Mažmeninę prekybą sukrės 5-oji didžioji inovacija

Publikuota: 2015-12-01
Richardas Hammondas, „Smart Circle retail consultancy“ įkūrėjas ir knygos „Smart Retail“ autorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Richardas Hammondas, „Smart Circle retail consultancy“ įkūrėjas ir knygos „Smart Retail“ autorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Paskutinis didelis pokytis mažmeninės prekybos sektoriuje įvyko prieš šimtą metų, tačiau šiuo metu parduotuvės artėja prie naujo lūžio, mano Richardas Hammondas, vienos populiariausių knygų apie mažmeninę prekybą „Smart Retail“ autorius.

Anot p. Hammondo, šių laikų mažmeninės prekybos istorija prasidėjo prieš 2.000 metų Senovės Romoje, kur atsirado pirmasis prekybos centras – aikštė, aplink kurią buvo įsikūrusios skirtingos parduotuvės.

„Kaitos greitis per šiuos 2.000 metų buvo neįtikėtinai lėtas. Per šį laikotarpį tebuvo 4 reikšmingos inovacijos“, – kalbėjo p. Hammondas Vilniuje vykusiame „Swedbank“ Baltijos šalių atsiskaitymo mokėjimo kortelėmis forume.

Paskutinė ryški inovacija, p. Hammondo nuomone, įvyko 1917 m., kai JAV buvo užpatentuota idėja leisti klientams patiems parduotuvėje išsirinkti prekes ir už jas sumokėti priėjus prie kasos. Šis pokytis buvo dramatiškesnis net už interneto sukeltą kaitą, mano p. Hammondas.

„Šiuo metu mes manome, kad el. prekyba bei fizinė prekyba yra du skirtingi dalykai. Tačiau dar XVI a. atsirado galimybė parduoti daiktus žmonėms, nesantiems parduotuvėje. Tai leido atsiradusios amatininkų brošiūros, kuriose pavaizduoti jų gaminiai“, – aiškina p. Hammondas.

Kur žmogus, ten ir parduotuvė

Dabar prekyboje vyksta penktasis lūžis, kurį p. Hammondas vadina „vietos agnosticizmu“. Tai reiškia, kad parduotuvė bus visur, kur yra žmogus, o įvairios paslaugų vietos susijungs su parduotuvėmis.

„Pavyzdžiui, „Daily Mail“ tinklalapyje žmogus gali skaityti straipsnį apie Angelą Merkel ir ten pat nusipirkti jos dėvimą suknelę“, – aiškina specialistas.

Anot p. Hammondo, parduotuvės ir kitos viešosios vietos ateityje susilies. Jis pateikia kino teatrų pavyzdį. Šie galėtų tapti parduotuvėmis, nes juk filmuose dažnai yra reklamuojami produktai. Žmogus, žiūrintis naujausią Džeimso Bondo dalį, pastebi ant aktoriaus rankos „Omega“ firmos laikrodį. Jo telefone tuo metu iššoka pranešimas su pasiūlymu apžiūrėti laikordį čia pat kino teatre pasibaigus filmui.

Kuo mažiau darbo vartotojui

Vietos agnosticizmas įsigalės, nes jis leidžia vartotojui įsigyti norimą prekę atliekant minimalų skaičių veiksmų. Kai kurios bendrovės jau bando savo klientams suteikti kuo lengvesnį prekių užsakymo būdą.

Pavyzdžiui, picerija „Domino‘s“ sukūrė mygtuką, kurį žmonės gali turėti savo namuose. Vartotojas, užsinorėjęs užsisakyti savo įprastos picos į namus, tiesiog teturi paspausti šį mygtuką ir jo užsakymas yra priimamas.

„Amazon“ taip pat yra išleidę seriją mygtukų, kurie leidžia vartotojams vienu paspaudimu užsisakyti į namus įvairių įprastų buities prekių, tokių kaip skalbimo milteliai, sauskelnės vaikams, skutimosi priemonės ir pan.

Parduotuvės neišnyks

Tačiau tai nereiškia, kad parduotuvės artimiausiu metu išnyks, jos tiesiog pakeis savo pobūdį. Nors mažmeninėje prekyboje nuolat išryškėja gausybė naujų tendencijų, p. Hammondas išskiria keturis naujus žmonių poreikius, kurie šiuo metu formuoja prekybos veidą.

Visų pirma, klientai nori turėti daugiau galios ir jie jos lengvai gauna.

„Mes nebeturime galios. Ją turi klientas. Jis gali nuspręsti, ar jam kažką pirkti kainuoja per daug pastangų. Nesvarbu, kur mes norime pardavinėti savo prekes, bet kuris vartotojas gali jas vis vien gauti“, – aiškina p. Hammondas.

Pavyzdžiui, „Samsung“ nusprendė, kad Europoje nepardavinės naujojo „Samsung Note 5“ telefono. Tačiau klientai šį sprendimą gali lengvai užginčyti. Kokiam nors britui nėra sunku susirasti tarpininką, kuris klientui parūpins šio modelio telefoną, veikiantį Europoje.

Globalūs piliečiai nori priklausyti genčiai

Antra, klientai linksta į vietinę kultūrą, bendruomenę. „Nors klientai dabar yra globalūs pirkėjai, jie rodo mums, kad nori lokalumo, nori priklausyti vietinėms gentims“, – aiškina p. Hammondas.

Šią tendenciją iliustruoja kosmetikos parduotuvė AESOP.

„AESOP kuria globalų produktą, tačiau suteikia vietinę patirtį. Jų parduotuvės yra pritaikytos prie kiekvienos konkrečios vietovės. Pavyzdžiui, Berlyne esanti parduotuvė turi 1930-ųjų industrinį interjerą. Londono Šordičo rajone parduotuvė atrodo kaip Edvardo laikų būstas“, – pasakoja p. Hammondas.

Trečias naujas mažmeninės prekybos posūkis – vartotojai nebėra identifikuojami tik pagal vieną bruožą.

„Mes anksčiau būdavome tik seni žmonės, arba sergantys žmonės, arba jauni žmonės. Dabar kaip žmonės mes sakome, nesvarbu, kad aš senas, aš taip pat noriu būti didžėjus. Yra daugiau nei vienas dalykas, kuris mus apibrėžia“, – sako p. Hammondas.

Prekyba kaip teatras

Paskutinė, ir turbūt ryškiausia, mažmeninės prekybos tendnecija yra poreikis teatrui.„Mes mažiau linkę tiesiog eiti ir apsipirkti, mes norime išgyventi tam tikrą potyrį“, – aiškina p. Hammondas.

Parduotuvėms, kurios stengiasi savo klientams suteikti ypatingų potyrių, sekasi geriau nei kitoms. Pavyzdžiui, Rusijos knygynų tinklas „Respublica“ knygas pardavinėja tam tikrame kontekste.

„Tarkim, šalia knygų apie riedlentes, galima įsigyti ir riedlenčių bei kepurių. Ir tai veikia, jie parduoda gausybę knygų tame kontekste, kuris jaudina vartotoją“, – sako p. Hammondas.

Paprasčiausius pieno produktus pardavinėjanti bendrovė „Stew Leonard‘s“ turi tik keturias parduotuves JAV bei 125.000 lankytojų kas savaitę. Tačiau jų metinės pajamos yra 380 mln. USD. „Stew Leonard‘s“ yra net patekusi į Guinnesso rekordų knygą, kaip daugiausia pardavimų, lyginant su prekybos, plotu turinti parduotuvė.

„Kaip jie sugeba uždirbti tiek pinigų? Dėl to, kad tai yra potyris suteikiamas su puikiu produktu. Kai atvyksti į parduotuvę kabo didžiuliai ekranai, rodantys melžiamas karves. Kaip lankytojai mes galvojame: „O, produktai tikriausiai yra švieži“, – sako p. Hammondas.

Daugybė kitų panašių kad ir nelabai skoningų triukų padeda „Stew Leonard‘s“ privilioti gausybę klientų net ir vidury nakties, sako p. Hammondas.

Mokėjimų inovacijos

Prekybos veidą keis ir technologiniai pokyčiai. Tai yra naujos mokėjimų formos, kaip mokėjimai telefonu ar mokėjimai, paremti veido atpažinimu bei pirštų antspaudais, mano p. Hammondas.

„Mes galėsime išlaisvinti žmones iš prekystalių. Tai gali lemti naujus santykius su klientais. Dabar, jei žmogus nori nusipirkti žoliapjovę, jis ateina į parduotuvę jau būdamas žoliapjovių ekspertas ir žino daugiau už darbuotojus, – sako p. Hammondas. – Tačiau, jeigu mes išlaisvintume darbuotojus nuo įprastos fizinės prekybos formų, jie gali tapti ekspertais.“

Prekybos mirtis

Tolimoje ateityje p. Hammondas mano, kad mažmeninė prekyba išnyks. Ją esą pakeis 3D spausdintuvai, kuriais žmonės namuose galės atsispaudinti bet kokius daiktus. Taip pat atspausdintus nebereikalingus daiktus bus galima „išlydyti“ ir panaudoti naujiems kūriniams.

„Gali praeiti 100, 50 metų. Nors aš manau, kad mes esame arčiau to, nei galvojame esą, – teigia p. Hammondas. – Mes priartėsime prie taško, kai mažmeninė prekyba pasibaigs, nes viską galėsime pasigaminti namuose. Mes nebemokėsime už daiktų nuosavybę. Atspausdintas automobilis turės licenciją tam tikram kilometražui, o suknelė – tam tikrai progai, kad ji bus dėvima.“

Tačiau prekyba prisikels iš numirusiųjų, teigia p. Hammondas.

„Atsitiks taip, kad vienoje iš socialinių mažmeninės prekybos vietų, bus nuspręsta atspausdinti, pavyzdžiui, drabužių ir juos eksponuoti šalia klientų, geriančių kavą. Kiti pagalvos: o kodėl mums nepasamdžius robotų modelių, kurie demonstruotų tuos rūbus ir leisti žmonėms iš karto vietoje įsigyti šių rūbų? Ir mažmeninė prekyba atgims“, – sako p. Hammondas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Į profesines mokyklas priimta daugiau stojančiųjų

Šiemet į profesinio ugdymo mokyklas per pagrindinį priėmimą priimta daugiau stojančiųjų nei pernai – šiemet...

Mokslas
2018.08.14
Darželinukams ir moksleiviams nuo rugsėjo stiklinė pieno bus privaloma 28

Nuo rugsėjo darželių ir mokyklų valgiaraščiai vaikams turės keistis.

Mokslas
2018.08.13
Į kunigų seminarijas priimta mažiau naujokų 2

Šiemet į Vilniaus, Kauno ir Telšių kunigų seminarijas priimta 11 jaunuolių.

Mokslas
2018.08.12
Rugsėjo 1–oji nukeliama 2

Kadangi šiemet Mokslo ir žinių diena – Rugsėjo 1-oji – bus šeštadienį, tai mokslo metų ir ugdymo proceso...

Mokslas
2018.08.07
Klaipėdoje ketinama auginti krevetes

Artimiausioje ateityje restoranuose, o gal ir prekybos centruose gali atsirasti Lietuvoje užaugintų vienų...

Agroverslas
2018.08.03
Pokyčių bankuose daug, Europa inicijavo dar didesnius 5

Inovacijos didiesiems bankams buvo svarbios visuomet, tačiau pastaraisiais metais mūsų šalyje prasidėjo...

Finansai
2018.08.02

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau