Nutiesti kelius, kad ateityje neliktų spūsčių

Publikuota: 2020-12-09
Komisijos nuotr.
svg svg
Komisijos nuotr.
Už transportą atsakinga Europos Komisijos narė

Anot JAV humoristo Evano Esaro, automobilis buvo išrastas kaip patogi vieta eismo spūsčiai pralaukti. Manau, su tuo daugelis sutiktume, juk 2019 metais ES piliečiai vidutiniškai 29 valandas praleido spūstyse. Automobilis mums suteikė naujų asmeninės laisvės galimybių, tačiau jomis sunku pasinaudoti įstrigus transporto spūstyje.

Taip švaistomas laikas žmonėms kainuoja nemažai nervų. O štai įmonėms, kurioms laikas - pinigai, spūstys kasmet kainuoja apie 230 mlrd. Eur. O tai – maždaug 1,8% visos Europos Sąjungos BVP.

Turime atlaisvinti kelius Europoje. Kuo mažiau eismo spūsčių, tuo mažesnė tarša, taigi - ir švaresnis oras vietos gyventojams. Vienas iš būdų keliams atlaisvinti – didžiąją dalį kelių transportu dabar vežamų krovinių gabenti kitais būdais (dabar keliais vežama 75% visų ES teritorijoje gabenamų krovinių). Šis tikslas įtvirtintas naujoje Tvaraus ir išmanaus judumo strategijoje. Norime iki 2030 m. 50% padidinti krovinių vežimą geležinkeliais ir 25% - vidaus vandenų transportu bei trumpųjų nuotolių jūrų keliais (iki 2050 m. – 50 %).

Be abejo, tai nėra paprasta. Nėra vieno visiems tobulai tinkamo sprendimo. Europa – tai daugelio įvairių dalių visuma, ir ši įvairovė yra mūsų stiprybė. Šią įvairovę atspindi mūsų parama infrastruktūros projektams: vienose šalyse geriausias krovinių vežimo būdas gali būti nauja geležinkelių infrastruktūra, o kitose ¬kur kas labiau tiktų vidaus vandenų transportas.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Mūsų strategijos sėkmė nebus matuojama vien nutiestų geležinkelio bėgių kilometrais. Turime parodyti krovinių siuntėjams, kad alternatyvos kelių transportui yra greitos ir patikimos. Taip pat turime spręsti trūkstamų jungčių problemą. Juk neįmanoma perkrauti krovinių iš laivų į traukinius, jei uoste nėra geležinkelių infrastruktūros!

Projektas „Rail Baltica“ kaip tik ir turi sukurti trūkstamas jungtis: sujungti geležinkelius su jūrų ir oro uostais, taip pat sujungti Lenkiją, Lietuvą, Latviją, Estiją ir - netiesiogiai - Suomiją. Ši linija taip pat sutrumpins kelionės laiką: tikimasi, kad kelionė iš Talino į Varšuvą traukiniu truks mažiau nei 7 valandas. Šiuo metu tokia kelionė trunka 12 val.

„Rail Baltica“ yra vienas didžiausių ES transporto infrastruktūros projektų. ES finansuoja 85%visų šio projekto išlaidų. Jam jau skirta daugiau kaip 800 mln. Eur.

Kitas projektas - naujos greitojo geležinkelio linijos tarp „Basque Y“ ir Bordo. Dabar šiuo maršrutu geležinkeliu gabenama vos 3% krovinių. Naujos linijos pakeis ne tik šį skaičių. Prognozuojama, kad vien Baskų krašte BVP padidės 1,3%, bus sukurta 10.800 naujų darbo vietų.

Be geležinkelių, kitas neišnaudotas netaršaus ir veiksmingo krovinių gabenimo rezervas yra vidaus vandenų transportas. Vykdomas ne vienas vandens transportui skirtas ES projektas. Šių projektų tikslas - gerinti Europos vandens transporto koridorius, finansuoti upių ir kanalų priežiūrą ir kurti skaitmeninių duomenų mainų ir eismo valdymo infrastruktūras. Pavyzdžiui, projektas RIS COMEX skirtas gerinti baržų laivybai kertant valstybines Austrijos, Belgijos, Bulgarijos, Čekijos, Kroatijos, Liuksemburgo, Nyderlandų, Prancūzijos, Rumunijos, Serbijos, Slovakijos, Vengrijos ir Vokietijos sienas.

Naujų transporto - tiek geležinkelių, tiek vandens - jungčių statyba bei senų jungčių modernizavimas duoda naudos prekybai ir ekonomikai apskritai, taip pat dar labiau gerina mūsų atsparumą. 2020 m. patirtis parodė, kad atsparumas tapo pasaulinės darbotvarkės prioritetu: būtina pasirūpinti, kad tiekimo grandinės visada išliktų saugios, net ir per pasaulinę pandemiją.

Jau žinome, kad geležinkelių ir vandens transportas yra atsparus. Jų neigiamas poveikis, palyginti su kitų rūšių transportu, mažesnis. Aš už tai, kad būtų nustatyta šio poveikio kaina, nesvarbu, ar tai yra šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimas, ar triukšmo tarša, ar infrastruktūros dėvėjimasis. Taip pat pritariu, kad su šiuo poveikiu susijusias išlaidas turėtų padengti teršėjai ir naudotojai. Tam mūsų strategijoje numatytas galutinis terminas – 2050 m. Nesąžininga, kad už neigiamą transporto poveikį turi mokėti visuomenė, kaip kad yra dabar. Todėl primygtinai raginu reformuoti ES kelių apmokestinimo taisykles ir daryti spaudimą valstybėms narėms susitarti dėl mūsų pasiūlymų.

Susitarimas padėtų grąžinti automobiliams pirminę paskirtį ir leistų nuo jų nusegti „vien patogios vietos eismo spūsčiai pralaukti“ etiketę. Kuo daugiau krovinių Europoje keliaus geležinkeliais ir vandeniu, tuo mūsų keliai bus švaresni, tylesni ir malonesni važiuoti – be už kiekvieno posūkio tykančių spūsčių.

Komentaro autorė - Adina Valean, už transportą atsakinga Europos Komisijos narė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
„VW Taigo“: kaip detalės keičia paveikslą Premium

Ne itin reikšmingais pokyčiais nuo „VW T-Cross“ besiskiriantis krosoveris sukuria visiškai naujo automobilio...

Automobiliai
14:30
VVT pateikė ieškinį dėl darbuotojų sutarčių stabdymo

„Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) penktadienį pateikė ieškinį teismui dėl daugiau nei trečdalio...

Vadyba
2022.05.20
LTG nekeičia planų atleisti beveik 2.000 darbuotojų

Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) vadovas sako, kad planas atleisti beveik 2.000 darbuotojų...

Logistika
2022.05.20
„Moller auto“ pelnas pernai augo 2,5 karto 1

„Volkswagen“ automobilių prekybos ir remonto bendrovė „Moller Auto“ praėjusiais metais gavo 75,3 mln. Eur...

Finansai
2022.05.20
Ateitis su 5G pagal „Ericsson“: kas laukia žmonių ir verslo Premium

5G ryšys dažnai yra pristatomas kaip technologija, kuri daugiausia naudos atneš verslui. Tai bent iš dalies...

Inovacijos
2022.05.20
K. Kaikaris – apie „CityBee" konkurentus, naujas technologijas, duomenų vagystės pamokas Premium 9

Kristijonas Kaikaris, „Modus Group“ priklausančios mobilumo „CityBee“ platformos vadovas, VŽ podkaste sako...

Logistika
2022.05.20
Vakarai ieško kelių, kaip iš Ukrainos išvežti pasaulio rinkai skirtus grūdus Premium

Rusijos agresija prieš Ukrainą kartu su sausromis ir vis dar nepasibaigusia koronaviruso pandemija kelia...

Verslo aplinka
2022.05.20
Kai pasiūlytieji mainai sunkiai dera su morale 2

Nuo Rusijos agresijos prieš Ukrainą pradžios praėjus trims mėnesiams tarptautinė bendruomenė staiga...

VŽ požiūris
2022.05.20
M. Skuodis: ieškoma būdų Lietuvos aviacijos bendrovėms pradėti veiklą JAV

Rudenį ketinama pateikti paraišką atsakingoms institucijoms, tolimesnių žingsnių tikintis kitais metais.

Logistika
2022.05.19
Bandomuoju traukiniu iš Ukrainos į Lietuvą atvežtas gyvuliams skirtas lizinas

Ketvirtadienį iš Ukrainos grįžęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) krovinių vežimo bendrovės „LTG...

Logistika
2022.05.19
„Invega“ paskolos itin daug susidomėjimo iš vežėjų nesulaukė Premium

Pirmadienį baigėsi terminas teikti paraiškas „Invega“ teikiamoms lengvatinėms paskoloms apyvartinėms lėšoms...

Logistika
2022.05.19
Lietuva pasirašė susitarimą su Azerbaidžanu dėl tarptautinio vežimo keliais

Susitarimu siekiama paskatinti susisiekimą tarp abiejų šalių ir plėtoti Kiniją su Europa jungiantį naują...

Logistika
2022.05.19
Nuleido VVĮ naujus tikslus, o valdybose švilpauja vėjai Premium

Vyriausybė šią savaitę patvirtino siektinus valstybės valdomų įmonių (VVĮ) finansinius tikslus 2022–2024 m.,...

Finansai
2022.05.19
Pernai 40% augusi „Arijaus“ grupė parduoda verslą Baltarusijoje

Krovinių gabenimo ir ekspedijavimo grupė „Arijus“ šiemet ketina parduoti įmonę  Baltarusijoje ir pasitraukti...

Logistika
2022.05.19
„Regitros“ pajamos pernai augo 8% 2

Valstybės įmonė „Regitra“ praėjusiais metais gavo 24,5 mln. Eur pajamų – 8% daugiau nei 2020 metais.

Logistika
2022.05.19
Dekarbonizuojant Klaipėdos uostą vizijos neužtenka, reikia verslo iniciatyvų Premium 2

Reaguodamas į ES nustatytą žaliąjį kursą, Klaipėdos uostas pristatė žaliąją uosto koncepciją. Ekspertai sako,...

Logistika
2022.05.19
M. Skuodis: išvežti Ukrainos grūdus per Lenkiją ir Lietuvą – sudėtinga 5

Bandydamos padėti Ukrainai išvežti pernykštį grūdų derlių Lietuva ir Lenkija patiria didelių sunkumų, sako...

Logistika
2022.05.18
„MyBee“ platforma iš „Citadele“ pasiskolino 4,5 mln. Eur 1

Skelbiama, kad paskola leis praplėsti ilgalaikės automobilių nuomos parką ir pasiūlyti įvairesnių modelių.

Logistika
2022.05.18
„Girteka“ plečiasi į Sakartvelą

Kitais metais „Girteka“ ketina Tbilisyje atidaryti biurą, įkurti paslaugų centrą, sukurti per 300 darbo vietų.

Logistika
2022.05.18
Prekyba naujais automobiliais ES vėl pasiekė dugną

Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) konstatuoja, kad pasiektas rezultatas buvo blogesnis tik...

Automobiliai
2022.05.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku