Kai tvarumo etiketės nepakanka: priežastys, trukdančios organizacijų tvarumui

Reklama publikuota: 2021-11-11
Tvarumo konsultavimo bendrovės „Vesta Consulting“ vadovas Evaldas Savickis.
svg svg
Tvarumo konsultavimo bendrovės „Vesta Consulting“ vadovas Evaldas Savickis.

Vartotojai vis dažniau pirmenybę teikia tvariai veikiančioms organizacijoms bei jų produktams – net 46 proc. vartotojų yra lojalūs patikimiems prekės ženklams, 19 proc. – tvariems, rodo birželį „PwC“ paskelbta vartotojų nuomonių tyrimas. Tvarumo specialistai atkreipia dėmesį, kad ne visada tvaria save vadinanti organizacija iš tiesų yra tvari.

Nepriklausomai nuo verslo srities, už įmonės strategiją atsakingas yra vadovas ar savininkas – jei šiam yra svetimi tvarumo principai, net ir tvarumo strategiją turinti organizacija nepasieks išsikeltų tikslų.

„Be vadovų ir verslo savininkų motyvacijos tapti tvaria organizacija joks verslas nepasieks norimos transformacijos. Viskas prasideda nuo strategijos parengimo, tikslų nustatymo. Nors strategijos įgyvendinime dalyvauja visi darbuotojai, ne tik varomoji, bet ir palaikančioji jėga yra vadovai“, – pasakoja tvarumo konsultantas, „Vesta Consulting“ įkūrėjas ir vadovas Evaldas Savickis.

Darbuotojai seka vadovų pavyzdžiu-

Įgyvendinant tvarumo strategiją itin svarbus darbuotojų įtraukimas – vadovams nubrėžus naują kryptį ir skaidriai pristatant progresą bei iš to atsirandančias vertes visai komandai, darbuotojams yra lengviau patikėti ir įgyvendinti planus. Deja, neretai nutinka atvirkščiai.

„Pasitaiko atvejų, kai vadovai deklaruoja viena, o daro visai ką kita. Tai matydami darbuotojai nustoja siekti iškeltų tikslų ir vadovautis tvarumo principais. Nes kodėl man turėtų rūpėti tvarumas, jei juo nesirūpina aukščiausia organizacijos grandis?“, – pastebi E. Savickis.

Kartais patys darbdaviai pamiršta, kad darbuotojai pagal tvaraus verslo strategiją yra viena iš suinteresuotų šalių, su kuria irgi reikia dirbti, kuri ne tik kuria pridėtinę vertę įmonei, bet ir turi santykį su kitomis suinteresuotomis šalimis – klientais, tiekėjais, valdžios įstaigomis bei institucijomis. Tad nesirūpinant darbuotojais galima sugadinti santykius ir su kitais partneriais.

„Investavimas į darbuotojų ugdymą, jų kvalifikacijos kėlimą, sveikos ir komfortiškos darbo aplinkos užtikrinimas yra naudingas dėl kelių priežasčių – tokiu būdu išlaikomi darbuotojai ir pasiekiama kur kas geresnių verslo rezultatų. Darbuotojai, visavertiškai įtraukti į verslo vystymą ir jaučiantys glaudų ryšį su organizacija, kurs stipresnius santykius su klientais, tiekėjais ar partneriais ir leis sėkmingai įgyvendinti įmonės tikslus“, – aiškina E. Savickis.

Pasak jo, rūpestis darbuotojais Lietuvos didmiesčiuose atrodo savaime suprantamas, tačiau mažesniuose miestuose situacija gali būti kardinaliai kitokia.

Greiti pinigai sėkmės negarantuoja

Organizacijoms svarstant apie tvarumą, dažniausiai apsiribojama poveikiu aplinkai ir socialiniais suinteresuotų šalių aspektais, tačiau vis dar retai skiriama dėmesio įmonių valdysenai.

„Tai, kaip valdomas verslas, yra jo pagrindas – įmonėms derėtų atskleisti, kokia yra organizacijos struktūra, kokios atsakomybės, ką veikia valdyba, kiek uždirba vadovai ir t.t. Skaidrumas turi būti ne tik įmonės viduje, bet ir išorėje. Tačiau nemažai įmonių pasirenka nekalbėti apie tai, kas stovi už jų vairo, ypač, kai verslui vadovauja samdomas vadovas, o tikrieji naudos gavėjai lieka šešėlyje“, – komentuoja E. Savickis.

Kita blogybė – pinigų plovimo prevencijos ignoravimas ir užsakymų priėmimas iš galimai neskaidrią veiklą vykdančių užsakovų.

„Vedinos aklo pelno siekimo organizacijos priima užsakymus iš įmonių, kurių galutinis naudos gavėjas dažnai lieka neaiškus, nors realybėje tokio kliento pinigų kilmė gali būti susijusi su veiklą kitose šalyse vykdančiomis įmonėmis ir asmenimis, veikiančiais neskaidriai arba tarnaujančiais nedemokratiškų politinių režimų interesams. Tokiu būdu verslas Lietuvoje padeda legalizuoti neaiškios kilmės pinigus užsakant produktus ar paslaugas Europos šalyse“, – pabrėžia pašnekovas.

Kelyje į tvarumą organizacijoms koją pakiša ir greitos naudos siekimas negalvojant apie ilgalaikių tikslų įgyvendinimą, duodančių didesnę finansinę naudą ilguoju laikotarpiu. Remiantis Pasaulio ekonomikos forumo rugsėjį paskelbtomis įžvalgomis, tvaraus verslo strategija besivadovaujančios organizacijos ne tik pasiekia aukštesnius aplinkosaugos, socialinius ir valdymo, bet ir finansinius rezultatus – tvarių organizacijų pelningumas yra 21 proc. didesnis nei kitų rinkos dalyvių.

Organizacijos nesiekia reikšmingų pokyčių

„Lietuvoje dažniausiai verslas pasirenka įgyvendinti nesudėtingai įgyvendinamas tvarumo iniciatyvas: paremti stokojančias visuomenės grupes, gerinti klientų pasitenkinimą. Tačiau reta įmonė renkasi įgyvendinti sudėtingesnius tikslus, pavyzdžiui, siekti savo veikloje nulinės CO2 emisijos. Tai reikalauja didelių resursų ir gero plano, o tai yra nemenkas iššūkis net ir didžiausioms kompanijoms“, – teigia „Vesta Consulting“ vadovas.

Siekiant klimato neutralumo įmonės dažnai yra linkusios nagrinėti tik savo daromą tiesioginį ir netiesioginį poveikį, kuris susijęs su energijos (šilumos, elektros) vartojimu. Pagal Šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) protokolo (GHG Protocol) klasifikavimą, tai apima 1 ir 2 vertinimo sritis.

„Geroji praktika, kaip Mokslu pagrįstų tikslų iniciatyva (SBTi), skatina dideles įmones įtraukti į vertinimą ne tik 1-2 sritis, bet ir 3-ąją, kuri apima netiesioginį ŠESD kiekį, atsirandantį tiekimo grandinėje dėl įsigyjamų paslaugų ar produktų“, – pastebi E. Savickis.

Verslo vertinimo platformos „Just Capital“ duomenimis, tik 20 proc. įmonių didžiojo dvidešimtuko (G20) šalyse yra suderinusios CO2 emisijos mažinimo tikslus su SBTi gairėmis. Didžiajame septynete (G7) tokių įmonių – vos 6 proc.

Įgyvendinant tvarumo strategiją organizacijos taip pat pritrūksta tęstinumo – identifikavus visą įmonės daromą teigiamą ir neigiamą poveikį aplinkai ir išskyrus esminius aspektus paruošiamas veiksmų planas, tačiau nesekant progreso nėra numatomi tolimesni veiksmai.

„Organizacijoms nepakanka vien turėti tvarumo strategiją – svarbu yra sekti progresą ir jį viešinti pateikiant ataskaitas suinteresuotoms šalims. Jei norimo progreso nepavyksta pasiekti, būtina atnaujinti veiksmų planą, išsikelti naujus tikslus. Tvarumo strategija nėra vienkartinis dokumentas, kurį paruošus pasidedame į stalčių – tai yra įsipareigojimas veikti ir daryti pokyčius kiekvieną dieną“, – tvirtina E. Savickis.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Kai tvarumo etiketės nepakanka: priežastys, trukdančios organizacijų tvarumui Verslo tribūna

Vartotojai vis dažniau pirmenybę teikia tvariai veikiančioms organizacijoms bei jų produktams – net 46 proc.

Tvarus verslas
2021.11.11
Susisiekimo ministras: svarbu patikimai sujungti visas transporto grandines Verslo tribūna

Interviu su susisiekimo ministru Mariumi Skuodžiu pradėjome klausimais apie vizitą į JAV ir Kanadą, jo...

Tvarus verslas
2021.10.28
Per tvarius sporto renginius – į visuomenės sąmoningumą Verslo tribūna

Kiekvienas renginys – nuo verslo konferencijų iki sporto varžybų – palieka pėdsaką ir tam tikrą taršą. Todėl...

Tvarus verslas
2021.10.28
Šviežumas ir ekonomikos palaikymas: 8 iš 10 šalies pirkėjų renkasi lietuvišką produkciją Verslo tribūna

Šalies gamintojų produkciją dažnai ar visada renkasi 8 iš 10 pirkėjų, rodo naujausias Lietuvos pirkėjų...

Tvarus verslas
2021.10.27
Nauja „Maximos“ lojalumo programa verslui: dar lankstesnė ir patogesnė Verslo tribūna

Prekybos tinklo „Maxima“ lojalumo programa „Ačiū“ atsinaujina, o viena svarbiausių šių metų naujovių –...

Tvarus verslas
2021.10.26
Klystate, jei galvojate kad klimato kaita – tik pramonės reikalas: kiekvienas darbuotojas ir jo veikla išskiria CO2 Verslo tribūna 3

Poveikio aplinkai mažinimas yra vienas iš didžiausių pasaulio iššūkių – dėl katastrofiškų klimato kaitos...

Tvarus verslas
2021.10.22
Atsakingas biuro įvaizdis: kilimėliai iš perdirbto plastiko Verslo tribūna

Šiandien vis daugiau įmonių visame pasaulyje domisi ekologijos tema, o žaliųjų praktikų taikymas tampa...

Tvarus verslas
2021.10.20
Klimatui neutralus verslas – kelionė su „Neptūno“ ženklu Verslo tribūna

Klimatui visiškai neutralus verslas ir partnerystės projektai, kurie maksimaliai sumažina anglies pėdsaką...

Tvarus verslas
2021.10.15
Kauno intermodalinis terminalas – svarba ir nauda Verslo tribūna

Liepos 19 d. komerciniam eismui europinės geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ geležinkelis buvo sujungtas su...

Tvarus verslas
2021.10.14
„Telia“: tvarumo naudą turi pajusti ir smulkus verslas Verslo tribūna

Kol didžiosios pasaulio įmonės įgyvendina neutralumo klimatui tikslus, skaitmenizuoja verslą ar diegia...

Tvarus verslas
2021.10.14
Verslo ir visuomenės partnerystė: prie tvarumo gali prisidėti visi Verslo tribūna

„Swedbank“ inicijuotas tvarumo projektas „Septyniolika“ per tris mėnesius Lietuvoje pritraukė apie 50.000...

Tvarus verslas
2021.10.06
„Rail Baltica“: strateginių tarptautinių projektų įgyvendinimo iššūkiai – kas lemia jų sėkmę Verslo tribūna

Europinės vėžės geležinkelio „Rail Baltica“ statyba nuo Varšuvos per Lietuvą ir Latviją iki Talino –...

Tvarus verslas
2021.09.30
Tvarumui reikia inovacijų: Lietuvoje gamins unikalius daugkartinius maišelius Verslo tribūna 2

Aplinkai draugiškų maišelių gamintoja UAB „Bagfactory“ kartu su Kauno technologijos universiteto (KTU)...

Tvarus verslas
2021.09.30
„Neste“ tvarumo ekspertė: 3 patarimai verslui, norinčiam žengti tvarumo keliu  Verslo tribūna 3

„Klimato kaita yra aktualiausia mūsų laikų problema, todėl ją sprendžiant verslas privalo imtis iniciatyvos,...

Tvarus verslas
2021.09.29
Kaip kurti organizacijos tvarumo strategiją, kad ji tikrai veiktų? Verslo tribūna

Tvarumo kryptį renkasi vis daugiau organizacijų, tačiau naujame kelyje pasitaiko ir kliūčių – vien rūšiuoti...

Tvarus verslas
2021.09.24
10 sprendimų kiekvienam verslui Verslo tribūna

Pandemija kaip niekad išryškino visuomenės ir verslo dėmesio aplinkai stoką, tad vartotojai ir net...

Tvarus verslas
2021.09.17
Tyrimas parodė – lietuviai linkę keisti vartojimo įpročius dėl tvarumo Verslo tribūna 2

Tvarumas Lietuvos gyventojams – pažįstama sąvoka. Net 88 proc. didmiesčių gyventojų teigia suprantantys jos...

Tvarus verslas
2021.09.14
 Tvarumo akceleratorius – tramplynas startuoliams ir galimybė didiesiems verslams Verslo tribūna 1

Didėjant poreikiui diegti versle tvarias inovacijas, rinkos lyderiai ryžtasi eksperimentavimui ir naujoms...

Tvarus verslas
2021.09.01
Tvarumo žingsniai: reikia ir veikti, ir apie tai pasakoti Verslo tribūna

Daugiau nei pusė vartotojų Australijoje sutiktų mokėti daugiau už prekę ar prekės ženklą, paremtą tvarumo bei...

Tvarus verslas
2021.08.24
„Maximos“ patalpų nuomos nuolaida pasinaudoję verslininkai: kai kurioms parduotuvėms tai buvo išlikimo klausimas Verslo tribūna

Pandemijos sustabdyti verslai, įsikūrę „Maximai“ priklausančiose patalpose, karantino metu už patalpų nuomą...

Tvarus verslas
2021.08.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku