Kas tai? Eksperto įžvalgos

Koronaviruso įtaka tvarumui:  vien žodžių nebepakanka, turi prasidėti veiksmas

Publikuota: 2020-05-13
svg svg

Iki koronaviruso sukeltos krizės kelias į tvaraus verslo tikslus atrodė tiesus, o gairės – aiškios: tvarumas nebebuvo diskusijos objektas, tai tapo kompanijų apsibrėžtais socialinės atsakomybės, aplinkosaugos, tvarios plėtros tikslais.  Ar pandemija keičia bendrovių veiksmus tvarumo srityje? Taip, akivaizdu, rodo Jungtinėje Karalystėje atliktas tyrimas. Kita vertus, daugelis įmonių sau ir visuomenei įsipareigoja: iš krizės išeiti švaresniems. Kaip liūdnoje ramybėje tapo švaresni Venecijos vandenys.

Barai, aludės, laisvalaikio centrai, dėl tiekimo grandinės trikdžių trinkanti gamyba, pardavimų departamentai, kasdien prognozuojantys iš naujo, nes prognozuoti  tapo sunkiau nei bet kada anksčiau moderniais laikais – kone kiekvienas verslas pajuto pandemijos krizę, rodo Jungtinės Karalystės šaltinio „eddie.com“, subūrusio tvaraus verslo, aplinkosaugos ir energetikos specialistus, naujai atlikta apklausa.

Tvarumas ir pandemija: lengva nebus

Apklausa, kurioje dalyvavo 101 tvarumo ir socialinės korporacinės atsakomybės profesionalas, atskleidė, kad daugelis Jungtinės Karalystės įmonių ketina atidėti naujų tvarumo ar korporacinės socialinės atsakomybės programų skelbimą. Apklaustieji ekspertai atstovauja daugeliui pagrindinių sektorių, įskaitant aplinkosaugos produktus ir paslaugas, infrastruktūrą, mažmeninę prekybą, gamybą ir viešąjį sektorių; be to, respondentų spektras aprėpia įmonės nuo mažųjų, kuriose dirba mažiau nei 10 žmonių, iki didelių korporacijų. Taigi, „eddie.com“ teigimu, atliktas tyrimas atspindi platų verslo spektrą.

Viena iš atlikto tyrimo išvadų – kad pandemija aiškiai slopina tvarumo veiksmų pažangą. Daugiau nei pusė respondentų patvirtino, kad jų organizacija privalės atidėti su tvarumu susijusių ataskaitų skelbimą koronaviruso kontekste – tiesa, atsakymai, ar bus atidėtas visų, ar tik dalies ataskaitų skelbimas, buvo įvairūs. Ketvirtadalis apklaustųjų nebuvo įsitikinę, ar naujų tvarumo įsipareigojimų skelbimą bus būtina atidėti, o 20% patikino ketinantys laikytis numatytų tikslų, susijusių su tvarumo praktikomis.

Kas lemia tokius bendrovių veiksmus? Ryškiausia iliustracija – respondentų atsakymai į klausimą „Su kokiu didžiausiu iššūkiu, kurį nulėmė koronaviruso pandemijos pasekmės, šiuo metu susiduriate?“? Beveik pusė (44%) respondentų teigė, kad didžiausias iššūkis – įgyvendinti užsibrėžtus projektus ir strategijas, 19% įvardijo tiekimo grandinės trikdžius, o 16% pažymėjo, kad sunkiausia įveikti sumažėjusio įsitraukimo į problemos sprendimą iššūkį.

Kita nerimą kelianti, tačiau ir suprantama tyrimo išvada – tik 30% respondentų sakė, kad jų organizacija neplanuoja sustabdyti ar atidėti investicijų į tvarumo ir energetikos sprendimus. Tiesa, 34% apklaustųjų negalėjo tiksliai – „taip“ ar „ne“ – atsakyti į šį klausimą.

Verslas ragina vyriausybes laikytis tvirtai

Jungtinėje Karalystėje atlikta apklausa gana tiksliai atspindi smuktelėjusį verslo entuziazmą tvarumo tikslų siekimo srityje, tačiau, ekspertų manymu, veikiausiai tai yra labiau trumpojo, nei ilgojo laikotarpio nuotaikos. Kad kompanijos ir toliau nori likti tvarios plėtros kelyje, liudija net keletas pastarosiomis savaitėmis Europoje ir kituose regionuose korporacijų išplatintų kreipimųsi, kuriuose vyriausybės raginamos veiksmus planuoti taip, kad nebūtų nutolta nuo anksčiau užsibrėžtų tikslų.

Pavyzdžiui, balandžio mėnesį devynios tarptautinės korporacijos pasirašė kreipimąsi, adresuotą Europos Komisijos vadovei Ursulai Von del Leyen – jame raginama ir toliau laikytis CO2 emisijų mažinimo tikslų automobilių pramonėje. Tarp kreipimąsi pasirašiusių kompanijų –  „Danfoss“, „Grundfos“, „Ingka Group“, „LeasePlan“, METRO AG, „Novo Nordisk“, „Signify“, „Unilever“ ir „Vattenfall“. Visos šios bendrovės yra ne pelno organizacijos „The Climate Group“ narės ir EV100 iniciatyvos rėmėjos. Pastarąja iniciatyva siekiama, kad iki 2030 m. elektrinis transportas taptų dominuojantis. O pagrindinė EK vadovei nusiųsta žinia – kad žaliosios iniciatyvos ir toliau yra būtinos siekiant, kad ES ekonomika po COVID-19 antpuolio pakiltų stipresnė ir atsparesnė klimato krizei.

Nauja tvarumo era?

Tuo tarpu Emily Chasan, „Bloomberg“ tvaraus verslo ir tvarių finansų apžvalgininkė, savo komentare pastebi – tvarumą dėl COVID-19 pandemijos tikriausiai reikės apibrėžti iš naujo. Ir galbūt tam jau buvo pribrendęs reikalas.

Korporacijų socialinė atsakomybė pastaruoju metu bendrovėms buvo tapusi trumpiniu, kuriame turėjo tilpti aplinkosaugos, socialiniai ir verslo valdymo reikalai. Realybėje visa tai pavirto filantropijos, darbuotojų įtraukties, atsinaujinančios energetikos projektų ir skaidrių santykių su investuotojais kratiniu. Tačiau koronaviruso pandemija spaudžia kompanijas ir investuotojus užtikrinti, kad socialinė atsakomybė iš tiesų kuria vertę, rašo E. Chasan.

Grūdai atsisijoja nuo pelų – autorė cituoja Johną Goldsteiną, „Goldman Sachs“ tvarių finansų padalinio vadovą. Pasak jo, koronavirusas tapo ištvermės testu srityje, kuri būtent tam ir buvo pasiruošusi. „Anksčiau reikalai vyko labiau dėl gražaus vaizdo ar etiketės, o dabar juos reikia konstruktyviai racionalizuoti“, – „Bloomberg“ cituoja J. Goldsteiną.

Tarkime, taršos emisijų mažinimas. Investuotojai stebi padėtį – nors šiuo metu emisijos visame pasaulyje sumažėjo dėl smukusio ekonominio aktyvumo, tačiau investuotojai nori žinoti, kad bendrovės turi tikrus, realistiškus planus, kurie bus vykdomi vėliau, iškopus iš pandemijos sukeltos krizės.

„Investuotojai suteiks bendrovėms daugiau erdvės tam, kad jos galėtų įveikti trumpalaikes krizes, tačiau  viskas, kas vyksta dabar, tik dar labiau išryškina, kas iš tikrųjų svarbu ir kur reikia didesnio atsparumo ateityje“, – pažymi Jungtinės Karalystės ne pelno organizacijos „Share Action“ komunikacijos vadovas Beau O‘Sullivan.

Kokios bendrovės dabartiniame kontekste gali labiausiai patraukti investuotojų dėmesį? Transporto korporacijos, jau ir anksčiau užsibrėžusios elektrifikuoti savo flotiles ir link to atkakliai judančios. Atsinaujinančios energetikos projektai, tiesa, galutiniai jų įgyvendinimo terminai veikiausiai keisis. Su sveikatos priežiūra susiję verslai, ypač jei kalba eina apie mitybą, nutukimą, rūkymą. Investuotojai jau ir dabar spaudžia farmacininkus dirbti išvien šiomis kryptimis.

Tuo tarpu plastiko vartojimo mažinimo, žiedinės ekonomikos ir naujų tvarių žaliavų srityse gali būti tam tikras stabtelėjimas. Investuotojai akylai stebės, kaip kompanijos susidoroja su darbo rinkos ir tiekimo grandinės iššūkiais.

Dėmesio centre gali atsidurti valdymo klausimai. Dividendai, vadovų atlyginimai – visa tai atsidurs po didinamuoju krizės stiklu.

[infogram id="a4e6a6cb-430a-4831-82c7-e47d0eacd01a" prefix="QPd" format="interactive" title="TR:Tvarus"]

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Maxima LT“: verslas turi būti ekologiškai sąmoningas Verslo tribūna 1

Didžioji dauguma šiuolaikinių įmonių į savo misiją įterpia tvarumo siekį, tačiau tik nedidelė dalis jų žino,...

„Vilniaus vandenys“ perdirbtą nuotekų dumblą naudoja miškų tręšimui Verslo tribūna 3

Valant miesto nuotekas, valymo įrenginiuose lieka nuotekų dumblo, kuris susidaro proceso metu. Įprastai ši...

Tvarus verslas
2020.09.30
Strateginiai „Švyturys – Utenos alus“ tvarumo sprendimai: pelnytas išskirtinis statusas – tik kelio pradžia Verslo tribūna

„Švyturys-Utenos alus“ yra pirmoji alaus darykla šalyje ir antroji visoje pasaulinėje „Carslberg“ grupėje,...

Tvarus verslas
2020.09.29
Tvarumas versle – nebe įvaizdžio, o verslo sėkmės klausimas Verslo tribūna

Dar neseniai kova su klimato kaita apsiribojo tokiais simboliniais veiksmais, kaip šviesos išjungimas vienai...

Tvarus verslas
2020.09.28
Kokios tvaraus valdymo praktikos gali prisidėti prie verslo sėkmės? Verslo tribūna 3

Remiantis naujausiais „Nasdaq European Data“ duomenimis, net 90 proc. šio naujojo šimtmečio kartos...

Tvarus verslas
2020.09.24
Tvarus verslo perdavimas: būtina gerai pasiruošti Verslo tribūna

Per du pastaruosius dešimtmečius Lietuvoje susikūrė daug sėkmingų verslų, kurių savininkai šiuo metu svarsto...

Tvarus verslas
2020.09.17
Daugiau nei 5 milijonai priežasčių kurti tvarų verslą  Verslo tribūna

Vis daugiau žmonių iš verslų reikalauja atsakingo požiūrio į aplinką ir planetą. „Harvard Business Review“...

Tvarus verslas
2020.09.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus