda menkai naudos.

Apklaususi aukščiausio lygio vadovus, „McKinsey“ suskaičiavo, kad iš 1.143 respondentų, 904-ių vadovaujamos bendrovės per pastaruosius 5 metus ėmėsi plėtoti ar per artimiausius metus ketina plėtoti naujus produktus ir paslaugas, kurie nėra susiję su pagrindine veikla.

Daugelių atvejų bendrovės pačios investuoja į naujas veiklas ar produktus ir tikisi ilgainiui gauti iš to naudos. Kad ir kokios būtų priežastys, dėl kurių žengiama į naujas sritis, tik nedidelė dalis respondentų pažymėjo, kad iš diversifikuotos veiklos gauna reikšmingų pajamų. Trečdalis bendrovių vadovų nurodė, kad pastangos kurti su pagrindine veikla nesusijusias prekes ir paslaugas atneša jų bendrovėms daugiau nei 10% pajamų.

Viena vertus tokia nesusijusi diversifikacija itin rizikinga. Kita vertus, mokslininkų nuomone, ji gali išvesti bendroves į visiškai naujas rinkas, jei tik sėkmingai identifikuojami besivystantys sektoriai, turintys didelį pelno potencialą.

Puikiausiai pavyzdys – įmonių grupės „Virgin“ plėtra. 1968 m. tuomet septyniolikmetis Richardas Bransonas įkūrė pirmą savo verslą ir pradėjo leisti jaunimui skirtą žurnalą „Student“. Toliau sekė galybė kitų verslų – vinilinių plokštelių parduotuvė, įrašų studija, video žaidimų bendrovė ir t.t.

1984 m. liepą į orą pakilo pirmas p. Bransono įkurtos „Virgin Atlantic Airways“ lėktuvas. Ekspertų vertinimu, tai buvo itin sėkmingas žingsnis: tais laikais klientų aptarnavimas orlaiviuose buvo apgailėtinas, atšaukti skrydžiai — kasdienybė, o keleiviai ir jų bagažas prasilenkdavo itin dažnai. Tad verslus žmogus šiame sektoriuje tikrai turėjo ką veikti.

Kita vertus, plėtra į nesusijusias rinkas ne visuomet sekėsi ir šiam verslo genijui. Devinto dešimtmečio viduryje p. Bransonas buvo įkūręs „Virgin Cola“, kuri turėjo konkuruoti su „Coca-Cola“ ir „Pepsi“. Bendrovė egzistavo iki 2012 m., tačiau per visus šiuo metus iškovojo tik 3% Jungtinės Karalystės rinkos.

Tik gerai apgalvojus

Kad ir kiek rizikinga būtų diversifikuoti veiklą ar rinkas, neretai tai būtina sąlyga siekiant verslą išauginti.

Pasak Andriaus Rupšio, transporto stebėjimo sistemas kuriančios ir gaminančios UAB „Ruptela“ vadovo, sparčiai bendrovės plėtrai padėjo ir rinkų diversifikavimas. „Ruptelos“ atstovybės veikia Rusijoje, Ukrainoje, Baltarusijoje, Lenkijoje ir Airijoje, per partnerius jos produktais prekiaujama dar 116-koje valstybių.

„Mano požiūris labai pragmatiškas. Mes visuomet žinojome, kad Rytų rinkos rizikingos, suvokėme, kur einame, tačiau buvo toks laikas, kai jų plėtra buvo įspūdinga. Matėme ten galimybių, tad ir nuėjome. Į Lietuvą atsiritus krizei, verslai čia bankrutavo, o į rytus nuo mūsų ekonomika klestėjo ir visi viską pirko“, — sprendimą žengti į Rusiją, Ukrainą motyvuoja p. Rupšys.

Pasak jo, rinkų diversifikavimas padėjo 2007 m. įkurtai bendrovei augti ir ekonominio nuosmukio metais.

„Rinkas diversifikuojame ir toliau. Vienas žmogus jau dirba Lotynų Amerikoje“, — pažymi p. Rupšys.

Pasak vadovo, naudinga ir tai, kad per atstovybes palaikomas glaudus ryšys su klientais, tad gauti iš jų grįžtamąjį ryšį apie bendrovės produktus ir paslaugas kur kas lengviau, nei prekiaujant per partnerius.

Ponas Rupšys nurodo, kad priimant bet kokį sprendimą svarbiausia kaskart savęs klausti, ką tai duos verslui.

„Taip darėme nuo pat pradžių. Priimdami darbuotoją, svarstydami dėl investicijos, nuolat savęs klausėme, ką iš to gausime“, – patirtimi dalijasi p. Rupšys.

Pasak jo, paprastas būdas tinkamai pasukti plėtrą – idėjas, investicijas reitinguoti pagal tai, kurios iš jų gali duoti didžiausią naudą, ir įgyvendinti, tikėtina, pelningiausias.

Keli klausimai

Constantinosas C. Markidesas, Londono verslo mokykloje dėstantis strateginę lyderystę, prieš priimant sprendimą dėl diversifikacijos, rekomenduoja pirmiausia atsakyti sau į kelis klausimus:

- Ką mūsų bendrovė gali padaryti geriau, nei bet kurie mūsų konkurentai tam tikroje rinkoje?

- Kokių strateginių išteklių mums reikės, kad sėkmingai dirbtume naujoje rinkoje?

- Ar mes galime pranokti konkurentus?

- Ar dėl diversifikacijos mums teks išskaityti strateginius išteklius, kurių išskaidyti neturėtume?

- Ar naujoje rinkoje mes galėsime išsivežti į lyderius?

- Jei diversifikuosime veiklą, ko mūsų bendrovė galės išmokti ir ar ji pakankamai struktūruota, kad pasinaudotų įgytomis žiniomis?

Net jei bendrovėms stinga tam tikrų sėkmingai diversifikacijai būtinų išteklių ar kompetencijų, būtina apsvarstyti, ar įmanoma užpildyti šias spragas įsigyjant trūkstamus išteklius ar išplėtoti trūkstamas kompetencijas. Tačiau yra ir dar vienas klausimas: ar bendrovei visos šios sąnaudos bus pakeliamos?

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
L. Kukuraitis nori įpareigoti verslą įdarbinti neįgaliuosius 10

Privatų verslą ateityje ketinama įpareigoti įdarbinti neįgaliuosius, sako Linas Kukuraitis, socialinės...

Vadyba
12:57
Jaunimas ieško būdų kaip pristatyti funkcinį maistą veganams ir vegetarams bei išnaudoti socialines medijas jauniems verslams Rėmėjo turinys

Šių metų spalio 18 d. įvyko nacionalinė Lietuvos kolegijų studentų verslumo diena – PROFADIENIS.  Startavęs...

Vadyba
10:21
Išmokėdamos kompensacijas už nekonkuravimą, įmonės sumažina atlyginimą Premium 5

Norint, kad darbuotojas nekonkuruotų darbo santykių metu, jam reikia mokėti 40% darbo užmokesčio dydžio...

Finansai
08:58
Ką daryti, kad su darbuotoju neišeitų ir įmonės žinios Premium

Žiniomis nesidalijantys darbuotojai bendrovėms gali kainuoti milijonus. Tačiau Lietuvos bendrovių pavyzdžiai...

Vadyba
06:00
Siurblių ekspertams IT technologijos – būtinos kaip vanduo Rėmėjo turinys

Saugus duomenų perdavimas ir verslo valdymas būnant bet kurioje pasaulio vietoje aktualus ne tik informacinių...

Vadyba
06:00
Tyrimas: geraširdžiai dažniau susiduria su finansiniais sunkumais

Geraširdžiai žmonės, tikėtina, dažniau susiduria su finansinėmis problemomis arba net bankrutuoja nei tie,...

Vadyba
2018.10.21
TOP25 geriausi šių metų pasaulio darbdaviai 5

Tarp šiemet išrinktų geriausių pasaulio darbdavių – keturios Lietuvoje veikiančios bendrovės. O pirmosios...

Vadyba
2018.10.21
Kodėl žmonės susidomi galimybe pakeisti darbdavį

Darbo rinkai kaistant tampa sunkiau išlaikyti savo darbuotojus ir rasti kitų. Tad vis dažniau geri...

Vadyba
2018.10.20
Darbuotojų mokymosi madas diktuoja „Netflix“ Premium

Šiandienos darbo aplinką turbūt geriausiai apibūdina pasakymas, jog įprasta tapo tai, kad nebeliko nieko...

Vadyba
2018.10.20
Į JAV išvykęs D. Songaila „Hooters“ barą perleido R. Javtokui 16

Krepšinio aikštelėje praeityje vienas kitą ne kartą keitę Darius Songaila ir Robertas Javtokas tokį patį...

Laisvalaikis
2018.10.19
Išsiskyrė pareigūnų profsąjungų susivienijimo ir Policijos profesinės sąjungos keliai

Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimas (NPPSS) ir Lietuvos policijos profesinė sąjunga...

Vadyba
2018.10.19
Koks turi būti vadovas, kad darbuotojai, gavę konkurento pasiūlymą, ateitų pasitarti Premium 8

Išlaikyti darbuotojus – vis svarbesnis uždavinys mažoms ir labai mažoms įmonėms, kuriose darbuotojų kaita yra...

Vadyba
2018.10.19
Daugiau nei 40 darbo pozicijų – užsienyje studijas baigusiems lietuviams

25-ios Lietuvoje veikiančios įmonės siūlo daugiau nei 40 darbo pozicijų, skirtų pritraukti užsienyje studijas...

Vadyba
2018.10.19
Kaip pradėti motyvuoti savo darbuotojus: 3 esminiai žingsniai Premium 2

Į darbą įsitraukę darbuotojai lemia geresnius finansinius rezultatus, tad kiekvieną dieną internetai mirga...

Vadyba
2018.10.19
Kuo geidžiamiausi darbdaviai motyvuoja savo darbuotojus Premium 1

Nuo kelionių į užsienį iki medicinos kabinetų – geidžiamiausi darbdaviai siūlo aibę naudų, kurios vilioja...

Vadyba
2018.10.18
„Workation“: komandą cementuoja bendros su darbu derinamos atostogos Premium 11

Įmonės nuolat ieško būdų, kaip motyvuoti darbuotojus ir paskatinti jų kūrybiškumą. Sumaišius kasdienį darbą...

Vadyba
2018.10.17
„Klaipėdos nafta“ dalį premijų darbuotojams mokės akcijomis 2

AB „Klaipėdos nafta“ nusprendė dalį metinių premijų išmokėti darbuotojams bendrovės akcijų pavidalu. Šiam...

Vadyba
2018.10.17
„Achemos grupė“ pakeitė vadovą 20

Trečiadienį koncerno „Achemos grupė“ generaliniu direktoriumi paskirtas Gintautas Kanapeckas, nuo 2014 metų...

Vadyba
2018.10.17
Planas, kaip pasiruošti mokesčių reformai 4

Nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiantiems Valstybinio socialinio draudimo įstatymo ir Gyventojų pajamų...

Finansai
2018.10.17
„Danpower Baltic“ turi naują vadovę 11

Atsinaujinančios energetikos UAB „Danpower Baltic“ generaline direktore paskirta Aušra Ignotaitė.

Vadyba
2018.10.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau