Naujovės reklamose: kaip reikia lyginti kainas

Publikuota: 2016-09-07
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Konkurencijos taryba patvirtino Rekomendacijas dėl kainų palyginimo reklamoje.

Pasak Nataljos Moll, advokatų kontoros „Sorainen“ teisininkės, iki šiol, sprendžiant dėl kainų palyginimo teisingumo, buvo remiamasi iš esmės vieninteliu tarybos reikalavimu, kad aktuali kaina turi būti lyginama su suma, kuri buvo taikoma „protingą“ laiką praeityje ir verslininkas kiekvieną kartą turėjo spėlioti, ar jo taikyta kaina tokia.

Naujosiose Tarybos patvirtintose Rekomendacijose nurodoma, kad palyginimui reiktų naudoti kainą, kuri buvo taikyta bent 16 d. per paskutines 30 dienų iki akcijos kainos pradžios.

„Tam tikrais atvejais reklamos užsakovas gali nukrypti nuo šio reikalavimo, vienas jų – kai reklamoje teikiamas kainų palyginimas, susijęs su trumpo galiojimo prekių kainomis arba kasdienio vartojimo gaminių, kai jos mažinamos prekėms praradus prekinę išvaizdą“, – aiškina p. Moll.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Taip pat nuo šiol rekomenduojama naudoti tik tas anksčiau taikytas kainas, kurios paskutinį kartą taikytos ne seniau nei prieš 6 mėn. Be to, rekomenduojama kainų palyginimus reklamoje naudoti tik tuo atveju, jei laikotarpis, kuriuo bus taikoma pardavimo kaina, bus ne ilgesnis už laikotarpį, kuriuo buvo taikyta palyginamoji kaina.

„Pavyzdžiui, jei reklamos davėjas palyginamąją kainą taikė nuo 2016 m. sausio 1 d. iki 2016 m. vasario 28 d., tai naują prekės pardavimo kainą reklamos davėjas neturėtų taikyti ilgiau nei buvo taikyta palyginamoji kaina, t. y. ilgiau nei 1 mėn. 28 d.“, – aikšina p. Moll.

Kitas svarbus Konkurencijos tarybos reikalavimas yra susijęs su apibūdinimo „iki X%“ naudojimu reklamoje.

„Tokio pobūdžio reklaminis šūkis gali būti naudojamas reklamoje tik tuo atveju, jei skelbiama maksimali nuolaida išpardavimo pradžioje taikoma bent 10% prekių ir nurodomas tokio išpardavimo laikotarpis“, – kalba teisininkė. Pavyzdžiui, jei bendrovė rengia išpardavimą ir reklamoje nurodo „Išpardavimas! Žaislams ir kosmetikai – nuolaidos iki 60%. Akcija galioja rugpjūčio 1–31 d.“. Tokiu atveju padavėjas turėtų užtikrinti, kad akcijos pradžioje bent 10% žaislų ir tokiai pat kosmetikos prekių daliai būtų parduodamos su reklamoje nurodyta maksimalia 60% nuolaida.

Reklamos užsakovams taip pat privalu papildomai pagrįsti dažnai naudojamus palyginamųjų kainų apibūdinimus, kaip pavyzdžiui „įprastinė“ ar „normali kaina“, „vertė“ ir pan.

„Įvertinus Konkurencijos tarybos praktiką peršasi išvada, kad kainų palyginime reklamos davėjas turi ypatingai atsargiai naudoti sąvokas „įprastinė kaina“, „normali kaina“, „vertė“, „reguliari kaina“, kai jos žymi tiesiogiai nenurodytų konkurentų kainas. Prekės „vertė“ turi būti suprantama kaip mažiausia kaina, už kurią vartotojas gali įsigyti tokią prekę rinkoje, apibūdinimai „įprastinė kaina“, „normali kaina“ ir „reguliari kaina“ reiškia, kad visą reklamos sklaidos laikotarpį iš esmės visi konkurentai taiko palyginamąsias kainas, apibrėžtas kaip „įprastinė“, „normali“ ir „reguliari“. Taigi, reklamos davėjas, siekdamas sėkmingai įrodyti savo reklamos, kurioje panaudotas bent vienas iš aukščiau paminėtų apibūdinimų, teisingumą, visais atvejais turės atlikti iš esmės visų konkurentų taikomų kainų monitoringą visą savo reklamos sklaidos laikotarpį ir saugoti šiuos įrodymus, kad, prireikus, galėtų juos pateikti Konkurencijos tarybai. Nors tai yra beveik neįmanoma, ypatingai turint omenyje, kad taip pat vertinamos kainos, esančios elektroninėje prekyboje“, – pažymi teisininkė.

Yra ir trūkumų

Pasak p. Moll, patvirtintos rekomendacijos turi ir trūkumų: kai kurioms nuostatoms trūksta apibrėžtumo, norint lyginti kainas pagal naują tvarką prekybininkams prireiks papildomų laiko sąnaudų ir investicijų, o elektroninę prekybą vykdančiam verslui kainų rodymo galimybės bus gerokai suvaržytos.

Pavyzdžiui, nuostatos konstrukcija, jog apibūdinimas „iki X%“ gali būti naudojamas tik tuo atveju, jei skelbiama maksimali nuolaida išpardavimo pradžioje taikoma bent 10% prekių ir nurodomas tokio išpardavimo laikotarpis, neatsako į klausimą, ar 10% prekių skaičiavimas turi būti atliekamas viso tinklo parduotuvių atžvilgiu, ar kiekvienos konkrečios parduotuvės.

„Prekybininkai turi skirtingo dydžio prekybos taškus/parduotuves, todėl tikėtina, kad bus sudėtinga užtikrinti, jog mažesnėse parduotuvėse šis procentas bus išlaikytas. Antra, „išpardavimas“ paprastai reiškia, jog bendrovė išparduoda prekių likučius, kol bus galutinai išparduotos. Tad išpardavimo pradžioje yra sunku tiksliai numatyti, kiek laiko vyks tokia akcija. Prekybininkui išpardavus prekes iki reklamoje nurodyto išpardavimo laikotarpio pabaigos egzistuoja tikimybė, kad reklama, skelbianti vėlesnę išpardavimo pabaigos dieną, bus pripažinta klaidinančia“, – pažymi p. Moll.

Pasak teisininkės, daugelio nuostatų (pavyzdžiui, kainų palyginimus reklamoje naudoti tik tuo atveju, jei laikotarpis, kuriuo bus taikoma pardavimo kaina, bus ne ilgesnis už laikotarpį, kuriuo buvo taikyta palyginamoji kaina; „10% taisyklė“) įgyvendinimas iš esmės reiškia, kad ūkio subjektas turės archyvuoti ir sekti informaciją apie kiekvienos prekės kainos pokyčius tiek fizinėse, tiek elektroninėse parduotuvėse.

„Galiausiai, su problemomis tikėtina susidurs ir elektroninę prekybą vykdantys ūkio subjektai, kurių verslo idėja paremta greitu reagavimu į konkurentų kainas ir labai dinamiška rinkodara. Todėl nustačius reikalavimą palyginimui naudoti bent 16 dienų per paskutines 30 dienų taikytą kainą arba išsamiai paaiškinti nukrypimą nuo šios taisyklės, yra apribojamos įmonės galimybės konkuruoti ir reaguoti į besikeičiančias konkurentų kainas“, – kalba p. Moll.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Rinkodara“
Skelbia TOP 20 pretendentų į „Verslo nuomonės lyderio“ titulą

„PR Impact Awards 2022“ organizatoriai skelbia TOP 20 pretendentų į konkurso nominacijos „Verslo nuomonės...

Rinkodara
17:47
„Lietuvos ryto“ grupės finansai: metus lydėjo ir nuostoliai, ir dividendai Premium

Žiniasklaidos grupės „Lietuvos rytas“ valdomų bendrovių konsoliduotos pajamos 2021 m. simboliškai sumenko, o...

Rinkodara
12:38
RETAIL konferencija: „Barbora“ pristatys prekes per valandą, prognozuojama daugiau partnerysčių Premium

Vienas didžiausių prekybos sektoriaus renginių Baltijos šalyse, „Verslo žinių“ organizuojamas prekybos...

Prekyba
11:29
Prekyba karo zonoje: ukrainiečių tinklas „Silpo“ kliaujasi slaptais sandėliais, stokoja vilkikų Premium

Mažmeninės prekybos įmonės Ukrainoje anksčiau yra patyrusios įvairių iššūkių, bet sąlygos, kuriomis tenka...

Prekyba
05:45
„PR Impact Awards 2022“ konkurse – daugiau nei 100 paraiškų

Daugiausia paraiškų šiemet buvo pateikta Socialinės atsakomybės ir tvarumo, Viešojo sektoriaus bei...

Rinkodara
2022.05.23
Geriausios reputacijos influenceriai „Facebook“ tinkle Premium 1

Visuomenės vertinimu, geriausią reputaciją socialiniame tinkle „Facebook“ turinčių nuomonės formuotojų...

Rinkodara
2022.05.22
„Vilniaus prekybos“ apyvarta kilo 6%

Verslininko Nerijaus Numos valdoma vienos didžiausių Lietuvoje verslo grupių „Vilniaus prekyba“ konsoliduotos...

Prekyba
2022.05.20
Matavimo prietaisų tikslumas: šiemet vartotojai skundžiasi dukart dažniau Premium

Prekybos įmonėse svarstykles ir fasuotas pakuotes tikrinanti Lietuvos metrologijos inspekcija per šių metų...

Prekyba
2022.05.20
SEB bankas paskolino 95 mln. Eur „Euroapotheca“ grupei

Paskola „Vilniaus prekybos“ grupės vaistinių tinklų valdytojai „Euroapotheca“ skirta ankstesnių paskolų...

Prekyba
2022.05.19
„iLunch“ plėtrai iš Medicinos banko skolinasi 0,5 mln. Eur 1

Aurelijui Jasevičiui priklausantis dienos pietų restoranų tinklas „iLunch“ sostinėje artimiausiu metu...

Prekyba
2022.05.19
Pandemijai nepavyko visos prekybos perkelti į internetą Premium

Elektroninės prekybos verslai, dar pernai džiūgavę dėl stipriai išaugusio klientų skaičiaus, dabar sprendžia...

Prekyba
2022.05.19
Rusija be skrupulų štampuoja žinomų prekės ženklų klonus, o vaizdas lentynose nesikeičia Premium 6

Rusijai pradėjus karą Ukrainoje, o iš šalies agresorės besitraukiant tarptautiniams prekės ženklams, tuščios...

Rinkodara
2022.05.18
Juvelyras T. Blaževičius: deimantai brangsta, lietuviškos juvelyrikos rinka bręsta Premium

„Deimantų kainų rodiklis yra ne aukcionai, bet dešimtys tūkstančių mažų gamintojų, kurie parduoda tuos...

Laisvalaikis
2022.05.18
Didžiausia reklamdavė Lietuvoje „Lidl“ turi naują rinkodaros vadovę Premium

Kristina Mažeikytė stojo prie prekybos tinklo „Lidl Lietuva“ Rinkodaros departamento vadovės vairo.

Rinkodara
2022.05.18
Vilniuje plėtoja 25 mln. Eur vertės internetinės ir didmeninės prekybos miestelį „eMarketCity“

Eišiškių plento ir Geologų gatvės sankirtoje pradėtas statyti naujas internetinės ir didmeninės prekybos...

Prekyba
2022.05.18
DFDS patirtis: kaip išgryninti auditorijos segmentai leido parduoti daugiau Premium

Efektyviausia Metų kampanija šiemetiniame „Password“ konkurse tapo išankstinių keltų bilietų pardavimų...

Rinkodara
2022.05.18
Reorganizuojama „Kesko Senukai Digital“ Premium 1

„Penktosios projekto bendrovės“, kuriai priklauso „Kesko Senukai Digital“ ir kai kurios kitos Baltijos šalyse...

Prekyba
2022.05.18
„Senukai“ Kaune į įvažiuojamosios prekybos erdvę investavo 760.000 Eur

Baltijos šalyse veikiantis statybos, remonto ir buities prekių parduotuvių tinklas „Kesko Senukai“ investuoja...

Prekyba
2022.05.17
„Stiprūs kartu“ pamokos: draudimai pernelyg lengvai apeinami Premium

Paramos iniciatyvai „Stiprūs kartu“ tenka ginti teises į savo prekės ženklą, nes Registrų centre neseniai...

Rinkodara
2022.05.17
„Eurovizija“ su Monika Liu prie ekranų sutraukė per milijoną žiūrovų

Tarptautinį „Eurovizijos“ konkursą, kuriame šiemet Lietuvai atstovavo Monika Liu, buvo įsijungę daugiau nei...

Rinkodara
2022.05.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku