„Rail Baltica“ didina žaliausio transporto galimybes ir Lietuvoje, ir Europoje

Reklama publikuota: 2021-04-29
Karolis Sankovski, AB „LTG Infra“ generalinis direktorius.
svg svg
Karolis Sankovski, AB „LTG Infra“ generalinis direktorius.

Europos Sąjungoje (ES) transportas į aplinką išmeta apie 1/3 visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Mažiausia – tik 0,5% – anglies dvideginio išskiriantis transportas – geležinkelių transportas. Siekiant efektyvaus ir darnaus europiečių bei prekių judėjimo, numatyta, kad geležinkelių transportas turėtų tapti tvariausia priemone sujungti Europą. Statomas geležinkelis „Rail Baltica“ – taip pat prisidės mažindamas taršą Senajame žemyne.

Europos geležinkelių istorija klostėsi sudėtingai. XIX a. I pusėje paklojus pirmuosius bėgius tapo įmanoma didelį skaičių žmonių ir milžiniškus kiekius krovinių vežti sausuma tolimais atstumais greitai ir ekonomiškai.

Sudėtingi istorijos vingiai

Geležinkeliai netruko tapti Europos pramonės augimo varikliu – jų tinklas plėtėsi visame žemyne. Tačiau Antrasis pasaulinis karas viską pakeitė. Didžioji dalis transeuropinės geležinkelio infrastruktūros buvo sunaikinta ir neatstatyta. Po karo Europą suskaldžiusi geležinė uždanga žemyną padalijo keliems dešimtmečiams. Geležinkelių vaidmuo Senajame žemyne sumenko, jie užleido vietą palankesnes sąlygas tuomet turėjusiai automobilių kelių infrastruktūros plėtrai.

Netgi šiais laikais, po daugelio dešimtmečių, ES tik apie 7% keleivių ir 11% prekių keliauja geležinkeliais. Tačiau istorija šįkart gali pasikeisti geležinkeliams palankia kryptimi.

Šylantis klimatas prašosi geležinkelių

Naująją kryptį diktuoja dėl žmonijos veiklos šylantis planetos klimatas, intensyviai ieškant tvarių sprendimų transporto sektoriuje. Europos aplinkos agentūros (The European Environment Agency, EEA) 2019 m. duomenimis, ES geležinkeliai išskyrė apie 0,5% šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Todėl traukiniai yra viena tvariausių keleivių ir krovinių vežimo priemonių. Juolab, kad Europoje plėtojamas elektrine trauka varomų traukinių infrastruktūros tinklas.

„Vykdant infrastruktūrinius plėtros projektus bei visuomenės švietimo kampanijas Europos geležinkeliams įmanoma suteikti reikiamą pagreitį, padėsiantį padidinti geležinkelių dalį keleivių ir krovinių vežime. Tokių priemonių skatinimas gerokai gali sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas ir taršą“, – teigia Karolis Sankovski, už projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą Lietuvoje atsakingos AB „LTG Infra“ generalinis direktorius.

Europos Komisija 2021 m. paskelbė Europos geležinkelių metais ir ištisus metus europiečius skatins naudotis geležinkeliais bei prisidėti prie ES Žaliojo susitarimo tikslo, kad iki 2050 m. būtų pereita prie neutralios klimatui ekonomikos.

Geležinkeliui – bendras standartas

Geležinkelių svarbus vaidmuo, didinat prekių ir keleivių judumą, suvoktas nuo ankstyvųjų jo atsiradimo metų. Pavyzdžiui, dar 1890 m. buvo pasirašyta pirmoji tarptautinė konvencija dėl krovinių vežimo geležinkeliais, kuria siekta atverti Europą tarpvalstybiniam geležinkelių transportui. Tačiau Europos šalyse buvo naudojami skirtingi nacionaliniai standartai geležinkelio transporto sistemoje, pavyzdžiui, nevienodos vėžės, signalizacijos sistemos bei taisyklės.

Siekiant išspręsti šią problemą ir padėti sukurti bendrą Europos geležinkelių erdvę, praėjusio amžiaus 9-ojo dešimtmečio pabaigoje pradėta plėtoti Europos traukinių eismo valdymo sistema ERTMS, o EK palaikė jos, kaip vienos bendros sistemos Europoje, diegimą. ERTMS tikslas – visas Europoje esamas signalizacijos sistemas pakeisti viena bendra sistema ir taip skatinti nacionalinių geležinkelių tinklų ir tarpvalstybinio geležinkelio transporto sąveiką. ERTMS paskirtis – užtikrinti bendrą standartą, kurį taikant traukinys galėtų be pertrūkių važiuoti per įvairias šalis. Tuo pačiu būtų skatinamas geležinkelio konkurencingumas. Be to, vieninga sistema užtikrintų geležinkelio eismo saugumo standartą, kad traukiniai visada būtų apsaugoti nuo susidūrimo.

„Lenkijoje, Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse įgyvendinamas projektas „Rail Baltica“ taip pat turės visus elektrifikuotus geležinkelio kelius, valdomus ERTMS“, – primena K. Sankovski.

„Rail Baltica“ – link Vilniaus ir Rygos

„Rail Baltica“ įgyvendinimas Lietuvoje suskirstytas į 3-is ruožus: Lietuvos ir Lenkijos valstybių siena–Kaunas, Kaunas–Vilnius ir Kaunas–Lietuvos bei Latvijos valstybių siena.

2015 m. buvo nutiesta ir pradėta naudoti TEN-T geležinkelio transporto tinklo 1435 mm pločio europinė vėžė geležinkelio pirmajame ruože nuo Lenkijos–Lietuvos sienos iki Jiesios (Kauno). Šį ruožą planuojama modernizuoti iki 2026 m., kad keleivinių traukinių projektinis greitis siektų 249 km/h.

„Rekonstruojamame Kauno geležinkelio mazge 2018 m. baigta ruožo Jiesia–Rokai rekonstrukcija. Šiuo metu baigiami darbai atkarpoje nuo Kauno iki Palemono, leisiantys sujungti Kauno intermodalinį terminalą su „Rail Baltica“, taip pat rengiamas susisiekimo komunikacijų inžinerinės infrastruktūros vystymo planas Kauno geležinkelio mazgo plėtrai“, – pasakoja K. Sankovski.

Toliau europinis geležinkelis nuo Palemono (Kaunas) bus tiesiamas link Latvijos. Šio ruožo vystymui jau baigtas rengti specialusis planas ir poveikio aplinkai vertinimas, baigtas žemės paėmimas visuomenės poreikiams, baigiamas projektavimas.

Iki metų pabaigos numatoma pasirašyti sutartis su rangovais, kurie nuo Palemono Panevėžio kryptimi pradės naujos dvikelio geležinkelio sankasos ir inžinerinių statinių statybas, viršutinės kelio konstrukcijos įrengimo darbus bei privažiuojamųjų automobilių kelių statybas.

Šiuo metu taip pat rengiamas ruožo Kaunas–Vilnius susisiekimo komunikacijų inžinerinės infrastruktūros vystymo planas.

Už šį turinį atsakingas tik autorius. Europos Sąjunga neatsako už galimą jame pateiktos informacijos naudojimą.

nuotrauka::1 nocrop

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Tvarumo siekis jau reformuoja ir investicijų apsaugą Verslo tribūna 1

Didžiųjų investicijų apsaugai skirtą investicinį arbitražą gaubia reformų nuotaikos, o viena iš labai svarbių...

Tvarus verslas
2021.04.29
Naujas „Maxima LT“ žingsnis – atvira darbo užmokesčio politika Verslo tribūna

Daugiau nei 13 tūkst. darbuotojų šiuo metu vienijanti „Maxima LT“ nusprendė kas mėnesį skelbti išsamią...

Tvarus verslas
2021.04.29
„Rail Baltica“ didina žaliausio transporto galimybes ir Lietuvoje, ir Europoje Verslo tribūna

Europos Sąjungoje (ES) transportas į aplinką išmeta apie 1/3 visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų.

Tvarus verslas
2021.04.29
„Telia“: pakuotė tampa verslo tvarumo veidu Verslo tribūna

Pakuotės yra būtinos užtikrinant prekių higieną, šviežumą ir apsaugą. Tačiau į neperdirbamų atliekų kiekio...

Tvarus verslas
2021.04.28
Statomas „Rail Baltica“ geležinkelis: Europai svarbus infrastruktūrinis objektas Verslo tribūna

Keturiose šalyse – Lenkijoje, Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje – statomas beveik 1.200 km „Rail Baltica“...

Tvarus verslas
2021.04.15
„Swedbank“: tvarių investicijų lyderio vairą laikys Europa Verslo tribūna 1

Nors Europa pagal aplinkos taršą rikiuojasi tik trečioje vietoje po Kinijos ir JAV, būtent Senasis žemynas,...

2021.04.15
„Telia“: tvarumas ateis su 5G ryšiu Verslo tribūna 2

Išmaniosios sistemos ir patikimas ryšys gali užtikrinti ne tik patogesnį ar sveikesnį gyvenimą, bet ir padėti...

Tvarus verslas
2021.03.31
Prieš gamtą ir visuomenę – be pasiteisinimų   Verslo tribūna 1

Pirmajam metų ketvirčiui einant į pabaigą, įmonės įsivertina ne tik bendrus finansinius rezultatus, bet ir...

Tvarus verslas
2021.03.29
„Rail Baltica“ tiesia naujas galimybes laisvosioms ekonominėms zonoms Verslo tribūna 2

Geležinkelis „Rail Baltica“ suteiks naujų galimybių laisvosiose ekonominėse zonose (LEZ) veikiančioms ar dar...

Tvarus verslas
2021.03.24
Tvarus verslas
2021.03.18
5 žingsniai link tvaresnės mokesčių sistemos Verslo tribūna 1

Kad ir kiek daug kalbėtume apie verslo, organizacijų ir visos ekonomikos tvarumą, net ir gražiausius siekius...

Tvarus verslas
2021.03.17
Išskirtiniame akceleratoriuje – sinergijos atradimai ir verslo gigantams Verslo tribūna

Priežasčių, kodėl startuoliai ieško galimybių patekti į verslo akceleratorius, galima suskaičiuotine vieną. O...

Tvarus verslas
2021.03.10
Europinis geležinkelis „Rail Baltica“ – reikšmė Lietuvai ir regionui Verslo tribūna

Istoriškai susiklostė, kad Lietuvoje buvo nutiesta ir naudojama plačioji 1520 mm pločio geležinkelio vėžė.

Tvarus verslas
2021.03.03
Tvarumas plinta lyg banga – keistis jau skatina ir verslas verslą Verslo tribūna

Šio teksto antraštė gali pasirodyti dar per daug optimistinė, išreiškianti labiau viltį ar prognozę, nei...

Tvarus verslas
2021.02.25
„Biržų duonos“ vadovas: kiekvieno indėlis į aplinką yra svarbus Verslo tribūna 1

Andrius Kurganovas, bendrovės „Biržų duona“ vykdomasis direktorius, įsitikinęs, kad tvarią aplinką kuria visa...

Tvarus verslas
2021.02.24
„Švyturys“ tiesia pagalbos ranką medikams: dovanoja gyvybiškai svarbią įrangą Verslo tribūna

Kasdien žūtbūtinėje akistatoje su COVID-19 virusu susiduriantys šalies medikai pagalbos sulaukia ne tik iš...

Tvarus verslas
2021.02.24
Tvarus požiūris – svertas talentų medžioklėje Verslo tribūna

Socialinė atsakomybė ir tvarumas šiandien svarbus ne tik rinkodaros skyriaus komandai. Ieškantiems geriausių...

Tvarus verslas
2021.02.19
„Swedbank“: tvarumas jau tapo neatsiejama investicijų dalimi Verslo tribūna 4

2020-ieji pelnytai laikomi tvarių investicijų lūžio metais. Pernai ta pačia – žalumo ir tvarumo – kryptimi...

Tvarus verslas
2021.02.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku