Oro bendrovės tiki spartesniu atsigavimu, tempą diktuos tarptautiniai judėjimo apribojimai

Publikuota: 2020-09-12
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Lietuvos oro uostų Aviacinių paslaugų skyriaus vadovas

Reguliarius keleivinius skrydžius vykdančių oro bendrovių prognozės ateičiai nuteikia dviprasmiškai: net jei aviacija atsigaus per artimiausius metus, keleiviams gali tekti pratintis prie naujosios realybės keliavimo sąlygų. Vis dėlto, tyrimai rodo, reguliarius keleivinius skrydžius vykdančios oro bendrovės pasižymi optimizmu ir spartesnį aviacijos atsigavimą mato konkrečių aplinkybių kontekste — esminė kliūtis išlieka nuolat kintantys judėjimo apribojimai skirtingose šalyse.

Pasaulinė aviacija dar niekuomet neturėjo tokio didelio neapibrėžtumo kaip dabar. Prognozuoti, kokį industrijos vaizdą turėsime artimiausiu metu, tampa rimtu iššūkiu tiek oro uostams, tiek oro bendrovėms.

Po gana sėkmingo vasaros periodo, kai keleivinė aviacija atsispyrė nuo absoliutaus dugno, o pasiūla (oro bendrovių pasiūlytų vietų orlaivyje skaičius) Lietuvos rinkoje pasiekė daugiau nei 50% buvusių apimčių — pamažu ir vėl lėtinamas tempas. Dauguma ekspertų įsitikinę, jog to priežastis — įvedami keliavimo ribojimai ES šalyse. Mūsų regionas – ne išimtis. Prognozuojama, jog rugsėjo mėnesio pasiūla rinkoje (oro bendrovių pasiūlytų vietų orlaivyje skaičius), palyginti su 2020 m. rugpjūčiu mažės daugiau nei 20%.

Iš esmės situacijai kol kas bene didžiausią įtaką turi (be objektyvios COVID-19 pandemijos grėsmės ir jos įtakos) Europos Sąjungos narių judėjimo ribojimų skirtumai ir jų nuolatinė kaita. Šiame kontekste reikia paminėti pagaliau atsiradusią Europos Komisijos iniciatyvą taikyti aiškesnes ir labiau nuspėjamas kelionių ribojimo Europos Sąjungoje priemones. Kitaip tariant, pagaliau galime tikėtis bent šiek tiek vienodesnio situacijos matymo ir vienodumo tarp valstybių reguliavimų.

Naujausio oro bendrovių iš viso pasaulio tyrimo duomenimis, kurį 2020 m. liepos ir rugpjūčio mėnesiais atliko maršrutų plėtros konsultantai „ASM Global“ (dalyvavo daugiau nei šimtas oro bendrovių atstovų), numatoma, kad keleivinės aviacijos atsigavimo tempas turėtų būti labai didelis. Nepaisant gana didelio neapibrėžtumo aviacijos rinkoje ir atsižvelgiant į esamas prielaidas, didžioji dalis oro bendrovių – 73% jų atstovų – keleivių srauto atsistatymą į 2019 m. veiklos apimtis mato iki 2022 m. pabaigos.

Didesnį skepticizmą ir nuogąstavimą dėl aviacijos atsigavimo išreiškė mažesnė dalis oro bendrovių – 22% apklaustųjų prognozuoja, jog 2019 m. pervežamų keleivių apimtis pasieks 2023 m. Tik 2% tyrime dalyvavusiųjų mano, kad atsigavimas įvyks 2024 m., o dar 2% likusiųjų įsitikinę šviesųjį scenarijų matyti vėliau negu 2024 m.

„ASM Global“ atliktas tyrimas taip pat parodė, jog, siekdamos mažinti sąnaudas, oro bendrovės Europoje keičia strategijas, orientuojasi į trumpesnio nuotolio kryptis. Tai iliustruoja naujausi statistiniai duomenys: jei vidutinis skrydžio nuotolis 2019 m. siekė 2.183 km, tai 2020 m. jis yra 1.778 km.

Tyrimas taip pat rodo, kad iki 2020 m. pabaigos vien Europoje naujų krypčių skaičius sumažės 46% Jei 2019 m. Europos aviacija skelbė apie 1.744 naujas kryptis, tai 2020 m. tuo pačiu metu matome kone perpus mažesnį rodiklį – 836 naujas kryptis. Beje, naujų krypčių atsiradimo žemėlapyje laurai atitenka būtent žemų kaštų bendrovėms – jos, vertindamos ateities perspektyvas ir siekdamos užimti didesnę rinkos dalį Europoje, naujas kryptis plečia aktyviausiai.

Kuri iš šių prognozių pasitvirtins iš tiesų, lems keletas svarbių šio laiko ir netolimos ateities aplinkybių.

Visų pirma, kaip vieną iš pagrindinių rodiklių, kuris suteiks lūžio tašką skrydžių pasiūlai, oro bendrovės įvardija valstybių sienų atidarymą ir keliavimo ribojimų panaikinimą. Šią priežastį nurodo didžioji dalis respondentų – net 64% oro bendrovių atstovų.

Kita labai svarbi aplinkybė – tai paklausos atsistatymas, atkuriant keliautojų pasitikėjimą, kuriam paskatinti ir pagrįsti Europos oro uostai turės skirti gana reikšmingą finansinį indėlį.

Trečia, bet nemažiau svarbi aplinkybė, — keleivių saugos ir saugumo užtikrinimas, ypač atsižvelgiant į papildomus saugumo reikalavimus, keliamus dėl viruso COVID-19 rizikos. Teigiama, kad pastarųjų dalis gali išlikti ilgam, o gal net ilgainiui išlikti kaip naujosios realybės dalis.

Žvelgiant bendrai, gana aiškiai matoma oro bendrovių indikacija: siekiant atgaivinti keleivinę aviaciją — būtinas keliavimo apribojimų panaikinimas. Tai būtų pagrindinis lūžio taškas, nuo kurio keleivinių skrydžių industrija įgautų pagreitį sparčiam keleivių srautų atsistatymui.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Pernai uždirbtą 23 mln. Eur pelną „Circle K“ skirs investicijoms 1

Mažmeninės prekybos degalais tinklą Lietuvoje valdanti bendrovė „Circle K Lietuva“, pernai uždirbusi daugiau...

Prekyba
2020.09.30
Rekonstrukcija padvigubino „Klaipėdos Smeltės“ terminalo pajėgumą

Vienos didžiausių Klaipėdos uosto krovos bendrovių „Klaipėdos Smeltė“ konteinerių terminale užbaigti...

Naują kelių rinkliavos sistemą siūloma finansuoti DNR plano lėšomis 

Apie 90 mln. Eur vertės kelių apmokestinimo sistemos (e-tolling) sukūrimą ir diegimą siūloma finansuoti iš...

„Autokurto“ įkūrėjas užleidžia vadovo vietą pagrindiniam akcininkui  1

Iš generalinio direktoriaus pareigų bendrovėje „Autokurtas“ traukiasi Vytautas Garbenis, ilgametis įmonės...

„LTG Cargo“ raginama viešinti krovinių vežimo tarifus  1

Privatiems vežėjams kaltinant „Lietuvos geležinkelių“ krovinių vežimo bendrovę „LTG Cargo“ dempingavimu ir...

Vilniuje – pirmasis „Teslos“ prekybos atstovų partneris 18

Amerikiečių elektromobilių gamintojo „Tesla“ prekybos atstovų – Lenkijos įmonės „Centrumcars24“ partneriais...

Automobiliai
2020.09.30
Prašo lėktuvų keleiviams privalomą izoliaciją pakeisti išankstiniais testais 1

Oro transporto organizacijos siūlo valstybėms naudoti tarptautinį testavimo modelį, kuris leistų išvengti...

Statomame Vilniaus „BH Meraki“ biurą nuomosis „Baltic Consol Line“

Vilniaus Perkūnkiemyje šiuo metu statomame verslo centre „BH Meraki“ įsikurs įvairių rūšių krovinių...

Statyba ir NT
2020.09.30
Logistika – sudėtinga? Nebe, atėjo laikas modernizuoti ir logistikos sektorių. Verslo tribūna 3

Jei esate gamybos, distribucijos ar prekybos įmonės vadovas – kreipiamės tiesiai į jus. Tikriausiai manote,...

Vokietijos autopramonės krizė: elektrinė transformacija – tik išgelbėjus tradicinius gamintojus Premium 1

Po vasaros sąstingio, į kurį Vokietijos automobilių pramonę įvarė koronaviruso pandemija, ruduo sektoriui ne...

Pramonė
2020.09.30
Kelių direkcijai jau pilnai vadovauja R. Lipkevičius 3

Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovo konkursą laimėjęs Administravimo departamento direktorius...

Kauno oro uostas nori įsirengti saulės jėgainę  2

Lietuvos oro uostų (LTOU) tinklui priklausantis Kauno oro uostas paskelbė rinkos konsultacijas ir šiuo metu...

„Lietuvos geležinkeliai“ siekia vežioti puspriekabes tarp Vilniaus ir Klaipėdos  6

„Lietuvos geležinkelių“ grupės (LTG) krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ praėjusią savaitę į Vilniaus...

„Panevėžio keliai“ gavo 12 mln. Eur užsakymą

AB „Panevėžio keliai“ už 11,969 mln. Eur (su PVM) rekonstruos krašto kelio Kėdainiai-Šėta-Ukmergė atkarpą.

Statyba ir NT
2020.09.29
„Tilsta“ už 28 mln. Eur Nemune įrengs bunas 2

Vilniaus statybos bendrovė „Tilsta“ už 28 mln. Eur tvarkys Nemuno vandens kelią nuo Kauno iki Kuršių marių ir...

„Pigu“ ambicijos: 30 parduotuvių iki metų pabaigos Premium 4

Vienintelis būdas užtikrinti gerą klientų patirtį ir operatyvų prekių pristatymą yra toks, kai prekės...

Prekyba
2020.09.29
Paskatinta naujo „Discovery“ filmo, Estija vėl tirs kelto „Estonia“ katastrofą  2

Pasirodžius naujam „Discovery“ dokumentiniam filmui apie nuskendusį keltą „Estonia“, Estijos premjeras Juris...

Krizė pakoregavo G. Žiemelio įmonės planus Vietname

Gedimino Žiemelio kontroliuojamos aviacijos grupės „Avia Solutions Group“ pilotų mokymo įmonė „BAA Training...

Mažėjantys Baltarusijos užsakymai gali kainuoti apie 0,3% Lietuvos BVP 5

Baltarusijos užsakymų Lietuvoje mažėjimas, kurį gali paskatinti prastėjantys dvišaliai santykiai ir blogesnė...

Verslo aplinka
2020.09.28
„Uber“ laimėjo apeliacinį procesą dėl licencijos atnaujinimo Londone 

„Uber“ pirmadienį laimėjo bylą Londone teisme, teisėjui nusprendus, kad įmonė gali vykdyti veiklą, nepaisant...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus