Kai verslo milžinai nesutaria. Kodėl žlunga įsigijimų sandoriai

Publikuota: 2015-08-20
„Matton“ nuotr.
„Matton“ nuotr.
 

Bendrovių įsigijimai ir susijungimai yra vienas iš verslo plėtros būdų. Tačiau didelė dalis jų žlunga. Viena iš priežasčių – nepakankamas dėmesys sujungiamų bendrovių kultūriniams skirtumams, kurie užkerta kelia sklandžiai integracijai.

Įvairių tyrimų, atliktų prieš porą dešimtmečių, duomenimis, 50-64% įmonių įsigijimų ir susijungimų atvejų nepasiekiama užsibrėžtų tikslų. Naujausia statistika dar grėsmingesnė: „Financial Times“ skelbia, kad žlunga 83% visų verslo pirkimų sandorių.

Ekonomikos ir finansų srityse dirbantys mokslininkai sėkmingais laiko tuos sandorius, apie kuriuos paskelbus bendrovių akcijų kaina kyla. Priešingai, jei paskelbus apie verslų sujungimą, akcijų kaina biržoje ritasi žemyn, laikoma, kad sandoris patyrė nesėkmę.

Manoma, kad iš karto po sandorio besikeičianti akcijų kaina iš esmės atspindi rinkos dalyvių požiūrį į įmonių sujungimą, taigi lemia ilgalaikę naujo darinio akcijų kainos pokyčių tendenciją. Mokslininkų nuomone, bet kuris įsigijimo ar susijungimo sandoris, kurį lydį akcijų kainos kylimas biržoje, kuria ilgalaikę vertę akcininkams. Priešingai, jei pirmomis dienomis po sandorio paskelbimo akcijų kaina krenta, akcininkai praras pinigus ir ilguoju laikotarpiu.

Kalbant apie žlugusius įsigijimo ir susijungimo sandorius, skiriamos kelios pagrindinės priežastys.

Pirmiausia, pernelyg aukšta pirkinio kaina. Pavyzdžiui, rinkos dalyvių nuomone, 2000 m. sausį sumokėjusi 165 mlrd. USD už „Time Warner“, medijos internete bendrovė AOL gerokai permokėjo, o susijungimo nauda nebuvo tiek didelė, kad lemtų ilgalaikę naudą. Esą tai buvo viena iš priežasčių, dėl kurios AOL rinkos vertė nuo 226 mlrd. USD per kelerius metus krito iki 20 mlrd. USD.

Ne ką geriau atrodė ir „Time Warner“ akcijų kaina. Susijungimo metu šios bendrovės akcijos kainavo apie 70 USD. 2008 m. už jos akcijas mokėta mažiau nei 15 USD.

Dar viena priežastis, anot mokslininkų, dėl kurios žlunga įsigijimų ir susijungimų sandoriai yra ta, kad vadovai jiems nepakankamai pasirengia ir neįvertina visų pakeliui iškylančių kliūčių.

Kultūriniai skirtumai

Egzistuoja ir dar kita, bene sunkiausiai kontroliuojama nesėkmės priežastis – bendrovių kultūrų skirtumai. Dėl kainos sulygti įmanoma, suplanuoti integraciją – taip pat, tačiau jei kultūra skiriasi kaip diena ir naktis, istorija rodo, kad „mes“ ir „jie“ sykiais taip ir nevirsta į „mes“.

„Atsimenu, kaip skubiai sušauktame valdybos susirinkime, kuriame patvirtinome sandorį, sakiau, kad dėl skirtingų bendrovių kultūrų, gyvenimas nuo šiol bus visiškai kitoks, tačiau turiu pripažinti, aš neįvertinau, kiek stipriai jis pasikeis“, — praėjus dešimtmečiui po AOL ir „Time Warner“ susijungimo „The New York Times“ pripažino Richardas Deanas Parsonsas, tuometinis „Time Warner“ valdybos pirmininkas ir generalinis direktorius.

Pasak jo, kad 2000 m. sukurtas verslo modelis žlugo, daugiausiai ir lėmė kultūriniai bendrovių skirtumai.

„Kaip sujungti senos ir naujos medijos kultūrą, buvo už mano suvokimo ribų. Jos buvo lyg skirtingos gyvūnų rūšys. Tiesa pasakius, tokios rūšys, kurioms įgimta vienai su kita kautis“, — dienraščiui atviravo p. Parsonsas.

2009 m. nuspręsta bendroves atskirti.

Panašių pavyzdžių įsigijimų ir susijungimų istorijoje būta ir daugiau.

„Parėjus dvejiems metams po 35 mlrd. USD vertės susijungimo, kuris suformavo trečią pagal dydį JAV telekomunikacijų bendrovę „Sprint Nextel“, abi susijungusios įmonės tebegyvena savo gyvenimus“, — 2007 m. konstatavo Kim Hart, „The Washington Post“ apžvalgininkė.

Jos nuomone, pernelyg skirtingos bendrovių kultūros trukdė priimti bet kokį bent kiek reikšmingesnį sprendimą, nesvarbu, susijusį su reklamos strategija ar mobiliųjų telefonų technologijomis.

Pasak jos, kad geruoju šis sandoris nesibaigs, buvo galima nuspėti jau pačiame pirmame susijungusių bendrovių vadovų susitikime. Megztinį ir laisvalaikio kelnes dėvintis Timas Donahue, „Nextel“ generalinis direktorius, susirinkimą pradėjo laisva ir emocinga kalba. Jis buvo sutiktas garsiais plojimais ir šūksniais: „Ei, dabar įkrėskime „Verizon“!“

Baigęs kalbėti, jis žodį perdavė Gary Forsee, „Sprint“ generaliniam direktoriui ir svarbiausiam susijungimo iniciatoriui. Kostiumu vilkintis p. Forsee pranešimą skaitė pagal „PowerPoint“ skaidres. Jam baigus salėje tvyrojo mirtina tyla.

„Nuo tada „SprintNextel“ darė viską, ką galėjo, kad apšlifuotų abiejų bendrovių kultūrinius skirtumus: kūrė už tai atsakingus komitetus, samdė konsultantus. Nepaisant visų pastangų, įtampa tik didėjo. Tuo pat metu naujosios bendrovės akcijų kaina čiuožė žemyn, o klientai rinkosi konkurentų paslaugas. Kad ir to paties „Verizon“.

2012 m. „Sprint“ paskelbė atsijungianti nuo „Nextel“ tinklų.

Suvienijo darbas

Paulius Dambrauskas, aktyviausios telekomunikacijų sektoriaus konsoliduotojos UAB „Cgates“ generalinis direktorius, bendrovės kultūrą apibūdina kaip atvirą ir grįsta sąžiningumu.

„Šiais principais grindžiame ir tarpusavio, ir santykius su klientais. Darbe vadovaujamės savininko mąstymu – kiekvienas dirba taip, lyg dirbtų sau. Esame nedidelė organizacija su maždaug 200 darbuotojų, tad nesunkiai sekasi taip gyventi“, — pažymi p. Dambrauskas.

Pasak jo, bendrovės struktūra itin plokščia. „Cgates“ dirba stipriai susigrojusi vadovų komanda, kuri susiformavo 2010 m. pasikeitus generaliniam direktoriui. Jiems pavaldūs bendrovės specialistai. Didžiuma darbuotojų triūsia greta vienas kito atviro plano biure.

„Atskirą kabinetą turiu tik aš vienas. Ir tik todėl, kad prireikus telefonu aptarti konfidencialius reikalus, nepatogu vaikščioti į posėdžių kambarį. Visi, pradedant vadovais, dirba tikrai nuoširdžiai ir toks požiūris į darbą natūraliai perduodamas darbuotojams. Tai ir yra mūsų kultūros šerdis“, — aiškina p. Dambrauskas.

Pastaruosius kelerius metus ne vieną bendrovę įsigijusios organizacijos vadovas nurodo, kad tarp „Cgates“ ir jos pirkinių kultūrinių skirtumų esama visuomet, tačiau kol kas integracijos metu sėkmingai sekėsi su jais tvarkytis.

Anot p. Dambrausko, įsigijus kituose miestuose veikiančias įmones, kurios neretai turi po kelis darbuotojus, didesnių integracijos keblumų nekyla. Sunkiau tada, kai perkama tame pačiame mieste veikianti bendrovė, į kurią ilgus metus žvelgta kaip į konkurentus. „Cgates“ su tokiu atveju susidūrė prieš kelerius metus įsigijusi „Tele2“ priklausiusią UAB „Kabelinių ryšių tinklai“.

„Abiejose pusėse kunkuliavo emocijos, darbuotojai vieni į kitus žvelgė kaip į priešus. Tad pirmas mūsų žingsnis buvo perkelti visus dirbti į vieną biurą. Darbuotojus susodinome taip, kad kuo mažiau jų dirbtų greta senųjų kolegų. Tačiau net ir tai padarius, užtrunka, kol imama dirbti ranka rankon“, — kalba p. Dambrauskas.

Integracijos pradžioje koją sklandžiam darbui kiša nepasitikėjimas vieni kitais. Ir vienos, ir kitos bendrovės darbuotojams atrodo, kad tik jie priima geriausius sprendimus ar dirba efektyviau. Beje, komandos formavimo renginiai tokiu atveju menkai tepadeda.

„Stengėmės integruoti darbuotojus per bendras užduotis, sutelkti komandas bendram tikslui. Renginiai – gerai, tačiau juose paprastai bendraujama su tais, kuriuos geriausiai pažįsti. Bendras darbas, bendros sprendimų paieškos duoda kur kas daugiau naudos nei pasilakstymas miške“, — įsitikinęs „Cgates“ vadovas.

Jis sutinka, kad kultūriniai skirtumai integracijos procese svarbūs.

„Kabelinių ryšių tinklai“ savininko buvo tarsi pamiršti, į ją mažai investuota. Pas mus tuo metu buvo daug virsmo, plėtros, investicijų. Tad pirmosios įmonės darbuotojai į „Cgates“ žvelgė lyg į kokius kaubojus“, — šypsosi p. Dambrauskas.

Apibendrindamas integracijos patirtį vadovas pirmiausia rekomenduoja kuo greičiau ir kuo tiksliau paaiškinti pokyčius darbuotojams ir atsisveikinti su tais, su kuriais atsisveikinti būtina. Likusiam kolektyvui privalu tiksliai paaiškinti, kaip toliau bus organizuojamas darbas, suteikti reikiamų žinių ir įgūdžių, perkelti bendrovėje veikiančias sistemas, o tuomet susitelkti į klientus. Integracijos proceso pabaigai verta palikti technines, su klientais menkai susijusias užduotis.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Tyrimas: geraširdžiai dažniau susiduria su finansiniais sunkumais

Geraširdžiai žmonės, tikėtina, dažniau susiduria su finansinėmis problemomis arba net bankrutuoja nei tie,...

Vadyba
2018.10.21
TOP25 geriausi šių metų pasaulio darbdaviai 3

Tarp šiemet išrinktų geriausių pasaulio darbdavių – keturios Lietuvoje veikiančios bendrovės. O pirmosios...

Vadyba
2018.10.21
Kodėl žmonės susidomi galimybe pakeisti darbdavį

Darbo rinkai kaistant tampa sunkiau išlaikyti savo darbuotojus ir rasti kitų. Tad vis dažniau geri...

Vadyba
2018.10.20
Darbuotojų mokymosi madas diktuoja „Netflix“ Premium

Šiandienos darbo aplinką turbūt geriausiai apibūdina pasakymas, jog įprasta tapo tai, kad nebeliko nieko...

Vadyba
2018.10.20
Į JAV išvykęs D. Songaila „Hooters“ barą perleido R. Javtokui 12

Krepšinio aikštelėje praeityje vienas kitą ne kartą keitę Darius Songaila ir Robertas Javtokas tokį patį...

Laisvalaikis
2018.10.19
Išsiskyrė pareigūnų profsąjungų susivienijimo ir Policijos profesinės sąjungos keliai

Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimas (NPPSS) ir Lietuvos policijos profesinė sąjunga...

Vadyba
2018.10.19
Koks turi būti vadovas, kad darbuotojai, gavę konkurento pasiūlymą, ateitų pasitarti Premium 7

Išlaikyti darbuotojus – vis svarbesnis uždavinys mažoms ir labai mažoms įmonėms, kuriose darbuotojų kaita yra...

Vadyba
2018.10.19
Daugiau nei 40 darbo pozicijų – užsienyje studijas baigusiems lietuviams

25-ios Lietuvoje veikiančios įmonės siūlo daugiau nei 40 darbo pozicijų, skirtų pritraukti užsienyje studijas...

Vadyba
2018.10.19
Kaip pradėti motyvuoti savo darbuotojus: 3 esminiai žingsniai Premium 2

Į darbą įsitraukę darbuotojai lemia geresnius finansinius rezultatus, tad kiekvieną dieną internetai mirga...

Vadyba
2018.10.19
Kuo geidžiamiausi darbdaviai motyvuoja savo darbuotojus Premium 1

Nuo kelionių į užsienį iki medicinos kabinetų – geidžiamiausi darbdaviai siūlo aibę naudų, kurios vilioja...

Vadyba
2018.10.18
„Workation“: komandą cementuoja bendros su darbu derinamos atostogos Premium 11

Įmonės nuolat ieško būdų, kaip motyvuoti darbuotojus ir paskatinti jų kūrybiškumą. Sumaišius kasdienį darbą...

Vadyba
2018.10.17
„Klaipėdos nafta“ dalį premijų darbuotojams mokės akcijomis 2

AB „Klaipėdos nafta“ nusprendė dalį metinių premijų išmokėti darbuotojams bendrovės akcijų pavidalu. Šiam...

Vadyba
2018.10.17
„Achemos grupė“ pakeitė vadovą 20

Trečiadienį koncerno „Achemos grupė“ generaliniu direktoriumi paskirtas Gintautas Kanapeckas, nuo 2014 metų...

Vadyba
2018.10.17
Planas, kaip pasiruošti mokesčių reformai 4

Nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiantiems Valstybinio socialinio draudimo įstatymo ir Gyventojų pajamų...

Finansai
2018.10.17
„Danpower Baltic“ turi naują vadovę 11

Atsinaujinančios energetikos UAB „Danpower Baltic“ generaline direktore paskirta Aušra Ignotaitė.

Vadyba
2018.10.17
SAP konferencijoje - apie pokyčius, kurie laukia Lietuvos verslo Rėmėjo turinys 4

SAP išmaniojo verslo dienoje  bus  kalbama apie tai, kodėl sėkmingai veikiančios bendrovės tampa vis labiau...

Technologijos
2018.10.17
Naujuoju Futbolo federacijos generaliniu sekretoriumi tapo Stankevičius

Lietuvos futbolo federacijos (LFF) Vykdomasis komitetas naujuoju federacijos generaliniu sekretoriumi išrinko...

Laisvalaikis
2018.10.16
Į Lietuvos paštą atėjo dar vienas vadovas iš „Telia Lietuvos“ 12

Lietuvos pašto Verslo klientų departamentui vadovaus Robertas Žudys. Tai jau trečias vadovas, kurį Lietuvos...

Vadyba
2018.10.16
„Luminor“ turi naują personalo vadovę 9

„Luminor“ banke personalo skyriaus vadovės pareigas pradeda eiti Agnė Ignotienė.

Vadyba
2018.10.16
Suaugusiųjų karjeros pokyčiams startą duoda programavimo mokykla Rėmėjo turinys 4

Tobulėjant technologijoms ir vyraujant jaunumo kultui vyresnio amžiaus žmonės, šiandieninei darbo rinkai...

Technologijos
2018.10.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau