Kitų metų biudžetą ir giria, ir kritikuoja

Publikuota: 2016-12-23
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Priimtą patobulintą 2017 m. biudžetą Seime ekonomistai vertina kaip optimalų variantą, koks galėjo būti priimtas dabartinėmis aplinkybėmis. Kita vertus, manoma, kad su mokesčių kėlimu perlenkta lazda ir toks sprendimas gali paskatinti į kitas teritorijas išsikelti alkoholio pramonės gamintojus.

Ketvirtadienį kiek užgaišus dėl to, iš kurios valstybės kišenės teks paimti 32 mln. Eur 2017 m. pratęstai PVM lengvatai šildymui finansuoti, Seime priimtas, kaip ir prognozuota, minimaliai koreguotas dar Algirdo Butkevičiaus Vyriausybės pateiktas biudžeto projektas.

Idėjos nelygu darbams

Gitanas Nausėda, SEB banko prezidento patarėjas, apibendrina, kad biudžetą reikėtų vertinti per dvi prizmes – fiskalinio stabilumo ir verslo konkurencingumo.

„Pirmuoju aspektu reikia pripažinti, kad pasiekti mažesnio biudžeto deficito dabartinėmis aplinkybėmis buvo beveik neįmanoma. Pernelyg daug veikia ribojančių veiksnių, – VŽ komentavo p. Nausėda. – Antruoju klausimu tenka konstatuoti, kad esminiai pakeitimai atidėti bent iki 2018 m.“

„Atlikti pakeitimai nelaikytini lemiančiais Lietuvos verslo klimato, nors, pavyzdžiui, alkoholio gamybos verslui kelia didelių iššūkių. Dabar valdžia turi maždaug pusmetį parengti mokesčių reformos metmenis, jeigu apskritai dar yra ambicijų imtis esminės jų pertvarkos“, – pridūrė jis.

Eksperto teigimu, svarstant biudžetą naujiesiems Seimo nariams teko ne kartą įsitikinti, kad vienas dalykas yra idėjos popieriuje, kitas – realus jų įgyvendinimas.

„Bendra išvada – 2017 m. biudžetas leis išlaikyti viešųjų finansų stabilumą, nebent imtų sproginėti per siūles atskirų mokesčių surinkimas“, – sakė p. Nausėda.

Neatmeta aludarių išsikėlimo

Marius Dubnikovas, Lietuvos verslo konfederacijos Mokesčių komisijos pirmininkas, apgailestauja, kad paskubomis priimant biudžetą sujaukta mokesčių sistema, o seniai pribrendęs poreikis lankstinti darbo santykius ir socialinę sistemą atidėtas argumentuojant, kad į tai esą reikia įsigilinti.

„Tai rodo, kad tarsi nepasitikima buvusia Vyriausybe, mokslininkais, kurie įsigilino ir sukūrė socialinį modelį. Matau didžiulę riziką, kad jis bus sudarkytas ir neteks savo prasmės. Tas atidėjimas galėtų būti pateisintas tik tuomet, jei peržiūrėjus socialinis modelis taptų tikrai ilgalaike reforma, tačiau klausimas, kas iš to socialinio modelio liks“, – VŽ sakė p. Dubnikovas.

Jis neatmeta, kad dėl drastiškai keliamų alaus ir vyno akcizų iš Lietuvos gali būti iškeltos kai kurios alkoholinių gėrimų gamyklos: „Išgyvename, kad „Coca-Cola“ išsikėlė į Lenkiją, bet neatmesčiau, kad dabar gali būti iškeltos kai kurios alaus daryklos.“

Kitų metų valstybės biudžeto pajamos kartu su Europos Sąjungos parama turėtų siekti apie 8,5 mlrd. Eur, asignavimai – bemaž 9,1 mlrd. Eur. Viešųjų finansų deficitas turėtų siekti apie 0,7% bendrojo vidaus produkto (BVP) – 0,1% mažiau nei pirminiame.

Be pratęstos PVM lengvatos šildymui, kitąmet apribota galimybė susigrąžinti gyventojų pajamų mokestį nuo įmokų į gyvybės draudimą iki 2000 Eur, taip pat nuo kitų metų kovo ženkliai padidinti akcizai alkoholiui, ypač alui ir vynui.

Taip pat patobulintame 2017 m. biudžeto projekte siūloma papildomai lėšų skirti valstybės institucijoms, kurios siekia užtikrinti didesnį viešųjų pirkimų skaidrumą, korupcijos prevenciją, lygias konkuravimo sąlygas bei sustiprinti valstybės saugumą.

Kaip VŽ yra teigęs Nerijus Mačiulis, „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas, esminis pokytis 2017 m. biudžete – išlaidos, susijusios su socialinio modelio įgyvendinimu (jos mažėja reformą nukėlus į 2017 m. liepą), ir NPD mažas pajamas gaunantiems ir vaikus auginantiems didinimas. „Visose kitose srityse biudžetas yra inertiškas ir nuobodus – pajamos suplanuotos konservatyviai, didelių asignavimų perskirstymų nėra. Tai nėra netikėta – esminių asignavimų pokyčių galima tikėtis įgyvendinant struktūrines reformas, o jų nebuvo“, – teigia p. Mačiulis. Pasak „Swedbank“ ekonomisto, naujoji Vyriausybė, nepriklausomai nuo sudėties, neturės nei laiko, nei noro keisti 2017 m. biudžetą. „Galime tikėtis tik 2018 m. didesnių biudžeto pokyčių“, – komentavo p. Mačiulis.

infogr.am::2016_biudzetas-50

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
VMI sukūrė nemokamo virtualaus buhalterio versiją 4

Individualią veiklą vykdantys ar ketinantys vykdyti gyventojai gali susipažinti, kaip atrodys nemokama...

Finansai
11:26
Paskola: rizikų įvertinimas atriša rankas Rėmėjo turinys

Paskola – žodis, dažniausiai keliantis, pirmiausia, negatyvias emocijas. Nei vienas mūsų nenori prisiimti...

Finansai
06:00
Dvigubų standartų cinizmas 4

Seimo nariai taupyti nelinkę: valstybės biudžetą palaiminę jie nepamiršo ir savo kišenių – kone vienbalsiai...

Finansai
05:50
Pareigas palieka „Telia Lietuvos“ finansų vadovas 5

Telekomunikacijų AB „Telia Lietuva“ finansų vadovas Laimonas Devyžis nusprendė išeiti iš bendrovės.  

Vadyba
2018.12.12
Atsargiai – ir smulkios dovanos gali virsti interesų konfliktais

Priimant dovanas gali kilti interesų konfliktai. Jų galima išvengti deklaruojant dovanas viešai.

Finansai
2018.12.12
ESTT sprendimas: vežėjai ekspeditoriams negali taikyti 0% PVM Premium 2

Europos Sąjungos Teisingumo Teismas dar kartą pakartojo, kad vežėjai ekspeditoriams turi išrašyti sąskaitas...

Finansai
2018.12.12
Ekonomistai: 2019 m. biudžetas – rizikingas, ypač dėl PVM ambicijų Premium 10

Ekonomistai lenkia pirštus vardydami Seime patvirtinto biudžeto privalumus ir trūkumus. Tarp didžiausių...

Finansai
2018.12.11
Priimti 2019 m. „Sodros“ ir Sveikatos draudimo biudžetai 4

Antradienį patvirtinęs kitų metų valstybės biudžetą Seimas priėmė ir 2019-ųjų „Sodros“ bei Privalomojo...

Finansai
2018.12.11
Ž. Mauricas: tai, kad Lietuva perskirsto per mažai BVP – mitas Premium 3

Lietuvos viešojo sektoriaus bėdos susijusios ne su lėšų stygiumi, o su išpūstu viešuoju sektoriumi bei...

Finansai
2018.12.11
Tarnautojų bazinės algos dydis kitąmet kilstelėtas simboliškai 2

Pareiginės algos bazinis dydis, nuo kurio priklauso daugumos valdininkų darbo užmokestis, kitąmet bus...

Verslo aplinka
2018.12.11
2019-ųjų biudžetas: kiek „į rankas“ gaus pensininkas, mokytojas, prezidentė 5

Seimas antradienį priėmė 2019 metų biudžetą. BNS žurnalistų komanda tradiciškai įvertino, kaip naujas šalies...

Finansai
2018.12.11
Seimas priėmė 2019-ųjų biudžetą, atmetęs daugumą opozicijos pataisų 27

Seimas antradienį priėmė 2019 m. valstybės biudžetą. Valdančioji koalicija pademonstravo turinti pakankamus...

Verslo aplinka
2018.12.11
Metinė infliacija pagal SVKI lapkritį siekė 2,4%

2018 m. lapkričio mėn. pagal su kitomis Europos Sąjungos (ES) valstybėmis narėmis metodologiškai suderintą...

Finansai
2018.12.11
2019-ųjų pokyčiai: mažesnis PVM spaudai ir malkoms, didesnis alkoholio akcizas 8

Periodinė spauda nuo 2019 m. sausio 1 d. bus apmokestinta lengvatiniu 5% pridėtinės vertės mokesčio (PVM)...

Verslo aplinka
2018.12.11
Koreguojama paramai skiriama GPM tarifo dalis 2

Dėl mokesčių reformos nuo 2019 m. keičiantis pajamų mokesčio tarifui pasikeis ir paramai skiriama gyventojų...

Verslo aplinka
2018.12.11
Padidintas tantjemų apmokestinimas

Seimas ypatingos skubos tvarka pataisė nuo mokesčių reformos priėmimo likusią klaidą dėl sumažėjusio tantjemų...

Verslo aplinka
2018.12.11
Seimas atmetė opozicijos reikalavimus atidėti biudžeto priėmimą

Seimas antradienį balsuoja dėl kitų metų valstybės, „Sodros“ ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF)...

Verslo aplinka
2018.12.11
Du keliai spręsti viešojo sektoriaus krizę: kuriuo pasuks Lietuva Premium 2

Dėl didesnės piliečių gerovės išsivysčiusios šalys renkasi du kelius – vienos mokesčius didina, o gavusios...

Finansai
2018.12.11
TOP 50 NT operacijų įmonių,  per 9 mėn. pervedusių daugiausia mokesčių 2

50 įmonių, kurios ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriuje priskirtos nekilnojamojo turto (NT) operacijų...

Statyba ir NT
2018.12.11
TOP 50 statybos įmonių, per 9 mėn. pervedusių daugiausia mokesčių 7

50 statybos sektoriaus įmonių per šių metų 9 mėnesius pervedė 67,3 mln. Eur mokesčių – 10% daugiau nei tuo...

Statyba ir NT
2018.12.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau