Kai verslo milžinai nesutaria. Kodėl žlunga įsigijimų sandoriai

Publikuota: 2015-08-20
„Matton“ nuotr.
„Matton“ nuotr.
 

Bendrovių įsigijimai ir susijungimai yra vienas iš verslo plėtros būdų. Tačiau didelė dalis jų žlunga. Viena iš priežasčių – nepakankamas dėmesys sujungiamų bendrovių kultūriniams skirtumams, kurie užkerta kelia sklandžiai integracijai.

Įvairių tyrimų, atliktų prieš porą dešimtmečių, duomenimis, 50-64% įmonių įsigijimų ir susijungimų atvejų nepasiekiama užsibrėžtų tikslų. Naujausia statistika dar grėsmingesnė: „Financial Times“ skelbia, kad žlunga 83% visų verslo pirkimų sandorių.

Ekonomikos ir finansų srityse dirbantys mokslininkai sėkmingais laiko tuos sandorius, apie kuriuos paskelbus bendrovių akcijų kaina kyla. Priešingai, jei paskelbus apie verslų sujungimą, akcijų kaina biržoje ritasi žemyn, laikoma, kad sandoris patyrė nesėkmę.

Manoma, kad iš karto po sandorio besikeičianti akcijų kaina iš esmės atspindi rinkos dalyvių požiūrį į įmonių sujungimą, taigi lemia ilgalaikę naujo darinio akcijų kainos pokyčių tendenciją. Mokslininkų nuomone, bet kuris įsigijimo ar susijungimo sandoris, kurį lydį akcijų kainos kylimas biržoje, kuria ilgalaikę vertę akcininkams. Priešingai, jei pirmomis dienomis po sandorio paskelbimo akcijų kaina krenta, akcininkai praras pinigus ir ilguoju laikotarpiu.

Kalbant apie žlugusius įsigijimo ir susijungimo sandorius, skiriamos kelios pagrindinės priežastys.

Pirmiausia, pernelyg aukšta pirkinio kaina. Pavyzdžiui, rinkos dalyvių nuomone, 2000 m. sausį sumokėjusi 165 mlrd. USD už „Time Warner“, medijos internete bendrovė AOL gerokai permokėjo, o susijungimo nauda nebuvo tiek didelė, kad lemtų ilgalaikę naudą. Esą tai buvo viena iš priežasčių, dėl kurios AOL rinkos vertė nuo 226 mlrd. USD per kelerius metus krito iki 20 mlrd. USD.

Ne ką geriau atrodė ir „Time Warner“ akcijų kaina. Susijungimo metu šios bendrovės akcijos kainavo apie 70 USD. 2008 m. už jos akcijas mokėta mažiau nei 15 USD.

Dar viena priežastis, anot mokslininkų, dėl kurios žlunga įsigijimų ir susijungimų sandoriai yra ta, kad vadovai jiems nepakankamai pasirengia ir neįvertina visų pakeliui iškylančių kliūčių.

Kultūriniai skirtumai

Egzistuoja ir dar kita, bene sunkiausiai kontroliuojama nesėkmės priežastis – bendrovių kultūrų skirtumai. Dėl kainos sulygti įmanoma, suplanuoti integraciją – taip pat, tačiau jei kultūra skiriasi kaip diena ir naktis, istorija rodo, kad „mes“ ir „jie“ sykiais taip ir nevirsta į „mes“.

„Atsimenu, kaip skubiai sušauktame valdybos susirinkime, kuriame patvirtinome sandorį, sakiau, kad dėl skirtingų bendrovių kultūrų, gyvenimas nuo šiol bus visiškai kitoks, tačiau turiu pripažinti, aš neįvertinau, kiek stipriai jis pasikeis“, — praėjus dešimtmečiui po AOL ir „Time Warner“ susijungimo „The New York Times“ pripažino Richardas Deanas Parsonsas, tuometinis „Time Warner“ valdybos pirmininkas ir generalinis direktorius.

Pasak jo, kad 2000 m. sukurtas verslo modelis žlugo, daugiausiai ir lėmė kultūriniai bendrovių skirtumai.

„Kaip sujungti senos ir naujos medijos kultūrą, buvo už mano suvokimo ribų. Jos buvo lyg skirtingos gyvūnų rūšys. Tiesa pasakius, tokios rūšys, kurioms įgimta vienai su kita kautis“, — dienraščiui atviravo p. Parsonsas.

2009 m. nuspręsta bendroves atskirti.

Panašių pavyzdžių įsigijimų ir susijungimų istorijoje būta ir daugiau.

„Parėjus dvejiems metams po 35 mlrd. USD vertės susijungimo, kuris suformavo trečią pagal dydį JAV telekomunikacijų bendrovę „Sprint Nextel“, abi susijungusios įmonės tebegyvena savo gyvenimus“, — 2007 m. konstatavo Kim Hart, „The Washington Post“ apžvalgininkė.

Jos nuomone, pernelyg skirtingos bendrovių kultūros trukdė priimti bet kokį bent kiek reikšmingesnį sprendimą, nesvarbu, susijusį su reklamos strategija ar mobiliųjų telefonų technologijomis.

Pasak jos, kad geruoju šis sandoris nesibaigs, buvo galima nuspėti jau pačiame pirmame susijungusių bendrovių vadovų susitikime. Megztinį ir laisvalaikio kelnes dėvintis Timas Donahue, „Nextel“ generalinis direktorius, susirinkimą pradėjo laisva ir emocinga kalba. Jis buvo sutiktas garsiais plojimais ir šūksniais: „Ei, dabar įkrėskime „Verizon“!“

Baigęs kalbėti, jis žodį perdavė Gary Forsee, „Sprint“ generaliniam direktoriui ir svarbiausiam susijungimo iniciatoriui. Kostiumu vilkintis p. Forsee pranešimą skaitė pagal „PowerPoint“ skaidres. Jam baigus salėje tvyrojo mirtina tyla.

„Nuo tada „SprintNextel“ darė viską, ką galėjo, kad apšlifuotų abiejų bendrovių kultūrinius skirtumus: kūrė už tai atsakingus komitetus, samdė konsultantus. Nepaisant visų pastangų, įtampa tik didėjo. Tuo pat metu naujosios bendrovės akcijų kaina čiuožė žemyn, o klientai rinkosi konkurentų paslaugas. Kad ir to paties „Verizon“.

2012 m. „Sprint“ paskelbė atsijungianti nuo „Nextel“ tinklų.

Suvienijo darbas

Paulius Dambrauskas, aktyviausios telekomunikacijų sektoriaus konsoliduotojos UAB „Cgates“ generalinis direktorius, bendrovės kultūrą apibūdina kaip atvirą ir grįsta sąžiningumu.

„Šiais principais grindžiame ir tarpusavio, ir santykius su klientais. Darbe vadovaujamės savininko mąstymu – kiekvienas dirba taip, lyg dirbtų sau. Esame nedidelė organizacija su maždaug 200 darbuotojų, tad nesunkiai sekasi taip gyventi“, — pažymi p. Dambrauskas.

Pasak jo, bendrovės struktūra itin plokščia. „Cgates“ dirba stipriai susigrojusi vadovų komanda, kuri susiformavo 2010 m. pasikeitus generaliniam direktoriui. Jiems pavaldūs bendrovės specialistai. Didžiuma darbuotojų triūsia greta vienas kito atviro plano biure.

„Atskirą kabinetą turiu tik aš vienas. Ir tik todėl, kad prireikus telefonu aptarti konfidencialius reikalus, nepatogu vaikščioti į posėdžių kambarį. Visi, pradedant vadovais, dirba tikrai nuoširdžiai ir toks požiūris į darbą natūraliai perduodamas darbuotojams. Tai ir yra mūsų kultūros šerdis“, — aiškina p. Dambrauskas.

Pastaruosius kelerius metus ne vieną bendrovę įsigijusios organizacijos vadovas nurodo, kad tarp „Cgates“ ir jos pirkinių kultūrinių skirtumų esama visuomet, tačiau kol kas integracijos metu sėkmingai sekėsi su jais tvarkytis.

Anot p. Dambrausko, įsigijus kituose miestuose veikiančias įmones, kurios neretai turi po kelis darbuotojus, didesnių integracijos keblumų nekyla. Sunkiau tada, kai perkama tame pačiame mieste veikianti bendrovė, į kurią ilgus metus žvelgta kaip į konkurentus. „Cgates“ su tokiu atveju susidūrė prieš kelerius metus įsigijusi „Tele2“ priklausiusią UAB „Kabelinių ryšių tinklai“.

„Abiejose pusėse kunkuliavo emocijos, darbuotojai vieni į kitus žvelgė kaip į priešus. Tad pirmas mūsų žingsnis buvo perkelti visus dirbti į vieną biurą. Darbuotojus susodinome taip, kad kuo mažiau jų dirbtų greta senųjų kolegų. Tačiau net ir tai padarius, užtrunka, kol imama dirbti ranka rankon“, — kalba p. Dambrauskas.

Integracijos pradžioje koją sklandžiam darbui kiša nepasitikėjimas vieni kitais. Ir vienos, ir kitos bendrovės darbuotojams atrodo, kad tik jie priima geriausius sprendimus ar dirba efektyviau. Beje, komandos formavimo renginiai tokiu atveju menkai tepadeda.

„Stengėmės integruoti darbuotojus per bendras užduotis, sutelkti komandas bendram tikslui. Renginiai – gerai, tačiau juose paprastai bendraujama su tais, kuriuos geriausiai pažįsti. Bendras darbas, bendros sprendimų paieškos duoda kur kas daugiau naudos nei pasilakstymas miške“, — įsitikinęs „Cgates“ vadovas.

Jis sutinka, kad kultūriniai skirtumai integracijos procese svarbūs.

„Kabelinių ryšių tinklai“ savininko buvo tarsi pamiršti, į ją mažai investuota. Pas mus tuo metu buvo daug virsmo, plėtros, investicijų. Tad pirmosios įmonės darbuotojai į „Cgates“ žvelgė lyg į kokius kaubojus“, — šypsosi p. Dambrauskas.

Apibendrindamas integracijos patirtį vadovas pirmiausia rekomenduoja kuo greičiau ir kuo tiksliau paaiškinti pokyčius darbuotojams ir atsisveikinti su tais, su kuriais atsisveikinti būtina. Likusiam kolektyvui privalu tiksliai paaiškinti, kaip toliau bus organizuojamas darbas, suteikti reikiamų žinių ir įgūdžių, perkelti bendrovėje veikiančias sistemas, o tuomet susitelkti į klientus. Integracijos proceso pabaigai verta palikti technines, su klientais menkai susijusias užduotis.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kaip samdomam vadovui užsitarnauti sprendimų laisvę Premium

Verslo įkūrėjui atsitraukti nuo tiesioginio vadovavimo – rizikinga, bet naujas vadovas dažnai ateina su...

Vadyba
2019.01.17
Kurios Lietuvos įmonės pernai sukūrė daugiausia naujų darbo vietų Premium 19

„Verslo žinių“ sudarytame daugiausia pernai naujų darbo vietų sukūrusių bendrovių sąraše dominuoja logistikos...

Vadyba
2019.01.16
Rinkodaros ir pardavimų jungtuvės „Deeper“ - galimybė augti ar eksperimentas Premium 1

Išmaniųjų echolotų žvejybai gamintoja „Deeper“, pernai nepasiekusi tikslų ir ieškodama galimybių augti, be...

Rinkodara
2019.01.16
Vadovų viliojimo pamokos: regionų bendrovės ne ten deda akcentus Premium 1

Regionuose veikiančios bendrovės neslepia, kad pasamdyti norimos kvalifikacijos vadovą, kuris sutiktų dirbti...

Vadyba
2019.01.16
Registrų centras dėl pertvarkos apie atleidimą įspėjo 241 darbuotoją 5

Valstybės įmonė Registrų centras gruodį apie galimą atleidimą įspėjo 241 darbuotoją, rodo Užimtumo tarnybos...

Vadyba
2019.01.14
3 iliuzijos, kurios klaidina darbuotojų ieškantį verslą 17

Konkurencinę kovą norinčios laimėti bendrovės nekalba apie darbuotojų pritraukimą, jos galvoja, kaip...

Rinkodara
2019.01.13
Kodėl bent pusvalandis, rastas pabendrauti su jaunimu, atsiperka

Kai patyręs verslininkas pradedančiajam pataria, ką daryti, o kokių klaidų vengti, pastarojo verslas...

Vadyba
2019.01.13
Siūlo darbą švyturio prižiūrėtojams Kalifornijoje už 130.000 USD 1

Jeigu norisi kardinalių pokyčių, galbūt vertėtų pakeisti darbą. Pavyzdžiui, tapti istorinio švyturio...

Vadyba
2019.01.12
„Ford“ ir „Jaguar Land Rover“ atleidžia tūkstančius darbuotojų 2

Automobilių gamintojos „Ford“ ir „Jaguar Land Rover“ vienu metu pranešė apie planus naikinti po kelis...

Vadyba
2019.01.11
Pertvarkomas Raudonasis Kryžius atleidžia dalį darbuotojų

Tvaresne organizacija užsimojęs tapti Lietuvos Raudonasis Kryžius (LRK) ėmė atleidinėti darbuotojus,...

Vadyba
2019.01.11
Kaip išmatuoti atsakingumą? 7

Įsivažiavus ekonomikai, verslo įmonių produktyvumui ir investicijoms, jau keleri metai didžiausias darbdavių...

Vadyba
2019.01.11
Nedarbo lygis gruodį paaugo iki 8,9% 14

Nedarbas sausio pradžioje buvo 8,9% – 0,7 proc. punkto daugiau nei ankstesnį mėnesį. Sausio 1 dieną Lietuvoje...

Vadyba
2019.01.10
„Lietuvos geležinkeliai“ turi naują vidaus audito vadovą 7

AB „Lietuvos geležinkeliai“ vidaus audito skyriaus vadovu paskyrė Tomą Radėną, kuris bus tiesiogiai...

Vadyba
2019.01.10
Nedarbo lygis ES šalyse: nuo 1,9 iki 18,6% 18

Lapkričio mėnesį nedarbo lygis Europos Sąjungoje (ES) sudarė 6,7%, tačiau tarp šalių išlieka milžiniški...

Vadyba
2019.01.09
Rytų Europa desperatiškai vilioja darbuotojus, Lietuva neatsilieka Premium 3

Skrydžių bilietai emigrantams, auklės ir darbo vietos sutuoktiniams – tai vienos iš daugelio Rytų ir Vidurio...

Vadyba
2019.01.09
„RB Rail“ darbuotojų atrankai planuoja skirti 82.000 Eur

Baltijos šalių europinės vėžės geležinkelio projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą koordinuojanti bendra trijų...

Vadyba
2019.01.09
Raumenų prisiauginusios „YIT Lietuvos“ vadovas – apie planus ir iššūkius Premium 2

Suomijos statybos korporacijai YIT sujungus savo įmones Lietuvoje, į ypač aštrios konkurencijos rinką...

Statyba ir NT
2019.01.09
Drąsieji skolinasi nebūtinai banke: kokiems klausimams pasirengti Premium 4

Kuo sparčiau įmonė auga, tuo labiau jai reikia pinigų tiek investicijoms, tiek apyvartinėms lėšoms. Anksčiau...

Vadyba
2019.01.08
Sąvoka „laikinai paskirtas eiti vadovo pareigas“ gali turėti skirtingas teisines reikšmes Rėmėjo turinys 4

Praėjusių metų pabaigoje Lietuvos Aukščiausiasis Teismas priėmė nutartį[1] dėl civilinės atsakomybės taikymo...

Vadyba
2019.01.07
Pasikeitė K2 LT vadovas

Krematoriumą Kėdainiuose bei ritualinių laidojimo paslaugų teikėją UAB „Rekviem LT“ valdanti AB K2 LT turi...

Vadyba
2019.01.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau