Naudotų sunkvežimių realizacijos iššūkiai skatina permąstyti veiklos modelį

Publikuota: 2017-11-12
Bendrovės nuotr.
Bendrovės nuotr.
„Skuba“ prekybos automobiliais direktorius

Antrines rinkas, kuriose Lietuvos vežėjai buvo įpratę parduoti naudotus sunkvežimius, ekologija nustojo žavėti. Pagal naują emisijos standartą „Euro 6“ gaminti sunkvežimiai tapo nebepatrauklūs Rytų šalims, nes jose nėra šiems sunkvežimiams reikalingo kokybiško kuro, tuo tarpu Europos rinka mieliau renkasi naujus sunkvežimius. Tai nulėmė, jog vežėjams tenka susidurti su naudotų sunkvežimių realizavimo iššūkiais: sunku ne tik surasti pirkėją, bet ir parduoti sunkvežimį planuota kaina.

Per praėjusius metus 3–5 m. senumo sunkvežimių, pagamintų pagal „Euro 6“ emisijos standartą, kaina krito 20–30%. Šiandien vežėjams tenka priimti nelengvą sprendimą – važinėti toliau su senesniais sunkvežimiais, kas reiškia didesnius eksploatacijos kaštus, arba susitaikyti su maža sunkvežimio pardavimo kaina. Abu scenarijai reiškia ženkliai mažesnes pajamas nei planuota prieš kelerius metus. Situaciją galima pakeisti tik ateityje, nelipant ant to paties grėblio antrąkart.

Iki šiol pagrindinės naudotų sunkvežimių pardavimo rinkos buvo Rusija, Kazachstanas, Ukraina, Baltarusija, Tadžikistanas bei Artimieji Rytai. Kariniai konfliktai, nukritusios naftos kainos, smunkančios ekonomikos ir importo ribojimai nulemia mažėjančią šių sunkvežimių paklausą. Kitas svarbus aspektas – nuo 2013 m. pabaigos, siekiant sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį, įsigaliojo reikalavimas sunkvežimius gaminti pagal „Euro 6“ emisijos standartus. Šie sunkvežimiai draugiškesni aplinkai, tačiau jų gamybos procesas sudėtingesnis ir brangesnis, eksploatavimas reikalauja kokybiškų degalų su itin mažu sieros kiekiu. Arabų šalyse, kurios iki šiol buvo laikomos viena iš svarbiausių antrinių rinkų, tokio kuro tiesiog nėra. Tuo tarpu pilant netinkamus degalus neišvengiama dažnų kuro sistemos gedimų ir tai nulėmė išblėsusį susidomėjimą šio standarto sunkvežimiais.

Visa ši situacija turi įtakos vežėjų konkurencingumui tarptautiniu mastu. Pirkdami naujus sunkvežimius vežėjai įsivertina, už kokią sumą jį parduos praėjus keleriems metams ir, remdamiesi šia prognoze, susiskaičiuoja paslaugų savikainą. Prognozei neišsipildžius griūva kelerių metų rezultatas. Ir čia tenka pasirinkti mažesnę blogybę iš dviejų: vežėjai įsprausti į kampą parduoti naudotą sunkvežimį mažesne nei planuota kaina arba aukoti konkurencingumą ir toliau eksploatuoti naudotą sunkvežimį didesniais kaštais – gedimų rizika auga, o remonto garantija nebegalioja, tad nemokama priežiūra nebeteikiama. Be to, pastaruoju metu matome besitraukiančios veiklos apimtis – Lietuvos vežėjų parduotų kilometrų skaičius mažėja.

Garantijų sėkmingai naudotų sunkvežimių realizacijai antrinėse rinkose nebelieka ir kažin ar bus ateityje. Ne išeitis yra rinktis konkrečias sunkvežimių markes – statistika rodo, kad tai, kas buvo populiaru anksčiau nebūtinai bus populiaru ir ateityje, o kad vienos markės yra pranašesnės už kitas tebėra nuostatos iš praeities. Sunkvežimių gamintojai aktyviai konkuruoja, dėl šios priežasties vertinant skirtingų markių technines charakteristikas gaminami sunkvežimiai tarpusavyje tapo tokiais panašiais, kad realiai racionalų pasirinkimą nulemti turėtų verslui palankiausias pirkimo modelis. Dėl šios priežasties gamintojai ir importuotojai aktyviai pradeda orientuotis į rinkoje kylančių iššūkių valdymą. Esminiu argumentu vežėjams turėtų tapti skaičiavimai, kada veikloje bus pasiektas lūžio taškas ir pereinama į pelningą veiklą.

Kalbant apie rizikų valdymą, parduotų kilometrų skaičius visuomet priklausys nuo vežėjų pastangų, tačiau išorė gali pasiūlyti sprendimus dviejose srityse. Pirma, naudotų sunkvežimių realizacijos problemas gali spręsti garantuotas atpirkimas. Remiantis istorine patirtimi sunkmečiu prioritetiniu turėtų tapti gamintojo įsipareigojimas atpirkti sunkvežimį iš vežėjo. Toks kelias užtikrina, kad vežėjui nuostolių dėl neparduotos transporto priemonės nebus – jau pasirašant sutartį žinoma už kokią sumą sunkvežimis bus atpirktas po kelerių metų. Tuo tarpu esant pozityvioms tendencijoms, vežėjai gali bandyti brangiau realizuoti ir patys. Antra, garantiniu laikotarpiu teikiamų paslaugų apimtis gali suteikti galimybę valdyti veiklos kaštus. Pvz., Lietuvoje ir Didžiojoje Britanijoje servisų paslaugų kainos skiriasi dvigubai, o kur sunkvežimis suges ir prireiks remonto, pasirinkti negali – jeigu sugedo, turi remontuoti ir viskas. Taip pat ir gedimas gedimui nelygus, tad skirtingais mėnesiais išlaidos remontui gali ženkliai skirtis. Tai iškreipia finansinius srautus, taip pat gali nulemti ir netiksliai paskaičiuotą paslaugų savikainą. Vienodo dydžio abonentinis mokestis už pagal poreikį suteikiamą techninę priežiūrą bei eksploatacinius kaštus suteikia galimybę šias rizikas eliminuoti.

Iš esmės dabar pradedančios kilti naudotų sunkvežimių realizacijos problemos, taip pat itin aktyvi tarptautinė konkurencija skatina vežėjus pasirinkti, kuriuo keliu eiti. Dideli vežėjai turi galimybę daryti didelės apimties sunkvežimių pirkimus palankesne kaina, jie tai pat turi palankesnes sąlygas rizikų kontrolei. Tuo tarpu kalbant apie vidutinį ir smulkųjį verslą, didžiųjų žaidėjų sprendimų taikymas savo veikloje gali tapti pražūtingu. Jiems iš esmės svarbu permąstyti savo veiklos modelio tikslą – rizikuoti ir bandyti uždirbti iš sunkvežimio pardavimo po kelerių metų ar susikoncentruoti į uždarbį iš tiesioginės veiklos, kitas rizikas perduodant išorei.

Komentaro autorius - Jaunius Tovilavičius, „Skuba“ prekybos automobiliais direktorius

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Mercedes-Benz“ gali tapti dar vienu „Dyzelgeito“ skandalo kaltinamuoju

Tikėtina kad „Mercedes-Benz“ automobilių gamintojas „Daimler AG“ taip pat naudojo automobilių taršos duomenis...

Transportas
17:00
Sausį naudotų automobilių paklausa didėjo 10,5%

Sausį Lietuvoje ir toliau augo prekyba naudotais automobiliais. Vėl dominavo trys rinkos lyderiai ir vėl...

Transportas
15:00
Automobilių pramonė – ties lūžiu, kurio poveikis dar tik spėliojamas Premium 12

ES rengiami automobilių taršos standartai jau artimiausiais metais radikaliai keis naujų automobilių rinką.

Transportas
2018.02.14
Teismas grąžina D. Zabulionį į pareigas Lietuvos automobilių kelių direkcijoje 10

Teismas panaikino Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) įsakymą dėl Daivio Zabulionio atleidimo iš...

Verslo aplinka
2018.02.14
Trečiosios kartos „Sprinter“: daug naujų sprendimų ir elektros pavara 1

„Mercedes-Benz“ pristatytas naujasis, trečiosios kartos komercinis „Sprinter“ modelis. Gamintojai dabar siūlo...

Transportas
2018.02.12
Automagistralėje Vilnius-Kaunas atlikti savivaldžių automobilių bandymai 2

Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) užsakymu kelyje A1 Vilnius–Kaunas buvo įgyvendintas bandomasis...

Transportas
2018.02.12
Trečiosios kartos „Touareg“ bus pristatytas Pekine 1

„Volkswagen“ paviešino pirmąjį oficialų savo naujojo, trečiosios kartos „Touareg“ modelio atvaizdą ir pranešė...

Transportas
2018.02.12
VŽ bando: „Toyota Land Cruiser“ – alternatyvus pasirinkimas žemvaldžių lyderiui 10

Įsigydamas „Cadillac Escalade“, stambus žemvaldys ir ūkininkų atstovas nejučiomis deklaruoja, kad jam...

Transportas
2018.02.11
Naujasis mažiausias „Mercedes“ modelis nenori atrodyti mažas 6

Visiškai naujas A klasės hečbekas į kompaktinių automobilių klasę atneša ir visiškai naujas technologijas,...

Transportas
2018.02.07
„Regitra“ automobilių numerius pristatys į namus 2

Mėnesį laiko „Regitra“ vykdys akciją: internetu įsigytus numerio ženklus kurjeris nemokamai pristatys į...

Transportas
2018.02.07
„Kia“ Ženevai paruošė trečiosios kartos „Ceed“

6 metus gaminamas „Kia cee‘d“ šiais metais sulauks pamainos: naujos kartos modelis bus gaminamas su naujomis...

Transportas
2018.02.06
„Škoda“ pristatys mažą miesto visureigio prototipą 2

„Škoda“ rengiasi naujo nedidelio SUV modelio gamybai, kurio prototipas „Vision X“ kovo mėnesį bus pristatytas...

Transportas
2018.02.05
Lietuvos rinkos poreikį prabangiems automobiliams papildo „Bentley“ 1

Vilniuje duris atvėręs pirmasis „Bentley“ salonas atskleidžia Lietuvos rinkos poreikį naujoms aukščiausios...

Transportas
2018.02.05
„Mercedes-Benz“ gamintojai 2017-ieji buvo geriausi istorijoje

„Daimler“, gaminanti „Mercedes-Benz“ automobilius, 2017-aisiais pasiekė rekordinį pelną, tačiau įspėjo, kad...

Transportas
2018.02.02

Verslo žinių pasiūlymai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau