Blogų idėjų žaidimai – raktas į kūrybingumą

Publikuota: 2015-11-10
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
„Verslo žinios“

Kūrybingumui kelią atveria paprasta, nors dažnai sunkiai ištariama, frazė „taip ir“ bei blogų idėjų žaidimai, sako Jonathanas Howardas, reklamos agentūros „Saatchi & Saatchi Europe” kūrybiškumo instruktorius bei „The Atomic Garden Vilnius“ mokytojas.

Žmones valdo 8 pagrindiniai vienas kitą atsveriantys instinktai: tyrinėjimas ir pavojus, žaidimai ir organizavimas, kooperacija ir konkurencija bei medžiojimas ir buvimas medžiojamu, aiškino p. Howardas, Vilniuje vykusioje konferencijoje „Whats next?“.

Šių instinktų supratimas padeda kurti geresnes reklamas bei efektyvesnius prekės ženklus. Pavzydžiui, ieškant naujų idėjų žmonės dažniausiai pasitelkia medžioklę – bando suieškoti geriausią idėją, tačiau šiam procesui geriau „įjungti“ tyrinėjimą.

„Taip, bet“ – statuso simbolis

Tiek didžiausią žalą, tiek didžiausią gėrį kūrybingumui gali atnešti tvyranti įtampa tarp kooperacijos bei konkurencijos instinktų.

Visuomenėje tvyrančią konkurenciją atspindi žmonių siekis įgauti tam tikrą statusą bei pagarbą ar bent jau apsikarstyti statuso simboliais, pavyzdžiui, auksinį laikrodį ar „Ferrari“.

Neretas esame girdėję, kad dirbant komandoje, geriau nesakyti tiesioginio „ne“, o sakyti „taip, bet“. Tačiau, anot p. Howardo, frazė „taip, bet“ užkerta bet kokį kelią idėjų progresui ir gaišta laiką, o žmonės šiuos žodžius, kaip ir „Ferrari“, tiesiog naudoja savo statuso įrodymui.

„Jeigu vaikštai aplink kartodamas „taip, bet“ tikriausiai esi arba itin bailus, arba demonstruoji labai daug statuso simbolių. Tai nėra kažkokia blogybė, mes visi tai darome, tačiau tai tiesiog neatneša naudos, - aiškina p. Howardas. – Juokinga: mes sakome „taip, bet“, kad sukeltume didesnį įspūdį, tačiau iš tiesų tampame mažiau populiarūs.“

Sakykite idėjoms „taip ir“

Užuot į kolegų idėjas ir pasiūlymus reagavę neigiama fraze, p. Howardas primygtinai siūlo vartototi žodžius „taip ir“, kurie verčia ne tik sutikti su kito žmogaus idėja, bet ir sugalvoti ką nors papildomo.

„Kai sakome „taip ir“ atrodo, kad automatiškai remiame kitų idėjas, o juk mums nepatinka kitų idėjos, mums patinka mūsų idėjos. Tačiau iš tiesų nutinka taip, kad pasakius „taip ir“ kiti pradeda labiau klausytis mūsų idėjų. Taip pat, jei sakysite „taip ir“, kiti nebesisavins savo idėjų, o dalinsis jomis“, - sako p. Howardas.

Anot kūrybingumo specialisto, „taip ir“ frazė atveria kelią šaunioms idėjoms ne tik reklamos versle, bet visose kūrybingumo reikalaujančiose srityse: nuo meno iki lėktuvų dizaino.

Sakydami, „taip ir“ mes naikiname savo pranašumo statuso simbolius ir tampame draugiškesni. „Mūsų gyvenime šauniausi žmonės yra tie, kurie sako „taip ir“, o baisūs žmonės yra tie, kurie kartoja „taip, bet“, - sako p. Howardas.

Prekės ženklai – kaip draugai

Prekės ženklai, kaip ir žmonės, turėtų nustoti kurti statuso simbolius ir tapti vartotojų draugais. Ponas Howardas aiškina, kad prekės ženklai buvo išrasti tuo pačiu metu, kaip ir pinigai. Tai reiškia, kad prekės ženklas yra skirtas susidraugauti su vartotoju, panašiai kaip anksčiau tą darydavo gamintojas.

„Mes pradedame išmokti, kad mums reikia būti draugiškesniems, mums reikia truputį sumažinti savo statusą ir mums reikia truputį sumažinti savo klientų statusą. Reikia daugiau žaisti, būti draugais“, - sako p. Howardas.

Puikus tokio požiūrio pavyzdys yra „Virgin Atlantic“, aiškina p. Howardas. Pavyzdžiui, „British Airways“ avialinijos – aukšto statuso simbolis – savo lėktuvuose turi labai gražias druskines ir piprines. Tačiau ant jų pompastiškai užrašyta: „Negalima išnešti iš lėktuvo“.

Tuo tarpu „Virgin Atlantic“ šiuo aspektu sužaidė. „Jų druskinės ir pipirinės dar gražesnės nei „British Airways“, tačiau ant jų užklijuotas lipdukas su užrašu: „Pavogta iš „Virgin Atlantic“ verslo klasės“.

„Jie ne tik pripažįsta, kad iš jų vagia, bet ir pasijuokia iš to“, - teigia p. Howardas.

Kitas pavyzdys: dietinio limonado „Diet Tango“ reklama (žr. vaizdo įrašą apačioje). Jos kūrėjai pasigriebė paplitusį paradoksą, kad žmonės geria dietinį limonadą, bandydami atsverti savo blogus valgymo įpročius.

Dešimtajame dešimtmetyje pasirodžiusi reklama rodo vieną vaizdą: keptuvėje čirškiančią šoninę, o užkadrinis viliojantis balsas ragina žiūrovą pasiduoti pagundai ir bėgti pačiam į virtuvę ruošti šio užkandžio. Reklmos gale pasirodo šūkis: „Diet Tango“ – tau to reikia, nes tu silpnas.

„Šie prekės ženklai yra mūsų draugai“, - šypsosi p. Howardas.

Kūryba nėra protinga

Kūrybingumo siekantiems žmonėms p. Howardas siūlo atmesti įsisenėjusią kvailą idėją, kad kūrybiška yra tai, kas yra protinga bei originalu.

„Pavyzdžiui, prancūzų avangardinis teatras – jis labai protingas ir labai originalus. Tačiau vienintelis avangardo teatro tikslas yra įrodyti, kad žmonės ant scenos yra protingesni negu jūs. Tai tik statuso išraiška. Neveltui prancūzų avangardo teatrą turi subsidijuoti valstybė“, - sako specialistas.

Besistengiant būti protingu ir originaliu, galima pasiekti priešingą efektą mano p. Howardas: „Žmonės dažnai sako: tai nepakankamai originalu. Ar tai reiškia, kad ta idėja primena kažką, su kuo galėtum atrasti ryšį? Kodėl tai yra blogai?“

Vokiečiai žydų lėktuvuose

Užstrigus kūrybinėse kančiose p. Howardas siūlo keisti taktiką ir ieškoti ne gerų, o blogų idėjų. Šis žaidimas atrakina fantaziją, sugeneruoja absurdiškų ir juokingų minčių, o tuo pačiu gali netikėtai pakišti gerą idėją.

Ponas Howardas pasakoja, kaip kartą žaidė šį žaidimą su Izraelio skrydžių bendrovės komanda, kai vienai darbuotojai staiga į galvą šovė tikrai labai bloga idėja.

„Idėja buvo, kad skrydžiuose turėtų dirbti vokiškai kalbantys palydovai, kurie keleiviams vokiškai rėktų: Tu sėdi į kairę! Tu – į dešinę!”, - pasakoja p. Howardas. – Visi darbuotojai nukrito iš juoko po stalais. Tačiau komandos vadovas netikėtai tarė: tai nėra prasta idėja.“

Iš šio tragiškai blogo ir politiškai nekorektiško sumanymo Izraelio bendrovė sugalvojo savo keleiviams puikią pramogą: užsienio kalbų kursus. Pavyzdžiui, ilgo skrydžio į Japoniją metu, suteikti keleiviams įvadines japonų kalbos pamokas.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Šiaulių banko inovacijai – apdovanojimas už lauko reklamos sprendimą

Lietuvoje įgyvendintai Šiaulių banko inovacijai teko išskirtinis globalaus tinklo „JCDecaux“ apdovanojimas.

Rinkodara
2020.01.23
Konkurencijos taryba: daugiausia baudų už konkurenciją ribojančius susitarimus

Konkurencijos taryba 2019 m. už Konkurencijos, Reklamos įstatymų ir Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų...

Prekyba
2020.01.23
Lietuvos paštas pasirašė naują reklamos paslaugų sutartį

Lietuvos paštas pasirinko naujus reklamos partnerius – 2 m. sutartis pasirašyta su kūrybine agentūra „Truth“.

Rinkodara
2020.01.23
„MV Group“ turi naują rinkodaros vadovę 

„MV Group“ turi naują rinkodaros vadovę – praėjusią savaitę šias pareigas pradėjo eiti Ieva Matulaitienė,...

Rinkodara
2020.01.22
„Pildyk“ simboliškai atnaujino prekės ženklą 1

Telekomunikacijų bendrovei „Tele2“ priklausanti išankstinio mokėjimo paslauga „Pildyk“ atnaujino savo prekės...

Rinkodara
2020.01.22
Komunikacijos tonas „Grigeo“ atveju kitoks nei per Alytaus gaisrą Premium 2

Apie „Grigeo Klaipėdos“ taršos skandalą per pirmąją savaitę pasirodė vidutiniškai po 191 straipsnį ir...

Rinkodara
2020.01.22
Autorių teisių gynėjai reikalauja stabdyti „Payseros“ paslaugų teikimą „Filmai.in“ 5

Autorių teisių gynimo asociacijos kreipėsi į Lietuvos banko priežiūros tarnybą, LRTK ir Kultūros ministeriją...

Rinkodara
2020.01.21
„General Financing“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Finansines paslaugas teikianti bendrovė „General Financing“ pasirinko naujus partnerius savo komunikacijai –...

Rinkodara
2020.01.21
Teisme sprendžia ginčą dėl „Arimex“ prekių ženklo „Studentų maistas“ Premium 3

Riešutais ir džiovintais vaisiais prekiaujanti UAB „Arimex“ kreipėsi į Vilniaus apygardos teismą dėl...

Rinkodara
2020.01.21
Efektyvų rinkodaros būdą išnaudoja dar ne visi – paprasčiausiai drovisi Premium

Kuo dažniau įmonės vadovas cituojamas spaudoje ar dalyvauja renginiuose, tuo daugiau vartotojų sužino apie...

Gazelė
2020.01.20
Teismas mėnesiui nušalino Panevėžio merą R. Račkauską nuo pareigų

Panevėžio apylinkės teismas pirmadienį mėnesiui nuo pareigų nušalino Panevėžio miesto merą Rytį Račkauską,...

Rinkodara
2020.01.20
Lietuvos paštas pasirinko naujus socialinės žiniasklaidos partnerius

Lietuvos paštas pasirinko naujus socialinės medijos komunikacijos partnerius – sutartis pasirašyta su...

Rinkodara
2020.01.20
Vis daugiau prekių ženklų palieka „Amazon“, bet ši strategija rizikinga  Premium

Švedijos baldų gamybos ir prekybos milžinei IKEA pasitraukus iš „Amazon“ platformos svarstoma, kuris prekės...

Prekyba
2020.01.19
IKEA valdytoja dividendams skirs 7 mln. Eur

Prekybos centrą IKEA Vilniuje valdančios bendrovės „Felit“ pajamos praėjusiais finansiniais metais išaugo...

Prekyba
2020.01.19
Vilnius reklamai užsienyje išleis beveik 100.000 eurų

Vilnius naujai reklamos kampanijai Jungtinėje Karalystėje ir Vokietijoje skirs beveik 97.000 eurų (su PVM).

Paslaugos
2020.01.18
Išdalinti Lietuvos komunikacijos projektų apdovanojimai „PR Lapės“

Komunikacijos projektų apdovanojimuose „PR Lapės“ buvo įteiktos septynios nominacijos, o nugalėtojų gretose –...

Rinkodara
2020.01.18
Maitinimo paslaugų bendrovė „Pontem“ keičia pavadinimą Premium 2

UAB „Pontem“ valdybos sprendimu nuo 2020 m. sausio 29 d. keičia bendrovės pavadinimą į UAB „Handelshus“.

Prekyba
2020.01.17
Kaip pigiau atlikti rinkos tyrimą

Pradedantiesiems verslą ekspertai pataria pirmiausiai pasitikrinti, ar jų idėja yra įdomi ir reikalinga. Tam...

Gazelė
2020.01.16
K. Gečas: „Grigeo“ krizė yra giliausia ir sudėtingiausia mano karjeroje Premium 6

„Grigeo“, kurios antrinė įmonė „Grigeo Klaipėda“ į Kuršių marias leido nevalytas nuotekas, ne vien savo...

Rinkodara
2020.01.16
Per penkerius metus IKEA pardavimai Lietuvoje padvigubėjo Premium 1

Prekybos centrą IKEA Vilniuje valdanti bendrovė „Felit“ praėjusiais finansiniais metais uždirbo 7,14 mln. Eur...

Prekyba
2020.01.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau