Blogų idėjų žaidimai – raktas į kūrybingumą

Publikuota: 2015-11-10
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
Jonathanas Howardas. Luko Šalnos nuotr.
„Verslo žinios“

Kūrybingumui kelią atveria paprasta, nors dažnai sunkiai ištariama, frazė „taip ir“ bei blogų idėjų žaidimai, sako Jonathanas Howardas, reklamos agentūros „Saatchi & Saatchi Europe” kūrybiškumo instruktorius bei „The Atomic Garden Vilnius“ mokytojas.

Žmones valdo 8 pagrindiniai vienas kitą atsveriantys instinktai: tyrinėjimas ir pavojus, žaidimai ir organizavimas, kooperacija ir konkurencija bei medžiojimas ir buvimas medžiojamu, aiškino p. Howardas, Vilniuje vykusioje konferencijoje „Whats next?“.

Šių instinktų supratimas padeda kurti geresnes reklamas bei efektyvesnius prekės ženklus. Pavzydžiui, ieškant naujų idėjų žmonės dažniausiai pasitelkia medžioklę – bando suieškoti geriausią idėją, tačiau šiam procesui geriau „įjungti“ tyrinėjimą.

„Taip, bet“ – statuso simbolis

Tiek didžiausią žalą, tiek didžiausią gėrį kūrybingumui gali atnešti tvyranti įtampa tarp kooperacijos bei konkurencijos instinktų.

Visuomenėje tvyrančią konkurenciją atspindi žmonių siekis įgauti tam tikrą statusą bei pagarbą ar bent jau apsikarstyti statuso simboliais, pavyzdžiui, auksinį laikrodį ar „Ferrari“.

Neretas esame girdėję, kad dirbant komandoje, geriau nesakyti tiesioginio „ne“, o sakyti „taip, bet“. Tačiau, anot p. Howardo, frazė „taip, bet“ užkerta bet kokį kelią idėjų progresui ir gaišta laiką, o žmonės šiuos žodžius, kaip ir „Ferrari“, tiesiog naudoja savo statuso įrodymui.

„Jeigu vaikštai aplink kartodamas „taip, bet“ tikriausiai esi arba itin bailus, arba demonstruoji labai daug statuso simbolių. Tai nėra kažkokia blogybė, mes visi tai darome, tačiau tai tiesiog neatneša naudos, - aiškina p. Howardas. – Juokinga: mes sakome „taip, bet“, kad sukeltume didesnį įspūdį, tačiau iš tiesų tampame mažiau populiarūs.“

Sakykite idėjoms „taip ir“

Užuot į kolegų idėjas ir pasiūlymus reagavę neigiama fraze, p. Howardas primygtinai siūlo vartototi žodžius „taip ir“, kurie verčia ne tik sutikti su kito žmogaus idėja, bet ir sugalvoti ką nors papildomo.

„Kai sakome „taip ir“ atrodo, kad automatiškai remiame kitų idėjas, o juk mums nepatinka kitų idėjos, mums patinka mūsų idėjos. Tačiau iš tiesų nutinka taip, kad pasakius „taip ir“ kiti pradeda labiau klausytis mūsų idėjų. Taip pat, jei sakysite „taip ir“, kiti nebesisavins savo idėjų, o dalinsis jomis“, - sako p. Howardas.

Anot kūrybingumo specialisto, „taip ir“ frazė atveria kelią šaunioms idėjoms ne tik reklamos versle, bet visose kūrybingumo reikalaujančiose srityse: nuo meno iki lėktuvų dizaino.

Sakydami, „taip ir“ mes naikiname savo pranašumo statuso simbolius ir tampame draugiškesni. „Mūsų gyvenime šauniausi žmonės yra tie, kurie sako „taip ir“, o baisūs žmonės yra tie, kurie kartoja „taip, bet“, - sako p. Howardas.

Prekės ženklai – kaip draugai

Prekės ženklai, kaip ir žmonės, turėtų nustoti kurti statuso simbolius ir tapti vartotojų draugais. Ponas Howardas aiškina, kad prekės ženklai buvo išrasti tuo pačiu metu, kaip ir pinigai. Tai reiškia, kad prekės ženklas yra skirtas susidraugauti su vartotoju, panašiai kaip anksčiau tą darydavo gamintojas.

„Mes pradedame išmokti, kad mums reikia būti draugiškesniems, mums reikia truputį sumažinti savo statusą ir mums reikia truputį sumažinti savo klientų statusą. Reikia daugiau žaisti, būti draugais“, - sako p. Howardas.

Puikus tokio požiūrio pavyzdys yra „Virgin Atlantic“, aiškina p. Howardas. Pavyzdžiui, „British Airways“ avialinijos – aukšto statuso simbolis – savo lėktuvuose turi labai gražias druskines ir piprines. Tačiau ant jų pompastiškai užrašyta: „Negalima išnešti iš lėktuvo“.

Tuo tarpu „Virgin Atlantic“ šiuo aspektu sužaidė. „Jų druskinės ir pipirinės dar gražesnės nei „British Airways“, tačiau ant jų užklijuotas lipdukas su užrašu: „Pavogta iš „Virgin Atlantic“ verslo klasės“.

„Jie ne tik pripažįsta, kad iš jų vagia, bet ir pasijuokia iš to“, - teigia p. Howardas.

Kitas pavyzdys: dietinio limonado „Diet Tango“ reklama (žr. vaizdo įrašą apačioje). Jos kūrėjai pasigriebė paplitusį paradoksą, kad žmonės geria dietinį limonadą, bandydami atsverti savo blogus valgymo įpročius.

Dešimtajame dešimtmetyje pasirodžiusi reklama rodo vieną vaizdą: keptuvėje čirškiančią šoninę, o užkadrinis viliojantis balsas ragina žiūrovą pasiduoti pagundai ir bėgti pačiam į virtuvę ruošti šio užkandžio. Reklmos gale pasirodo šūkis: „Diet Tango“ – tau to reikia, nes tu silpnas.

„Šie prekės ženklai yra mūsų draugai“, - šypsosi p. Howardas.

Kūryba nėra protinga

Kūrybingumo siekantiems žmonėms p. Howardas siūlo atmesti įsisenėjusią kvailą idėją, kad kūrybiška yra tai, kas yra protinga bei originalu.

„Pavyzdžiui, prancūzų avangardinis teatras – jis labai protingas ir labai originalus. Tačiau vienintelis avangardo teatro tikslas yra įrodyti, kad žmonės ant scenos yra protingesni negu jūs. Tai tik statuso išraiška. Neveltui prancūzų avangardo teatrą turi subsidijuoti valstybė“, - sako specialistas.

Besistengiant būti protingu ir originaliu, galima pasiekti priešingą efektą mano p. Howardas: „Žmonės dažnai sako: tai nepakankamai originalu. Ar tai reiškia, kad ta idėja primena kažką, su kuo galėtum atrasti ryšį? Kodėl tai yra blogai?“

Vokiečiai žydų lėktuvuose

Užstrigus kūrybinėse kančiose p. Howardas siūlo keisti taktiką ir ieškoti ne gerų, o blogų idėjų. Šis žaidimas atrakina fantaziją, sugeneruoja absurdiškų ir juokingų minčių, o tuo pačiu gali netikėtai pakišti gerą idėją.

Ponas Howardas pasakoja, kaip kartą žaidė šį žaidimą su Izraelio skrydžių bendrovės komanda, kai vienai darbuotojai staiga į galvą šovė tikrai labai bloga idėja.

„Idėja buvo, kad skrydžiuose turėtų dirbti vokiškai kalbantys palydovai, kurie keleiviams vokiškai rėktų: Tu sėdi į kairę! Tu – į dešinę!”, - pasakoja p. Howardas. – Visi darbuotojai nukrito iš juoko po stalais. Tačiau komandos vadovas netikėtai tarė: tai nėra prasta idėja.“

Iš šio tragiškai blogo ir politiškai nekorektiško sumanymo Izraelio bendrovė sugalvojo savo keleiviams puikią pramogą: užsienio kalbų kursus. Pavyzdžiui, ilgo skrydžio į Japoniją metu, suteikti keleiviams įvadines japonų kalbos pamokas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Veja stereotipus iš reklamos: taikinys – ne hipsteris ar naivuolis vartotojas Premium

Prekių ženklai turėtų perkratyti savo įsitikinimus ir atidžiau įvertinti, kur išleidžia savo rinkodaros...

Rinkodara
06:00
Lietuva vėl tikisi sėkmingos šalies reklamos Kinijoje

Lietuvą kaip patrauklią turizmui šalį kinams reklamuos Kinijos kelionių agentūra „Shanghai Ctrip Commerce...

Rinkodara
2018.12.15
Išrinkta nauja Lietuvos komunikacijos asociacijos taryba 2

Lietuvos komunikacijos asociacijos taryba baigia savo dvejų metų veiklos kadenciją ir nuo 2019 m. sausio...

Rinkodara
2018.12.14
Pusmetis nuo BDAR įsigaliojimo: ore kabančių klausimų – į valias Premium 2

Praėjus kiek daugiau nei pusmečiui nuo gegužės 25 d., kai įsigaliojo Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas...

Rinkodara
2018.12.14
„Maximai“ skirta bauda už vartotojų klaidinimą 2

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba skyrė 17.000 Eur baudą mažmeninės prekybos UAB „Maxima LT“.

Rinkodara
2018.12.14
Verslas „Google“ paieškoje: nuo „Ali Express“ iki „Maximos“ ir „Lidl“ kainų lyginimo Premium

Populiariausios „Google“ paieškos verslo segmente rodo, kad lietuviai vis daugiau perka internete, kruopščiai...

Rinkodara
2018.12.14
Duomenų apsauga – kiauras rėtis 3

Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR), dar prieš įsigaliodamas ilgą laiką bauginęs duomenų...

Rinkodara
2018.12.14
Netikėta BDAR pasekmė – kokybiškesnė tiesioginė rinkodara Premium

Verslas baiminosi, kad, įsigaliojus Bendrajam duomenų apsaugos reglamentui (BDAR), tiesioginės rinkodaros...

Rinkodara
2018.12.14
Vilnius – tarp patraukliausių investuotojams pasaulio miestų-vidutiniokų 6

Vilnius tapo septintu geriausiu vidutinio dydžio pasaulio ateities miestu. Tai paskelbė „fDi Intelligence“,...

Verslo aplinka
2018.12.13
MV ir „S idea“ ginčas: nuo personalijų iki nukopijuoto dizaino Premium 1

Reklamos agentūra „Sumanios idėjos“ ginčija „Mineralinių vandenų“ žingsnį ir teigia, kad prieš kelerius metus...

Rinkodara
2018.12.13
Atsargiai – ir smulkios dovanos gali virsti interesų konfliktais

Priimant dovanas gali kilti interesų konfliktai. Jų galima išvengti deklaruojant dovanas viešai.

Finansai
2018.12.12
FIFA ir VMI – tarp populiariausių „Google“ paieškų Lietuvoje

„Google“ paieškų viršūnėje Lietuvoje – pasaulio futbolo čempionatas FIFA ir „Eurovizija“. Nedaug atsilieka ir...

Rinkodara
2018.12.12
„Time“ Metų žmogumi paskelbė persekiojamus žurnalistus

„Time“ Metų žmogumi paskelbė „Sergėtojus“ („The Guardians“) – taip žurnalas pavadino dėl savo darbo...

Laisvalaikis
2018.12.12
Australijos priežiūros tarnybos siekia labiau reguliuoti „Google“ ir „Facebook“

Australijos konkurencijos tarnyba rekomendavo griežčiau tikrinti ir steigti naują reguliavimo instituciją,...

Rinkodara
2018.12.12
Netradiciniai rinkodaros žingsniai kelia ir pardavimus, ir darbdavio įvaizdį Premium 1

Šmaikštus prekybininkės atsakas į prieš kelias savaites jaunuolių iškrėstą pokštą, kai Vilniaus IKEA...

Rinkodara
2018.12.12
Geri pardavėjai pradeda nuo komplimento sau Premium

Pardavėjai dažniausiai galvoja, kad jiems trūksta žinių, tačiau praktika rodo, kad labiau nei pastarųjų, jie...

Rinkodara
2018.12.11
Iš parodos grįžti tuščiomis rankomis – ne nuostolis Premium

Parodos nėra pigi rinkodaros priemonė net tada, kai į jas verslininkai vyksta ne kaip dalyviai, bet kaip...

Rinkodara
2018.12.11
Unikalų dizaino gaminį antram gyvenimui prikėlė po 5 metų Premium

Ne visada tik sukurtas gaminys sulaukia savo šlovės valandos arba bent pradžioje garantuoja nuoseklų augimą.

Rinkodara
2018.12.11
Trečdalis vartotojų atsiliepimų internete – galimai klaidinantys 2

Teigiami vartotojų atsiliepimai, skelbiami įmonių svetainėse, gali paskatinti pirkėjus įsigyti prekes ar...

Rinkodara
2018.12.10
Konteinerių krova Klaipėdos uoste muša rekordus

Abi Klaipėdos uosto konteinerių krovos bendrovės – Klaipėdos konteinerių terminalas ir „Klaipėdos Smeltė“ –...

Transportas
2018.12.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau