Lietuva „Paying Taxes 2017“ reitinge pakilo dviem pozicijomis

Publikuota: 2016-11-17
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Naujausioje Pasaulio banko grupės ir „PwC“ parengtoje ataskaitoje „Paying Taxes 2017“ Lietuva pagal mokestinės aplinkos patrauklumą pakilo dviem pozicijomis – į 27 vietą. Prie tokio šuolio labiausiai prisidėjo naujas rodiklis – būtinybė įsitraukti mokesčių mokėtojui jau po to, kai sumokami mokesčiai. Lietuva pagal šį rodiklį gavo 97 balus iš 100 galimų.

Naujausioje Pasaulio banko grupės ir „PwC“ parengtoje ataskaitoje „Paying Taxes 2017“ Lietuva bendrame reitinge užima 27 poziciją. Reitingas sudaromas įvertinus 4 rodiklius: rodiklis, vertinantis procedūrų, vykdomų po deklaracijų pateikimo, administracinę naštą (tai yra naujas rodiklis, taikomas nuo 2017 m.), bendras mokesčių tarifas, mokesčių apskaičiavimui, deklaravimui ir sumokėjimui praleidžiamas valandų skaičius bei per metus atliekamų mokesčių įmokų skaičius. Anot Nerijaus Nedzinsko, „PwC“ partnerio, Lietuvos pakilimą reitinge lėmė šiais metais įvestas naujas rodiklis.

Pastarasis rodiklis įvertina procedūrų, atliekamų po mokesčių deklaracijų pateikimo, administracinę naštą. Šį rodiklį sudaro keli komponentai – PVM permokos susigrąžinimo procedūrų trukmė, pelno mokesčio patikrinimų inicijavimo tikimybė ir trukmė bei abiem atvejais reikalingas mokesčio mokėtojo įsitraukimo lygis.

Papildomas rodiklis matuojamas balais nuo 0 iki 100, kur 0 yra blogiausias įvertinimas. Lietuva šioje srityje įvertinta 97,6 balais, kas yra daugiau nei Europos ir Centrinės Azijos regiono vidurkis (71,9) ir EBPO šalių vidurkis (85,1). Palyginti su praėjusiais metais, pritaikius atnaujintą skaičiavimo metodologiją, Lietuvos reitingas pakilo dvejomis pozicijomis (pagal „Paying Taxes 2016“ – 29).

Latvija – į 15 vietą

Papildomo rodiklio atsiradimas taip pat turėjo įtakos ir kitų Baltijos šalių išsidėstymui reitinge. Latvija pakilo iš 27 pozicijos į 15-ą, o Estija – iš 30 į 21-ą.

Anot p. Nedzinsko, nors Lietuva ir atsilieka nuo kaimyninių Baltijos šalių, ji vis dar lenkia tokias Europos valstybes kaip Lenkija, Švedija, Vokietija, Austrija, Prancūzija ir Ispanija. Tuo tarpu tokios šalys kaip Italija, Turkija bei Bosnija ir Hercegovina net nepatenka į pirmąjį reitingo šimtuką.

Bendras mokesčių tarifas

Antrasis nagrinėtas rodiklis, kuris turėjo įtakos bendram reitingui – „PwC“ ir Pasaulio banko ataskaitoje analizuojamai vidutinei įmonei tenkantis bendras mokesčių tarifas . Lietuvoje jis pakilo minimaliai – 0,1% – iki 42,7%. Pagrindinė šio pokyčio priežastis – euro įvedimas. Po nacionalinės valiutos pakeitimo, visi fiksuotų dydžių mokesčiai buvo konvertuoti į eurus bei suapvalinti, kas ir padidino bendrą mokesčių naštą. Vertėtų pažymėti, kad Lietuvos tarifas yra didesnis nei Europos ir Centinės Azijos regiono vidurkis (33,8%) bei EBPO šalių vidurkis (40,9%). Kaimyninių valstybių kontekste Lietuvą pagal bendrą mokesčių tarifą lenkia Latvija, kurioje šis tarifas tesiekia 35,9% bei Lenkija – 40,4%, tuo tarpu Estijoje bendras mokesčių tarifas yra didžiausias Baltijos šalyse ir siekia net 48,7 %.

Pagal „Paying Taxes 2017“ ataskaitą, Lietuvoje mokesčių deklaravimui ir sumokėjimui vidutinei įmonei reikia 171 valandų (tiek pat buvo ir praeitais metais). Įmonės Lietuvoje sugaišta mažiau laiko deklaruodamos ir sumokėdamos mokesčius nei vidutiniškai Europos ir Centinės Azijos regione (221,5 val.), bet daugiau nei EBPO šalių vidurkis (163,4 val.). Latvijoje bei Estijoje tam sugaištama mažiau laiko – atitinkamai 168,5 val. ir 84 val.

Įmokų skaičiaus rodiklis

Lietuvoje mokestinių įmokų skaičiaus rodiklis išlieka toks pats lyginant su praeitais metais ir siekia 11 įmokų per metus, t.y. mažesnis nei Europos ir Centrinės Azijos regiono vidurkis (17,6), tačiau didesnis nei Latvijoje (7) ir Estijoje (8).

„Šio rodiklio rezultatas parodo, kad Lietuvoje mokesčių administravimo našta galėtų būti dar labiau sumažinta, sekant kitų Baltijos šalių pavyzdžiu. Pažymėtina, kad ne tik mokesčių mokėtojai, bet ir pati VMI yra suinteresuota supaprastinti mokesčių administravimą. Tuo tikslu neseniai buvo pradėta diegti išmanioji mokesčių administravimo sistema (i.MAS). Tikimasi, kad ilgainiui tai ne tik palengvins mokesčių administravimą, bet ir padės sumažinti šešėlinės ekonomikos mastą Lietuvoje“, – teigia p. Nedzinskas.

Anot jo, naujoji valdžia siūlo supaprastinti gyventojų apmokestinimą ir nustatyti du mokesčius – GPM ir pensijų draudimo mokestį (PDM). Tai sumažintų bendrą įmokų skaičių. Taip pat mokesčių administravimas galėtų būti supaprastintas apjungus nekilnojamojo turto mokestį, žemės mokestį ir valstybinės žemės nuomos mokestį. Tokią iniciatyvą verslo atstovai jau siūlė Seimui, tačiau Seimas kol kas jokių veiksmų nesiėmė.

Darbo jėgos apmokestinimas

Didžiausią mažų ir vidutinių įmonių mokamų mokesčių dalį, pagal „Paying Taxes 2017“ ataskaitą Lietuvoje sudaro darbo jėgai tenkantys mokesčiai (35,2%). Darbo jėgai tenkančių mokesčių administravimui taip pat tenka ir didžiausia dalis laiko, skirto mokesčių atitikimui užtikrinti – 85 val.

„Darbo jėgos apmokestinimas ir toliau išlieka didele našta Lietuvos įmonėms. Mūsų šalyje vis daugiau jaunų žmonių renkasi įgyti aukštąjį išsilavinimą bei tapti kvalifikuotais, aukštą pridėtinę vertę kuriančiais specialistais. Lietuva jau nebe ta šalis, kurioje ieškoma tik pigios darbo jėgos. Iš vienos pusės, tai yra teigiamas ženklas, signalizuojantis, kad šalis vystosi ir tampa konkurencingesnė pasaulio rinkose. Kita vertus, labiau išsilavinę žmonės pageidauja bei yra verti didesnių atlyginimų, nuo kurių atitinkamai yra sumokama daugiau mokesčių. Didelė darbuotojų pajamų apmokestinimo našta atgraso potencialius užsienio investuotojus“, – komentuoja p. Nedzinskas.

Vis tik šiais metais Seimas pritarė siūlymui nustatyti „lubas“ socialinio draudimo įmokoms. Nuo 2017 m. maksimalios ribos įmokoms bus taikomos tokiu atveju, jei apdraustojo metinės pajamos sieks 120 vidutinių darbo užmokesčių (VDU), t.y. pagal 2016 m. II ketvirčio VDU, apie 93 tūkst. eurų. Vėliau kasmet „lubos“ mažės po 12 VDU, kol 2022 m. pasieks 60 VDU.

„Akivaizdu, kad nustatytos „lubos“ yra pakankamai aukštos ir palies tik nedidelę dalį dirbančiųjų, taigi, tik maža dalimi prisidės prie darbo jėgos apmokestinimo naštos sumažinimo.“, – teigia p. Nedzinskas.

Tarptautinės tendencijos

„Paying Taxes 2017“ ataskaitoje pastebima, kad, kaip ir ankstesniais metais, mokesčių srityje šalys didžiausią dėmesį skiria ne mokesčių tarifų mažinimui, bet technologiniam tobulinimui bei mokesčių apskaičiavimo ir mokėjimo paprastinimui (diegiamos elektroninės dokumentų pateikimo ir mokėjimo sistemos ir pan.).

Ataskaitoje teigiama, kad bendras mokesčių tarifas pasaulyje, tenkantis standartinei įmonei nuo jos pelno (remiantis leidinio „Doing Business“ metodologija), sumažėjo 0,1% palyginus su praeitais metais (nuo 40,7% iki 40,6%).

Per metus tokia įmonė atlieka 25 mokestinius mokėjimus (25,8 mokėjimai pernai metais) ir praleidžia 251 valandą mokestinėms prievolėms įvykdyti, t. y. aštuoniomis valandomis mažiau palyginus su praėjusių metų rezultatu.

Ataskaita atkleidžia, jog PVM permokos grąžinimo procedūra veikia 93 šalyse iš 162, kuriose egzistuoja PVM apmokestinimo sistema. Parengti PVM permokos grąžinimo prašymą vidutiniškai trunka daugiau nei 14 valandų, tačiau PVM grąžinimo įmonė vidutiniškai turi laukti ilgiau nei 5 mėn. (beveik 22 savaites). Be to, 70% šalių dėl PVM permokos grąžinimo yra inicijuojamas mokestinis patikrinimas. Tyrimas taip pat rodo, kad savanoriškas pelno mokesčio deklaracijos patikslinimas, tikėtina, gali sukelti mokesčių patikrinimą 74 šalyse. Vidutiniškai, pelno mokesčio deklaracijos patikslinimas mokesčių mokėtojui užtrunka 17 valandų, tačiau jei inicijuojamas pelno mokesčio patikrinimas, jis gali trukti daugiau nei 17 savaičių.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Būti dviem žingsniais priekyje

Britų banko „Barclays“ paskelbta naujiena apie 350 pakibusių darbo vietų sukėlė įvairių reakcijų: vieni ėmė...

VMI pasiūlė pasitaisyti 194 maitinimo įstaigoms 1

Šiemet viešojo maitinimo paslaugas teikiantis sektorius bus viena iš prioritetinių sričių, kuriai, siekiant...

Finansai
2018.04.23
„Barclays“ nuomosis naują biurą Indijoje: tilps 9.000 darbuotojų 22

Jungtinės Karalystės bankas „Barclays“ pasirašė nuomos sutartį dėl daugiau nei 100.000 kv. m. komercinių...

Technologijos
2018.04.23
Naujovė: visi duomenys iš visų kasos aparatų plauks į VMI Premium 3

VMI kuria išmaniųjų kasos aparatų posistemę, kuri leis jai nenutrūkstamai ar su mažais intervalais gauti...

Finansai
2018.04.23
VMI jau grąžino 30,5 mln. Eur pajamų mokesčio permokų 1

Likus kiek daugiau nei savaiteI iki pajamų ir turto deklaravimo pabaigos, Valstybinė mokesčių inspekcija...

Finansai
2018.04.22
Galimybė susigrąžinti dalį GPM už paslaugas vertinama skirtingai 1

Mokesčių reformą parengusios Vyriausybės siūlymas leisti gyventojams susigrąžinti dalį pajamų mokesčio (GPM)...

Palygino dvi Lietuvas: pirmoje daugiau gerovės, antroje – gyventojų, bet jų mažėja 9

Statistikos departamentas pirmąkart pateikė statistinius rodiklius pagal du regionus – Sostinės bei Vidurio...

Finansai
2018.04.20
Miškų urėdijai suformuoti akcininko lūkesčiai – be grąžos rodiklių Premium 2

VĮ Valstybinei miškų urėdijai (VMU) perduotame akcininko lūkesčių laiške vienas svarbiausių veiklos...

Agroverslas
2018.04.20
Siūloma dalį dirbančių savarankiškai atleisti nuo „Sodros“ įmokų 21

Savarankiškai dirbančius gyventojus siūloma atleisti nuo „Sodros“ įmokų, jeigu jie jau apdrausti socialiniu...

Finansai
2018.04.20
Ministerija: dėl „Metrail“ nesusitaria patys gamintojai, galutinio sutarties projekto nėra

Gamintojų viltis šiandien sulaukti Aplinkos ministerijos patvirtinimo, kad taikos sutartis dėl „Metrail“ bus...

Ministerijos verdikto dėl „Metrail“ laukia šiandien Premium

Gamintojai ir importuotojai Aplinkos ministerijai vakar pateikė naują taikos sutarties ginče dėl „Metrail“...

Sukčiavimo schemomis ateina atvirkštinis elektronikos PVM Premium

Lietuvoje planuojama nustatyti atvirkštinį PVM elektronikos prekėms. Tai gali gerokai apkarpyti nelegalių...

Finansai
2018.04.20
Premjeras: didelius ūkininkus įmanoma labiau apmokestinti 4

Premjeras Saulius Skvernelis neatmeta galimybės labiau apmokestinti daugiau nei 500 hektarų dirbamos žemės...

Agroverslas
2018.04.19
Pagal mokesčių naštą Lietuva taikosi į ES dešimtuką Premium 7

Įgyvendinus mokesčių reformą, Lietuvoje darbo jėgos apmokestinimas turėtų tapti mažiausias Baltijos šalyse, o...

Finansai
2018.04.19
Naujas susitarimas dėl „Metrail“: steigs garantinį fondą

Gamintojai ir importuotojai skelbia Aplinkos ministerijai pateikę naują taikos sutarties ginče dėl „Metrail“...

BDAR: draudikai sutrikę, neaiškumų – miškas Premium 6

Gegužės 25-osios, kai įsigalios Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR), draudikai laukia su nerimu,...

Pensijų reforma: 4+2 tebuvo kalbos, bus 3+1,5 7

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos plačiai iškomunikuotas naujas 4+2 kaupimo II pakopos pensijų...

Rinkos
2018.04.19
Reformų horizonte – pensijų miražai 5

Pensijų reforma, pateikta Vyriausybės parengtų struktūrinių reformų gairėse, yra viena iš labiausiai žmones...

Finansai
2018.04.19
Derybos dėl „Metrail“: ministerija laukia taikos sutarties projekto Premium

Terminas 2.000 įmonių sumokėti taršos mokestį valstybei visai čia pat, tačiau taikos sutartis, kuri leistų...

Vasiliauskas: pensijų reforma gera, mokesčių – ne 33

Lietuvos bankas gana teigiamai vertina Vyriausybės siūlomą pensijų kaupimo reformą, tačiau neigiamai –...

Verslo aplinka
2018.04.18

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau