„Linava“: vežėjų skolos išaugo 3,7 mln. Eur

Publikuota: 2022-07-11
Vilkikai. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vilkikai. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Nuo metų pradžios Lietuvoje išaugo „Sodrai“ įsiskolinusių transporto įmonių, praneša Lietuvos vežėjų asociacija „Linava“. Anot asociacijos, blogėjančią transporto sektoriaus padėtį lemia brangstantys energetikos ištekliai, darbuotojų trūkumas ir didelė infliacija. O situaciją galėtų pagerinti lengvesnės darbuotojų iš trečiųjų šalių įdarbinimo procedūros, sprendimas mažinti akcizą degalams, taip pat taikomo koeficiento komandiruojamų darbuotojų algai atsisakymas.

Bendrovės „Creditreform Lietuva“ apibendrinti Lietuvos darbdavių įsiskolinimų „Sodrai“ duomenys rodo, kad 2022 m. birželį bendra transporto ir saugojimo sektoriaus įmonių skola „Sodrai“ siekė 20,4 mln. Eur, vidutinė vienai transporto bendrovei tenkanti skola „Sodrai“ birželį sudarė 6.800 Eur, o skolų iš viso turėjo 2.989 transporto ir logistikos bendrovės. Palyginti su 2022 m. sausiu, bendra šio sektoriaus įmonių skola padidėjo 22%, t. y. 3,7 mln. Eur, o „Sodros“ skolininkių išaugo beveik 80%, t. y. 1.308 įmonėmis.

Sauliaus Žilinsko, „Creditreform Lietuva“ direktoriaus, teigimu, pirmąjį 2022 m. pusmetį situacija transporto sektoriuje pablogėjo, tačiau nuo metų pradžios vidutinė vienai transporto bendrovei tenkanti skola „Sodrai“ sumažėjo maždaug 3.000 Eur.

Saulius Žilinskas, klientų mokumą ir kreditavimo riziką vertinančios UAB "Creditreform Lietuva" direktorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Saulius Žilinskas, klientų mokumą ir kreditavimo riziką vertinančios UAB "Creditreform Lietuva" direktorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Vežėjai stengiasi kiek įmanoma padengti turimus įsiskolinimus, nes priešingu atveju gali grėsti priverstinis skolų išieškojimas. Vidutinės transporto bendrovių skolos mažėjimas gali būti susijęs ir su tuo, kad valdžios institucijos, pasibaigus koronaviruso pandemijai, pradėjo mažiau toleruoti įmonių skolas, t.y. dažniau imasi skolų išieškojimo veiksmų“, – teigia S. Žilinskas.

Jo nuomone, prie bendrų Lietuvos transporto bendrovių įsiskolinimų „Sodrai“ augimo prisidėjo krovinių srautų pokytis ir pakilusios energetikos išteklių kainos bei augantys atlyginimai.

„Rinkose stebime itin aukštas naftos ir degalų kainas, išaugo elektros kainos, o darbuotojų trūkumas lemia tolesnį darbo užmokesčio transporto sektoriuje augimą. Sparčiai pučiantis kaštams ir lėtėjant vartojimui pagrindiniuose eksporto rinkose, vežėjai patiria vis didesnį finansinį spaudimą, mažiems vežėjams finansų subalansavimas tampa rimtu iššūkiu, o tai didina ir skolas“,  – pastebi S. Žilinskas.

Veikia ekonomikos sulėtėjimas

Ekonomistas Aleksandras Izgorodinas tikina, kad didėjančios įsiskolinimų „Sodrai“ sumos ir augantis skolininkų skaičius transporto sektoriuje yra susijęs su dviem pagrindiniais veiksniais – pasaulio ekonomikos sulėtėjimu ir išaugusiu geopolitiniu neapibrėžtumu.

„Metų pradžioje gyvenome vartojimo euforijos ir pigių pinigų eroje, bet šiuo metu situacija yra labai pasikeitusi. Pasiskolinti bankuose tampa sudėtingiau, mažėja pinigų spausdinimo tempai, o dėl didelės infliacijos JAV ir kai kuriose euro zonos valstybėse, pavyzdžiui, Vokietijoje, vartotojų nuotaikos nukrito iki žemiausio lygio per visą istoriją. Vartotojai Europoje vis prasčiau vertina savo finansinę padėtį ir vis mažiau yra linkę leisti pinigus ne pirmo būtinumo prekėms, o tai tiesiogiai susiję su pervežimų verslu“, – sako A. Izgorodinas. 

Aleksandras Izgorodinas, viešųjų ryšių MB „Brandnomika” bendraįkūrėjas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Aleksandras Izgorodinas, viešųjų ryšių MB „Brandnomika” bendraįkūrėjas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Jo teigimu, ES rinkoms tenka beveik trys ketvirtadaliai visų Lietuvos transporto paslaugų eksporto apimčių, tad nenuostabu, kad aukšta infliacija ir lėtėjantis vartojimas neigiamai atsiliepia Lietuvos vežėjų veiklos rodikliams.

„Išaugęs geopolitinis neapibrėžtumas Rytų rinkose, kurioms tenka 16,5% visų Lietuvos transporto paslaugų eksporto apimčių, taip pat neigiamai veikia Lietuvos vežėjų finansus“, – pabrėžia A. Izgorodinas.

Prašo pagalbos

Vytas Bučinskas, asociacijos „Linava“ viceprezidentas, įsitikinęs, kad Vyriausybė turėtų imtis ryžtingų sprendimų ir padėti vežėjams šiuo įtemptu laikotarpiu, ypač matydama augančias šio verslo skolas valstybei.

„Daugelyje įmonių beveik penktadalis transporto parko stovi nenaudojamas dėl tolimųjų reisų vairuotojų trūkumo. Dėl to įmonės negauna dalies pajamų, negali sumokėti mokesčių valstybei, privalo ir toliau mokėti už lizingu įsigytus vilkikus, o skolos ir toliau auga“, – sako V. Bučinskas.

Anot jo, dėl to svarbios kompleksinės priemonės. 

„Reiktų mažinti akcizą degalams, kaip tai padarė Ispanija, Prancūzija, Italija, Belgija bei kitos ES šalys, nes tai leistų stabdyti augančią pervežimų savikainą. Būtina naikinti kvotas norintiems dirbti trečiųjų šalių piliečiams, supaprastinti ir pagreitinti jų įdarbinimo procedūras. Reikėtų imti pavyzdį iš Lenkijos, kur darbuotojai iš šių šalių įdarbinami per savaitę, o pas mus – per kelis mėnesius“, – nurodo V. Bučinskas.

Vytas Bučinskas, asociacijos „Linava“ viceprezidentas. Asociacijos nuotr.
Vytas Bučinskas, asociacijos „Linava“ viceprezidentas. Asociacijos nuotr.

Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad Lenkijoje, priešingai nei Lietuvoje, neužkirstos galimybės įdarbinti tolimųjų reisų vairuotojų iš Baltarusijos. Todėl Lenkija gali įdarbinti daugiau vairuotojų.

Tat pat, V. Bučinsko teigimu, būtina peržiūrėti dabartinę koeficiento taikymo tvarką – šiuo metu komandiruojamiems darbuotojams taikomas 1,65 koeficientas nuo minimalios mėnesinės algos ir privalomai mokami dienpinigiai.

„Lietuvoje nuolat didinant minimalią darbuotojų algą ir taikant šį koeficientą, transporto sektoriaus darbuotojų alga gali pakilti iki tokio lygio, kai Lietuvos vežėjai taps nekonkurencingi Vakarų pervežimo rinkoje. Nieko nedarant, transporto įmonės ir toliau bus priverstos kurtis svetur, kur palankesnė mokestinė aplinka, o Lietuva praras mokesčius“, – sako V. Bučinskas.

Nepaisant geopolitinių iššūkių, nedaug transporto įmonių naudojasi valstybės siūlomomis finansinėmis pagalbos priemonėmis. VŽ rašė, kad „Invega“ teikiamos lengvatinės paskolos apyvartinėms lėšoms nesulaukė daug vežėjų dėmesio. Tuomet vežėjų atstovai sakė, kad paraiškoms buvo skirtas per trumpas laikas, kiti abejojo tokios priemonės efektyvumu.

Daugiau apie transporto sektoriaus ekonominę situaciją šiame VŽ tekste.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Rašyti komentarą 0
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Naujo sezono „Volkswagen T-Roc“: daugiau dėmesio detalėms Premium 1

„Golfas“ kaip miesto visureigis nesiskundė paklausa, tačiau buvo peikiamas dėl netikėtai nemalonių savybių.

Automobiliai
2022.08.14
Nusekus Reinui iš dalies stabdoma laivyba

Reino upės vanduo penktadienį nuseko žemiau ribos, svarbios vertinant upės tinkamumą laivybai, pranešė...

Verslo aplinka
2022.08.13
Šiaulių bankas pirmadienį stabdo atsiskaitymus rubliais

Kitas žingsnis – nuo rugsėjo 1 d. stabdomi bet kokie atsiskaitymai į Rusiją ir Baltarusiją.

Logistika
2022.08.13
Papildomai automobilių įrangai – prenumerata vietoj pardavimo Premium 13

Vartotojai visame pasaulyje jau priprato prie prenumeruojamos „Spotify“ muzikos, „Youtube“ turinio ar...

Automobiliai
2022.08.13
Kinija pasipiktino – galimas poveikis prekių logistikai dar tik spėliojamas Premium 2

Kol nėra žinomas tikslios Kinijos pareiškimo nutraukti bendradarbiavimą su Lietuvos Susisiekimo ministerija...

Logistika
2022.08.12
Po viceministrės vizito Taivane Kinija nutraukia ryšius su Lietuva susisiekimo srityje 12

Reaguodama į susisiekimo viceministrės vizitą Taivane šią savaitę Kinija pareiškė įvedanti jai sankcijas ir...

Verslo aplinka
2022.08.12
Kinijos kariniai žaidimai parodė jos pažeidžiamumą Premium

Kinijos laivyno manevrai Taivano sąsiauryje vertinami kaip nepageidautini ne tik savo nepriklausomybę...

Logistika
2022.08.12
Šiaulių banko vadovas: tebelaukiame valdžios atsakymo, ar Kaliningrado tranzitas valstybei svarbus

Lietuvos institucijoms ir komerciniams bankams aiškinantis, kaip aptarnauti Rusijos mokėjimus už sankcionuotų...

Logistika
2022.08.12
LB: didėjęs importas, smukęs eksportas ir išmokėti dividendai blogino balansą 1

Sumažėjęs Lietuvos eksportas ir didėjęs importas birželį kiek pablogino užsienio prekybos balansą – Lietuvos...

Finansai
2022.08.12
Lėtėjanti ekonomika gali pratuštinti sandėlių lentynas Premium 6

Amerikoje besikemšant sandėliams, Lietuvoje ir visoje Europoje nuotaikos kiek kitokios. Pastebima, kad...

Logistika
2022.08.12
„Ryanair“ pranešė kelerius metus negalėsianti pasiūlyti itin pigių bilietų

Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ pranešė, kad dėl sparčiai brangstančių degalų kelerius metus...

Logistika
2022.08.11
EK atstovė: sankcijos nedraudžia mokėjimų už geležinkelių paslaugas 3

Lietuvos institucijoms ir komerciniams bankams aiškinantis, kaip aptarnauti Rusijos mokėjimus už sankcionuotų...

Logistika
2022.08.11
Lietuvos ir Taivano autobusų gamintojai sutarė plėtoti baterijų modulių technologijas

Elektrinių autobusų gamintoja „Vėjo projektai“ ir didžiausia Taivano keleivinių ir krovininių transporto...

Logistika
2022.08.11
A. Lukašenka ragina imtis priemonių dėl „atimto“ Baltarusijos turto Klaipėdos uoste 2

Autoritarinis Baltarusijos vadovas Aliaksandras Lukašenka pareiškė, kad Baltarusija faktiškai prarado turtą...

Verslo aplinka
2022.08.11
Galią elektromobilių krovimui – iš prekybos centro ar biuro Premium

2030 m. Lietuvoje tikimasi elektromobilių parką padidinti iki kelių šimtų tūkstančių. Tam reikės elektros,...

Inovacijos
2022.08.11
Arši kaktomuša dėl kvotų: vienoje pusėje – vežėjai, kitoje – žmogaus teisių aktyvistai Premium 1

Visą Europą stingdant vairuotojų deficitui, Lietuvos vežėjai darbuotojų randa Centrinėje ir Pietryčių...

Logistika
2022.08.11
Vilniuje – 6 nauji, „Kautros“ elektrobusais vykdomi viešojo transporto maršrutai 2

Didžiausias privatus keleivių vežėjas šalyje įžengia į Vilnių, laimėjęs konkursą su lietuviškais...

Logistika
2022.08.10
„Wizz Air“ įsteigta Abu Dabio įmonė skraidys į Maskvą 16

Analitikai svarsto, kad Londono akcijų biržoje listinguojama kompanija gali turėti daugiau reputacinės žalos...

Logistika
2022.08.10
Kaliningrado tranzitui išsemiant kvotas, didžiausią grėsmę jam kelia atsiskaitymai Premium

„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) patvirtino, kad kai kurių, ES sankcijomis ribojamų, į Kaliningradą per Lietuvą...

Logistika
2022.08.10
Pirkėjas iš Libano atsisakė pirmojo Ukrainos grūdų krovinio 10

Libane įsikūręs pirkėjas atmetė pirmąją per Juodąją jūrą atplaukusią grūdų siuntą iš Ukrainos. Pasak Ukrainos...

Logistika
2022.08.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku