Estija: „Rail Baltica“ projekto pabaiga bus nukelta į šio dešimtmečio pabaigą

Publikuota: 2021-09-27
Kauno intermodalinio terminalo atidarymas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Kauno intermodalinio terminalo atidarymas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Baltijos šalių europinės vežės geležinkelio „Rail Baltica“ statyba jau vyksta visose trijose Baltijos šalyse, tačiau dabartinio tikslo – užbaigti projektą iki 2026 metų – pasiekti nepavyks, o jungties statybos pabaiga bus nukelta į šio dešimtmečio pabaigą, skelbia Estijos dienraštis „Postimees“.

Papildyta skirsniu „Lietuva tikisi baigti 2026-aisiais“

Kartu tai yra paskutinysis galimas terminas, nes transeuropinis transporto tinklas TEN-T turi būti parengtas iki 2030-ųjų. 

Estijos bendrovės „Rail Baltic Estonia“, atsakingos už projekto įgyvendinimą Estijoje, valdybos pirmininkas Tonu Grunbergas dienraščiui teigė: „Iki šiol 2026 metai buvo mūsų pačių išsikeltas tikslas, jis nebuvo apibrėžtas Europos lygmeniu. Deja, akivaizdu, kad šio grafiko laikytis nebeįmanoma. Viena vertus, jo neįmanoma įvykdyti techniniu ir struktūriniu požiūriu, kita vertus, nėra padengtas visas projekto finansavimas.“

Šiuo metu „Rail Baltica“ statybos Estijos ruože tvarkaraštyje yra dvi didelės kliūtys – Pernu apskrities bendrasis planas ir pagrindinio maršruto projektavimas. Estijos finansų ministerija planuoja iki šių metų pabaigos parengti naują minėtos apskrities plano versiją vietoj tos, kurią atšaukė Aukščiausiasis Teismas.

„Radome labai gerų alternatyvų anksčiau pasiūlytam maršrutui. Visgi jos turi ir trūkumų. Dabar turime apsvarstyti, koks būtų geriausias sprendimas aplinkai. Kalbant apie laiką, nebesvarbu, ar paliksime senąjį maršruto koridorių, ar jį pakeisime. Vis tiek, laikantis įstatymų, turi būti pakartotos viešosios konsultacijos, derinimas ir visas visuomenės informavimo procesas. Jei naujasis planas bus patvirtintas iki kitų metų pabaigos, bus gerai“, – pažymėjo T. Grunbergas.

2018 metais parengtame preliminariame „Rail Baltica“ projekte Estijos ruožo kaina buvo įvertinta 1,68 mlrd. Eur, tačiau dabar kalbama apie kiek didesnę sumą. Tikėtina, kad papildomo finansavimo bus prašoma iš biudžetinio laikotarpio, prasidėsiančio 2028 metais. Ir nors pirmieji „Rail Baltica“ objektai kainavo mažiau, nei buvo planuota, dabar padėtis atrodo esanti priešinga.

„Kylančios statybų kainos daro įtaką, ypač kalbant apie perėjų laukiniams gyvūnams ir viadukų statybą. Taip pat žinome, kad negalime skatinti statybų rinkos perkaitimo. Su Ekonomikos ir susisiekimo ministerija bei Transporto administracija įvertinome projekto grafikus ir įsitikinome, kad 2024 ir 2025 metais bus išvengta beprotiškų statybos apimčių. Estijos statybos sektorius nesugebėtų jų suvaldyti, o kainos labai pakiltų. Tai dar viena priežastis, kodėl yra gerai, kad terminas nebebus 2026-aisiais“, – pridūrė T. Grunbergas.

Nors Estija jau rengia laukiniams gyvūnams skirtų perėjų ir kelių tiltų statybos darbų viešuosius pirkimus ir statybas, latviai ir lietuviai, regis, yra pasistūmėję toliau. Rygoje jau statomas keleivių terminalas, o Lietuvoje yra įsigyta visa reikalinga žemė nuo Latvijos sienos iki Kauno.

Pasak T. Grunbergo, trijose Baltijos šalyse pasirinktos skirtingos strategijos. 

„Mes pradėjome nuo palaikomosios infrastruktūros kūrimo. Pavyzdžiui, latviai dar nepradėjo statyti kelių tiltų“, – kalbėjo „Rail Baltic Estonia“ vadovas.

Visgi Estijoje artimiausiu metu taip pat turėtų prasidėti keleivių terminalų statyba.

„Esame gana arti terminalo Ilemistėje statybos pradžios. Pirminis planas buvo paskelbti statybos darbų konkursą šiais metais, tačiau atsirado įvairių niuansų. Dar turime suderinti detalųjį planą su miestu ir atlikti tam tikrus techninius pakeitimus. Tačiau kitais metais tikrai ketiname pradėti pirkimus“, – teigė T. Grunbergas.

Pasak jo, į visą geležinkelio projektą reikėtų žvelgti kaip į vieningą visumą, o tai reiškia, kad objektų užbaigimo negalima per daug skubinti. 

„Jei pastatysime nuostabų terminalą, tačiau iš pradžių jis bus nepakankamai intensyviai naudojamas, reikš, vaizdžiai kalbant, kad tiesiog šildysime orą. Jei žinome, kad „Rail Baltica“ pradės veikti dešimtmečio pabaigoje, nėra poreikio užbaigti projekto iki iš pradžių planuotų 2025 metų“, – mano Estijos bendrovės vadovas.

Saustinimės kelio viadukas yra pirmasis iš „Rail Baltica“ objektų, baigtų statyti Estijoje, o šiuo metu vyksta dar penkių objektų statyba. Iš viso suplanuota daugiau nei šimto geležinkelio tiltų, laukiniams gyvūnams skirtų perėjų, geležinkelio ir kelių viadukų statyba, o dauguma jų bus statomi lygiagrečiai su pagrindine vėže.

„Šiuo metu statome šiuos objektus atskirai, kad sutaupytume laiko ir paskirstytume išlaidas. Dauguma projekte numatytų viadukų vis tiek bus baigti kartu su pagrindinės vėžės tiesimu, kaip ir keliai“, – pažymėjo T. Grunbergas ir pripažino, kad planuotos veiklos tempas visgi yra lėtesnis nei tikėtasi – iš pirmųjų 60 mln. Eur, skirtų viešiesiems pirkimas, sutarčių sudaryta tik už mažiau nei 20 mln. Eur.

Nors „Rail Baltica“ nebus baigtas laiku ir nuolat iškyla naujų problemų, pasak „Rail Baltic Estonia“ valdybos pirmininko, akivaizdu, kad modernios greitojo geležinkelio jungties projektas nebebus atidėliojamas neribotam laikui. 

„Ekskavatorių kaušai jau kasa žemę ir statybos vyksta kiekvienoje šalyje. „Rail Baltica“ artėja, klausimas yra tik dėl datos ir finansavimo modelio“, – pridūrė T. Grunbergas.

Lietuva tikisi baigti 2026-aisiais

Lietuvos susisiekimo viceministrė sako, jog Lietuvos ambicija išlieka ta pati – pastatyti europinės vėžės geležinkelį „Rail Baltica“ iki 2026 metų pabaigos. Nepaisant to, kad Lietuvai trūksta maždaug 600 mln. Eur, Loreta Maskaliovienė sako, jog tam ieškoma finansavimo šaltinių.

„Projektinis lėšų trūkumas Lietuvoje – apie 600 mln. Eur, bet šiuo metu yra analizuojami įvairūs finansavimo šaltiniai, taip pat ir europiniai fondai. Dar didesnis vėlavimas tik dar labiau pabrangins šį projektą“, – BNS sakė viceministrė.

Komentuodamas „Rail Baltic Estonia“ valdybos pirmininko pareiškimą, jog „Rail Baltica“ Estijoje bus baigtas tik šio dešimtmečio pabaigoje, ji tikino, kad Lietuva yra pasirengusi pasiekti tikslą ir nutiesti vėžę iki 2026 metų pabaigos.

„Prioritetas – greitoji linija, kurios atkarpai link Latvijos sienos jau paskelbti viešieji pirkimai, vienas didžiausių projektų – tiltas per Nerį. Tam yra ir dalis finansavimo, vykdomos pirkimų procedūros ir projektavimo darbai, išpirkta ir paruošta reikalinga žemė“, – BNS sakė L. Maskaliovienė.

Anot jos, bendra „Rail Baltica“ projekto vertė Baltijos šalyse – apie 6 mlrd. Eur, tačiau pastaruoju metu brangstant statybinėms medžiagoms ir darbams projekto kaina perskaičiuojama. 

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Tema „Logistika“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:














Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Įvertino „Maximos“ planus Paneriuose: atsinaujinimui ir pokyčiams pribrendo, bet dar lieka „jei“ Premium

Mažmeninės prekybos tinklo valdytojai bendrovei „Maxima LT“ Vilniaus Panerių seniūnijoje pradėjus planuoti...

Statyba ir NT
2021.10.27
ASG įsigijo keleivių terminalą ir angarą Londono Bigin Hilio oro uoste  4

Nauji pirkiniai plečia grupės veiklos apimtis Jungtinėje Karalystėje ir leidžia tvirtintis į verslo aviaciją...

Logistika
2021.10.27
Ruošiamasi „Via Baltica“ atkarpos tarp Panevėžio ir Sitkūnų atnaujinimui 4

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) praneša apie pradedamus rengti magistralinio kelio...

Statyba ir NT
2021.10.27
Teismas: „Klasco“ neturi atnaujinti taršos leidimo 2

Koncerno „Achemos grupė“ valdoma didžiausia Klaipėdos uosto krovos kompanija („Klasco“), išplėtusi krovos...

Logistika
2021.10.27
„Maxima LT“ sostinės Paneriuose ketina statyti didelį sandėlį 2

Prekybos tinklą valdanti bendrovė „Maxima LT“ Vilniaus Paneriuose planuoja statyti 46.000 kv. m ploto sandėlį...

Statyba ir NT
2021.10.26
Magnio atsargų Europa turi tik mėnesiui: paskui daliai pramonės gali tekti stabdyti veiklą Premium 30

Kinijoje dėl energijos krizės neveikiant daugiau nei pusei magnio lydyklų, Europos lyderiai ir pramonė...

Pramonė
2021.10.26
Susisiekimo ministras tikisi iki 15-kos tiesioginių skrydžių svarbiausiomis kryptimis  5

Marius Skuodis pareiškė siekiantis, kad iš Lietuvos būtų galima tiesiogiai pasiekti 10–15 ypač svarbių šaliai...

Logistika
2021.10.26
M. Skuodis: Vilniaus–Utenos kelio rekonstrukcija bus tęsiama 2023 metais 20

Kelio Vilnius-Utena rekonstrukcija bus atnaujinta 2023 metais, sako susisiekimo ministras. Pasak Mariaus...

Logistika
2021.10.26
„Teslos“ kapitalizacija perkopė 1 trln. USD 17

Pirmadienį „Teslos“ kapitalizacija viršijo 1 trln. USD – tai pirma automobilių gamintoja ir septinta...

Rinkos
2021.10.26
Automobilių nuomos milžinė „Hertz“ įsigis 100.000 „Tesla“ elektromobilių 

JAV automobilių nuomos bendrovė „Hertz“ pirmadienį paskelbė iki 2022 metų pabaigos ketinanti įsigyti 100.000...

Rinkos
2021.10.25
„LTG Infra“ ieško rentgeno sistemos Kenoje įrengėjo   3

Muitinės departamentui rugsėjį pasirašius beveik 4 mln. Eur vertės sutartį su Kinijos bendrovės „Nuctech“...

Logistika
2021.10.25
„Rail Baltica“ projektui skiriama 20 mln. Eur dotacija  

Baltijos šalims tiesiant europinės vėžės geležinkelį „Rail Baltica“, pasiektas susitarimas dėl 19,7 mln. Eur...

Logistika
2021.10.25
Planuojama atnaujinti kopgalio krantines Klaipėdoje

Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT) ketina atnaujinti kopgalio krantines Klaipėdoje, kad būtų galima...

Logistika
2021.10.24
VŽ bando: toks pats, bet visai kitoks „Lexus NX“ Premium

Atnaujinęs geriausiai Europoje parduodamą modelį, gamintojas išsaugojo pirmtako stilių, bet ryžosi svarbioms...

Automobiliai
2021.10.23
Klaipėdos uoste atnaujinta laivyba

Klaipėdos jūrų uoste šeštadienio rytą atnaujinta laivyba, laivai plaukia kaip įprasta, praneša Klaipėdos...

Logistika
2021.10.23
„CargoGO“ Lenkijoje atidarė vairuotojų keitimo bazę 3

Lietuvos logistikos bendrovė „CargoGO Logistics“ Lenkijos ir Vokietijos pasienyje atidarė vairuotojų keitimo...

Logistika
2021.10.22
„Tilsta“ gavo 10,5 mln. Eur užsakymą iš Kelių direkcijos rekonstruoti viaduką Vievyje

Infrastruktūros grupei „Fegda“ priklausanti tiltų ir viadukų statybos UAB „Tilsta“ gavo beveik 10,5 mln. Eur...

Statyba ir NT
2021.10.22
Laivyba Klaipėdos uoste toliau ribojama

Dėl didelio vėjo laivyba Klaipėdos jūrų uoste teberibojama, penktadienį pranešė Klaipėdos valstybinio jūrų...

Logistika
2021.10.22
„Klasco“ sustabdė geležies rūdos krovą

„Achemos grupės“ valdoma Klaipėdos jūrų krovinių kompanija („Klasco“) ketvirtadienį sustabdė palaidos...

Logistika
2021.10.21
„Tesla“ pelnas nustebino, pajamos nuvylė  8

„Tesla“ trečiąjį šių metų ketvirtį gavo mažiau pajamų, nei tikėjosi analitikai, tačiau sugebėjo aplenkti...

Rinkos
2021.10.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku