„Small Planet Airlines“: taupome kiekvieną centą

Publikuota: 2016-04-10
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Small Planet Airlines“ pagal sąnaudų vienam kilometrui rodiklį siekia pralenkti pigių skrydžių bendroves, o iki 2025 m. pasiekti 1 mlrd. Eur apyvartą. Bendrovė investuoja į sprendimus, kurie mažina sąnaudas ir sezoninius svyravimus. Šiuo metu 75% skrydžių tenka vasaros mėnesiams.

Apie tai, kaip taupyti ne tik eurus, bet ir centus kalbamės su Halldoru Sigurdarsonu, „Small Planet Airlines“ finansų direktoriumi, vienu iš „Metų finansų“ vadovų konkurso finalininku. Konkurso laimėtojas bus paskelbtas „Verslo žinių konferencijoje „Įmonių finansai 2016“

Daug dirbote užsienyje. Kuo skiriasi finansų vadovo vaidmuo Lietuvoje ir Vakarų pasaulio tradicijoje?

Lietuvą iš tiesų laikau Vakarų pasaulio šalimi. Lietuvos kultūra ir požiūris į verslą yra labai artimas mano patirtiems Skandinavijos šalyse ir Islandijoje, iš kurios pats esu kilęs. Jei kalbėtume apie skirtumus tarp finansų vadovo darbo principų Lietuvoje ir užsienyje, pirmiausia kalbėti reikėtų apie kultūrinius šalių skirtumus. Kurį laiką finansų vadovu dirbau Didžiojoje Britanijoje, tad skirtumus galėčiau lyginti pagal tai, kaip yra įgyvendinamos projektų idėjos. Didžiojoje Britanijoje daug laiko yra skiriama planavimui ir testavimui prieš įgyvendinimo fazę, o projektai vėliau rėtai yra peržiūrimi ir atnaujinami.

Lietuvoje atvirkščiai, dažniau taikomas bandymų ir klaidų metodas. Lietuvoje testavimui neskiriama daug dėmesio, tačiau daugiau resursų tenka priežiūrai.

Abu šie darbo principai iš tiesų tėra du vieno spektro galai. Asmeniškai man artimesnis lietuviškasis darbo principas, nes jame daugiau veiksmo, nors kartais taip brangiau. Žinoma, bręsdami kaip įmonė mes lėtai, bet užtikrintai atrandame teisingą balansą tarp šių dviejų spektro galų.

Kiek metų dirbate „Small Planet Airlines“ finansų vadovu? Kokia padėtis įmonėje buvo Jums atėjus, ką reikėjo greitai pakeisti, ką keitėte per ilgesnį laiko tarpą?

Prieš tris metus balandį priėmiau „Small Planet Airlines“ pasiūlymą tapti kompanijos finansų vadovu ir persikėliau iš Didžiosios Britanijos į Lietuvą. Nuo pat pradžių jutau pozityvią „Small Planet Airlines“ komandos nuotaiką ir entuziazmą. Tuo metu verslo potencialas lenkė rezultatus ir, manau, žmonės tai jautė. Kai prisijungiau prie komandos, buvo pati vasaros sezono pradžia (o mes atliekame 75% visų skrydžių vasarą), tad pirmiausia ėmiau ieškoti būdų, kaip nedelsiant sutaupyti, kokius žemai kabančius vaisius galėtume dar nugriebti. Taip pat pasiūliau įdiegti sistemas ir metodus, kurie leistų sprendimus dėl žiemos, ir kitos vasaros jau priimti remiantis gausia informacija.

Pradėjome rengti tikslias vidutinio laikotarpio (6-8 mėnesių) būsimų savaitinių pinigų srautų prognozes ir įdiegėme naują metinį biudžeto ciklą, kuris padėjo mums suprasti, kur esame ir ką reikėtų tobulinti – dėl to peržiūrėjome kiekvieną suplanuotą skrydį ir jo kaštų elementus. Kolegoms taip pat buvo priskirta didesnė atsakomybė už jų einamuosius biudžetus. Kai sutvarkėme šiuos dalykus, pradėjau diegti šiuolaikiškas ir tikslias sistemas, matuojančias mūsų realius rezultatus ir lyginančias juos su mūsų planais.

Mes analizavome ir vis dar kiekvieną savaitę analizuojame praėjusios savaitės skrydžių duomenis, be to, pakeitėme mėnesinių ataskaitų principus. Kartu sulyginau mūsų ataskaitų standartus visoje grupėje, kad jie atitiktų Tarptautinius finansinių ataskaitų standartus, ir pradėjau skelbti mūsų finansinius rezultatus kiekvieną ketvirtį. Be viso to, glaudžiai dirbau su mūsų komercijos komanda, kad įdiegtume įrankius, padėsiančius įvertinti verslo galimybes daug greičiau.

2014 m. pradėjote savaitines skrydžių analizes. Ką jos parodė, kiek ir kaip padėjo sutaupyti? Ar vertėjo to imtis?

Kiekvienos savaitės skrydžių analizės yra labai efektyvios. Pasirengimo šiam projektui darbai prasidėjo dar 2013 metų pabaigoje, lapkritį jau testavome sistemą, o projektas buvo paleistas 2014 m. sausio mėnesį. Aš esu labai jautrus išlaidoms ir man tai itin padeda darbe. Aš nuolatos kolegas ir savo komandos narius skatinu ieškoti, kur galima sutaupyti, kaip dirbti efektyviau.

Viena vertus skrydžių analizė kiekvieną savaitę leido vadovams greitai pamatyti, ar mūsų veiksmai duoda planuotus rezultatus. Kita vertus, nors įmonės kultūra visuomet buvo ir dabar yra itin orientuota į kaštų mažinimą, tai dar labiau sustiprino supratimą, kaip svarbu yra sekti kiekvieną išleidžiamą centą – ne tik eurą, bet būtent centą.

Kokie darbai laukia 2016 m.?

Pagrindinis 2016 m. Finansų padalinio veiklos tikslas – didesnis procesų automatizavimas. 2016 metais planuojame pirmiausia automatizuoti sąskaitų išrašymą ir sąskaitų stebėseną. Aviacijos versle pirkėjų mokumas kinta labai greitai, todėl taikome „neapmokėta – neskrendame“ principą. Apyvartos, klientų skaičius yra labai dideli, o sąskaitoms reikalingas ypatingas tikslumas, priklausomai nuo pasirašytų sutarčių ir mokėjimo sąlygų. Automatizavimas leis realiu laiku stebėti išrašytas sąskaitas ir jų apmokėjimą – dėl to sumažės rankinio darbo poreikis, išaugs tikslumas.

Operacinius duomenis norime sugretinti su gaunamose sąskaitose esančiais duomenimis – tai antras 2016 m. projektas. Tokia sistema leis tiksliau valdyti sąnaudas.

Aviacijos versle perkamų paslaugų iš tiekėjų kaina priklauso nuo skrydžio savybių, ji skiriasi kiekviename skrydyje, kiekviename oro uoste. Automatizuota sistema tikrins, ar gaunamos sąskaitos atitinka sudarytas sutartis bei ar jos išrašytos tiksliai pagal faktiškai gautas paslaugas. Šiuo metu tai darome rankiniu būdu ir neatitikimus pastebime per 10 dienų. Kai ši dalis bus automatizuota, neatitikimus pastebėsime per kelias valandas.

Pernai „Small Planet Airlines“ pajamas ir pelnas augo – kokios tokio augimo priežastys?

Mes turime aiškią viziją – 2025 m. norime turėti 1 mlrd. Eur pajamų. Kad tai pasiektumėme, kiekvienais metais turime augti – vienais metais augsime lėčiau, kitais daugiau, bet augti mums būtina. Šiuo metu svarbiausia augant išlaikyti pelningumą, teigiamus pinigų srautus.

Mes nusistatėme tikslus, kuriuos pavadinome minimaliu pelningumu ir marža, ir 2015-aisiais juos viršijome.

Tai gal kiek ilgoka įžanga atsakant į šį klausimą, bet tikiu, kad pavyko parodyti, kodėl esame susitelkę ir užsispyrę siekdami numatytų rezultatų.

2015 metais sumažinome savikainą, bei padidinome našumą – abu šie rodikliai ženkliai prisidėjo prie pagerėjusių metinių rezultatų. Jiems įtakos turėjo ir padidėjęs žiemos lėktuvų parko užimtumas – ne tik padidėjęs kiekvieno orlaivio užimtumas, bet ir didesnis skrydžių skaičius už Europos ribų. Mūsų pelno marža iki mokesčių padidėjo nuo 6% 2014-aisiais iki 11% 2015-aisiais, o ikimokestinis pelnas 134% iki 19,2 mln. Eur.

Kokie yra bendrovės strateginiai tikslai per penkių metų laikotarpį ir koks finansų vadovo vaidmuo jų siekiant?

Mūsų strategija yra gana paprasta – būti geriausiais tarp panašaus pobūdžio kompanijų ir būti pripažintu sėkmės pavyzdžiu rinkoje. To link eisime 10 metų. Todėl penkmečio strategija yra tiesiog išlikti šiame kelyje. Norime plėstis Azijoje ir taip sumažinti sezoninius svyravimus, pasirinktose rinkose einame į verslas-verslui segmentą. Pavyzdžiui, parduodame bilietus savo keleiviams per mūsų platinimo sistemas, o ne tik per kelionių organizatorius.

Mano vaidmuo – toliau didinti efektyvumą. Kaip tik dabar vadovauju projektui, kuris turi sumažinti mūsų grupės savikainą.

Skrydžių versle svarbiausias yra „CASK“ rodiklis – kaina už vieną vietą kiekvienam kilometrui (Cost per Available Seat Kilometer). Mūsų tikslas – būti geriausia mažų kainų avialinija pasaulyje pagal šį indeksą, tai yra, geresne nei „Ryanair“, „Wizzair“ ir pan. 2015 metais mūsų CASK buvo 3.56 euro centai, kai „Ryanair“ – 3.23 euro centai, o „Lufthansa“ – arti 10 euro centų.

FOTOGALERIJA Lėktuvų remonto dirbtuvės (35 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Dėl „Deutsche Bank“ ir „Commerzbank“ jungtuvių darbo netektų 30.000 žmonių

Jeigu Vokietijos „Deutsche Bank“ ir „Commerzbank“ derybos dėl jungtuvių būtų sėkmingos, 30.000 darbuotojų...

Vadyba
2019.03.18
Gyventojų pajamų deklaravimo startą VMI planuoja kovo 20 d.

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) skelbia pajamų deklaravimo startą. Šiemet yra paruošta 1,9 mln.

Finansai
2019.03.18
„Deutsche bank“ ir „Commerzbank“ derėsis dėl susijungimo

Du didžiausi Vokietijos bankai „Deutsche Bank“ ir „Commerzbank“ surengs oficialias derybas dėl susijungimo.

Rinkos
2019.03.18
Labiausiai asmeniniai finansai nukentės atostogaujant 2019 m. gruodį Premium 3

Norint sužinoti, kokį mėnesį geriausiai eiti atostogų, kad mėnesio atlygis būtų didžiausias, reikia įvertinti...

Finansai
2019.03.18
Estai ir latviai nerimauja, kad švedų bankai gali trauktis iš regiono 13

Estijos ir Latvijos pareigūnai baiminasi, kad įsibegėjant pinigų plovimo skandalams Švedijos bankai gali...

Finansai
2019.03.17
Ką daryti su pensija? Skamba liftuose ir koridoriuose Premium 9

Ypač aštriai šis klausimas iškilo gavus pirmąjį darbo užmokestį šiais metais su nuskaičiuotu 1,8 proc. į...

Verslo klasė
2019.03.16
Baltarusiai privatizuoja alaus daryklą „Krinica“ ir dar 4 stambias įmones  Premium

Baltarusijos vyriausybė planuoja privatizuoti penkias stambias kompanijas, taip pat dar parduoti 600 įmonių...

Pramonė
2019.03.15
„Swedbank“ vidinis tyrimas: su „Danske Bank“ sudaryta 8 mlrd. Eur įtartinų sandorių 7

Švedijos banko „Swedbank“ atliktas vidinis auditas parodė, kad 2007-2015 m. „Swedbank“ su į pinigų plovimo...

Rinkos
2019.03.15
Bankų nuodėmių išaiškinimas: už įskundimą dosniausiai atsilygina JAV Premium 3

Šiaurės ir Baltijos šalyse skambantys pinigų plovimo skandalai gresia dideliais nemalonumais bankams, tačiau...

Rinkos
2019.03.15
„Danske Bank“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius 4

Finansinių paslaugų grupės „Danske Bank“ Lietuvos filialas pasirašė bendradarbiavimo sutartį su integruotos...

Rinkodara
2019.03.15
Keletas gamybos sektorių išsiskiria stebėtinu pelnų augimu Premium

Apdirbamojoje pramonėje ikimokestinio pelno augimu pernai išsiskyrė transporto priemonių ir įrangos gamybos,...

Pramonė
2019.03.15
Lietuvos bankai renkasi pigesnį rūbą – tampa filialais Premium 4

Šių metų pradžioje keli bankai Lietuvoje pradėjo veikti kaip užsienio bankų filialai, o tai reiškia, kad...

Finansai
2019.03.15
VPT: VMI turi nutraukti beveik 4 mln. Eur vertės konkursą  4

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) turi nutraukti pernai rugsėjį skelbtą 3,8 mln. Eur vertės išmaniosios...

Finansai
2019.03.14
VMI: turime duomenis apie kriptovaliutų sandorius iš Lietuvos 17

Prekybą kriptovaliutomis reikia priskirti individualiai veiklai. Jeigu to nepadarėte, galima individualią...

Finansai
2019.03.14
Labdaros fondai ir VšĮ suskubo teikti metines finansines ataskaitas

Šiemet bendrovės aktyviau teikia metines finansines ataskaitas nei pernai. To nepadarius įmonių vadovai gali...

Finansai
2019.03.14
Mažesni tarpvaliutinių atsiskaitymų mokesčiai pasitarnaus ir lietuviams Verslo tribūna 3

Europos Parlamentas rado būdą, kaip papildyti gyventojų pinigines ne tik telekomunikacijų, bet ir finansinių...

Finansai
2019.03.14
Pakartoti 2018 metų rezultatus šiemet – misija įmanoma Premium

Įmonių pasiektus 2018 m. pajamų ir pelno augimo rezultatus finansų analitikai vadina tvariais ir laukia...

Finansai
2019.03.14
VMI atskleidė daugiau kriterijų, pagal kuriuos atsirenka tikrinamas įmones Premium

VMI atnaujino kriterijus, pagal kuriuos atsirenka įtarimų keliančias įmones. Ekspertai ragina paskelbti visus...

Finansai
2019.03.13
Lietuvos įmonės pernai uždirbo 5,9 mlrd. Eur pelno

Pernai Lietuvoje labiausiai augo sveikatos priežiūros ir viešbučių bei kavinių pelnai, sparčiausiai kilo...

Finansai
2019.03.13
Įtarimų sulaukęs „Danske Bank“ darbuotojas dirbo ir „Swedbank“ 6

Danijos banke „Danske Bank“ padalinyje dirbęs pinigų plovimu įtariamas asmuo dirbo ir kitame į pinigų plovimo...

Rinkos
2019.03.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau