„LinkedIn“ užauginęs žmogus: žiūrėsiu, kaip Lietuvos „startuoliai“ moka žlugti

Publikuota: 2015-08-21
Kevinas Eyresas, „BrayVentures“ fondo įkūrėjas, buvęs „LinkedIn“ Europoje vadovas. „Flickr“ nuotr.
Kevinas Eyresas, „BrayVentures“ fondo įkūrėjas, buvęs „LinkedIn“ Europoje vadovas. „Flickr“ nuotr.
„Verslo žinios“

Rugsėjį į Lietuvą atvykstantis amerikietis Kevinas Eyresas praleido 10 metų Europoje, kur padėjo jaunoms technologijų įmonėms nepalūžti ypatingo augimo laikotarpiu, tarp jų ir profesionalų socialiniam tinklui „LinkedIn“. Interviu VŽ p. Eyresas teigia, kad Vilniuje net tik kalbės apie inovacijų paslaptis, bet ir sieks susipažinti su Lietuvos „startuolių“ ekosistema.

– Esate angelų fondo, invsestuojančio į „startuolius“, „BrayVentures“ įkūrėjas. Kaip atsirenkate, kurie „startuoliai“ verti jūsų investicijų?

– Aš ieškau dviejų dalykų – produkto ir žmonių. Kalbant apie produktą, klausimas yra, ar tu sprendi fundamentalią problemą. Kaip tavo produktas palengvina gyvenimą? Kokioje esi rinkoje? Ką iš tiesų sieki padaryti? Labai svarbu aiškiai žinoti, ką darai.

Antras dalykas yra žmonės – lyderiai ir komanda. Ar jie turi tinkama charakterį, požiūrį, sugebėjimus? „Startuolių“ verslas yra sunkus. Daugiau nei 90% jų žlunga per pirmus 2 metus. Tad reikia tvirtumo norint sukurti sėkmingą produktą. Ar šie žmonės yra pasiruošę pereiti tiek visas kliūtis, tiek pakilimo laikotarpius?

– Londone „TechCity“ programos metu dirbote pradedančiųjų įmonių mentoriumi. Ko dažniausiai tekdavo mokyti technologijų talentus?

– Žmonėms kartodavau, kad reikia turėti aiškią viziją bei tikslą. Reikia išsiaiškinti, ką unikalaus gali padaryti. Reikia spręsti tam tikrą problemą ne dėl to, kad ji yra, o dėl to, kad ji tau yra unikali. Daryk tai, ką gali padaryti tik tu.

– Tačiau „startuolių“ versle vyrauja didelė konkurencija, daugelis jų kuria panašius produktus. Kaip tapti unikaliam tokioje konkurencingoje rinkoje?

– Konkurencija egzistuoja visada. Tačiau pažvelkite į „Virgin“. Pagal taisyklę, „Virgin“ niekada nieko nedarė pati pirma. Tačiau ši bendrovė turi kai ką unikalaus – tai fenomenalus klientų aptarnavimas.

Paimkime skrydžių bendrovių verslą – „Virgin“ įėjo į itin pekrautą rinką, kurioje vyravo blogas klientų aptarnavimas. Bet „Virgin“ nusprendė, kad teiks labai gerą produktą su nuostabiu aptarnavimu.

Kitas pavyzdys – „Virgin“ pamatė, kad išankstinio apmokėjimo mobiliųjų telefonų sąskaitos buvo Europoje, tačiau praktiškai neegzistavo JAV. Tad nusprendė jas įvesti Valstijose.

Taigi nebūtina kurti naujo produkto, reikia tiesiog atrasti aspektą, kuriuo gali būti unikalus. „Virgin“ atveju tai klientų aptarnavimas. Naujas produktas ar paslauga gali būti unikalūs tik labai neilgą laiką. Tad reikia rasti aspektą, kuris nulemtų ilgalaikį unikalumą.

– Būdamas „LinkedIn“ vadovu Europoje išgyvenote stulbinantį augimo (anlg. hyper-growth) periodą. Dabar jus dažnai apibūdina kaip tokio reiškinio ekspertą. Ką patartumėte įmonėms, išgyvenančioms panašų laikotarpį?

– Šiame periode svarbiausia iš naujo nustatyti, kas yra normalu. Pavyzdžiui, kiek jūs per metus parašote straipsnių? Tarkime, apie 200. Įsivaizduokite, kad kitais metais jums reikia parašyti 2.000 straipsnių. Štai apie tokį augimą mes kalbame. Prieš tai normalu buvo 200 straipsnių, dabar – 2.000. Reikia iš naujo įvertinti, kas įmonėje yra „normalu“.

Kitas dalykas – tokio augimo laikotarpiu nuolat kas nors genda. Darbuotojai gali būti prie to nepratę, juos gali apimti panika. Dėl to požiūris įgauna ypatingą svarbą.

Įprastu atveju įmonėje žmonės labai sunkiai dirba, kad sukurtų geras sistemas, o tokio augimo metu jos tampa nebetinkamos ir tenka jas išardyti. Vėlgi darbuotojai gali manyti: ar mes kažką blogai padarėmė? Ne. Jūs sukūrėte sistemas, kurios palaikė įmonės gyvybę metus ar du, tačiau dabar reikia jas pakeisti.

Taigi norma tampa ir tai, kad reikia labai sunkiai dirbti prie sistemų, kurios veiks tik trumpą laiko tarpą.

– „LinkedIn“, be abejonės, yra sėkmingas produktas. Kas, jūsų nuomone, nulėmė jo sėkmę?

– Manau, kad tai yra teikiama pirmenybė narių poreikiams. „LinkedIn“ nuo pat pradžių galvojo, kaip galima sukurti geriausią patirtį vartotojui. Ką padaryti, kad vartotojui būtų lengviau rasti darbą? Kaip įmonei būtų patogiau surasti darbuotoją?

„LinkedIn“ stengėsi kreipti mažiau dėmesio į tai, kaip daugiausia uždirbti pinigų. Jei viskas, ką darai yra sukoncentruota į vartotoją, yra sukuriama milžiniška pridėtine vertė. Tada dalis tos vertės natūraliai virsta pajamomis.

– Lietuvoje rudenį lankysitės pirmą kartą, galbūt anksčiau teko ką nors girdėti apie Lietuvos „startuolių“ bendruomenę?

– Šiek tiek pasiskaičiau. Atrodo, kad jūs turite gerą mokslo ir inžinerijos pagrindą, gerą discipliną, tad laukiu, kada galėsiu susipažinti su „startuolių“ ekosistema Lietuvoje. Taip pat noriu pamatyti, koks jūsų pradedančiųjų įmonių požiūris į žlugimą. Tai yra, kaip „startuoliai“ išgyvena tuos momentus, kai jų pastangos nueina perniek. Kaip jie vėl stengiasi, mokosi iš to ir kartoja, kol jiems pasiseka.

– Vilniuje vyksančio inovacijų forumo „Innovation Drift“ metu kalbėsite apie „sąmoningą lyderystę” kaip inovacijų pagrindą. Ką reiškia ši koncepcija?

– Tai tokia lyderystė, kai žvelgiama iš vidaus ir iš išorės. Lyderiui reikia žmones motyvuoti atsižvelgiant į jų abejones. Abejonė – yra raktas, atskleidžiantis inovacijų potencialą. Tik reikia mokėti abejone pasinaudoti. Sudvejojus reikia sakyti: aš nesu dėl to tikras, tačiau gal galime padaryti taip arba taip. Negalima sakyti: nesu tikras, ar galiu iš viso tai padaryti, ar tai įmanoma.

Inovacijos reikalauja šuolio į nežinomybę. Tai vieta, kur kyla daug klausimų ir juos reikia išnaudoti, reikia matyti galimybes vietoje kliūčių.

Abejonę galima panaudoti kaip degalus inovacijoms. Juk gyvenime produktai dažniausiai yra prototipai. Niekada nesukuriame kažko tobulo, tačiau galima bandyti vėl ir vėl, iš to mokytis ir sukurti vis kažką geresnio.

infogr.am:: infogram_0_kevin_eyres-95690

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Į profesines mokyklas priimta daugiau stojančiųjų

Šiemet į profesinio ugdymo mokyklas per pagrindinį priėmimą priimta daugiau stojančiųjų nei pernai – šiemet...

Mokslas
2018.08.14
Darželinukams ir moksleiviams nuo rugsėjo stiklinė pieno bus privaloma 28

Nuo rugsėjo darželių ir mokyklų valgiaraščiai vaikams turės keistis.

Mokslas
2018.08.13
Į kunigų seminarijas priimta mažiau naujokų 2

Šiemet į Vilniaus, Kauno ir Telšių kunigų seminarijas priimta 11 jaunuolių.

Mokslas
2018.08.12
Rugsėjo 1–oji nukeliama 2

Kadangi šiemet Mokslo ir žinių diena – Rugsėjo 1-oji – bus šeštadienį, tai mokslo metų ir ugdymo proceso...

Mokslas
2018.08.07
Klaipėdoje ketinama auginti krevetes

Artimiausioje ateityje restoranuose, o gal ir prekybos centruose gali atsirasti Lietuvoje užaugintų vienų...

Agroverslas
2018.08.03
Pokyčių bankuose daug, Europa inicijavo dar didesnius 5

Inovacijos didiesiems bankams buvo svarbios visuomet, tačiau pastaraisiais metais mūsų šalyje prasidėjo...

Finansai
2018.08.02

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau