Blogų idėjų žaidimai – raktas į kūrybingumą

Publikuota: 2015-11-10
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
„Verslo žinios“

Kūrybingumui kelią atveria paprasta, nors dažnai sunkiai ištariama, frazė „taip ir“ bei blogų idėjų žaidimai, sako Jonathanas Howardas, reklamos agentūros „Saatchi & Saatchi Europe” kūrybiškumo instruktorius bei „The Atomic Garden Vilnius“ mokytojas.

Žmones valdo 8 pagrindiniai vienas kitą atsveriantys instinktai: tyrinėjimas ir pavojus, žaidimai ir organizavimas, kooperacija ir konkurencija bei medžiojimas ir buvimas medžiojamu, aiškino p. Howardas, Vilniuje vykusioje konferencijoje „Whats next?“.

Šių instinktų supratimas padeda kurti geresnes reklamas bei efektyvesnius prekės ženklus. Pavzydžiui, ieškant naujų idėjų žmonės dažniausiai pasitelkia medžioklę – bando suieškoti geriausią idėją, tačiau šiam procesui geriau „įjungti“ tyrinėjimą.

„Taip, bet“ – statuso simbolis

Tiek didžiausią žalą, tiek didžiausią gėrį kūrybingumui gali atnešti tvyranti įtampa tarp kooperacijos bei konkurencijos instinktų.

Visuomenėje tvyrančią konkurenciją atspindi žmonių siekis įgauti tam tikrą statusą bei pagarbą ar bent jau apsikarstyti statuso simboliais, pavyzdžiui, auksinį laikrodį ar „Ferrari“.

Neretas esame girdėję, kad dirbant komandoje, geriau nesakyti tiesioginio „ne“, o sakyti „taip, bet“. Tačiau, anot p. Howardo, frazė „taip, bet“ užkerta bet kokį kelią idėjų progresui ir gaišta laiką, o žmonės šiuos žodžius, kaip ir „Ferrari“, tiesiog naudoja savo statuso įrodymui.

„Jeigu vaikštai aplink kartodamas „taip, bet“ tikriausiai esi arba itin bailus, arba demonstruoji labai daug statuso simbolių. Tai nėra kažkokia blogybė, mes visi tai darome, tačiau tai tiesiog neatneša naudos, - aiškina p. Howardas. – Juokinga: mes sakome „taip, bet“, kad sukeltume didesnį įspūdį, tačiau iš tiesų tampame mažiau populiarūs.“

Sakykite idėjoms „taip ir“

Užuot į kolegų idėjas ir pasiūlymus reagavę neigiama fraze, p. Howardas primygtinai siūlo vartototi žodžius „taip ir“, kurie verčia ne tik sutikti su kito žmogaus idėja, bet ir sugalvoti ką nors papildomo.

„Kai sakome „taip ir“ atrodo, kad automatiškai remiame kitų idėjas, o juk mums nepatinka kitų idėjos, mums patinka mūsų idėjos. Tačiau iš tiesų nutinka taip, kad pasakius „taip ir“ kiti pradeda labiau klausytis mūsų idėjų. Taip pat, jei sakysite „taip ir“, kiti nebesisavins savo idėjų, o dalinsis jomis“, - sako p. Howardas.

Anot kūrybingumo specialisto, „taip ir“ frazė atveria kelią šaunioms idėjoms ne tik reklamos versle, bet visose kūrybingumo reikalaujančiose srityse: nuo meno iki lėktuvų dizaino.

Sakydami, „taip ir“ mes naikiname savo pranašumo statuso simbolius ir tampame draugiškesni. „Mūsų gyvenime šauniausi žmonės yra tie, kurie sako „taip ir“, o baisūs žmonės yra tie, kurie kartoja „taip, bet“, - sako p. Howardas.

Prekės ženklai – kaip draugai

Prekės ženklai, kaip ir žmonės, turėtų nustoti kurti statuso simbolius ir tapti vartotojų draugais. Ponas Howardas aiškina, kad prekės ženklai buvo išrasti tuo pačiu metu, kaip ir pinigai. Tai reiškia, kad prekės ženklas yra skirtas susidraugauti su vartotoju, panašiai kaip anksčiau tą darydavo gamintojas.

„Mes pradedame išmokti, kad mums reikia būti draugiškesniems, mums reikia truputį sumažinti savo statusą ir mums reikia truputį sumažinti savo klientų statusą. Reikia daugiau žaisti, būti draugais“, - sako p. Howardas.

Puikus tokio požiūrio pavyzdys yra „Virgin Atlantic“, aiškina p. Howardas. Pavyzdžiui, „British Airways“ avialinijos – aukšto statuso simbolis – savo lėktuvuose turi labai gražias druskines ir piprines. Tačiau ant jų pompastiškai užrašyta: „Negalima išnešti iš lėktuvo“.

Tuo tarpu „Virgin Atlantic“ šiuo aspektu sužaidė. „Jų druskinės ir pipirinės dar gražesnės nei „British Airways“, tačiau ant jų užklijuotas lipdukas su užrašu: „Pavogta iš „Virgin Atlantic“ verslo klasės“.

„Jie ne tik pripažįsta, kad iš jų vagia, bet ir pasijuokia iš to“, - teigia p. Howardas.

Kitas pavyzdys: dietinio limonado „Diet Tango“ reklama (žr. vaizdo įrašą apačioje). Jos kūrėjai pasigriebė paplitusį paradoksą, kad žmonės geria dietinį limonadą, bandydami atsverti savo blogus valgymo įpročius.

Dešimtajame dešimtmetyje pasirodžiusi reklama rodo vieną vaizdą: keptuvėje čirškiančią šoninę, o užkadrinis viliojantis balsas ragina žiūrovą pasiduoti pagundai ir bėgti pačiam į virtuvę ruošti šio užkandžio. Reklmos gale pasirodo šūkis: „Diet Tango“ – tau to reikia, nes tu silpnas.

„Šie prekės ženklai yra mūsų draugai“, - šypsosi p. Howardas.

Kūryba nėra protinga

Kūrybingumo siekantiems žmonėms p. Howardas siūlo atmesti įsisenėjusią kvailą idėją, kad kūrybiška yra tai, kas yra protinga bei originalu.

„Pavyzdžiui, prancūzų avangardinis teatras – jis labai protingas ir labai originalus. Tačiau vienintelis avangardo teatro tikslas yra įrodyti, kad žmonės ant scenos yra protingesni negu jūs. Tai tik statuso išraiška. Neveltui prancūzų avangardo teatrą turi subsidijuoti valstybė“, - sako specialistas.

Besistengiant būti protingu ir originaliu, galima pasiekti priešingą efektą mano p. Howardas: „Žmonės dažnai sako: tai nepakankamai originalu. Ar tai reiškia, kad ta idėja primena kažką, su kuo galėtum atrasti ryšį? Kodėl tai yra blogai?“

Vokiečiai žydų lėktuvuose

Užstrigus kūrybinėse kančiose p. Howardas siūlo keisti taktiką ir ieškoti ne gerų, o blogų idėjų. Šis žaidimas atrakina fantaziją, sugeneruoja absurdiškų ir juokingų minčių, o tuo pačiu gali netikėtai pakišti gerą idėją.

Ponas Howardas pasakoja, kaip kartą žaidė šį žaidimą su Izraelio skrydžių bendrovės komanda, kai vienai darbuotojai staiga į galvą šovė tikrai labai bloga idėja.

„Idėja buvo, kad skrydžiuose turėtų dirbti vokiškai kalbantys palydovai, kurie keleiviams vokiškai rėktų: Tu sėdi į kairę! Tu – į dešinę!”, - pasakoja p. Howardas. – Visi darbuotojai nukrito iš juoko po stalais. Tačiau komandos vadovas netikėtai tarė: tai nėra prasta idėja.“

Iš šio tragiškai blogo ir politiškai nekorektiško sumanymo Izraelio bendrovė sugalvojo savo keleiviams puikią pramogą: užsienio kalbų kursus. Pavyzdžiui, ilgo skrydžio į Japoniją metu, suteikti keleiviams įvadines japonų kalbos pamokas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Gitanas Nausėda pasirinko komunikacijos partnerius prezidento rinkimams 2

Sprendimą dalyvauti Prezidento rinkimuose priėmęs ekonomistas, socialinių mokslų daktaras Gitanas Nausėda...

Rinkodara
2018.10.19
Dalis „Facebook“ akcininkų sieks Zuckerbergo atstatydinimo 1

Dalis to paties pavadinimo socialinį tinklą valdančios „Facebook Inc.“ akcininkų trečiadienį pareiškė norą...

Technologijos
2018.10.18
Slovėnijoje varžosi „Tele2“ ir „Stumbrui“ daryti reklamos darbai

Tarptautiniame reklamos festivalyje „Golden Drum“, vykstančiame Slovėnijoje, tarp finalininkų pateko 5...

Rinkodara
2018.10.17
„Good one“ – antrus metus iš eilės „Deloitte“ įvertinimas

Lietuvos skaitmeninės rinkodaros agentūra „Good one“ antrus metus iš eilės patenka į sparčiausiai augančių...

Rinkodara
2018.10.17
NT plėtotojai didina rinkodaros biudžetus – poreikis išsiskirti iš minios neišvengiamas Premium 4

Nekilnojamojo turto plėtotojai didina komunikacijos ir reklamos apimtį, bandydami potencialius klientus...

Rinkodara
2018.10.16
Garbačiauskaitė-Budrienė: situacija yra dviprasmiška 6

Skirtinguose Seimo komitetuose antradienį virė aštrios diskusijos dėl LRT veiklą tyrusios valdančiųjų...

Rinkodara
2018.10.16
„Investuok Lietuvoje“ klipo sklaidai renkasi žinomus veidus

Naujojo Lietuvą pristatančio klipo pirmajai komunikacijos bangai „Investuok Lietuvoje“ renkasi nuomonės...

Rinkodara
2018.10.16
„Open Circle Capital“ pasirinko komunikacijos partnerius

Rizikos kapitalo fondas „Open Circle Capital“, valdantis daugiau kaip 20 mln. Eur turtą, pasirinko...

Rinkodara
2018.10.15
Kosmetikos platintojui – 1.100 Eur bauda

Bendrovei „Etopas“, prekiavusiai maistą primenčia kosmetika, skirta 1.100 Eur bauda. 

Naujas „Investuok Lietuvoje“ klipas – iššūkių šalis 12

Agentūra „Investuok Lietuvoje“ pristato naują vaizdo klipą, siekiantį parodyti Lietuvą ne kaip dar vieną...

Rinkodara
2018.10.15
Jonizatorių gamintojai pirmiausia turi parduoti vandens naudą: padeda ir lankstinukai, ir salotų baras 3

Vandens jonizatoriai – sudėtingas ir, palyginti, brangus produktas, todėl derybos su partneriais svetur iki...

Rinkodara
2018.10.14
LVAT: už alkoholio reklamą jachtoje bauda skirta teisėtai 2

Kauno alaus daryklai „Volfas Engelman“ nepavyko panaikinti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės...

Rinkodara
2018.10.14
D. Filmanavičiūtė: reklama sujaudina tuomet, kai peržengiamos ribos Premium

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nenutrauks prieštaringų reakcijų sulaukusios reklaminės kampanijos...

Rinkodara
2018.10.12
Siūlomi įstatymų pakeitimai augintų baudas už klaidinančią reklamą

Seime po pateikimo pritarta Prezidentės siūlytiems įstatymų pakeitimams, kuriuos priėmus išaugtų baudos už...

Rinkodara
2018.10.11
Teismas atmetė „Philip Morris“ skundą dėl baudos už tabako reklamą

JAV tabako gaminių bendrovei „Philip Morris“ teisme nepavyko panaikinti Narkotikų, tabako ir alkoholio...

Rinkodara
2018.10.11
Prieštaringai vertinamos LRT komisijos išvados – atidėtos

Seimas šiandien balsavo dėl komisijos, tyrusios LRT ūkinę ir finansinę veiklą, paskelbtų išvadų. Nors buvo...

Rinkodara
2018.10.11
Seimo rankose – kritikuojamos LRT komisijos išvados

Šiandien Seime bus balsuojama dėl komisijos, tyrusios LRT ūkinę ir finansinę veiklą, paskelbtų išvadų.

Rinkodara
2018.10.11
„Beatos virtuvė“ praaugo turėtas ribas: komunikacijos ekspertų vertinimas Premium 8

Kosmetikos gaminiams su „Margarita Eco“ ir „Beatos virtuvės“ jungtiniu prekės ženklu pasiekus parduotuvių...

Rinkodara
2018.10.10
„Benu vaistinė Lietuva“ nubausta už vartotojų klaidinimą 1

Vieną didžiausių Lietuvoje vaistinių tinklų valdanti bendrovė „Benu vaistinė Lietuva“ nubausta už vartotojų...

Registrų centro duomenys – vėl prieinami žiniasklaidai 12

Vyriausybė trečiadienį priėmė nutarimus, kuriais remiantis nuo šiandien žiniasklaidai vėl neatlygintinai bus...

Rinkodara
2018.10.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau