Asmens duomenys: kokiais atvejais ir kaip galima juos rinkti

Publikuota: 2015-11-08
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr. Daugelio įmonių interneto puslapiuose spausdinamas privatumo politikos nuostatas sunku suprasti ir šios srities profesionalui.

Vartotojų duomenų analizė nėra draudžiama, – jei įmonės renka juos vidiniais tikslais, tai yra leistina, tačiau, kai verslas pagal tai formuoja stereotipus ir besiremdamas jais planuoja savo reklamos kampanijas, dažnu atveju laviruoja plona raudona linija.

Daugailė Syrusaitė, advokatų kontoros „Triniti“ teisininkė, pabrėžia, kad Europoje vis garsiau kalbama apie vartotojų duomenų profiliavimą, t. y. kai įmonės renka vartotojų duomenis, pagal tai formuoja stereotipus ir jais besiremdamos teikia komercinius pasiūlymus ar planuoja savo reklamą. Pavyzdžiui, pagal vartotojų naršymo istoriją interneto svetainėse arba paskutines atsisiųstas mobiliąsias programėles jiems yra planuojamos atitinkamos reklamjuostės, tam tikri paslaugų paketai.

„Dauguma įmonių nuolat laviruoja plona raudona linija: tarp leistinos duomenų analizės ir profiliavimo. Duomenų analizė nėra draudžiama, jei tai daroma įmonės vidiniais tikslais, o profiliavimą siekiama reglamentuoti, nes tokia veikla neretai neatitinka asmens duomenų tvarkymo taisyklių ir gali pažeisti sąžiningos konkurencijos principus. Dažnu atveju įmonė bando nuspėti, kokie yra galimi jos vartotojų poreikiai, bet tai nebūtinai atitinka jų realius pirkimo įpročius ar interesus“, – kalba p. Syrusaitė.

Nėra teisinės bazės

Tačiau kol kas profiliavimo griežtai neapibrėžia net ES teisės aktai, tačiau šis procesas laikomas prieštaraujančiu egzistuojančiam teisiniam reguliavimui.

„Kol nėra bendros terminologijos, dažniau šiandien Europoje baudžiama ne už patį profiliavimą, o už jo metu padarytus vartotojų teisės, asmens duomenų apsaugos pažeidimus“, – pabrėžia teisininkė. Pavyzdžiui, Vokietijos bankas „Hamburger Sparkasse AG“ prieš kelerius metus buvo nubaustas 200.000 Eur dėl neteisėtos duomenų prieigos ir klientų profiliavimo.

Pasak teisininkės, profiliavimu grįstas reklamos kampanijas vykdo ir dažna socialinėje erdvėje komunikuojanti įmonė. Čia jos, pavyzdžiui, pasirenka transliuoti tam tikrą reklamą asmenims, kurie prie vienų ar kitų įrašų spaudžia mygtuką „patinka“.

„Tokia veikla taip pat yra profiliavimas, tačiau ją atlieka „Facebook“, o su tokiu duomenų rinkimu vartotojai jau yra sutikę sukurdami savo paskyrą. Tad šiuo atveju, kai verslas naudojasi šiais duomenimis savo reklamos kampanijoms, ta veikla nėra traktuojama kaip subjekto atliekamas profiliavimas, todėl yra teisėta“, – aiškina p. Syrusaitė.

Pirmiausia sutikimas

Norint rinkti duomenis, būtina gauti asmens sutikimą, tinkamai jį informuoti. „Tačiau daugelio įmonių interneto puslapiuose pateiktas privatumo politikos nuostatas, kurias turėtų suprasti eilinis vartotojas, kartais būna sunku aiškiai identifikuoti ir srities profesionalui“, – teigia p. Syrusaitė.

Lietuvoje už profiliavimą bendrovės nebuvo baustos, o dėl neteisėto duomenų tvarkymo buvo iškelta apie 60 bylų.

Šiuo metu Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai (VDAI) Asmens duomenų valdytojų valstybės registre įregistruota per 5.500 duomenų valdytojų (2014 m. – naujai prisiregistravo 565, 2015 m. – 431).

Raminta Sinkevičiūtė-Šečkuvienė, VDAI Informacijos ir technologijų skyriaus vyriausioji specialistė, teigia, kad registruotis pirmiausia privalu įmonėms, kurios vykdydamos veiklą vienu ar kitu būdu susiduria su asmens duomenimis ir nori juos tvarkyti automatiniu būdu: kompiuteriu, vaizdo stebėjimo įranga ir pan. Jeigu duomenys renkami ir kaupiami ne automatiniu būdu, tuomet registruotis nereikia, tačiau bet kuriuo atveju privalu užtikrinti tinkamą asmens duomenų saugumą.

Nori stebėti

„Matome, kad daugėja įmonių, kurios imasi duomenis tvarkyti automatiniu būdu. Tai natūralūs procesai, vis daugiau verslų keliasi į elektroninę erdvę“, – sako p. Šečkuvienė. Ji priduria, kad ne visada įmonės linkusios iš karto pateikti informaciją, kokius tiksliai duomenis rengiasi rinkti ir tvarkyti, taip pat yra linkusios saugoti asmens duomenis neterminuotą ar nepagrįstai ilgą laiką.

„Įmonės turi nustatyti konkretų (ne minimalų ar maksimalų) asmens duomenų saugojimo terminą, jie negali būti saugomi ilgiau, negu to reikia siekiant duomenų tvarkymo tikslų, vėliau jie turi būti sunaikinami, išskyrus tuos, kurie įstatymų nustatytais atvejais turi būti perduoti valstybės archyvams“, – pabrėžia p. Šečkuvienė.

Pastaruoju metu dėl lengvai prieinamų ir pingančių technologijų nemažai darbdavių nori nepagrįstai stebėti darbo vietą, motyvuodami tuo, kad daugelis taip elgiasi.

Baudos pirmą kartą pažeidus asmens duomenų taisykles siekia 144–289 Eur, už pakartotinį pažeidimą – 289–579 Eur.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ spalio 28 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Tarp savaitės reklamų: ruduo su „Telia“ ir LRT

Tarp savaitės reklamų: stebinantis ruduo su „Telia“ (reklamos agentūra „McCann Vilnius“), naujieji iššūkiai...

Rinkodara
2018.08.21
„Telia“ ir „Bitė“ skundžia „Tele2“ reklamas 2

Panašu, kad ruduo į telekomunikacijų sektorių grįžta su trenksmu – bendrovės aštriai sukryžiavo ietis savo...

Rinkodara
2018.08.21
LRT turi naują komunikacijos vadovę 1

Nacionalinio transliuotojo komunikacijos ir rinkodaros imasi nauja vadovė – nuo pirmadienio LRT Komunikacijos...

Rinkodara
2018.08.21
„Bitė Lietuva“ ir „Tele2“ ginčą dėl reklamos sprendžia teisme

Telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“ skundžia „Tele2“ reklamą, kurioje buvo naudojamas „Labas“ prekės...

Rinkodara
2018.08.20
„Eesti Meedia“ įgyvendino Konkurencijos tarybos įpareigojimus 4

Konkurencijos taryba teigia, kad Estijos bendrovė „Eesti Meedia“, kuriai buvo atsisakyta suteikti leidimą...

Rinkodara
2018.08.20
Grožio prekių rinka: augimas lėtėja, braunasi konkurentai Premium 2

Ramų santūriai augančių kosmetikos ir parfumerijos prekių tinklų gyvenimą jaukia konkurenciją jiems...

Taikiu bendradarbiavimu baigėsi ginčas tarp „Laimos“ ir „Kata Kiosk“

Saldumynų gamintoja „Orkla Confectionery & Snacks Latvija“, valdanti prekės ženklą „Laima“, taikiai išsprendė...

Rinkodara
2018.08.19
Vietovės įvaizdžio kūrimas be bendruomenės indėlio – tik rinkodaros veiksmas 5

Miesto ar gyvenvietės įvaizdis šiuolaikiniame pasaulyje yra svarbus daugeliu aspektų – siekiant pritraukti...

Rinkodara
2018.08.18
„Douglas“ keičia logotipą 1

Nuo 2018 m. pradžios visoje Europoje „Douglas“ tinklas atnaujina savo logotipą. Investicijos į atnaujinimą...

„Telia“ pasirinko naują socialinių tinklų agentūrą 6

Telekomunikacijų bendrovė „Telia Lietuva“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį su žiniasklaidos planavimo...

Rinkodara
2018.08.17
Nuo rudens startuoja naujas „Laisvės TV“ ir Jakilaičio projektas 8

Nuo rudens sezono LRT nelikus žurnalisto Edmundo Jakilaičio vedamos laidos „Dėmesio centre“, ji paskutinę...

Rinkodara
2018.08.17
Iš krepšinio pasitraukęs „Lietuvos rytas“ sporto veiklai nori prekės ženklo RYTAS 9

Žiniasklaidos grupę valdanti UAB „Lietuvos rytas“ Valstybiniame patentų biure pateikė paraišką registruoti...

Rinkodara
2018.08.17
„Telia“ atnaujina „Ežį“, jau investavo apie milijoną 16

Nepaisant jau kelerius metus trunkančios ir gana stabilios išankstinio mokėjimo klientų migracijos į...

Jakilaičio vedamas laidas transliuos ir LNK grupės kanalai 24

Nuo rugpjūčio 27 d. „Delfi TV“ eteryje startuoja žurnalisto Edmundo Jakilaičio vedama laida „DELFI dėmesio...

Rinkodara
2018.08.16
Karas tarp žiniasklaidos ir JAV prezidento nerimsta 5

Bemaž 200 JAV laikraščių šios dienos vedamuosiuose reiškia solidarų nepasitenkinimą dėl prezidento Donaldo...

Rinkodara
2018.08.16
„Prienų“ era po Ballų: dėkoja savivaldybei, bet laukia „Vytauto“ 2

Ballų šeimynėlės ženklu pažymėtas praėjęs sezonas Prienų krepšinio klubui buvo tragiškas sporto požiūriu, bet...

Laisvalaikis
2018.08.15
Įmonės pavadinimas: internetu – tik lietuviškas, pas notarą – koks tik nori Premium 14

Apie 40% naujai registruojamų įmonių pavadinimų neįveikia Valstybinės lietuvių kalbos komisijos filtro. Vis...

Vadyba
2018.08.13
Vilniaus „Rytas“ keičia logotipą 5

Komandos pavadinimą ir šūkį šią vasarą pakeitęs Vilniaus krepšinio klubas „Rytas“ pirmadienį pristatė naują...

Rinkodara
2018.08.13
Gėrimų importuotojų portfeliuose – galingas pokytis 7

Viena svarbiausių visos gėrimų rinkos naujienų šį pusmetį yra ta, jog bene populiariausi gėrimų prekių...

Rinkodara
2018.08.10
„Sponge“ šoka į G taško traukinį 7

Vilniaus technologijų bendrovė „Sponge“ ne tik reiškia palaikymą kontroversiškai sostinės reklamai, kurioje...

Rinkodara
2018.08.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau