Naudotų sunkvežimių realizacijos iššūkiai skatina permąstyti veiklos modelį

Publikuota: 2017-11-12
Bendrovės nuotr.
Bendrovės nuotr.
„Skuba“ prekybos automobiliais direktorius

Antrines rinkas, kuriose Lietuvos vežėjai buvo įpratę parduoti naudotus sunkvežimius, ekologija nustojo žavėti. Pagal naują emisijos standartą „Euro 6“ gaminti sunkvežimiai tapo nebepatrauklūs Rytų šalims, nes jose nėra šiems sunkvežimiams reikalingo kokybiško kuro, tuo tarpu Europos rinka mieliau renkasi naujus sunkvežimius. Tai nulėmė, jog vežėjams tenka susidurti su naudotų sunkvežimių realizavimo iššūkiais: sunku ne tik surasti pirkėją, bet ir parduoti sunkvežimį planuota kaina.

Per praėjusius metus 3–5 m. senumo sunkvežimių, pagamintų pagal „Euro 6“ emisijos standartą, kaina krito 20–30%. Šiandien vežėjams tenka priimti nelengvą sprendimą – važinėti toliau su senesniais sunkvežimiais, kas reiškia didesnius eksploatacijos kaštus, arba susitaikyti su maža sunkvežimio pardavimo kaina. Abu scenarijai reiškia ženkliai mažesnes pajamas nei planuota prieš kelerius metus. Situaciją galima pakeisti tik ateityje, nelipant ant to paties grėblio antrąkart.

Iki šiol pagrindinės naudotų sunkvežimių pardavimo rinkos buvo Rusija, Kazachstanas, Ukraina, Baltarusija, Tadžikistanas bei Artimieji Rytai. Kariniai konfliktai, nukritusios naftos kainos, smunkančios ekonomikos ir importo ribojimai nulemia mažėjančią šių sunkvežimių paklausą. Kitas svarbus aspektas – nuo 2013 m. pabaigos, siekiant sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį, įsigaliojo reikalavimas sunkvežimius gaminti pagal „Euro 6“ emisijos standartus. Šie sunkvežimiai draugiškesni aplinkai, tačiau jų gamybos procesas sudėtingesnis ir brangesnis, eksploatavimas reikalauja kokybiškų degalų su itin mažu sieros kiekiu. Arabų šalyse, kurios iki šiol buvo laikomos viena iš svarbiausių antrinių rinkų, tokio kuro tiesiog nėra. Tuo tarpu pilant netinkamus degalus neišvengiama dažnų kuro sistemos gedimų ir tai nulėmė išblėsusį susidomėjimą šio standarto sunkvežimiais.

Visa ši situacija turi įtakos vežėjų konkurencingumui tarptautiniu mastu. Pirkdami naujus sunkvežimius vežėjai įsivertina, už kokią sumą jį parduos praėjus keleriems metams ir, remdamiesi šia prognoze, susiskaičiuoja paslaugų savikainą. Prognozei neišsipildžius griūva kelerių metų rezultatas. Ir čia tenka pasirinkti mažesnę blogybę iš dviejų: vežėjai įsprausti į kampą parduoti naudotą sunkvežimį mažesne nei planuota kaina arba aukoti konkurencingumą ir toliau eksploatuoti naudotą sunkvežimį didesniais kaštais – gedimų rizika auga, o remonto garantija nebegalioja, tad nemokama priežiūra nebeteikiama. Be to, pastaruoju metu matome besitraukiančios veiklos apimtis – Lietuvos vežėjų parduotų kilometrų skaičius mažėja.

Garantijų sėkmingai naudotų sunkvežimių realizacijai antrinėse rinkose nebelieka ir kažin ar bus ateityje. Ne išeitis yra rinktis konkrečias sunkvežimių markes – statistika rodo, kad tai, kas buvo populiaru anksčiau nebūtinai bus populiaru ir ateityje, o kad vienos markės yra pranašesnės už kitas tebėra nuostatos iš praeities. Sunkvežimių gamintojai aktyviai konkuruoja, dėl šios priežasties vertinant skirtingų markių technines charakteristikas gaminami sunkvežimiai tarpusavyje tapo tokiais panašiais, kad realiai racionalų pasirinkimą nulemti turėtų verslui palankiausias pirkimo modelis. Dėl šios priežasties gamintojai ir importuotojai aktyviai pradeda orientuotis į rinkoje kylančių iššūkių valdymą. Esminiu argumentu vežėjams turėtų tapti skaičiavimai, kada veikloje bus pasiektas lūžio taškas ir pereinama į pelningą veiklą.

Kalbant apie rizikų valdymą, parduotų kilometrų skaičius visuomet priklausys nuo vežėjų pastangų, tačiau išorė gali pasiūlyti sprendimus dviejose srityse. Pirma, naudotų sunkvežimių realizacijos problemas gali spręsti garantuotas atpirkimas. Remiantis istorine patirtimi sunkmečiu prioritetiniu turėtų tapti gamintojo įsipareigojimas atpirkti sunkvežimį iš vežėjo. Toks kelias užtikrina, kad vežėjui nuostolių dėl neparduotos transporto priemonės nebus – jau pasirašant sutartį žinoma už kokią sumą sunkvežimis bus atpirktas po kelerių metų. Tuo tarpu esant pozityvioms tendencijoms, vežėjai gali bandyti brangiau realizuoti ir patys. Antra, garantiniu laikotarpiu teikiamų paslaugų apimtis gali suteikti galimybę valdyti veiklos kaštus. Pvz., Lietuvoje ir Didžiojoje Britanijoje servisų paslaugų kainos skiriasi dvigubai, o kur sunkvežimis suges ir prireiks remonto, pasirinkti negali – jeigu sugedo, turi remontuoti ir viskas. Taip pat ir gedimas gedimui nelygus, tad skirtingais mėnesiais išlaidos remontui gali ženkliai skirtis. Tai iškreipia finansinius srautus, taip pat gali nulemti ir netiksliai paskaičiuotą paslaugų savikainą. Vienodo dydžio abonentinis mokestis už pagal poreikį suteikiamą techninę priežiūrą bei eksploatacinius kaštus suteikia galimybę šias rizikas eliminuoti.

Iš esmės dabar pradedančios kilti naudotų sunkvežimių realizacijos problemos, taip pat itin aktyvi tarptautinė konkurencija skatina vežėjus pasirinkti, kuriuo keliu eiti. Dideli vežėjai turi galimybę daryti didelės apimties sunkvežimių pirkimus palankesne kaina, jie tai pat turi palankesnes sąlygas rizikų kontrolei. Tuo tarpu kalbant apie vidutinį ir smulkųjį verslą, didžiųjų žaidėjų sprendimų taikymas savo veikloje gali tapti pražūtingu. Jiems iš esmės svarbu permąstyti savo veiklos modelio tikslą – rizikuoti ir bandyti uždirbti iš sunkvežimio pardavimo po kelerių metų ar susikoncentruoti į uždarbį iš tiesioginės veiklos, kitas rizikas perduodant išorei.

Komentaro autorius - Jaunius Tovilavičius, „Skuba“ prekybos automobiliais direktorius

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Įstatymų pataisomis siekiama pažaboti fiktyvių automobilio pirkimo sutarčių sudarymą

Automobilių pirkėjams „Regitroje“ bus suteikiamas unikalus savininko deklaravimo kodas, pagal kurį bus...

Nauji pasiūlymai dėl automobilių taršos mokesčio stringa Seimo komitetuose Premium 3

Seimo komitetai atideda rengiamo automobilių taršos mokesčio projekto svarstymą arba jam nepritaria, o naujo...

Automobiliai
2019.12.04
Papildoma įranga – vis didėjanti galutinės automobilio kainos dalis Premium

Iš 37-ių šiais metais konkursui Lietuvos „Metų automobilis“ pateiktų naujų ir atnaujintų automobilių dauguma...

Automobiliai
2019.12.02
Lapkritį – 48% siekęs naujų automobilių rinkos augimas ir „Peugeot“ sugrįžimas 

Lapkričio mėnesį Lietuvos naujų automobilių rinka vėl išlaikė augimą, kurį tradiciškai palaikė reeksportas...

Automobiliai
2019.12.02
VŽ bando „Lexus“: kaip japonai 30 metų vokiečius įveikinėjo Premium

Lygiai prieš trisdešimt metų prabangių automobilių gamintojas „Lexus“ metė iššūkį stipriausiems „premium“...

Automobiliai
2019.12.01
Naujas „Golf“: septintą kartą išvengta revoliucija Premium

Aštuntos kartos kompaktinis „Volkswagen“ hečbekas septintą kartą išvengė esminių permainų – iki šiol tokia jo...

Verslo klasė
2019.11.30
2021 m. – reikšmingi „formulės 1“ pokyčiai

Tarptautinė automobilių sporto federacija (FIA) paskelbė 2021-ųjų „formulės 1“ (F1) reglamentą, kuris pakeis...

Automobiliai
2019.11.23
„Volkswagen“: Kinijos automobilių rinka pasveiks kitąmet

„Volkswagen“ grupė, didžiausia užsienio automobilių gamintoja Kinijoje, tikisi, kad kitais metais šios šalies...

Automobiliai
2019.11.23
Neeilinės išvaizdos „Tesla Cybertruck“ debiutą nustelbė nesėkmingi eksperimentai  4

Seniai žadėto „Tesla“ elektra varomo pikapo pristatymas Kalifornijoje vyko ne pagal planą, tačiau sulaukė...

Automobiliai
2019.11.22
„General Financing“ nutraukus finansavimą, B. Vanagas gali nestartuoti Dakare  12

Likus porai savaičių iki technikos išsiuntimo į Dakarą, 9 metus su žinomu Lietuvos sportininku...

Automobiliai
2019.11.21
„Mercedes“ importuotoją nupirkusi „Veho“ parduoda „Citroen“ ir „Hondos“ atstovybę  Premium

Automobiliais prekiaujanti Suomijos kompanija „Veho“ parduoda savo įmonę, kuri atstovauja „Citroen“ ir...

„Metų automobilio“ finalininkai – 7 kontrastingi modeliai 

Trečiadienį Vilniuje surengtoje spaudos konferencijoje buvo paskelbtas „Lietuvos metų automobilio 2020“...

Automobiliai
2019.11.20
Vilniuje – didžiausia istorijoje „Jutos“ įmonių investicija  Premium 1

Kauno įmonė UAB „Autojuta“ Vilniuje pristatė naują 8.000 kv. m automobilių prekybos ir paslaugų centrą.

VŽ bando: antrosios kartos „Nissan Juke“ Premium

2010-aisiais japonų bend­rovės „Nissan“ į gyvenimą pa­leistas kompaktinis mies­to visureigis „Juke“ rinkoje...

Automobiliai
2019.11.19
Kruvinoji automobilizmo istorijos pusė

Pirmą kartą užvedę automobilį, amerikiečiai laikė jį neįprastu stebuklu. Naujoji transporto priemonė suteikė...

Laisvalaikis
2019.11.17
Kinų žiniasklaida: kiniškas „Tesla Model 3“ – geresnis už amerikietiškąjį

JAV elektromobilių gamintoja „Tesla“ gavo Kinijos valdžios leidimą Šanchajaus „Gigafactory“ gamykloje pradėti...

Automobiliai
2019.11.16
„Tesla Gigafactory“ Berlyne – signalas Europos automobilių gamintojams Premium

Kelios valandos kelio nuo vidaus degimo variklio gimtinės Vokietijoje vykusiame renginyje „Teslos“ įkūrėjas...

Automobiliai
2019.11.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau