Lietuva „Paying Taxes 2017“ reitinge pakilo dviem pozicijomis

Publikuota: 2016-11-17
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Naujausioje Pasaulio banko grupės ir „PwC“ parengtoje ataskaitoje „Paying Taxes 2017“ Lietuva pagal mokestinės aplinkos patrauklumą pakilo dviem pozicijomis – į 27 vietą. Prie tokio šuolio labiausiai prisidėjo naujas rodiklis – būtinybė įsitraukti mokesčių mokėtojui jau po to, kai sumokami mokesčiai. Lietuva pagal šį rodiklį gavo 97 balus iš 100 galimų.

Naujausioje Pasaulio banko grupės ir „PwC“ parengtoje ataskaitoje „Paying Taxes 2017“ Lietuva bendrame reitinge užima 27 poziciją. Reitingas sudaromas įvertinus 4 rodiklius: rodiklis, vertinantis procedūrų, vykdomų po deklaracijų pateikimo, administracinę naštą (tai yra naujas rodiklis, taikomas nuo 2017 m.), bendras mokesčių tarifas, mokesčių apskaičiavimui, deklaravimui ir sumokėjimui praleidžiamas valandų skaičius bei per metus atliekamų mokesčių įmokų skaičius. Anot Nerijaus Nedzinsko, „PwC“ partnerio, Lietuvos pakilimą reitinge lėmė šiais metais įvestas naujas rodiklis.

Pastarasis rodiklis įvertina procedūrų, atliekamų po mokesčių deklaracijų pateikimo, administracinę naštą. Šį rodiklį sudaro keli komponentai – PVM permokos susigrąžinimo procedūrų trukmė, pelno mokesčio patikrinimų inicijavimo tikimybė ir trukmė bei abiem atvejais reikalingas mokesčio mokėtojo įsitraukimo lygis.

Papildomas rodiklis matuojamas balais nuo 0 iki 100, kur 0 yra blogiausias įvertinimas. Lietuva šioje srityje įvertinta 97,6 balais, kas yra daugiau nei Europos ir Centrinės Azijos regiono vidurkis (71,9) ir EBPO šalių vidurkis (85,1). Palyginti su praėjusiais metais, pritaikius atnaujintą skaičiavimo metodologiją, Lietuvos reitingas pakilo dvejomis pozicijomis (pagal „Paying Taxes 2016“ – 29).

Latvija – į 15 vietą

Papildomo rodiklio atsiradimas taip pat turėjo įtakos ir kitų Baltijos šalių išsidėstymui reitinge. Latvija pakilo iš 27 pozicijos į 15-ą, o Estija – iš 30 į 21-ą.

Anot p. Nedzinsko, nors Lietuva ir atsilieka nuo kaimyninių Baltijos šalių, ji vis dar lenkia tokias Europos valstybes kaip Lenkija, Švedija, Vokietija, Austrija, Prancūzija ir Ispanija. Tuo tarpu tokios šalys kaip Italija, Turkija bei Bosnija ir Hercegovina net nepatenka į pirmąjį reitingo šimtuką.

Bendras mokesčių tarifas

Antrasis nagrinėtas rodiklis, kuris turėjo įtakos bendram reitingui – „PwC“ ir Pasaulio banko ataskaitoje analizuojamai vidutinei įmonei tenkantis bendras mokesčių tarifas . Lietuvoje jis pakilo minimaliai – 0,1% – iki 42,7%. Pagrindinė šio pokyčio priežastis – euro įvedimas. Po nacionalinės valiutos pakeitimo, visi fiksuotų dydžių mokesčiai buvo konvertuoti į eurus bei suapvalinti, kas ir padidino bendrą mokesčių naštą. Vertėtų pažymėti, kad Lietuvos tarifas yra didesnis nei Europos ir Centinės Azijos regiono vidurkis (33,8%) bei EBPO šalių vidurkis (40,9%). Kaimyninių valstybių kontekste Lietuvą pagal bendrą mokesčių tarifą lenkia Latvija, kurioje šis tarifas tesiekia 35,9% bei Lenkija – 40,4%, tuo tarpu Estijoje bendras mokesčių tarifas yra didžiausias Baltijos šalyse ir siekia net 48,7 %.

Pagal „Paying Taxes 2017“ ataskaitą, Lietuvoje mokesčių deklaravimui ir sumokėjimui vidutinei įmonei reikia 171 valandų (tiek pat buvo ir praeitais metais). Įmonės Lietuvoje sugaišta mažiau laiko deklaruodamos ir sumokėdamos mokesčius nei vidutiniškai Europos ir Centinės Azijos regione (221,5 val.), bet daugiau nei EBPO šalių vidurkis (163,4 val.). Latvijoje bei Estijoje tam sugaištama mažiau laiko – atitinkamai 168,5 val. ir 84 val.

Įmokų skaičiaus rodiklis

Lietuvoje mokestinių įmokų skaičiaus rodiklis išlieka toks pats lyginant su praeitais metais ir siekia 11 įmokų per metus, t.y. mažesnis nei Europos ir Centrinės Azijos regiono vidurkis (17,6), tačiau didesnis nei Latvijoje (7) ir Estijoje (8).

„Šio rodiklio rezultatas parodo, kad Lietuvoje mokesčių administravimo našta galėtų būti dar labiau sumažinta, sekant kitų Baltijos šalių pavyzdžiu. Pažymėtina, kad ne tik mokesčių mokėtojai, bet ir pati VMI yra suinteresuota supaprastinti mokesčių administravimą. Tuo tikslu neseniai buvo pradėta diegti išmanioji mokesčių administravimo sistema (i.MAS). Tikimasi, kad ilgainiui tai ne tik palengvins mokesčių administravimą, bet ir padės sumažinti šešėlinės ekonomikos mastą Lietuvoje“, – teigia p. Nedzinskas.

Anot jo, naujoji valdžia siūlo supaprastinti gyventojų apmokestinimą ir nustatyti du mokesčius – GPM ir pensijų draudimo mokestį (PDM). Tai sumažintų bendrą įmokų skaičių. Taip pat mokesčių administravimas galėtų būti supaprastintas apjungus nekilnojamojo turto mokestį, žemės mokestį ir valstybinės žemės nuomos mokestį. Tokią iniciatyvą verslo atstovai jau siūlė Seimui, tačiau Seimas kol kas jokių veiksmų nesiėmė.

Darbo jėgos apmokestinimas

Didžiausią mažų ir vidutinių įmonių mokamų mokesčių dalį, pagal „Paying Taxes 2017“ ataskaitą Lietuvoje sudaro darbo jėgai tenkantys mokesčiai (35,2%). Darbo jėgai tenkančių mokesčių administravimui taip pat tenka ir didžiausia dalis laiko, skirto mokesčių atitikimui užtikrinti – 85 val.

„Darbo jėgos apmokestinimas ir toliau išlieka didele našta Lietuvos įmonėms. Mūsų šalyje vis daugiau jaunų žmonių renkasi įgyti aukštąjį išsilavinimą bei tapti kvalifikuotais, aukštą pridėtinę vertę kuriančiais specialistais. Lietuva jau nebe ta šalis, kurioje ieškoma tik pigios darbo jėgos. Iš vienos pusės, tai yra teigiamas ženklas, signalizuojantis, kad šalis vystosi ir tampa konkurencingesnė pasaulio rinkose. Kita vertus, labiau išsilavinę žmonės pageidauja bei yra verti didesnių atlyginimų, nuo kurių atitinkamai yra sumokama daugiau mokesčių. Didelė darbuotojų pajamų apmokestinimo našta atgraso potencialius užsienio investuotojus“, – komentuoja p. Nedzinskas.

Vis tik šiais metais Seimas pritarė siūlymui nustatyti „lubas“ socialinio draudimo įmokoms. Nuo 2017 m. maksimalios ribos įmokoms bus taikomos tokiu atveju, jei apdraustojo metinės pajamos sieks 120 vidutinių darbo užmokesčių (VDU), t.y. pagal 2016 m. II ketvirčio VDU, apie 93 tūkst. eurų. Vėliau kasmet „lubos“ mažės po 12 VDU, kol 2022 m. pasieks 60 VDU.

„Akivaizdu, kad nustatytos „lubos“ yra pakankamai aukštos ir palies tik nedidelę dalį dirbančiųjų, taigi, tik maža dalimi prisidės prie darbo jėgos apmokestinimo naštos sumažinimo.“, – teigia p. Nedzinskas.

Tarptautinės tendencijos

„Paying Taxes 2017“ ataskaitoje pastebima, kad, kaip ir ankstesniais metais, mokesčių srityje šalys didžiausią dėmesį skiria ne mokesčių tarifų mažinimui, bet technologiniam tobulinimui bei mokesčių apskaičiavimo ir mokėjimo paprastinimui (diegiamos elektroninės dokumentų pateikimo ir mokėjimo sistemos ir pan.).

Ataskaitoje teigiama, kad bendras mokesčių tarifas pasaulyje, tenkantis standartinei įmonei nuo jos pelno (remiantis leidinio „Doing Business“ metodologija), sumažėjo 0,1% palyginus su praeitais metais (nuo 40,7% iki 40,6%).

Per metus tokia įmonė atlieka 25 mokestinius mokėjimus (25,8 mokėjimai pernai metais) ir praleidžia 251 valandą mokestinėms prievolėms įvykdyti, t. y. aštuoniomis valandomis mažiau palyginus su praėjusių metų rezultatu.

Ataskaita atkleidžia, jog PVM permokos grąžinimo procedūra veikia 93 šalyse iš 162, kuriose egzistuoja PVM apmokestinimo sistema. Parengti PVM permokos grąžinimo prašymą vidutiniškai trunka daugiau nei 14 valandų, tačiau PVM grąžinimo įmonė vidutiniškai turi laukti ilgiau nei 5 mėn. (beveik 22 savaites). Be to, 70% šalių dėl PVM permokos grąžinimo yra inicijuojamas mokestinis patikrinimas. Tyrimas taip pat rodo, kad savanoriškas pelno mokesčio deklaracijos patikslinimas, tikėtina, gali sukelti mokesčių patikrinimą 74 šalyse. Vidutiniškai, pelno mokesčio deklaracijos patikslinimas mokesčių mokėtojui užtrunka 17 valandų, tačiau jei inicijuojamas pelno mokesčio patikrinimas, jis gali trukti daugiau nei 17 savaičių.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
6.321 gyventojas gavo „Sodros“ priminimus apie mokėtiną PSD 5

„Sodra“ šiandien išsiuntė pranešimus 6.321 gyventojui, kuriam šį mėnesį gali tekti savarankiškai sumokėti...

Finansai
2018.07.20
1 mlrd. Eur mokesčių reformai – puiku. O kada pinigai sugrįš? 11

Mokesčių reforma viešiesiems finansams kainuos apie 330 mln. Eur kasmet (1 mlrd. Eur per trejus metus),...

Finansai
2018.07.20
Uždirbantys nuo 1.600 Eur iki 3.600 Eur palikti mokesčių reformos užribyje Premium 8

Nurimus mokesčių reformos aistroms, aiškėja, kad daliai dirbančiųjų reforma jokios įtakos neturės. Labiausiai...

Finansai
2018.07.20
Į biudžetą gauta daugiau PVM, mažiau – gyventojų pajamų, pelno mokesčių 3

Valstybės biudžetas ir savivaldybių biudžetai pajamų gavo 0,1% (5,9 mln. Eur) daugiau nei prognozuota ir 6,2%...

Finansai
2018.07.19
Pajamoms iš NT ir akcijų didesnis pajamų mokesčio tarifas bus taikomas nuo 150.000 Eur Premium 8

Pajamos, kurios nepriskiriamos darbo užmokesčiui, individualios veiklos pajamoms ar dividendams, nuo kitų...

Finansai
2018.07.19
Šapoka: sprendimų dėl automobilių mokesčio galima tikėtis rudenį 34

Sprendimai dėl automobilių mokesčio galėtų paaiškėti rudenį, teigia finansų ministras. Pasak Viliaus Šapokos,...

Transportas
2018.07.19
Elektroniniai važtaraščiai padėjo aptikti nelegalias vadovo statybas 3

Šių metų liepos 19–20 d. visoje Lietuvoje rengiamos su statybų sektoriumi susijusių įmonių krovinių patikros...

Finansai
2018.07.18
„Sodra“ paaiškina, kaip keisis išmokos po mokesčių reformos 2

„Sodra“ sulaukia nemažai klausimų iš gyventojų, kaip 2019 m. keisis įvairios socialinio draudimo išmokos.

Finansai
2018.07.18
54.000 Lietuvos gyventojų sulauks VMI laiškų 7

Gyventojai, kurie deklaravo pajamas už 2017 metus, tačiau iki šiandien dar nesumokėjo gyventojų pajamų...

Finansai
2018.07.18
Bankai atsisako klientų, o pakilęs spiečius ieško naujo avilio Premium 5

Latvijos, Estijos, Kipro ir daugelio kitų Europos Sąjungos šalių bankai atsisako senųjų klientų, jeigu šie...

Finansai
2018.07.18
Jeffas Bezosas tapo turtingiausiu žmogumi šių laikų istorijoje 5

El. prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjo ir vadovo Jeffo Bezoso turto vertė pirmadienį perkopė 150 mlrd. USD.

Vadyba
2018.07.17
Trumpesni senaties terminai – mažiau delspinigių Premium 1

Trumpesnis senaties terminas Lietuvoje pagerins mokestinę aplinką. Jo sutrumpinimas nuo 3 iki 5 metų rodo,...

Finansai
2018.07.17
VMI paaiškina Seimo priimtus gyventojų pajamų mokesčio pakeitimus 15

Valstybinė mokesčių inspekcija informuoja apie šių metų birželio 28 d. Seimo priimtus Gyventojų pajamų...

Finansai
2018.07.17
Interviu: kaip Lietuvai patekti į „Doing Business“ 10-uką ir nesugriauti pensijų sistemos Premium 2

Kad patektų į verslui patraukliausių šalių dešimtuką, Lietuvai pertvarkyti mokesčių sistemos nepakaks. Kur...

Verslo aplinka
2018.07.17
Pasitikrinkite, ar nesate „Cryptojacking” taikinyje 3

Visame pasaulyje plinta „Blockchain” taikymas įvairiose srityse, todėl nenuostabu, kad šios technologijos...

Finansai
2018.07.16
„TransferGo“ gavo elektroninių pinigų licenciją 3

Lietuvos bankas suteikė elektroninių pinigų įstaigos licenciją piniginių perlaidų startuoliui „TransferGo“.

Technologijos
2018.07.16
Didžiausių Lietuvos bendrovių TOP 1000: verslas nusiteikęs optimistiškai Premium 2

Įvairių sričių įmonių vadovai džiugiai nusiteikę ne tik kalbėdami apie praėjusių metų rezultatus, bet ir...

Verslo klasė
2018.07.16
Pinigai, keliantys galvos skausmą 14

Pinigai, kaip ir lazda, irgi turi du galus: galvą skauda, kai jų nėra, bet, ko gero, dar labiau skauda, kai...

Finansai
2018.07.16
Agrokoncerną vejasi trąšų muitai Premium 3

Muitinės departamentas (MD) įsivėlė į ikiteisminį ginčą su rusiškų trąšų importuotojais dėl priskaičiuotų...

Agroverslas
2018.07.16
Ar svarbu, kas moka mokesčius nuo algos 34

Nuo 2019 m. Lietuvoje įsigalioja nauja atlyginimų skaičiavimo tvarka, kai „Sodros“ įmokos bus konsoliduotos...

Finansai
2018.07.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau