„Rail Baltica“ didina žaliausio transporto galimybes ir Lietuvoje, ir Europoje

Reklama publikuota: 2021-04-29
Karolis Sankovski, AB „LTG Infra“ generalinis direktorius.
svg svg
Karolis Sankovski, AB „LTG Infra“ generalinis direktorius.

Europos Sąjungoje (ES) transportas į aplinką išmeta apie 1/3 visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Mažiausia – tik 0,5% – anglies dvideginio išskiriantis transportas – geležinkelių transportas. Siekiant efektyvaus ir darnaus europiečių bei prekių judėjimo, numatyta, kad geležinkelių transportas turėtų tapti tvariausia priemone sujungti Europą. Statomas geležinkelis „Rail Baltica“ – taip pat prisidės mažindamas taršą Senajame žemyne.

Europos geležinkelių istorija klostėsi sudėtingai. XIX a. I pusėje paklojus pirmuosius bėgius tapo įmanoma didelį skaičių žmonių ir milžiniškus kiekius krovinių vežti sausuma tolimais atstumais greitai ir ekonomiškai.

Sudėtingi istorijos vingiai

Geležinkeliai netruko tapti Europos pramonės augimo varikliu – jų tinklas plėtėsi visame žemyne. Tačiau Antrasis pasaulinis karas viską pakeitė. Didžioji dalis transeuropinės geležinkelio infrastruktūros buvo sunaikinta ir neatstatyta. Po karo Europą suskaldžiusi geležinė uždanga žemyną padalijo keliems dešimtmečiams. Geležinkelių vaidmuo Senajame žemyne sumenko, jie užleido vietą palankesnes sąlygas tuomet turėjusiai automobilių kelių infrastruktūros plėtrai.

Netgi šiais laikais, po daugelio dešimtmečių, ES tik apie 7% keleivių ir 11% prekių keliauja geležinkeliais. Tačiau istorija šįkart gali pasikeisti geležinkeliams palankia kryptimi.

Šylantis klimatas prašosi geležinkelių

Naująją kryptį diktuoja dėl žmonijos veiklos šylantis planetos klimatas, intensyviai ieškant tvarių sprendimų transporto sektoriuje. Europos aplinkos agentūros (The European Environment Agency, EEA) 2019 m. duomenimis, ES geležinkeliai išskyrė apie 0,5% šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Todėl traukiniai yra viena tvariausių keleivių ir krovinių vežimo priemonių. Juolab, kad Europoje plėtojamas elektrine trauka varomų traukinių infrastruktūros tinklas.

„Vykdant infrastruktūrinius plėtros projektus bei visuomenės švietimo kampanijas Europos geležinkeliams įmanoma suteikti reikiamą pagreitį, padėsiantį padidinti geležinkelių dalį keleivių ir krovinių vežime. Tokių priemonių skatinimas gerokai gali sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas ir taršą“, – teigia Karolis Sankovski, už projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą Lietuvoje atsakingos AB „LTG Infra“ generalinis direktorius.

Europos Komisija 2021 m. paskelbė Europos geležinkelių metais ir ištisus metus europiečius skatins naudotis geležinkeliais bei prisidėti prie ES Žaliojo susitarimo tikslo, kad iki 2050 m. būtų pereita prie neutralios klimatui ekonomikos.

Geležinkeliui – bendras standartas

Geležinkelių svarbus vaidmuo, didinat prekių ir keleivių judumą, suvoktas nuo ankstyvųjų jo atsiradimo metų. Pavyzdžiui, dar 1890 m. buvo pasirašyta pirmoji tarptautinė konvencija dėl krovinių vežimo geležinkeliais, kuria siekta atverti Europą tarpvalstybiniam geležinkelių transportui. Tačiau Europos šalyse buvo naudojami skirtingi nacionaliniai standartai geležinkelio transporto sistemoje, pavyzdžiui, nevienodos vėžės, signalizacijos sistemos bei taisyklės.

Siekiant išspręsti šią problemą ir padėti sukurti bendrą Europos geležinkelių erdvę, praėjusio amžiaus 9-ojo dešimtmečio pabaigoje pradėta plėtoti Europos traukinių eismo valdymo sistema ERTMS, o EK palaikė jos, kaip vienos bendros sistemos Europoje, diegimą. ERTMS tikslas – visas Europoje esamas signalizacijos sistemas pakeisti viena bendra sistema ir taip skatinti nacionalinių geležinkelių tinklų ir tarpvalstybinio geležinkelio transporto sąveiką. ERTMS paskirtis – užtikrinti bendrą standartą, kurį taikant traukinys galėtų be pertrūkių važiuoti per įvairias šalis. Tuo pačiu būtų skatinamas geležinkelio konkurencingumas. Be to, vieninga sistema užtikrintų geležinkelio eismo saugumo standartą, kad traukiniai visada būtų apsaugoti nuo susidūrimo.

„Lenkijoje, Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse įgyvendinamas projektas „Rail Baltica“ taip pat turės visus elektrifikuotus geležinkelio kelius, valdomus ERTMS“, – primena K. Sankovski.

„Rail Baltica“ – link Vilniaus ir Rygos

„Rail Baltica“ įgyvendinimas Lietuvoje suskirstytas į 3-is ruožus: Lietuvos ir Lenkijos valstybių siena–Kaunas, Kaunas–Vilnius ir Kaunas–Lietuvos bei Latvijos valstybių siena.

2015 m. buvo nutiesta ir pradėta naudoti TEN-T geležinkelio transporto tinklo 1435 mm pločio europinė vėžė geležinkelio pirmajame ruože nuo Lenkijos–Lietuvos sienos iki Jiesios (Kauno). Šį ruožą planuojama modernizuoti iki 2026 m., kad keleivinių traukinių projektinis greitis siektų 249 km/h.

„Rekonstruojamame Kauno geležinkelio mazge 2018 m. baigta ruožo Jiesia–Rokai rekonstrukcija. Šiuo metu baigiami darbai atkarpoje nuo Kauno iki Palemono, leisiantys sujungti Kauno intermodalinį terminalą su „Rail Baltica“, taip pat rengiamas susisiekimo komunikacijų inžinerinės infrastruktūros vystymo planas Kauno geležinkelio mazgo plėtrai“, – pasakoja K. Sankovski.

Toliau europinis geležinkelis nuo Palemono (Kaunas) bus tiesiamas link Latvijos. Šio ruožo vystymui jau baigtas rengti specialusis planas ir poveikio aplinkai vertinimas, baigtas žemės paėmimas visuomenės poreikiams, baigiamas projektavimas.

Iki metų pabaigos numatoma pasirašyti sutartis su rangovais, kurie nuo Palemono Panevėžio kryptimi pradės naujos dvikelio geležinkelio sankasos ir inžinerinių statinių statybas, viršutinės kelio konstrukcijos įrengimo darbus bei privažiuojamųjų automobilių kelių statybas.

Šiuo metu taip pat rengiamas ruožo Kaunas–Vilnius susisiekimo komunikacijų inžinerinės infrastruktūros vystymo planas.

Už šį turinį atsakingas tik autorius. Europos Sąjunga neatsako už galimą jame pateiktos informacijos naudojimą.

nuotrauka::1 nocrop

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:














Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Rail Baltica“: strateginių tarptautinių projektų įgyvendinimo iššūkiai – kas lemia jų sėkmę Verslo tribūna

Europinės vėžės geležinkelio „Rail Baltica“ statyba nuo Varšuvos per Lietuvą ir Latviją iki Talino –...

Tvarus verslas
2021.09.30
Tvarumui reikia inovacijų: Lietuvoje gamins unikalius daugkartinius maišelius Verslo tribūna 2

Aplinkai draugiškų maišelių gamintoja UAB „Bagfactory“ kartu su Kauno technologijos universiteto (KTU)...

Tvarus verslas
2021.09.30
„Neste“ tvarumo ekspertė: 3 patarimai verslui, norinčiam žengti tvarumo keliu  Verslo tribūna 1

„Klimato kaita yra aktualiausia mūsų laikų problema, todėl ją sprendžiant verslas privalo imtis iniciatyvos,...

Tvarus verslas
2021.09.29
Kaip kurti organizacijos tvarumo strategiją, kad ji tikrai veiktų? Verslo tribūna

Tvarumo kryptį renkasi vis daugiau organizacijų, tačiau naujame kelyje pasitaiko ir kliūčių – vien rūšiuoti...

Tvarus verslas
2021.09.24
10 sprendimų kiekvienam verslui Verslo tribūna

Pandemija kaip niekad išryškino visuomenės ir verslo dėmesio aplinkai stoką, tad vartotojai ir net...

Tvarus verslas
2021.09.17
Tyrimas parodė – lietuviai linkę keisti vartojimo įpročius dėl tvarumo Verslo tribūna 2

Tvarumas Lietuvos gyventojams – pažįstama sąvoka. Net 88 proc. didmiesčių gyventojų teigia suprantantys jos...

Tvarus verslas
2021.09.14
 Tvarumo akceleratorius – tramplynas startuoliams ir galimybė didiesiems verslams Verslo tribūna 1

Didėjant poreikiui diegti versle tvarias inovacijas, rinkos lyderiai ryžtasi eksperimentavimui ir naujoms...

Tvarus verslas
2021.09.01
Tvarumo žingsniai: reikia ir veikti, ir apie tai pasakoti Verslo tribūna

Daugiau nei pusė vartotojų Australijoje sutiktų mokėti daugiau už prekę ar prekės ženklą, paremtą tvarumo bei...

Tvarus verslas
2021.08.24
„Maximos“ patalpų nuomos nuolaida pasinaudoję verslininkai: kai kurioms parduotuvėms tai buvo išlikimo klausimas Verslo tribūna

Pandemijos sustabdyti verslai, įsikūrę „Maximai“ priklausančiose patalpose, karantino metu už patalpų nuomą...

Tvarus verslas
2021.08.18
„Maxima“ didina investicijas į darbuotojų ir jų šeimų gerovę Verslo tribūna 6

Beveik 0,8 mln. eurų – tiek per pirmąjį pusmetį didžiausias šalies darbdavys – prekybos tinklas „Maxima“ –...

Tvarus verslas
2021.07.22
Sprendimai, kurių tikrai verta imtis siekiant tvarumo Verslo tribūna

Nešvaistyti elektros, atsisakyti plastiko ar bent jau jį rūšiuoti – tokių pačių pirminių sprendimų pirmiausia...

Tvarus verslas
2021.07.16
Išmaniųjų įrenginių pokyčiai: jau galima rinktis tvariau Verslo tribūna

Renkantis naują išmanųjį telefoną, kriterijų svarbumo sąraše vis dar pirmauja prekės ženklas ir kaina, tačiau...

Tvarus verslas
2021.07.14
„Švyturys-Utenos alus“ pripažintas atsakingiausia praėjusių metų įmone Verslo tribūna 3

Valstybės institucijos, verslo, švietimo ir žiniasklaidos sektoriaus atstovai jau dešimtą kartą varžėsi...

Tvarus verslas
2021.06.18
Nauja pramoga atkreips dėmesį į tvarumą: kviečia keliauti po išskirtinius objektus Vilniuje Verslo tribūna

Virtualiai įbristi į tirpstančius ledynus, paklausyti virš Vilnelės sklandančios muzikos ar prisėsti šalia...

Tvarus verslas
2021.06.17
„Swedbank“: lyčių atlyginimų skirtumus organizacijos turi stebėti nuolat Verslo tribūna 3

„Sodrai“ pradėjus viešai skelbti vidutinį atlygį šalies įmonėse pagal lytį, paaiškėjo, kad atlyginimų...

Tvarus verslas
2021.06.17
Išmanieji skaitikliai taupo ir laiką, ir pinigus  Verslo tribūna

Vandentiekis tampa vis išmanesnis. Bendrovė „Vilniaus vandenys“ jau įdiegė beveik 7 000 išmaniųjų nuotolinio...

Tvarus verslas
2021.06.17
„Maximos“ sprendimą atsisakyti baudų praktikos tiekėjai sveikina: tai – aukštas standartas Verslo tribūna 1

Prekybos tinklas „Maxima“ atsisako baudų praktikos už prekių pristatymo vėlavimą – tokių teisinių nuostatų...

Tvarus verslas
2021.06.16
Trys žingsniai, kad partnerių sunkumai nenutemptų verslo žemyn Verslo tribūna

Tvarus gali būti tik sėkmingai ir stabiliai veikiantis verslas, tačiau kad ir kiek dėtumėte pastangų į savo...

Tvarus verslas
2021.06.16
„Rail Baltica“ jau didina Kaišiadorių patrauklumą Verslo tribūna 1

Tarp Vilniaus ir Kauno, šalia geležinkelio, įsikūrę Kaišiadorys planuoja išnaudoti ir geležinkelį „Rail...

Tvarus verslas
2021.06.09
Tvarumo ataskaitos: kaip neužlipti ant rinkodaros grėblio Verslo tribūna

Dėmesio tvarumui skiriančios įmonės ir Lietuvoje jau įvedė tradiciją svarbiausius pasiekimus paskelbti...

Tvarus verslas
2021.06.01

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku