Valstybės kontrolė: kartais asfaltuojamos gatvės, kuriomis naudojasi 1 ar 9 namų ūkiai

Publikuota: 2020-12-03
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Lietuvos kelių infrastruktūrai skirtų investicijų panaudojimui trūksta efektyvumo, ne visada kelio darbai planuojami remiantis pakankamais duomenimis, suplanuotų darbų pakeitimai ne visada pagrįsti, o darbų kokybės kontrolės priežiūra dar nepakankamai užtikrina, kad kelio darbai bus atlikti kokybiškai, konstatuoja Valstybės kontrolė, atlikusi kelių infrastruktūros valdymo auditą.

Papildyta Lietuvos automobilių kelių direkcijos komentaru.

Audito rezultatai rodo, kad planuojama šalies kelių plėtra ne visada dera su esančia situacija. Pernai net 60% valstybinės reikšmės asfaltuotų kelių buvo blogos arba labai blogos būklės. Šių pagrindinių Lietuvos kelių intensyvumas siekė apie 12.000 automobilių per parą.

O žvyrkeliams, kuriais per parą vidutiniškai pravažiuoja apie 500 automobilių, asfaltuoti panaudota net 39% visų keliams remontuoti numatytų lėšų.

Taip pat nustatyta 16% atvejų, kai darbai buvo atlikti ir tuose valstybinės reikšmės kelių ruožuose, kurių būklė buvo gera, 10% atvejų, kai darbai atlikti ten, kur būklė net nebuvo vertinta

Trūkumų nustatyta ir vertinant savivaldybių valdomus kelius. Pasak auditorių, audituotos savivaldybės neturi pakankamų duomenų, kad galėtų efektyviai planuoti darbus, kelių ilgio duomenys ne visada tikslūs, pusė audituotų savivaldybių nebuvo nustačiusios kriterijų, pagal kuriuos sudaromos prioritetinės darbų eilės. Be to, nustatyta atvejų, kai lėšos buvo skirtos asfaltuoti ir tokioms gatvėms, kuriomis naudojasi vos 1 ar 9 namų ūkiai.

Taip pat nustatyta, kad 2016–2019 m. Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) darbus valstybinės reikšmės keliuose ne visada atliko taip, kaip planuota: 8% kelio darbų vėluota pradėti laiku, 66% kelių ir 73% žvyrkelių asfaltavimo darbų nepradėti, 272 mln. Eur (31% šiems keliams remontuoti panaudotų Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų) panaudota ir tokiems darbams, kurių nė nebuvo prioritetinėse eilėse.

Savivaldybėms priklausančiuose keliuose taip pat nustatyta trūkumų – visos audituotos savivaldybės sudarytų prioritetinių eilių laikėsi tik iš dalies, ne visi kelio darbai buvo atlikti numatytais terminais.

Ir 2020 m. tendencijos liko panašios, nes nustatyta 13% atvejų, kai darbai buvo atlikti ar suplanuoti atlikti tuose ruožuose, kurių būklė gera. Dar 5,7 mln. Eur panaudota tokiems žvyrkeliams asfaltuoti, kurių prioritetinėse eilėse nebuvo.

Trūksta kontrolės

Audito metu nustatyta, kad LAKD ne visada tinkamai vykdo darbų kokybės kontrolės priežiūrą valstybinės reikšmės kelių objektuose, nes priimdama atliktus darbus nešališkai neįsitikina, ar atlikti darbai ir jų kokybė atitinka teisės aktų reikalavimus.

LAKD nesikreipė į rangovą dėl 5% statinių, kuriems galiojo garantinis terminas, defektų pašalinimo. Pirmą kartą Lietuvoje atliktas ir vietinės reikšmės kelių kokybės tyrimas parodė, kad iš 8-iuose keliuose tirtų 16-os tyrimų vietų 14-oje (87%) jų nustatyta neatitikimų.

Atlikto tyrimo duomenys bus perduoti LAKD ir savivaldybėms, kur klausimai dėl nustatytų defektų pašalinimo bus sprendžiami su rangovais.

Nepaisant nustatytų trūkumų, auditoriai pastebi ir teigiamų pokyčių: 2018 m. atlikti valstybinės reikšmės kelių kokybės tyrimai; 2019 m. įvertinta visų valstybinės reikšmės kelių būklė, 2020 m. prioritetinės darbų eilės sudaromos visiems kelio objektams, 28% (4 iš 14) audituotų savivaldybių jau atliko daugiau kaip pusės joms priklausančių kelių kadastrinius matavimus.

LAKD: situacija jau pagerėjusi

Kelių direkcija, komentuodama audito rezultatus pažymi, kad Valstybės kontrolė, atlikusi auditą už 2016–2019 m. laikotarpį, pati konstatavo, kad LAKD kompetencijos srityje 2020 m. situacija gerokai pasikeitusi į gerą.

LAKD nurodo, kad per audituotą laikotarpį pati Kelių direkcija atliko valstybinės reikšmės kelių kokybės tyrimus, pasitelkus mobilią kelių tyrimų laboratoriją pirmą kartą per vienerius metus buvo įvertinta visų valstybinės reikšmės asfaltuotų kelių dangų būklė. Pagal gautus dangos būklės duomenis parengtos metodikos, suformuluoti aiškūs kriterijai, sudarytos ir paskelbtos prioritetinės darbų eilės visiems kelių objektams.

„Pagal šias eiles ir atsižvelgiant į turimą finansavimą, dabar yra atliekami kelių ir jų objektų tvarkymo, remonto ir kt. darbai. Be to, 2018 m. atlikus šalies valstybinės reikšmės kelių kokybės auditą ir įvertinus gautą informaciją, buvo sugriežtinta normatyvinė dokumentacija ir pagal ją dabar vykdoma atliktų darbų kontrolė“, – teigia LAKD.

Direkcijos pranešime taip pat pažymima, kad 2017 m. antroje pusėje buvo sureitinguoti valstybinės reikšmės keliai su žvyro danga. Nuo to laiko LAKD priklausantys valstybinės reikšmės keliai asfaltuojami pagal patvirtintas žvyrkelių ruožų atrankos metodikas ir nustatytus atrankos kriterijus, t. y. ar yra viešasis transportas ar ne, ar bus sugeneruotas papildomas eismas, ar yra lankytinos vietos, koks vidutinis metinis paros eismo intensyvumas, maršruto užbaigtumą, savivaldybės prioritetus ir t. t.

Kelių tinklą Lietuvoje sudaro 85.500 km, jiems tiesti ir prižiūrėti kasmet panaudojama apie 620 mln. Eur. Keliai skirstomi į valstybinės (magistraliniai, krašto, rajoniniai) ir vietinės (viešieji, vidaus) reikšmės.

Valstybinės reikšmės kelius valdo VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD). Vietinės reikšmės viešieji keliai ir gatvės nuosavybės teise priklauso savivaldybėms, o vidaus keliai – valstybei, savivaldybėms, kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims.

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Baltijos šalys spaudžia laikytis „Rail Baltica“ finansavimo plano

„Rail Balticos“ finansavimo plano spaudžiančių laikytis Baltijos šalių vadovų iniciatyva gali būti...

Logistika
2021.01.25
Lietuvos oro uostai ieško, kas galėtų testuoti keleivius

Lietuvos oro uostai ruošiasi sudaryti galimybę keleiviams atlikti įvairaus tipo koronaviruso testus prieš...

Logistika
2021.01.25
Prie Klaipėdos Jakų žiedo pradedamas statyti 15 mln. Eur vertės logistikos centras 1

Su transporto ir logistikos grupe „Gedlito transportas“ susijusi įmonė Klaipėdoje šalia Jakų žiedo pradėjo 15...

Statyba ir NT
2021.01.25
Kipras nuo kovo atvers oro susisiekimą su 56 valstybėmis

Kipras nuo kovo atvers oro susisiekimą su 56 valstybėmis ir neįves atvykstantiesiems saviizoliavimosi...

Paslaugos
2021.01.25
Klaipėdos uoste nuskendo žemkasė 1

Pirmadienio rytą Klaipėdos uoste nuskendo nedidelė, 31 m ilgio, žemkasė. Ji kurį laiką...

Logistika
2021.01.25
„Bolt“ naudos franšizę plėtrai Azijoje, Ramiojo vandenyno regione ir Lotynų Amerikoje

Estijos kapitalo pavėžėjimo platforma skelbia pradedanti platinti verslo franšizę. Kompanija nurodo šiuo...

Logistika
2021.01.25
„Tiketa Tour“ žingsnis sunkmečiu – lėktuvas savoms reikmėms  Premium 4

„Avia Solutions Group“ (ASG) priklausantis kelionių organizatorius, naudodamasis atsiradusia galimybe, savo...

Logistika
2021.01.24
VŽ bando: mažiausias „Opel“ ir jo giminystės ryšiai Premium 1

Šeštosios kartos „Corsa“ patvirtina, kad automobilių pramonė globalizuojasi ir unifikuojasi, tačiau...

Automobiliai
2021.01.24
Iš 6,2 mln. Europos sunkvežimių – tik 2.300 netaršūs 1

Europos keliais važinėja 6,2 mln. vidutinio svorio ir sunkiasvorių komercinių transporto priemonių, iš kurių...

Logistika
2021.01.24
Ginčas tarp „DPD Lietuvos“ ir „Omnivos“ baigėsi taikiai Premium 1

Valstybinio patentų biuro Apeliacinis skyrius nutraukė ginčo nagrinėjimą tarp dviejų siuntų bendrovių – „DPD...

Rinkodara
2021.01.24
Elektrinė ateitis: technologijų gigantai žengia į autopramonę Premium

Elektronikos gamybos gigantei „Foxconn“ pranešus apie partnerystę su Azijos autopramonės bendrovėmis, o...

Pramonė
2021.01.23
Europos Komisijos sprendimas „Lufthansą“ privers pardavinėti bilietus po 9 Eur Premium

Oro bendrovė „Lufthansa“ vasarą gali pasiūlyti skrydžių bilietų vos po 9 Eur, nors Vokietijos įmonė anksčiau...

Logistika
2021.01.23
Perkrautiems laivams barstant konteinerius, siūloma riboti jų krovą  1

Per porą mėnesių trims laivams Ramiajame vandenyne pametus tūkstančius konteinerių, kalbama apie krovos...

Logistika
2021.01.22
SAM: ruošiamasi skelbti atvirą konkursą vakcinos išvežiojimo paslaugoms

Artimiausiu metu ruošiamasi skelbti atvirą konkursą dėl kelių transporto paslaugų vakcinai išvežioti,...

Logistika
2021.01.22
ES oro linijų akcijas papurtė kelionių ribojimų grėsmė

ES vadovams paskelbus apie tolesnius kelionių varžymus siekiant suvaldyti žemyne siaučiančią koronaviruso...

Rinkos
2021.01.22
„Kautra” Alytuje išbandys elektrinį autobusą 3

Keleivių vežimo bendrovė „Kautra“ Alytuje išbandys elektrinį autobusą. Juo alytiškiai bus vežiojami savaitę,...

Logistika
2021.01.22
KLM atleis darbuotojų ir įspėja apie ilgųjų skrydžių galimą stabdymą

Nyderlandų oro linijos KLM praneša 2021 m. atleisiančios dar apie 1.000 darbuotojų. Su 5.000 darbuotojų dėl...

Vadyba
2021.01.22
Eksportas į JK sudėtingėja: padėklams gali būti reikalinga speciali pažyma Premium

Vykstant į JK neigiamo koronaviruso testo kertant sieną iš vairuotojų bent kol kas nereikalaujama, tačiau...

Pramonė
2021.01.22
Nežymiai taršos ribojimą viršijęs „Volkswagen“ gaus šimtamilijoninę baudą 1

Ketvirtadienį „Volkswagen“, didžiausias pasaulyje automobilių gamintojas, pranešė už taršos reikalavimų...

Automobiliai
2021.01.21
Bankai vertina vežėjus: rizikų daug, bet finansavimas nuosaikiai augs Premium

Komerciniai bankai, vertindami šiųmetines transporto įmonių perspektyvas, pastebi, kad rizikų netrūksta,...

Logistika
2021.01.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus