„Rail Baltica“ didina žaliausio transporto galimybes ir Lietuvoje, ir Europoje

Reklama publikuota: 2021-04-29
Karolis Sankovski, AB „LTG Infra“ generalinis direktorius.
svg svg
Karolis Sankovski, AB „LTG Infra“ generalinis direktorius.

Europos Sąjungoje (ES) transportas į aplinką išmeta apie 1/3 visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Mažiausia – tik 0,5% – anglies dvideginio išskiriantis transportas – geležinkelių transportas. Siekiant efektyvaus ir darnaus europiečių bei prekių judėjimo, numatyta, kad geležinkelių transportas turėtų tapti tvariausia priemone sujungti Europą. Statomas geležinkelis „Rail Baltica“ – taip pat prisidės mažindamas taršą Senajame žemyne.

Europos geležinkelių istorija klostėsi sudėtingai. XIX a. I pusėje paklojus pirmuosius bėgius tapo įmanoma didelį skaičių žmonių ir milžiniškus kiekius krovinių vežti sausuma tolimais atstumais greitai ir ekonomiškai.

Sudėtingi istorijos vingiai

Geležinkeliai netruko tapti Europos pramonės augimo varikliu – jų tinklas plėtėsi visame žemyne. Tačiau Antrasis pasaulinis karas viską pakeitė. Didžioji dalis transeuropinės geležinkelio infrastruktūros buvo sunaikinta ir neatstatyta. Po karo Europą suskaldžiusi geležinė uždanga žemyną padalijo keliems dešimtmečiams. Geležinkelių vaidmuo Senajame žemyne sumenko, jie užleido vietą palankesnes sąlygas tuomet turėjusiai automobilių kelių infrastruktūros plėtrai.

Netgi šiais laikais, po daugelio dešimtmečių, ES tik apie 7% keleivių ir 11% prekių keliauja geležinkeliais. Tačiau istorija šįkart gali pasikeisti geležinkeliams palankia kryptimi.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Šylantis klimatas prašosi geležinkelių

Naująją kryptį diktuoja dėl žmonijos veiklos šylantis planetos klimatas, intensyviai ieškant tvarių sprendimų transporto sektoriuje. Europos aplinkos agentūros (The European Environment Agency, EEA) 2019 m. duomenimis, ES geležinkeliai išskyrė apie 0,5% šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Todėl traukiniai yra viena tvariausių keleivių ir krovinių vežimo priemonių. Juolab, kad Europoje plėtojamas elektrine trauka varomų traukinių infrastruktūros tinklas.

„Vykdant infrastruktūrinius plėtros projektus bei visuomenės švietimo kampanijas Europos geležinkeliams įmanoma suteikti reikiamą pagreitį, padėsiantį padidinti geležinkelių dalį keleivių ir krovinių vežime. Tokių priemonių skatinimas gerokai gali sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas ir taršą“, – teigia Karolis Sankovski, už projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą Lietuvoje atsakingos AB „LTG Infra“ generalinis direktorius.

Europos Komisija 2021 m. paskelbė Europos geležinkelių metais ir ištisus metus europiečius skatins naudotis geležinkeliais bei prisidėti prie ES Žaliojo susitarimo tikslo, kad iki 2050 m. būtų pereita prie neutralios klimatui ekonomikos.

Geležinkeliui – bendras standartas

Geležinkelių svarbus vaidmuo, didinat prekių ir keleivių judumą, suvoktas nuo ankstyvųjų jo atsiradimo metų. Pavyzdžiui, dar 1890 m. buvo pasirašyta pirmoji tarptautinė konvencija dėl krovinių vežimo geležinkeliais, kuria siekta atverti Europą tarpvalstybiniam geležinkelių transportui. Tačiau Europos šalyse buvo naudojami skirtingi nacionaliniai standartai geležinkelio transporto sistemoje, pavyzdžiui, nevienodos vėžės, signalizacijos sistemos bei taisyklės.

Siekiant išspręsti šią problemą ir padėti sukurti bendrą Europos geležinkelių erdvę, praėjusio amžiaus 9-ojo dešimtmečio pabaigoje pradėta plėtoti Europos traukinių eismo valdymo sistema ERTMS, o EK palaikė jos, kaip vienos bendros sistemos Europoje, diegimą. ERTMS tikslas – visas Europoje esamas signalizacijos sistemas pakeisti viena bendra sistema ir taip skatinti nacionalinių geležinkelių tinklų ir tarpvalstybinio geležinkelio transporto sąveiką. ERTMS paskirtis – užtikrinti bendrą standartą, kurį taikant traukinys galėtų be pertrūkių važiuoti per įvairias šalis. Tuo pačiu būtų skatinamas geležinkelio konkurencingumas. Be to, vieninga sistema užtikrintų geležinkelio eismo saugumo standartą, kad traukiniai visada būtų apsaugoti nuo susidūrimo.

„Lenkijoje, Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse įgyvendinamas projektas „Rail Baltica“ taip pat turės visus elektrifikuotus geležinkelio kelius, valdomus ERTMS“, – primena K. Sankovski.

„Rail Baltica“ – link Vilniaus ir Rygos

„Rail Baltica“ įgyvendinimas Lietuvoje suskirstytas į 3-is ruožus: Lietuvos ir Lenkijos valstybių siena–Kaunas, Kaunas–Vilnius ir Kaunas–Lietuvos bei Latvijos valstybių siena.

2015 m. buvo nutiesta ir pradėta naudoti TEN-T geležinkelio transporto tinklo 1435 mm pločio europinė vėžė geležinkelio pirmajame ruože nuo Lenkijos–Lietuvos sienos iki Jiesios (Kauno). Šį ruožą planuojama modernizuoti iki 2026 m., kad keleivinių traukinių projektinis greitis siektų 249 km/h.

„Rekonstruojamame Kauno geležinkelio mazge 2018 m. baigta ruožo Jiesia–Rokai rekonstrukcija. Šiuo metu baigiami darbai atkarpoje nuo Kauno iki Palemono, leisiantys sujungti Kauno intermodalinį terminalą su „Rail Baltica“, taip pat rengiamas susisiekimo komunikacijų inžinerinės infrastruktūros vystymo planas Kauno geležinkelio mazgo plėtrai“, – pasakoja K. Sankovski.

Toliau europinis geležinkelis nuo Palemono (Kaunas) bus tiesiamas link Latvijos. Šio ruožo vystymui jau baigtas rengti specialusis planas ir poveikio aplinkai vertinimas, baigtas žemės paėmimas visuomenės poreikiams, baigiamas projektavimas.

Iki metų pabaigos numatoma pasirašyti sutartis su rangovais, kurie nuo Palemono Panevėžio kryptimi pradės naujos dvikelio geležinkelio sankasos ir inžinerinių statinių statybas, viršutinės kelio konstrukcijos įrengimo darbus bei privažiuojamųjų automobilių kelių statybas.

Šiuo metu taip pat rengiamas ruožo Kaunas–Vilnius susisiekimo komunikacijų inžinerinės infrastruktūros vystymo planas.

Už šį turinį atsakingas tik autorius. Europos Sąjunga neatsako už galimą jame pateiktos informacijos naudojimą.

nuotrauka::1 nocrop

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

„Kalnapilio-Tauro grupės“ vadovas įvertino per metus pasiektą progresą tvarumo link Verslo tribūna 1

Viena didžiausių Lietuvos alaus ir gaiviųjų gėrimų gamintoja „Kalnapilio-Tauro grupė“ šių metų pradžioje...

Tvarus verslas
2022.12.23
Nuo maisto nešvaistymo iki delfinų terapijos: verslo partnerystės kuria prasmingas iniciatyvas Verslo tribūna

Lietuviškam prekybos tinklui „Maxima“ surėmus pečius su verslo partneriais bei prisidedant klientams kasmet...

Tvarus verslas
2022.12.22
„Kalnapilio-Tauro grupė“: parama maltiečiams tapo įmonės tradicija Verslo tribūna

Artėjančios didžiausios metų šventės skatina atsigręžti į stokojančius. Pasak Maltos ordino pagalbos tarnybos...

Tvarus verslas
2022.12.21
„Kingspan“ tvarumo filosofija: pradėti reikia nuo savęs Verslo tribūna

Moksliniame žurnale „Nature“ neseniai paskelbtas tyrimas, jog mokslininkai klydo dėl situacijos Grenlandijoje...

Tvarus verslas
2022.12.19
Tvarių pakuočių naudojimas verslui atsiperka Verslo tribūna

Vis daugiau šalies įmonių didelį dėmesį ima skirti savo produktų pakuotėms. Tai itin svarbu tvarius produktus...

Tvarus verslas
2022.12.15
„Kalnapilio-Tauro grupė“: nealkoholinio alaus rinka Lietuvoje per 5-ius metus augo du kartus Verslo tribūna 1

Prieš 50 metų sukurtas pirmasis nealkoholinis alus tapo savotiška revoliucija aludarystės sektoriuje –...

Tvarus verslas
2022.12.06
„Kalnapilio-Tauro grupė“: investicijos į tvarumą HORECA srityje yra būtinybė Verslo tribūna 1

Tvarumo idėjos apima vis daugiau verslo sričių, svetingumo ir maitinimo sektorius (HORECA) – ne išimtis.

Tvarus verslas
2022.12.05
Pakuočių dizaine vyksta stebuklai, bet Lietuvoje tai vis dar antrame plane Verslo tribūna

„Mūsų vartotojams to nereikia“, „per brangu“, „dabar mums krizė, o ne tvarumas galvoje“ – tokios priežastys...

Tvarus verslas
2022.12.01
Solidarumas ir aukštesnė kokybė: pirkėjų tyrimas parodė, kas skatina rinktis lietuvišką produkciją Verslo tribūna

Noras palaikyti vietos gamintojus ir šalies ekonomiką, produktų šviežumas bei kokybė yra pagrindiniai...

Tvarus verslas
2022.11.16
Šaltasis sezonas: kaip užtikrinti švarą ir higieną patalpose? Verslo tribūna

Švarios patalpos yra bet kurio verslo vizitinė kortelė, kurianti įmonės įvaizdį klientų ir partnerių akyse.

Tvarus verslas
2022.11.16
Gamintojai imasi energijos tausojimo sprendimų: tvarus „Kalnapilio-Tauro grupės“ pavyzdys Verslo tribūna

Energijos tausojimas yra ne vien atsakingo ir tvaraus verslo požymis, bet ir būtinybė, kurios turėtų siekti...

Tvarus verslas
2022.11.10
Tvarios idėjos degalinių revoliucingai nekeičia – alternatyvos dar toli Premium

Europos Sąjungai (ES) nusprendus ateityje atsisakyti vidaus degimo variklių, degalinėms neišvengiamai...

Logistika
2022.11.10
Ieškosiantiems ekonominio naudingumo: žalieji pirkimai, balai už specialistus ir tvarumą Premium

Lietuvoje viešuosius pirkimus skelbiančios organizacijos rangos darbus dažniausiai perka vis dar taikydamos...

Statyba ir NT
2022.11.10
Potencialo jūrinio vėjo elektrinių parkas atneša daug, bet ar nenupūsime galimybių kaimynams Premium 3

2028 m. planuojamas jūrinio vėjo elektrinių parkas potencialo Klaipėdos uosto įmonėms atneša daug. Tačiau tam...

Logistika
2022.11.03
H&M ir „Decathlon“ reklamoms pasirodžius nepagrįstai akcentuojančioms tvarumą – signalas kitiems verslams Premium

Įvairių Europos šalių vartotojų teises ginančioms organizacijoms pradėjus atidžiau vertinti ekomanipuliavimą...

Prekyba
2022.10.18
Latvių „Elektrum“ – dar vienas pretendentas į elektromobilių įkrovimo lyderius Premium 1

Šiemet Lietuvoje pirmąsias elektromobilių įkrovimo stoteles besiruošiantis atidaryti Latvijos operatorius...

Logistika
2022.10.18
Tvarios pakuotės ir žvilgsnis į ateitį: į žiedinės ekonomikos kūrimą svarbu įtraukti ir vaikus, ir verslą Verslo tribūna

Žiedinė ekonomika yra ne tik efektyvus, bet ir vienintelis kelias ateičiai, įsitikinę tarptautinės tvarių...

Tvarus verslas
2022.10.06
„Maxima“ sprendžia maisto švaistymo problemą: nuo modernių technologijų diegimo iki pirkėjų edukavimo Verslo tribūna

Apie 60 kilogramų dar tinkamo suvartoti maisto keliauja į lietuvių šiukšliadėžę, o pasauliniu mastu skaičiai...

Tvarus verslas
2022.09.29
Bankų rėtis paskolai gauti vis tankesnis: matuoja ir žaliojo turto santykį Premium

Tvarios veiklos reikalavimai bankams iš esmės palies visas besiskolinančias įmones – kredito įstaigos...

Finansai
2022.09.23
J. Sestakauskaite: Baltijos šalyse – daug potencialo tvarioms partnerystėms Verslo tribūna 1

„Pokyčiams reikalingi drąsūs vėliavnešiai“, – sako „Neste“ tvarių partnerysčių vadovė Baltijos šalyse Jone...

Tvarus verslas
2022.09.22

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku