Išmaniųjų įrenginių pokyčiai: jau galima rinktis tvariau
Nuo šių metų birželio, pasaulyje pirmaujančių mobiliojo ryšio operatorių prekybos vietose daugiau nei 20-tyje Europos valstybių, taip pat ir Lietuvoje, jau galima susipažinti su nauja iniciatyva – „Ekoreitingu“. Tai naujas telefonų draugiškumo aplinkai vertinimas – universalus žymėjimas, informuojantis apie mygtukinių bei išmaniųjų telefonų poveikį aplinkai: nuo jų gamybos iki naudojimo ar perdirbimo. Telefonų tvarumo žymėjimą visos Europos mastu pradeda „Deutsche Telekom“, „Orange“, „Telefónica“, „Telia Company“ bei „Vodafone“. Lietuvoje telefonų poveikį aplinkai pirmoji ženklina „Telia“.
Aurimas Karnejevas, „Telia" įrangos vadovas, sako, kad telefonų poveikio aplinkai ženklinimą kol kas jau turi 12 skirtingų prekių ženklų gaminiai, tačiau tai – tik pradžia. Tikimasi, kad prie iniciatyvos pasauliniu mastu jungsis vis daugiau operatorių ir gamintojų, o toks žymėjimas taps tiesiog norma.
Galimybė pasirinkti
„Žmonių poreikis įrangos tvarumui auga. Iš telekomunikacijų sektoriaus vartotojai vis dažniau tikisi ne tik duomenų apsaugos ir saugumo internete, energijos taupymo sprendimų, bet ir įrangos bei su ja susijusių procesų tvarumo. „Ekoreitingas“ suteikia būtent tą reikalingą pasirinkimo galimybę. Net pirkdami naują įrenginį, vartotojai gali įsivertinti papildomus parametrus, perdirbimo, taisymo galimybes, draugiškumą klimatui ir priimti informuotą sprendimą, kokį įrenginį pasirinkti“, – sako A. Karnejevas.
Atsižvelgdami į gamintojų pateikiamą informaciją ir taikydami vieningą metodologiją, „Ekoreitingo“ sudarytojai objektyviai įvertina net 19 skirtingų kriterijų, kurie lemia suminį kiekvieno įrenginio balą. Šis balas, kuris daugiausia gali siekti 100, parodo įrenginio draugiškumą aplinkai per visą jo gyvavimo ciklą. „Ekoreitinge“ atskirai įvertinami 5 esminiai telefonų tvarumą atspindintys veiksniai: įrenginio patvarumas, galimybė jį pataisyti ar atnaujinti, tvarkingai perdirbti, taip pat įrenginio įtaka klimato kaitai, t. y. sukuriama CO2 tarša, bei tai, kaip efektyviai gamybai buvo naudoti ištekliai.
Nors kol kas tai tik penkių operatorių iniciatyva, pasak A. Karnejevo, labai tikėtina, kad tokie įvertinimai ateityje taps labai įprasta praktika, o gamintojai, kurdami naujus įrenginius, ieškos vis daugiau sprendimų, kad šie veiktų ir tarnautų ilgiau bei tvariau.
Kita vertus, vartotojai ir šiandien gali rinktis, pavyzdžiui, įsigyti ne naują, o atnaujintą telefoną. „Telia“ savo klientams turi ir tokių įrenginių pasiūlą, kuri, pasak bendrovės įrangos vadovo, sulaukia nemažai populiarumo.
Antras gyvenimas
„Telia“ Lietuvoje, kaip ir visos „Telia Company“ grupes įmonės, atnaujintus telefonus perka iš kelių atrinktų partnerių, kurie rinkose superka įrenginius, atnaujina juos pagal Europos standartus ir sertifikatus bei supakuoja į specialią „Telia“ „Kaip naujas“ pakuotę. Pati „Telia“, savo ruožtu, tokiems įrenginiams suteikia 12 mėn. garantiją. Perkantiems internetu taip pat suteikiama galimybė grąžinti įrenginį per 14 dienų. Kaip įprasta naujiems gaminiams, galima įsigyti ir atnaujinto įrenginio draudimą.
„Tai nėra visai seni telefonai, tačiau gali būti ankstesnių metų modelio, kažkieno grąžinti, galbūt net visai trumpai panaudoti. Po kruopštaus atnaujinimo, kurio metu atnaujinama ir programinė įranga, daugelį sunku ir atskirti nuo naujų. Tačiau tam įrenginiui jau suteiktas antras šansas gyventi ir veikti, jis nėra išmetamas ar naikinamas. O tai yra labai svarbu aplinkai“, – sako A. Karnejevas.
Pasak jo, atnaujinti įrenginiai gali puikiai tapti pirmais vaikų telefonais, mat tokiems labai daug išlaidauti ar rinktis naujausius modelius ne visada kyla ranka ar leidžia kišenė. Taip pat tai geras pasirinkimas tiems, kuriems rūpi aplinka, arba tiesiog ieškantiems gero, bet nebūtinai pačio naujausio telefono, ir norintiems įsigyti jį pigiau. Atnaujintų telefonų kaina yra atitinkamai mažesnė nei naujų.
Kartu su klientų lūkesčiais
„Didžiąją dalį atnaujinamų įrenginių sudaro kelių didžiausių mobiliųjų įrenginių gamintojų produkcija, tad pasirinkimo vartotojas turi. Įsigiję vieno ar kito gamintojo atnaujintą įrenginį, šeimos nariai gali susiformuoti savo naudojamų įrenginių ekosistemą, kuri jiems priimtina, patogi bendraujant, dalinantis aktualia informacija ir pan.“, – sako A. Karnejevas.
Pasak jo, įrenginių atnaujinimas pasauliniu mastu yra tarsi tam tikras būdas balansuoti tarp poreikio naujiems įrenginiams, gamintojų galimybių juos patiekti laiku, vartotojų noro išleisti tam tikrą susiplanuotą sumą įrenginiui, tvarios ekonomikos puoselėtojų. Labai svarbu tai, kad atnaujintam įrenginiui reikia kur kas mažiau energijos, metalų, plastiko, popieriaus nei gaminant įrenginį naujai.
Tačiau pasiūlyti tokį sprendimą paskatino ne tik pasaulinės tendencijos, bet ir noras atliepti klientų poreikius. Iki šiol atnaujintus įrenginius klientai dažniau pirkdavo savais atrastais būdais: iš kitų žmonių, skelbimų portalų ir pan. Bet tokie pirkiniai ne visada pateisindavo lūkesčius.
„Mes, kaip organizacija, siūlome naudotis skaidriu pirkimo procesu, suteikiamomis garantijomis, galimybe pasirinkti iš kelių gamintojų, modelių, pasikonsultuoti poreikiui esant“, – patikimesnį kelią nurodo A. Karnejevas.