Po NSGK posėdžio – skirtingai vertinama situacija dėl sankcijų „Belaruskalij“ taikymo

Publikuota: 2022-01-12
Laurynas Kasčiūnas, NSGK pirmininkas. BNS nuotr.
svg svg
Laurynas Kasčiūnas, NSGK pirmininkas. BNS nuotr.

Trečiadienį Seime surengtas uždaras bendras Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) ir Ekonomikos komitetų posėdis, kuriame buvo svarstoma baltarusiškų trąšų tranzito situacija, sankcijų taikymas ir poveikis.

Papildyta dviem paskutinėmis pastraipomis.

Dainius Gaižauskas, NSGK pirmininko pavaduotojas, po posėdžio tvirtino, kad šiuo klausimu privalo būti atliktas tyrimas, nes esama „daugybė juodų dėmių“. Jis tvirtino, kad komitetų posėdis yra „tiktai susipažinimui su informacija“ skirtas formatas, o tokių posėdžių turėtų būti ne vienas.

Seimas pirmą kartą svarsto Vyriausybės pateiktą 2020 m. valstybės biudžeto projektą. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Dainius Gaižauskas, NSGK pirmininko pavaduotojas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Aš kai suformulavau tam tikras dalis, kaip buvo pasirinktas taikinys Baltarusijoje... būtent trąšoms, kas tai inicijavo, kiek dalyvavo valstybė, koks vaidmuo Cichanouskajos, kaip Jungtinės Amerikos Valstijos pasirinko... šokiruojanti informacija“, – tvirtino jis ir pridūrė, kad negali visko pasakyti, nes dalis informacijos yra įslaptinta.

„Buvo pripažinta, kad geležinkeliai (AB „Lietuvos geležinkeliai – VŽ) darė labai kietą kontrolę, žiūrėjo visus teisinius momentus, kad nebūtų padaryta žala. Tai į klausimą kodėl buvo atleistas vadovas, negavome normalaus atsakymo“, – sakė D. Gaižauskas.

Jis taip pat tvirtino, kad Marius Skuodis, susisiekimo ministras prisipažino „viską žinojęs“, tačiau vėliau kalbėjęs pastarasis tai pavadino interpretacijomis.

Tikisi išviešinimo

Saulius Skvernelis, NSGK komiteto narys, išreiškė lūkesčius, kad „kažkas iš to, kas yra slapta“, turės būti vieša.

„Informacija, kurią šiandien mes gavome – nuo pirmiausia Saugumo departamento atstovo iki susisiekimo ministro – man bent jau norisi, kad visuomenė tą tikrai sužinotų, – žurnalistams sakė jis. – O ar bus tokios galimybės ar ne – priklausys nuo įstatymų ir nuo to, kiek pavyks tų slaptų dalykų atskleisti, kad tai būtų vieša. Bet tai turi būti.“

S. Skvernelis tvirtino, kad sunku kalbėti, išėjus iš posėdžio, kuriame viskas yra slapta.

Saulius Skvernelis, Seimo narys. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Saulius Skvernelis, Seimo narys. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Šiandien bus labai įdomu pažiūrėti, kokį sprendimą Vyriausybė priims, ar patvirtins komisijos išvadas ar ne. Nes jeigu tai, kas šiandien mums tapo žinoma, bus žinoma ir Vyriausybei – tai nebus paprastas sprendimas“, – sakė jis.

Komiteto narys pasakojo, kad buvo vertinama, kas kokią naudą turėtų, uždarius trąšų tranzitą į Klaipėdos uostą.

„Tai manau kad ką mes šiandieną turime – tai tikrai tų sankcijų, kas čia kalba, kad Lietuva vienašališkai gali padaryti ir bus paveikios – net teorinių galimybių nėra. Bent jau sutarties nutraukimas su Lietuvos geležinkeliais nieko neduos“, – reziumavo S. Skvernelis. Jis pasakė, kad buvo „dešimtimis“ įvardytos įmonės, kurios teoriškai galėtų perimti „Belaruskalij“ krovinius ir nuvežti juos į Klaipėdą ir „bent dvi“, kurios tai galėtų iš karto padaryti.

Akcentuoja LTG priklausomybę

Konservatorius Laurynas Kasčiūnas, NSGK pirmininkas, tvirtino nematantis poreikio steigti atskirą komisiją, nes konkrečiu atveju užtenka parlamentinės kontrolės.

„Ankstesnės tezės, kurias aš turėjau ir netgi esu viešai išsakęs, net sustiprėjo po šio posėdžio“, – tvirtino jis.

Politikas atkreipė dėmesį, kad LTG elgesys parodė pernelyg didelę įmonės priklausomybę nuo kontrakto su „Belaruskalij“.

L. Kasčiūnas pastebėjo, kad verta kelti klausimą dėl to, kiek valstybinė įmonė turi turėti priklausomybės „nuo tokios valstybės, kaip Baltarusija“.

„Tokie kontraktai pelningumui turėjo pasitarnauti, bet šalia to yra nacionalinis saugumas. Tu turi įvertinti, su kuo tu darai kontraktą ir kaip vertini pakeitimus“, – sakė politikas.

Jis aiškino, kad LTG sutartis „Belaruskalij“ niekada nebuvo tikrinama vyriausybinėje komisijoje, nes pati įmonė „nejautė pareigos, kuri kyla iš įstatymo, pati kreiptis pasitikrinti“.

Komitetų posėdyje dalyvavęs Egidijus Lazauskas, laikinasis LTG vadovas aiškino, kad sprendimą nederinti sutarties su vyriausybine komisija rekomendavo jo nenurodyti teisininkai.

Siekia sankcijų tikslingumo

L. Kasčiūnas pastebėjo, kad sankcijos yra tikslingos tik tuo atveju, jeigu kitoms šalims nėra galimybių jas apeiti.

„Geriausias variantas – jeigu Lietuva sugebėtų įtikinti visą Europos Sąjungą, kad įvedinėtų sankcijas. Tada mes neturėtume tų plyšių apėjimams“, – aiškino jis. Kaip kitą galimą poveikio priemonę jis įvardijo antrines JAV sankcijas, kurių poveikis „galbūt galėtų būti dar stipresnis“.

M. Skuodis patvirtino, kad LTG sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas savaime negarantuotų trąšų tranzito sustabdymo.

„Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas yra tik viena iš daugelio detalių visoje trąšų gabenimo schemoje ir garantijos, kad trąšos bus negabenamos nutraukus gabenimą pagal šią sutartį, šiuo metu tokios nėra“, – sakė jis ir pritarė L. Kasčiūno teiginiams, kad geriausiai veiktų visos ES mastu taikomos sankcijos.

„Jei ES sankcijų mes neturime artimiausiu metu ar negalime turėti, tada yra nacionalinio lygmens teisinė bazė, bet tik tokiu atveju, jei ji būtų suderinta su Europos Komisija, nes čia kalbame apie laisvą prekių judėjimą ES. Tolesni žingsniai priklauso nuo nacionalinio saugumo teisės aktų bazės ir jau po to, kas yra įmanoma atsižvelgiant į visą konkurencijos teisės reguliavimą ES. Kitaip tariant – klausimas yra labai kompleksiškas“, – sakė jis.

Krizė – komunikacijoje

L. Kasčiūnas žurnalistams išsakė ir savo asmeninę nuomonę apie susidariusios situacijos pobūdį.

„Aš visą tą situaciją su tais pareiškimais rašytais (susisiekimo ir vidaus reikalų ministrų pareiškimais atsistatydinti – VŽ) vertinu kaip pernelyg, nepagrįstai užsikaitinusią temperatūrą. Reikėjo gruodžio pradžioje atsistoti ir paaiškinti situaciją. Ir manau, kad visų kitų dalykų net nebūtų reikėję. Ir vadinčiau tai ne politine Vyriausybės krize, kaip čia skambėjo tie dalykai, o mano požiūriu, tai buvo komunikacijos krizė“, – išdėstė jis.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Rašyti komentarą 0
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Latvijoje 1,5 karto išaugo lėktuvų skrydžių skaičius

Matomas spartus atsigavimas po pandemijos, augimui netrukdo ir draudimas skristi Rusijos lėktuvams.

Logistika
2022.08.07
„Neo Group“ turėjo 0,5 mln. USD vertės rūpesčių Stambule, padėjo draudimas Premium

Kartas nuo karto draudikai Lietuvos įmonėms atlygina solidžias sumas, siekiančias šimtus tūkstančių eurų, kai...

Finansai
2022.08.07
Lietuvos vežėjų darbo jėgos sąnaudos yra dvigubai mažesnės nei ES vidurkis Premium 2

Lietuvos vežėjų darbo jėgos kaštai per metus nežymiai paaugo, tačiau pagal šį rodiklį Lietuvos transporto...

Logistika
2022.08.07
Pirkėjai persėda iš motorlaivių į irklines valtis Premium 2

Prieš dvejus metus nuo pandemijos bėgę kateriais ir jachtomis, dabar pirkėjai pradeda skaičiuoti, kiek...

Pramonė
2022.08.05
LBA: bankai laukia išaiškinimo, ar mokėjimus už tranzitą į Kaliningradą galima laikyti išimtinais

Aiškinantis dėl mokėjimų už Kaliningrado tranzitą aptarnavimo, Lietuvoje veikiantys bankai laukia rašto iš...

Verslo aplinka
2022.08.05
Lokomotyvų remonto depas bus iškeltas į Vaidotus

Dabartinėje depo vietoje planuojama kurti biurus, laisvalaikio ir prekybos vietas, naujasias remonto...

Logistika
2022.08.05
Paskirtos naujos „Viamatikos“ ir „Oro navigacijos“ valdybos

Įvyko pokyčiai dviejų susisiekimo sektoriaus įmonių valdybose. AB „Viamatika“ ir VĮ „Oro navigacija“, darbą...

Vadyba
2022.08.05
Kai liks tik graužtukai

Europos Sąjungos (ES) sankcijų stabdomos bankų transakcijos į Rusijos bankus gali sustabdyti ir bet kokią...

Nuomonės
2022.08.05
FNTT: aptarnaujant mokėjimus už Kaliningrado tranzitą gali būti daromos išimtys 14

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) teigia, kad Lietuvoje veikiantiems bankams gali būti suteikiamos...

Logistika
2022.08.04
Ekspertai apie „Ziticity“ veiklos stabdymą: geras IT sprendimas, bet per maža rinka Premium 7

UAB „Miesto logistika“, valdanti greitojo siuntų pristatymo platformą „Ziticity“, pranešė apie savo veiklos...

Logistika
2022.08.04
„Lufthansa“ nuo pandemijos pradžios pirmąkart dirbo pelningai

Vokietijos oro linijų bendrovė „Lufthansa“ ketvirtadienį pranešė, kad jos krovinių gabenimo veikla padėjo...

Logistika
2022.08.04
Lietuviškasis „MyBee“ Estijoje gavo 20 mln. Eur LHV banko finansavimą

Metus veikiančio ir neseniai į Estiją įžengusio startuolio veiklą palaiko solidūs bankų kreditai.

Logistika
2022.08.04
U. von der Leyen: EK išaiškinimas dėl tranzito atitinka ankstesniąsias sankcijų gaires

Liepos viduryje paskelbtos gairės dėl Kaliningrado tranzito atitinka ankstesnius Europos Komisijos (EK)...

Verslo aplinka
2022.08.04
Lėtai įsibėgėjusi vasara tapo atradimų metu: Baltijos šalių pakrantės aktyvaus laisvalaikio mėgėjus užbūrė savo grožiu Verslo tribūna

Gerokai lėčiau nei pernai ar užpernai įsibėgėjęs šiltasis metų sezonas privertė nerimauti kurortų...

Logistika
2022.08.04
Strategija: 2030 m. naujo oro uosto nebus, bet aviacija siekia atsikirpti didesnį gabalėlį dangaus Premium 1

Ne vienus metus gyvenęs be aiškios krypties Lietuvos aviacijos sektorius sulaukė Susisiekimo ministerijos...

Logistika
2022.08.04
Kartu su pinigų pervedimais trūkinėja vežėjų maršrutai į Rusiją Premium 11

Stabdomi pinigų pervedimai į Rusijos bankus paralyžiuos ir ES sankcijų nedraudžiamas transporto operacijas,...

Logistika
2022.08.04
„Volvo Group“ Švedijoje planuoja naują elektromobilių baterijų gamyklą

Švedijos sunkvežimių ir sunkiosios technikos gamintoja „Volvo Group“ trečiadienį pranešė planuojanti...

Pramonė
2022.08.03
Iki šeštadienio ryto kelyje Vilnius–Kaunas naktimis uždaromas eismas

Nuo trečiadienio kelioms naktims uždaromas eismas kelyje Vilnius–Kaunas, skelbia Kelių direkcija.

Logistika
2022.08.03
„Air Baltic“ pirmoji iš Europos aviakompanijų įvedė liberalias taisykles įgulų narių išvaizdai darbe 1

Latvijos „Air Baltic“ tapo pirmąja Europos aviakompanija, kuri leido įgulų nariams pirsingą ir tatuiruotes,...

Vadyba
2022.08.03
Prekyba krinta, o „Toyotą“ įveikęs „Volkswagen“ skelbia apie atsigavimą Premium

Dvejus metus tik automobilių tiekimo ribojamoje naujų automobilių rinkoje – seniai girdėtos žinios apie...

Automobiliai
2022.08.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku