Reklama su Merkel ir Putinu Lietuvoje – ties pažeidimo riba

Publikuota: 2016-07-28
„15min“ reklaminis maketas.
„15min“ reklaminis maketas.

Portalas „15min“ šią vasarą palydi su šmaikščia reklamos kampanija su žinomais užsienio politikais priešakyje – Angela Merkel, Vladimiru Putinu ir Donaldu Trumpu – skelbiančia, jog žinios mobiliuosiuose mus vejasi ir per atostogas. Nors panašios reklamos netrūksta užsienio šalyse, Lietuvoje ji – ties pažeidimo riba.

Tomas Balžekas, „15min“ generalinis direktorius, paklaustas apie idėjos užsuomazgas teigia, jog besilankydamas „Kanų liūtų“ kūrybiškumo festivalyje nuolat mato kūrybingas, šypsotis priverčiančias kampanijas.

„Šiai vasarai ir mes norėjome linksmos, nestandartinės komunikacinės kampanijos. Mums patiko mūsų kūrybinės agentūros „New!“ pasiūlyta idėja, kad naujienos yra su mumis ir per atostogas. Idėja puikiai atspindi šių dienų aktualijas, kad naujienos vasarą dažniau skaitomos mobiliuosiuose įrenginiuose, kurie visada yra su mumis. Pasirinkome dažnai naujienose matomus ir girdimus politikos lyderius Merkel, Putiną, Trumpą, Obamą, kurie yra dažni 15min.lt naujienų herojai. Manome, kad šis sprendimas taiklus, kūrybingas, priverčiantis nusišypsoti, turi teigiamą emocinį krūvį“, – kalba p. Balžekas. – Prieš pradėdami šią kampaniją konsultavomės su teisininkais. Užsienyje tokios reklamos pavyzdžių tikrai netrūksta“.

Šiai kampanijai portalas pasitelkė spaudos ir radijo kanalus.

Riba plona

Natalja Moll, portalą konsultavusi „Sorainen“ teisininkė, pripažįsta, jog ir Civilinis kodeksas Lietuvoje, ir Reklamos įstatymas draudžia naudoti fizinio asmens atvaizdą be jo sutikimo.

„Nei šie įstatymai, nei teismų praktika išimčių nenumato žinomiems asmenims ar politikams dėl jų panaudojimo reklamoje. Tad iš pirmo žvilgsnio, tai atrodytų neleistinas veiksmas, iš kitos šiuo atveju buvo pasiremta labiau užsienio šalių patirtimi. JAV ir kai kuriose Europos valstybėse šis klausimas sprendžiamas gerokai liberaliau ir į politiko atvaizdo panaudojimą reklamoje žiūrima demokratiškiau“, – kalba p. Moll.

Pasak teisininkės, čia labiau galioja sąžiningo naudojimo principas, kitais žodžiais, jei politiko atvaizdas yra naudojamas skleidžiant žinią, informuojant visuomenę, tai, natūralu, toleruojama, arba kai žiniasklaidos priemonė save reklamuoja pasinaudodama atvaizdą asmens, apie kurį yra rašiusi.

„Tačiau jei, pavyzdžiui, rūbų gamintojas savo reklamoje panaudojo politiko atvaizdą, tai jau galima traktuoti priešingai. Šiuo atveju 15min.lt reklama kalba apie žinias ir pasitelkia politikus, kuriuos dažnai matome žiniasklaidoje ir apie kuriuos rašo pats portalas. Ar tai iš tiesų teisėta, galėtų įvertinti tik teismas. Lietuvoje tokios teismų praktikos kol kas nėra“, – pažymi p. Moll, sutikdama, jog toks žingsnis, yra visų pirma konservatyvios lietuviškos reklamos šioje srityje praplėtimas.

„Lietuvos politikų šiam atvejui pabijota pasitelkti, esame labiau konservatyvūs, – šypsosi p. Moll. – Tad reklamoje matome žinomus užsienio politikus, kurie ne kartą buvo matomi tokiose situacijose. Tikimybė sulaukti kažkokios pretenzijos tikriausiai yra nedidelė“.

Vilija Viešūnaitė, advokatų kontoros „ Triniti“ advokatė, partnerė, taip pat antrina, jog fizinio asmens nuotrauka (jos dalis), portretas ar kitoks atvaizdas gali būti atgaminami, parduodami, demonstruojami, spausdinami, taip pat pats asmuo gali būti fotografuojamas tik jo sutikimu.

„Reklamoje yra draudžiama, jeigu joje be fizinio asmens sutikimo minimas jo vardas, pavardė, pateikiama jo nuomonė, informacija apie jo privatų ar visuomeninį gyvenimą, turtą, naudojamas fizinio asmens atvaizdas. Asmens sutikimo nereikia, jeigu šie veiksmai yra susiję su visuomenine asmens veikla, jo tarnybine padėtimi. Tačiau asmens nuotraukos (jos dalies), padarytos šiais atvejais, negalima demonstruoti, atgaminti ar parduoti, jeigu tai pažemintų asmens garbę, orumą ar dalykinę reputaciją“, – kalba p. Viešūnaitė.

Pasak advokatės, nagrinėjamu atveju galima teigti, kad naudojami viešųjų asmenų atvaizdai, todėl sutikimo pagal bendrąjį reguliavimą nereikia, be to, nepanašu, kad nuotraukos pažeistų jų garbę, orumą ar dalykinę reputaciją.

„Šiuo atveju konkuruoja du dalykai: asmens teisė į atvaizdą ir visuomeniškai aktyvaus žmogaus statusas. Lietuvoje ši situacija teismuose nebuvo nagrinėjama, tačiau būtų labai įdomi byla. Paprastai teismas pripažįsta, kad politikų privatumas yra ribotas“, – priduria p. Viešūnaitė.

FOTOGALERIJA Spaudos reklamos maketai. (3 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Dėl geriausiųjų komunikacijos projektų vardo varžosi 83 darbai

„PR Impact Awards 2019“ varžysis 83 komunikacijos projektai iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos. Darbų šiemet...

Rinkodara
2019.05.23
Rinkimų lenktynėse I. Šimonytė pirmauja socialiniuose tinkluose 18

Analizuojant antrojo turo kandidatų į prezidentus komunikaciją, matyti, kad tradicinėje žiniasklaidoje abu...

Rinkodara
2019.05.23
Didieji verslai ragina balsuoti Europos Parlamento rinkimuose

Nemokamos kelionės iki balsavimo vietų, diskusijos apie ES svarbą, vaizdo klipai ir didžiuliai plakatai ant...

Rinkodara
2019.05.23
„Margaritos“ ir Kauno „Žalgirio“ gaminiai keliauja į lentynas 4

Lietuviškos kosmetikos prekės ženklas „Margarita“ pristato naują kosmetikos priemonių liniją vyrams...

Rinkodara
2019.05.23
„All Media Eesti“ įsigijo Estijos „Artist Media“

„All Media Eesti“, priklausanti didžiausiai Baltijos šalyse žiniasklaidos grupei „All Media Baltics“, kuriai...

Rinkodara
2019.05.23
„Euroviziją“ Baltijos šalyse įsijungė per 2 mln. gyventojų 4

Savaitgalį pasibaigęs „Eurovizijos“ dainų konkursas prie TV ekranų bent trumpam buvo pritraukęs per milijoną...

Rinkodara
2019.05.22
Patrauklaus darbdavio įvaizdis: nemotyvuoto personalo spąstuose Premium

Labiausiai motyvuoti darbuotojai Lietuvoje sudaro mažumą – vos dešimtadalį, o dominuojančias pozicijas užima...

Rinkodara
2019.05.22
„Metų prekės ženklas 2019“: apdovanoti 6 sėkmingiausieji 4

Pagrindinį „Metų prekės ženklo“ apdovanojimą šiemet konkurso komisija skyrė prekės ženklui „Santa Maria“.

Rinkodara
2019.05.21
E. Šatas: tirsime iki gegužės 1 d. gautus skundus dėl reklamos pažeidimų Premium

Įsigaliojus Reklamos įstatymo pakeitimams, nuo gegužės 1 d. Konkurencijos taryba nebevykdo reklamos...

Prekyba
2019.05.21
K. Meidė: nereikia tiesiog prekės lentynoje, svarbu, kad ją pirktų Premium

Kaip svarbu šalies pirkėjams lietuviškumas, kaip konkuruoti vietos ir užsienio rinkose, – patarimais ir...

Rinkodara
2019.05.21
„JCDecaux“ atsigręžia į prekybininkus: investuoja „Panoramoje“ Premium 2

Lauko reklamos bendrovė „JCDecaux Lietuva“ prekybos centre „Panorama“ investavo bemaž 150.000 Eur ir įrengė...

Rinkodara
2019.05.20
Kilni „Maximos“ akcija paskendo kritikos liūne 21

Prekybos tinklas „Maxima“ paskelbė akciją, kurios metu kviečia įsigyti Nomedos Marčėnaitės iliustracija...

Rinkodara
2019.05.20
Paskutiniajame etape – du žuvies gamybos prekių ženklai 1

Paskutiniajame „Metų prekės ženklo 2019“ balsavimo internete etape – „Viči“ ir „Zigmas“. Šie ženklai...

Rinkodara
2019.05.20
„Maxima“ užlipo ant pirmo laiptelio, „Tele2“ – penkta 4

Pirmąjį šių metų ketvirtį „Maxima“ nukarūnavo „Tele2“, kuri pagal investicijas į reklamą jau ne vienerius...

Rinkodara
2019.05.20
Komunikacija: „Maxima“ didina atotrūkį nuo konkurentų 2

Vertinant didžiųjų prekybos tinklų komunikaciją, matyti, kad „Maxima“ vis labiau didina atotrūkį nuo „Lidl“,...

Rinkodara
2019.05.19
4 patarimai kaip pasiekti auditoriją „Facebook“ neinvestuojant į reklamą 3

Jei administruojate prekės ženklo paskyrą socialiniame tinkle „Facebook“, net neabejotina, kad per...

Rinkodara
2019.05.18
Policija pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl žurnalisto Š. Černiausko veiksmų  8

Policija pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl žurnalisto Šarūno Černiausko veiksmų, BNS patvirtino policijos...

Rinkodara
2019.05.17
RSVA: neskaidri dviejų agentūrų veikla kenkia visos rinkos reputacijai 1

Šią savaitę viešojoje erdvėje pasirodė žinios apie ryšių su visuomene agentūrų veiklą, prieštaraujančią...

Rinkodara
2019.05.17
Andrius Baranauskas: „Krizė – ne problema, bet simptomas“ Verslo tribūna

Įmones ištinkančios krizės būna įvairios: dažniausiai netikėtos, kartais ilgalaikės, taip pat tokios, kurias...

Rinkodara
2019.05.17
4 daugiausia internautų simpatijų pelnę prekių ženklai

Į tolesnį konkurso „Metų prekės ženklo 2019“ balsavimo internete etapą pateko 4 daugiausia balsų surinkę...

Rinkodara
2019.05.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau