Degalų kaina žiemą: ekspertai tikina, kad vairuotojai pokyčių nepajus

Publikuota: 2020-12-03
svg svg

Nuo gruodžio 1 dienos įsigalioja reikalavimas žiemos mėnesiais į dyzeliną įmaišyti 7 proc. biodegalų. Rinkos ekspertų teigimu, dyzelino kaina priklauso nuo daugelio komponentų, tad biodegalų dalies įvedimas galutinei dyzelino kainai reikšmingos įtakos neturės.

Šiemet Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas pripažino, kad draudimas naudoti biodegalus žiemos mėnesiais prieštarauja įstatymams ir panaikino draudimus numatančius teisės aktus.

Taigi, jau po savaitės Lietuvos degalinėse vairuotojai įsigis degalus su bio komponentais. Kaip ir daugelis Europos Sąjungos (ES) šalių, Lietuva skatina švaresnių degalų naudojimą. Biodegalai draugiškesni aplinkai, nes lyginant su naftos degalais į atmosferą išmeta iki 72 proc. mažiau anglies dvideginio. Be to, naudojant vietinius biodegalus stiprinama Lietuvos energetinė nepriklausomybė ir kuriama pridėtinė vertė vietinei ekonomikai.

Biodegalų asociacijos prezidento Mindaugo Palijansko teigimu, žiemos mėnesiais degalinėms pradėjus prekiauti dyzelinu su biodegalais, vairuotojai skirtumo nepajus. Biodegalų rinkos ekspertas nekorektiškais vadina viešojoje erdvėje pasirodžiusius komentarus, kad pradėjus naudoti biodegalus pastebimai pakils dyzelino kaina degalinėse.

„Mažmeninę degalų kainą lemia daug įvairių veiksnių – tai ir svyruojanti naftos kaina rinkoje, naftos perdirbėjo marža, valstybės taikomi mokesčiai, nuožmi degalinių tinklų konkurencija. Galutinėje dyzelino kainoje biodegalų dalis yra nežymi ir siekia apie 5 proc. Palyginimui, tą pačią dieną to paties tinklo degalinėse litro dyzelino kaina gali skirti net keliomis dešimtimis centų“, — pabrėžė M. Palijanskas.

Kas sudaro ir lemia degalų kainą?

Didžiausią degalų kainos dalį sudaro mokesčiai – akcizas ir pridėtinės vertės mokestis, taikomas galutinei degalų kainai. Jei degalinėje litras degalų kainuoja 1 eurą, tai vien mokesčių dalis gali sudaryti daugiau nei pusę visos bendros kainos.  Dyzelino įsigijimo dalis sudaro apie 36 proc. kainos, o degalinių sąnaudos ir marža – apie 5 proc. galutinės degalų kainos.  Į dyzeliną įmaišoma 7 proc. biodegalų, tad galutinėje degalų kainoje biodegalų dalis sudaro tik apie 5 proc. kainos.

[infogram id="3482ca9d-a0a8-47ff-87be-5d22bbd50074" prefix="YYr" format="interactive" title="TR:Biodegalai2"]

Biodegalų asociacijos vadovo teigimu, žiemos laikotarpiu, kaip ir kitais metų laikais, degalų kainą daugiausiai kainą lemia situacija rinkoje – tai akivaizdu žvelgiant į dyzelino rinkos kainos indekso „S&P Global Platts“ ir „Orlen Lietuva“ protokolo kainą. Keičiantis PLATTS kainai, kone identiškai keičiasi ir „Orlen“ kaina nepriklausomai, ar į dyzeliną maišomi biodegalai.

[infogram id="451b143a-d96b-4f72-b6d2-290b66e11c69" prefix="ieO" format="interactive" title="TR:Biodegalai1"]

Lietuviški biodegalai tinka reikliems skandinavams

Ne visi Lietuvoje pagaminti biodegalai sunaudojami vietinėje rinkoje, didelė dalis produkcijos eksportuojama į Vakarų Europą, daugiausiai į Skandinavijos šalis – Norvegiją, Švediją.

„Linas Agro Group“ akcininkų valdoma bendrovė „Mestilla“ yra didžiausia biodegalų gamintoja Lietuvoje. Bendrovės generalinio direktoriaus pavaduotojo Ramūno Tinginio teigimu, Skandinavijos šalių užsakovai biodegalų gamintojams kelia griežtesnius, nei standartais numatyti, kokybės reikalavimus. Biodegalų gamintojams svarbu atsižvelgti degalų kokybinius parametrus žiemos laikotarpiu.

„Į Skandinavijos šalis biodegalus eksportuojame jau daugiau nei 10 metų – kasmet šių šalių klientams pateikiame virš 100 tūkst. tonų biodegalų. Džiaugiamės, kad galime patenkinti Skandinavijos klientų reikalavimus. Mūsų produkciją perka stambūs klientai, tokie kaip pvz. didžiausi naftos produktų gamintojai, degalinių tinklai ir prekybininkai“, — teigė „Mestilla“ atstovas.

Pašnekovas pastebėjo, kad Šiaurės Europos šalyse vyrauja atšiauresni ir labai skirtingi orai atskiruose šių šalių regionuose, pvz. prie jūros ar kalnuose, tačiau transporte naudojami degalai ir su didesne nei Lietuvoje biodegalų koncentracija.

Pavyzdžiui, dėl iškeltų ambicingų iškastinio kuro naudojimo atsisakymo tikslų, jau dabar biopriedų dalis dyzeline Skandinavijos šalyse sudaro 15-20 proc., o dalis viešojo transporto bendrovių, ypač didžiuosiuose miestuose, naudoja degalų mišinius su didesne (pavyzdžiui, 30 proc.) biodegalų koncentracija. Šiltuoju metu laiku į transporto priemones pilami net ir grynieji biodegalai.

Degalų savybes testavo mokslininkai

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Inžinerijos katedros mokslininkų ir akredituotos tyrimų kompanijos atliktas praktinis RME poveikio automobiliams testas parodė, kad nėra skirtumo tarp įprastinio arktinio dyzelino ir dyzelino su biopriedu RME. Automobiliai užsivesdavo be keblumų, nors tą žiemą oro temperatūra buvo nukritusi ir iki 26 laipsnių šalčio.

Žinodami, kad didžioji dalis komercinės paskirties transporto priemonių yra varomos dyzelinu, tyrime buvo testuojami ir 8 vilkikai. Keturi iš jų visą žiemą naudojo tik dyzeliną su RME komponentu, o kiti 4 – mineralinį dyzeliną be biodegalų priedo. Eksperimento pradžioje, dalyvaujant notarams, visų vilkikų kuro filtrai buvo užantspauduoti.

Eksperimento pabaigoje palyginus gryną dyzeliną naudojusių vilkikų filtrus ir dyzeliną su biodegalų priedu nepastebėta jokių skirtumų.

Biodegalų ekspertų teigimu, galutinei degalų kokybei šaltuoju laiku ypač didelę reikšmę turi periodiška ir tinkama degalinių įrangos priežiūra, talpų valymas, atsakingas degalų tiekėjų pasirinkimas bei logistikos užtikrinimas.

Daugiau energetinės nepriklausomybės

Pasak Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidento Martyno
Nagevičiaus, Lietuva yra užsibrėžusi tikslą iki 2030 metų pasiekti, kad transporto sektoriuje atsinaujinantys ištekliai sudarytų 15 proc. galutiniame suvartojime.

„Kol kas iki šio tikslo dar ilgas kelias – Lietuva atsilieka nuo daugelio ES šalių ir netgi gręsia
baudos už jau 2020 metų direktyvos įsipareigojimo nevykdymą. Biodegalų maišymas žiemos laikotarpiu – pirmas, pats paprasčiausias ir pigiausias, bet svarbus žingsnis siekiant šio ambicingo tikslo“, – pabrėžė ekspertas. Be to, anot M. Nagevičiaus, kuo daugiau atsinaujinančių išteklių Lietuva naudos, tuo mažesnė bus šalies priklausomybė nuo iškastinio kuro, importuojamų iš Rytų šalių.

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Kaune ir Tauragėje – milijoninės investicijos į viešąjį transportą 

Finansuojant Europos fondų pinigais bus diegiamos informacinės ir transporto valdymo sistemos, perkami...

Logistika
2020.12.31
Išardytų baterijų testas: „Tesla“ vis dar priekyje, bet nebedaug Premium

Septynių gamintojų elektromobilių akumuliatorius išardę ir įvertinę investicinio banko UBS analitikai...

Automobiliai
2020.12.31
Nuo sausio 1 d. numatomi 7 skrydžiai tarp Lietuvos ir JK

Vyriausybės sprendimas leisti skrydžius iš Jungtinės Karalystės medicinos specialistams kelia abejonių.

Logistika
2020.12.31
„Tesla“ Lenkijoje: atidarytas pirmasis salonas, planuojama tinklo plėtra 

Tik per autorizuotas atstovybes tinklą plečianti Elono Musko kompanija Lenkiją pripažino kaip subrendusią...

Automobiliai
2020.12.31
Nuo sausio 1-osios atnaujinami skrydžiai iš Jungtinės Karalystės

Vyriausybė trečiadienį nusprendė nuo 2021 m. sausio 1 d. nebepratęsti skrydžių iš Jungtinės Karalystės (JK)...

Logistika
2020.12.30
JK ir ES santykiai po Naujųjų: kokie pokyčiai laukia Premium 1

Jungtinei Karalystei (JK) ir Europos Sąjungai (ES) pasiekus paskutinės nakties prekybos susitarimą,...

Verslo aplinka
2020.12.30
Teisme – 145.000 Eur VMI ieškinys PVM nuslėpusiems automobilių prekeiviams 

Metus veikusios Vilniaus automobilių prekybos įmonės vadovai kaltinami valstybei nesumokėję PVM.

Automobiliai
2020.12.30
E. prekybos augimas palaikė ir kritusią komercinių automobilių rinką Premium

Lengvųjų komercinių automobilių paklausai Lietuvoje 2020-ųjų sausį–lapkritį smukus trečdaliu, prekybininkai...

Automobiliai
2020.12.30
„Orlen Lietuva“ Ukrainą geležinkeliu pasieks ir per Lenkiją

Naftos perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ skelbia apie naują geležinkelio jungtį su Ukraina, kurios...

Logistika
2020.12.29
Siuntų apimtys prieš šventes augo kartais, viršijo visus rekordus

Prieš didžiąsias metų šventes Lietuvoje siuntų apimtys augo labiau nei įprastai, tačiau ne visi jų pervežėjai...

Logistika
2020.12.29
„LTG Link“ už 200 mln. Eur perka 30 elektrinių traukinių 38

„Lietuvos geležinkelių“ grupės keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ perka 30 elektrinių traukinių. Dalis jų...

Logistika
2020.12.29
Klaipėdos uostas: 2020-ieji su pliuso ženklu, ateityje – ambicingi projektai Verslo tribūna 4

„Klaipėdos jūrų uostas, nepaisant sudėtingų metų ir naujų šiemet kilusių galvosūkių, 2020-uosius baigia...

Logistika
2020.12.29
„Kuranos“ antros kartos biotetanolis įvertintas aukso medaliu Verslo tribūna

Lietuvos pramonininkų konfederacijos konkurse „Lietuvos metų gaminys” aukso medalis skirtas Pasvalyje...

2020.12.29
JK ir ES susitarimo efektas transportui: kentės visi, bet britai labiau

Paskutinę akimirką Jungtinei Karalystei (JK) ir Europos Sąjungai (ES) pasiekus susitarimą dėl...

Logistika
2020.12.28
Prekyba su JK: grįžta muitinės procedūros  Premium

Bendrovės, kurių veikla susijusi su Jungtine Karalyste, nuo 2021 m. sausio 1 d. turės prisitaikyti prie naujų...

Prekyba
2020.12.28
„LTG Infra“ ieško rangovo „Rail Balticos“ tiltui per Nerį 1

Už projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą Lietuvoje atsakinga bendrovė „LTG Infra“ pradėjo antrą konkurso...

Logistika
2020.12.28
Per ilgąjį šventinį savaitgalį patikros postuose apgręžta per 16.000 automobilių

Nuo Kūčių sustiprinus judėjimo kontrolę tarp savivaldybių patikros postuose nepraleista daugiau nei 16.000...

Verslo aplinka
2020.12.28
7% transporto sektoriaus įmonių 2021 m. gali peržengti bankroto slenkstį  Premium 6

Šalyje per vienuolika 2020 m. mėnesių bankrutavo 72-i transporto sektoriaus įmonės, arba dvigubai mažiau nei...

Logistika
2020.12.28
Investicijomis šiemet pasistiprinęs startuolis „GoRamp“ šoka į užsienio rinkas Premium

Dvi rizikos kapitalo investicijas šiemet pritraukęs transporto užsakymų valdymo startuolis „GoRamp“...

Logistika
2020.12.28
Estijos „Nordica“ atliks repatriacinį skrydį į JK, į jį gali patekti ir lietuviai

Estijos nacionalinė oro bendrovė „Nordica“ paskelbė gruodžio 29-ąją atliksianti repatriacinį (piliečių...

Logistika
2020.12.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus