Asmens duomenys: kokiais atvejais ir kaip galima juos rinkti

Publikuota: 2015-11-08
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.

Vartotojų duomenų analizė nėra draudžiama, – jei įmonės renka juos vidiniais tikslais, tai yra leistina, tačiau, kai verslas pagal tai formuoja stereotipus ir besiremdamas jais planuoja savo reklamos kampanijas, dažnu atveju laviruoja plona raudona linija.

Daugailė Syrusaitė, advokatų kontoros „Triniti“ teisininkė, pabrėžia, kad Europoje vis garsiau kalbama apie vartotojų duomenų profiliavimą, t. y. kai įmonės renka vartotojų duomenis, pagal tai formuoja stereotipus ir jais besiremdamos teikia komercinius pasiūlymus ar planuoja savo reklamą. Pavyzdžiui, pagal vartotojų naršymo istoriją interneto svetainėse arba paskutines atsisiųstas mobiliąsias programėles jiems yra planuojamos atitinkamos reklamjuostės, tam tikri paslaugų paketai.

„Dauguma įmonių nuolat laviruoja plona raudona linija: tarp leistinos duomenų analizės ir profiliavimo. Duomenų analizė nėra draudžiama, jei tai daroma įmonės vidiniais tikslais, o profiliavimą siekiama reglamentuoti, nes tokia veikla neretai neatitinka asmens duomenų tvarkymo taisyklių ir gali pažeisti sąžiningos konkurencijos principus. Dažnu atveju įmonė bando nuspėti, kokie yra galimi jos vartotojų poreikiai, bet tai nebūtinai atitinka jų realius pirkimo įpročius ar interesus“, – kalba p. Syrusaitė.

Nėra teisinės bazės

Tačiau kol kas profiliavimo griežtai neapibrėžia net ES teisės aktai, tačiau šis procesas laikomas prieštaraujančiu egzistuojančiam teisiniam reguliavimui.

„Kol nėra bendros terminologijos, dažniau šiandien Europoje baudžiama ne už patį profiliavimą, o už jo metu padarytus vartotojų teisės, asmens duomenų apsaugos pažeidimus“, – pabrėžia teisininkė. Pavyzdžiui, Vokietijos bankas „Hamburger Sparkasse AG“ prieš kelerius metus buvo nubaustas 200.000 Eur dėl neteisėtos duomenų prieigos ir klientų profiliavimo.

Pasak teisininkės, profiliavimu grįstas reklamos kampanijas vykdo ir dažna socialinėje erdvėje komunikuojanti įmonė. Čia jos, pavyzdžiui, pasirenka transliuoti tam tikrą reklamą asmenims, kurie prie vienų ar kitų įrašų spaudžia mygtuką „patinka“.

„Tokia veikla taip pat yra profiliavimas, tačiau ją atlieka „Facebook“, o su tokiu duomenų rinkimu vartotojai jau yra sutikę sukurdami savo paskyrą. Tad šiuo atveju, kai verslas naudojasi šiais duomenimis savo reklamos kampanijoms, ta veikla nėra traktuojama kaip subjekto atliekamas profiliavimas, todėl yra teisėta“, – aiškina p. Syrusaitė.

Pirmiausia sutikimas

Norint rinkti duomenis, būtina gauti asmens sutikimą, tinkamai jį informuoti. „Tačiau daugelio įmonių interneto puslapiuose pateiktas privatumo politikos nuostatas, kurias turėtų suprasti eilinis vartotojas, kartais būna sunku aiškiai identifikuoti ir srities profesionalui“, – teigia p. Syrusaitė.

Lietuvoje už profiliavimą bendrovės nebuvo baustos, o dėl neteisėto duomenų tvarkymo buvo iškelta apie 60 bylų.

Šiuo metu Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai (VDAI) Asmens duomenų valdytojų valstybės registre įregistruota per 5.500 duomenų valdytojų (2014 m. – naujai prisiregistravo 565, 2015 m. – 431).

Raminta Sinkevičiūtė-Šečkuvienė, VDAI Informacijos ir technologijų skyriaus vyriausioji specialistė, teigia, kad registruotis pirmiausia privalu įmonėms, kurios vykdydamos veiklą vienu ar kitu būdu susiduria su asmens duomenimis ir nori juos tvarkyti automatiniu būdu: kompiuteriu, vaizdo stebėjimo įranga ir pan. Jeigu duomenys renkami ir kaupiami ne automatiniu būdu, tuomet registruotis nereikia, tačiau bet kuriuo atveju privalu užtikrinti tinkamą asmens duomenų saugumą.

Nori stebėti

„Matome, kad daugėja įmonių, kurios imasi duomenis tvarkyti automatiniu būdu. Tai natūralūs procesai, vis daugiau verslų keliasi į elektroninę erdvę“, – sako p. Šečkuvienė. Ji priduria, kad ne visada įmonės linkusios iš karto pateikti informaciją, kokius tiksliai duomenis rengiasi rinkti ir tvarkyti, taip pat yra linkusios saugoti asmens duomenis neterminuotą ar nepagrįstai ilgą laiką.

„Įmonės turi nustatyti konkretų (ne minimalų ar maksimalų) asmens duomenų saugojimo terminą, jie negali būti saugomi ilgiau, negu to reikia siekiant duomenų tvarkymo tikslų, vėliau jie turi būti sunaikinami, išskyrus tuos, kurie įstatymų nustatytais atvejais turi būti perduoti valstybės archyvams“, – pabrėžia p. Šečkuvienė.

Pastaruoju metu dėl lengvai prieinamų ir pingančių technologijų nemažai darbdavių nori nepagrįstai stebėti darbo vietą, motyvuodami tuo, kad daugelis taip elgiasi.

Baudos pirmą kartą pažeidus asmens duomenų taisykles siekia 144–289 Eur, už pakartotinį pažeidimą – 289–579 Eur.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ spalio 28 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Išrinkta nauja Lietuvos komunikacijos asociacijos taryba 1

Lietuvos komunikacijos asociacijos taryba baigia savo dvejų metų veiklos kadenciją ir nuo 2019 m. sausio...

Rinkodara
10:33
Pusmetis nuo BDAR įsigaliojimo: ore kabančių klausimų – į valias Premium 2

Praėjus kiek daugiau nei pusmečiui nuo gegužės 25 d., kai įsigaliojo Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas...

Rinkodara
09:58
„Maximai“ skirta bauda už vartotojų klaidinimą

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba skyrė 17.000 Eur baudą mažmeninės prekybos UAB „Maxima LT“.

Rinkodara
09:41
Verslas „Google“ paieškoje: nuo „Ali Express“ iki „Maximos“ ir „Lidl“ kainų lyginimo Premium

Populiariausios „Google“ paieškos verslo segmente rodo, kad lietuviai vis daugiau perka internete, kruopščiai...

Rinkodara
08:58
Duomenų apsauga – kiauras rėtis 1

Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR), dar prieš įsigaliodamas ilgą laiką bauginęs duomenų...

Rinkodara
07:32
Netikėta BDAR pasekmė – kokybiškesnė tiesioginė rinkodara Premium

Verslas baiminosi, kad, įsigaliojus Bendrajam duomenų apsaugos reglamentui (BDAR), tiesioginės rinkodaros...

Rinkodara
05:45
Vilnius – tarp patraukliausių investuotojams pasaulio miestų-vidutiniokų 6

Vilnius tapo septintu geriausiu vidutinio dydžio pasaulio ateities miestu. Tai paskelbė „fDi Intelligence“,...

Verslo aplinka
2018.12.13
MV ir „S idea“ ginčas: nuo personalijų iki nukopijuoto dizaino Premium 1

Reklamos agentūra „Sumanios idėjos“ ginčija „Mineralinių vandenų“ žingsnį ir teigia, kad prieš kelerius metus...

Rinkodara
2018.12.13
Atsargiai – ir smulkios dovanos gali virsti interesų konfliktais

Priimant dovanas gali kilti interesų konfliktai. Jų galima išvengti deklaruojant dovanas viešai.

Finansai
2018.12.12
FIFA ir VMI – tarp populiariausių „Google“ paieškų Lietuvoje

„Google“ paieškų viršūnėje Lietuvoje – pasaulio futbolo čempionatas FIFA ir „Eurovizija“. Nedaug atsilieka ir...

Rinkodara
2018.12.12
„Time“ Metų žmogumi paskelbė persekiojamus žurnalistus

„Time“ Metų žmogumi paskelbė „Sergėtojus“ („The Guardians“) – taip žurnalas pavadino dėl savo darbo...

Laisvalaikis
2018.12.12
Australijos priežiūros tarnybos siekia labiau reguliuoti „Google“ ir „Facebook“

Australijos konkurencijos tarnyba rekomendavo griežčiau tikrinti ir steigti naują reguliavimo instituciją,...

Rinkodara
2018.12.12
Netradiciniai rinkodaros žingsniai kelia ir pardavimus, ir darbdavio įvaizdį Premium 1

Šmaikštus prekybininkės atsakas į prieš kelias savaites jaunuolių iškrėstą pokštą, kai Vilniaus IKEA...

Rinkodara
2018.12.12
Geri pardavėjai pradeda nuo komplimento sau Premium

Pardavėjai dažniausiai galvoja, kad jiems trūksta žinių, tačiau praktika rodo, kad labiau nei pastarųjų, jie...

Rinkodara
2018.12.11
Iš parodos grįžti tuščiomis rankomis – ne nuostolis Premium

Parodos nėra pigi rinkodaros priemonė net tada, kai į jas verslininkai vyksta ne kaip dalyviai, bet kaip...

Rinkodara
2018.12.11
Unikalų dizaino gaminį antram gyvenimui prikėlė po 5 metų Premium

Ne visada tik sukurtas gaminys sulaukia savo šlovės valandos arba bent pradžioje garantuoja nuoseklų augimą.

Rinkodara
2018.12.11
Trečdalis vartotojų atsiliepimų internete – galimai klaidinantys 2

Teigiami vartotojų atsiliepimai, skelbiami įmonių svetainėse, gali paskatinti pirkėjus įsigyti prekes ar...

Rinkodara
2018.12.10
Konteinerių krova Klaipėdos uoste muša rekordus

Abi Klaipėdos uosto konteinerių krovos bendrovės – Klaipėdos konteinerių terminalas ir „Klaipėdos Smeltė“ –...

Transportas
2018.12.10
Kanada žada mokesčių lengvatas skaitmeninei žiniasklaidai

Kanados finansų ministerija skelbia, kad žada skirti 395 mln. Eur mokesčių lengvatoms, kurios padėtų šalies...

Rinkodara
2018.12.10
Komunikacijos agentūra „Idea prima“ atnaujino prekės ženklą 1

Veiklą nuo strategijų kūrimo, ryšių su žiniasklaida iki rinkodaros, dizaino, socialinių tinklų, renginių...

Rinkodara
2018.12.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau