Blogų idėjų žaidimai – raktas į kūrybingumą

Publikuota: 2015-11-10
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
„Verslo žinios“

Kūrybingumui kelią atveria paprasta, nors dažnai sunkiai ištariama, frazė „taip ir“ bei blogų idėjų žaidimai, sako Jonathanas Howardas, reklamos agentūros „Saatchi & Saatchi Europe” kūrybiškumo instruktorius bei „The Atomic Garden Vilnius“ mokytojas.

Žmones valdo 8 pagrindiniai vienas kitą atsveriantys instinktai: tyrinėjimas ir pavojus, žaidimai ir organizavimas, kooperacija ir konkurencija bei medžiojimas ir buvimas medžiojamu, aiškino p. Howardas, Vilniuje vykusioje konferencijoje „Whats next?“.

Šių instinktų supratimas padeda kurti geresnes reklamas bei efektyvesnius prekės ženklus. Pavzydžiui, ieškant naujų idėjų žmonės dažniausiai pasitelkia medžioklę – bando suieškoti geriausią idėją, tačiau šiam procesui geriau „įjungti“ tyrinėjimą.

„Taip, bet“ – statuso simbolis

Tiek didžiausią žalą, tiek didžiausią gėrį kūrybingumui gali atnešti tvyranti įtampa tarp kooperacijos bei konkurencijos instinktų.

Visuomenėje tvyrančią konkurenciją atspindi žmonių siekis įgauti tam tikrą statusą bei pagarbą ar bent jau apsikarstyti statuso simboliais, pavyzdžiui, auksinį laikrodį ar „Ferrari“.

Neretas esame girdėję, kad dirbant komandoje, geriau nesakyti tiesioginio „ne“, o sakyti „taip, bet“. Tačiau, anot p. Howardo, frazė „taip, bet“ užkerta bet kokį kelią idėjų progresui ir gaišta laiką, o žmonės šiuos žodžius, kaip ir „Ferrari“, tiesiog naudoja savo statuso įrodymui.

„Jeigu vaikštai aplink kartodamas „taip, bet“ tikriausiai esi arba itin bailus, arba demonstruoji labai daug statuso simbolių. Tai nėra kažkokia blogybė, mes visi tai darome, tačiau tai tiesiog neatneša naudos, - aiškina p. Howardas. – Juokinga: mes sakome „taip, bet“, kad sukeltume didesnį įspūdį, tačiau iš tiesų tampame mažiau populiarūs.“

Sakykite idėjoms „taip ir“

Užuot į kolegų idėjas ir pasiūlymus reagavę neigiama fraze, p. Howardas primygtinai siūlo vartototi žodžius „taip ir“, kurie verčia ne tik sutikti su kito žmogaus idėja, bet ir sugalvoti ką nors papildomo.

„Kai sakome „taip ir“ atrodo, kad automatiškai remiame kitų idėjas, o juk mums nepatinka kitų idėjos, mums patinka mūsų idėjos. Tačiau iš tiesų nutinka taip, kad pasakius „taip ir“ kiti pradeda labiau klausytis mūsų idėjų. Taip pat, jei sakysite „taip ir“, kiti nebesisavins savo idėjų, o dalinsis jomis“, - sako p. Howardas.

Anot kūrybingumo specialisto, „taip ir“ frazė atveria kelią šaunioms idėjoms ne tik reklamos versle, bet visose kūrybingumo reikalaujančiose srityse: nuo meno iki lėktuvų dizaino.

Sakydami, „taip ir“ mes naikiname savo pranašumo statuso simbolius ir tampame draugiškesni. „Mūsų gyvenime šauniausi žmonės yra tie, kurie sako „taip ir“, o baisūs žmonės yra tie, kurie kartoja „taip, bet“, - sako p. Howardas.

Prekės ženklai – kaip draugai

Prekės ženklai, kaip ir žmonės, turėtų nustoti kurti statuso simbolius ir tapti vartotojų draugais. Ponas Howardas aiškina, kad prekės ženklai buvo išrasti tuo pačiu metu, kaip ir pinigai. Tai reiškia, kad prekės ženklas yra skirtas susidraugauti su vartotoju, panašiai kaip anksčiau tą darydavo gamintojas.

„Mes pradedame išmokti, kad mums reikia būti draugiškesniems, mums reikia truputį sumažinti savo statusą ir mums reikia truputį sumažinti savo klientų statusą. Reikia daugiau žaisti, būti draugais“, - sako p. Howardas.

Puikus tokio požiūrio pavyzdys yra „Virgin Atlantic“, aiškina p. Howardas. Pavyzdžiui, „British Airways“ avialinijos – aukšto statuso simbolis – savo lėktuvuose turi labai gražias druskines ir piprines. Tačiau ant jų pompastiškai užrašyta: „Negalima išnešti iš lėktuvo“.

Tuo tarpu „Virgin Atlantic“ šiuo aspektu sužaidė. „Jų druskinės ir pipirinės dar gražesnės nei „British Airways“, tačiau ant jų užklijuotas lipdukas su užrašu: „Pavogta iš „Virgin Atlantic“ verslo klasės“.

„Jie ne tik pripažįsta, kad iš jų vagia, bet ir pasijuokia iš to“, - teigia p. Howardas.

Kitas pavyzdys: dietinio limonado „Diet Tango“ reklama (žr. vaizdo įrašą apačioje). Jos kūrėjai pasigriebė paplitusį paradoksą, kad žmonės geria dietinį limonadą, bandydami atsverti savo blogus valgymo įpročius.

Dešimtajame dešimtmetyje pasirodžiusi reklama rodo vieną vaizdą: keptuvėje čirškiančią šoninę, o užkadrinis viliojantis balsas ragina žiūrovą pasiduoti pagundai ir bėgti pačiam į virtuvę ruošti šio užkandžio. Reklmos gale pasirodo šūkis: „Diet Tango“ – tau to reikia, nes tu silpnas.

„Šie prekės ženklai yra mūsų draugai“, - šypsosi p. Howardas.

Kūryba nėra protinga

Kūrybingumo siekantiems žmonėms p. Howardas siūlo atmesti įsisenėjusią kvailą idėją, kad kūrybiška yra tai, kas yra protinga bei originalu.

„Pavyzdžiui, prancūzų avangardinis teatras – jis labai protingas ir labai originalus. Tačiau vienintelis avangardo teatro tikslas yra įrodyti, kad žmonės ant scenos yra protingesni negu jūs. Tai tik statuso išraiška. Neveltui prancūzų avangardo teatrą turi subsidijuoti valstybė“, - sako specialistas.

Besistengiant būti protingu ir originaliu, galima pasiekti priešingą efektą mano p. Howardas: „Žmonės dažnai sako: tai nepakankamai originalu. Ar tai reiškia, kad ta idėja primena kažką, su kuo galėtum atrasti ryšį? Kodėl tai yra blogai?“

Vokiečiai žydų lėktuvuose

Užstrigus kūrybinėse kančiose p. Howardas siūlo keisti taktiką ir ieškoti ne gerų, o blogų idėjų. Šis žaidimas atrakina fantaziją, sugeneruoja absurdiškų ir juokingų minčių, o tuo pačiu gali netikėtai pakišti gerą idėją.

Ponas Howardas pasakoja, kaip kartą žaidė šį žaidimą su Izraelio skrydžių bendrovės komanda, kai vienai darbuotojai staiga į galvą šovė tikrai labai bloga idėja.

„Idėja buvo, kad skrydžiuose turėtų dirbti vokiškai kalbantys palydovai, kurie keleiviams vokiškai rėktų: Tu sėdi į kairę! Tu – į dešinę!”, - pasakoja p. Howardas. – Visi darbuotojai nukrito iš juoko po stalais. Tačiau komandos vadovas netikėtai tarė: tai nėra prasta idėja.“

Iš šio tragiškai blogo ir politiškai nekorektiško sumanymo Izraelio bendrovė sugalvojo savo keleiviams puikią pramogą: užsienio kalbų kursus. Pavyzdžiui, ilgo skrydžio į Japoniją metu, suteikti keleiviams įvadines japonų kalbos pamokas.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Žinomumą lengviau pelnyti žmogui, ne prekės ženklui

Daug verslo įkūrėjų slepiasi už savo bendrovių, tačiau vartotojai labiau reaguoja į prekės ženklus, labiau...

Gazelė
2019.12.14
„Facebook“ skirs 130 mln. USD nepriklausomai turinio valdymo tarybai sukurti

„Facebook“ skirs 130 mln. USD sukurti nepriklausomą turinio kontrolės tarybą, kurią sudarys asmenys,...

Paslaugos
2019.12.13
VVTAT tarp influencerių pliusą deda A. Jagelavičiūtei ir N. Bierancui 1

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyba paskelbė rekomendacines gaires, kurios reglamentuos...

Rinkodara
2019.12.13
Vilniaus oro uosto Kalėdų eglutė iš konfiskuotų daiktų apskriejo pasaulio žiniasklaidą 1

Artėjant šventėms, Vilniaus oro uostas pasirinko neįprastą būdą priminti keleiviams apie draudžiamus gabenti...

Paslaugos
2019.12.12
„Elektrum Lietuva“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Baltijos šalių elektros gamintojos „Latvenergo“ antrinė įmonė „Elektrum Lietuva“ išsirinko naujus...

Rinkodara
2019.12.12
Verslas „Google“ paieškoje: nuo „Ignitis“, „iPhone“ iki nuolaidų bei žaidimų

Populiariausios „Google“ paieškos verslo segmente rodo, kad lietuviai šiemet labiausiai domėjosi naujuoju...

Rinkodara
2019.12.12
Lietuvos ekonomika sėkmingai iriasi prieš pasaulinės recesijos srovę, tačiau ar užteks jėgų?

Lietuvos ekonomikos augimas toliau viršija prognozes ir 2019-aisiais, tikėtina, augo panašiu tempu kaip ir...

Rinkodara
2019.12.11
„Čepkelių nealkoholinės netrauktinės“ gamintoja skųs NTAKD skirtą baudą 1

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) dėl daug visuomenės dėmesio sulaukusio gėrimo...

Rinkodara
2019.12.11
Populiariausios „Google“ paieškos Lietuvoje: rinkimai, „Ignitis“ ir „Džokeris“

Metų pabaigoje tradiciškai „Google“ skelbia kasmetinių tendencingiausių 2019 m. užklausų sąrašą, kuriame...

Rinkodara
2019.12.11
„Interneto vizija“ simboliškai atnaujino savo prekės ženklą

Svetainių talpinimo ir domenų registravimo paslaugas teikianti bendrovė „Interneto vizija“ atnaujino...

Rinkodara
2019.12.11
„Baltoji banga“ pasidalijo ironišku „Mėslitos“ vadovo interviu 

Tarptautinę antikorupcijos dieną skaidraus verslo iniciatyva „Baltoji banga“ ir asociacija „Investors' Forum“...

Prekyba
2019.12.11
„Ignitis grupė“ pasirinko naujus kūrybos partnerius 5

Energetikos bendrovės „Ignitis grupė“ paskelbtą reklamos kūrybos agentūros konkursą laimėjo agentūra „Milk“.

Rinkodara
2019.12.11
Rinkodaros ir komunikacijos lyderiai: kokie bus 2020-ieji Premium

Dalijamės lyderiaujančių rinkodaros, komunikacijos ir žiniasklaidos įmonių vadovų, nuomonės lyderių mintimis...

Rinkodara
2019.12.11
Kinai nori pirkti visko ir brangiai: kaip jiems parduoti lietuviškus produktus Premium 1

Kinijos rinka yra besotė, todėl daugelį smulkiųjų gamintojų ji gąsdina, kad nepajėgs tenkinti jos poreikių.

Gazelė
2019.12.10
Žurnalistų sąjungos narių teises gins „Triniti“

Nuo šiol Lietuvos žurnalistų sąjungos narius konsultuos ir jų teises gins advokatų kontora „Triniti“.

Rinkodara
2019.12.10
„Financial Times“ skyrė įvertinimą „Go Vilnius“

Vilniui atitenka „Financial Times“ įvertinimas – „Go Vilnius“ pripažinta geriausia miesto verslo plėtros...

Rinkodara
2019.12.10
Meno aukcionai rodo sveikos rinkos požymius Premium

Gruodžio 5 ir 6 d. Vilniuje vyko du meno kūrinių aukcionai, leidę pasitikrinti, kur link krypsta antrinė meno...

Laisvalaikis
2019.12.09
L. Šiautkulis: jei žinai, kad sprendimas bus sėkmingas, greičiausiai jau pavėlavai

Dėliojant savo verslų ateities scenarijus, nevalia pamiršti, kad jau dabar vartotojas nori viską rinktis...

Rinkodara
2019.12.09
„Iki“ komunikacijos partneriais pasirinko „Publicum“  1

Prekybos tinklas „Iki“ šiandien pradeda bendradarbiavimą su konkurso būdu pasirinktais naujais komunikacijos...

Rinkodara
2019.12.09
Išleista „Rinkodaros sektoriaus apžvalga 2019“

„Verslo žinios“ antrus metus iš eilės pristato leidinį, skirtą rinkodaros, komunikacijos ir...

Rinkodara
2019.12.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau