Kai sienų nėra, draudimais alkoholio upių nesustabdysi

Publikuota: 2016-12-08
Bendrovės nuotr.
Bendrovės nuotr.
 

Suvaldyti žmonių norą svaigintis bandė dar legendiniai Kinijos valdovai, gyvenę prieš tūkstančius metų. Bandydamos užtvenkti alkoholio upes, daugybė šalių mėgino laikytis sausųjų įstatymų: JAV, carinė Rusija ir Sovietų Sąjunga, Islandija, Suomija. Tačiau daugelis apribojimų žlugo ir buvo atšaukti.

Įdomus paradoksas: šiuo metu vieni griežčiausių ribojimų alkoholiui yra taikomi Skandinavijoje, tačiau nepaisant to Europa pasaulyje išsiskiria girtavimu – tai Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) vertinimas.

Kas nutinka, kai radikalius sprendimus valdžia nuleidžia iš viršaus, tačiau nepasirūpinama žmonių požiūrio ir savimonės keitimu? Paradoksalu, tačiau alkoholio nevartojančių abstinentų kiekis tampa atvirkščiai proporcingas draudimo mastams.

Skandinavijos šalys dažnai laikomos pavyzdžiu, kaip būtų galima apriboti alkoholio prieinamumą bei vartojimą. Tačiau kartu jos patvirtina faktą, kad iš viršaus nuleisti nurodymai neskatina piliečių tikėti valdžios sprendimais. PSO duomenimis, 2010 m. Islandijoje save abstinentais laikė 32,1%, Suomijoje – 32%, Švedijoje – 31,2%. Norvegijoje ir Danijoje abstinentų dar mažiau – vos 14,1% ir 11,4% žmonių. Ne tokią griežtą politiką alkoholio atžvilgiu taikančioje ir „aplaistymo“ kultūra garsėjančioje Rusijoje abstinentais save pavadino ir tvirtino, kad pastaruosius 12 mėnesių visiškai nevartojo alkoholio, iš viso 32,2%, o Lietuvoje – 34,7% žmonių.

Šiuolaikinė Europa be sienų kelia naują iššūkį, nes laisvas prekių judėjimas yra viena pagrindinių Europos Sąjungos vidaus rinkos laisvių. Čia Suomija gali tapti ir pralaimėjimo pavyzdžiu. Nors ši šalis alkoholio prieinamumo klausimu užėmė labai griežtą poziciją ir toliau ją stiprina, tačiau alko-reidai į pigesnių svaigiųjų gėrimų galinčią pasiūlyti Estiją tapo klasika, negana to, jie jau plečiasi ir į Latviją. Problema didelė: į šalį grįžta pigesniu alkoholiu pakrauti automobiliai.

PSO vertinimu, nuo 2015 iki 2025 m. Suomijoje absoliutus gryno alkoholio suvartojimas išaugs nuo 11,9 iki 12,7 litro. Kodėl? Viena iš priežasčių yra ta, kad suomiai naudojasi laisvos ES rinkos teikiamais privalumais: apsiperka užsienyje, apsirūpina atsargomis ir namuose alkoholio turi daugiau, nei tam kartui užtektų.

Pasunkinkime užduotį. Islandija yra sala, nuvykti į užsienį yra sudėtingiau ir brangiau, tačiau ir joje gryno alkoholio suvartojimas, kaip prognozuojama, minimu laikotarpiu padidės nuo 6,9 iki 7,7 litro. Istoriniai faktai įrodo, kad žmonės atranda įvairių kūrybiškų būdų ir priemonių savo norams patenkinti.

Lietuviai apsipirkti į Lenkiją vyksta ir savarankiškai, ir organizuotomis grupėmis. Ribojant, draudžiant ir gniaužiant prekybą gal ir pavyktų pagerinti statistiką bei fiksuoti mažesnius alkoholio pardavimus vidaus rinkoje, tačiau greičiausiai tas pats ar net didesnis svaigiųjų gėrimų kiekis bus parsigabentas iš užsienio ir suvartotas.

11 metų gyvenau Maskvoje, kur vadovavau skyriui darbui su prekybos tinklais, komercijos skyriui o paskutiniais metais vadovavau „Nielsen“ padaliniui šioje šalyje. Ir iš arti mačiau daugybę reformų, skirtų sumažinti alkoholio vartojimą. Uždraudus pardavinėti alkoholį visą parą, greitai paaiškėjo, kad džiaugtis nebuvo ko: pirkėjams ne taip sudėtinga apsipirkti anksčiau. Ir ne 1 butelį, o 4-is. Nespėjus to padaryti, galima paprašyti „taškus“ žinančio taksisto paslaugos ir toliau gerti namuose, nes į parduotuvę nėra ko grįžti.

Rusijos valdžia buvo nustačiusi draudimą, kad alkoholį parduodančios parduotuvės gali veikti tam tikru atstumu nuo švietimo ir sveikatingumo įstaigų. Tai sukūrė naują reketo formą, nes žmonės pajuto lengvo pasipelnymo galimybę. „Buferinėse“ zonose imta steigti tai, kas lengviausiai ir paprasčiausiai įsteigiama: masažo salonus. Tokie salonai-vaiduokliai buvo linkę užsidaryti taip pat greitai, kaip ir atsidarė bei netrukdyti parduotuvėms dirbti. Žinoma, už tam tikrą užmokestį.

Vertinant tautos blaivinimo akciją per kioskus darbo Rusijoje neteko daugybė žmonių, tačiau „aplaistymo“ kultūros tai nesusilpnino, nes visuomenė nebuvo skatinama keisti įpročius. Žmonės toliau geria, ypatingai gausiai regionuose, atokesnėse vietovėse ir nekeičia savo gyvenimo būdo, o ieško pigių, nebūtinai kokybiškų kontrabandinių gėrimų, taip rizikuodami savo sveikata, o kartais gyvybe.

Akivaizdu, kad sienų neuždarysime ir vartoti alkoholio uždrausti nesugebėsime. Problemos prasideda ten, kur alkoholis traktuojamas kaip bene vienintelis smagus laiko praleidimo būdas bei linksmybių, geros nuotaikos ar užsimiršimo šaltinis. Miestuose alkoholis vartojamas saikingiau – kaip valgymo dalis, jis priimamas kaip naujų patyrimų, ragavimo kultūra. Tuo tarpu regionai, kaimiškosios vietovės yra užmiršta, nors ir svarbiausia dėlionės dalis: gerianti daug ir pigių, nekokybiškų svaigalų. Stiprinant regionus, didinant žmonių užimtumą, savimonės bei kultūros lygį, galime pasiekti kur kas efektyvesnių rezultatų, nei draudimais ir ribojimais. Jei į žaidimą bus pakviestas lygiavertis partneris – visuomenė, efektas gali nustebinti.

Komentaro autorė - Ilona Lepp, „Nielsen“ vadovė Baltijos šalims

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PARDAVIMŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rinkodaros ir pardavimų jungtuvės - galimybė augti ar eksperimentas Premium

Išmaniųjų echolotų žvejybai gamintoja „Deeper“, pernai nepasiekusi tikslų ir ieškodama galimybių augti, be...

Rinkodara
2019.01.16
„Maxima“ diegia elektronines etiketes, jas turintis „Topo centras“ vardija trūkumus  Premium 9

Neseniai pranešęs apie investicijas į prekių skenavimo įrenginius mažmeninės prekybos tinklas „Maxima“...

„Lidl“ turi ir naują rinkodaros vadovę, ir naujus partnerius 17

Naująja prekybos tinklo „Lidl“ Rinkodaros departamento vadove tapo Elena Šilovaitė, pastaruosius metus šias...

Rinkodara
2019.01.15
Permainos „Deeper“ – platforma agresyvesnei plėtrai 3

Išmaniųjų echolotų žvejybai gamintoja „Deeper“ metus pradeda permainomis: vadovo pareigas pradeda eiti įmonės...

Rinkodara
2019.01.14
Vienos „Hermes“ batų poros istorija Lietuvoje: ir dovana negali būti klastotė Premium

Bylose dėl prekių klastočių žmonės neretai imasi įvairios gynybinės taktikos taip bandydami išvengti prekių...

Rinkodara
2019.01.11
Rado aukso vidurį tarp virtualios ir įprastos parduotuvės Premium

Fizinė parduotuvė reikalauja kur kas daugiau sąnaudų ir ne visada yra tikslinga ją turėti, tačiau dalis...

Rinkodara
2019.01.09
Kalėdinį reklamos mūšį laimėjo „Maxima“ Premium 3

Per tik ką praūžusias šventes televizijos sulaukė bemaž ketvirtadaliu daugiau reklamos tiek skaičiuojant...

Rinkodara
2019.01.08
Daugiau nei pusė lietuvių vaizdo reklamos darbų – užsienio užsakovams

Lietuvos reklamos prodiuserių asociacijos inicijuotas tyrimas atskleidžia, kad net 51% vaizdo reklamos...

Rinkodara
2018.12.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau