Naudotų sunkvežimių realizacijos iššūkiai skatina permąstyti veiklos modelį

Publikuota: 2017-11-12
Bendrovės nuotr.
svg svg
Bendrovės nuotr.
„Skuba“ prekybos automobiliais direktorius

Antrines rinkas, kuriose Lietuvos vežėjai buvo įpratę parduoti naudotus sunkvežimius, ekologija nustojo žavėti. Pagal naują emisijos standartą „Euro 6“ gaminti sunkvežimiai tapo nebepatrauklūs Rytų šalims, nes jose nėra šiems sunkvežimiams reikalingo kokybiško kuro, tuo tarpu Europos rinka mieliau renkasi naujus sunkvežimius. Tai nulėmė, jog vežėjams tenka susidurti su naudotų sunkvežimių realizavimo iššūkiais: sunku ne tik surasti pirkėją, bet ir parduoti sunkvežimį planuota kaina.

Per praėjusius metus 3–5 m. senumo sunkvežimių, pagamintų pagal „Euro 6“ emisijos standartą, kaina krito 20–30%. Šiandien vežėjams tenka priimti nelengvą sprendimą – važinėti toliau su senesniais sunkvežimiais, kas reiškia didesnius eksploatacijos kaštus, arba susitaikyti su maža sunkvežimio pardavimo kaina. Abu scenarijai reiškia ženkliai mažesnes pajamas nei planuota prieš kelerius metus. Situaciją galima pakeisti tik ateityje, nelipant ant to paties grėblio antrąkart.

Iki šiol pagrindinės naudotų sunkvežimių pardavimo rinkos buvo Rusija, Kazachstanas, Ukraina, Baltarusija, Tadžikistanas bei Artimieji Rytai. Kariniai konfliktai, nukritusios naftos kainos, smunkančios ekonomikos ir importo ribojimai nulemia mažėjančią šių sunkvežimių paklausą. Kitas svarbus aspektas – nuo 2013 m. pabaigos, siekiant sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį, įsigaliojo reikalavimas sunkvežimius gaminti pagal „Euro 6“ emisijos standartus. Šie sunkvežimiai draugiškesni aplinkai, tačiau jų gamybos procesas sudėtingesnis ir brangesnis, eksploatavimas reikalauja kokybiškų degalų su itin mažu sieros kiekiu. Arabų šalyse, kurios iki šiol buvo laikomos viena iš svarbiausių antrinių rinkų, tokio kuro tiesiog nėra. Tuo tarpu pilant netinkamus degalus neišvengiama dažnų kuro sistemos gedimų ir tai nulėmė išblėsusį susidomėjimą šio standarto sunkvežimiais.

Visa ši situacija turi įtakos vežėjų konkurencingumui tarptautiniu mastu. Pirkdami naujus sunkvežimius vežėjai įsivertina, už kokią sumą jį parduos praėjus keleriems metams ir, remdamiesi šia prognoze, susiskaičiuoja paslaugų savikainą. Prognozei neišsipildžius griūva kelerių metų rezultatas. Ir čia tenka pasirinkti mažesnę blogybę iš dviejų: vežėjai įsprausti į kampą parduoti naudotą sunkvežimį mažesne nei planuota kaina arba aukoti konkurencingumą ir toliau eksploatuoti naudotą sunkvežimį didesniais kaštais – gedimų rizika auga, o remonto garantija nebegalioja, tad nemokama priežiūra nebeteikiama. Be to, pastaruoju metu matome besitraukiančios veiklos apimtis – Lietuvos vežėjų parduotų kilometrų skaičius mažėja.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Garantijų sėkmingai naudotų sunkvežimių realizacijai antrinėse rinkose nebelieka ir kažin ar bus ateityje. Ne išeitis yra rinktis konkrečias sunkvežimių markes – statistika rodo, kad tai, kas buvo populiaru anksčiau nebūtinai bus populiaru ir ateityje, o kad vienos markės yra pranašesnės už kitas tebėra nuostatos iš praeities. Sunkvežimių gamintojai aktyviai konkuruoja, dėl šios priežasties vertinant skirtingų markių technines charakteristikas gaminami sunkvežimiai tarpusavyje tapo tokiais panašiais, kad realiai racionalų pasirinkimą nulemti turėtų verslui palankiausias pirkimo modelis. Dėl šios priežasties gamintojai ir importuotojai aktyviai pradeda orientuotis į rinkoje kylančių iššūkių valdymą. Esminiu argumentu vežėjams turėtų tapti skaičiavimai, kada veikloje bus pasiektas lūžio taškas ir pereinama į pelningą veiklą.

Kalbant apie rizikų valdymą, parduotų kilometrų skaičius visuomet priklausys nuo vežėjų pastangų, tačiau išorė gali pasiūlyti sprendimus dviejose srityse. Pirma, naudotų sunkvežimių realizacijos problemas gali spręsti garantuotas atpirkimas. Remiantis istorine patirtimi sunkmečiu prioritetiniu turėtų tapti gamintojo įsipareigojimas atpirkti sunkvežimį iš vežėjo. Toks kelias užtikrina, kad vežėjui nuostolių dėl neparduotos transporto priemonės nebus – jau pasirašant sutartį žinoma už kokią sumą sunkvežimis bus atpirktas po kelerių metų. Tuo tarpu esant pozityvioms tendencijoms, vežėjai gali bandyti brangiau realizuoti ir patys. Antra, garantiniu laikotarpiu teikiamų paslaugų apimtis gali suteikti galimybę valdyti veiklos kaštus. Pvz., Lietuvoje ir Didžiojoje Britanijoje servisų paslaugų kainos skiriasi dvigubai, o kur sunkvežimis suges ir prireiks remonto, pasirinkti negali – jeigu sugedo, turi remontuoti ir viskas. Taip pat ir gedimas gedimui nelygus, tad skirtingais mėnesiais išlaidos remontui gali ženkliai skirtis. Tai iškreipia finansinius srautus, taip pat gali nulemti ir netiksliai paskaičiuotą paslaugų savikainą. Vienodo dydžio abonentinis mokestis už pagal poreikį suteikiamą techninę priežiūrą bei eksploatacinius kaštus suteikia galimybę šias rizikas eliminuoti.

Iš esmės dabar pradedančios kilti naudotų sunkvežimių realizacijos problemos, taip pat itin aktyvi tarptautinė konkurencija skatina vežėjus pasirinkti, kuriuo keliu eiti. Dideli vežėjai turi galimybę daryti didelės apimties sunkvežimių pirkimus palankesne kaina, jie tai pat turi palankesnes sąlygas rizikų kontrolei. Tuo tarpu kalbant apie vidutinį ir smulkųjį verslą, didžiųjų žaidėjų sprendimų taikymas savo veikloje gali tapti pražūtingu. Jiems iš esmės svarbu permąstyti savo veiklos modelio tikslą – rizikuoti ir bandyti uždirbti iš sunkvežimio pardavimo po kelerių metų ar susikoncentruoti į uždarbį iš tiesioginės veiklos, kitas rizikas perduodant išorei.

Komentaro autorius - Jaunius Tovilavičius, „Skuba“ prekybos automobiliais direktorius

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

„Peugeot 408“: spjaukite į miesto visureigius Premium 7

Prancūzijos gamintojas pasiūlys elektrifikuotą sprendimą, skirtą nuo SUV tipo automobilių pavargusiems...

Automobiliai
2022.07.03
Pirmoji elektrinė „Toyota“ painiu pavadinimu Premium 4

Ilgą laiką viešai ignoravęs elektros pavarą ir savo veiklą sutelkęs į hibridinių automobilių kūrimą, o...

Automobiliai
2022.07.02
Įtariant taršos duomenų klastojimą, „Hyundai“ ir „Kia“ biuruose Vokietijoje surengti reidai

Vokietijos prokurorai surengė reidus Pietų Korėjos automobilių koncerno „Hyundai“ ir jam priklausančio „Kia“,...

Automobiliai
2022.06.29
2035 m. ES ketina stabdyti automobilių su vidaus degimo varikliais prekybą 1

Šiai priemonei numatomos ir išlygos, ja tikimasi pasiekti Europos tikslus dėl klimato taršos ir iki 2050 m.

Logistika
2022.06.29
„CityBee“ su JAV startuoliu „Qibus“ skina kelią nuotoliniam automobilių valdymui Premium

Nauja technologija jau sukurta ir patikimai veikia, bet jai dar trūksta daugiau bandymų ir parankaus teisinio...

Logistika
2022.06.28
Elektromobilių pirkėjai birželį paprašė per 300.000 Eur kompensacijų 7

Stebimas augantis naujus ir naudotus elektromobilius perkančių fizinių ir juridinių asmenų aktyvumas.

Automobiliai
2022.06.27
„Aston Martin“ žymi naują galios erą ir Gudvudo greičio festivalyje pristato galingiausius savo kūrinius Verslo tribūna 1

• Garsiosiose Gudvudo „hill climb“ lenktynėse „Aston Martin“ pristatys ribotos ir galutinės serijos „V12...

VŽ bando: pirmosios pastangos elektrifikuoti karštą hečbeką Premium

Katalonijoje įkurtas naujausias „Volkswagen“ grupės gamintojas „Cupra“ orientuojasi į kol kas tuštoką...

Automobiliai
2022.06.19
Rusijos automobiliai – be oro pagalvių ir stabdžių antiblokavimo sistemų 14

Rusija bus priversta gaminti automobilius be pagrindinių saugos priemonių, tokių kaip oro pagalvės ir...

Verslo aplinka
2022.06.18
„Ferrari“ žada savo pirmąjį elektromobilį pristatyti 2025 m.

„Ferrari“ ketvirtadienį pristatė planus, numatančius, kad iki 2030 metų 80% gamintojos produkcijos sudarys...

Automobiliai
2022.06.17
„Pon Holdings“ duetas su „Porsche“: bendroje įmonėje gamins „Porsche“ dviračius Premium

Kėdainiuose dviračių gamyklą statanti Nyderlandų transporto milžinė „Pon Holdings“ naujos kartos elektrinių...

Pramonė
2022.06.12
Vilniuje ant apšvietimo stulpų – elektromobilių krovimo stotelės 15

Vilniuje ant apšvietimo stulpų bus įrengiamos elektromobilių krovimo stotelės.

Logistika
2022.06.11
VŽ bando: įkraunamas „Peugeot 3008“ hibridas su „premium“ poskoniu Premium

Europos mastu didėjantis spaudimas mažinti automobilių išmetamo anglies dvideginio emisiją išvirsta pirkėjams...

Automobiliai
2022.06.11
Naujoji „Azure“ serija – „Bentley“ raktas į gerą savijautą Verslo tribūna

„Bentley“ visuomet pasižymėjo nepriekaištingomis charakteristikomis ir patogumu ilgose kelionėse. Nuo šiol...

„CityBee“ iškėlė BMW, „Toyota“ toliau diktuoja tempą Premium 3

Dideli automobilių nuomos platformų ir valstybės kontroliuojamos įmonės užsakymai koreguoja prekybos...

Automobiliai
2022.06.08
„Mercedes-Benz“ dėl stabdžių sistemos problemos atšaukia 1 mln. transporto priemonių

Vokietijos automobilių gamintoja „Mercedes-Benz“ visame pasaulyje atšauks beveik 1 mln. transporto priemonių...

Automobiliai
2022.06.06
„Mercedes-AMG“ ruošia atsaką „Porsche“ Premium

Pristatytas sportiško elektromobilio prototipas dar slepia saloną ir pavaros technologijas, tačiau Štutgarto...

Automobiliai
2022.06.04
Elektromobilius – masėms! Premium 8

Europos automobilių parko jau šį dešimtmetį laukia neišvengiama elektrifikacija, kurią skatins fosilinius...

Automobiliai
2022.05.28
„Dyzelgeito“ skandale – dar 193 mln. GBP „Volkswagen“ išmokų

Milijardus eurų jau kainavusiame skandale kompensacijas gaus maždaug 91.000 ieškovų Jungtinėje Karalystėje.

Automobiliai
2022.05.26
„Sostenos“ pelnas pernai išaugo dukart

Automobilių prekybos ir remonto bendrovės „Sostena“ grynasis pelnas pernai išaugo daugiau nei du kartus – iki...

Logistika
2022.05.26

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku