Kai verslo milžinai nesutaria. Kodėl žlunga įsigijimų sandoriai

Publikuota: 2015-08-20
„Matton“ nuotr.
„Matton“ nuotr.
 

Bendrovių įsigijimai ir susijungimai yra vienas iš verslo plėtros būdų. Tačiau didelė dalis jų žlunga. Viena iš priežasčių – nepakankamas dėmesys sujungiamų bendrovių kultūriniams skirtumams, kurie užkerta kelia sklandžiai integracijai.

Įvairių tyrimų, atliktų prieš porą dešimtmečių, duomenimis, 50-64% įmonių įsigijimų ir susijungimų atvejų nepasiekiama užsibrėžtų tikslų. Naujausia statistika dar grėsmingesnė: „Financial Times“ skelbia, kad žlunga 83% visų verslo pirkimų sandorių.

Ekonomikos ir finansų srityse dirbantys mokslininkai sėkmingais laiko tuos sandorius, apie kuriuos paskelbus bendrovių akcijų kaina kyla. Priešingai, jei paskelbus apie verslų sujungimą, akcijų kaina biržoje ritasi žemyn, laikoma, kad sandoris patyrė nesėkmę.

Manoma, kad iš karto po sandorio besikeičianti akcijų kaina iš esmės atspindi rinkos dalyvių požiūrį į įmonių sujungimą, taigi lemia ilgalaikę naujo darinio akcijų kainos pokyčių tendenciją. Mokslininkų nuomone, bet kuris įsigijimo ar susijungimo sandoris, kurį lydį akcijų kainos kylimas biržoje, kuria ilgalaikę vertę akcininkams. Priešingai, jei pirmomis dienomis po sandorio paskelbimo akcijų kaina krenta, akcininkai praras pinigus ir ilguoju laikotarpiu.

Kalbant apie žlugusius įsigijimo ir susijungimo sandorius, skiriamos kelios pagrindinės priežastys.

Pirmiausia, pernelyg aukšta pirkinio kaina. Pavyzdžiui, rinkos dalyvių nuomone, 2000 m. sausį sumokėjusi 165 mlrd. USD už „Time Warner“, medijos internete bendrovė AOL gerokai permokėjo, o susijungimo nauda nebuvo tiek didelė, kad lemtų ilgalaikę naudą. Esą tai buvo viena iš priežasčių, dėl kurios AOL rinkos vertė nuo 226 mlrd. USD per kelerius metus krito iki 20 mlrd. USD.

Ne ką geriau atrodė ir „Time Warner“ akcijų kaina. Susijungimo metu šios bendrovės akcijos kainavo apie 70 USD. 2008 m. už jos akcijas mokėta mažiau nei 15 USD.

Dar viena priežastis, anot mokslininkų, dėl kurios žlunga įsigijimų ir susijungimų sandoriai yra ta, kad vadovai jiems nepakankamai pasirengia ir neįvertina visų pakeliui iškylančių kliūčių.

Kultūriniai skirtumai

Egzistuoja ir dar kita, bene sunkiausiai kontroliuojama nesėkmės priežastis – bendrovių kultūrų skirtumai. Dėl kainos sulygti įmanoma, suplanuoti integraciją – taip pat, tačiau jei kultūra skiriasi kaip diena ir naktis, istorija rodo, kad „mes“ ir „jie“ sykiais taip ir nevirsta į „mes“.

„Atsimenu, kaip skubiai sušauktame valdybos susirinkime, kuriame patvirtinome sandorį, sakiau, kad dėl skirtingų bendrovių kultūrų, gyvenimas nuo šiol bus visiškai kitoks, tačiau turiu pripažinti, aš neįvertinau, kiek stipriai jis pasikeis“, — praėjus dešimtmečiui po AOL ir „Time Warner“ susijungimo „The New York Times“ pripažino Richardas Deanas Parsonsas, tuometinis „Time Warner“ valdybos pirmininkas ir generalinis direktorius.

Pasak jo, kad 2000 m. sukurtas verslo modelis žlugo, daugiausiai ir lėmė kultūriniai bendrovių skirtumai.

„Kaip sujungti senos ir naujos medijos kultūrą, buvo už mano suvokimo ribų. Jos buvo lyg skirtingos gyvūnų rūšys. Tiesa pasakius, tokios rūšys, kurioms įgimta vienai su kita kautis“, — dienraščiui atviravo p. Parsonsas.

2009 m. nuspręsta bendroves atskirti.

Panašių pavyzdžių įsigijimų ir susijungimų istorijoje būta ir daugiau.

„Parėjus dvejiems metams po 35 mlrd. USD vertės susijungimo, kuris suformavo trečią pagal dydį JAV telekomunikacijų bendrovę „Sprint Nextel“, abi susijungusios įmonės tebegyvena savo gyvenimus“, — 2007 m. konstatavo Kim Hart, „The Washington Post“ apžvalgininkė.

Jos nuomone, pernelyg skirtingos bendrovių kultūros trukdė priimti bet kokį bent kiek reikšmingesnį sprendimą, nesvarbu, susijusį su reklamos strategija ar mobiliųjų telefonų technologijomis.

Pasak jos, kad geruoju šis sandoris nesibaigs, buvo galima nuspėti jau pačiame pirmame susijungusių bendrovių vadovų susitikime. Megztinį ir laisvalaikio kelnes dėvintis Timas Donahue, „Nextel“ generalinis direktorius, susirinkimą pradėjo laisva ir emocinga kalba. Jis buvo sutiktas garsiais plojimais ir šūksniais: „Ei, dabar įkrėskime „Verizon“!“

Baigęs kalbėti, jis žodį perdavė Gary Forsee, „Sprint“ generaliniam direktoriui ir svarbiausiam susijungimo iniciatoriui. Kostiumu vilkintis p. Forsee pranešimą skaitė pagal „PowerPoint“ skaidres. Jam baigus salėje tvyrojo mirtina tyla.

„Nuo tada „SprintNextel“ darė viską, ką galėjo, kad apšlifuotų abiejų bendrovių kultūrinius skirtumus: kūrė už tai atsakingus komitetus, samdė konsultantus. Nepaisant visų pastangų, įtampa tik didėjo. Tuo pat metu naujosios bendrovės akcijų kaina čiuožė žemyn, o klientai rinkosi konkurentų paslaugas. Kad ir to paties „Verizon“.

2012 m. „Sprint“ paskelbė atsijungianti nuo „Nextel“ tinklų.

Suvienijo darbas

Paulius Dambrauskas, aktyviausios telekomunikacijų sektoriaus konsoliduotojos UAB „Cgates“ generalinis direktorius, bendrovės kultūrą apibūdina kaip atvirą ir grįsta sąžiningumu.

„Šiais principais grindžiame ir tarpusavio, ir santykius su klientais. Darbe vadovaujamės savininko mąstymu – kiekvienas dirba taip, lyg dirbtų sau. Esame nedidelė organizacija su maždaug 200 darbuotojų, tad nesunkiai sekasi taip gyventi“, — pažymi p. Dambrauskas.

Pasak jo, bendrovės struktūra itin plokščia. „Cgates“ dirba stipriai susigrojusi vadovų komanda, kuri susiformavo 2010 m. pasikeitus generaliniam direktoriui. Jiems pavaldūs bendrovės specialistai. Didžiuma darbuotojų triūsia greta vienas kito atviro plano biure.

„Atskirą kabinetą turiu tik aš vienas. Ir tik todėl, kad prireikus telefonu aptarti konfidencialius reikalus, nepatogu vaikščioti į posėdžių kambarį. Visi, pradedant vadovais, dirba tikrai nuoširdžiai ir toks požiūris į darbą natūraliai perduodamas darbuotojams. Tai ir yra mūsų kultūros šerdis“, — aiškina p. Dambrauskas.

Pastaruosius kelerius metus ne vieną bendrovę įsigijusios organizacijos vadovas nurodo, kad tarp „Cgates“ ir jos pirkinių kultūrinių skirtumų esama visuomet, tačiau kol kas integracijos metu sėkmingai sekėsi su jais tvarkytis.

Anot p. Dambrausko, įsigijus kituose miestuose veikiančias įmones, kurios neretai turi po kelis darbuotojus, didesnių integracijos keblumų nekyla. Sunkiau tada, kai perkama tame pačiame mieste veikianti bendrovė, į kurią ilgus metus žvelgta kaip į konkurentus. „Cgates“ su tokiu atveju susidūrė prieš kelerius metus įsigijusi „Tele2“ priklausiusią UAB „Kabelinių ryšių tinklai“.

„Abiejose pusėse kunkuliavo emocijos, darbuotojai vieni į kitus žvelgė kaip į priešus. Tad pirmas mūsų žingsnis buvo perkelti visus dirbti į vieną biurą. Darbuotojus susodinome taip, kad kuo mažiau jų dirbtų greta senųjų kolegų. Tačiau net ir tai padarius, užtrunka, kol imama dirbti ranka rankon“, — kalba p. Dambrauskas.

Integracijos pradžioje koją sklandžiam darbui kiša nepasitikėjimas vieni kitais. Ir vienos, ir kitos bendrovės darbuotojams atrodo, kad tik jie priima geriausius sprendimus ar dirba efektyviau. Beje, komandos formavimo renginiai tokiu atveju menkai tepadeda.

„Stengėmės integruoti darbuotojus per bendras užduotis, sutelkti komandas bendram tikslui. Renginiai – gerai, tačiau juose paprastai bendraujama su tais, kuriuos geriausiai pažįsti. Bendras darbas, bendros sprendimų paieškos duoda kur kas daugiau naudos nei pasilakstymas miške“, — įsitikinęs „Cgates“ vadovas.

Jis sutinka, kad kultūriniai skirtumai integracijos procese svarbūs.

„Kabelinių ryšių tinklai“ savininko buvo tarsi pamiršti, į ją mažai investuota. Pas mus tuo metu buvo daug virsmo, plėtros, investicijų. Tad pirmosios įmonės darbuotojai į „Cgates“ žvelgė lyg į kokius kaubojus“, — šypsosi p. Dambrauskas.

Apibendrindamas integracijos patirtį vadovas pirmiausia rekomenduoja kuo greičiau ir kuo tiksliau paaiškinti pokyčius darbuotojams ir atsisveikinti su tais, su kuriais atsisveikinti būtina. Likusiam kolektyvui privalu tiksliai paaiškinti, kaip toliau bus organizuojamas darbas, suteikti reikiamų žinių ir įgūdžių, perkelti bendrovėje veikiančias sistemas, o tuomet susitelkti į klientus. Integracijos proceso pabaigai verta palikti technines, su klientais menkai susijusias užduotis.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Teorija: daugybė dabartinių darbų yra nereikalingi Premium 4

Kapitalizmo efektyvumas – mitas, o daugybė žmonių, ypač verslo paslaugų sferoje, atlieka užduotis, kurios...

Vadyba
06:00
Profsąjungos niršta, kad naujasis „Air France-KLM“ CEO nėra prancūzas 5

Kai buvo pranešta, kad Benjaminas Smithas vadovaus oro linijoms „Air France-KLM“, ši kandidatūra įsiutino...

Vadyba
2018.08.19
Išgyventas bankrotas nuo leidybos verslo neatgrasė Premium

Bankrutavusios vienos didžiausių šalies leidyklų „Versus Aureus“ buvęs vadovas Arturas Mickevičius vėl imasi...

Vadyba
2018.08.17
Iššūkiai naujam vadovui: kokių klaidų nedaryti Premium

Karjeros šuolis, kai specialistas skiriamas vadovu, neabejotinai džiugina ir sufleruoja, kad akcininkai...

Vadyba
2018.08.16
„Starbucks“ plečia verslą – tieks „kombučia“ parduotuvėms

JAV kavinių tinklas „Starbucks“ žengia koja kojon su mada ir imasi gaminti „kombučia“ – fermentuotą arbatą su...

Vadyba
2018.08.15
Miestai, kuriuose geriausia gyventi 2

Paskelbtame geriausiųjų gyventi miestų reitinge pirmą kartą Europos didmiestis pateko į sąrašo viršų.

Vadyba
2018.08.15
Nekonkuravimo susitarimai verslui vis dar neaiškūs Rėmėjo turinys 6

Praėjus metams nuo naujojo Darbo kodekso įsigaliojimo, verslas jaučia tam tikrus pokyčius, tačiau planuotas...

Vadyba
2018.08.14
Įmonės pavadinimas: internetu – tik lietuviškas, pas notarą – koks tik nori Premium 14

Apie 40% naujai registruojamų įmonių pavadinimų neįveikia Valstybinės lietuvių kalbos komisijos filtro. Vis...

Vadyba
2018.08.13
Vienas žingsnis – tik kelio pradžia 2

Vidaus reikalų ministerija (VRM) imasi struktūrinės vidaus pertvarkos, žada atsisakyti perteklinių funkcijų –...

Vadyba
2018.08.13
Lietuvos jaunimas vangiai įsilieja į šalies darbo rinką, aktyviai emigruoja 34

Jaunimas sudaro penktadalį šalies gyventojų. Statistika rodo, kad jauni žmonės vangiai įsilieja į šalies...

Vadyba
2018.08.12
Į profesinį tobulėjimą lietuviai žiūri pro pirštus 2

Jei verslas vis aktyviau investuoja į darbuotojų mokymą bei kompetencijų ugdymą, tai pavieniai žmonės į savęs...

Vadyba
2018.08.11
Skelbs naują konkursą Kultūros paveldo departamento vadovo vietai 2

Kultūros miniserija pranešė, jog atšauktas konkursas Kultūros paveldo departamento (KPD) direktoriaus...

Laisvalaikis
2018.08.10
„Maxima grupės“ personalo vadovė: 5 žmogiškųjų išteklių strategijos mitai Premium 14

Saulė Balčiūnienė, šį pavasarį perėmusi UAB „Maxima grupė“ personalo vadovo pareigas, teigia, kad per...

Vadyba
2018.08.10
Ko vertėtų paklausti darbuotojo, kuris nusprendė palikti įmonę 17

Didesnę ar mažesnę darbuotojų kaitą patiria kiekviena bendrovė. Vis dėlto net ir atsisveikindama su komandos...

Vadyba
2018.08.09
Trumpesnė darbo savaitė tinka ne visiems Premium 10

Įprasta biuro aplinka ir darbas keturiasdešimt valandų per savaitę šiandienos darbuotojams nėra patrauklūs.

Vadyba
2018.08.08
Nedarbas Lietuvoje birželį buvo mažesnis nei ES vidurkis  7

Nedarbo lygis Lietuvoje birželį buvo mažesnis nei Europos Sąjungos (ES) vidurkis, skelbia Eurostatas.

Vadyba
2018.08.08
Šventinę prekybą „Selfridge‘s“ pradėjo per karščius – iki Kalėdų likus 145 dienoms 4

Nors europiečiai mėgaujasi karšta vasara ir atostogomis, tačiau verslas jau galvoja apie svarbiausią prekybos...

Vadyba
2018.08.07
Darbuotojai bijo, kad juos pakeis robotai 11

Darbuotojai vis atviriau kalba, kad baiminasi likti be darbo bei pajamų, kuomet darbo rinka taps dar labiau...

Vadyba
2018.08.06
Darbo kodeksui metai: 8 svarbiausi darbdavių klausimai (I dalis) Rėmėjo turinys

Praėjus metams nuo naujojo Darbo kodekso įsigaliojimo verslas jaučia tam tikrus pokyčius, tačiau planuotas...

Vadyba
2018.08.06
Buhalterio profesionalo vardas teismų ir konfliktų gniaužtuose Premium 4

Dėl buhalterio profesionalo vardo verda naujos kovos – keli Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos...

Finansai
2018.08.06

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau