Asmens duomenys: kokiais atvejais ir kaip galima juos rinkti

Publikuota: 2015-11-08
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.

Vartotojų duomenų analizė nėra draudžiama, – jei įmonės renka juos vidiniais tikslais, tai yra leistina, tačiau, kai verslas pagal tai formuoja stereotipus ir besiremdamas jais planuoja savo reklamos kampanijas, dažnu atveju laviruoja plona raudona linija.

Daugailė Syrusaitė, advokatų kontoros „Triniti“ teisininkė, pabrėžia, kad Europoje vis garsiau kalbama apie vartotojų duomenų profiliavimą, t. y. kai įmonės renka vartotojų duomenis, pagal tai formuoja stereotipus ir jais besiremdamos teikia komercinius pasiūlymus ar planuoja savo reklamą. Pavyzdžiui, pagal vartotojų naršymo istoriją interneto svetainėse arba paskutines atsisiųstas mobiliąsias programėles jiems yra planuojamos atitinkamos reklamjuostės, tam tikri paslaugų paketai.

„Dauguma įmonių nuolat laviruoja plona raudona linija: tarp leistinos duomenų analizės ir profiliavimo. Duomenų analizė nėra draudžiama, jei tai daroma įmonės vidiniais tikslais, o profiliavimą siekiama reglamentuoti, nes tokia veikla neretai neatitinka asmens duomenų tvarkymo taisyklių ir gali pažeisti sąžiningos konkurencijos principus. Dažnu atveju įmonė bando nuspėti, kokie yra galimi jos vartotojų poreikiai, bet tai nebūtinai atitinka jų realius pirkimo įpročius ar interesus“, – kalba p. Syrusaitė.

Nėra teisinės bazės

Tačiau kol kas profiliavimo griežtai neapibrėžia net ES teisės aktai, tačiau šis procesas laikomas prieštaraujančiu egzistuojančiam teisiniam reguliavimui.

„Kol nėra bendros terminologijos, dažniau šiandien Europoje baudžiama ne už patį profiliavimą, o už jo metu padarytus vartotojų teisės, asmens duomenų apsaugos pažeidimus“, – pabrėžia teisininkė. Pavyzdžiui, Vokietijos bankas „Hamburger Sparkasse AG“ prieš kelerius metus buvo nubaustas 200.000 Eur dėl neteisėtos duomenų prieigos ir klientų profiliavimo.

Pasak teisininkės, profiliavimu grįstas reklamos kampanijas vykdo ir dažna socialinėje erdvėje komunikuojanti įmonė. Čia jos, pavyzdžiui, pasirenka transliuoti tam tikrą reklamą asmenims, kurie prie vienų ar kitų įrašų spaudžia mygtuką „patinka“.

„Tokia veikla taip pat yra profiliavimas, tačiau ją atlieka „Facebook“, o su tokiu duomenų rinkimu vartotojai jau yra sutikę sukurdami savo paskyrą. Tad šiuo atveju, kai verslas naudojasi šiais duomenimis savo reklamos kampanijoms, ta veikla nėra traktuojama kaip subjekto atliekamas profiliavimas, todėl yra teisėta“, – aiškina p. Syrusaitė.

Pirmiausia sutikimas

Norint rinkti duomenis, būtina gauti asmens sutikimą, tinkamai jį informuoti. „Tačiau daugelio įmonių interneto puslapiuose pateiktas privatumo politikos nuostatas, kurias turėtų suprasti eilinis vartotojas, kartais būna sunku aiškiai identifikuoti ir srities profesionalui“, – teigia p. Syrusaitė.

Lietuvoje už profiliavimą bendrovės nebuvo baustos, o dėl neteisėto duomenų tvarkymo buvo iškelta apie 60 bylų.

Šiuo metu Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai (VDAI) Asmens duomenų valdytojų valstybės registre įregistruota per 5.500 duomenų valdytojų (2014 m. – naujai prisiregistravo 565, 2015 m. – 431).

Raminta Sinkevičiūtė-Šečkuvienė, VDAI Informacijos ir technologijų skyriaus vyriausioji specialistė, teigia, kad registruotis pirmiausia privalu įmonėms, kurios vykdydamos veiklą vienu ar kitu būdu susiduria su asmens duomenimis ir nori juos tvarkyti automatiniu būdu: kompiuteriu, vaizdo stebėjimo įranga ir pan. Jeigu duomenys renkami ir kaupiami ne automatiniu būdu, tuomet registruotis nereikia, tačiau bet kuriuo atveju privalu užtikrinti tinkamą asmens duomenų saugumą.

Nori stebėti

„Matome, kad daugėja įmonių, kurios imasi duomenis tvarkyti automatiniu būdu. Tai natūralūs procesai, vis daugiau verslų keliasi į elektroninę erdvę“, – sako p. Šečkuvienė. Ji priduria, kad ne visada įmonės linkusios iš karto pateikti informaciją, kokius tiksliai duomenis rengiasi rinkti ir tvarkyti, taip pat yra linkusios saugoti asmens duomenis neterminuotą ar nepagrįstai ilgą laiką.

„Įmonės turi nustatyti konkretų (ne minimalų ar maksimalų) asmens duomenų saugojimo terminą, jie negali būti saugomi ilgiau, negu to reikia siekiant duomenų tvarkymo tikslų, vėliau jie turi būti sunaikinami, išskyrus tuos, kurie įstatymų nustatytais atvejais turi būti perduoti valstybės archyvams“, – pabrėžia p. Šečkuvienė.

Pastaruoju metu dėl lengvai prieinamų ir pingančių technologijų nemažai darbdavių nori nepagrįstai stebėti darbo vietą, motyvuodami tuo, kad daugelis taip elgiasi.

Baudos pirmą kartą pažeidus asmens duomenų taisykles siekia 144–289 Eur, už pakartotinį pažeidimą – 289–579 Eur.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ spalio 28 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Politikų reklamos – geidžiamos, bet rezultatai nežavi Premium

Po savaitės, kovo 3 d. finišuoja pirmieji rinkimai į miestų savivaldas. Lauko reklamos agentūros skaičiuoja...

Rinkodara
2019.02.23
Šiandienos burtažodžiai rinkodaroje – duomenys ir jų analizė 2

Ieškant teisingiausios komunikacijos ar rinkodaros kampanijos, reikia vis grįžti prie esamos verslo...

Rinkodara
2019.02.23
„Verslo žinių“ antagonistai vilioja į kriptovaliutų pasaulį 4

„Verslo žinios“ įspėja apie pastaruoju metu padažnėjusius sukčių bandymus, pasitelkiant leidinio vizualinius...

Rinkos
2019.02.22
Paskelbti gražiausi lietuviški įmonių pavadinimai: nuo „Pirmo blyno“ iki „Baltos varnos“ 1

Vasario 20-ąją, minint Tarptautinę gimtosios kalbos dieną, Valstybinė kalbos komisija paskelbė 18-os pernai...

Laisvalaikis
2019.02.20
Metų rinkodaros vadovo rinkimai – finišo tiesiojoje 3

Lietuvos marketingo asociacija LiMA penktą kartą rengia „Metų CMO“ rinkimus. Nugalėtojas bus paskelbtas ir...

Rinkodara
2019.02.20
Politikų reklama: didžioji kova Vilniuje ir uostamiestyje, arba Tuščių idėjų burbulas Premium 1

Didžiausi pinigai savivaldybių rinkimų kampanijoms bus išleisti tuose miestuose, kuriuose nėra aiškių...

Rinkodara
2019.02.20
Kaip bus saugomi prekės ženklai, jei „Brexit“ susitarimo nebus Premium

Europos Sąjungos (ES) prekės ženklai, įgyti iki Jungtinės Karalystės (JK) išstojimo iš Bendrijos, turėtų būti...

Prekyba
2019.02.19
„Elektromarkt.lt“ reklama klaidino vartotojus 2

Konkurencijos taryba nustatė, kad svetainėje „www.elektromarkt.lt“ skleistos reklamos apie tam tikroms...

Rinkodara
2019.02.19
„Gintarinė vaistinė“ kaltina „alfa.lt“ reketu dėl reklamos, portalas mato norą užtildyti 27

Vaistinių tinklas „Gintarinė vaistinė“ apkaltino naujienų portalą „alfa.lt“ ir jį valdančios įmonės...

Rinkodara
2019.02.19
„Žalgirio“ verslo klubas – verslo plėtros galimybėms atrasti Verslo tribūna 7

Kauno „Žalgirio“ krepšinio klubas be emocingų rungtynių nuo šiol turi dar vieną ypatingą pasiūlymą...

Rinkodara
2019.02.19
„Bitė Lietuva“ turi naują prekės ženklo komunikacijos vadovę 4

Telekomunikacijos bendrovės „Bitė Lietuva“ prekės ženklo komunikacijai vadovaus Ieva Talaikienė.

Rinkodara
2019.02.18
Teismas triskart sumažino baudą „Init“ 1

Teismas triskart, iki 50.000 Eur, sumažino Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK) bendrovei „Init“...

Rinkodara
2019.02.18
Provokacija reklamoje: „Iki“ naujasis ženklas su aliuzija į „Lidl“ ir „Maximą“ Premium 2

Šiemet „Iki“ papildė savo privačių prekės ženklų krepšelį nauju prekės ženklu „Clever“. Akylesniems...

Rinkodara
2019.02.18
Reklamos gamybos „Spektrus EU“ planuoja investicijas ir plėtrą

Reklamines iškabas gaminanti Lietuvos kapitalo bendrovė „Spektrus EU“ šiemet į plėtrą investuos 1 mln. Eur.

Rinkodara
2019.02.18
Klysta tie, kurie į pasaulį žiūri per „Excel‘io“ lentelę 6

Nereikia aukoti efektyvumo vardan kūrybos, arba atvirkščiai. Rinkodaros kampanijos efektyvumas visų pirma...

Rinkodara
2019.02.17
Vasario 16–ajai – išradingi verslo sveikinimai Lietuvai 2

Lietuvos Valstybės atkūrimo dieną išradingai pažymi ir gyventojai, ir verslas. Vienos bendrovės pasirūpina...

Rinkodara
2019.02.16
„Login“ organizatoriai diskriminavo vyrus 6

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nusprendė, kad technologijų ir inovacijų festivalio „Login“ nemokamų...

Rinkodara
2019.02.15
700–jam Vilniaus gimtadieniui – jubiliejinis logotipas

700-ojo Vilniaus gimtadienio, kurį miestas švęs 2023 m., logotipo koncepcijos konkurse varžėsi 75 dalyviai.

Rinkodara
2019.02.15
Kaip išlaikyti balansą tarp efektyvumo ir kūrybiškumo 1

Dažnai reklamos efektyvumo apdovanojimuose ant pakylos matome tuos prekių ženklus, kurių kampanijose...

Rinkodara
2019.02.14
Dar viena kūrėjų ir žiniasklaidos pergalė kare prieš „Google“ ir „Facebook“ 4

Europos Parlamentas ir ES Taryba pasiekė preliminarų susitarimą dėl autorių teisių internete, kuris suteiks...

Rinkodara
2019.02.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau