„LinkedIn“ užauginęs žmogus: žiūrėsiu, kaip Lietuvos „startuoliai“ moka žlugti

Publikuota: 2015-08-21
Kevinas Eyresas, „BrayVentures“ fondo įkūrėjas, buvęs „LinkedIn“ Europoje vadovas. „Flickr“ nuotr.
Kevinas Eyresas, „BrayVentures“ fondo įkūrėjas, buvęs „LinkedIn“ Europoje vadovas. „Flickr“ nuotr.
„Verslo žinios“

Rugsėjį į Lietuvą atvykstantis amerikietis Kevinas Eyresas praleido 10 metų Europoje, kur padėjo jaunoms technologijų įmonėms nepalūžti ypatingo augimo laikotarpiu, tarp jų ir profesionalų socialiniam tinklui „LinkedIn“. Interviu VŽ p. Eyresas teigia, kad Vilniuje net tik kalbės apie inovacijų paslaptis, bet ir sieks susipažinti su Lietuvos „startuolių“ ekosistema.

– Esate angelų fondo, invsestuojančio į „startuolius“, „BrayVentures“ įkūrėjas. Kaip atsirenkate, kurie „startuoliai“ verti jūsų investicijų?

– Aš ieškau dviejų dalykų – produkto ir žmonių. Kalbant apie produktą, klausimas yra, ar tu sprendi fundamentalią problemą. Kaip tavo produktas palengvina gyvenimą? Kokioje esi rinkoje? Ką iš tiesų sieki padaryti? Labai svarbu aiškiai žinoti, ką darai.

Antras dalykas yra žmonės – lyderiai ir komanda. Ar jie turi tinkama charakterį, požiūrį, sugebėjimus? „Startuolių“ verslas yra sunkus. Daugiau nei 90% jų žlunga per pirmus 2 metus. Tad reikia tvirtumo norint sukurti sėkmingą produktą. Ar šie žmonės yra pasiruošę pereiti tiek visas kliūtis, tiek pakilimo laikotarpius?

– Londone „TechCity“ programos metu dirbote pradedančiųjų įmonių mentoriumi. Ko dažniausiai tekdavo mokyti technologijų talentus?

– Žmonėms kartodavau, kad reikia turėti aiškią viziją bei tikslą. Reikia išsiaiškinti, ką unikalaus gali padaryti. Reikia spręsti tam tikrą problemą ne dėl to, kad ji yra, o dėl to, kad ji tau yra unikali. Daryk tai, ką gali padaryti tik tu.

– Tačiau „startuolių“ versle vyrauja didelė konkurencija, daugelis jų kuria panašius produktus. Kaip tapti unikaliam tokioje konkurencingoje rinkoje?

– Konkurencija egzistuoja visada. Tačiau pažvelkite į „Virgin“. Pagal taisyklę, „Virgin“ niekada nieko nedarė pati pirma. Tačiau ši bendrovė turi kai ką unikalaus – tai fenomenalus klientų aptarnavimas.

Paimkime skrydžių bendrovių verslą – „Virgin“ įėjo į itin pekrautą rinką, kurioje vyravo blogas klientų aptarnavimas. Bet „Virgin“ nusprendė, kad teiks labai gerą produktą su nuostabiu aptarnavimu.

Kitas pavyzdys – „Virgin“ pamatė, kad išankstinio apmokėjimo mobiliųjų telefonų sąskaitos buvo Europoje, tačiau praktiškai neegzistavo JAV. Tad nusprendė jas įvesti Valstijose.

Taigi nebūtina kurti naujo produkto, reikia tiesiog atrasti aspektą, kuriuo gali būti unikalus. „Virgin“ atveju tai klientų aptarnavimas. Naujas produktas ar paslauga gali būti unikalūs tik labai neilgą laiką. Tad reikia rasti aspektą, kuris nulemtų ilgalaikį unikalumą.

– Būdamas „LinkedIn“ vadovu Europoje išgyvenote stulbinantį augimo (anlg. hyper-growth) periodą. Dabar jus dažnai apibūdina kaip tokio reiškinio ekspertą. Ką patartumėte įmonėms, išgyvenančioms panašų laikotarpį?

– Šiame periode svarbiausia iš naujo nustatyti, kas yra normalu. Pavyzdžiui, kiek jūs per metus parašote straipsnių? Tarkime, apie 200. Įsivaizduokite, kad kitais metais jums reikia parašyti 2.000 straipsnių. Štai apie tokį augimą mes kalbame. Prieš tai normalu buvo 200 straipsnių, dabar – 2.000. Reikia iš naujo įvertinti, kas įmonėje yra „normalu“.

Kitas dalykas – tokio augimo laikotarpiu nuolat kas nors genda. Darbuotojai gali būti prie to nepratę, juos gali apimti panika. Dėl to požiūris įgauna ypatingą svarbą.

Įprastu atveju įmonėje žmonės labai sunkiai dirba, kad sukurtų geras sistemas, o tokio augimo metu jos tampa nebetinkamos ir tenka jas išardyti. Vėlgi darbuotojai gali manyti: ar mes kažką blogai padarėmė? Ne. Jūs sukūrėte sistemas, kurios palaikė įmonės gyvybę metus ar du, tačiau dabar reikia jas pakeisti.

Taigi norma tampa ir tai, kad reikia labai sunkiai dirbti prie sistemų, kurios veiks tik trumpą laiko tarpą.

– „LinkedIn“, be abejonės, yra sėkmingas produktas. Kas, jūsų nuomone, nulėmė jo sėkmę?

– Manau, kad tai yra teikiama pirmenybė narių poreikiams. „LinkedIn“ nuo pat pradžių galvojo, kaip galima sukurti geriausią patirtį vartotojui. Ką padaryti, kad vartotojui būtų lengviau rasti darbą? Kaip įmonei būtų patogiau surasti darbuotoją?

„LinkedIn“ stengėsi kreipti mažiau dėmesio į tai, kaip daugiausia uždirbti pinigų. Jei viskas, ką darai yra sukoncentruota į vartotoją, yra sukuriama milžiniška pridėtine vertė. Tada dalis tos vertės natūraliai virsta pajamomis.

– Lietuvoje rudenį lankysitės pirmą kartą, galbūt anksčiau teko ką nors girdėti apie Lietuvos „startuolių“ bendruomenę?

– Šiek tiek pasiskaičiau. Atrodo, kad jūs turite gerą mokslo ir inžinerijos pagrindą, gerą discipliną, tad laukiu, kada galėsiu susipažinti su „startuolių“ ekosistema Lietuvoje. Taip pat noriu pamatyti, koks jūsų pradedančiųjų įmonių požiūris į žlugimą. Tai yra, kaip „startuoliai“ išgyvena tuos momentus, kai jų pastangos nueina perniek. Kaip jie vėl stengiasi, mokosi iš to ir kartoja, kol jiems pasiseka.

– Vilniuje vyksančio inovacijų forumo „Innovation Drift“ metu kalbėsite apie „sąmoningą lyderystę” kaip inovacijų pagrindą. Ką reiškia ši koncepcija?

– Tai tokia lyderystė, kai žvelgiama iš vidaus ir iš išorės. Lyderiui reikia žmones motyvuoti atsižvelgiant į jų abejones. Abejonė – yra raktas, atskleidžiantis inovacijų potencialą. Tik reikia mokėti abejone pasinaudoti. Sudvejojus reikia sakyti: aš nesu dėl to tikras, tačiau gal galime padaryti taip arba taip. Negalima sakyti: nesu tikras, ar galiu iš viso tai padaryti, ar tai įmanoma.

Inovacijos reikalauja šuolio į nežinomybę. Tai vieta, kur kyla daug klausimų ir juos reikia išnaudoti, reikia matyti galimybes vietoje kliūčių.

Abejonę galima panaudoti kaip degalus inovacijoms. Juk gyvenime produktai dažniausiai yra prototipai. Niekada nesukuriame kažko tobulo, tačiau galima bandyti vėl ir vėl, iš to mokytis ir sukurti vis kažką geresnio.

infogr.am:: infogram_0_kevin_eyres-95690

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Musko įmonė „Boring Co“ Čikagoje statys greitaeigę susisiekimo sistemą 7

Elono Musko „Boring Co“ buvo pasirinkta greitaeigės susisiekimo sistemos, sujungsiančios Čikagos centrinį...

Transportas
2018.06.14
„Siri“ ir HDTV išradėjas: neprašykite darbuotojų elgtis kūrybiškiau Premium 2

Curtiso Raymondo Carlsono vadovaujamos komandos sukūrė vėliau technologijų milžinės „Apple“ nupirktą...

Technologijos
2018.06.14
Elektrobusai Lietuvoje: perka, bet prioritetas tenka dyzeliui Premium 3

Lyderiaujant Kinijai, elektra varomi autobusai sparčiai plinta pasaulio didmiesčiuose. Lietuvą į pažangiu...

Transportas
2018.06.14
Išmaniojo trintuvo kūrėjai gavo naują investiciją Premium 1

Startuolis „Millo Appliances“, sukūręs ir užpatentavęs išmanų maisto ir gėrimų trintuvą, pritraukė 453.000...

Technologijos
2018.06.12
Verslo idėjoms stalčiuje ne vieta: kaip jas įgyvendinti Premium

Daugelis smukiųjų verslininkų mano, kad bendro darbo su mokslu gali siekti tik stambios įmonės. Ir klysta,...

Technologijos
2018.06.08
„Lietuvos energijos” įsteigtas fondas atliko pirmąsias investicijas 7

Rizikos kapitalo fondų valdymo bendrovės „Contrarian Ventures“ Išmaniosios energetikos rizikos kapitalo...

Technologijos
2018.06.07
Pokalbis su Šikšniu: lietuviško mokslo nėra Premium 5

Mokslo pasaulyje valstybių sienos seniai ištrintos. Reikėtų su tuo galutinai susitaikyti ir konkuruoti...

Technologijos
2018.06.07
Prognozuojamas geresnis Lietuvos pasirengimas technologiniams pokyčiams

Lietuvos pasirengimas technologiniams pokyčiams turėtų būti geresnis nei 2013–2017 m. laikotarpiu. Tokią...

Technologijos
2018.06.06
Lietuviškas startuolis gavo 1,25 mln. USD investiciją 8

Sveikos gyvensenos bendrovė „OME Health“ pritraukė 1,25 mln. USD rizikos kapitalo investiciją.

Technologijos
2018.06.05
Seimas pradeda svarstyti Technologijų ir inovacijų įstatymą Premium

Technologijų ir inovacijų įstatymo projektas dar tik stumiasi kelią į Seimą, o dėl jo jau nesutaria...

Technologijos
2018.06.05
1 mln. USD norvegų premija – Virginijui Šikšniui ir dar dviems mokslininkėms Premium 3

Norvegijos tiksliųjų ir humanitarinių mokslų akademija paskelbė 2018 m. Kavli premijos laureatus.

Technologijos
2018.05.31
Kriptovaliutų reguliavimas: kaip nenužudyti idėjų Premium

Kriptovaliutų rinkos reguliavimo ir norima, ir bijoma. Sukčiavimo atvejų sumažinimas būtų naudingas,...

Technologijos
2018.05.31
Suomija siūlo nemokamai pasimokyti dirbtinio intelekto paslapčių Premium 2

Suomija kelia ambicingą tikslą pirmauti dirbtinio intelekto srityje ir nuosekliai jo siekia. Šalies mokslo ir...

Verslo aplinka
2018.05.29

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau