Asmens duomenys: kokiais atvejais ir kaip galima juos rinkti

Publikuota: 2015-11-08
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.

Vartotojų duomenų analizė nėra draudžiama, – jei įmonės renka juos vidiniais tikslais, tai yra leistina, tačiau, kai verslas pagal tai formuoja stereotipus ir besiremdamas jais planuoja savo reklamos kampanijas, dažnu atveju laviruoja plona raudona linija.

Daugailė Syrusaitė, advokatų kontoros „Triniti“ teisininkė, pabrėžia, kad Europoje vis garsiau kalbama apie vartotojų duomenų profiliavimą, t. y. kai įmonės renka vartotojų duomenis, pagal tai formuoja stereotipus ir jais besiremdamos teikia komercinius pasiūlymus ar planuoja savo reklamą. Pavyzdžiui, pagal vartotojų naršymo istoriją interneto svetainėse arba paskutines atsisiųstas mobiliąsias programėles jiems yra planuojamos atitinkamos reklamjuostės, tam tikri paslaugų paketai.

„Dauguma įmonių nuolat laviruoja plona raudona linija: tarp leistinos duomenų analizės ir profiliavimo. Duomenų analizė nėra draudžiama, jei tai daroma įmonės vidiniais tikslais, o profiliavimą siekiama reglamentuoti, nes tokia veikla neretai neatitinka asmens duomenų tvarkymo taisyklių ir gali pažeisti sąžiningos konkurencijos principus. Dažnu atveju įmonė bando nuspėti, kokie yra galimi jos vartotojų poreikiai, bet tai nebūtinai atitinka jų realius pirkimo įpročius ar interesus“, – kalba p. Syrusaitė.

Nėra teisinės bazės

Tačiau kol kas profiliavimo griežtai neapibrėžia net ES teisės aktai, tačiau šis procesas laikomas prieštaraujančiu egzistuojančiam teisiniam reguliavimui.

„Kol nėra bendros terminologijos, dažniau šiandien Europoje baudžiama ne už patį profiliavimą, o už jo metu padarytus vartotojų teisės, asmens duomenų apsaugos pažeidimus“, – pabrėžia teisininkė. Pavyzdžiui, Vokietijos bankas „Hamburger Sparkasse AG“ prieš kelerius metus buvo nubaustas 200.000 Eur dėl neteisėtos duomenų prieigos ir klientų profiliavimo.

Pasak teisininkės, profiliavimu grįstas reklamos kampanijas vykdo ir dažna socialinėje erdvėje komunikuojanti įmonė. Čia jos, pavyzdžiui, pasirenka transliuoti tam tikrą reklamą asmenims, kurie prie vienų ar kitų įrašų spaudžia mygtuką „patinka“.

„Tokia veikla taip pat yra profiliavimas, tačiau ją atlieka „Facebook“, o su tokiu duomenų rinkimu vartotojai jau yra sutikę sukurdami savo paskyrą. Tad šiuo atveju, kai verslas naudojasi šiais duomenimis savo reklamos kampanijoms, ta veikla nėra traktuojama kaip subjekto atliekamas profiliavimas, todėl yra teisėta“, – aiškina p. Syrusaitė.

Pirmiausia sutikimas

Norint rinkti duomenis, būtina gauti asmens sutikimą, tinkamai jį informuoti. „Tačiau daugelio įmonių interneto puslapiuose pateiktas privatumo politikos nuostatas, kurias turėtų suprasti eilinis vartotojas, kartais būna sunku aiškiai identifikuoti ir srities profesionalui“, – teigia p. Syrusaitė.

Lietuvoje už profiliavimą bendrovės nebuvo baustos, o dėl neteisėto duomenų tvarkymo buvo iškelta apie 60 bylų.

Šiuo metu Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai (VDAI) Asmens duomenų valdytojų valstybės registre įregistruota per 5.500 duomenų valdytojų (2014 m. – naujai prisiregistravo 565, 2015 m. – 431).

Raminta Sinkevičiūtė-Šečkuvienė, VDAI Informacijos ir technologijų skyriaus vyriausioji specialistė, teigia, kad registruotis pirmiausia privalu įmonėms, kurios vykdydamos veiklą vienu ar kitu būdu susiduria su asmens duomenimis ir nori juos tvarkyti automatiniu būdu: kompiuteriu, vaizdo stebėjimo įranga ir pan. Jeigu duomenys renkami ir kaupiami ne automatiniu būdu, tuomet registruotis nereikia, tačiau bet kuriuo atveju privalu užtikrinti tinkamą asmens duomenų saugumą.

Nori stebėti

„Matome, kad daugėja įmonių, kurios imasi duomenis tvarkyti automatiniu būdu. Tai natūralūs procesai, vis daugiau verslų keliasi į elektroninę erdvę“, – sako p. Šečkuvienė. Ji priduria, kad ne visada įmonės linkusios iš karto pateikti informaciją, kokius tiksliai duomenis rengiasi rinkti ir tvarkyti, taip pat yra linkusios saugoti asmens duomenis neterminuotą ar nepagrįstai ilgą laiką.

„Įmonės turi nustatyti konkretų (ne minimalų ar maksimalų) asmens duomenų saugojimo terminą, jie negali būti saugomi ilgiau, negu to reikia siekiant duomenų tvarkymo tikslų, vėliau jie turi būti sunaikinami, išskyrus tuos, kurie įstatymų nustatytais atvejais turi būti perduoti valstybės archyvams“, – pabrėžia p. Šečkuvienė.

Pastaruoju metu dėl lengvai prieinamų ir pingančių technologijų nemažai darbdavių nori nepagrįstai stebėti darbo vietą, motyvuodami tuo, kad daugelis taip elgiasi.

Baudos pirmą kartą pažeidus asmens duomenų taisykles siekia 144–289 Eur, už pakartotinį pažeidimą – 289–579 Eur.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ spalio 28 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Dalis „Facebook“ akcininkų sieks Zuckerbergo atstatydinimo 1

Dalis to paties pavadinimo socialinį tinklą valdančios „Facebook Inc.“ akcininkų trečiadienį pareiškė norą...

Technologijos
2018.10.18
Slovėnijoje varžosi „Tele2“ ir „Stumbrui“ daryti reklamos darbai

Tarptautiniame reklamos festivalyje „Golden Drum“, vykstančiame Slovėnijoje, tarp finalininkų pateko 5...

Rinkodara
2018.10.17
„Good one“ – antrus metus iš eilės „Deloitte“ įvertinimas

Lietuvos skaitmeninės rinkodaros agentūra „Good one“ antrus metus iš eilės patenka į sparčiausiai augančių...

Rinkodara
2018.10.17
NT plėtotojai didina rinkodaros biudžetus – poreikis išsiskirti iš minios neišvengiamas Premium 4

Nekilnojamojo turto plėtotojai didina komunikacijos ir reklamos apimtį, bandydami potencialius klientus...

Rinkodara
2018.10.16
Garbačiauskaitė-Budrienė: situacija yra dviprasmiška 6

Skirtinguose Seimo komitetuose antradienį virė aštrios diskusijos dėl LRT veiklą tyrusios valdančiųjų...

Rinkodara
2018.10.16
„Investuok Lietuvoje“ klipo sklaidai renkasi žinomus veidus

Naujojo Lietuvą pristatančio klipo pirmajai komunikacijos bangai „Investuok Lietuvoje“ renkasi nuomonės...

Rinkodara
2018.10.16
„Open Circle Capital“ pasirinko komunikacijos partnerius

Rizikos kapitalo fondas „Open Circle Capital“, valdantis daugiau kaip 20 mln. Eur turtą, pasirinko...

Rinkodara
2018.10.15
Kosmetikos platintojui – 1.100 Eur bauda

Bendrovei „Etopas“, prekiavusiai maistą primenčia kosmetika, skirta 1.100 Eur bauda. 

Naujas „Investuok Lietuvoje“ klipas – iššūkių šalis 11

Agentūra „Investuok Lietuvoje“ pristato naują vaizdo klipą, siekiantį parodyti Lietuvą ne kaip dar vieną...

Rinkodara
2018.10.15
Jonizatorių gamintojai pirmiausia turi parduoti vandens naudą: padeda ir lankstinukai, ir salotų baras 3

Vandens jonizatoriai – sudėtingas ir, palyginti, brangus produktas, todėl derybos su partneriais svetur iki...

Rinkodara
2018.10.14
LVAT: už alkoholio reklamą jachtoje bauda skirta teisėtai 2

Kauno alaus daryklai „Volfas Engelman“ nepavyko panaikinti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės...

Rinkodara
2018.10.14
D. Filmanavičiūtė: reklama sujaudina tuomet, kai peržengiamos ribos Premium

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nenutrauks prieštaringų reakcijų sulaukusios reklaminės kampanijos...

Rinkodara
2018.10.12
Siūlomi įstatymų pakeitimai augintų baudas už klaidinančią reklamą

Seime po pateikimo pritarta Prezidentės siūlytiems įstatymų pakeitimams, kuriuos priėmus išaugtų baudos už...

Rinkodara
2018.10.11
Teismas atmetė „Philip Morris“ skundą dėl baudos už tabako reklamą

JAV tabako gaminių bendrovei „Philip Morris“ teisme nepavyko panaikinti Narkotikų, tabako ir alkoholio...

Rinkodara
2018.10.11
Prieštaringai vertinamos LRT komisijos išvados – atidėtos

Seimas šiandien balsavo dėl komisijos, tyrusios LRT ūkinę ir finansinę veiklą, paskelbtų išvadų. Nors buvo...

Rinkodara
2018.10.11
Seimo rankose – kritikuojamos LRT komisijos išvados

Šiandien Seime bus balsuojama dėl komisijos, tyrusios LRT ūkinę ir finansinę veiklą, paskelbtų išvadų.

Rinkodara
2018.10.11
„Beatos virtuvė“ praaugo turėtas ribas: komunikacijos ekspertų vertinimas Premium 8

Kosmetikos gaminiams su „Margarita Eco“ ir „Beatos virtuvės“ jungtiniu prekės ženklu pasiekus parduotuvių...

Rinkodara
2018.10.10
„Benu vaistinė Lietuva“ nubausta už vartotojų klaidinimą 1

Vieną didžiausių Lietuvoje vaistinių tinklų valdanti bendrovė „Benu vaistinė Lietuva“ nubausta už vartotojų...

Registrų centro duomenys – vėl prieinami žiniasklaidai 12

Vyriausybė trečiadienį priėmė nutarimus, kuriais remiantis nuo šiandien žiniasklaidai vėl neatlygintinai bus...

Rinkodara
2018.10.10
Įkūrė naują socialinių tinklų rinkodaros įmonę 4

Neseniai veiklą pradėjo socialinių tinklų rinkodaros įmonė „Caption“ (MB „Antraštė“).

Rinkodara
2018.10.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau