Vairuotojų pomėgiai: lietuvius vilioja kuklesnės markės ir elektromobiliai
Tai tvirtina paskelbtos „Kantar Emor“ ir „Kantar TNS“ atliktų apklausų išvados. Jų atlikto tyrimo apie prekės ženklo populiarumą, pasirinkimą ir reputaciją duomenimis, visose Baltijos šalyse dominuoja „Volkswagen“ ir „Toyota“ markių automobiliai. Tiesa, Lietuvoje populiariausiu prekės ženklu ir toliau išlieka „Audi“. Ir tai dera su „Regitros“ pateikiamais duomenimis, nurodančiais, kad „Audi“ Lietuvoje yra antra pagal populiarumą markė, nusileidžianti tik „Volkswagen“.
Pranešime nurodoma, kad prieš 10 metų, dar ekonominės krizės išvakarėse, didžioji dalis automobilį turinčių gyventojų į klausimą „Koks būtų kitas Jūsų automobilis?“ dažniausiai atsakydavo, paminėdami vieną iš prabangių vokiškų prekės ženklų.
Šiandien situacija keičiasi: 29% apklaustų Lietuvos gyventojų „Audi“ įvardino kaip pirmąjį naujo automobilio pasirinkimą, „Toyota“ – 28%, o „Volkswagen“ – 26%.
Latvijoje populiariausio prekės ženklo pozicijoje laikosi „Volkswagen“ (32%), po jos seka „Toyota“ (26%), o trečia – „Audi“ (25%).
Estai pasižymėjo kukliausiais poreikiais: tiek „Toyota“, tiek „Volkswagen“ tapo maždaug trečdalio apklaustųjų pirmuoju pasirinkimu, dar ketvirtadalis apklausos dalyvių rinkosi „Škoda“.
Nevertina „prancūzų“
„Toyota“, „Volkswagen“ ir „Audi“ jau daug metų patenka tarp populiariausių prekės ženklų, tačiau pastaruoju metu savo pozicijas tvirtina ir kiti gamintojai. Pavyzdžiui, 2005 m. „Škoda“, kaip pirmąjį pasirinkimą, įvardijo vos 2% Lietuvos gyventojų, šiandien – jau 9%. Sparčiai auga ir korėjietiškų prekės ženklų – „Kia“ ir „Hyundai“ – populiarumas. Prabangių prekės ženklų kategorijoje sparčiai populiarėja naujieji „Volvo“ modeliai.
Tuo tarpu prancūziški prekės ženklai „Peugeot“ ir „Renault“ per pastaruosius dešimt metų prarado didelę dalį lojalių pirkėjų. Skelbiama, kad pirmiausia, taip įvyko dėl pasklidusio įsitikinimo, jog šie automobiliai kokybe nusileidžia konkurentams. Baltijos šalyse taip pat slopsta kai kurių japoniškų prekės ženklų tokių kaip „Honda“ ir „Mazda“ populiarumas. Šio reiškinio priežastimi nurodomas teiginys, kad rinkai nebuvo laiku pasiūlyti nauji automobilių modeliai.
Ryškėja lojalumas
„Šio tūkstantmečio pradžioje Baltijos šalių gyventojai, įsigydami automobilius, buvo atviresni įvairiems prekės ženklams ir buvo labiau linkę eksperimentuoti nei šiandien. Šiandien matome, jog vartotojų ištikimybė pasirinktam prekės ženklui yra išaugusi. 59% vartotojų Lietuvoje planuoja ir ateityje pirkti to paties prekės ženklo automobilius. Latvijoje ir Estijoje ši tendencija – dar ryškesnė. Lojaliausiais klientais pasižymi prekės ženklai, sugebėję užtikrinti savo klientams gyvenimą be rūpesčių dėl automobilio – tą jie padarė siūlydami puikų klientų aptarnavimą arba ilgai tarnaujančius automobilius“, – teigia Triinu Ojala, vyriausioji „Kantar Emor“ ekspertė.
Sėkmės faktoriai
Pranešama, kad „Toyota“ ir „Volkswagen“ populiarumą lėmė tokie komponentai kaip aktyvus automobilių prekybininkų tinklas bei sėkminga jų veikla. „Škoda“ Baltijos šalyse užsitarnavo mažiausiai priežiūros reikalaujančių automobilių reputaciją, o Lietuvoje šis prekės ženklas taip pat vertinamas kaip siūlantis patrauklų kokybės ir kainos santykį.
„Volvo“ sėkmę paaiškina tiek ilgalaikis prekės ženklo, kaip industrijos saugumo standarto statusas, tiek automobilių kokybė bei tvarumas. Tokias pačias stiprybes demonstruoja ir „Subaru“. Žinoma, kai kurie prekės ženklai išlieka populiarūs vien dėl įvaizdį formuojančio emocinio ryšio su savo klientais. Į šią kategoriją patenka „Mercedes-Benz“, „BMW“, „Subaru“ ir „Audi“ prekės ženklai.
Didžiausiu teigiamu reputacijos pokyčiu pasižymi korėjietiški prekės ženklai, ypač „Kia“, kurios prestižo reitingas pakilo nuo 3,7% (2005 m.) iki 6,2%. Daugiau nei pusė apklaustųjų, palankiai vertinančių korėjietiškus prekės ženklus, planuoja likti jiems ištikimi ir ateityje.
Tuo tarpu prancūziški prekės ženklai ir „Dacia“ turi pagrindo nerimauti: nors jų patraukli kaina vertinama, jiems nebuvo skirta aukštų balų jokioje kitoje kategorijoje.
Populiarėja elektromobiliai
„Kantar Emor“ ir jų partneriai „Kantar TNS“ taip pat apklausė automobilių pirkėjus visose trijose Baltijos šalyse, siekiant išsiaiškinti, kokiais degalais varomą automobilį jie norėtų vairuoti ateityje. 31% Lietuvos ir net 44% Latvijos gyventojų vis dar rinktųsi dyzelinį, o Estijos gyventojai ir toliau rinktųsi benzininį automobilį. Tačiau tiek Lietuvoje, tiek Estijoje vis daugiau gyventojų dyzelino variklius vertina nepalankiai. Ko gero, tai lėmė išaugęs hibridinių automobilių populiarumas: šiemet jie sulaukė Lietuvoje ir Estijoje atitinkamai 29% ir 22% vartotojų palaikymo. Latvijoje susidomėjimas tokio tipo automobiliais tesiekia 16%. Didžiausią palaikymą elektriniams automobiliams išreiškė respondentai Lietuvoje, akcentuodami vokiškas markes. Kaip pirmą pasirinkimą tokius automobilius įvardijo net 12% vartotojų, Latvijoje – 4%, o daugiausiai elektromobilių turinčioje ir plačiausią įkrovos tinklą įrengusioje Estijoje – vos 3%.
Automobilio prekės ženklo populiarumo, pasirinkimo ir 14 kriterijų sudarančią reputacijos apklausą „Car Brand Health“ parengė „Kantar Emor“ agentūros (Estijoje) ir „Kantar TNS“ (Latvijoje ir Lietuvoje). Šios apklausos rengiamos kasmet nuo 2005 m. Kiekvienoje šalyje telefonu apklausiami 500 automobilių savininkų. Šių metų apklausa atlikta balandžio–gegužės mėnesiais. Abi tyrimų agentūros priklauso globaliai rinkodaros informacijos grupei „Kantar“, antrai didžiausiai informacinių paslaugų grupei pasaulyje.