Blogų idėjų žaidimai – raktas į kūrybingumą

Publikuota: 2015-11-10
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
„Verslo žinios“

Kūrybingumui kelią atveria paprasta, nors dažnai sunkiai ištariama, frazė „taip ir“ bei blogų idėjų žaidimai, sako Jonathanas Howardas, reklamos agentūros „Saatchi & Saatchi Europe” kūrybiškumo instruktorius bei „The Atomic Garden Vilnius“ mokytojas.

Žmones valdo 8 pagrindiniai vienas kitą atsveriantys instinktai: tyrinėjimas ir pavojus, žaidimai ir organizavimas, kooperacija ir konkurencija bei medžiojimas ir buvimas medžiojamu, aiškino p. Howardas, Vilniuje vykusioje konferencijoje „Whats next?“.

Šių instinktų supratimas padeda kurti geresnes reklamas bei efektyvesnius prekės ženklus. Pavzydžiui, ieškant naujų idėjų žmonės dažniausiai pasitelkia medžioklę – bando suieškoti geriausią idėją, tačiau šiam procesui geriau „įjungti“ tyrinėjimą.

„Taip, bet“ – statuso simbolis

Tiek didžiausią žalą, tiek didžiausią gėrį kūrybingumui gali atnešti tvyranti įtampa tarp kooperacijos bei konkurencijos instinktų.

Visuomenėje tvyrančią konkurenciją atspindi žmonių siekis įgauti tam tikrą statusą bei pagarbą ar bent jau apsikarstyti statuso simboliais, pavyzdžiui, auksinį laikrodį ar „Ferrari“.

Neretas esame girdėję, kad dirbant komandoje, geriau nesakyti tiesioginio „ne“, o sakyti „taip, bet“. Tačiau, anot p. Howardo, frazė „taip, bet“ užkerta bet kokį kelią idėjų progresui ir gaišta laiką, o žmonės šiuos žodžius, kaip ir „Ferrari“, tiesiog naudoja savo statuso įrodymui.

„Jeigu vaikštai aplink kartodamas „taip, bet“ tikriausiai esi arba itin bailus, arba demonstruoji labai daug statuso simbolių. Tai nėra kažkokia blogybė, mes visi tai darome, tačiau tai tiesiog neatneša naudos, - aiškina p. Howardas. – Juokinga: mes sakome „taip, bet“, kad sukeltume didesnį įspūdį, tačiau iš tiesų tampame mažiau populiarūs.“

Sakykite idėjoms „taip ir“

Užuot į kolegų idėjas ir pasiūlymus reagavę neigiama fraze, p. Howardas primygtinai siūlo vartototi žodžius „taip ir“, kurie verčia ne tik sutikti su kito žmogaus idėja, bet ir sugalvoti ką nors papildomo.

„Kai sakome „taip ir“ atrodo, kad automatiškai remiame kitų idėjas, o juk mums nepatinka kitų idėjos, mums patinka mūsų idėjos. Tačiau iš tiesų nutinka taip, kad pasakius „taip ir“ kiti pradeda labiau klausytis mūsų idėjų. Taip pat, jei sakysite „taip ir“, kiti nebesisavins savo idėjų, o dalinsis jomis“, - sako p. Howardas.

Anot kūrybingumo specialisto, „taip ir“ frazė atveria kelią šaunioms idėjoms ne tik reklamos versle, bet visose kūrybingumo reikalaujančiose srityse: nuo meno iki lėktuvų dizaino.

Sakydami, „taip ir“ mes naikiname savo pranašumo statuso simbolius ir tampame draugiškesni. „Mūsų gyvenime šauniausi žmonės yra tie, kurie sako „taip ir“, o baisūs žmonės yra tie, kurie kartoja „taip, bet“, - sako p. Howardas.

Prekės ženklai – kaip draugai

Prekės ženklai, kaip ir žmonės, turėtų nustoti kurti statuso simbolius ir tapti vartotojų draugais. Ponas Howardas aiškina, kad prekės ženklai buvo išrasti tuo pačiu metu, kaip ir pinigai. Tai reiškia, kad prekės ženklas yra skirtas susidraugauti su vartotoju, panašiai kaip anksčiau tą darydavo gamintojas.

„Mes pradedame išmokti, kad mums reikia būti draugiškesniems, mums reikia truputį sumažinti savo statusą ir mums reikia truputį sumažinti savo klientų statusą. Reikia daugiau žaisti, būti draugais“, - sako p. Howardas.

Puikus tokio požiūrio pavyzdys yra „Virgin Atlantic“, aiškina p. Howardas. Pavyzdžiui, „British Airways“ avialinijos – aukšto statuso simbolis – savo lėktuvuose turi labai gražias druskines ir piprines. Tačiau ant jų pompastiškai užrašyta: „Negalima išnešti iš lėktuvo“.

Tuo tarpu „Virgin Atlantic“ šiuo aspektu sužaidė. „Jų druskinės ir pipirinės dar gražesnės nei „British Airways“, tačiau ant jų užklijuotas lipdukas su užrašu: „Pavogta iš „Virgin Atlantic“ verslo klasės“.

„Jie ne tik pripažįsta, kad iš jų vagia, bet ir pasijuokia iš to“, - teigia p. Howardas.

Kitas pavyzdys: dietinio limonado „Diet Tango“ reklama (žr. vaizdo įrašą apačioje). Jos kūrėjai pasigriebė paplitusį paradoksą, kad žmonės geria dietinį limonadą, bandydami atsverti savo blogus valgymo įpročius.

Dešimtajame dešimtmetyje pasirodžiusi reklama rodo vieną vaizdą: keptuvėje čirškiančią šoninę, o užkadrinis viliojantis balsas ragina žiūrovą pasiduoti pagundai ir bėgti pačiam į virtuvę ruošti šio užkandžio. Reklmos gale pasirodo šūkis: „Diet Tango“ – tau to reikia, nes tu silpnas.

„Šie prekės ženklai yra mūsų draugai“, - šypsosi p. Howardas.

Kūryba nėra protinga

Kūrybingumo siekantiems žmonėms p. Howardas siūlo atmesti įsisenėjusią kvailą idėją, kad kūrybiška yra tai, kas yra protinga bei originalu.

„Pavyzdžiui, prancūzų avangardinis teatras – jis labai protingas ir labai originalus. Tačiau vienintelis avangardo teatro tikslas yra įrodyti, kad žmonės ant scenos yra protingesni negu jūs. Tai tik statuso išraiška. Neveltui prancūzų avangardo teatrą turi subsidijuoti valstybė“, - sako specialistas.

Besistengiant būti protingu ir originaliu, galima pasiekti priešingą efektą mano p. Howardas: „Žmonės dažnai sako: tai nepakankamai originalu. Ar tai reiškia, kad ta idėja primena kažką, su kuo galėtum atrasti ryšį? Kodėl tai yra blogai?“

Vokiečiai žydų lėktuvuose

Užstrigus kūrybinėse kančiose p. Howardas siūlo keisti taktiką ir ieškoti ne gerų, o blogų idėjų. Šis žaidimas atrakina fantaziją, sugeneruoja absurdiškų ir juokingų minčių, o tuo pačiu gali netikėtai pakišti gerą idėją.

Ponas Howardas pasakoja, kaip kartą žaidė šį žaidimą su Izraelio skrydžių bendrovės komanda, kai vienai darbuotojai staiga į galvą šovė tikrai labai bloga idėja.

„Idėja buvo, kad skrydžiuose turėtų dirbti vokiškai kalbantys palydovai, kurie keleiviams vokiškai rėktų: Tu sėdi į kairę! Tu – į dešinę!”, - pasakoja p. Howardas. – Visi darbuotojai nukrito iš juoko po stalais. Tačiau komandos vadovas netikėtai tarė: tai nėra prasta idėja.“

Iš šio tragiškai blogo ir politiškai nekorektiško sumanymo Izraelio bendrovė sugalvojo savo keleiviams puikią pramogą: užsienio kalbų kursus. Pavyzdžiui, ilgo skrydžio į Japoniją metu, suteikti keleiviams įvadines japonų kalbos pamokas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

SEB ir „Danske Bank“ patirtys, kaip didinti klientų pasitenkinimą Premium

Kelerius metus eksperimentavęs, SEB bankas šiemet visus savo klientų konsultavimo skyrius vertina ne pagal...

Rinkodara
2019.06.18
„Pigu“ taikytos nuolaidos – vėl priežiūros tarnybos akiratyje Premium 2

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, gavusi vartotojų nusiskundimus, atliko tyrimą dėl UAB „Pigu“...

Rinkodara
2019.06.18
„Maxima“ turi naują atstovę spaudai 10

Didžiausio Lietuvoje prekybos tinklo „Maxima LT“ atstovo ryšiams su visuomene pareigas pradėjo eiti Rima...

Vadyba
2019.06.18
„Headline“ veiklos pajamos išaugo trečdaliu

Komunikacijos agentūros „Headline“ tiesioginės veiklos pajamos (be trečiųjų šalių) per praėjusius metus,...

Rinkodara
2019.06.17
„Kanų liūtuose“ varžosi 11 reklamos darbų iš Lietuvos 2

Šiandien prasideda 66-asis „Kanų liūtų“ festivalis – didžiausias ir svarbiausias kūrybiškumo renginys...

Rinkodara
2019.06.17
„Lidl“ gerbėjų neprarado, bet „Maxima“ sugebėjo jų pritraukti daugiau Premium 2

Tarp Baltijos šalių tik estai mėgstamiausio prekės ženklo titulą skiria vietiniam „Kalev“, Latvijoje laurai...

Rinkodara
2019.06.17
Vilniaus reputacija socialiniuose tinkluose – viena pozityviausių Europoje 8

Vilnius – vienas iš penkių Europos miestų, kurių reputacija skaitmeninėje erdvėje yra pozityviausia, rodo...

Rinkodara
2019.06.16
 Didžiausios lauko reklamos klaidos

Lauko reklama vėl atsikovoja pozicijas, kurias buvo užleidusi skaitmeninei reklamai. Kad statiškas stendas...

Gazelė
2019.06.15
Dėl persekiojimo už kritiką prašo pradėti ikiteisminį tyrimą žemės ūkio ministro atžvilgiu 2

Penktadienį agroverslo naujienų portalas „Agroeta“ kreipėsi į Evaldą Pašilį, generalinį prokurorą, dėl...

Rinkodara
2019.06.14
„Lietuvos geležinkeliai“ pasirinko reklamos partnerius

„Lietuvos geležinkelių“ prekės ženklo atnaujinimu ir naujų grupės įmonių veiklos prekės ženklų sukūrimu...

Paslaugos
2019.06.14
Miestų išlaidos komunikacijai: Kaunas Vilnių lenkia daugiau nei 10 kartų 25

Nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ surinkti duomenys rodo, kad daugiausiai lėšų per...

Rinkodara
2019.06.14
„Amber Food“ krepšelyje – naujas restoranų prekės ženklas Premium 6

Vienas Lietuvos maitinimo rinkos banginių, pusšimtį taškų valdanti UAB „Amber Food“, įsigijo sostinėje...

Paslaugos
2019.06.14
„Tez Tour“ tęsia bendradarbiavimą su ligšioliniais komunikacijos partneriais

Kelionių organizatorius „Tez Tour“ ir toliau dirbs su komunikacijos partneriais UAB „VIP Viešosios...

Paslaugos
2019.06.13
A. Zabarauskas: paprastumas buvo G. Nausėdos pamatinis principas Premium 2

Apie išrinktojo prezidento ir kitų dviejų lyderių rinkimų kampanijų stipriąsias ir silpnąsias puses diskutavę...

Rinkodara
2019.06.13
„Publicum“ rezultatai: augo ir pajamos, ir pelnas

Tarptautinei „Havas“ grupei priklausanti Lietuvos strateginės komunikacijos agentūra „Publicum“ praėjusiais...

Rinkodara
2019.06.13
„Telia Lietuva“ atnaujino prekės ženklo šūkį 20

Telekomunikacijų bendrovė „Telia Lietuva“ nuo šiol naudos naują šūkį – „Įdomiau – tik gyvenimas“. Su šiuo...

Rinkodara
2019.06.13
„Clinic 212“ augino ir pajamas, ir pelną 4

Bendros kūrybinės agentūros „Clinic 212“ ir jos valdomos skaitmeninio turinio kūrybos agentūros „Enter“...

Rinkodara
2019.06.12
Kaip be didelių pinigų sukurti prekės ženklą, bet kad šis būtų veiksmingas Premium 2

Verslo pradžioje prekės ženklui dažnai skiriama nedaug dėmesio, tačiau vis dažniau jau ir smulkieji supranta,...

Gazelė
2019.06.12
„15min“ savininkas parduoda skelbimų svetaines: kalba apie šimtamilijoninį sandorį Premium 7

Sandoris, kuriuo žiniasklaidos bendrovės „15min“ ir naujienų agentūros BNS savininkas perleidžia savo...

Rinkos
2019.06.12
Naujieji geidžiamiausi darbdaviai: kurių reputacija geriausia  Premium 1

Iš geidžiamiausių darbdavių finalinio dvidešimtuko geriausia reputacija žiniasklaidoje pernai pasižymėjo...

Vadyba
2019.06.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau