Pramonė 4.0: kaip išgyventi revoliuciją

Publikuota: 2015-10-13
Atnaujinta 2015-10-13 09:32
Benoit Tessiero  („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Benoit Tessiero („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Verslo žinios“

Nors ketvirtoji pramonės revoliucija dar neįvyko, bendrovėms veiksmų reikia imtis jau šiandien. Uždelsus, pasivyti bus nebeįmanoma, teigia specialistai.

Pramonė jau patyrė tris revoliucijas. Pirmąją – atsiradus garo mašinai, antrąją – elektrai ir konvejeriams, o trečiąją – kompiuteriais valdomam gamybos procesui.

4.0 pramonės revoliucija susideda iš trijų dimensijų, Vilniuje vykusioje konferencijoje „Switch“ aiškino Markas Spelmanas, vadovaujantis Pasaulio ekonomikos forumo Ateities interneto iniciatyvai.

Visų pirma, keičiasi produktų vartojimo būdas. Kaip pavyzdį p. Markas pateikia automobilį. Anksčiau žmogus nusipirkdavo automobilį ir būdavo jo savininku. Dabar žmonės pradeda mokėti už produkto naudojimą, o ne nuosavybės teisę. Pavyzdžiui, galima sumokėti už automobilio naudojimą valandai ar pusvalandžiui.

„Mes judame link situacijos, kai mokame už naudojimąsi. Mus nebepriklauso daiktai, dėmesys skiriamas tam, kaip mes juos naudojame“, - sakė p. Spelmanas diskusijos „Pramonė 4.0: naujos pramonės revoliucijos laimėtojai ir pralaimėtojai“ metu.

Pokyčiai vertės grandinėje

Keičiantis vartojimui, keičiasi ir verslo modelis. Automobilių gamintojams nebeužtenka gaminti automobilių, jie taip pat turi užsiimti skaitmeninių programų kūrimu bei didžiųjų duomenų analizavimu.

„Automobilis tampa nebe transporto priemone, skirta nuvažiuoti iš taško A į tašką B, o duomenų platforma“, - teigia p. Spelmanas.

Naujas verslo modelis reikalauja pokyčių vertės grandinėje. Pramonėje 4.0 produktai persipina su paslaugomis, tad pramonininkams reikia naujų partnerių, kurie padėtų teikti paslaugas.

„Automobilis dabar gali jus įspėti apie ištikusį gedimą. Automobilis žino, kurioje vietoje jūs esate. Jis jaučia ne tik automobilius esančius prie pat jo, bet ir 20-30 automobilių esančių aplinkui“, - aiškina p. Spelmanas.

Automobilio siunčiami duomenys turi veikti kartu su kitomis mieste esančiomis sistemomis. Pavyzdžiui, prižiūrinčiomis šviesoforus ir spūstis.

Kas keičiasi iš pagrindų, tai, kad atsiranda informacija realiuoju laiku, teigia p. Spelmanas. Įprastai įmonės analizuoja istorinius duomenis, o dabar jos gali žinoti, kur yra jų vartotojas, kaip jis naudoja produktą ar paslaugą.

Nežino, ką veikti su duomenimis

Europai kol kas sunkiai sekasi išnaudoti 4.0 pramonės potencialą, teigia Dana Elefethariadou, ES Politikos koordinatorė, atsakinga už skaitmeninę verslumo strategiją.

„Europa atsilieka analizuodama didžiuosius duomenis. 40% Europos bendrovių apskritai nenaudoja jokių esamų didžiųjų duomenų analizės metodų. Tuo tarpu tik 1,7% naudoja visas pažangias analitikos technologijas“, - sako p. Eleftheriadou.

Bendrovių perėjimą prie 4.0 pramonės principų stabdo senas palikimas įmonės viduje. Įmonės domisi pokyčiais, tačiau nežino nuo ko pradėti.

„Yra pakankamai informacijos apie naują revoliuciją, tačiau to bendrovėms nepakanka. Yra labai sudėtinga su palikimu pradėti keistis. Reikės daug kartų tam, kad pokytis įvyktų“, - sako Vincentas Fosty, „Deloitte“ partneris Belgijoje.

Tikros revoliucijos dar neišvysime porą ar net daugiau dešimtmečių, tačiau pokyčiai vyksta jau dabar, teigia Rasius Šakaitis, „KPMG Baltics“ konsultantas IT klausimais.

„Revoliucija įvyks, kai bendrovių sistemos veiks pačios, automatiškai. Artimiausius 10 metų vyks evoliucija, kurios metu vyks skaitmenizacija, keisis partneriai. Po 20-30 metų mes išvysime, kaip sistemos daugiausia veiks pačios, be žmonių įsikišimo“, - sako p. Šakaitis.

Bendrovės šiuo metu supranta, kad reikia imtis veiksmų, reikia būti arčiau vartotojo, tačiau joms trūksta žinių, kaip analizuoti surinktus duomenis, mano p. Šakaitis.

Pasivyti bus sunku

Diskusijos dalyviai vieningai teikia, kad pradėti evoliucionuoti reikia jau dabar. Technologijų kaita vyksta eksponentiškai, tad bendrovės, kurios šiuo metu delsia investuoti į naujas technologijas, ateityje liks už borto.

Nors verslas dažnai bijo rizikuoti investuodamas į naujas technologijas, specialistai teigia, kad status quo būsena taip pat kelia riziką. Tad bendrovėms būtina apskaičiuoti, kiek gali kainuoti nieko neveikimas.

Tad verslininkai yra skatinami pradėti kuo greičiau ir didinti pokyčių tempą. Kita vertus, jei bendrovė nenori atsisakyti savo atsargaus požiūrio, raginama išbandyti naujas technologijas bent jau dalyje įmonės.

„Taip galima įgauti patirties, įgūdžių ir juos vėliau pritaikyti visoje bendrovėje“, - sako p. Fosty.

Norint tapti revoliucijos nugalėtoju, p. Šakaitis ragina bendrovėms mąstyti futuristiškai ir jau dabar žiūrėti, kaip dabartiniai klientai elgsis po 10 metų.

Nauji augimo šaltiniai

Pono Marko teigimu, bendrovės būtų labiau linkusios keisti savo verslo modelius, jei matytų, kokia iš to gali būti nauda.

„Dažniausiai įmonės žiūri, kaip joms padidinti našumą, tačiau mes metame iššūkį šiai koncepcijai. Mes siūlome bendrovėms žiūrėti, kaip jos gali atrasti naujus augimo būdus“, - teigia p. Markas.

Automobilių gamintojai gali nuolat didinti savo gamybos procesų optimizavimą, gerinti automobilių kokybę, tačiau tai nebūtinai padės joms pagerinti pardavimus, teigia p. Markas.

4.0 revoliucija siūlo daug galimybių tiek esamoms bendrovėms, tiek ieškantiems naujų verslo idėjų. Pavyzdžiui, nauji verslai gali teikti įvairiausias didžiųjų duomenų paslaugas mažoms ir vidutinėms įmonėms, kurios negali to padaryti pačios.

Valstybės vaidmuo

Anot diskusijos dalyvių, valstybė turėtų prie 4.0 pramonės revoliucijos prisidėti bent jau trimis būdais.

Visų pirma, raginama prisidėti prie finansavimo, kuris padėtų bendrovėms evoliucionuoti. „Matome, kad jeigu bendrovė turi pinigų, ji labai nori investuoti. Tačiau mažos ir vidutinės įmonės dažnai lėšų tam neturi“, - sako p. Šakaitis.

Antra, vyriausybės turėtų skleisti informaciją apie 4.0 pramonės potencialą ir galimybes.

Galiausiai, pats viešasis sektorius turėtų įsijungti į 4.0 revoliuciją. Anot p. Marko, reikia užtikrinti, kad viešojo sektoriaus sistemos darniai veiktų su verslu ir abu sektoriai galėtų dalintis informacija bei realaus laiko duomenimis.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Paskelbtas Lietuvos universitetų ir mokyklų reitingas 3

Žurnalo „Reitingai“ skelbiamuose dalykiniuose universitetų ir kolegijų vertinimų pirmauja Vilniaus...

Mokslas
2018.12.05
Brangiausios – Vilniaus ir Šiaulių universitetų jungtuvės 1

Iš 123 mln. Eur, numatytų aukštųjų mokyklų tinklui optimizuoti, daugiausia lėšų bus skirta Vilniaus ir...

Verslo aplinka
2018.12.03
NASA zondas „Insight“ sėkmingai nusileido Marse 5

Pirmadienį NASA zondas „Insight“ po pusmečio kelionės sėkmingai nusileido Marse ir iš ten atsiuntė nuotrauką.

Mokslas
2018.11.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau