Asmens duomenys: kokiais atvejais ir kaip galima juos rinkti

Publikuota: 2015-11-08
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.

Vartotojų duomenų analizė nėra draudžiama, – jei įmonės renka juos vidiniais tikslais, tai yra leistina, tačiau, kai verslas pagal tai formuoja stereotipus ir besiremdamas jais planuoja savo reklamos kampanijas, dažnu atveju laviruoja plona raudona linija.

Daugailė Syrusaitė, advokatų kontoros „Triniti“ teisininkė, pabrėžia, kad Europoje vis garsiau kalbama apie vartotojų duomenų profiliavimą, t. y. kai įmonės renka vartotojų duomenis, pagal tai formuoja stereotipus ir jais besiremdamos teikia komercinius pasiūlymus ar planuoja savo reklamą. Pavyzdžiui, pagal vartotojų naršymo istoriją interneto svetainėse arba paskutines atsisiųstas mobiliąsias programėles jiems yra planuojamos atitinkamos reklamjuostės, tam tikri paslaugų paketai.

„Dauguma įmonių nuolat laviruoja plona raudona linija: tarp leistinos duomenų analizės ir profiliavimo. Duomenų analizė nėra draudžiama, jei tai daroma įmonės vidiniais tikslais, o profiliavimą siekiama reglamentuoti, nes tokia veikla neretai neatitinka asmens duomenų tvarkymo taisyklių ir gali pažeisti sąžiningos konkurencijos principus. Dažnu atveju įmonė bando nuspėti, kokie yra galimi jos vartotojų poreikiai, bet tai nebūtinai atitinka jų realius pirkimo įpročius ar interesus“, – kalba p. Syrusaitė.

Nėra teisinės bazės

Tačiau kol kas profiliavimo griežtai neapibrėžia net ES teisės aktai, tačiau šis procesas laikomas prieštaraujančiu egzistuojančiam teisiniam reguliavimui.

„Kol nėra bendros terminologijos, dažniau šiandien Europoje baudžiama ne už patį profiliavimą, o už jo metu padarytus vartotojų teisės, asmens duomenų apsaugos pažeidimus“, – pabrėžia teisininkė. Pavyzdžiui, Vokietijos bankas „Hamburger Sparkasse AG“ prieš kelerius metus buvo nubaustas 200.000 Eur dėl neteisėtos duomenų prieigos ir klientų profiliavimo.

Pasak teisininkės, profiliavimu grįstas reklamos kampanijas vykdo ir dažna socialinėje erdvėje komunikuojanti įmonė. Čia jos, pavyzdžiui, pasirenka transliuoti tam tikrą reklamą asmenims, kurie prie vienų ar kitų įrašų spaudžia mygtuką „patinka“.

„Tokia veikla taip pat yra profiliavimas, tačiau ją atlieka „Facebook“, o su tokiu duomenų rinkimu vartotojai jau yra sutikę sukurdami savo paskyrą. Tad šiuo atveju, kai verslas naudojasi šiais duomenimis savo reklamos kampanijoms, ta veikla nėra traktuojama kaip subjekto atliekamas profiliavimas, todėl yra teisėta“, – aiškina p. Syrusaitė.

Pirmiausia sutikimas

Norint rinkti duomenis, būtina gauti asmens sutikimą, tinkamai jį informuoti. „Tačiau daugelio įmonių interneto puslapiuose pateiktas privatumo politikos nuostatas, kurias turėtų suprasti eilinis vartotojas, kartais būna sunku aiškiai identifikuoti ir srities profesionalui“, – teigia p. Syrusaitė.

Lietuvoje už profiliavimą bendrovės nebuvo baustos, o dėl neteisėto duomenų tvarkymo buvo iškelta apie 60 bylų.

Šiuo metu Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai (VDAI) Asmens duomenų valdytojų valstybės registre įregistruota per 5.500 duomenų valdytojų (2014 m. – naujai prisiregistravo 565, 2015 m. – 431).

Raminta Sinkevičiūtė-Šečkuvienė, VDAI Informacijos ir technologijų skyriaus vyriausioji specialistė, teigia, kad registruotis pirmiausia privalu įmonėms, kurios vykdydamos veiklą vienu ar kitu būdu susiduria su asmens duomenimis ir nori juos tvarkyti automatiniu būdu: kompiuteriu, vaizdo stebėjimo įranga ir pan. Jeigu duomenys renkami ir kaupiami ne automatiniu būdu, tuomet registruotis nereikia, tačiau bet kuriuo atveju privalu užtikrinti tinkamą asmens duomenų saugumą.

Nori stebėti

„Matome, kad daugėja įmonių, kurios imasi duomenis tvarkyti automatiniu būdu. Tai natūralūs procesai, vis daugiau verslų keliasi į elektroninę erdvę“, – sako p. Šečkuvienė. Ji priduria, kad ne visada įmonės linkusios iš karto pateikti informaciją, kokius tiksliai duomenis rengiasi rinkti ir tvarkyti, taip pat yra linkusios saugoti asmens duomenis neterminuotą ar nepagrįstai ilgą laiką.

„Įmonės turi nustatyti konkretų (ne minimalų ar maksimalų) asmens duomenų saugojimo terminą, jie negali būti saugomi ilgiau, negu to reikia siekiant duomenų tvarkymo tikslų, vėliau jie turi būti sunaikinami, išskyrus tuos, kurie įstatymų nustatytais atvejais turi būti perduoti valstybės archyvams“, – pabrėžia p. Šečkuvienė.

Pastaruoju metu dėl lengvai prieinamų ir pingančių technologijų nemažai darbdavių nori nepagrįstai stebėti darbo vietą, motyvuodami tuo, kad daugelis taip elgiasi.

Baudos pirmą kartą pažeidus asmens duomenų taisykles siekia 144–289 Eur, už pakartotinį pažeidimą – 289–579 Eur.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ spalio 28 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Geidžiamiausi darbdaviai: kurių įvaizdis geriausias Premium

Šiais laikais kiekvieną mėnesį žinių apie darbdavius Lietuvoje pasirodo dvigubai daugiau nei prieš kelerius...

Vadyba
2018.06.22
Ar galime išmokyti Lietuvą „pitch’inti“? 2

Vienas iš mano profesiniame kelyje pasitaikančių užsiėmimų yra startuolių mokymas „pitch’inti“ – savo...

Technologijos
2018.06.21
Tarp finalininkų Kanuose – „Tele2“ projektas ir knyga be pavadinimo

65-ajame tarptautiniame „Kanų liūtų“ kūrybiškumo festivalyje varžosi 23 Lietuvos reklamos agentūrų darbai. Du...

Rinkodara
2018.06.20
LNK pelnas išaugo daugiau nei trečdaliu

UAB „Laisvas ir nepriklausomas kanalas“ (LNK), vienijančio LNK, BTV, TV1, „Info TV“ ir „Liuks!“, pardavimo...

Rinkodara
2018.06.20
„All Media Lithuania“ augino ir pelną, ir pajamas

UAB „All Media Lithuania“, kuriai priklauso TV3 kanalų grupė, pernai uždirbo beveik 4,5 mln. Eur grynojo...

Rinkodara
2018.06.20
Šiemetinis „Adrenalinas“: ir džiaugsmo, ir kartėlio kokteilis Premium

Tik ką praūžęs „Adrenalinas“, lietuviškos reklamos šventė, rinkos dalyviams sėja dvejopas mintis: ir...

Rinkodara
2018.06.20
Tarp naujausių reklamų: vasariška „Telia“ ir „Jysk“ dievai 1

Tarp savaitės reklamų: nerūpestingai vasarai užkrečianti „Telia“ (kūrybinė agentūra „McCann Vilnius“, gamybos...

Rinkodara
2018.06.19
Teismų maratonas dėl „Adrenalino“ sukasi, pergalė – „Not Perfect“ pusėje 1

Po teismų maratono Vilniaus apygardos teismas nusprendė patenkinti reklamos agentūros „Not Perfect | Y&R“...

Rinkodara
2018.06.19
„Diena Media News“ vėl imasi savaitraščio „Vilniaus diena“ 2

Vasaros pabaigoje UAB „Diena Media News“ sostinėje vėl žada atnaujinti nemokamo savaitraščio „Vilniaus diena“...

2018.06.18
Tobula vieta lentynoje – šalia didžiųjų ženklų, sėkmės kodas – akcija Premium

Nors vartotojai ir teigia, kad nori didelio produktų pasirinkimo, iš tiesų tai juos dažniau vargina, nei...

Rinkodara
2018.06.18
„Tele2“ ir „Telia“ renkasi socialinių tinklų komunikacijos agentūras

Telekomunikacijų bendrovė „Tele2“ paskelbė konkursą ir rinksis socialinių tinklų komunikacijos agentūrą.

Rinkodara
2018.06.18
„Kanų liūtuose“ laimę bando 23 lietuvių darbai

65-ajame tarptautiniame „Kanų liūtų“ kūrybiškumo festivalyje varžosi 23 Lietuvos reklamos agentūrų darbai.

Rinkodara
2018.06.18
Vilniuje apsilankę turistai mokės „pagalvės mokestį“ 4

Sostinėje po poros savaičių įsigalios kai kuriuose šalies miestuose jau kurį laiką galiojanti tvarką –...

Verslo aplinka
2018.06.18
Pakuočių tendencijos: svarbu ir tvarumas, ir edukacija

Dėl besikeičiančių vartotojų įpročių ir poreikių, gamintojai turi nuolat ieškoti sprendimų, kaip atnaujinti...

Rinkodara
2018.06.17
Skaudžiausias brazilų futbolo pralaimėjimas augina televizorių pardavimus

Ketveri metai neištrynė Brazilijos futbolo rinkinės gėdos, patirtos paskutiniame pasaulinio futbolo...

Rinkodara
2018.06.17
Pirmenybę teikia kompiuterio ekranui

Televizorius vis dar užima garbingą vietą daugelio namuose, bet žiūrėti vaizdo transliacijas internete...

Rinkodara
2018.06.16
Metų kūrybine agentūra tapo „McCann Vilnius“

Šešioliktajame lietuviškos reklamos festivalyje „Adrenalinas“ triumfavo kūrybinė agentūra „McCann Vilnius“.

Rinkodara
2018.06.15
„Nike“ ir „Adidas“ kova futbolo čempionato aikštelėje

Vakar prasidėjusiame didžiausiame metų sporto renginyje jėgas surems ne tik stipriausios futbolo komandos,...

Rinkodara
2018.06.15
Prekybos centras „Molas“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Kauno prekybos centro „Molas“ skelbtą rinkodaros paslaugų teikimo konkursą laimėjo komunikacijos agentūra...

Rinkodara
2018.06.15
Pirmoji „LT Identity“ pergalė prieš „Swedbank“ ir „TBWA / Vilnius“ 9

Teismas pritaikė laikinąsias apsaugos priemones ir uždraudė toliau gaminti bei platinti „Lt Identity“...

Rinkodara
2018.06.15

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau