Vežėjai siekia vilkikų vairuotojų kursus palikti kaip darbo rinkos mokymus 

Publikuota: 2021-04-13
Vežėjai sako, kad numatyti pokyčiai komplikuos privalomus vairuotojų apmokymus. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Vežėjai sako, kad numatyti pokyčiai komplikuos privalomus vairuotojų apmokymus. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Vežėjai skelbia, kad Lietuvoje realizuojamas siekis 95-ojo kodo mokymą priskirti išimtinai formaliajam profesiniam mokymui ir atiduoti į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) dispoziciją gerokai pakeis kursų kainą ir trukmę.

Būsimi profesionalūs vilkikų ir autobusų vairuotojai vietoj žadėtos supaprastintos jų parengimo tvarkos, kurią siūlė Susisiekimo ministerija, gali sulaukti priešingo rezultato – jau nuo kitų metų vairuotojų mokymų trukmė gali smarkiai pailgėti, o mokymų paslaugos gerokai pabrangti.

Apie tai įspėja Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacija ir trys didžiausios vežėjų asociacijos – „Linava“, Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas bei Lietuvos vežėjų sąjunga.

Transporto sektoriaus ir privačių mokymo įstaigų atstovai vieningai pasisako, kad profesionalių vairuotojų 95 kodo kompetencijos įgijimas ir kėlimas būtų lankstesnis ir modernus, jei būtų vykdomas pagal pažangių ES valstybių taikomą praktiką.

Vežėjų atstovai nurodo, kad būtent tokį susitarimą prieš dvejus metus pasiekė Vyriausybė ir socialiniai parneriai.

Nepageidaujama ŠMSM iniciatyva

Tuo pačiu bendrai nuspręsta pasirinkti veiksnų švietimo ir transporto sektoriaus poreikius atitinkantį teisinį reguliavimą, suderintą su Europos Sąjungos direktyva (2018/645), kai 95 kodo vairuotojų mokymas būtų priskirtas neformaliajam mokymui, įgyjant kompetenciją, o jo organizavimas ir kontrolė priskirta Susisiekimo ministerijai.

Tačiau, pasak vežėjų atstovų, ŠMSM blokuoja socialinių partnerių pasiektą susitarimą ir siekia, kad profesionalių vairuotojų mokymas ir jų kompetencijos kėlimas būtų palikti išskirtinai šios ministerijos reguliavimo sričiai, teigia transporto sektoriaus ir privačių mokymo įstaigų atstovai.

Šiuo metu 95 kodo mokymą reglamentuoja Profesinio mokymo įstatymas, pagal kurį parengtos profesionalių vairuotojų mokymo programos neatitinka minėtos ES direktyvos nuostatų.

Pasak rinkos dalyvių, ŠMSM reglamentavimu įteisinta nauja vairuotojų mokymo tvarka, pagal kurią 95 kodo privalomi mokymų kursai vilkikų ir autobusų vairuotojams nuo 2022 sausio 1 dienos būtų vykdomi pagal gerokai ilgesnės trukmės modulinio profesinio mokymo programas.

Neatitinka Europos praktikos

Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso generalinio sekretoriaus Povilo Drižo teigimu, ES direktyva nereikalauja, kad 95 kodo mokymas būtų priskirtas formaliajam profesiniam mokymui, tačiau Lietuvoje jis yra priskirtas būtent formalaus profesinio mokymo sričiai.

„Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU duomenimis, visose ES šalyse, išskyrus Lietuvą, profesionalių vairuotojų 95 kodo mokymas ir jų kompetencijos kėlimas priskirtas neformaliajam mokymui. Kai kuriose ES šalyse net nėra pirminio mokymo, o kompetencijų įgijimas vyksta egzamino būdu“, – sako P. Drižas.

Šiuo metu 95 kodo mokymai norintiems tapti vilkikų vairuotojais kainuoja vidutiniškai 500 Eur, o pasikeitus tvarkai prognozuojama, jog mokymo kaina pasieks 1.000 Eur. Vairuotojams reikalingas privalomas žinių atnaujinimas kas 5 metus – tokie kursai dabar kainuoja kelias dešimtis eurų, bet nurodoma, kad pasikeitus tvarkai – kaina išaugtų.

„Linavos“ prezidento Romo Austinsko teigimu, dabartinė tvarka, kai norintieji dirbti vilkikų vairuotojais baigia ES direktyvoje numatytos trukmės mokymus ir įgyja privalomus pažymėjimus viename iš 65 licencijuotų formaliojo profesinio mokymo teikėjų, galioja iki šių metų pabaigos. Kaip bus toliau – nežinia.

„Jei šį mokymą imtųsi kuruoti Susisiekimo ministerija, o juos vykdytų nustatytus reikalavimus atitinkantys mokymų centrai, kurių kompetencijos ir ištekliai orientuoti į vairuotojų mokymą, gerėtų šio mokymo prieinamumas ir kokybė. Dalį tokių mokymo centrų yra įsteigusios didžiosios logistikos kompanijos, ir tai yra patogu vilkikų vairuotojams, nes mokymų kursą jie gali baigti greitai, pasirinkę norimą kalbą ir mokymo įstaigą, kai už juos sumoka darbdavys arba mokosi savo lėšomis“, – sako R. Austinskas.

Mokysis svetur

Pasak Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentės Jurgitos Kuliešienės, šiuo metu galiojantis Profesinio mokymo įstatymas ir jo taikymo praktika neatitinka nei privačių mokymo teikėjų, nei transporto sektoriaus darbdavių ir darbuotojų lūkesčių.

Jos teigimu, pagal naująją tvarką pirminio mokymo trukmė bus tris kartus ilgesnė, todėl prognozuojama, kad atitinkamai pabrangs daugiau kaip du kartus.

„Jeigu turėsime gerokai ilgesnės trukmės programas – į jas norinčių mokytis nebus. Ypač sudėtinga taps pritraukti į šį mokymą jaunus žmones. Labai tikėtina, jog Lietuvos vairuotojai vyks įgyti 95 kodo į kaimynines valstybes, kur reikalavimai mokymui yra kur kas paprastesni, netaikomas kalbos barjeras“, – sako J. Kuliešienė.

„Linavos“ generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo teigimu, minėta situacija reiškia realią grėsmę, kad jaunimas ir vyresnio amžiaus asmenys Lietuvoje, taip pat ir trečiųjų šalių piliečiai, neturintys jokios profesijos, tačiau turintys C, CE, D, DE vairuotojų pažymėjimus, negalės patekti į profesionalių vairuotojų darbo rinką.

„Linavos“ duomenimis, šiuo metu Lietuvos transporto įmonėse vien tik vilkikų vairuotojais dirba per 75.000 žmonių. Visi jie privalo įgyti 95 kodo kompetenciją ir ją atnaujinti kas penkerius metus.

Transporto sektoriaus ir privačių mokymo įstaigų atstovai tvirtina, kad siekiant spręsti transporto rinkos ir krovinių bei keleivių vežimo srities problemas, būtina pritarti Susisiekimo ministerijos pasiūlytiems pakeitimams, leidžiantiems profesionalių vairuotojų 95 kodo mokymą labiau pritaikyti prie darbo rinkos poreikių.

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Paskelbtas pirmasis konsoliduotas statybos medžiagų pirkimas geležinkeliui „Rail Baltica“ Verslo tribūna

Už projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą Lietuvoje atsakinga AB „LTG Infra“ įgyvendina naujus sprendimus,...

Tvarus verslas
2021.05.12
Seimas pradeda svarstyti, ar pavėžėjams taikyti nulio promilių normą

Seimas pradeda diskusijas, ar pavėžėjams taikyti tokią pat blaivumo normą, kaip ir taksi vairuotojams – juos...

Logistika
2021.05.11
Teismas nagrinės „Avia Solutions Group“ skundą dėl plėtros Vilniaus oro uoste blokavimo

Teismas nagrinės verslininko Gedimino Žiemelio valdomos aviacijos verslo grupės „Avia Solutions Group“ skundą...

Logistika
2021.05.11
Sunkmetį įveikęs „Altas Auto“ vėl kyla su „Elinta Motors“ elektros pavara Premium

Pernai rekordines gamybos apimtis planavusi, oficialaus „Volkswagen“, MAN ir „Mercedes-Benz“ partnerio...

Logistika
2021.05.11
Susisiekimo ministerijos tikslas: mažiau kelionių automobiliais, daugiau – traukiniais 3

Susisiekimo ministerija kelia tikslą iki 2030 m. gerokai sumažinti keliones automobiliais bei persodinti...

Logistika
2021.05.11
Lietuvos oro uostuose – nuosaikus keleivių srauto augimas

Keleivių srautai Lietuvos oro uostuose pamažu atsigauna, tačiau balandį vis dar sudarė tik14% 2019-ųjų...

Logistika
2021.05.11
Vežėjai prašo didinti kvotą darbuotojams iš trečiųjų šalių 11

Šalies vežėjai kreipėsi į susisiekimo ministrą Marių Skuodį, prašydami tarpininkauti sprendžiant vis...

Logistika
2021.05.11
„Lietuvos geležinkeliai“ dividendams skirs 14 mln. Eur

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė per 2020-uosius metus uždirbo 36,6 mln. Eur pelno – 21,5 mln. Eur mažiau...

Logistika
2021.05.11
G. Žiemelio investicijos Vilniuje blokuotos dėl ryšių Rusijoje ir Baltarusijoje

Verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojamos aviacijos verslo grupės „Avia Solutions Group“ planuotas...

Logistika
2021.05.10
Skubiai keisti apsipirkimo planus: gegužę užsakytos pigios siuntos nebeišvengs PVM Premium 28

Importo PVM lengvata mažavertėms – iki 22 Eur – prekėms panaikinama nuo liepos, tačiau už gegužę ir birželį...

Finansai
2021.05.10
Susisiekimo eksministro J. Narkevičiaus sprendimus vertins teisėsauga 1

Susisiekimo ministerija prašo teisėsaugos įvertinti galimus įstatymų pažeidimus, buvusiam ministrui...

Verslo aplinka
2021.05.10
„Klasco“ pelnas pernai augo 79% iki 2,3 mln. Eur 1

Koncerno „Achemos grupė“ valdoma didžiausia Klaipėdos uosto krovos kompanija („Klasco“) pernai uždirbo 2,35...

Logistika
2021.05.10
Klaipėdos uostas valstybės biudžetą papildys 25,3 mln. Eur 1

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, pernai uždirbusi 36,07 mln. Eur grynojo pelno, už 2020 metus...

Logistika
2021.05.10
„Linava“: auga tik didžiosios įmonės, smulkiųjų situacija sudėtinga

Padidėjęs darbuotojų skaičius didžiausiose logistikos kompanijose nerodo šio sektoriaus atsigavimo, teigia...

Logistika
2021.05.10
Perkrauta „Regitra“ paralyžiuoja automobilių prekybos verslą Premium 43

Nuo gegužės 1 d. pradėjus veikti transporto priemonių apskaitos sistemai, VĮ „Regitra“ ėmė springti nuo...

Logistika
2021.05.10
Automobilio išlaikymas daugiausiai Europoje kainuoja belgams, mažiausiai – ispanams 1

Per įvairius su motorinėmis transporto priemonėmis susijusius mokesčius ES šalių biudžetai praėjusiais metais...

Automobiliai
2021.05.09
Girgždančios tiekimo grandinės kelia filosofinius klausimus apie pasaulinę prekybą Premium 4

Sueco kanalo krizė atkreipė dėmesį į neišvengiamą ilgų pasaulinių tiekimo grandinių trapumą būtent tuo metu,...

Logistika
2021.05.08
Prancūzijos receptas vidaus turizmui gaivinti - 5 mln. pigių traukinio bilietų

Viena didžiausių Prancūzijos geležinkelio kompanijų šalies gyventojams pasiūlė milijonus traukinio bilietų su...

Paslaugos
2021.05.08
„Ryanair“ nuo rudens skraidins iš Kauno į Stokholmą

Airijos oro bendrovė „Ryanair“ nuo lapkričio planuoja skraidinti iš Kauno į Stokholmą. Kaip pranešė bendrovė,...

Logistika
2021.05.07
„Novaturas“ atnaujina skrydžius į Graikiją 1

Didžiausias kelionių organizatorius Baltijos šalyse „Novaturas“ nuo gegužės vidurio atnaujina skrydžius į...

Paslaugos
2021.05.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku