Siūlomi du su automobilių tarša susieti mokesčiai 

Publikuota: 2021-07-15
S. Gentvilas, aplinkos ministras, M. Skuodis, susisiekimo ministras ir G. Krušnienė, aplinkos viceministrė, pristatė naują mokestinę sistemą. Susisiekimo ministerijos nuotr.
svg svg
S. Gentvilas, aplinkos ministras, M. Skuodis, susisiekimo ministras ir G. Krušnienė, aplinkos viceministrė, pristatė naują mokestinę sistemą. Susisiekimo ministerijos nuotr.

Aplinkos ministerija siūlo keisti nuo praėjusių metų liepos galiojančią automobilių taršos apmokestinimo tvarką, kuri skatintų rinktis mažiau taršų transportą.

Dabartinį taršos mokestį, kuris iš esmės vertinamas kaip automobilio transakcijos mokestis, siūloma keisti dviem mokesčiais. Vienas jų bus mokamas pirmą kartą automobilį registruojant Lietuvoje, antrasis bus kasmetinis naudotojo mokestis.

Gintarė Krušnienė, aplinkos viceministrė, ketvirtadienį Vilniuje surengtoje konferencijoje teigė, jog taršos mokesčiu planuojama apmokestinti tik į Lietuvą įvežamus automobilius ir pirmą jų registraciją.

„Keičiame ne tik įstatymo turinį, bet ir pavadinimą, pervadiname mokestį iš registracijos į taršos. Jau metus galiojantis variantas ne tiek skatino pasirinkti mažiau taršų automobilį, kiek apribojo atsisakyti taršų automobilį jei jį turi, nes jį sunkiau parduoti. Vienas esminių pakeitimų, tas jog, mes apmokestinsime tik į Lietuva įvežamus automobilius, pirmą registraciją, o panaikinsime transakcijos mokestį vidaus sandoriams“, – spaudos konferencijoje sakė viceministrė.

„Kitas elementas – stipriname taršos apmokestinimą ir siekiame išjudinti visą automobilių parką, ne tik įsigijimus. Šalia įvežimo į Lietuvą mokesčio, nuo 2023 metų atsiranda ir kasmetinis naudotojo mokestis“, – pridūrė ji. 

Pasak ministerijos atstovės, perdarius dabar veikiantį motorinių transporto priemonių mokestį, gyventojai būtų skatinami persėsti į bent trečdaliu mažiau taršius automobilius, šitaip perpus sumažinant dyzelinių lengvųjų automobilių dalį parke (dabar jų dalis sudaro 70%), kartu panaikinant kliūtis parduoti taršų automobilį.

Remsis CO2 tarša

Tiek registracijos, tiek taršos apmokestinimas apskaičiuojamas pagal tą pačią formulę. Ji komponuojama pagal du automobilių techninius parametrus – kiek gramų anglies dioksido emisijų tenka vienam kilometrui ir oro taršos koeficientą.

„Kiekvieną kilometrą išmetamas CO2 kiekis yra visiškai tolygus sudeginamo kuro kiekiui, už kurį mes sumokame. Skatindami rinktis mažiau taršius automobilius, mes tuo pačiu skatiname rinktis ir efektyvesnius automobilius, kad namų ūkis mažiau išleistų savo judumui“, – sakė viceministrė. 

„Kitas komponentas – oro taršos koeficientas varijuoja pagal tai, kokio „Euro“ standarto yra varikliai“, – kalbėjo ji.

Anot viceministrės, taip siekiama atgrasyti, kad į Lietuvą nebevažiuotų seni, taršūs dyzeliniai automobiliai.

„Euro“ pirmo, antro standarto dyzelinį automobilį kainuos įsivežti du su puse ir daugiau karto brangiau, nei analogišką benzininį. Siekiame stabdyti automobilių parko senėjimo, visuomenės sveikatos žalą ir pereiti prie daugiau benzininių automobilių ir kiek įmanoma, efektyvesnių“, – teigė G. Krušnienė.

Mokesčio tarifas progresyviai didės, kai automobilis viršys 160 g/km CO2, prilygstančio dabartiniam Lietuvos parko CO2 vidurkiui.

Pasak viceministrės, pagal 2020 metais į Lietuvą įvažiavusių automobilių srautą, trečdaliui automobilių netektų mokėti registracijos mokesčio. Dar ketvirtadalis mokėtų iki 250 Eur – jei tai benzininis automobilis – ir kiek daugiau, jei dyzelinis. Tuo metu 13% įvežtų taršiausių automobilių šis mokestis galėtų siekti iki 500 Eur ar daugiau.

„Čia yra tikslas keisti elgseną ir pasirinkimą, nes būtent tas 10–13% taršiausių yra tie automobiliai, kurių mes nenorime matyti, kertančių Lietuvos sieną. Jei tai prabangos automobiliai, čia jau vartotojo pasirinkimas jį įsivežti ir susimokėti tuo paremiant darnaus judumo sistemą“, – sakė G. Krušnienė. 

Tuo metu naudotojo mokesčio nereikėtų mokėti ketvirtadaliui, o apie 20% – iki 100 Eur per metus, o už pačius taršiausius – 200 Eur ir daugiau.

Svarstys rudenį

Skirtingai nuo dabartinės tvarkos, projektas numato lengvatas daugiavaikėms šeimoms, vyresniems kaip 65 metų vairuotojams ir neįgaliems vairuotojams. Iki 2024 metų pabaigos nustatomas pereinamasis laikotarpis visiems vairuotojams, kurie įsigijo transporto priemonę iki pirmojo taršos mokesčio 2020 metais.

Mokesčių pakeitimai galiotų lengviesiems automobiliams, kurie priklauso fiziniams ir juridiniams asmenims.

Naujojo įstatymo projektas artimiausiu metu turėtų būti pateiktas viešam svarstymui, o rudenį turėtų būti svarstomas Seime.

Susisiekimo ministras Marius Skuodis atkreipė dėmesį, kad nuo 2023 metų įsigalios ir naujas apmokestinimas sunkiasvorėms transporto priemonėms, už važinėjimą pagrindinėmis automagistralėmis.

„Dabar autobusai, vilkikai perka vinjetes ir su viena vinjete gali visą arą per Lietuvą važinėti pirmyn – atgal. Nuo 2023-ųjų pradžios bus mokama už nuvažiuotą kilometrą“, – spaudos konferencijoje sakė ministras. 

Planuoja 1 mlrd. Eur

Atnaujinus automobilių taršos mokestį, iki 2030 metų planuojama sukaupti 1 mlrd. Eur Darnaus judumo fonde, kuris bus skirtas savivaldybėse autobusų ir dviračių judumui plėtoti.

Pasak M. Skuodžio, lėšos bus panaudojamos viešojo transporto gerinimui, dviračių ir pėsčiųjų takų plėtrai, elektromobilių infrastruktūros plėtrai, žmogui patogiai pritaikytų miesto erdvių plėtrai bei savivaldybių darnaus judumo priemonėms. 

Fondu naudosis visos 60 šalies savivaldybių, lėšas paskirstant proporcingai pagal savivaldybėse deklaravusių gyvenamąją vietą gyventojų skaičių.

Aplinkos ministro Simono Gentvilo teigimu, per dešimtmetį transporto tarša turėtų sumažėti perpus, tačiau pokyčiai bus planuojami kartu su savivaldybėmis.

„Visi taršos mokesčiai bus naudojami ir planuojami kartu su savivalda, nes tik savivalda žino, kaip geriausiai spręsti vietines problemas, kokius kelius, takus tiesti, kokius autobusus jungti su priemiesčiais“, – sakė S. Gentvilas. 

Tarša šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis Lietuvoje nuo 2005 metų didėjo 50% – labiau nei bet kuriame kitame sektoriuje.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Tema „Logistika“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Aston Martin Valhalla“ – F1 technologijos persikelia į gatves Verslo tribūna

2021 metai „Aston Martin“ istorijoje ką tik tapo dar ryškesni. Kompanija pradėjo atsinaujinti, grįžo į F1...

Muitinėje atidžiau tikrinami Baltarusijos kroviniai

Dėl galimos kontrabandos iš Baltarusijos pareigūnai atidžiau tikrina geležinkeliais gabenamus krovinius, sako...

Logistika
2021.08.05
„Uber“ uždirbo 1,1 mlrd. USD

„Uber“ trečiadienį pranešė antrąjį ketvirtį gavęs pelno ir teigė, kad dėl pandemijos sulėtėjęs pavėžėjimo...

Rinkos
2021.08.05
LTG steigia kibernetinės saugos operatyvinį centrą 

Naujas „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) padalinys rūpinsis techninėmis IT saugos priemonėmis, imsis operatyvinių...

Logistika
2021.08.05
Grūdų sezonas: keliuose daugiau sunkvežimių, LTG mobilizavo vagonų arsenalą Premium

Uoste pradėjus krauti šalies ūkininkų užaugintus grūdus, jų eksportuotojai sako, kad „Lietuvos geležinkeliai“...

Logistika
2021.08.05
Kartu su vežėjais šiemet auga ir vilkikų remonto servisai Premium 5

Šiemet į viršų šovus vežėjų investicijoms į transporto parkus, gerėja ir vilkikų remonto įmonių veiklos...

Logistika
2021.08.05
Pirmą dieną Kalvarijų pasienio punkte paskiepyta apie 50 vilkikų vairuotojų

Pasienio kontrolės punkte trečiadienį atidarius mobilią skiepijimo nuo COVID-19 vietą, per pirmąją darbo...

Logistika
2021.08.04
K. Šliužas vadovaus „Lietuvos geležinkelių“ valdybai 6

Naujos „Lietuvos geležinkelių“ valdybos pirmininku išrinktas jos narys, buvęs telekomunikacijų bendrovės...

Vadyba
2021.08.04
Vežėjams atidaromas mobilus vakcinacijos punktas Kalvarijos pasienyje

Nuo trečiadienio Kalvarijos pasienio kontrolės punkte atidaroma mobili vakcinavimo nuo COVID-19 vieta.

Logistika
2021.08.04
Liepą automobilių rinkoje – „Regitros“ krizė ir reeksporto pokyčiai Premium

Reeksportu užsiimančios įmonės plečia per Lietuvą vežamų automobilių markių asortimentą, o gamintojų atstovai...

Automobiliai
2021.08.03
Lietuvos grūdų derlius pradedamas eksportuoti per Klaipėdą

Pirmosios šių metų Lietuvos grūdų derliaus partijos jau kraunamos į laivus ir netrukus bus išplukdytos.

Pramonė
2021.08.03
Šiaulių oro uoste įsikūrusi „Rava Cargo“ ketina žengti į skubių siuntų rinką

Lietuvos kapitalo krovinių ekspedijavimo įmonė „Rava Cargo“ Šiaulių oro uoste atidarė muitinės sandėlį. Ji...

Logistika
2021.08.03
Savivaldybės gaus papildomus 5 mln. Eur elektrobusų pirkimui 

Numatoma, kad pinigus gaus geriausiai konkursams pasirengusios Druskininkų ir Klaipėdos miestų bei Tauragės...

Logistika
2021.08.03
Automobiliams stebėti – lengvai montuojamas transporto kontrolės įrenginys Verslo tribūna

Suvaldyti visais trijų Baltijos šalių keliais skubančius automobilius ir tesėti klientams duodamą pažadą –...

Paslaugos
2021.08.03
Iš tropinių miškų – įspėjimai automobilių pramonei dėl besiartinančio naujo deficito Premium

Su puslaidininkių trūkumu bandanti tvarkytis automobilių pramonė įspėjama apie besiartinančias naujas...

Pramonė
2021.08.03
Lietuvoje filialą įsteigė geležinkelį elektrifikuojanti Ispanijos „Elecnor“

Geležinkelį Vilnius-Klaipėda elektrifikuojanti Ispanijos infrastruktūros bendrovė „Elecnor“ Lietuvoje įsteigė...

Logistika
2021.08.02
Lietuvos vežėjų darbo jėgos kaštai – tarp mažiausių ES Premium 10

Lietuvos vežėjų darbo jėgos kaštai per pastarąjį dešimtmetį žymiai išaugo, tačiau pagal šį rodiklį mūsų...

Logistika
2021.08.02
„Bolt“ įvertintas 4 mlrd. Eur 2

Estų pavėžėjimo paslaugų platforma „Bolt“ pastarojo investicijų pritraukimo etapu gavo 600 mln. Eur ir buvo...

Rinkos
2021.08.02
ASG priklausanti „Bluebird Nordic“ trigubins lėktuvų parką, kurs biurą Vilniuje 1

Verslininko Gedimino Žiemelio vadovaujamai „Avia Solutions Group“ (ASG) priklausanti Islandijos įmonė iki...

Logistika
2021.08.02
Kinai įžiebė „Polestar“ žvaigždę  Premium 2

Naujos markės automobiliai kovoja dėl teritorijų, apie kurias jos savininkai – švedų „Volvo Cars“ ir kinų...

Verslo klasė
2021.08.01

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku