2021-11-24 16:00

Kuro akcizo ir automobilių taršos mokesčių pakeitimai keliauja į Seimą

Automobilių taršos ir kuro apmokestinimo pakeitimo projektai sulaukė Vyriausybės pritarimo. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Automobilių taršos ir kuro apmokestinimo pakeitimo projektai sulaukė Vyriausybės pritarimo. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Trečiadienį vykusiame posėdyje Vyriausybė pritarė Akcizų įstatymo ir Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymų pakeitimo projektams, juos perduodama svarstyti Seimui.

VŽ rašė, kad parengtos Akcizų įstatymo pataisos numato, kad dyzelino akcizas (372 Eur/1.000 l) nuo 2023 m. palaipsniui didės, 2024 m. susilygins su benzino akcizu (466 Eur/1.000 l), o dar po metų pasieks ir 500 Eur/1.000 l. Negana to, nuo 2025 m. numatyta įvesti transportui skirtų degalų CO2 dedamąją, kuri dar labiau padidins dyzelino kainą.

Ši dedamoji bus taikoma ir transportui naudojamoms naftos dujoms, o kelių transportui skirtoms gamtinėms dujoms ir toliau bus taikoma akcizo mokesčio išimties lengvata.

Be to, pataisos numato 2023–2025 m. mažinti iškastiniam kurui taikomas akcizų lengvatas arba jų išvis atsisakyti. Taip pat – didinti akmens anglies, kokso ir lignito akcizus, įvesti akcizą šildymui skirtoms durpėms. Numatoma didinti šildymui skirto dyzelino akcizą nuo lengvatinio 21,14 Eur už 1.000 l iki 140Eur. 2024 m. jis turėtų pasiekti 372 Eur už 1.000 l.

Nuo 2023 m. ketinama įvesti 10 Eur/t siekiantį šildymui skirtų durpių akcizą, po metų jį jau padvigubinant.

Atsisakė registracijos mokesčio

Vyriausybė taip pat pritarė siūlymui atsisakyti automobilių registracijos mokesčio ir palikti tik kasmet mokamą taršos mokestį.

VŽ rašė, kad šį mokestį ketinama taikyti nuo 2023 m. ir visa apimtimi pradėtų galioti 2025 metais. Numatoma, kad visi apmokestintų automobilių savininkai iki 2024 m. pabaigos mokės lengvatinį 50% tarifą.

Tokia pati, 50% lengvata nuolat būtų taikoma socialiai remiamiems, neįgalų žmogų prižiūrinčioms šeimoms ir 64 m. bei vyresniems savininkams. Nuo mokesčio atleidžiami neįgaliesiems pritaikyti automobiliai.

Iš šio mokesčio tikimasi kasmet surinkti apie 170 mln. Eur pajamų.

„Transporto išmetimai yra augantys ir turime imtis priemonių, kad transportas mažintų išmetimus, o lygiagrečiai kurtume alternatyvą“, – Vyriausybės posėdyje kalbėjo aplinkos ministras Simonas Gentvilas. 

Aplinkos ministerija praėjusią savaitę skelbė, kad kas antras šalies vairuotojas (54%) mokėtų ne daugiau kaip 100 Eur taršos mokesčio. Vidutinis mokestis siektų 138 Eur (su 2023-2024 m. numatyta taikyti lengvata).

Pasak ministerijos, po viešų konsultacijų su visuomene ir ministerijomis nutarta, kad vienas mokestis atitiks tuos pačius tikslus – skatins vairuotojus rinktis mažiau teršiančias, mažiau kuro naudojančias transporto priemones.

Anksčiau ministerija siūlė keisti automobilių taršos apmokestinimą, didinant registracijos mokestį bei įvedant naują naudojimo mokestį.

„Galiojantis mokestis keičiamas nustatant prievolę transporto priemonių, kurių transporto priemonės išmeta į aplinką 131 ir daugiau gramų CO2 vienam nuvažiuotam kilometrui, mokėti motorinių transporto priemonių taršos mokestį kasmet, pasibaigus kalendoriniams metams“, – teigiama pažymoje. 

52795
130817
52791